Opravy a úpravy navijáků

Diskuse pro všechny, kteří potřebují radu nebo chtějí ostatním poradit ohledně opravy, úpravy, mazání navijáků nebo shánění dílů. Fotografie a odkazy na všechno týkající se této diskuze vítány.
Autor diskuse: Colasrumem - Profil , 3.11.2019 všeobecné - náčiní, doplňky
Dále moderuje: Matyášek Profil

NBambi.SpP - Profil | Čt 11.4.2024 22:56:23

Kuleval >> Já to odvrtal aby to šlo vyndat bude to stejný jak na tý ultegře a pak jsem to zalepil epoxidem a no problém už nějaký rok zejtra ti to můžu nafotit na navijáku

NKuleval - Profil | Čt 11.4.2024 20:57:12

Bambi.SpP >> takže tak jak píšu, v té malé dírce něco bylo?
já jsem teda koukl na ty BBLC a ta dírka kde je šipka je jen jako dírka po důlčíku nebo prolisování, takže myslím ze to nijak normálně nevyndám, a pokud ano, tak to pak už nepůjde zaaretovat znova stejně

NBambi.SpP - Profil | Čt 11.4.2024 20:39:30

Kuleval >> Takhle to má Ultegra jde mi to blbě fotit špatný světlo už

NKuleval - Profil | Čt 11.4.2024 19:02:08

Bambi.SpP >> mě se zdá, že na tom drátu bude na konci lehce zmenšený průměr a ten díl rotoru je v tom místě lehce prolisovaný, zmáčknutý, protože otáčet s tím jde, ale ven ani dovnitř to nejde...

NBambi.SpP - Profil | Čt 11.4.2024 16:01:01

Kuleval >> To co máš v kroužku jsem rozebíral na ci 4 xtc ale nevybavují jsi jak je udělané ten bblc

NKuleval - Profil | St 10.4.2024 21:38:53

Matyášek a kkkarlos....
Jak to říct, na starých Power aerech mám ty krytky rolniček ne v úplně dobrém stavu a jsou na nich zářezy od vlasce, a mám možnost použít náhradní díly z BBLC, což je úplně stejné, jen na Power aero je ta krytka šedá a na BBLC je chromová. Problém ale je ten díl viz foto v kroužku, na BBLC je v jiném laku než na Power Aero, buď bych chtěl z tohoto dílu vytahnout drát překlapěče, nebo z drátu překlapěcě jen sundat krytku rolničky, ale ani jedna varianta se mi zdá že nepůjde udělat nedestruktivně
kkkarlos - myslíš to tak, že hrubou silou sundám tu krytku rolničky z drátu překlapěče? Jen pak nevím kde bych to měl zajistit důlčíkem, tam moc místa nikde není.
Není to úplně nutné dělat, jen mi to už delší dobu vrtá hlavou.

Nkkkarlos - Profil | Út 9.4.2024 8:55:20

Kuleval >> hrubou silou jí sundáš dolů. Otázkou je proč to dělat. Pokud jí budeš vyrábět novou, tak to smysl dává. Zajistí se poté důlčíkem, pár jsem jich opravoval....

NMatyášek - Profil | Po 8.4.2024 22:14:58

Kuleval >> ahoj, ono to asi nějak půjde, ale není to na to stavěné, u tohoto překlapěče se mění celý překlapěč.

NKuleval - Profil | Po 8.4.2024 21:27:59

Zdravím, chci se zeptat, jestli jde nějakým způsobem demontovat ta stříbrná krytka rolničky z oblouku překlapěcě? Případně vysunout drát překlapěče z toho dílu na druhé straně rotoru naproti rolničce? Příjde mi, že asi ne, drát oblouku je tam asi nějak rozlisovaný a je to nerozebiratelné. Jde jím jen otáčet ale ven nejde. Naviják starý BBLC.

