Opravy a úpravy navijáků

Diskuse pro všechny, kteří potřebují radu nebo chtějí ostatním poradit ohledně opravy, úpravy, mazání navijáků nebo shánění dílů. Fotografie a odkazy na všechno týkající se této diskuze vítány.
Autor diskuse: Colasrumem - Profil , 3.11.2019 všeobecné - náčiní, doplňky
Dále moderuje: Matyášek Profil

NMatyášek - Profil | St 28.9.2022 19:29:54

Shimano Aero Technium 10000 XT

V tomto případě se jednalo ,,pouze” o servis - údržbu 2 ks těchto velice uznávaných mašinek. Vyměnil jsem u každého jen původní slabší pružinku cvrku za silnější a musel jsem vyměnit i utahovací šroubek (jiný částečný závit), aby to fungovalo správně.

Nkubah - Profil | Út 27.9.2022 12:45:58

Tomas Krlin >> hm, to teda

NTomas Krlin - Profil | Út 27.9.2022 12:10:00

kubah >> Tohle je zajimava akcicka... (sorry za OT)
https://www.hiki.cz/shimano-ultegra-14000-ci4--xt-c-100020187

Nkubah - Profil | Út 27.9.2022 11:52:41

NMatyášek - Profil | Po 26.9.2022 17:07:56

L82 >> ano, bude i vel. 5500, ale převod opět 5,3:1.

Nmurphyy - Profil | Po 26.9.2022 15:42:44

kubah >> bude, bude, podla mna bude..

len treba pockat... :) a mozno ked nie priamo ze ultegra ci4 atd, tak nejaky mensi navi na tento sposob.. :)

Nkubah - Profil | Po 26.9.2022 15:36:25

Matyášek >> krásná, vyčerpávající zpráva... Jako vždy.

Za mne taktéž škoda, že není i 5500

NL82 - Profil | Po 26.9.2022 15:15:36

Ahoj, neviete či plánujú vyrobiť tieto Ultegry XSE aj vo vl. 5500.

NMatyášek - Profil | Po 26.9.2022 8:10:18

Ahoj všichni, po recenzi nových Ulteger a jak se blíží servisová sezóna, tak nestíhám číst množství soukromých zpráv, které mi posíláte nejenom tady na Mrku. Vůbec mi to nevadí, ale chci vás požádat, pokud máte jakýkoliv dotaz, zavolejte mi, tel. číslo mám v kartě. Jde o to, že některé vaše dotazy potřebují delší vysvětlení, které nelze přes zprávy zodpovědět, abych vystihl podstatu a vypisovat to jednotlivě každému je totální masakr. Děkuji za pochopení 👍

NMatyášek - Profil | Po 26.9.2022 6:53:26

Sláva90 >> zavolej mi, ten přítlak brzdy probereme po telefonu, lépe se to vysvětluje než přes zprávy. Tel. č. mám v kartě 👍

NSláva90 - Profil | Po 26.9.2022 6:37:36

Matyášek >> Dobrý den, koupil jsem si ty černé, a už mají za sebou víkend u vody. Jsou fakt super. Chci se zeptat, na kolik výjde úprava té brzdové matice +cvrk brzdy?

NMatyášek - Profil | Po 26.9.2022 6:20:49

Chlapi, rád pomůžu. Hlavně ti, kteří se rozhodují co koupit a mají nižší rozpočet, tak toto je jasný favorit. Ty Ultegry se dají koupit za hodně zajímavé peníze 😉 Hodně lidí všeobecně Ultegry podceňuje a to je rozhodně škoda. Jinak, v lednu příštího roku se představí nové PA, tak se máme na co těšit, i když o tom nevím zatím nic bližšího. Je na to embargo jako sviňa 😀 Prý ale budou dvě verze PA (nebude rozdíl jen v barvě) a jedné se vrátí převodový poměr 3,5:1 (má mít označení PG) a předpokládám, že bude mít super pomalou 50 - kovou oscilaci, tzn. něco ve stylu co teď při tuningu dávám (me) např. do 14 Bullsů 9120. Nechme se překvapit…

Nmurphyy - Profil | Po 26.9.2022 1:07:26

Matyášek >> Martin-pecka!! :) to sa len tak nevidi...dakujeme velmi pekne!!!

