Může se rozdělat přístřešek bez podlahy na revíru v oblasti CHKO?

Ahoj chci se zeptat může se rozdělat přístřešek bez podlahy v denní dobu lovu na revíru který je v CHKO. V RŘ je napsáno, že v takové oblasti je zakázáno táboření a že za táboření se považuje setrvávání v přístřešcích i bez podlahy mimo denní dobu lovu .Tak, že když tam budu v denní dobu lovu tak je to v pohodě.Dík za odpovědi.
Autor diskuse: zik82 - Profil , 20.2.2012 kaprařina - RŘ, MO, svazy

MíraP - Profil | Po 20.2.2012 16:42:19

I když se to netýká jen CHKO doporučuji si přečíst:
http://www.rybsvaz.cz/?page=vase_dotazy&lang=cz&fro​mIDS=

Dotaz č. 129
Datum: 09.12.2011
Kategorie: Rybářský řád a legislativa

Dotaz: Doslechl jsem se, že v roce 2012 bude zákaz bivakování na ÚN Orlíku, revír č. 481 501. Zakládá se tato informace na pravdě? Jezdím na ryby pouze na ÚN Orlík a v letních měsících využívám možnosti lovu ryb nonstop. Pokud nebude možnost bivakování, bude povolen jiný způsob nocování?

Odpověď: Dovolte nám upřesnit informaci, která se k Vám dostala ohledně zákazu bivakování na ÚN Orlík v roce 2012. Skutečností je fakt, že Povodí Vltavy, s. p. nás v tomto roce písemně upozornilo na neutěšený stav, který nastal v souvislosti s povolením lovu ryb nonstop na ÚN Orlík a ÚN Trnávka, ale i dalších revírech. Jejich připomínka se týkala zejména skutečnosti, že řada rybářů stanuje a kempuje u vody a znečišťuje okolí nádrže. Požadavek Povodí Vltavy, s. p. byl, aby rybářská stráž začala kontrolovat a postihovat zákaz kempování, stanování, rozdělávaní ohňů, parkování vozidel atd. Vzhledem k tomu, že rybářská stráž není mimo zákon o rybářství a jeho prováděcí vyhlášky oprávněná kontrolovat a postihovat porušování ustanovení jiných zákonů, tak se Rada ČRS rozhodla doplnit požadavek Povodí Vltavy do popisu revírů ÚN Orlík a ÚN Trnávka formou upozornění. To upozorňuje na skutečnost, že na pozemcích, které jsou součástí vodní nádrže, tedy zejména na jejich břehových částech, je dle pokynů správce pozemků Povodí Vltavy, s. p. zakázáno: provádění jakýchkoli terénních úprav, stanování, kempování, budování pevných přístřešků, rozdělávání ohňů, odhazování odpadků, znečišťování území a vodní plochy. Parkování dopravních prostředků je povoleno pouze na místech vymezených k parkování a řádně vyznačených dopravním značením. Na tuto skutečnost je rybářská stráž oprávněná rybáře pouze upozornit a požádat je o dodržování tohoto pokynu. Orgánem, který je oprávněn kontrolovat a popřípadě postihovat stanování, bivakování, rozdělávaní ohňů atd. je Policie ČR a Česká inspekce životního prostředí. Jak můžete vidět, tak se zákaz netýká např. rybářských přístřešků, ale pouze budování pevných přístřešků. Bližší informace k problematice stanování a kempování můžete najít i na internetových stránkách www.rybsvaz.cz, pod odkazem Vaše dotazy, dotaz č. 96.
Odpovídal: Ing. Branislav Ličko