NCajda17 - Profil | Ne 7.4.2024 0:03:17

Zdravim, kde se daji servisovat navi Shimano v Plzni? Nejaky doporuceni?Diky

Nmurphyy - Profil | So 6.4.2024 11:46:03

Pecky >> podla mna to neni oskou-ale vsetkym tym okolo..namahas tym viac cele prevody navi, loziska na pastorku atd..
suhlasim ze ked je oska vysunuta hore je tam vacsi tlak na vsetko..

stale hovorim ze ak je oska upevnena aj v zadnej brzde-je to pre navi lepsie a navi dlhsie vydrzi..
alebo aj s prednou - kde je oska upevnena aj vzadu-vedia preco to robia-napr u navi PENN

NMatyášek - Profil | So 6.4.2024 11:03:14

Pecky >> ahoj, teď už ne. Zkoušel jsem to, ale bez výraznějšího efektu… U těch starých modelů, většinou X let neservisovaných anebo vůbec je problém v tom, že jsou uvnitř hodně zanesené vším možným a tomu se i “přizpůsobily” převody. Když to pak vyčistíš a odstraníš co tam být nemá, vše pak sedí jinak a je to jedno, tak to tam dosedá…

Potom může být (a většinou bývá) výsledných efekt horší a to nechceš…

NPecky - Profil | So 6.4.2024 9:11:38

Matyášek >> resis nejak pri rozebirani starych navijaku dosedaci plochy hlavnich ozubenych kol? Nekdy staci o zub pri sestavovani pootocit a chod uz neni tak hladky, tak jestli si to necim znacis? Diky

Nlefevr - Profil | So 6.4.2024 7:06:59

Matyášek >> já vycházím z toho, čeho jsem byl schopen dříve sám.
Tam šlo prakticky o to, aby naviják nebyl v okamžiku enormního tahu v horní úvrati zdvihu cívky, pak by k poškození osičky mohlo dojít.

NMatyášek - Profil | Pá 5.4.2024 15:37:05

Tak jsem si pro vás připravil další rady, tipy, doporučení a to v podobě předělávky převodového poměru u navijáku Shimano 21 Aero Technium MgS 14000 XSD/XTD.

Tentokrát se zaměřím na předělávku originálního převodu 4,3:1 se super pomalou oscilací (ss10) na převod 3,5:1 se zachováním ss10.

Jde o to, že ten, kdo by o této přestavbě uvažoval, nemusí shánět veškeré převodové díly, ale jen část. Jedná se totiž v podstatě o kombinaci originálních převodových dílů z výše zmíněného navijáku AT MgS XSD/XTD a dílů ze Shimano 22 Kisu Special 45 (JDM navijáky – určené pro japonský trh…).

Díly pro japonský trh koupíte např. na www.plat.co.jp.

Chtěl bych ale upozornit na jednu důležitou věc – pokud se jedná o přestavbu všeobecně, tak za mě platí, že na nové navijáky použiji požadované (chybějící, poptávané) díly rovněž nové.

U předělávky starších navijáků, pokud se rozhodnu pro přestavbu, tak použiji všechny převodové díly (původní a nově obstarané) nové! Jde o to, že u starších anebo hodně namáhaných navijáků (převodů) dojde jejich používáním k opotřebení nebo “paměti“ převodových dílů, které jsou na sebe navzájem vázané, a když tyto díly, resp. jen část necháte původních a část nahradíte novými (nepoužité), nemusí být výsledný efekt uspokojující a velice často není chod navijáku plynulý, hladký a dokonce vznikají při navíjení i různé záhadné zvuky.

V přiložených fotografiích uvidíte kódy jednotlivých dílů navijáků 21 AT MgS 14000 XSD/XTD a 22 Kisu Special 45, takže si je případně podle nich můžete koupit.

Pokud byste tyto díly sháněli, používejte mezinárodní kód, který je podtržený červeně, podle RD kódů (znázorněny ve schématech navijáků v krabicích) je nemusíte najít!

