Příčinou úhynu ryb v Odře byl nedostatek kyslíku
Diskuse k bleskovce Příčinou úhynu ryb v Odře byl nedostatek kyslíku
- Zobrazit vybrané uživatele.načítám...
1x v oblíbených a 1x v ignorovaných.
Lasskoun - Profil | Po 14.8.2023 9:26:25
PS: ... jinak, i to zchlazení funguje, zvláště pak, pokud se (v onom zmíněném případě) k tomu použije mrazák se starším typem absorpčního chlazení, jenž má navíc "špatně utěsněn chladící okruh" ... stačí to jako nápověda?;o))
nofish - Profil | Po 14.8.2023 0:24:30
A ať si někdo nadává. U lososovitých ryb bylo povolené i zabití udušením, jen se to formulaci okecalo. Nikdy jsem to nezkoušel, ale údajně, pokud by pstruh šel na zpracovně klasicky na linku od začátku tak ho volty při zabití zkroutí.
Lasskoun - Profil | Ne 13.8.2023 20:45:26
... nicméně, zpátky k té Odře, potažmo k dalším vodám, kde kdy popadaly ryby, anžto tím faktorem rovněž mohou býti i ony samy ... klidně v tom totiž může hrát nemalou roli např. to, kde se narodily - na co jsou odmala zvyklé ... neb dokáži si představit, že ryby, jenž se vykulily jinde (v čisté vodě líhní), ale byly posléze nasazeny do vody s podstatně horšími parametry, budou zkrátka na tom hůře v případě nějaké události, jelikož na to zkrátka "nejsou zvyklé", na rozdíl od těch, které se přímo tam narodily, co jsou navíc potomky již několikáté tamní generace předků, co si za ty roky postupně zvykli na zhoršené podmínky ... neboli klasický vliv evoluce a epigenetiky ... koneckonců, kupř. karas + mnohé další ryby tzv. zakrní, pokud vyrůstají ve "zhoršených" podmínkách (např. malé lesní tůňky, i přestože tam mají dostatek potravy, tak vlivem pH vody apod. nikdy nedorostou běžných rozměrů) ...
... dále také může mít vliv stáří a "narostlost ryby" ... kdy např. mladé ryby to ještě "udýchají", kdežto starší vykrmené kusy padnou, právě díky obsahu tuku v organismu (podobně jako u Covidu), ale může to být i přesně naopak, kdy staříci to díky svému "objemu" vydrží, ale mláďata s ještě nevyvinutou imunitou, příp. naprosto zdravé kusy v "produktivním věku" to natvrdo odskáčou, jelikož je vlivem "cytokinová bouře" zabije jejich vlastní přebujelý imunitní systém (jako se to ve velkém stalo např. u Španělské chřipky, ale docela často i u C-19, především u sportovců) ...
... dává to teď celé více smysl? ... ";o)
------ částečné OOT ------
... jinak, omlouvám se za ta použitá přirovnání, ale pro tento účel mi připadla vcelku příhodná, jelikož principy fungování jsou velmi podobné, nehledě na to, že takto podobně to s dýcháním chodí i u lidí ... např.:
- za našeho mládí se z velmi znečištěného Mostecka cca dvakrát během školního roku jezdilo na ozdravné třítýdenní "Školy v přírodě", nejčastěji do čistého područí Šumavy (Nuzerov apod.), o prázdninách pak na jeden až dva letní tábory (Sklárna, Manětín atd.) ... a výsledek? ... po příjezdu do těch míst většinu dětí znatelně rozhodil nenadálý přísun čerstvého vzduchu, na nějž nebyly vůbec zvyklé, tudíž pak byly pár dní unavené, trpěly bolestmi hlavy apod., a po příjezdu zpátky do Mostu se to opětně naprosto stejně opakovalo, jelikož se mezitím adaptovaly na to čerstvé povětří ... a rovněž těm, co celý svůj život strávili v Mostě a blízkém okolí, tento stejný princip pak zabránil, aby se na stará kolena natrvalo odstěhovali někam na chalupu uprostřed luhů a hájů (jako se to před lety stalo našim známým, co měli krásnou vizi spokojeného stáří, jenže najednou tam začali oba nepochopitelně churavět >> resumé doktora "Vraťte se zpátky do Mostu a budete mít svatý klid", což skutečně zafungovalo) ...
