Karas stříbřitý vs Karas obecný

Vážení kolegové a kolegině,tato diskuze má za cíl poukázat na fakt že Karas stříbřitý do našich vod nepatří a že Karas obecný je ohrožený druh. Proto je na místě otevřít diskusi na to to téma.Mnozí z nás vůbec nikdy Karase obecného nechytli a další část rybářů je mezi sebou ani nerozezná. Já vás tedy chci tím to vyzvat k tomu aby jste se naučili rozdíly u obou druhů a požádat vás o nepouštění Karase stříbřitého zpět do našich vod. Je to práce na dlouhá léta ale stojí to za to.
Autor diskuse: standas - Profil , 23.4.2013 všeobecné - druhy ryb, rekordy

Karas obecný?

A) neznám nevím jak vypadá2%

B) znám ale nezajímá mně(má maso plné kostí)6%

C) znám líbí se mně a chci jeho návrat do našich vod89%

D) je moje nejoblíbenější ryba2%

Od 23.4.2013 hlasovalo 252 čtenářů.

TEZAR - Profil | Čt 27.1.2022 0:43:15 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

standas >>
Ahoj, koukni na tohle video z Polska. 👍

chalmi - Profil | Pá 3.9.2021 12:35:06


ZACHRAŇ KARASE OBECNÉHO!

https://zachrankarase.cz/

standas - Profil | Pá 2.12.2016 0:38:51

Sa(l)micka >> ale kdepak, ostatní rybky tam sou- tím to nebude.

Sa(l)micka - Profil | Čt 1.12.2016 22:47:03

standas >> Spíš se hospodáři naučili vysazovat dravčíky tam, kde je hodně karasa, střevličky a bílý ryby obecně. U nás při předposledním odlovu jednoho velkýho rybníka hrozně kleli (pár let už to je), že tam je bílý ryby jako naděláno, a na další tam dali štiku a tak dále. No a další výlov to bylo sakra vidět. Bílá ryba nic moc a dravci jak buchty. Pokud je to v místě, kde je jenom bílá ryba, tak to hádam na vyžírání jiker. Prostě se vytřou a hned si to vzájemně zlikvidujou, takže nová generace skoro chybí.

TEZAR - Profil | Čt 1.12.2016 22:19:09

standas >> Doufejme.-)Je potřeba najít další vhodné lokality tady v okolí.

standas - Profil | Čt 1.12.2016 21:19:58

TEZAR >> je to super a snad naděje do budoucna :-)

TEZAR - Profil | Čt 1.12.2016 18:04:53 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Trochu oživení-Karásci z jedné malé tůně potvrzeni genetickými testy jako Karasi obecní.-)

standas - Profil | Čt 18.6.2015 23:16:30

chalmi >> přečti si diskusi: RYBY KTERÉ MIZÍ Z NAŠICH VOD a pochopíš vše.:-)

chalmi - Profil | Čt 18.6.2015 23:13:04

potočák 62 >> tak dík ;) ale proč má zlatou barvu?

standas - Profil | Čt 18.6.2015 23:12:31

chalmi >> stříbrňák - ZABÍT a zakopat dva metry hluboko!!!:-))

potočák 62 - Profil | Čt 18.6.2015 23:11:14

chalmi >> Ne.Petrův Zdar

chalmi - Profil | Čt 18.6.2015 23:07:29

Ahoj co myslíte bude,tohle obecňak?

potočák 62 - Profil | Út 2.6.2015 22:35:19 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

JakubŽ >> Měl by jsem prosbu,jestli by jsi nemohl na stránky www.zachranme-lipana.cz napsat článek o KO a problematice vztahu KO-KS.Stačí to potom poslat správci stránek třeba i E-mailem. Díky Petrův Zdar

standas - Profil | Po 1.6.2015 23:44:05

TEZAR >> jo nebude to tak jednoduchý:-(

TEZAR - Profil | Po 1.6.2015 23:42:26

standas >> Ale jo-jenže jsou ještě určitě místa,kde se tře tak,jako dřív-a toho se bojím.A další věc je to,že je pořád dost ignorantu,co vylévají do volných vod ,,zlaté"karasy-a tak to nebezpečí pro KO bude pořád.

