Česko zasáhl vydatný déšť. Labe na Trutnovsku má 2. povodňový stupeň, Úpa a Orlice první

NDenny - Profil | Po 2.3.2020 2:49:59

krusnohorec >> Jak jsem psal,je to ruzne v jednotlivych statech,podle toho,jake a kde se drevo tezi.Je zapotrebi si uvedomit,ze obrovske mnozstvi lesu,myslim,ze vetsina,je soukromym majetkem a v Americe neni pro vetsinu lidi nic cennejsiho nez prave pozemky.Muzes mit pred barakem auto za desitky tisic,ale lidi na to budou vetsinou koukat jako na peknou lidnicku,proste to je spotrebni zbozi,ktere strasne rychle ztraci hodnotu a behem chvilky muze ta hodnota I zmizet.U pudy je to jine a pokud je to les hospodari na nem hodne setrne.Ja opravdu neznam nikoho,kdo by tady nechal vykacet svuj les kvuli penezum.Muj nazor je ten,ze oni si dobre uvedomuji tu zkutecnosti,ze driv Amerika byla plna nadhernych lesu,byly zde porosty uzasnych borovir(hlavne bila borovice- vejmutovka),jedli,smrku a listnacu a v dobe osidlovani a tim,jak se ty staty rozvijely,se miliardy kubiku dreva zlikvidovaly.Vzdyt je zname,ze naprosta vetsina staveb tady je ze dreva a ten trend je stale stejny. Lidi si proste tech lesu a I jednotlivych stromu opravdu vazi,videl by jsi to pri vystavbe,tam nepadne jediny straom,kdyz uz musi byt zlikvidoivan,pridede technika a I dospele stromy se presadi jinam.Pokacet a nechat lezet,to zde plati jen ve statnich lesich a parcich,kde je to delane z hledisla bezpecnosti.Myslim,ze mas pravdu v tom,ze se zde do pestovani tolik neinvestuje jako doma,otazkou je,proc.Opravdu potrebuji lesy byt ciste,bez podrostu,krasne monokultury,kde clovek vidi na nekolik set metru a chodi se tam velmi pohodlne,nebo je lepsi pro les,podrost,ktery prinasi spoustu zivin,udrzi obrovske mnozstvi vody a poskytne ochranu zveri.Souhlasim,ze to nevypada hezky,nejsme na to zvykli,ale dns,kdyz tady chodim po lese,tak si uvedomuju,ze tohel dela ten les lesem. Casto misto,kam chci dorazit musim ruzne obchazet,prelezat knemy nebo vyuzivat jen ztezek zvere,abych se tam dostal,ale tohel vytvari sama priroda,coz je myslim to nejlepsi,co muze byt.Neco jineho jsou treba lesy v horach Kalifornie,Montany,Kolarada adalsich mist,tam by se Cechum libilo vic,ty lesy jsou cistejsi,ale podrost tam zase nikdo nelikviduje.Velke stromy utlaci mensi a priroda se ve vestsine pripadech sama postara o to,jak ten les vypafda.Ty tezby,to je tady divny,na to koukam porad s neduverou,ale funguje to tady mnoho let.Ja neznam zdejsi lesni zakony,ale predpokladam,ze je to delane tak,aby to hospodareni bylo pokud mozno co nejvyhodnejsi pro les,kdezto doma prevladaji ekonomicke zajmy.Techniku veskerou maji tady stejnou jako doma,myslim,ze I neco navic,takze je to asi opravdu o samotne m zpusobu hospodareni.Vem si,ze doma letecke zalesnovani asi vubec neproipada v uvahu,tady se pouziva a funguje to.Zdanlive draha vec ve finale v odloucenych lokalitach je mozna lacinejsi,nez tam pracne dopravovat lidi,material a travit tam celou sezonu,kdyz se to dokaze udelat za jeden den.Tady v tech strednich polohach je to jak pises,takove pralesni typy na mnohych mistech,proste nechavaji opravdu vse na prirode,ale to je hlavne u sttanich lesu, U soukromniku ej to jak kde,nekdo ma paradni porosty a vedle vidis to same jako na statnim.Mame zname na severu,ktery maji pomerne velky les,oni by zbytecne nepokaceli jediny strom a je to na tom lese znat.Neni hezky, ale jsou tam mezi beznym porostem I stoleti stromy obrovske bile porovice a nadherne jedle.Oni nemaji potrebu to nicit,je to ale hlavne dane velkym uzemim Amriky.