Dotaz č. 96
Datum: 23.02.2010
Kategorie: Rybářský řád a legislativa

Dotaz: Obracím se s dotazem, na který nejsem schopen nikde najít jasnou a jednoznačnou odpověď. Jedná se o stanování vs. bivakování. Chápu to tak, že stanování tzn. použití stanu není povoleno, použití bivaku není zakázáno, nebo je alespoň tolerováno. Nabízí se ale otázka, jaký je mezi těmito přístřešky rozdíl, vezmeme-li v úvahu že se prodávají stany bez podlahy, ale také bivaky s podlahou. Je tedy prosím nějaká určená definice ohledně používání přístřešků, tak aby nebyl porušen jakýkoliv předpis? (obecně, nikoli místní úprava). A jaký může být postih v případě nepovoleného "stanování"? Zajímá mě to zejména ve vztahu k podmínkám na ÚN Orlík.
Odpověď: ČRS (prostřednictvím rybářské stráže) není oprávněný kontrolovat bivakování. Orgánem, který je oprávněn kontrolovat a popřípadě postihovat bivakování je Policie ČR a Česká inspekce životního prostředí. Proto jsme zažádali ČIŽP o oficiální stanovisko k této problematice. Z odpovědi zaslané Oblastním inspektorátem ČIŽP České Budějovice vyplývá, že můžeme rozlišit několik pojmů týkajících se delšího pobytu ve volné přírodě na jednom místě (většinou s přespáním): stanování, bivakování, kempování, táboření. Tyto pojmy nejsou nikde v právních předpisech zadefinovány a musejí být proto předmětem výkladu. Právní předpisy používají zejména pojem táboření. Pojem táboření bude širší než pojem stanování, protože se pod něj dá zahrnout nejen nocování v přírodě ve stanu, ale i další činnosti jako je spaní "pod širákem", shromažďování dřeva k pálení, vaření v přírodě apod. Např. v komentáři k zákonu č. 114/1992 Sb. (Miko, L., Borovičková, H. a kol. Zákon o ochraně přírody a krajiny. Komentář. 2. vyd. Praha: C.H.Beck, 2007, str. 142) je uvedeno: ,,Pod pojmem táboření se rozumí setrvávání osob na jednom místě mimo budovy s pomocí přístřešků jakéhokoli druhu, např. stanu. V praxi se za táboření považuje zejména přebývání na jednom místě v přírodě přes noc (nocování)."
Pokračování názoru ČIŽP k otázce táboření najdete v příloze
Odpovídal: Ing. Pavel Vrána

Příloha:
Táboření je v některých případech zakázáno, a to bez ohledu na to, kdo je vlastníkem dotčených pozemků. Jde o tyto případy:

1. V národních parcích - § 16 odst. 1. písm. c), v chráněných krajinných oblastech - § 26 odst. 1 písm. b) a v národních přírodních rezervacích - § 29 písm. j), vše zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (dále jen „zákon o ochraně přírody“), je zakázáno tábořit mimo místa vyhrazená orgánem ochrany přírody – jde o zákazy plynoucí přímo ze zákona. Výjimky ze zákazu povoluje v každém jednotlivém případě vláda svým rozhodnutím.

2. V přírodních rezervacích, v národních přírodních památkách a v přírodních památkách je táboření zakázáno, pokud to stanoví bližší ochranné podmínky, vymezené v jejich zřizovacích předpisech. K tomuto uvádíme, že např. Vyhláška ONV Písek ze dne 4.12.1985 o chráněných přírodních výtvorech v okrese Písek, kterou byla vyhlášena PR Výří skály u Oslova, a která stále platí, striktně zakazuje mimo jiné táboření a rozdělávání ohně a zřizování trvalých táborů či dočasných tábořišť. Pokud je táboření takto zakázáno, lze tuto činnost vykonávat jen se souhlasem příslušného orgánu ochrany přírody (v tomto případě opět vláda).

3. V lesích je podle ust. § 20 odst. 1 písm. k) zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon) zakázáno tábořit mimo vyhrazená místa.

4. V ochranném pásmu 1. stupně přírodních léčivých zdrojů je zakázáno tábořit (ve stanech, obytných přívěsech apod.) mimo vyhrazená místa podle nař. vl. č. 152/1992 Sb., o ochranných pásmech přírodních léčivých zdrojů lázeňského místa Františkovy Lázně a podle vyhl. Ministerstva zdravotnictví č. 175/1999 Sb., o ochranných pásmech přírodních léčivých zdrojů lázeňského místa Karlova Studánka.

5. Ve vyhláškách obcí mohou být také obsaženy zákazy táboření. Obec tak může chránit veřejný pořádek v režimu § 10 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), např. zákazem neoprávněného (ve smyslu nedostatku svolení vlastníka pozemku) stanování a táboření na vymezených veřejných prostranstvích, případně území obce, a to bez ohledu na charakter vlastnictví konkrétního pozemku.

Naopak zákon č. 99/2004 Sb., o rybníkářství, výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů a o změně některých zákonů (zákon o rybářství) problematiku táboření neřeší a táboření ani striktně nezakazuje. Zákon připouští užívání pobřežních pozemků v nezbytném rozsahu, tzn. v takovém rozsahu, který je nezbytný k výkonu rybářského práva. Je otázka, zda je nezbytné k výkonu rybářského práva stanovat. Navíc ve vyhl. č. 197/2004 Sb., k provedení zákona č. 99/2004 Sb., o rybníkářství, výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů a o změně některých zákonů (zákon o rybářství) jsou vymezeny denní doby lovu ryb v pstruhovém rybářském revíru, kdy maximální jsou v měsících červnu a červenci od 5 do 22 hodin a v mimopstruhovém rybářském revíru jsou maximální v měsících květnu, červnu, červenci a srpnu od 4 do 24 hodin. V případě některých revírů však byly na základě rozhodnutí MZe ČR uděleny výjimka ze stanovené denní doby lovu na vybraných mimopstruhových rybářských revírech, a to od 00:00 hod. do 04:00 hod. v období od 16. června do 31. srpna.

