Ake typy elektromotorov a trakčných baterii použivate?

Zaujímajú ma konkrétne typy, skúsenosti, výhody, nevýhody atd. Používate trakčné baterie klasické elektrolity alebo gelové? Rozdiely, výhody, nevýhody?
Autor diskuse: hakin - Profil , 12.1.2009 dravci - náčiní, doplňky

Použivate Elektromotor značky?

A) RHINO8%

B) Minnkota46%

C) Jarvis marine38%

D) Flower8%

E) Zico0%

F) Yamaha0%

G) Motor guide0%

Od 29.5.2014 hlasovalo 13 čtenářů.

Nmorave - Profil | St 18.2.2009 14:07:30 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Ahoj rozumové! Náhodou jsem se dostal k tomuto tématu a když jsem pročetl tolik nezkušených dotazů, i zželelo se a zaregistroval jsem se. Tak jak s těmi motory? Kdo na ně má, nechť si kupuje značkové a stejné je to s bateriema a nabíječkama. Kdo chce ušetřit, má možnost si koupit motory velmi levné, na které je záruka 2 roky. S cenou se do značkového vejdu alespoň 3x. Jeden takový levný mám na yachtě 7m (bál jsem se ukradení), jezdí asi 5 let, přád stejně. Trakční baterie jsou o něco lepší, ale cenově to nevychází dobře, s porovnáním s normálními - startovacími. Pokud si koupíte voltmetr a startovací baterii nevybijete více, než 10 V, baterii nijak zvlášť neublížíte. Podmínkou je co nejrychleji začít nabíjet (1/2 dne). Pokud takto budete se startovací zacházet, bude s nimi provoz levnější, než s trakční. Pokud dáte na tuto baterii přez zimu specielní nabíječku pro zlepšení její kondice, vydrží i 4 roky. Na běžný provoz stačí nabíječka levná, tranformátorová, vydrží kolísavé napájení z jakékoliv levné centrály. Akumulátory lze nabíjet do 14,8 - 15,5 V, staré se nabíjejí i na 16V. To už se to vaří jako v kotli. Pozor na teplotu- vysoká ničí baterie. Jakékoliv rychlonabíjení supernabíječkami zkracuje životnost jakýchkoliv baterií (i tužkové) a u starších baterií nezaručí stejné nabití všech článků jakékoliv baterie. Právě pomalé a dlouhodobé nabíjení, zezačátku 1/10 proudem kapacity baterie (potom to klesá), vyrovná rozdíly v nabytí jednotlivých článků jakýchkoliv baterií. Staré louhové NiCd baterie lze k motoru pochopitelně dát. Nevýhodou je, že jsou veliké a těžké, ve srovnání se stejnou kapacitou olověnou. Výhodou je, jejich neuvěřitelná životnost (20i více let) a také to, že se při nečinnosti (přez zimu) nemusí nabíjet, jako olověné a nevadí jim ani krátkodobé totální vybití. Nesnáší startovací proudy (mají velký vnitřní odpor) a je třeba dodržet jejich nabíjecí cyklus: nabít na max kapacitu, vybít na min kapacitu, nabít na max.... Jedině tak se zamezí efektu, který snižuje jejich kapacitu. Nebo potom (přez zimu) lze použít spec. nabíječku/vybíječku, která to dokáže odstranit. Jeden článek má jmenovité napětí 1,2V, olověná 2V. Olověnou baterii lze kdykoliv dobíjet, aniž by získávala efekt snižování kapacity. Všechny baterie stářím zmenšují kapacitu. Je lepší gelová, nebo kyselinová? Jsou stejné, při nabíjení gelové platí v konečné fázi jiná pravidla: nesmí se nabít tak, aby plynovala- to se zničí. (neni ti nic hrozného, lze to ohlídat) a je třeba hlídat teplotu (než se naučíte nabíjet obyčejnou nabíječkou). Gelovou baterií se nepolejete kyselinou a dočasně pracuje i s rozbitou skříní (pokud nedojde ke zkratu na elektrodách). Kyselinové baterie vydrží stejně jako gelové, jsou levnější a při neopatrné manipulaci může dojít k potřísnění, při rozbití i k polití kyselinou. Kyselina (pokud ji není moc) z jedné baterie není zátěž pro životní prostředí a je ředitelná vodou. Při jakékoliv nehodě oplachovat vodou vše, co bylo zasaženo. Kyselina sírová je žíravina a pokud se dostane na látku okamžitě prát (třeba se to zachrání), pokud na tělo, do oka - okamžitě výplach jakoukoliv vodou a potom případná nautralizace slabého roztoku louhou (mýdla). Pokud se potřísníme louhem z louhových baterií, omýváme stejně tak vodou a neutralizujeme zředěným octem.
Napsal jsem, co mám od seriózních výrobců a nejenom ze své praxe ověřeno. Poznatky vám tímto předávám a je na vás, jaký kompromis a za kolik zvolíte. Kombinovat lze všechno.
Morave