- a naopak, silní kuřáci mají větší šanci přežít zvýšenou koncentraci oxidu uhelnatého ve vzduchu (při níž nekuřáci jsou již spolehlivě v "limbu"), jelikož jejich tělo je zvyklé hospodařit s menším množstvím kyslíku, majíce stabilně až 20% červených krvinek obsazených molekulami CO ... mmch, před drahnými lety jsem na jednom mejdanu zažil "hromadné omdlení", jehož se nás účastnilo 16 lidí v jedné místnosti, kdy najednou během asi tak necelé minuty popadali všichni nekuřáci (jak se následně ukázalo), kdežto všichni kuřáci byli naprosté v pohodě ... tehdy za to mohla hodně mínusová zima venku + atmosférický tlak + vytápění plynovými wafkami + karmy ze všech bytů čtyř poschodí nad sebou ústící do společného komína = hromada kysličníku uhelnatého, který se vlivem atmosférických podmínek vracel zpátky do bytů ... (a pak, že kouření nemůže zachránit život ";o)))
- a až je to na první pohled nepochopitelné, kuřáci většinou mají i menší spotřebu vzduchu při potápění s flaškama ...
- podobně pak člověk (v podstatě jakýkoliv živočich nebo rostlina) je schopen se dlouhodobým požíváním nepatrných dávek adaptovat na jinak jedovaté sloučeniny ... např. díky tomu, že naše babička (bylinkářka) do nás vnoučat od mládí neustále cpala různé produkty z černého bezu, a já v tom pokračoval i nadále v dospělosti, tak mi již roky pranic nevadí ani konzumace plné hrsti bezových plodů či sklenice "bezinkového džusu" (čerstvě odšťavněného, tepelně nezpracovaného), přičemž toto množství by přitom většinu lidí spolehlivě poslalo na den až dva do nemocnice, nebo alespoň by je na čas připoutalo k záchodové míse (jak je zmíněno aj zde https://www.mrk.cz/diskuse.php?idzapisu=15289857&id=757378 ), kdy dokonce jeden z mých známých před lety takto "dokonale zlikvidoval" téměř celé své příbuzenstvo, když jim (pod vlivem pořízení nového odšťavňovače "xDD) v rámci rodinné sešlosti z neznalosti možných oučinků nabídl čerstvě odšťavněné plody bezinek, čím jim všem do jednoho přivodil neskutečný několikadenní břichabol ... ":oDD
Lasskoun - Profil | Ne 13.8.2023 20:22:54
nofish - Profil | Ne 13.8.2023 12:06:48
Honza7 - Profil | Ne 13.8.2023 11:41:16
Podle mě si ve svých příspěvcích trefil hřebík na hlavičku. Tady jde o "otravu", která zasáhla vybrané druhy ryb. V případě, že by šlo opravdu o klasickou otravu na nějakou látku tak bude mít zásadní vliv pro každý druh ryb LD 50 a z těch rádo by běžných otrav nevím, která látka by tak selektivně působila na určité druhy ryb..
Vzhledem k tomu, že kapři, cejni s největší pravděpodobností i karas tohle zvládli bez ztráty na své populaci, tak taky vidím jako nejblíže k pravdě variantu vysvětlení tohoto problému jako nedostatek kyslíku. Kapr, cejn, karas patří k těm druhům ryb, které jsou nejméně náročné na kyslík.
Tohle vždy povede pouze k spekulacím a zbytečným dohadům, pokud se nepořídí technika, která bude schopna na místě vyhodnotit látku, která způsobila otravu ryb.
RAMANŮV SPEKTROMETR tyhle problémy by dokázal řešit. Problém není v technice, ale v lidech. Klidně těchto strojů by mohlo být v našem kraji stovky, ale pokud se nechce ( viz kauza Bečva ), tak je to horší, než když to nejde.
Zároveň je to i moje reakce na kolegu Sharry-ho, který odpovídal na tvůj příspěvek v duchu, že nešlo o přírodní jevy. Podle mě šlo o přírodní jevy, které jsou i popsány v uvedené zprávě : " šlo o pohyb anaerobně zahnívajících sedimentů související s přívalovými srážkami."
Lasskoun - Profil | Ne 13.8.2023 10:35:38
Lasskoun - Profil | Ne 13.8.2023 10:04:24
nofish - Profil | Ne 13.8.2023 9:56:15
Když máš tohle někde na návesním rybníce, dá se tomu z části předejít okysličováním vody. Na řece to prostě neuděláš. I podle ryb co padly je to vidět. Kapr to zvládnul.
Sharry - Profil | Ne 13.8.2023 9:03:31
jasny..., a jsme u toho.. Takze zadna priroda a pokles kysliku vlivem veder a řas...
ale otrava srackama.., tak to vidim lajcky ja.
nofish - Profil | Ne 13.8.2023 8:06:37
Sharry - Profil | Ne 13.8.2023 3:06:45
ahoj, to co jsi napsal, je na me bohuzel moc slozite.