Na fotografiích je slovem “PŮVODNÍ“ myšleno originální díl z výroby, tak jak ho najdete v navijáku.

NNat - Profil | Pá 5.4.2024 11:39:39

lefevr >> netrham cez cievku, aj ked za tych xy rokov sa to mohlo par krat stat, vymenim to lozisko a rovno aj osku, sak to par eur zalezitost

NMatyášek - Profil | Pá 5.4.2024 11:21:42

lefevr >> toto mi připadá nepravděpodobné… Jak hne? Jako ohne? Tak to bych chtěl vidět… Nedokážu si představit, že někdo bude trhat vlasec, tím, že visí, tahem prutu…. Navíc ten navi má tuším hlavní hřídel ocelovou… No nevím. Třeba zadavatel dotazu napoví, jestli takto řeší uváznutí vlasce, že by to “trhal” tahem prutu…

Nlefevr - Profil | Pá 5.4.2024 10:04:33

Nat >> Ahoj. Tento problém vzniká tím, že když zůstaneš viset na dně a trháš vlasec přes cívku v horní úvrati, středová tyčka se nepatrně hne a šustění cívky pod zátěží je na světě. Já jsem také pořád řešil Shimana a až opravář rybářských navijáků mne věc vysvětlil, vyměnil osičku a bylo po šustění.

NMatyášek - Profil | Čt 4.4.2024 22:43:22

Nat >> Ahoj, jak píše Greysmen, na 99 % to bude ložisko na spodku pastorku, tam to zlobí celkem často. Chce to při rozborce otestovat, jestli nedrhne.

Nkuman & JRT - Profil | Čt 4.4.2024 14:18:35

Milda >> Ahoj Mildo, ty kluku rád tě čtu:-) jsem v pohodě i sem tam lovím.
Díky za radu. Našel jsem náhradní díl tady https://www.uhabakuka.cz/produkt/200206/shimano-sada-na-opravu-cvrcku-v-civce-
tak počkám až to naskladní a mohl bych to zvládnout vyměnit.

NGreysmen - Profil | Čt 4.4.2024 11:59:18

Nat >> tipnul bych to na ložisko rotoru

NNat - Profil | Čt 4.4.2024 11:24:04

biomaster 5000sw pg, pod zatazou šuští celkom nahlas, kde moze byt chyba? rolnicka vymenena, vycisteny premazany u polaka. no tento zvuk co vznika pod zatazou stale ostal...

NMatyášek - Profil | St 3.4.2024 22:12:23

Malinké vyladění navijáčku Shimano Complex XR 2500 F6…
- kompletní vyčištění a přemaz
- plastové pouzdra na obou stranách wormshaftu nahrazeny nerezovými ložisky
- vymezení vůlí na DG a WS na minimum

NMatyášek - Profil | Čt 28.3.2024 10:20:15

Jeden z vás mi poslal na opravu nový (5 x použitý) naviják Shimano Ultegra Ci4+ 14000 XTC z důvodu nefungujícího zdvihu cívky při oscilaci. Cívka se zastavila v dolní úvrati a při snaze se zvednout “propadla“ zpět na své místo. Ozvalo se i mírné cvaknutí. Na prvním fotu (nad špičkou pinzety) je i vidět vysunutá bílá silonová podložka…

Jsou v podstatě 4 důvody, proč se to může stát…

1) Vlivem používání (z důvodu vibrací uvnitř navi) anebo při nedostatečným dotáhnutí při sestavení se povolí šroubek oscilačního kolíčku, který je vsunutý do oscilačního jezdce (slider). Tím, jak se šroubek povolí, tak se “nožík“ oscilačního kolíčku zasune hlouběji do jezdce a tím pádem vypadne (nedoléhá) z (do) drážek wormshaftu. Velmi často v tomto případě vypadne vymezovací podložka/y.

2) Šroubek, který zajišťuje oscilační kolíček je utáhnutý dostatečně, ale je z výroby nedostatečně vymezený podložkou/kami a opět nedoléhá (nezapadá) do drážek wormshaftu.