Podle čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a svobod může každý činit, co není zákonem zakázáno, takže v případech, kdy to zakázáno není, je možné ve volné přírodě tábořit. Je ovšem třeba dbát ochrany vlastnického práva. Pokud jde o pozemky ve vlastnictví soukromých osob, je při výkonu rybářského práva vstup na pozemek povolen. Na cizí pozemek se vstupuje za účelem lovu ryb a po jeho skončení je třeba tento pozemek opustit. Pokud na něm chceme zůstat a přenocovat, je to vždy otázka dohody s majitelem pozemku. Na pozemcích ve vlastnictví státu nebo obcí (pokud nejde o výše uvedené případy) není táboření zakázáno.

Co se týče využívání přístřešku (nemá podlážku, jedna stěna je otevřená), který má sloužit k ochraně před nepřízní počasí, na místech, kde je zakázáno tábořit, nelze mít proti jeho používání námitky. Přístřešek musí evidentně sloužit k ochraně rybáře (tzn. nemůže se nacházet metry od břehu, neslouží k ukládání věcí ani k nocování). Co se týče stanu, který má podlážku a je určen k přespávání, lze ho stavět jen za výše uvedených podmínek.

Výše maximální sankce, kterou lze za porušení zákazu táboření uložit, se odvíjí dle místa, kde k spáchání přestupku došlo. Pokud se jedná např. o lesní pozemek, je postupování dle lesního zákona, kde je stanovena max. sankce 5. 000,- Kč. Pokud však byl porušen zákaz táboření ve zvláště chráněném území, lze dle ust. § 87 odst. 3 písm n) zákona o ochraně přírody uložit sankci až do výše 100 000,- Kč.


Mgr. Irena Berecová
Česká inspekce životního prostředí
Oblastní inspektorát České Budějovice
Dr. Stejskala 6, 370 21
tel. 386 109 146

pajinek - Profil | Po 20.2.2012 19:47:00 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

zik82 - >> Uz to MM napravil smazanim meho prispevku,tak je to v poho......


zveřejněno v časopisu Rybářství leden 2005 (vydává český rybářský svaz)

Odpovídá Judr. ALEXANDER ŠÍMA

Dotaz:

Jak je to s možností táboření ve volné přírodě? Může rybářská stráž postihovat rybáře, kteří zákaz táboření porušují? (Opakované dotazy z různých MO ČRS)


Odpověď:
V době do roku 1990 byl pojem "táboření" vyložen v instrukci Ministerstva vnitra "O ochraně veřejného pořádku při táboření ve volné přírodě" (Věstník vlády ČSR pro národní výbory, částka 5/ 1978). Tímto předpisem byla také možnost táboření ve volné přírodě značně omezena. Přetrvává pak jakási povědomost o tom, že taková omezení trvají dál. Jaká je situace dnes?
Odpověď' hledejme zejména v zákoně č. 114/ 1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (dále jen zákona). Tábořit a rozdělávat ohně mimo místa vyhrazená orgánem ochrany přírody je zakázáno v národních parcích (§ 16 odst. I písm. c/ zákona). Národní parky jsou vyhlašovány zákonem a v současné době máme na území republiky celkem 4 (NP Šumava, NP Podyjí, NP České Švýcarsko, Krkonošský NP). Stejně tak je zákaz táboření a rozdělávání ohňů mimo vyhrazená místa se souhlasem orgánu ochrany přírody stanoven pro území chráněných krajinných oblastí (§ 26 odst. I písm. b/ zákona), jichž je na území státu vládou ČR vyhlášeno celkem 25. Rovněž v národních přírodních rezervacích, které vyhlašují orgány ochrany přírody, platí stejný zákaz (§ 29 písm. j/ zákona). Výjimky z těchto zákazů, ale jen v případě, že veřejný zájem výrazné převažuje nad zájmem ochrany přírody, povoluje v každém jednotlivém případě vláda ČR (§ 43 zákona). V přírodních rezervacích, které vyhlašuje orgán ochrany přírody na menších územích, už takový zákaz ze zákona stanoven není. Tábořit mimo vyhrazená místa se nesmí také v lese (§ 20 odst. 1 písm. k/ zák. č. 289/1995 Sb.) Oheň se nesmí rozdělávat v lese a ještě 50 metrů od okraje lesa. Zřejmě nejčastější zákazy táboření mimo vyhrazená veřejná tábořiště budou obsahovat obecně závazné vyhlášky obcí, které mají pravomoc je vydávat ve své samostatné působnosti (§ 10 zák. č. 128/2000 Sb.)
Shrnuto: Ten, kdo chce tábořit v přírodě, by měl mít jasno v tom, na jakém pozemku chce rozbít své ležení. Půjde-li o pozemky ve vlastnictví soukromých osob, je třeba vždy mít souhlas vlastníka pozemku. Ten je v možnosti udělit takový souhlas omezen pouze obecně závazným předpisem, tedy zákonem nebo obecní vyhláškou (viz shora). Půjde-li o pozemky ve vlastnictví státu nebo obcí, pak je třeba respektovat zákaz táboření v některých zvláště chráněných územích (národní parky, chráněné krajinné oblasti, národní přírodní rezervace) a místa, kde to zakazují vyhlášky obcí.
Táboření na zakázaném místě je přestupkem, nikoliv však rybářským. Rybářská stráž ho tedy nemůže sama postihovat (ani kárný orgán ČRS), ale je třeba, aby zjištění takového přestupku hlásila kompetentním orgánům, tedy především policií či orgánům ochrany přírody. Ten může uložit fyzické osobě pokutu až do výše 5000 Kč (§ 87 odst. 1 písm. f/ zákona).

