Opravy a úpravy navijáků

Diskuse pro všechny, kteří potřebují radu nebo chtějí ostatním poradit ohledně opravy, úpravy, mazání navijáků nebo shánění dílů. Fotografie a odkazy na všechno týkající se této diskuze vítány.
Autor diskuse: Colasrumem - Profil , 3.11.2019 všeobecné - náčiní, doplňky
Dále moderuje: Matyášek Profil

Nkkkarlos - Profil | Po 19.4.2021 19:26:09 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Tak už je na svém místě

NColasrumem - Profil | Po 19.4.2021 18:56:04

kkkarlos >> já už jsem tvoji šikovnost obdivoval na retru.

Nkkkarlos - Profil | Po 19.4.2021 18:52:15

Colasrumem >> dík, hlavně kodně práce, bohužel se podařilo až na druhý pokus

NColasrumem - Profil | Po 19.4.2021 18:49:58

kkkarlos >> Hodně dobrá práce.

Nkkkarlos - Profil | Po 19.4.2021 18:47:38 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Když je oprava dražší než celý naviják, aneb rozkaz zněl jasně oprav to ať to stojí co to stojí...
Servis Mivardi se ne mě vybodnul a já to hradítko na netu nikde nenašel.
Tak to bohužel skončilo výrobou....

NColasrumem - Profil | Ne 18.4.2021 22:10:31

Matyášek >> Prej do Shimana😂.

NMatyášek - Profil | Ne 18.4.2021 21:04:37

Colasrumem >> Hovadskej ws 😁 Už jsi psal do Shimana a poslal jsi ty fotky? 😁

NColasrumem - Profil | Ne 18.4.2021 20:58:51

Matyášek >> ten ws je hovadskej. Masivní. To je nezničitelný. Celkově to má mohutný zuby. To bude držák.

NMatyášek - Profil | Ne 18.4.2021 20:27:53 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Shimano Sustain C3000 HG FI

Dostal se mi do ruky tenhle kousek od kamaráda, který chtěl, ať se na naviják podívám zevnitř a dám mu potřebnou péči. Naviják toho moc nenatočil, chtěl to promazat preventivně. Co se týče mého dojmu z tohoto mazlíka, byl jsem z něho docela nadšený, ale nějaké mouchy by se našly...

Co se týče brzdové matice, není tam co vymýšlet a vnitřek má totožný s ostatními přívlačovými modely této značky. Vyměnil jsem pružinu za hliníkový váleček a brzda je kratší - není to nějaký šílený rozdíl, ale poznat to je. Můžou za to i karbontexy...

Vnitřek cívky je u tohoto navi osazen karbontexovými podložkami z výroby a ve středu cívky, kudy prochází hlavní hřídel je nerezové ložisko. Co se týče karbontexových podložek, nechápu, že tam Shimo cpe vazelínu. Podložky byly slepené a brzda nefungovala správně. Tyto podložky doporučuji mazat olejem (Shimano Bantam oil, teflonový atd.). Olej do šicích strojů se mi moc neosvědčil, jelikož je hodně řídký, rychle se odpařuje, tím pádem vysychá a v minulosti se mi stalo, že jsem měl po pár měsících podložky v navijácích zcela suché. Já osobně používám olej od Abu Garcia - precision oil, kterým mažu i hlavní hřídel navijáků. Je hustší, čiré barvy, nezapáchá a líbí se mi jeho viskozita. Brzda se nezadrhává, krásně ,,krokuje" a plynule přechází do úplného povolení a opačně úplného zastavení.

Cvrček rachtá jen při při prokluzu cívky - povolovaní, opačně ne. Takto to začalo Shimo aplikovat a v dnešní době je to u přívlačových navi zcela běžné (dle modelu). Může za to konstrukce plíšku i samotného pérka.

Překlapěč - rolnička - tady je za mě veliké mínus, že rolnička není demontovatelná, tzn. v případě problému s ložiskem musí vlastník tohoto navijáku koupit celou rolničkovou sadu s ložiskem (není to nic levného), které je zalisované. Doporučuji už i jenom z důvodu, že si po sezoně může majitel rolničku sám bez problémů vyčistit, koupit tyto komponenty samostatně. Samozřejmě, někomu ta stávající sada vydrží věčnost (záleží na počtu vycházek k vodě, zacházení s navi atd.).

