PMO: Úhyn ryb v jezu Bulharech způsobily znečištěné povrchové vody

Martin M. - Profil | St 29.3.2023 16:43:36

Řízek 5,125 >> bohuzel je ekologicke vnimani (obecne velkorysost) navazano na celkovy blahobyt spolecnosti. Proste resis jen par dulezitych veci, ktere te nejvice pali. A kdyz te nepali finance, nezamestnanost, kriminalita, nespravedlnost apod, tak se tvym nejvetsim problemem stane napr. ekologie, na kterou se zameris a vydupes si treba zakaz spalovacich motoru. Coz neni nejaka umela poza bohate vrstvy, oni to tak fakt citi a vyzaduji, patri to mezi jejich nejvetsi problemy, protoze ostatni problemy uz maji vyresene.

Řízek 5,125 - Profil | St 29.3.2023 11:13:18

V podstatě jde o to, že u nás je stále zažitá metodika z dob Rakouska -Uherska, která je již dávno překonaná.
a to se týká třeba i ve způsobu hospodaření v lese.
V Německu touto metodikou zatížení nejsou a jsou schopní se přizpůsobit aktuálnímu vývoji.

Řízek 5,125 - Profil | St 29.3.2023 11:02:49

doporučuji si přečíst, i když je to dlouhé.
vono se o tom jako dost ví, ale u nás se dá velmi málo udělat.
o to smutnější jsou tam fotky z německa, kde se udělat dá, a ještě se do toho zapojují občané.

Ochrana a zlepšování morfologického stavu vodních toků (2020)

https://knihovna.nature.cz/media-viewer?rootDirectory=73270&origin=https%3A%2F%2Fknihovna.nature.cz%2Frecords%2F4d616fbd-33d6-4ab4-be4e-d9a816edd566%3Fback%3Dhttps%253A%252F%252Fknihovna.nature.cz%252Fsearch%253Ftype%253Dglobal%2526q%253Dochrana%252Ba%252Bzlep%2525C5%2525A1ov%2525C3%2525A1n%2525C3%2525AD%26group%3D4d616fbd-33d6-4ab4-be4e-d9a816edd566%2Cf820aba0-f2a6-4fa4-b13f-a2cb9b0f744d%2C6da07fff-9265-4806-9c23-371977488bbd%2Cc38655d5-166f-44bf-b4d8-70042ff2f16b%2Ce2016bfa-cc25-4ab3-b653-d43b477cf3c9%2C4f9189af-1c65-498b-b47d-49e21b81c62d%2C4a717cbf-6698-4881-ba11-f5d2c4666c94%2C76a21c03-194d-4f28-a00b-a96f3a37b319%2Cfad5a214-13bb-4534-a51d-27fd1e07fa7b%2Cb6ba5a79-65c1-4de2-a84e-72f4eabd0c1a%2Cd83ee8b7-c25a-4580-a4e1-00af9adb85c7#!?file=30581

Ekologicky orientovaná správa vodních toků (2016)

https://knihovna.nature.cz/media-viewer?rootDirectory=73270&origin=https%3A%2F%2Fknihovna.nature.cz%2Frecords%2F4d616fbd-33d6-4ab4-be4e-d9a816edd566%3Fback%3Dhttps%253A%252F%252Fknihovna.nature.cz%252Fsearch%253Ftype%253Dglobal%2526q%253Dochrana%252Ba%252Bzlep%2525C5%2525A1ov%2525C3%2525A1n%2525C3%2525AD%26group%3D4d616fbd-33d6-4ab4-be4e-d9a816edd566%2Cf820aba0-f2a6-4fa4-b13f-a2cb9b0f744d%2C6da07fff-9265-4806-9c23-371977488bbd%2Cc38655d5-166f-44bf-b4d8-70042ff2f16b%2Ce2016bfa-cc25-4ab3-b653-d43b477cf3c9%2C4f9189af-1c65-498b-b47d-49e21b81c62d%2C4a717cbf-6698-4881-ba11-f5d2c4666c94%2C76a21c03-194d-4f28-a00b-a96f3a37b319%2Cfad5a214-13bb-4534-a51d-27fd1e07fa7b%2Cb6ba5a79-65c1-4de2-a84e-72f4eabd0c1a%2Cd83ee8b7-c25a-4580-a4e1-00af9adb85c7#!?file=30581

