Slalomová dráha ohrožena kvůli ochraně bolenů

Autor diskuse: Hadik - Profil , 19.12.2024
56 nových příspěvků od Vaší poslední návštěvy.

NŘízek 5,125 - Profil | Pá 17.1.2025 20:55:49

Martin M. >> pláču, takhle to na těch 49. nedotáhnu:-)
Jinak ovšem pěkně zpracované a dobře vysvětlené - proč.

    NMartin M. - Profil | Pá 17.1.2025 12:12:15

    Řízek 5,125 >> dam to sem misto nove bleskovky, je to opakovani stejne veci...

    zkracene: Vlivem provozu vodáckého kanálu dochází k vysoké úmrtnosti mladých bolenů. Agentura iniciovala jednání s majiteli kanálu a dalšími institucemi, aby se provoz omezil v období tření bolena (březen až květen). Krajský úřad Kraje Vysočina zahájil řízení o omezení provozu a požaduje odborné stanovisko, které bude dokončeno v srpnu. Dalším opatřením je ochrana boleních jiker před predátory, aby se zvýšila úspěšnost přirozeného výtěru. Agentura spolupracuje na nalezení řešení s Povodím Vltavy s. p.
    https://aopk.gov.cz/-/ochrana-bolena-draveho-na-zelivce

      NŘízek 5,125 - Profil | Ne 29.12.2024 15:37:18

      jxr >> jj.

        Njxr - Profil | Ne 29.12.2024 15:32:02

        Řízek 5,125 >> S těma potokama nekecal. 60+ úplně klidně. Je to super úživná voda. 50+ jsem tam na vlastní oči viděl chytit.

          NŘízek 5,125 - Profil | Ne 29.12.2024 15:28:10

          jxr >> legendy a pohádky pro malé muškaře:-)
          Možná historicky, asi sem o tom četl ve sborníku Lipan, a potom vyprávění Ivoše K. když sem tam přijel - tak tam skoro netekla voda, pod hrází stoják zarostlý žabím vlasem. Jako vypadalo to všelijak, ale rozhodně ne na lipany 50+:-))
          Doleji sem chytil nějaký malý okouni.
          A potkal vláčkaře, který vyprávěl, že v srpnu tam táhnou do tření potocaci z želivky a že tam má rybu 60+...

            Njxr - Profil | Ne 29.12.2024 15:21:29

            Řízek 5,125 >> Tam někdy byli takoví? Kousek níž se dali chytit 40+, ale to už je dávno. Jinak přímo pod výtokem z přehrady jsme chytali i potočáky. A hodně pěkný okouny. Ale z toho betonu pěkně bolely achylovky a pořád musel někdo hlídat.
            Ale jako nějakých 100 m pod přehradou je takový lipanový úsek. Viděl jsem tam pěkné marény. Ale tak 20+ let dozadu.

              NŘízek 5,125 - Profil | Ne 29.12.2024 15:18:16

              jxr >> jo, okouni tam nějaký byli, já tam ovšem někdy v roce 2004 jel na lipany 50+:-)))

                Njxr - Profil | Ne 29.12.2024 14:36:18

                Řízek 5,125 >> Já si tam vždycky zachytám. Pár okounů nějaká štička... Ale zesraný od kormoránů jsou tam stromy fest.

                  NŘízek 5,125 - Profil | Ne 29.12.2024 13:02:15

                  jxr >> dyt tam nic nežije:-)

                    NRožnovák - Profil | Ne 29.12.2024 12:05:24

                    Řízek 5,125 >> mslím že my určitě ne :-)

                      Njxr - Profil | Ne 29.12.2024 2:54:20

                      Řízek 5,125 >> Ani ne. Asi 60 km. Já tam v zimě jezdím, protože Trnávka pod přehradou nezamrzá.