Njarda85 - Profil | Ne 25.9.2022 21:20:06

Matyášek >> Klobouk dolů pane. Krásná práce.

NMatyášek - Profil | Ne 25.9.2022 17:21:59

Shimano Ultegra 14000 XSE/XTE

Podíváme se na zoubek těmto ,,Ultegráckým“ novinkám, konkrétně světlejšímu modelu 14000 XSE. Rozdíl mezi modely XSE/XTE je pouze v barvě, kdy XSE je v šedé metalíze a XTE v černém matném provedení. Napíšu zde jejich klady a zápory a rovněž, co jsem u nich udělal za vylepšení. Nebudu zde vypisovat jejich technická data, to si každý dokáže dohledat. Můžu ale s klidným svědomím říct, že tyto navi při maloobchodní ceně 5449 Kč/ks (finální cenu si může každý ověřit u svého prodejce) nemají ve své třídě konkurenci. Po nástupu těchto modelů defacto zazvonil umíráček Ultegře 14000 XSD/XTD, Speedmasteru 14000 XSC/XTC a špatně se bude dýchat i modelům Ci4+ 14000 XSC/XTC…

1. Brzdová matice

Brzdová matice je s představením nového modelu malinko jiného vzhledu, ale uvnitř jsou veškeré komponenty velice známé – stejné. Jelikož se dá díky této matici upravit systém přítlaku brzdy a tím pádem zvýšit počet ,,cvaknutí“, udělal jsem to, a použil set 2 ks kolíčků a pružinek a rovněž vyměnil závitovou matku za hliníkovou v eloxu. Výsledný efekt je ihned znát, cvakavý dvojklik je velice příjemný jak zvukem tak seřízením brzdy, která je ještě o level výše než u jednokliku a poskytuje nám vetší brzdný rozsah. Jelikož jsem ale původně zamýšlel použít i místo stávající hlavní hřídele duraluminiovou, což se nakonec nepovedlo (viz. v popisku níže), použil jsem nakonec z důvodu funkčnosti původní originál závitovou matku z nerezové oceli.

2. Rotor

Rotor je vyroben z materiálu XT7, designem shodný jako u Ulteger Ci4+ 14000 XSC/XTC. Rozdíl je mezi XT7 a Ci4+ materiálech v hmotnosti a houževnatosti (tady je na tom lépe Ci4+ Ultegra). Pro mě ale není tento rozdíl důležitý, pokud neřeším váhu celého navi. Na nic jiného to z uživatelského hlediska nemá vliv. V ostatních detailech jsou rotory obou navijáků konstrukčně a technicky totožné včetně chromované krytky. Chtěl bych ještě zmínit utahovací matku rotoru ve které je vsazeno plastové futro, podložka a aretovací pružina. – díky tomu se opět povedlo minimalizovat vůli hlavní hřídele do strany skrze celý naviják. Ve spojení s lepším těžištěm rozložení převodovky je vůle na hřídeli směrem do stran téměř nulová.

3. Překlapěč

Tady bohužel Shimano udělalo krok zpět a naviják osadilo starším typem překlapěče. Levá strana - ,,slza“ je v barvě navijáku, pravá strana má pouzdro (krytku) rolničky v pochromovaném plastu. Je pravda, že k prořezání krytky dochází u těchto překlapěčů velice zřídka, ale už jsem to viděl. Dalším krokem zpět je chybějící ložisko v rolničce.