standas - Profil | Po 1.6.2015 23:32:10

TEZAR >> Za sebe můžu říct že jsem poslední dobou asi tak 5. let nechytil KS pod 15. cm!!! Jak je to možný? Prostě se přestal vytírat! Možná že ten jeho zvláštní rozmnožovací systém sám vyřadil a nebo něco podobného. Když chytnu tak velkýho a víš moc dobře že se lovu b. ryb věnuju dost a dobře. :-)

TEZAR - Profil | Po 1.6.2015 23:23:19

standas >> Místy ubývá,ale asi uplně nevymizí-velká škoda.

standas - Profil | Po 1.6.2015 23:20:33

TEZAR >> Luboši je tu určité riziko ale myslím že je konec KS už blízko:-))

TEZAR - Profil | Po 1.6.2015 22:43:44

standas >> Stando,v tekoucích vodách KS asi nikdy uplně nezmizí-a tam nemá KO žádnou šanci.Pokud přežije,tak jen ve stojácích,kam se KS nedostane,nebo kde bude sloven a už nevysazen-ale to riziko od ruzných šílencu bude vždy...

JakubŽ - Profil | Po 1.6.2015 22:35:02

standas >>
A KO má nejlepší před sebou?

standas - Profil | Po 1.6.2015 20:10:07

Pěn_a >> není jich moc ale sou:-)

Pěn_a - Profil | Po 1.6.2015 19:42:00

standas >> Sakra, furt hledám ty izolovany vody :-)

standas - Profil | Po 1.6.2015 18:45:20

JakubŽ >> myslím že se pleteš protože ty nejlepší léta má KS zasebou. KO evidentně poskytl KS své rozmnožovací výhody a tím je KS na ústupu. KO je v izolovaných vodách a bude zachráněn!!!

JakubŽ - Profil | Po 1.6.2015 18:28:32

Pěn_a >>
Závěr je, že všechno hraje v současnosti proti KO.

Pěn_a - Profil | Po 1.6.2015 16:34:56

JakubŽ >> Jaký je tedy závěr. Že i v důsledku potravní konkurence úplně vymizí, nebo alespoň v malé míře přežije?

JakubŽ - Profil | Po 1.6.2015 8:01:32

Pěn_a >>
Rozumím. Do příspěvku se nedá vměstnat vše, a tak jsem uvedl model vztahu KS a KO bez jiného zastoupení "hráčů v poli".
Dravci udržují rozmanitý ekosystém, to je pravda. Ale stejně jako drží stavy KS, tak na stejné úrovni budou držet KO. A pokud bude situace dravci vs KO vs KS, tak na KO budou působit dva tlaky a to dravci a KS (potravně - teď neuvažuji reprodukci) zatímco KS má v podstatě převahu v efektivitě zisku potravy nad KO a tak na něj působí jen dravci.
Neměl jsem na mysli, že v rybníku, kde dojde ke stabilizaci situace, kde byl občas chycen KO, se začne zase v relativně vyšší míře chytat. Naopak. I když pomineme reprodukční parazitaci KS tak KO nemá z dlouhodobého hlediska, při porovnání pouze potravní konkurence šanci proti KS. Takže pokud dojde k navození nějaké rovnováhy tak v konkurenci KS vs KO nemá KO prohraje.
:-)

Pěn_a - Profil | Po 1.6.2015 4:57:18

JakubŽ >> To vysvětlení nemá chybu, ale jakmile se aplikuje na vodu kde nejsou jenom KS a KO, tak to nemůže být úplně přesny. Už proto se v běžnym rybníku KS nepřemnoží, protože se o to postarají dravci. To mohu porovnat, protože mám vody tady okolo zmapovany a tam kde chybí dravci, tam je KS přemnožený (většinou nerevíry - požární nádrže, zatopeny cihelny, maly pískovny ap.), ale tam kde je normální obsádka všech druhů, tak tam je KS v menšině a běžná bílá ryba ho přečíslí počtem a chytá se jenom ojediněle, ale ve větších velikostech. Podle tvého příspěvku bych čekal, že po nějaké době se v rybníku, kde se sem tam chytnul KO, po nějaké době siruace stabilizuje a zase se budou sem tam chytat, třeba méně, ale budou. To se zatím neděje. Uvidíme.