NSumik1 - Profil | Čt 12.2.2009 11:25:20 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Jen pro ilustraci , kdo má vozík za auto tak se dá vymyslet a udělat doma.

NČodiš - Profil | Po 9.2.2009 18:38:16 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

hakin >> Lod mám 2 roky a zatím super vychytávka toho matrošu je že se nemusíš bát že bys ju prorazil to snad ani nejde , stabilní je solidně nikdy jsem se zatím nedostal do nějaké krizové situace a to naní pěkně rajtuju , nosnost taky dobrá , používám ju hlavně na lov sumců , občas vláčka , vozím ju na střeše Formana , vozík nemám a ani bych ho nechtěl stresovat jestli se vrátím a bude tam vozík nebo nebude mě za to nestojí , sám ju naložím na střechu auta , a mám u ní udělaný čtyři kola takže ju shodím ze střechy přidělám kola , namontuju motor , baterky udice a jiný kokotinky odtlačím ju do vody no a na vodě oddělám kola a jedu nikoho k tomu nepotřebuju s ničím se netahám a používáme ju i na vožění věcí na flek , není problém naložit 300-400kg a v pohodě to ve dvou odtlačit , ale na tuto zátež musím vždycky dofouknout víc kola ale vzhledem k tomu že mám 12V kompresůrek tak mě to nevadí

NČodiš - Profil | Út 3.2.2009 11:42:35 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

hakin >> Já používám centrálu s výkonem 650W a v pohodě to zvládá připojuju na to 2 nabíječky a pohoda ,odběr na straně 230V AC bude zanedbatelnej vzhledem k tomu že nabíječka dává 12V/10A tohle bych až tak neřešil spíš to aby měla centrála stabilizovaný napětí aby netrpěla nabíječka kor tady ty automatiky

NČodiš - Profil | Pá 30.1.2009 14:11:59 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Dandys >> Ty sám to nezjistíš pokud nemáš měřící přístroj na zjištování stavu kapacity baterie ,dají se tyto měřící přístroje koupit ale to se ti nevyplatí kvůli jedné nebo dvěma baterkám ,pokud to dáš na reklamaci udělají měření popř ji otevřou aby zjistili příčiny ,pokud byla baterka delší dobu vybitá nebo špatně nabíjená je to vidět na jejich deskách na kterých dojde k tzv.sulfitaci.Jinak jen na pohled už jde poznat šoatná baterka tak že má zaoxidovaný kontakty někde až orezlí co jasně nasvědčuje o jejím poškození