    Nkrusnohorec - Profil | Ne 1.3.2020 18:45:54

    Denny >>
    Hezky jsem si početl, Nejsem si ale jistý, zda " amíci " ty zanedbané lesy nechávají úmyslně kvůli
    ekologii, nebo prostě do údržby lesa prostě neinvestují, neboť jak jsi sám uvedl, nic jim nebrání les
    vykácet, vše buldozery zplanýrovat a do vyčištěného sázet a po čase, až stromy dorostou, provést to samé, takže taková průmyslová revoluce v lese. V čem se s Tebou shodnu je to, že" amíci" , ale i lidé u nás, se mají dobře a tak trochu zlenivěli. Dříve staré babky a později chataři, chodili na klestí do lesa, domlouvali si s lesníky možnost prořezů a a pod. Dnes to klestí v lese tleje, jak ty píšeš a na rozdíl ode mne kvituješ, nedá se do takového lesa pomalu vstoupit. Teď v zimě je do těch lesů hodně i ze silnice vidět a podle mě to tedy moc hezký pohled není Já proto, aby zde byly místo lesů pralesy nebo něco podobného, nebo aby se lesy, kde se léta vytváří vrstvy půdního podloží, rovnaly jednou za čas buldozery, tedy nejsem. Ale jak jsem si již navykl, zdůrazňuji, že je to můj názor.
    Hezký den

      NDenny - Profil | Ne 1.3.2020 1:56:58

      Řízek 5,125 >> Rezeň 5,125 - 29.2.2020 11:41:49 >> Pres 20 let jsem se staral o les ,znas to moc dobre - tezba,zalesnovani ,pestovani a zcela na rovinu,za komunisu se hospodarilo lepe,mnohem lepe,ohleduplneji,nez po prevratu.Jeden muj dlouholety starsi,zkuseny kolega rekl po prevratu doslova.Tak ,jako se rabuji lesy ted,to se nedelalo ani za Hitlera. Nema cenu to rozebirat,likvidovali se I cele semenne porosty a to by fakt clovek nad takovym hospodarenim brecel.Je to,jak pises,kdyz ekonomicke zajmy prevladaji,nikdy nebude hospodareni takove,jake by melo byt a voda je nedilnou soucasti. Kdyz jsem pred lety prisel do statu,kroutil jsem hlavou nad zdejsimi porosty a dnes muzu zodpovedne napsat,ze jsem poznal lesy ve vsech koutech Ameriky od jihu po sever a od vychodu po zapad.Prvni,co cloveka navykleho na ceske lesy udivi je to,ze temer vsude je podrost,ktery se nechava,takze ciste palmove lesy ,listnate a jehlicnate monukultury ,stejne tak i smisene lesy jsou na vetsine mist ve statech podrostle tak,ze na takove ty klasicke prochazky lesem,jak je mozne v Cechahch,tady clovek muze zapomenout. Druha vec je to,ze vsude lezi obrovske mnozstvi popadaneho dreva,ktere nikdo nezpracovava,nechava se to na prirode. Ackoliv se me jejich hospodareni z hlediska byvaleko lesaka vetsinou nelibi,hlavne zpusob tezby,ktery me pripada az moc drasticky,tak musim uznat,ze to ma vetsinou pro prirodu pozitivni dopady.Vezmu to poporade.Zminil jsem se o obrovskem mnozstvi leziciho dreva,duvod je velmi prosty,energie je zde tak lacina,ze vetsina lidi topi plynem nebo elektrikou.Je to cistejsi a pohodlnejsi,takze procentualne tech,kteri maji kotle na drevo nebo topi uhlim,(treba vychodni Kentucky v horach,kde jsou doly) je opravdu minimum.I ti,kteri maji kotle na drevo si jdou radeji koupit drevene granule,kdy za pytel daji smesnou cenu a polena spis clovek vidi do krbu a hlavne na kempovani. Paradoxne,tohle je zde hodne drahe,nebo relativne drahe.Predstav si,ze by jsi koupil devet nebo deset polen listnateho dreva,obvykle javor nebo dub o delce pul metru za 5 a vice dolcu.Nabizi to v podstate kazda benzinka a vetsi obchodak a kupuje se to.Nebudu tady psat,ze je to kvuli ekologii,podle me je to kvuli lenosti a pohodlnosti amiku,kteri si radeji koupi na kempovani par takhle do igelitu zatavenych ,nastipanych polen a pro vyrobce je to paradni kseft. Takze to lezici at uz cerstve nebo tlejici drevo je pro les vyhodne stejne jako podrost.Nevypada to sice hezky,kdyz do vykacene paseky,nezbavene podrostu,kde je bordel,zbytky,po tezbe se vsim vsudy, zasazeji sazenice,ale ver me,ze to funguje.Vsechno tohle drzi vodu a zaroven to obrovsky snizuje okus zvere.Videl jsem paseky o sesitkach hekraru,kde buldozery vycistily paseku,odstrani parezy a vysazi se cista monokultura a videl jsem I mnoho pasek,kde je to jak popisuju a videl jsem I sazeni drevin do vzrostleho lesa,to bylo jedine misto,kde jsem videl ochranu proti okusu,zadna chemie,dratenka a umela hmota.Rozdil je v oblastech a podminkach,kde se co dela.
      Amici jsou na tom s myslenim o prirode jinak,bohuzel pro Cechy lepe.Je to dane ale hlavne soukromym majetkem a tim,ze si nemohou hospodarit,jak se jim zlibi.Ty kontroly jsou velice prisne a postihy opravdu tvrde. Delali jsme v Kalifornii v horach Sonory a majitelka jednoho soukromeho pozemku nechala bez souhlasu vyrezat jeden jediny ker,ktery byl na brehu horske ricky,protoze vetve toho kere zasahovaly do mist,kde chodili lide,kteri byli u ni ubytovani(motel). Nekdo si toho vsimnul ,prisla kontrola a stalo ji to 3 ticice dolaru.To same je to z vodotecema.Neznam jediny potok jak na stanim nebo soukromem pozemku,kde by byla odelana nejaka uprava,s vyjimkou mest.Reky a jezera vidis casto plne popadanych stromu ve vode a nechava se to byt.Mnohdy se tam jeste pridava,kvuli ochrane ryb pred predatory.Proste se ty potoky nebo reky obcas vylejou,ale zase se voda vrati zpet,ale farmari vi,ze nesmyslne upravy by je ve finale staly mnohem vic,nez kdyz to nechavaji v prirodnim stavu.Kdyz jim odtece voda,nikdo jim nepomuze,zadne dotace nedostanou,jen pucky ,ktere jim banky pekne osoli. Pro mnohe Cechy by zdejsi priroda,ne tu co znaji z filmu a turistickych destinaci,byla velkym zklamanim,konkretne stav lesu,pochopitelne take jak kde,ale pro prirodu jako takovou je to hospodarstvi opravdu velmi zajimave a vyhodne.Pohrabu se v archivu a hodim ti sem nejake fotky.