Můžeme zde opět vidět nerezový váleček jako je například u Speedmasteru 14000 XSC/XTC. Neříkám, že takto řešený systém nefunguje, ale přece jenom, rolnička je u navijáku neustále v činnosti a ovlivňuje nám vlastnosti vlasce a je důležitá při zdolávání ryb, takže by si ložisko zasloužila v základu. Na druhou stranu, ložisko lze bez větších problémů doplnit, jen se musí obměnit pár ,,rolničkových“ dílů a vše bude pracovat na jedničku. Cena se za případný upgrade pohybuje kolem 300 Kč/překlapěč. Pokud toto nechce případný vlastník řešit, doporučuji původní systém rolničky 2 x za sezónu rozebrat, vyčistit, namazat a sestavit. Já jsem celý překlapěč dle přání majitele vyměnil za jednodílný a osadil rozebíratelným ložiskovým systémem.

Když jsem už tady porovnával recenzovaný naviják s modelem Ci4 + 14000 XSC/XTC, tak Ci4+ model ložisko v rolničce má, jen je zalisované v rolničkovém systému a v případě, že ložisko vypoví službu, musí se koupit opět tento celý set (kromě vymezovacích podložek), který je jednou tak drahý anebo jej nahradit za set rozebíratelný. U Ci4+ 14000 XSC/XTC modelu už vymizel problém s prořezáváním krytky rolničky díky tomu, že je z výroby použitý černý plast tvrdší, nicméně, pokud chce majitel krytku kovovou, cena se pohybuje cca kolem 300 Kč/ks.

4. Cívka

Materiál cívky je opět stejný jako Ult. 14000 XSC/XTC, Speedmasteru XSC/XTC atd., rozdíl je jen v designu. Cívkový podložkový sytém uvnitř cívky není shora utěsněný gumou jako u Ult. Ci4+ 14000 XSC/XTC, a je zaaretovaný pružinou, jako např. u Ult. 14000 XSD/XTD. Je pravda, že tu gumu tam dát z výroby mohli – nelze ji doplnit do originální cívky (cívka by musela být konstrukčně jinak řešena), na druhou stranu, při ceně, jakou hodnocený naviják má, to někde musí jít znát…

Podložky jsou filcové (opět nevhodně namazané vazelínou, kovové podložky jsou nerezové). Já jsem dal do cívek od spodu směrem nahoru 1 x filcovou podložku, 1 x karbontexovou podložku o síle 0,5 mm a 1 x karbontexovou podložku o síle 0,8 mm a namazal je hustším olejem, stejným, jako mažu hlavní hřídel navijáků. Když použiji hustší olej, brzda funguje naprosto spolehlivě, nevysychá, pracuje bez zasekávání, nehrozí vytvrzení a přilepení kovových podložek k filcovým, popř. karbontexovým, jak se tomu běžně při použití vazelíny děje. Kovové podložky jsem v tomto případě nahradil hliníkovými (není nutnost, chtěl jsem ale navijáky malinko odlehčit a proto jsem veškeré komponenty, u kterých to bylo možné a měl jsem je skladem, nahradil stejnými z lehčího materiálu).

Cvrk je řešený půlměsícovým srpkem s hrotem uprostřed a aplikovaná pružinka je z výroby konečně již ze silnějšího drátu (0,4 mm). Tím pádem funguje spolehlivě, nicméně, ještě lepšího a příjemnějšího efektu dosáhneme, když použijeme klikr (plíšek) tvaru „Y“. Tato kombinace se mi velice osvědčila a zvuk procvakávající cívky je doslova ohromující v kladném slova smyslu.

5. Tělo

V tomto případě začnu klecí antireverzu (jako první napojená na tělo navijáku od shora) – je stejná jako u předchozích modelů včetně Ci4+ modelů. Tento systém je po několik generací naprosto perfektně funkční a Shimano si je toho vědomo. Pod antireverzem ale opět chybí guma po obvodu hlavy těla. Výhodou ale je, že dá na toto místo doplnit a rozhodně to doporučuji, protože minimalizuje průnik nečistot a vlhkosti do těla navi.

