Svazomasaj – mýtus, vyhynulá bytost, každodenní realita?

Čím víc se potuluju kolem vody nebo na mrku, tím víc si říkám, že to takto nejde donekonečna. Zavzpomínám-li na moje lovy ryb před 25-30 lety a porovnám-li to se současností, tak je to v podstatě neporovnatelné. V podstatě v každé louži se tenkrát třel lín i candát, pod každou druhou větví stála 15cm kudla, bílé ryby bylo tak akorát, občas se objevil karas obecný. Nepitval bych stav kaprů, kapr vždy byl a vždy bude všude (rým).
Myslím, že na většině vod je dnes hojný převážně jen kapr násaďák (větší kapři odjeli na soukromáky nebo do udírny) a pak ještě přemnožený a zakrnělý cejn (díky absenci dravců). Ostatní ryby často známe pouze týden po vysazení a nebo z atlasu. Můžeme zde namítnout, že za všechno mohou přehradní hráze a teplota vody (ano, na řekách částečně ano) a pak taky, že za všechno může nepůvodní karas stříbřitý. Ale bavme se o běžných rybnících 1-10Ha.
Osobně to vidím zcela jinak a to především v lidech. Když zavzpomínám na moje zkušenosti za posledních 191 docházek v minulém roce, tak český člověk je v podstatě tak nenažraný, nenechavý a často i hloupý, že po něm zůstává pouze spoušť. Kromě toho, že všechny mírové ryby pečlivě poválí po zemi, přeměří a uloží do saku, tak bohužel i dravce na rybku když už nezmasí, tak podměrečné aspoň nechá zažrat a pak s nadávkami a trojhákem v jícnu háže zpět do vody. Často se vyplatí i hluboko zažraný trojhák vyoperovat rezavým peánem, není to totiž levná záležitost. Tito svazomasaji často nemají ani podběrák a když ano tak takový, co trhá ploutve, nepoznají některé druhy ryb a jako nástražní používají jeseny, ouklejky a další. Kromě neznalosti základních druhů ryb se stále bavíme o činnosti lovců v mezích pravidel, pytláci jsou zanedbatelné procento škůdců. V podstatě je jim všechno jedno a jediným hnacím motorem je levné maso. Poměrně početnou podskupinou svazomasajů tvoří tací, co pronásledují náklaďák a jezdí na revíry těsně po vysazení kaprů (pracovně jim přezdívám trambusáci) a tito mají mozek stejně velký jako ostatní, akorát dokážou navíc i telefonovat kamarádům. Drtivá většina svazomasajů nepřemýšlí a v podstatě i ryby, které už nikdy nikdo v revíru nenahradí, nekompromisně končí v mrazáku nebo hospodě. Dalším, snadno pozorovatelným faktorem, je absence mozků i při tak jednoduché činnosti, jakou je odnesení si nepořádku od vody. Asi nemá význam tu vypisovat kolik se válí okolo revírů plechovek, petek, cívek od vlasců a sáčků od krmení. Určitě to tam všechno nechali koupači, slýchávám.
Nicméně toto všechno zajisté znáte, někteří z vlastní zkušenosti, někteří moudřejší to třeba jen vnímají v okolí. Často tady čteme okřídlenou formulaci, že beru ryby jenom občas (občas=všechny mírové ) nebo že 50kg /rok je zcela normální a adekvátní množství. No, každého vizitka. Škoda jen, že tito lidé bez mozků si neuvědomují, že tu nejsou jediní, schovávají se za to svoje „občas“ a jen pláčou, jak je málo kaprů.
Dostaňme se konečně i k otázce a tou je, zda vůbec někdo vnímá určité množství zmasených ryb jako nějaký ještě únosný kompromis, který je adekvátní k tomu, kolik stojí povolenka a co vše za tu směšnou cenu svaz nabízí? Z mého pohledu při směšné ceně roční povolenky na stovky revírů a tedy jedné vycházky kolem 5Kč (kdo chodí méně často – jeho mínus) v podstatě už nemáme nárok na nic, kromě několika kaprů případně duháků za rok (snadno nahraditelných). Tedy obecně řečeno do 10kg masa/rok. Vše ostatní nad tento limit je normální masařina a k tomu většina svazomasajů ještě ryby rozdává, protože je nemají šanci zužitkovat sami. Abych nekázal vodu a nepil víno, tak minulý rok jsem odnesl 2 kapry do 45cm a 15 plotiček nástražných. Z mnou ulovených mnoha desítek dravců nebyl ani jeden zažraný.
A druhá otázka: Známe-li chování „taky rybářů“ u vody, tak má význam usilovat například o prodloužení doby lovu, má význam jim ještě radit formou článků, videí, detailních informací na netu nebo v časopisech?
Podle mého ne a kdyby bylo podle mého i to ostatní tak bych zdražil povolenky, přijal opatření omezující počty přisvojených ryb, rozšířil hájení, hned poté, místo vagónu kaprů do každé kaluže, zaplatil funkční RS a možná bychom se po letech opět dočkali toho, že se i v návesním rybníčku 1Ha bude třít lín s candátem. Možná by po pětinásobném zdražení povolenky a omezení vysazování kaprů už ta RS do dvou let ani nebyla potřeba.
Autor diskuse: MrKos - Profil , 5.1.2013 všeobecné - ostatní

N(-candoš-) - Profil | So 5.1.2013 21:18:06

MrKos - >> Naprosto z tebou souhlasím, velice často vidím hlavně starší dědky jak cpou tašky rybama a když se jich zeptáš proč? odpoví" zaplatil jsem povolenku tak ty prachy chci zpátky!!..