                        NŘízek 5,125 - Profil | So 28.12.2024 23:06:11

                        jxr >> to sis udělal výlet docela daleko:-)

                          NŘízek 5,125 - Profil | So 28.12.2024 23:05:03

                          Rožnovák >> nejsme nijak ve vzporu:-)
                          Prostě jen předpokládám, že když je to EVL, tak tam proběhl i průzkum na raky, že.
                          Nicméně, vyloučit se nedá nic:-)

                          Na tom Úpori sem o racich věděl, tak už člověk hledal najisto.

                            Nlowlow - Profil | So 28.12.2024 22:54:38

                            jxr >> Člověče to je tak hnusný, že jen za tu estetiku bych to zrušil. Tomu se říká ideální soulad funkce a formy.

                              Nrybomil - Profil | So 28.12.2024 18:40:06

                              jxr >> Dobře ty ! Ale zase asi úplně nechceš, aby starýho, mladýho Prskavce i Přindiše jeblo. :§)

                                Njxr - Profil | So 28.12.2024 17:30:24

                                R. I. P. betonové monstrum. Dneska jsem se tam byl mrknout ;-) žena odpoledne koukala na fotky a ptala se, jestli to jsou bazény na pěstování ryb 🤣 To mě vůbec nenapadlo, že by z toho šly udělat třeba průtočné sádky. A dělat tam třeba lipana a PP :-)

                                  NRožnovák - Profil | So 28.12.2024 11:21:21

                                  Řízek 5,125 >> 3 roky jsme sadil plůdek a chodil ho tam sledovat jak e mu tam vede i v létě na nevelký potok a dost poctivě- o racích jsem neměl an potuchu l až když je 4 rok vymlátil RM co se tam rozšířil z hlavního toku- a jejich tělíčka se tam začly masivně objevovat

                                    NRožnovák - Profil | So 28.12.2024 11:17:57

                                    lowlow >> tak namasíruj svaly- a hodně štěstí v obracením- termosku a čaj s rumem sebou :-))

                                      NŘízek 5,125 - Profil | Pá 27.12.2024 21:36:16

                                      lowlow >> počkej radši do zejtra:-)
                                      Každopádně držím palce.

                                        NŘízek 5,125 - Profil | Pá 27.12.2024 21:35:25

                                        Rožnovák >> když sem v roce 2004 potřeboval fotku kamenáče z Upořskeho potoka, tak mi stačilo otočit asi tak tři šutry:-)
                                        Ale to už je dávno pryč.
                                        Jinak jasný, dal sem tady první odkaz, co mi na mobilu vylezl:-)
                                        Myšleno tak- ze když je to EVL, tak by to tam zmapovany bejt mohlo...

                                          Nlowlow - Profil | Pá 27.12.2024 21:17:56

                                          Rožnovák >> a víš co je sranda, že dříve to tak prakticky bylo :-). Téměr pod každým kamenem..

                                            NRožnovák - Profil | Pá 27.12.2024 20:03:59

                                            lowlow >> pozor ale nepředstavuj si to tak jak s pořadu JV že obratníš první pídí kámen a tam bude vystavní rak kamenáč😊, budou spíš zalezli ve veštěrbinách mezi většimi pevnými překážkami v toku.

                                              Nlowlow - Profil | Pá 27.12.2024 20:00:22

                                              jxr >> Nevím, jak to vypadá s raky na Želivce, ale rozhodně je to slabý odvar toho, jak to vypadá na horní Odře. Tam je skoro problém nějakého při prodění nezašlápnout (přesněji před cca 3 lety bylo). A přesně tak to kdysi vypadalo na M. potoku. To je právě to, o čem jsem psal, že se žalostný stav stal běžnou normou a máme radost, když se někde vyskytne jedna střevle, pět vranek a jednou za rok jedna mihule. Jsem si zrovna četl srovnání početnosti střevle na M. potoce v letech 2015 a 2021. Na několika profilech došlo k řádovému poklesu. A to jen mezi těmito lety....