Korpus těla je ze dvou materiálů – jedna část je z Ci4+, druhá z XT7 – opět změna, Ult. 14000 XSD/XTD, Speedmaster XSC/XTC mají komplet tělo i rotor z XT7, Ci4+ Ult. komplet z Ci4+.

Vnitřek těla

Hřídel tohoto navijáku je nerezová (pokovaná) a bohužel se nedá vyměnit za duraluminiovou jako má např. PA 14000 XSB/XTB, 14 Bull´s Eye 9120 atd.. Myslel jsem si, že to půjde, ale při rozborce jsem zjistil, že je použitá hřídel delší a má rovněž v jiné vzdálenosti drážku pro segerovku (podložku) pod krytku proti zapadávání vlasce pod cívku (line safety guard). Jelikož není na trhu v současnosti od Shimana jiný naviják, který by měl konstrukčně stejné tělo jako nejnovější Ultegra, ale hřídel z duraluminia, není ji možné za toto nahradit (zatím, počkáme si na nové PA, Bull´s Eye … 😊). Originál ocelová hlavní hřídel je poměrně těžká (30 g), oproti duraluminiové (10 g). Pro zajímavost, hřídel z duralu nemá ani jeden model Ult. Ci4+.

Pastorek je mosazný na dvou ložiskách výroby Singapur. Místo (destinaci) výroby bych neřešil. Jsem ale rád za to, že je spodní ložisko pastorku vloženo (utěsněno) v silonovém (plastovém) pouzdře a to je přesně zasazeno v otvoru v těle navijáku pro toto ložisko určené. Tímto se za prvé lépe chrání proti nečistotám, za druhé nám dokonale vymezí vůli v uložení a hlavní hřídel ( a ne jen ona) ve spolupráci s lépe řešenou utahovací maticí rotoru se pak téměř nehýbe do strany. Oproti předchozím modelům (včetně Ci4+ modelům) je tento rozdíl znatelný.

Ozubené kola – převodovka

Ještě než se rozepíši o ,,vnitřnostech“ těchto navijáků, tak bych se rád pozastavil nad tím, jestli jsou všeobecně Shimano navijáky z výroby namazány dostatečně či nikoliv – konkrétně – tyto recenzované dostatečně namazané byly a vidíte to i na fotkách, ALE…

a) na převody byla v tomto případě použita vazelína DG-01 (ACE – 0), která je moc řídká. Má konzistenci hlenu a hodně lepí. Já bych ji zde nepoužil, protože stéká všude možně. Osobně bych raději použil DG 13 SR-G (bílá) anebo poměrně tuhou, ale do kaprových navi v pohodě použitelnou Permalub grease.

b) na oscilaci (wormshaft) byla použita vazelína Permalube grease, která je podle mě zrovna na toto místo moc tuhá – tam bych raději použil výše zmiňovanou DG-01 (ACE-0) anebo DG-06 (SHIP–0). Přece jenom není toto místo namáhané a zbytečně oscilaci ,,brzdit“ tuhou vazelínou je škoda.

A teď něco k tomu ozubení…

IG (A) navazující na WS (wormshaft) – mosazné
IG (B) plastové (z jednoho kusu)
IG (C) plastové s gumovým kroužkem v horní části – změna oproti předchozím modelům, (ze dvou dílů) – tady je to škoda, jednodílný by byl lepší, ale na chodu to nepoznáme
DG (velké hnací kolo) – v černém eloxu
WS (wormshaft) – z materiálu duraluminium s gumovým kroužkem v horní části (změna oproti předchozím modelům). Z levé (přední strany) u rotoru ukotvená hlavou těla pod rotorem a plastovým pouzdrem, ve spodní části kovovou zarážkou (změna) a za ní plastovým pouzdrem (já jsem plastové pouzdro nahradil nerezovým ložiskem a prostor jsem dovymezil plastovými podložkami (2 ks).