3) Hrany se u nožíku oscilačního kolíčku opotřebovaly anebo zlomily. Toto se ale většinou stává u starších modelů z důvodu častého používání (podepsal se na nich “zub času“).

4) Prasknutý oscilační slider/jezdec, (téměř se nevyskytuje), ale např. stará Ultegra XT na to trpěla často.

TIP:

a) vymezovací podložku/y oscilačního kolíčku vsuňte na jeho nožičku, ne nad plastové pouzdro pod nerezovou krytku jak to sestavují z výroby!!!

b) pokud se někdo rozhodne řešit tuto závadu svépomocí, doporučuji použít na závit utahovacího šroubku oscilačního kolíčku zajišťovač šroubů a to modrý Loctite 243.

Ať majiteli naviják šlape k plné spokojenosti 👍💪

NMilda - Profil | St 27.3.2024 17:21:22

kuman & JRT >> Předně tě zdravím, starý příteli. Jsem rád, že jsi živ a zdráv. :)
No a k tomu cvrčku- měl jsem podobný problém na cívce od US 3500 B.
Zlomila se mi ta pacička (to je stejný tvar té pacičky jak u tvé Ultegry) a pak mě pochopitelně štvalo, že mi cívka libozvučně při výpadech ryby necvrkala.
Dal mi to do kupy jeden kamarád frézař. Říkal, že to musel odbrousit, že to nešlo nijak povolit a na ten plíšek pod zarážkou navařil dopředu vybroušený takový trn, do původní díry vyřezal závit a uchytil to šroubem, jak je vidět na foto.
Taková nimravá práce, ale zmákl to na jedničku a naviják zatím cvrká pár let bezchybně, i když ho mockrát za rok nevyužiju.

NMr.Doctor - Profil | St 27.3.2024 12:36:34

Matyášek >> 😂😂 Super.....nemám problém se Shimem, víš, že je chytám stejně jako Daiwu, nejsem ortodox ani jedné značky.... tak jo, až budeš mít hezké foto, rád přivítám... 👍 Ať se daří, M.

NMatyášek - Profil | St 27.3.2024 12:32:42

Mr.Doctor >> ahoj Marťas, díky 👍 Tobě by ale asi více sedla fotka rozborky nějaké Daiwičky 😀 Teď vážně, mám to v plánu, budu si to dávat do své servisové dílničky, do ložnice by mi to taky neprošlo… 😂

NMr.Doctor - Profil | St 27.3.2024 12:02:27

Matyášek >> 👍👍 Ahoj Marťas.......ta fotka č.7 té kompletní rozborky samotného těla navi na tom modrém podkladu, to je prostě dokonalé , toto mě vždy dostane ..... hele, udělej, prosím, někdy na nějakém , tvému srdci nejbližšímu, kaprovém navi kompletní takové foto, aby tam bylo takhle vše, i rozborka rotoru, matice, cívky a kličky na jedné foto.....já si potom z té foto nechám udělat plakát a dám si ho nad postel do ložnice.....jako teď si nedělám prdel, myslím to vážně....sice do ložnice to asi neprojde, ale někde si ho pověsím....😜😜

NMatyášek - Profil | St 27.3.2024 11:51:14

Jeden z mých nejoblíbenějších Shimano modelů. Srdce mi plesá, když si s ním zatočím… Servis 3 kusů těchto krasavců 💪👍

Nkkkarlos - Profil | Út 26.3.2024 19:19:09

kresi28 >> ono to půjde, když to šlo ohnou tam tak to půjde i zpátky 😉
Jinak jsem samozřejmě myslel překlápěč (drát);a né rotor 🙄

Nkresi28 - Profil | Út 26.3.2024 18:25:04

Každopádně všem díky za postřehy a tipy. Samozřejmě to nakonec bude ta nejjednodušší možnost, žádná záhada :D