Rotor navijáku je pecka - lehoučký Magnumlite ,,rotůrek", který váží 14 g (u vel. 3000) stojí za to - už jenom ten design je nádherný.

Tělo navijáku - za mě veliké plus, že má naviják část těla (levá strana s patkou) z hliníku s povrchovou úpravou. Je to prostě kus kovu, který dá navijáku sílu, lépe pohltí odpor při zdolávání, zachycuje vibrace apod.

Uvnitř jsou ložiska na všech důležitých místech (dokonce i v plastovém ozubeném věnci cvrku), já jsem doplnil jedno na spodek wormshaftu a jedno do madla kličky. Tzv. ,,válečkové" ložisko je dobře přetěsněno, seshora opatřeno hliníkovým krytem. Velké hnací kolo je v eloxu. Podle fotek opět můžete vidět, že navi byl uvnitř suchý jako Sahara, ale na to jsme již několik let zvyklí a to nejen u Shimana...
Další menší nevýhodu vidím v tom, že jezdec je jištěný pouze na jedné (horní) hřidélce - osičce. Ano, z části je jištěný ješte wormshaftem, ale kdyby byla osička i v dolní části, vše by působilo bytelněji a hlavně by zde byly i menší vůle. Věřím ale, že to je takto řešené z důvodu kompaktní velikosti navijáku, větší bratříčci to mají určitě pořešené správně.

Snad jsem na nic nezapomněl a kdyby přece jen ano a něco by vás zajímalo, ozvěte se.

NMatyášek - Profil | So 17.4.2021 16:04:39

Colasrumem >> Takže s tím zapadáváním vlasce pod cívku bude problém i u nových Ulteger a PA XSB/XTB.

NMatyášek - Profil | So 17.4.2021 16:00:41

Colasrumem >> nevýhodou nejspíš je, že tam je ten guard pod cívkou a ne zvnějšku kolem cívky, jako u předešlých rotorů... Jak mají ty současné nové rotory čtyři drážky na 4 - ramenný guard, tak s tím ,,zatím" neuděláme nic.

NColasrumem - Profil | So 17.4.2021 15:57:57

Matyášek >> Ani to není hezké.

NColasrumem - Profil | So 17.4.2021 15:56:44

Matyášek >> porovnávali jsme na louce z čeho to lépe lítá Ultegra ci4 xsc 5500 a Aero Technium MgS 14000 XSC. Házelo se Greys aircurve 360cm 3.25lb se 40mm K očky. Snad 20x jsem sundaval celou cívku, protože to bylo pod ní. Absolutní zoufalství, když k tomu přidám celkový dojem a chod ve srovnání s cenou, je jasné proč je tak nesnáším.

NMatyášek - Profil | So 17.4.2021 15:46:50

Colasrumem >> S tím jsem se nesetkal. Tam ten line safety guard nefunguje dostatečně?

NMatyášek - Profil | So 17.4.2021 15:45:18

vicx >> Slouží místo line safety guardu a taky jako ochrana vnitřku cívky a hřídele proti špíně a vodě, převážně slané při rybolovu na moři. Taky to má mít estetický přínos (různé barvy). Pochopil bych to u navijáků (dělají to na více značek a modelů), které nemají line safety guard a ani drážky v rotoru (např. AT Mgs 10000 XSB), ale nevím, jak to bude fungovat u navijáků, které ten guard mají, jelikož to vlastně i vymezuje pozici cívky na hřídeli kvůli cvrku. Když ten guard sundám a nahradím tím dutým trychtýřem od MV spools (spider), tak vlastně budu mít hned na segerovce tu nerezovou podložku s dírami (kov na kov), na který se nasazuje plastový ozubený věnec cvrčku. To přece nemůže fungovat správně... Nemá to ani žádné uchycení. To se tam musí hýbat, ne?