Jezdec – v hliníku, ale drážky na kotvící - vodící hřidélky – osičky jsou nahoře a dole dále od sebe postavené a rovněž je horní průchodové očko jezdce v průměru větší a tím pádem je i horní hřidélka masivnější (stejně jako např. u 14 Bull´s Eye 9100/9120). Tímto převodovka v těle navijáku lepé sedí, má lépe rozložené těžiště. Ozubení je všeobecně přesnější, ,,zuby“ hnacích kol jsou ve větším počtu.

Vůle na kličce z výroby jsou – tohle mě štve, hlavně, když to člověk neřeší, jde k vodě a při stahování mu v tom klepe… Vymezení je řešeno klasicky přidáním podložek na levou stranu DG (ze strany kličky). Já jsem si ale použil podložky většího průměru, které se dávají nikoliv na DG, ale před ložisko do levé strany těla (stejně jako to má řešené nejnovější AT MgS 14000 XSD/XTD), takže jsem ke stávajícím přidal jednu tuto zmiňovanou a problém z vůlí byl vyřešený. Samozřejmě, pokud bych přidal podložku (ky) i klasicky na DG, problém by se vyřešil taky, ale ty menší podložky mají jediné mínus – laicky řečeno - díky své menší velikosti tlačí na prostředek ložisek a je to značně stát na jejich chodu. Ty větší podložky tlačí na kraje ložisek, a to jim tolik nevadí…

6. Klička

Klička je na závit, sklopná do boku a to je super. Díky tomu se dá naviják bez problémů přepravovat včetně kličky, kdy po sklopení a jejím dotažení při přepravě nikde nic neplandá, nehoupe se. Klička je v kloubu spojená šroubkem a to je taky dobře pro případnou údržbu, obměnu, tuning…

Madlo jako takové nehodnotím – je to totiž subjektivní názor, někomu se líbí - vyhovuje, jinému ne. Je stejné jako u AT MgS 14000 XSD/XTD. Ložiska v něm u tohoto modelu nehledejte (ani u předchozích včetně Ci4+ modelů). Já jsem při tuningu použil již nesehnatelná madla se zlatou trubičkou, která se už nevyrábí a to z modelu 10 Fliegen TD a rovněž jsem do něj doplnil nerezová ložiska.

Závěr

Ultegra 14000 XSE/XTE je velice povedený naviják s příjemným hladkým chodem, použití materiálů a technických vymožeností je v jeho cenovce nekompromisní a i v ,,továrním“ stavu se jedná o povedenou mašinku, který najde ve stejné třídě konkurenta velice stěží. Za mimořádně příjemnou cenu, za kterou se prodává, v současnosti lepší naviják neseženete a v případě, že ho vyzkoušíte ani jiný hledat nebudete.

NMatyášek - Profil | St 31.8.2022 20:05:34

Peter94 >> Ano, pokud budu mít ty navi ve vitríně, vypadá to pěkně tato kombinace 👍 Na druhou stranu, pokud na originál zlaté cívky namotám vlasec, bude tam toho zlatého akorát a nepůsobí to zase tak přezlaceně. Škoda, že ty cívky nejsou k těm Bullsům do kouřové barvy samozřejmě se zlatým lemem (jako mají Bullsy XT), aby to více ladilo k chromovým doplňkům…
Zajímavé by ještě mohlo být k této variaci na fotu dát stříbrnou kličku z Ult. Ci4+
5500 XSC (šlo by to barvou k cívce), ale madlo dát baculaté se zlatou trubičkou z 10 Fliegenu TD (bohužel se už nevyrábí, ale to víš) a chromové části (rotor, prdelka) dát ze světlejšího odstínu (Surf leader SD 30, Ult. 5500 XSC…) a dát i jinou krytku šroubu kličky z druhé strany (Stella - kouřová se zlatým). Ale je to samo věc názoru a vkusu každého z nás 😉 Jinak moc pěkná práce 👍