NČodiš - Profil | Pá 30.1.2009 14:04:07 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

hakin >> Baterka je od výrobce nabitá , ale jak to přesně je ti neřeknu nikdy jsem se o to nezajímal , ale podle manuálu k trakční baterce dosahuje tento typ baterie max.kapacity až zhruba po 20 nabíjecích cyklech , což znamená že ju těma cyklama jakoby formátuješ na plnej výkon , baterka nová musí mít správnou výšku elektrolytu pokud je to udržbová a můžeš to zkontrolovat a na svorkách musí mít min 12,6V , co mám odzkoušeno sám tak nová baterka má i něco málo přes 13V a postupným používáním resp.naformátování má pak těch 12,6-12,8V po odpojení z nabíječky a zhruba 6 hodin v klidu.Rozhodně doporučuji po koupi zkountrolovat:kdy byla baterka vyrobena , jak napětí má na svorkách a hladinu elektrolytu , pokud máš měřák elektrolytu stačí podle něj určit stav nabití není potřeba měřit voltmetrem , ale já osobně používám spíš metodu změření voltmetrem je to si myslím přesnější pokud máš teda kvalitnější voltmetr né nějaká potvora za 200Kč z Tesca ,přesnost je dost důležitá protože 100% nabitá baterka má 12,6V ,ale baterka která má 12,2V už má jen 25% kapacity

NHatori - Profil | Út 27.1.2009 14:36:07 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Já mám klasickou elektrolitovou trakční baterku Banner. Nabil a vybil jsem ji 100x a pořád šlape celý den. Důležitá je podle mně pořádná nabíječka. Až zničím tu svoji Bannerku, tak půjdu do té nejsilnější Minnkoty.

NČodiš - Profil | Po 26.1.2009 14:44:07 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

hakin >> U baterky se udávaj 3 hodnoty a to K5 ,K20 a K100 ty čísla znamenaj za jak dlouho baterku vybiješ do nuly ,čím pomaleji ji vybíjíš tím víc je ti schopna dát ,proto je u baterky psáno K5/105Ah ,K20/130Ah a K100/140Ah ,takže pokud budeš lítat s motorem a bere ti třeba 20A tak na tu baterku najedeš 5hod(100Ah:20A=5hod) ,ale kdy budeš jezdit na rychlost která ti bude brát třeba 5A ,tak už jseš v tom 20hod režimu kdy tak potom už ta kapacita baterky je 130Ah(130Ah:5A=26hod.)Prostě čím rychleji ju vybíjíš tím má menší kapacitu a vzhledem k tomu že motory mají většinou min těch 30A a víc musíš počítat s tou kapacitou K5 protože baterku vybiješ do 5hod.Podle toho si lehce spočítáš jak dlouho seš schopnej jezdit na plnej výkon ,samozřejmě tyto hodnoty jsou brány při teplotě okolí 20st pokud je zima tak ta kapacita se ti sníží i třeba o 20% takže pokud jezdíš i později na podzim musíš počítat s nižší kapacitou baterky aby jsi někde nezůstal viset.Jinak tyto hodnoty má u baterky napsaný každej slušnejší obchod přímo na stránkách viz třeba ten cos poslal odkaz

NČodiš - Profil | Po 26.1.2009 11:11:17 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

hakin >> Já ted budu řešit ještě jinej špekul a to že si koupím Kipor elektrocentrálu která je brutálně tichá jsem čučel oproti té mé a k tomu šupnu zdroj na 230V kterej mě bude dávat 12VDC a proud 70A a budu jezdit furt na plnej knedl a za 0,5l na hodinu provozu a pokud se mě to osvědčí tak jsem uvažoval o nějakým 24V a min 105lbs motorem a to už bude dobrej šupec , benzinák radši u nás ryskovat nebudu nechcu mít nějaký problémy víš jak.

NČodiš - Profil | Pá 23.1.2009 10:08:22 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

hakin >> Ideální je teplota právě těch 10st dochází k minimálnímu samovybíjení ,pokud je víc či míň mušíš častěji kontrolovat ,nevím jak na Minnkota ,ale ten Astip dává v udržovacím režimu jen asi 50mA podle baterky a tím ji udržuje a nepřebíjí a to jsem si všiml že i uplně vypne a zapne se až za nějakou dobu zas na ten udržovací proud ,automatický nabíječky jsou vychytávka nedochází k tak velkému až žádnému úbytku elektrolytu takže nemusíš dolívat ta často destilku já jsem ju za skoro 2 roky ještě ani jednou nedolíval