                                                Nlowlow - Profil | Pá 27.12.2024 19:49:34

                                                Řízek 5,125 >> řekl bych, že budu muset seběhnout tak 300 m k potoku a nadzvednout ty šutry. :-). Ale tuším, že tam najdu houno :-). Ale kdo to nezkusí, ten se to nedozví.

                                                  NRožnovák - Profil | Pá 27.12.2024 19:45:05

                                                  Řízek 5,125 >> si mezi přece na Mrku a mezi odborníky 😀-řeč byla samozřejmě o našich racich- pokud to není napsáno v nalezovce - vůbec neznamená že to tam není ve skutečnosti- nejsou lidi, a ti laici co by mohli i s fotkou nálezy vkládat na to vesměs prdí- včetně rybářů- viz predatoři - na které furt nadavajía fotky vkládají s oblibou jen na soc. Síťě- dej spíš odkaz na aopk biolog

                                                    Njxr - Profil | Pá 27.12.2024 15:06:49

                                                    lowlow >> Ano, mám na mysli původní druhy raků. Martinický potok znám jen okrajově. Spíš tu Želivku a Trnávku. A také Kejtovský potok. Pokud tě zajímá výskyt raků, můžeš si stáhnout tuhle aplikaci: https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.jp.raci

                                                      NŘízek 5,125 - Profil | Pá 27.12.2024 12:15:22

                                                      lowlow >> martinický potok je taky EVL, předmětem ochrany vranka obecná, jestli jsou tam ještě i původní druhy raků se dá zjistit třeba v nálezove databázi AOPK,
                                                      https://portal23.nature.cz/nd/
                                                      A pak se jít podívat pod šutry:-)

                                                        Nlowlow - Profil | Pá 27.12.2024 11:24:26

                                                        jxr >> Měl jsem na mysli původní druhy raků: říčního a kamenáče. Vyzkouším, zda jsou stále na Martinickém potoce. Tam jich bylo opravdu neskutečné množství, prakticky pod každým kamenem. Zkusím, uvidím, ale optimista nejsem. Tak malí pstruzi tam lítali po mělčínách, tloušti byli v každé tůni. O úhořích škoda mluvit. Problém je, že současný stav se stává normou. A pokud znáš Želivku, tak víš, že tam byli nádherní tloušti. Pokud jsem tam muškařil, občas jsem viděl úhoře, jak si to šněroval po vodě dolů. Ovšem po kormoránech atd. to dopadlo neslavně. Ono je faj, že tam na jaře díky bolenovi možná poteče voda, ale zda to něco změní na ekosystému Želivky je otázka. Na druhou stranu každý takovýto krok mne potěší. Nelze mít vše najednou.

                                                          NŘízek 5,125 - Profil | Pá 27.12.2024 10:51:49

                                                          Raků je všude bambilion, bohužel laik nemá šanci poznat, jaký to raci jsou.
                                                          Poznat signálního od říčního je pro nepoucenyho člověka prakticky nemožné.

                                                            NBoMik - Profil | Pá 27.12.2024 10:12:58

                                                            Kaces-bobr je státem chráněny ekologicky ignorant zasupující státní správu v likvidaci nepůvodních druhů dřevin.

                                                              NKáceč - Profil | Čt 26.12.2024 23:16:57

                                                              BoMik >> představ si člověka jako bobra, co se "úpravy" vodních toků týče. Zas tak velkej rozdíl v tom není, tedy ohledně pohledu na to, co ta "úprava" udělá s okolím a s vodními živočichy. Bobři jsou lepší jen v tom, že nestavěj MVE.
                                                              Co se týče toho, že tvrdíš, že je člověk nejvýše postavený, tak toho prostě využívá, to není nic nepochopitelného. Takhle to prostě funguje. Já si myslím, že člověk je ta poslední bytost, která na týhle planetě o něčem rozhoduje. Na týhle planetě rozhodujou o životě a smrti bakterie a viry, rozhodně ne člověk.