NColasrumem - Profil | So 17.4.2021 13:40:19

vicx >> Já naposledy řešil zapadávání vlasce pod cívku u Aero Technium MgS 14000 XSC. Psal jsem o tom tenkrát do více diskuzí.

Nvicx - Profil | So 17.4.2021 13:21:16

Colasrumem >> inak naposledy som riešil zapadanie silonu pod cievku 80'tich rokoch na Roene. Ako v 2021 je to celkom haluz 🤦‍♂️

Nvicx - Profil | So 17.4.2021 13:19:46

Colasrumem >> no a nebude to teda chýbať, alebo zapadať silon?

NColasrumem - Profil | So 17.4.2021 13:17:26

vicx >> To trojramenné je kroužek proti zapadávání vlasce pod cívku.

Nvicx - Profil | So 17.4.2021 13:11:03

Matyášek >> prosím vás načo slúži tá trojramenná vec pod cievkou veľkých shiman čo sa zdvíha spolu s cievkou?

A druhá otázka, na tej tuningovej stránke je toto ako náhrada tej trojramennej veci. Otázka teda je, nebude to tam chýbať?
https://www.mvspools.com/en/spiders-socket/242-spiders-caps-trims-for-fishing-reels.html

Kaprové navijaky mám len nedávno a nikdy som neriešil na čo to je, tak sorry asi za amatérsku otázku :)

Nkubah - Profil | So 17.4.2021 11:21:03

Matyášek >> včera jsem psal :-))

kubah - Profil | SZ | Pá 16.4.2021 21:21:44

Matyášek >> :-))

Se směju - ale dnes mi měl dorazit balíček s ložiskama, ND - chtěl jsem využít víkend a pohrát si - navíc doma sám... A balík nepřišel, sakráá :-((

Musím zkusit ráno sjet na poštovní centrálu, snad tam bude :-))

NMatyášek - Profil | So 17.4.2021 11:18:21

kubah >> o žádném balíku nic nevím 😁

Nkubah - Profil | So 17.4.2021 10:27:11

Matyášek >> výborně, balík je na poště ;-)

Jedu tam, naštěstí jsem pivko ještě nenacepoval ;-)

Ndukin - Profil | So 17.4.2021 9:27:24

Colasrumem >> a já se poseru z vás obou 😆 😉

Nkubah - Profil | So 17.4.2021 9:20:17

Colasrumem >> Navíc to sluníčko je rozpálí víc než stříbrné - pak z nich teče vazelína a dělají se z tepla vůle ...

NColasrumem - Profil | So 17.4.2021 8:44:11

kubah >> Ona taková černá se stříbrnými doplňky by taky vypadala super. Ale to víš, když tady někteří chtějí na rybách pohřebáky.:o)))))

NColasrumem - Profil | So 17.4.2021 8:42:47

dukin >> Já se z tebe po.eru:o))))

NColasrumem - Profil | So 17.4.2021 8:42:03

Matyášek >> Mě to přijde černý.

NMatyášek - Profil | Pá 16.4.2021 22:32:18

Colasrumem >> Kdepak, je tam šedý plast. Většina Shiman má šedý plast. Vím, že nějaký baitrunner má černý, ale tyto šrouby samostatně v Evropě nekoupíš a na Platu mají jen šedé nebo stříbrné.

Ndukin - Profil | Pá 16.4.2021 22:06:20

Co máte proti černé barvě? 😆
Ps. Hiska už nemám, neměly totiž černé kroužky na sedle 😆

Nkubah - Profil | Pá 16.4.2021 21:43:32

Colasrumem >> ale vážně - doteď jsem uznával jen černou - třeba XTD Ultegru... Ale ty Tvoje vypadají fakt dobře

Nkubah - Profil | Pá 16.4.2021 21:42:08

Colasrumem >> :-))))

Obyčejná běžná Ultegra - a hle, černá barva ???

:-)))

NColasrumem - Profil | Pá 16.4.2021 21:40:23

kubah >> no to by si někdo mohl zkusit, přebarvit mi ultegru třeba na černo😂😂