        Nretrívr - Profil | So 29.2.2020 13:40:23

        Řízek 5,125 >> Rezeň 5,125 - 29.2.2020 11:41:49 >> jak myslíš, nic Ti nevnucuju, asi víš víc

          NRezeň 5,125 - Profil | So 29.2.2020 11:41:49

          retrívr >> jako ale úplně zcestna:-)

            Nretrívr - Profil | So 29.2.2020 11:09:06

            Řízek 5,125 >> Rezeň 5,125 - 28.2.2020 22:22:52 >> To snad ani není názor to je jen letitá zkušenost,zdaleka není jen moje.

              NRezeň 5,125 - Profil | Pá 28.2.2020 22:22:52

              retrívr >> vskutku originální názor:-)

                NRezeň 5,125 - Profil | Pá 28.2.2020 22:15:49

                No, a to prší, a neregulovaný potůček má vody tak akorát.
                Nicméně,země už začíná být nasáklá vodou, tedy alespoň ta svrchní vrstva, pije jako houba. A dáme to chvilku vydrží a dojde i na nějakou tu skoro povodeň:-)

                  NRezeň 5,125 - Profil | Pá 28.2.2020 22:12:44

                  krusnohorec >> tady nejsou písky, a borovice rostou všude.
                  V tom lese je dost dubu, javoru, sem tam bříza, a ty sou ok.
                  Les- lesík.:-)
                  Ale o kus dál a nize je smíšený Borovo listanty les, na hraně údolní nivy, a tam sou všechny stromy živý. Holt podzemní voda tam je.

                    Nretrívr - Profil | Čt 27.2.2020 20:16:13

                    Přiznám, moc jsem toho tu nečetl, i když něco bylo překvapující. Nevím, zda zapadnu do diskuze. Jen trocha zkušenosti. Povodně na horní Jizeře byly vždy, když déle pršelo a pak fouklo. Tedy si myslím, že zadržená voda na stromech spadla najednou. Tak asi tak ke stromům a vodě. Nepamatuji si už kolik kubíků udrží dospělý smrk. Ale bylo to dost vody.Nakonec je to jedno. Je tu určitý princip.