                                                                NRožnovák - Profil | Čt 26.12.2024 22:46:15

                                                                jxr >> s těmi raky je to pravda- pokud se cíleně nečučí tam pod kořeny a pod šutrym , nestraží vrše , nebo nechodí z baterkou v noci na potok- tak se na populac přijde čistě náhodně- nebo až ji vymlátí račí mor.

                                                                  NBoMik - Profil | Čt 26.12.2024 21:21:21

                                                                  Každý ze sportovců by si rád "honil" své EGO. Je minimálně nutno zvážit jakýkoli krok proti historický dane přírodní formě dané lokality toku. Existují standardy v nastavení toku samotnych před jakýmkoli zásahem stavebním, neb regulačním, obzvláště s manipulaci a neadekvátními zlomem průtokového profilu a manipulaci s vodní hladinou jako takovou v závislosti na životním cyklu vodních živočichů i obojzivelniku jako takových. Člověk jako nejvýše postavený si usurpuje právo rozhodovat. Ale je vše co konáme správné ??? Asi by bylo kolikrate lépe použití rozumu zdravého, než prospěchu osobního. Posuzování konceptu celkového a jeho vlivu blahodárného, neb zanedbání věci jednotlivé nemusí přinésti prospěchu blahodárného pro celek jako takový.

                                                                    Njxr - Profil | Čt 26.12.2024 7:04:43

                                                                    lowlow >> O raky se docela zajímám a těch je pořád hodně. Spíš je lidi "nevidí". Kolikrát mi vypráví domorodci, kolik u nich v potoce bejvalo raků a teď že už nejsou. Oni tam ale jsou pořád. Jen o nich ty lidi neví. A co se týče Želivky, tak tam se krom nízkých průtoků podepisuje na populaci pstruha a lipana i kvalita a teplota vody. Želivku znám docela dobře. Zažil jsem tam ty lepší časy a pozoruji, jak se mění skladba obsádky za posledních 30 let.

                                                                      Nlowlow - Profil | St 25.12.2024 12:50:52

                                                                      rybomil >> Ten jez v Tuklekách znám dost detailně, jelikož tam končí možnost legálně rybařit. Ty ostatní pod ním vůbec. O hlad tam tolik nejde, jelikož se tam boleni vyskytují jen v době tření, pak mizí zpět.
                                                                      Souhlasím s těmi minimálními průtoky. To je doslova katastrofa, ale to nikdo neřeší, protože se nejedná o bolena. Tedy přesněji, je možné, že se to bude řešit, ale jen v souvislosti s vlivem na jeho výtěr. Mimochodem, možná ještě větší problém než vydra je volavka. Např. na Vrážku (nedaleký rybník) jsem napočítal cca 20 volavek. Sucho mají na svědomí především elektrárny na Želivce (špičkují). MVE v hrázi Trnávky se chová daleko lépe (nešpičkuje). Bohužel po závodech se povodí snaží zase rychle naplnit nádrž, takže to zavře na minimum. Osobně držím palce výzkumníkům a ochraně, ať to pěkně zarazí. V důsledku to zlepší poměry na Želivce jako takové. To, že to nebude jako dříve, je jasné. Prostě doba před volavkami, vydrami, norky a kormorány je minulost, stejně jako plné potoky potočáků a raků. Jestli vona v tom nebude nějaká souvislost??? :-)

                                                                        Nrybomil - Profil | Út 24.12.2024 21:09:52

                                                                        lowlow >> Kdyby už nakrásně bolen(i) překonal(i) první jez od nádrže Švihov u bývalého Bělského mlýna pod nímž výzkumnící dělají ty svý pochybný výzkumy, tak se proti proudu dostane max. k jezu u bývalého mlýna pod Lhoticema - Závodí. Ke Tukletskýmu jezu skoro jistě ne. A když by joo, tak by tam s nej pravděpodobností chcípnul hlady. Řeka vyžraná vydrou namax. Dál zpravidla nevytahuje - - -- jestli si ten jez někdy viděl, tak jistě víš, že ho proti proudu z rybí populace nepřekoná vůbec nic.