Nize je vyjadreni CIZP.. Ti nepopiraji, ze to bylo zpusobeno vyplachem sracek z kanalizace.., ale " nezjistili" otravu, ci cizi zavineni.
To znamena, ze to klidne mohlo byt. Slo o skokove snizeni, takze zadne prirodni jevy se nekonaly, byly to kanalizacni sracky a buh vi, co jeste.
zde copy:
Mrtvé ryby se v řece objevily minulou středu. O dva dny dříve na Ostravsku intenzivně pršelo. Během přívalového deště za zhruba půl hodiny spadlo na metr čtvereční 25 až 35 milimetrů srážek. "V jejich důsledku došlo k odlehčování jednotných kanalizací a k výplachům dlouhodobých sedimentů z kanalizací a ke splachům z polí a zpevněných ploch," uvádí ČIŽP. Kvůli nárazovému přísunu znečištění se tak ve vodě po přechodnou dobu výrazně snížil obsah kyslíku, kvůli čemuž začaly hynout citlivější říční ryby.
"Podle Českého rybářského svazu zůstaly nedotčeny populace cejnů a kaprů, uhynuly ostroretky, oukleje, parmy a jiné ryby. Uhynulé ryby pak byly po zvýšení průtoku v jejich počátečním rozkladu několik dnů vyplavovány a splavovány níže po toku k polské hranici," sdělila inspekce.
Inspektoři také vyloučili, že by se v místě rozmnožovala takzvaná zlatá řasa, která při vyšším výskytu způsobuje úhyn ryb. Inspekce se zabývala i tím, zda úhyn nemohl souviset s poruchou a nedovoleným vypouštěním odpadních vod z ústřední čistírny. Nic takového se nepotvrdilo.
Lasskoun - Profil | So 12.8.2023 23:11:24
rostliny a mikroorganismy, fytoplankton ... a před rozbřeskem pak hynou ryby ... neb právě kritickým nedostatkem kyslíku se to navíc ještě zrychleně zacyklí, jelikož tento je zapotřebí aj pro zdárný průběh dusitanového cyklu (málo kyslíku = mnoho amoniaku = ještě míň kyslíku atd. ... stále dokola) ... tedy, zjednodušeně řečeno, anžto těch souvisejících faktorů je mnohem více ... např. je toho možno zamíchat vysoce toxický sirovodík, který se pak o to více uvolňuje z rozkládajících se usazenin ...
Lasskoun - Profil | So 12.8.2023 22:48:00
Sharry - Profil | So 12.8.2023 22:22:45
mas pravdu.., Odra je temi ubrousky a vsim moznym bordelem kompletne zasypana.., nejhorsi je to u soutoku s Ostravici. Ale kdyz zaprsi a stoupa voda, tak se neda chytat.., vsechno z ostravskych hajzlu mas na vlasci.
jinak, ohledne toho uhynu - v mystech okolo Bohumina je cidlo a tam melo byt zaznamenano ( v prubehu noci), ze SKOKOVĚ klesnul kyslík na nulu... a bylo.. Takze to musela byt nejaka mocuvka a nebo chemie.., rasa ani horko to nemuze skokove udelat, navic na rece, navic v noci... Tomu neverim.
To, kolik ryb a jake tam realne zdechly, se nedozvime..
nofish - Profil | So 12.8.2023 22:17:21
Na organickou chemii jsem blbý a tohle je napůl chemie.
Lasskoun - Profil | So 12.8.2023 21:55:48
nofish - Profil | So 12.8.2023 21:35:51
Lasskoun - Profil | So 12.8.2023 21:27:01
nofish - Profil | So 12.8.2023 20:57:19
Smradlavá voda není vždy špatně. Já tu doma měl od malá smradlavou říčku a ryby tam byly. Pstruzi. Teď je čistá, průtok pětinový a není tam vlastně nic. V létě běžně teplota vody přes 25st.
To je to co jsem psal Martinovi. Pokud bude tok zatížen průběžně přítokem biologického znečištění a bude to nějak tak stejné, bude tam úměrně ryb a bude to relativně i bohaté na potravu. Pokud tam ale ta dávka co "má" spláchnuta najednou a ne za "obvykle" období, je to průser. Jsme bez kyslíku.
razisdas - Profil | So 12.8.2023 20:27:39
Díky tomu je nadjezí prakticky nechytatelné. Co hod to ubrousek a k tomu ta smradlavá voda. Naštestí je nad úsekem jez, který vodu prokysličí, takže rybám to ani nevadí. Dokonce tam jsou i pěkný kousky.
nofish - Profil | So 12.8.2023 18:53:12
Ano nepopírám, že při přívalech čističky nestíhají. U nás to vidíš i na kanalizaci směrem k čističce. Nepobírá to a tak to jde odlehčovacími kanály rovnou do řeky ještě kilometry před čističkou. A to jsem měl na mysli. Nemusí to být ani úmysl čističky, prostě vše, co je kde usazené, se pak dostane do řeky najednou.