                      Nkrusnohorec - Profil | Čt 27.2.2020 17:28:54

                      já 2 >>
                      Podívej se na ty fotky. Kolik je tam skutečných stromů ? Myslíš si, že všechno co tam teď roste má šanci vyrůst ? Tady nejsou monzuny a deštné pralesy, aby to bylo možné. Ale je to jen můj názor. O kácení jsem nepsal, jen si myslím, že by podrost měl být s rozumem regulován.
                      Hezký den

                        Nrybomil - Profil | Čt 27.2.2020 17:11:45

                        R.P. >> takto to vypadalo v mém lese cca 10 let zpět. dub když stojí v mokru. všechny šly postupně dopryč.

                          Njá 2 - Profil | Čt 27.2.2020 16:51:26

                          krusnohorec >> takže pokud vykácíme stromy, docílíme toho, že se více vody dostane do podzemí?

                            Nkrusnohorec - Profil | Čt 27.2.2020 16:08:13

                            Řízek 5,125 >> Rezeň 5,125 - 27.2.2020 11:19:22 >>
                            Asi je to tím, že já mám jinou představu o borovicovém lese, který je krásný např v okolí Máchova jezera i v jiných lokalitách, kde borovice rostou v písku a na skalách ( bory hučí na skalinách). A pořád si neodborně myslím, že pokud je vody málo, a v minulých dvou letech tomu skutečně bylo, že tak hustý podrost prostě vodě dostat se do větších hloubky, skutečně nedovolí, vypije ji sám.

                              NRezeň 5,125 - Profil | Čt 27.2.2020 11:19:22

                              krusnohorec >> a to je pohled na les, jestli jít cestou úplně "čistého" lesa, tak jak je u nás obvyklé, nebo to dělat jinak.
                              Čistý les má naprosto minimální schopnost zadržovat vodu v krajině.
                              Borovice žádnou povrchovou vláhu "nepotřebuje", vodu čerpá z hloubky, výška hladiny podzemní vody není bezprostředně ovlivnitelná podrostem.

                                Nkrusnohorec - Profil | Čt 27.2.2020 9:40:08

                                Řízek 5,125 >> Rezeň 5,125 - 27.2.2020 9:08:05 >> Fajn, máš pravdu, pinus nigra je jeden z asi čtyř druhů vyskytujících se v Chorvatsku, zda je její podíl marginální nevím a nemám ani potřebu tě přesvědčovat.
                                K tvým fotům asi jen jedno. Je to dost hrubě zanedbaný les, Co já vím, i v tom Chorvatsku nebojují borovice o přežití s takovým podrostem , který nedovolí vláze proniknout hlouběji ke kořenům větších stromů. Toť můj názor člověka z " prostého lidu", nedosahujícího úrovně vždy pravdu majících ekologů.

                                  NRezeň 5,125 - Profil | Čt 27.2.2020 9:22:16

                                  A borovice, asi tam stejně není co k vidění...

                                    NRezeň 5,125 - Profil | Čt 27.2.2020 9:08:05

                                    kubsta >> jj, když ovšem bude voda:-)

                                      NRezeň 5,125 - Profil | Čt 27.2.2020 9:06:14

                                      A stále je tlak na výstavbu všude možně, hlavně nemožně.
                                      Většina sleduje jen krátkodobý zisk. Takže se pořád ukusuje a ukusuje z volné krajiny, která cim dál více fragmentuje.
                                      A taky občané chtějí cyklostezky, a hezké čisté okolí.
                                      Tak se jim vychází vstříc.
                                      Nikdo se nepoučil, v lesích se pořád hospodaří pasecnym způsobem. Když to nekdo chce měnit, je automaticky ekoterorista.
                                      Zkušenosti, jak zadržovat vodu v krajině budeme hledat v Izraeli. Přitom fakt stačí jen překročit hranice do Rakouska nebo do Bavorska a tam člověk uvidí tu zemi jako zahrádku. Včetně normálně vypadajících lesů.
                                      Dokud se tu bude všechno řídit ekonomickým zájmem, tak tu bude spálená země plna nasranejch lidí.

                                        Nkubsta - Profil | Čt 27.2.2020 8:57:08

                                        Řízek 5,125 >> Rezeň 5,125 - 27.2.2020 8:43:50 >> jo tak pod mostem jsem si toho prořezu naposled všim. Přes léto je to s tim průtokem přes jez žalostný, ale v tý rejze podel břehu k silnici přímo pod jezem vždycky nějaká ryba byla tak to bude třeba lepší :)