                                                                        Konečně se něco chystá až bude možná dělat. Poté co mnohokrát zničili populaci lipana, jak původního , tak nasypanýho. Není to tam jen o průtocích velkých, ale též o těch úplně minimálních, tedy tragických v podstatě pro všechny ryby. Vydra pak jen snadno posbírá co ještě nechcíplo.

                                                                        Btw: v minulosti se pořádali závody jen na podzim, cca od srpna, nikoliv jarní až letní tréninky.

                                                                          Ncomputerfish - Profil | Út 24.12.2024 16:27:39

                                                                          lowlow >> Sumce tam odlovuje známá rybářská ikona sítěmi a vozí je neznámo kam.

                                                                            NŘízek 5,125 - Profil | Út 24.12.2024 13:02:10

                                                                            lowlow >> :-))

                                                                              Nlowlow - Profil | Út 24.12.2024 13:00:30

                                                                              Ještě doporučuji k přečtení historii vzniku kanálu. Docela zajímavé čtení: http://www.skhubertus.com/2016/trnavka_historie.htm. Je otázkou, jak to bylo ve skutečnosti, ale je možné, že opravdu vznikl podle podobného příběhu.

                                                                                Nlowlow - Profil | Út 24.12.2024 12:42:16

                                                                                Řízek 5,125 >> Kdo je to Prskavec a Přindiš???? :-)

                                                                                  NŘízek 5,125 - Profil | Út 24.12.2024 11:00:15

                                                                                  lowlow >> a Prskavec a Přindiš budou jako trénovat kde?:-)
                                                                                  Jo ochrana populace bolena v Želivce má smysl- je to vodárenska nádrž a bolen je tam klíčový dravec, který udržuje populaci bílé ryby v přijatelných mezích, z hlediska možného negativního ovlivnění kvality vody.
                                                                                  Proč byl zvolen zrovna bolen, to je diskuze asi tak na rok, bez jasného výsledku:-)

                                                                                    Nlowlow - Profil | Út 24.12.2024 9:28:18

                                                                                    Řízek 5,125 >> A skutečně se jedná jen o populaci bolena ve vodárenské nádrži Švihov.

                                                                                      Nlowlow - Profil | Po 23.12.2024 21:56:52

                                                                                      Pokud jde o bolena, tak toho zastaví jez v Tuklekách. Dál zpravidla nevytahuje a pod jezem se rovněž vytírá. Co vím, tak celou problematikou se zabývala i nějaká studie z akademického pracoviště. Ale jak jsem již psal, je mi docela fuk, co zastaví běsnění vodáků, kteří si tam na úkor přírody budují svoje ego. Pokud by to zasáhlo i MVE, o to lépe.

                                                                                        NŘízek 5,125 - Profil | Po 23.12.2024 8:52:59

                                                                                        btw- EVL Želivka v zásadě zahrnuje ÚN Švihov a kousek Želivky nad vzdutím,
                                                                                        leda by jako ty průtoky ovlivnovaly jarní tah bolenů z želivky do tření:-))
                                                                                        no, dejme tomu.

                                                                                          NŘízek 5,125 - Profil | Po 23.12.2024 8:36:43

                                                                                          PanTloušť >> je to divný, o tom žádná, nicméně-Bolen je tzv evropsky významný druh.
                                                                                          viz-https://portal.nature.cz/evropsky-vyznamne-druhy#/

                                                                                          dle této směrnice
                                                                                          https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX%3A31992L0043

                                                                                          nemá smysl se bvit o tom, proč zrovna bolen, že:-)
                                                                                          ale v některých případech se to hodí:-)

                                                                                          btw-parma je tam třeba taky, nicméně- předmětem ochrany v EVL není, což mi přijd edivný, ale zase tolik do toho nevidím.