NGandhi - Profil | Čt 22.1.2009 23:23:51 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

hakin >> jde spíš o prevenci pár dní mám napojenou jednu pak další a tak furt dokola, jelikož mám v garáži celkem chladno tak je lepší je udržovat nabité, baterky tak nestrácejí kapacitu, pokud máš jen jednu baterku a je v teple tak jí stačí hodit na nabíječku jednou za čas

Nzubacik - Profil | St 21.1.2009 20:23:12 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

hakin >> http://shop.battex.cz/vyrobky/FG28009.php Pozri si toto a toto http://shop.battex.cz/vyrobky/FG2C007.php takze neviem ako ju zohnali.Dal som aj inzerat ibaze tam bola uvedena zla cena

Nhivi - Profil | St 21.1.2009 12:01:15 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Ja mám tento typ elektromotoru+Banner 100Ah trakčnú batériu,používam to ako druhý motor na vertikálnu prívlač na Dunaji a iných vodných tokoch.Mám ho druhú sezonu -maximálna spokojnost-
http://www.tomi-korda.cz/rybarske/lode-motory-sonary-a-prislusenstvi/motory/minn-kota-motor-vector-tm/?page=shop/flypage&product_id=3447&category_id=001902

NUnca - Profil | So 17.1.2009 20:13:54 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

hakin >> My používáme motory Rhino VX 34 a Minnkota 32 PRO s obyčejnejma trakčníma baterkama a nestěžujem si. Máme baterky 3 x 185Amh, 1 x 135Amh, 1 x 105Amh a 1 x 85Amh. Na nabíjení používáme automatickou nabíječku Minnkota. Na jednu baterku 185Amh vydržíme jezdit tak tři dny a to tak, že motor nezná jinou rychlost než pětku. Nevýhodou baterek je jejich velká hmotnost ( váží cca. 50kg ). Jinak maximální pohoda.

NPepa z depa - Profil | Čt 15.1.2009 20:54:05 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

hakin >> Rozdíl je v tom že gelová má při nabíjení koncový napětí 2,3 V na článek a kyselinova 2,6V až 2,7V na článek. Gelová nesmí plynovat! A se samovybijením je to tak že čím vyšší teplota tím vyšší samovybijení. A naopak ale s klesající teplotou klesá použitelnej náboj.

NMartin02 - Profil | Čt 15.1.2009 19:36:39 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

hakin >> kyselinu můžeš vylejt, gel vylejt nejde tudíž je bezpečnější a šetrnější k životnímu prostředí kdyby ti třeba spadnul do vody. Jiný rozdíl tam není.

NMinno - Profil | Po 12.1.2009 17:08:33 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

elektromotor: mam YAMAHA M-12, akumulator zatial gelovy bezudrzbovy - zalezi na aky cln a vodu to chces vyuzivat (hlavny pohon, alebo len ako doplnok), je to ako zo vsetkym, vo vsetkom je trochu vedy.
co sa tyka akumulatorov najlepsie je v tomto pripade pouzit trakcny akumulator, ktoreho vybijacia charaktreristika je navrhnuta, tak aby odoloval vysokej zatazi takpovediac dlhodobo, takze velmi zjednodusene sa da povedat, ze tento typ akumulatorov je stavany na dlhodobejsiu konstatnu zataz a tieto akumulatory su podstatne drahsie. k jeho vybytiu nedochdza postupne, ale drzi a k jeho vybytiu pride takpovediac impulzne. bezny startovaci akumulator, napr. zase vydrzi kratkodobo vysoke zatazenie - pri startovani, uvadza sa to ako parameter startovaci prud, kt. byva 3-4 nasobok kapacity akumulatora. vybyjacia charakteristika je zase mierne parabolicka, takze sa vybija postupne. gel vs. elektrolyt - je to viac menej to iste akurat elektrolyt je v tomto pripade v gelovej podobe. gel nevylejes :) ani ked baterieu napr. rozbijes. velmi laicky asi takto...