siri - Profil | Út 21.2.2012 18:13:59

šmudla007 >> Ja byt RS, tak jak u nekoho uvidim kaprpodlozku, proste si jen pockam na prvni rybu, bo takova vec primo implikuje zbytecnou manipulaci s rybou, ktera nebude ponechana... A jak zacne mereni, vazeni, foceni, jdu si pro jeho noty. :)

Venca888 - Profil | Po 20.2.2012 17:06:00

zajímalo by mě, jak přistoupěj ke stanování jeho rybářský zastánci v momentě, kdy jim začne na náměstí/návsi v jejich obci bivakovat padesátka opálenejch chlapců a děvčat....

Venca888 - Profil | Po 20.2.2012 16:12:04

problém je v tom, že bivakování v původnim slova smyslu neni konkrétně to "bivakování", který praktikujou rybáři. Klasický bivakování je zkrátka "přenocování v přírodě". Nějaká podlážka s tim nemá co dělat. Třeba v Alpách jsou dřevěný a plechový bivaky (fakticky domečky).
Stejně tak ty odkazy, který tu kolegové dávali, se týkaj lidí, který choděj na klasický "čundry" - tedy včetně spaní pod širákem. Oni bojovali tou žalobou s tim, aby nemohli bejt právně postižitelný za to, že se zkrátka svalej v lese ve spacáku na zem a přečkaj noc. A je skutečně rozdíl mezi tim, když si někdo za tmy ustele ve spacáku v trávě s báglem pod hlavou a tim, když si někdo postaví plátěnej přístřešek narvanej lehátkama, prutama a ostatnim vercajkem - to zkrátka neni nezbytný pro přečkání noci.

dosec - Profil | Út 21.2.2012 17:32:30

Mudlo šmudlo pokud,na mne reaguješ tak si mě vytáhni z ignoru ať ti můžu z klávesnice do klávesnice odepsat.Táboření nemá s výkonem rybářského práva nic společnýho to jsem psal už níže a máš to napsáno zcela jasně i od "svazáků" v příspěvku zde.Pokud dojde k tomu,že mne bude chtít za toto z nevědomosti RS postihnout tak je v klidu a slušně pošlu dál tečka.

rncarp - Profil | Po 20.2.2012 20:06:57

Příklad Dalešická přehrada já bivak bez podlážky problém s Poldama ČR natom stejným místě kolega dešník s bočnicema bez problémů - jeden den jedna kontrola , dodnes mi to nikdo nedokázal vysvětlit . Dle poldů ČR já bivakuju , kolega se chrání dešníkem před deštěm . Kontrola PČR HROTOVICE tak já fakt nevím jak to posuzujou asi prodám bivak a koupím velikej dešník.

Jiří Š. - Profil | Po 20.2.2012 18:04:36

zik82 - >> hlavně že v KRNAP si borci nechaj vykácet půlku lesa aby mohli stavět lanovky, hotely, sjezdovky a jiný kraviny, ale blbej stan si postavit nemůžeš to je trošičku přitažený... bo ten kůrovec na tý Šumavě

JOP - Profil | Po 20.2.2012 17:55:53

jaryn82 >> hehe, ale to je pořád bivak, jen z reklamních důvodů jinak pojmenovaný :D
S tímhle výkladem je moje garáž pouhým přehozem pro mé auto ...

oskus - Profil | Po 20.2.2012 16:25:05

to je jek u blbých na dvorku,pořád do kola.

TOPR - Profil | Po 20.2.2012 13:29:05

No,nemůže tě nikdo vyhodit od vody.I v CHKO je již povoleno bivakování,né táboření.Bivakování je přespání pod širákem jednu noc na jednom místě bez poškození okolní vegetace a úprav takového místa.V opačném případě jde o omezování osobní sv...