Barramundi - Austrálie

- Tom Fronek

Lake Tinaroo Atherton Table lands Cairns Australia

Rybáři v celé Austrálii, na Novém Zélandu a okolních zemích říkají, že nejlepší ryba na skvělou rybačku je barramundi. Tahle ryba žije v teplých mořích poblíž ústí řek a libuje si v mangrovovém pobřeží, kde je mnoho bahna. Všichni jsou výhradně samci až do té doby, než dosáhnou délky 120 cm. V té době se mění na samice a stahují se blíže k mořské vodě, protože k tomu, aby se mohli vytřít, potřebují slanou vodu. Tyhle ryby dosahují až 160 cm délky a 40 kg váhy.

Můj příběh se ale odehrává na jezeře, kde tyhle ryby jsou vysazené a nemohou se rozmnožovat, protože nemají přístup k moři. Jezero Tinaroo má 40 km2 a je to hlavní zásobarna vody pro okolní městečka. Já od něj bydlel jen 15 minut jízdy a mnohokrát jsem se vydal pokusit se jednu z barramundi chytit. Občas jsem měl štěstí, že jsem jednu nebo dvě do 90 cm chytil. Jeden den jsem ale zajel na místo, kde byl přístup jen s autem s pohonem na všechna kola a tam jsem se dostal na místo, kde do jezera vtékal potok. Bylo to nádherné malé rameno a bylo vidět, že po nějaké době bez deště voda klesla o metr, možná i více. River

Slunce začínalo klesat a já na hladině viděl občas malou vlnu. Bylo vidět, že v tomhle místě jsou nějaké ryby, ale bylo těžké uhádnout jaké. Slezl jsem tedy níž k vodě a nahodil ke kmenu, který vyčníval z vody.

Používám prut asi 150 cm dlouhý, tvrdý a za naviják menší multiplikátor. Nepoužívám silon, protože se hodně natahuje, raději mám šňůru spletenou z umělých vláken. Nástraha je třpytka, většinou asi 15 - 20 cm dlouhá a co nejvíce stříbrná s černým malováním, s trojháčky na spodní a zadní části. Vevnitř trpytky jsou olověné kuličky, které vydávají při pohybu zvuk.

Způsob lovu: Po nahození se pomalinku stahuje s malými prudkými pohyby. Nahazuje se co nejblíže kolem břehu nebo ke stromům nebo kamenům.

Po prvním nahození jsem ucítil zátah a hned jsem měl na druhém konci nádhernou barramundi metr dlouhou. Další nához a měl jsem úplně ten samý pocit. Během 20 minut jsem měl dvě krásné ryby. River2

Volal jsem tedy ihned svému kamarádovi, se kterým často rybařím, a domluvili jsme se, že přijede nějakou si také chytit.

Druhý den přijel, ale po 2 hodinách jsme neměli ani záběr. Řekli jsme si tedy, že to vyzkoušíme raději brzy ráno.

Po velkém večerním plánování a přípravách jsme se ráno v pět hodin probudili do velkého deště a tak jsme odložili výjezd až na pozdější hodiny. Po deváté déšť ustal a my jsme vyjeli na místo.

Bylo zataženo a na vodě bylo vidět, že se tam dělo něco neobvyklého. Hodně zvýřeneho bahna. Albert nahodil ke starému kmeni a v okamžiku, co třpytka dopadla, Albetr zasekl velikánskou “barra”. Táhla jej dál a dál a po chvíli mu vymotala celý silon, až rybu ztratil.

Pomohl jsem mu namotat nový vlasec a začali jsme znovu. Po 10 minutách nahazování zasekl nádhernou rybu. Vylétla několikrát z vody a tahala všechen silon z navijáku. Mnohokrát odjela a Albert ji musel táhnout zpět. Během tohoto boje jsem já zatím chytal asi o 10 metrů dál, kde jsem po nahození zahlédl stříbrný záblesk vody a prudký náraz. Můj prut se prohnul a věděl jsem, že tahle ryba není jen něco malého. Oba jsme zažívali nádherný boj. Albert po 15 minutách vytáhl 120cm barra a já asi po 25 minutách 128cm. barramundi, ulovek z australie

Od té doby jsme na tohle místo jezdili pravidelně, ale nikdy to nebylo takové jako tenkrát.

Barrumandi mají rádi místa s nepříliš hlubokou vodou a rádi loví v zakalené vodě. Je to predátor, nástrahu napadá zezadu a po zaseknutí se nevzdává do posledního výdechu.

Není den, kdy bych netoužil být na tomhle místě s těmito rybami raději než kdekoliv jinde.

Tom

Autor: Tom Fronek

NZa každým rybářem je osamělá žena

O svatební cestě do Austrálie, na které žena zahanbila místního prefesionálního rybáře.

NAustralský úhoř

Nevěřili jsme svým očím. Nádherný úhoř. Mnohem větší než ten, kterého jsme chytili předcházející večer. Byl to jiný druh.

NVelký korálový útes - Cooktown

Glen už mě očekával a okamžitě jsme vyrazili na vodu. Plán byl jednoduchý. Chytit co nejvíce druhů ryb.

NFantastické australské rybaření

Mnoho let jsem žil v Austrálii. Po několika prvních týdnech v této zemi jsem si naplánoval cestu po zdejším severu CAIRNS-DARWIN. Ve všech rybářských magazínech a TV pořadech jsem viděl, že tam krásná příroda a dají se tam chytit nádherné ryby. Mé plány se mi podařilo zrealizovat až po 15-ti letech a stálo to za to!

NJak jsem rybařil v Jižní Karolíně

Co se dá v jezeře Greenwood ulovit ? Nejčastěji ulovenou rybou je sumeček, jsou věčně při chuti. Těch malých do 60 cm, kterým se tu říká „bejby“, je tu k ulovení velmi mnoho. Čím jsou menší,tím dokáží víc brečet, ...

NNovozélandský pstruh

Nový Zéland je známý díky mnoha věcem, ale jak tady chvíli žijete, zjistíte, že lov salmonidů je zde jedna z nejoblíbenějších zábav. Každý má svůj způsob na jejich lov, např. já jsem nenašel oblibu v muškaření, tak je lovím přívlačí.

NRybaření na Novém Zélandu

Jezdím na ryby dost často, tak 2x týdně, ale většinou jen blízko města. Ne že by tu ryby nebyly, ale není jich tolik. Dlouho jsem se chystal na cestu na sever na Kerri Kerri peninsula, což je poloostrov asi 4 hodiny nad Aucklandem. Je to nádherné místo, známé na skvělou rybačku.

NRybaření v Austrálii

Když chytnete kapra, musíte jej vyhodit z vody a zakopat, tak zni prý jakási vyhláška.