Jinak většinou spíš sundávám z vlasce vlhčené ubrousky, ty v sobě mají plast a nerozloží se tak jako ten papír. Ale lidé jsou nepoučitelní.
Jinak ale souhlasím, že to může být i úmysl, ovšem ten se hodí na vysoký průtok a nemožnost tolik vody zadržet.
Mi šlo prostě o ten princip, že to není tom, že je ve vodě moc ryb, ale o to, že se tam dostane moc bordelu najednou.
Martin M. - Profil | So 12.8.2023 18:24:01
U cisticek to vidim pod Brnem, zazil jsem to v Prerove a take na Vltave pod Prahou - prijde bourka a pri velke vode pak nestihas sundavat hajzlpapir z vlasce, treba nekolik dni. Kolik tam toho muselo byt nahromadene a proc? To neni proplachnuti trubek, ze to cisticka nedokazala pobrat tak to pustili bokem pres prepad, to jsou zasoby ktere se tam musely delat mesice.
nofish - Profil | So 12.8.2023 17:50:45
S tou salinitou nevím, nikdy jsem se o to nezajímal.
Jinak spoustě lidí nedochází, jak se změnily průtoky v tocích. Bohužel. A pak tu máme vysoké teploty a letální hranice teploty vody pro dané vodní živočichy.
nofish - Profil | So 12.8.2023 17:47:06
To, že ve vodě má být 40 ryb, je jich tam ale 80, tak 40 padne a dalších 40 už je happy, je zajímavá teorie :-)
Jestli je ten bordel v suché kanalizací, nebo někde před čistička u, už je jedno. Je to o tom, že se do vody dostane v jednu chvíli příliš mnoho organického zatížení, které se začne rozkládat a ubývá kyslík.
Edit: k těm cistickam. Uvědom si hlavně, že ne všude jsou čističky, tady v okolí je mají jen města, vesnice občas, zbytek tak nějak "odteče"....
Lasskoun - Profil | So 12.8.2023 17:30:02
Martin M. - Profil | So 12.8.2023 16:28:35
nofish - Profil | So 12.8.2023 14:08:27
Martin M. - Profil | So 12.8.2023 13:25:06
Tomáš - Tom - Profil | St 9.8.2023 15:09:46
Kde to žije - všechna témata
2:07Jevišovka 2A (Revír) 17
0:42Závody Mušovský pohár 2024 (Video) 1
SoKřeslo na odhoz 3
SoKleště na O kroužky 23
SoKorda Developments a vše co k této značce patří 822
SoRybáři a vinařství 210
SoChlumečtí rybáři získali poprvé povolení k odstřelu chráněného bobra, ulovit se ho ale zatím nepovedlo (Bleskovka) 4
SoSolar titanium swinger 676
SoČerné stavby u novomlýnské nádrže mají lidé zbourat (Bleskovka) 45
Sovydra říční 148
SoMiloš Zeman legenda 191
Somaximální velikost prahu v potoce bez nutnosti povolení 6
SoHlídač slev eshopů 406
PáFrantiškův rybník jak to tam jde 22
PáDynamický vývoj řeky Moravy (Bleskovka) 1
Co je nového - všeobecné
SoBleskovka: Chlumečtí rybáři získali poprvé povolení k odstřelu chráněného bobra, ulovit se ho ale zatím nepovedlo
PáBleskovka: Světové šampionáty v muškaření na jihočeských vodách - hájení revírů a pozvánka
ČtBleskovka: Černé stavby u novomlýnské nádrže mají lidé zbourat
. . . Video: Zimní feeder - mražení červi a lisovaný rohlík
. . . Článek: Rybář Jarmil Koloušek a MRK.cz - ukázka z knihy Netipy + soutěž
. . . Článek: Polední ryby nejsou náhoda
. . . Miničlánek: Závěr sezóny s osobákem
. . . Recenze: Nabíjecí čelovka Fenix HM65R
. . . Miničlánek: Karas obecný - pomozte najít lokality
Oznámení - obecné
Na toto místo můžete sami vložit své oznámení ostatním čtenářům MRKu.