NPeter94 - Profil | St 31.8.2022 10:11:41

Na Bulls Eye 5050,5080 pasuju aj cievky zo starej ultegry ci4 vo velkosti 4500,5500
Pekne sa hodia k tymto navijakom,nie ako tmave cievky z ultegry xsd,xtd
Dovolim si povedat,ze su krajsie,ako original celo zlate cievky z Bulls Eye

NWsaW - Profil | Ne 28.8.2022 21:08:23

statik >> Podle toho co jsem "vypátral", tak jsou to metrické závity ale... závit blíže k tělu kličky (horní závit) je levý. Pravý závit by se při točení kličkou mohl sám povolovat - klička na levé straně. Závit na konci (spodní závit) je pravý a obvykle je užší aby nepoškodil závit na levé straně navijáku, když se klička montuje zleva. Jo v mém případě měly oba závity jemné stoupání => metrický levý závit s jemným stoupáním je hooodně nestandard a oříšek pokud bys ho potřeboval vyrobit...

V mém případě to konkrétně bylo:
horní- M6x0.75 levý
dolní - M5x0.5 pravý

Nkkkarlos - Profil | Ne 28.8.2022 15:17:52

statik >> určitě metrický, jsou to přeci jen Japonci. Jeden pravý, druhý je levý. Stoupání změříš závitovými měrkami, změříš i průměr a máš výsledek ;-)

Npavo - Profil | Pá 26.8.2022 17:50:53

Matyášek >> Děkuji👍

Npavo - Profil | Pá 26.8.2022 17:49:56

MRyb >> Tak ať to slouží👍 Měj se

NMatyášek - Profil | Pá 26.8.2022 17:30:46

pavo >> s tebou počítám. Dodělám resty a pak už podle nového scénáře 👍

NMRyb - Profil | Pá 26.8.2022 17:06:51

pavo >> Tak borci, hlásím, že jsem to celý ještě jednou rozbral, a propláchl dokonale v isopropanolu. Funguje to bez chyby! Takže to nechám suchý, a jak jste radili, tak se tam určitě nějaká mastnota dostane. Ten kroužek s výstupkem, jak je v něm otvor pro ovládání antireverzu je v 100% stavu. Naviják má najeto fakt nic. Děkuju mockrát za radu, a mám radost, že to chodí jak má. DÍK.

Npavo - Profil | Pá 26.8.2022 16:55:18

Mr.Doctor >> No jo, Exist od Daiwy je Stella od Shimana, pokud jsme v třídě přívlačových navijáků 😉

NMr.Doctor - Profil | Pá 26.8.2022 16:25:40

pavo >> Takže jak píšu, záleží na modelu.....u mne se jednalo o Exist 3000 model 2015 .... potom by mě zajímalo, od kterého modelu tam ty ložiska jsou ... :-))

Npavo - Profil | Pá 26.8.2022 16:23:47

Mr.Doctor >> Kaprové neznám a u všech přívlačových Daiwa navijáků od nižší do střední třídy( v řeči Shimana tak do modelu Vanford) je v rolničkách dvojice keramických kluzných pouzder.

NMr.Doctor - Profil | Pá 26.8.2022 16:06:45

pavo >> "......nebo proč vytrvale cpe do rolniček kluzná pouzdra....." .... ono nejspíš záleží o jaký model jde.....já teda nejsem žádný odborník, jen jednou jsem měnil překlapěč na přívlačovém navijáku Daiwa a v rolničce ložisko určitě bylo..... stejně u kaprových navijáků, tam jsem našel dokonce dvě :-))

NPindˇa - Profil | Pá 26.8.2022 15:53:51

statik >> Aha já to pochopil,že se ptá na velikost (průměr) závitu ne na typ. Jaký tam je typ nevím. Shimano Bulls a Technium MGS rozdílné průměry.