razisdas - Profil | Čt 23.3.2023 19:25:49

Řízek 5,125 >> Sem si vědom, že je realita jiná. A nezlehčuji situace do kterých se lidé při povodních dostávají. Ale nalijme si čistého vína. Za spoustu problémů si můžeme jako lidstvo sami. Člověk se svým počínáním stal geologickou silou.
Otázkou je jestli ty katastrofy jsou doopravdy katastrofy. Jestli to nejsou jen katastrofy v našich očích, protože nedokážeme přijmout realný stav věcí?Jestli to není pocit, že všemu rozumíme a musíme vše řídit? Jednáme ve prospěch něčeho vyššího, nebo jen ve svůj prospěch? Z hlediska dlouhých časových řad, to jsou bezvýznamné epizody v existenci Země, která se stále mění. Otázek je hodně a filozofovat bychom mohli do nekonečna. Nakonec budeme stejně jednat tak, abychom přežili. Je to přirozené pro všechny živočichy.

Řízek 5,125 - Profil | Čt 23.3.2023 18:32:49

tomvec >> není vůle, většinovou společnost nějaká příroda a zlepšující opatření vůbec nezajímá.
Jinak to vidíme podobně.

Řízek 5,125 - Profil | Čt 23.3.2023 18:30:57

razisdas >> tohle řekni na povodí, vedení obci a občanům... :)
Jako většina z nás tady tak nějak tuší, co by se melo/mohlo dělat pro nápravu stavu, ale běžná praxe je zcela jiná.
A to ve všem, včetně výstavby.

razisdas - Profil | Čt 23.3.2023 13:47:19

tomvec >> Souhlasím se vším.
Přirozená kajina má mechanizmy jak přívalové deště zachytit - listnaté lesy, lužní lesy, podmáčené louky, meandrující toky. Kanalizovaná krajina vliv přívalových déšťů multiplikuje.
Ale musíme někde žít, tak by bylo dobré hledat nějaký balanc. Tam kde to jde, tak hospodařit méně efektivně a více v souladu s přírodou. Nemusíme ze všeho vydojit poslední kapku krve, pak nám do budoucna nic nezbyde.

razisdas - Profil | Čt 23.3.2023 13:37:28

tomvec >> Ohledně vlivu stromů na povodně mám jiný názor. Je známo, že smíšené lesy, lužní lesy mají daleko větší aktivní povrch půdy, než zemědělská krajina. Tudíž dokáží zadržet vodu v krajině při deštích a nástup povodní zmírňují. Voda se v nich může bezpečně rozlít. Namísto ekonomického bezlesí, které má aktivní vrstvu půdy zničenou.
Povodně jsou spíš náš ekonomický problém, protože spousta obydlí leží na místech, kde se dříve řeka běžně při povodních rozlévala, v říční nivě.
Kanalizovaná řeka a krajina budou mít vždycky při povodních větší ničící potenciál, protože v ní a kolem ní chybí ten " bordel" co tu vodu zpomalí a kde se může rozlít a vsáknout.

tomvec - Profil | Čt 23.3.2023 9:52:48

Řízek 5,125 >> přitom proti povodním by se mělo bojovat o desítky až stovky kilometrů výš proti proudu než kácení stromů, narovnávání a dláždění toků v nížinách a stavění nesmyslných vodních děl (třeba Skalička).