    NJaČ - Profil | So 5.1.2013 21:17:53

    hraji >> Ona ta RS by štěstí i měla, jen by se musela u té vody opravdu objevovat.
    V počtu větším, než minimálním a nedostatečném.

      Nlada78 - Profil | So 5.1.2013 21:17:01

      hraji >> pravda

        NJaČ - Profil | So 5.1.2013 21:15:18

        dun >> Ty aby sis nepřidal kamaráde. Zapomněl jsi napsat, že jsi první člen týmu s největšími zásluhami.

          Nhraji - Profil | So 5.1.2013 21:14:45

          lada78 >> hele, tak to já už viděl vietnamce sedícího na břehu s igelitkou a čekajícího na své dva kapry. A v tom okamžiku to stálodva místní rybáře povolenku a jednoho i placku RS, kterou měl výhledově získat.
          Ale kolikrát má RS takové štěstí, aby se objevila doslova v pravé minutě na správném místě?

            NJaČ - Profil | So 5.1.2013 21:12:49

            Jarda Š. >> Je to podstatně jednodušší. Kamera za 2000 se dá připnout do klopy a nahrává 2 hodiny v kuse obraz i zvuk v neuvěřitelném rozlišení. Doma to stáhneš do kompu, nabiješ a můžeš zas vyrazit.

              Nlada78 - Profil | So 5.1.2013 21:11:58

              hraji >> Já vím,máš pravdu-ale já časem budu muset z rybolovem skončit,páč nebudu mět na povolenku a nebudu prase,abych si cenu vykompenzoval takhle. Ti co prodávají,budou prodávat dál,ale ve větším množství-v konečném důsledku se vyřeší h.... Sám nevím,jak tohle postihovat,ale ani nevíš,jak mě to sere,když vidím Vietnamce před svým krámem,čekajícího na rybáře od nedalekého rybníka.

                Ndun - Profil | So 5.1.2013 21:10:55

                Drozďák >> Kde byli před pár rokama lvi on z nich servíruje tatarák.

                  NJarda Š. - Profil | So 5.1.2013 21:08:08

                  hraji >> A ono také, kdyby se měly kontroly natáčet, tak by se to mohlo časem zvrtnout, že bys musel chodit na kontrolu s kameramanem a to by činnost RS dost komplikovalo.

                    NDrozďák - Profil | So 5.1.2013 21:07:23

                    dun >> není zač, v pohodě diskutujeme.

                    Nejhorší je, že těmito otázkami a diskusemi by se dala dláždit zeměkoule. A co se v reálu stalo? Leda hovno. Zkus dát dohromady iniciativu 20,30 lidí, kteří jenom začnou něco dělat, něco zkusí, vytrvají. Nemáš šanci.

                      Nhraji - Profil | So 5.1.2013 21:06:52

                      lada78 >> ale když si toho kapra zapíše, má ten kapr míru, nemůže mu RS nic vytknout. A když cestou domů toho kapra prodá, třeba kilometr od vody, jak tomu může RS zabránit? A jak tomu zabrání administrativní zákaz uvedený v BP?
                      Ono nemá smysl uvádět v BP zákazy a omezení, která nelze relativně jednoduše a důsledně kontrolovat.

                        NJaČ - Profil | So 5.1.2013 21:06:05

                        Drozďák >> Promiň, jestli jsem se tě nějak dotkl. Nechtěl jsem tě kritizovat ani urazit.
                        Není to hloupé a rád ti to povím: dal jsem dohromady partu, která si nemyslí, že všechno jde do kopru a maká. Je koordinovaná a dosahuje bezkonkurenčně nejlepší výsledky za poslední čtyři roky v lokalitě, kde to zrovna není dvakrát med.

                          NSlavnýLovecPampalini - Profil | So 5.1.2013 21:05:14

                          MrKos - >> tito svazomasaji jsou 90% lidí u vody.. to je realita... kdo tvrdí něco jiného, lže si do kapsy... jsem pro zvýšení ceny povolenek a minimálně dvojnásobek toho co je dnes... mám pocit že ti to tady malamut zaspamuje neboť se bude úporně rvát o svýho k70 v udírně

                            Ndun - Profil | So 5.1.2013 21:04:24

                            Drozďák >> Omlouvám se.

                              Nlada78 - Profil | So 5.1.2013 21:04:20

                              hraji >> a jak chceš udělat,aby se tohle nestávalo pravidlem? Hodit kapra do igelitky,zapsat a máš 200kč vyděláno.

                                NDrozďák - Profil | So 5.1.2013 21:02:04

                                dun >> když si přečteš ještě jednou ten druhý odstavec, zjistíš, že tvůj koment byl zbytečný.

                                EDIT: navíc já komentáře ostatních opravdu čtu, ne proletím. Takže je mi to z dosavadní diskuse jasné.

                                  NJaČ - Profil | So 5.1.2013 21:01:06

                                  Jarda Š. >> Na tohle jsem psal o vyjádření na Úřad pro ochranu osobních údajů a mám jejich stanovisko.
                                  Máš pravdu. Existuje ale pár fíglů.

                                    Nkakr - Profil | So 5.1.2013 21:00:57

                                    lada78 >>
                                    Žijeme v tržním prostředí.
                                    Ryba se stává majetkem lovce při přisvojení a se svým majetkem si může každý dělat co uzná za vhodné. Navíc kontrola by byla velmi problematická..

                                      Ndun - Profil | So 5.1.2013 21:00:43

                                      Drozďák >> Ubezpečuju Tě,že JaČ není typický MRKař.Víc dělá než píše.Už pár let.

                                        Nhraji - Profil | So 5.1.2013 21:00:07

                                        lada78 >> jak chceš aby RS kontrolovala prodej ryb? Popiš mi to prosím.