JakubŽ - Profil | Po 1.6.2015 1:03:37

Pěn_a >>
Stejně se nedám. :)
Jde i o tu potravní konkurenci. Postupem času dojde ke stabilizaci populací KS a bude vytvářet klasicky se pohlavně rozmnožující populace (změna z polyploidů na diploidní). Potom už mu bude aktivace jikry spermií jiné kaprovitky prd platná. A jelikož KS a KO obývají stejný prostor v nádrži, ale KS je efektivnější v zisku potravy, tak ho postupem času (několik sezón nebo i několik desítek sezón) vytlačí. Protože nažranější ryba = větší ryba = plodnější ryba. Víc potomstva znamená zabrání volného prostoru a sežrání potravy KS na úkor KO. Tohle je v ekologii běžný jev a česky se nazývá "kompetiční vytěsnění konkurenta".

Pěn_a - Profil | Pá 29.5.2015 22:45:03

JakubŽ >> Já jsem se trochu nešikovně vyjádřil s tou potravní konkurencí. Měl jsem na mysli to, že potravní konkurencí karas stříbřitý karasa obecného nezlikvidoval. Kdyby tam nebyl ten problém s reprodukcí, tak budou bez problémů existovat vedle sebe. Takto to je ale prakticky totální likvidace KO a potravní konkurence je tam v tomto případě poddružná. Můj poznatek z praxe je, že před patnácti lety byl KO všude, dneska není nikde :-(
Jinak s tvoji připomínkou samozřejmě souhlas :-)

JakubŽ - Profil | Pá 29.5.2015 13:36:51

Pěn_a >>
S většinou souhlasím. Jen bych si dovolil oponovat v pár bodech.
KS potravně konkuruje (a následně může i vytlačit) KO. Potrava obou druhů se významně překrývá. Navíc má KS o něco výkonnější filtrační aparát (má až o 20 % více žaberních tyčinek) a tak je schopen přijímat menší potravní částice než KO. Těžko říci jak je to s tou "potravní agresivitou".Jestli je fakt stříbrňák více hrr a hned všechno schlamstne nebo jestli je to naopak...
Dnes už to s tou gynogenezí není zas tak divoký a mlíčáci KS nejsou žádnou vzácností. To znamená, že se začíná chovat jako slušně vychovaná ryba a množí se pohlavně (ale těch pohlavních populací může být o něco méně než polovina, takže riziko furt trvá).

Pěn_a - Profil | Pá 29.5.2015 4:53:42

Stavba >> Je pravděpodobny, že tam ještě nějaký je, ale přes KS se k nim neprochytáš. KS neutlačuje KO potravní konkurencí, ale způsobem rozmnožování. KS se invazivně šíří jen jako jikernačky a ty se vytírají s jakoukoliv kaprovitou rybou (KO, kapr, lín, perlín...) a výsledkem je vždy KS, protože geny ryb, ktery se do tření s jikernačkou KS dostanou se vůbec neprojeví, pouze nastartují proces oplodnění (gynogeneze). To znamená, že když do rybníka s KO hodíš jedinyho KS, tak za pár let tam je jenom KS a to je ten problém. A hybrid vzniká až po nějaké době, když se populace KS stabilizuje a začnou se rodit i mlíčáci KS a ti se vytřou s jikernačkama KO. A to už je na nějakou záchranu pozdě pokud to nejde slovit nebo použít agregát a vybrat těch pár posledních starych přežívajícívh KO.

Stavba - Profil | Čt 28.5.2015 22:13:00

b.gun >> takze stribrnak ma rozdilny chovani, utlacuje KO v potrave ? proto se KO nedostal nikdy na hacek, protoze ho proste stribrnak vytlaci? to je smutny. a jeste smutnejsi je, ze s tim svaz nic nedela. stribrnak se po rekach a rybnicich spolu s nasadou kapra rozvazi dal

b.gun - Profil | Čt 28.5.2015 21:54:59

Stavba >> Možné to ještě je, ale už to začíná být hraniční - maximum délky života se uvádí sice až 15 let, ale jako obvyklejší už jen 10 let.
Co je ale pro tebe a možnost ulovení zásadnější - znám vodu, na kterou bylo v letech 2003-2004 nasazeno 47 obecňáků a celí 3 stříbrňáci. Schválně si zkus tipnout, kolik obecňáků tam bylo od té doby chyceno? Stačily by na ně prsty jedné ruky. Hybrid nebyl uloven žádný, zato stříbrňáků asi milion...

Stavba - Profil | Čt 28.5.2015 21:01:45

Pěn_a >> je mozny, ze tam jeste nejaky KO prezil ? jedna se o maly lom, kam nekdo cca 10 let zpatky nahazel stribrnaky. nebo po takovy dobe uz zbydou jen hybridi a stribrnaci ?