Npavo - Profil | Pá 26.8.2022 15:46:19

Matyášek >> Jasně Martine, je to často subjektivní náhled na věc, co pak vede k různým polemikám. Právě proto nechci takovou polemiku vyvolat a také jsem chtěl zůstat v diskusi u těch dvou výrobců. Máš ale bezpochyby pravdu i v té obecné rovině, protože dizajn Shiman je a i byl nadčasový a opravdu promyšlený. Já popravdě dosud nechápu, proč Daiwa nedělá oscilaci pomocí ws, nebo proč vytrvale cpe do rolniček kluzná pouzdra, co se v našich kalných vodách za chvíli zalepí…
Mimochodem, zaznamenal jsem, že jsi ohlásil omezení svého servisu pouze na kaprové navijáky. Mám to brát jako že tu výjimku s mým starším TP 4000, co jsi mi napsal, že uděláš, už nechceš? Čeká zabalený v krabici na tvůj signál …
Měj se

Nstatik - Profil | Pá 26.8.2022 15:30:42

Pindˇa >> No WsaW se ptal, jestli je u navijáků Shimano na klice stejný závit,no a já jsem napsal že by mě zajímalo jaký typ závitu a jeho velikost na tom trnu vlastně je, mám za to že typ závitu je stejný akorát průměrově nebude pasovat,možná někdo ví co je to za závit.

NMatyášek - Profil | Pá 26.8.2022 11:28:31

pavo >> Naprosto s tebou souhlasím, ale je pravda, že koupí Shimana než např. Okumy, Spro atd. se člověk nesplete. Teď tady nejde o cenu ani o to, že jsem zastáncem výhradně Shimana. Jde o to, že jsou tyto navi velmi dobře zpracované už od základních modelů, ale největší bonus vidím v tom, že seženeš veškeré náhradní díly, dá se říct bez problémů a za krátkou dobu. Teď se nebavím o modelech starých 10+ let, ale i tam to jde (jak co…). Je taky pravda, že u Shimana jen tak něco neodejde, hodně modelů má kompatibilní součástky a za mě je prostě i ten design pecka. Takže opět za mě, koupím si raději Shimano kaprový naviják za 5 tis. Kč než Okumu za 4500 Kč, protože je to prostě ve všech ohledech lepší…

NPindˇa - Profil | Pá 26.8.2022 11:15:20

statik >> Nevím co máš na mysli

Npavo - Profil | Pá 26.8.2022 10:46:12

murphyy >> Nejsem ani Daiwa a ani Shimano “ultras”. Mám a používám strojky od obou výrobců prakticky výhradně na přívlač a to od té nejtěžší sumčí až po ultralight. Za desítky let jsem utrápil zejména na sumcích už nějaký ten kousek. Asi mohu potvrdit, že odolnost ale i technické řešení řady detailů (worm shaft na zdvihu, rolny, hlavní ložisko a jeho ovládání …) je u Shimana obecně lepší, ale nic není černobílé, takže podle účelu použití volím kompromisní řešení, tj. včetně ceny, takže např. na těžkou vláčku tam dám robustní BG od Daiwy a na střední TP nebo Stradic od Shimana. Jistě jsi ale postřehl, že i tito výrobci si uvědomují úskalí některých řešení a ne nadarmo tak v řadě případů vypouští funkcionality, jako je auto překlápění, nebo i přepínání zpětného chodu. Čím méně hejblátek, tím méně problémů …
Takže nemá smysl poukazovat na to že si někdo chybně vybral nějaký výrobek a proto má problém. Prostě si ho vybral, a když má problém, tak se pokusme mu s tím pomoct.
Měj se a ať se ti daří 😉

Nstatik - Profil | Pá 26.8.2022 10:17:23

Pindˇa >> tak jaký je tam tedy závit,pokud pominu průměr hřídele,který je určen velikostí navijáku.Taky by mě to zajímalo.