                                                                                            Nlowlow - Profil | So 21.12.2024 22:43:33

                                                                                            Pokud to vyjde, bude to dobrá zpráva pro Trnávku i Želivku. Je mi docela fuk, pokud se to podaří přes bolena nebo vranku. Především ten kanál pro vodáky mohl postavit jen úplný magor. Trnávka je malá říčka s průtokem, který je na jaře i v létě nejčastěji pod kubík. Trnávka má v době konání závodů i průtoky, které jsou kolem 0.3 kubíku a pak jim tam vodáci natočí 14 kubíků. To spolehlivě vypláchne jikry i veškerý potěr v délce mnoha kilometrů. To nemluvím o tom, že nezávisle na obvyklém průtoku dojde ke snížení hladiny v nadrži a veškeré jikry na mělčinách jsou v hajzlu. K tomu je potřeba připočíst vliv MVE na Želivce. Možná v minulosti to procházelo, ale to jaksi chyběli volavky, vydry a kormoráni.

                                                                                              NKáceč - Profil | Čt 19.12.2024 21:54:05

                                                                                              drvoštěp >> to už byl extrém. A pod Polákama si nenahodil, bo 100 metrů mokrýho jílu, než si došel k hladině :-)

                                                                                                Ndrvoštěp - Profil | Čt 19.12.2024 21:41:54

                                                                                                Káceč >> To vím. Ale než se opravovala hráz tak i 50m..

                                                                                                  NKáceč - Profil | Čt 19.12.2024 21:37:31

                                                                                                  drvoštěp >> to je kvůli opravě hráze, ale tam nikdy nebylo překvapivé, jít o 20 metrů níž a několikrát do roka. Pokles hladiny 2-5 metrů, to bylo kolikrát i 2x v týdnu.

                                                                                                    Ndrvoštěp - Profil | Čt 19.12.2024 21:34:08

                                                                                                    Káceč >> Jj, ale né aby byl rozdíl na panelce 50metrů. Jezdím tam co rok a tak to smutně sleduji.

                                                                                                      NKáceč - Profil | Čt 19.12.2024 21:32:08

                                                                                                      drvoštěp >> tam se hejbalo s hladinou odjakživa a celoročně.

                                                                                                        Ndrvoštěp - Profil | Čt 19.12.2024 21:17:26

                                                                                                        Káceč >> Teď je to tam poslední roky jak na houpačce díky opravě hráze. Jinak souhlas.

                                                                                                          NPanTloušť - Profil | Čt 19.12.2024 20:21:03

                                                                                                          No aspoň někdo se snaží aby povodí pouštělo normální průtok. Ještě aby to tam přes léto nebylo polovyschlý by bylo fajn. Chránit Bolena je trochu divný, ale na místní Želivce jsou nebo byli ryby, které by si takovou ochranu zasloužili. Třeba Lipan nebo Pstruh Potoční.

                                                                                                            NKáceč - Profil | Čt 19.12.2024 20:02:25

                                                                                                            Martin M. >> asi jak kde. Na Nechranicích, před čtyřiceti lety si tam do čeřenu chytil 97 bolínků, 2 ploťky a jednoho okounka. Jestli je to tak i dneska, to netuším, ale asi to bude stejný.

                                                                                                            A chránit bolena, proč?

                                                                                                              NMartin M. - Profil | Čt 19.12.2024 19:14:19

                                                                                                              "Ryba (bolen) je zvláště chráněný druh podle evropského práva a je jedním z předmětů ochrany v evropsky významné lokalitě Želivka... Populace bolena se v místě dlouhodobě genetiky (geneticky?) zhoršuje. Může to být provozem vodáckého kanálu. Při závodech je nutné nakrátko prudce zvýšit průtok vody (tzv. špičkování), což odplavuje jikry a potěr bolena. Bolen není schopný přirozeně se rozmnožovat, musí být vysazovaný uměle."