Je ale otázka, jestli miliardy určené pro tato nesmyslná a zbytky přírody ničící opatření ještě má smysl přesměrovat do jiných opatření (pokud by tedy byla vůbec nějaká vůle), jestli ty změny už nejsou nevratné.

Zemědělská půda bez organických složek, zničená chemií ztratila schopnost zadržovat vodu, podhorské louky a pastviny jsou přeměny na pole pro pěstování řepky a energetické kukuřice, a lesy schopnost zdržovat vodu už také nemají. A když místo pravidelných přiměřených srážek čím dál častěji přicházejí jednou za měsíc přívalové srážky, situace se jen zhoršuje.

Řízek 5,125 - Profil | Čt 23.3.2023 7:44:03

Martin M. >> ano, příroda to dělá sama a zadarmo :)
Kdyz to dobře proroste, tak je to stabilní a vydrží to i povodně.
Zásadní problém vidím ve vnímání a přístupu k funkcím vodního toku a jeho následné údržbě. U nás zatím převažují trendy mít to všechno rovné a "čisté".

Řízek 5,125 - Profil | Čt 23.3.2023 7:36:18

razisdas >> za mě taky super, nicméně viz příspěvek kolegy tomvece níže.
Navíc teď jak jsou časté extrémní výkyvy počasí, tak se lidi stromů vyloženě bojí,
Taky kdo by po každým tom větším větru tu cyklostezku uklízel:))
A potom povodí - opakuji - jsou to pro ně překážky v plynulem odtoku vody při povodních, prostě věci co můžou zvyšovat hladinu vody.
Já ten přístup ke stromům vidím z té praktické stránky bezneho provozu.
Zatím se přístup moc nemění, naopak je to spíše horší.
A čiste technicky - když bude v měsíci v kuse dvacet tropických dní, tak se mlýny ohreji tak, že to dole už nic neuchladi. A taky tam skoro nic nepoteče...
Osobně proti stromům na březích vůbec nic nemám, jen popisuji příklady z praxe.

tomvec - Profil | Čt 23.3.2023 7:07:45

razisdas >> máš pravdu, ale v reálu jsou "priority" nastavené úplně jinak. Bezpečná a bezúdržbová cyklostezka, ochrana před povodněmi™, neustálá práce pro povodí a kamarády z betonové lobby jsou víc než přírodní řeka a krajina.

A co se týká těch (cyklo)turistů, včera byl na ČT2 dokument o obnově lesů a mimo jiné tam padlo, že lidé v současnosti ani neví, proč v tom lese jsou, nepoznají stromy, zvířata...

Taky byl nedávno dokument o turistice, kde říkali, že průměrná délka návštěvy Sněžky je snad deset minut. Vyjet nahoru, udělat selfie jako důkaz, a honem za další "atrakcí", aby mohli na sociálních sítích doložit, jak jsou in.

Asi takový je vztah většiny populace k přírodě.

razisdas - Profil | Čt 23.3.2023 6:15:40

Řízek 5,125 >> Za mě má vegetace na březích jen pozitiva. Zastíní příbřežní zónu, takže nedochází k jejímu přehřátí. Ve stínu stromů na březích se dá odpočívat. Vytvoří se spoustu ukrytů pro další živočichy. A cyklostezka může vést hned vedle. Jízda po cyklostezce chráněné stromy je příjemnější, než po otevřené pláni, kde fučí vítr a praží sluníčko.
Rákosová pole by byla talé super. Spousta úkrytů pro živočichy a turistice by to také nemuselo vadit. Na řeku s ostrůvky rostlin je hezčí pohled, než na kanál s kamennými břehy. Projížďka loďkou po vodě s různými zákoutími je také super, lepší než po otevřené pláni, kde se člověk neschová. Navíc každý ostrůvek takovéto zeleně tvoří svůj vlastní ekosystém a obohacuje tak ten ekosystém okolo. Jak říkám, samá pozitiva.

Martin M. - Profil | Čt 23.3.2023 2:21:54

Řízek 5,125 >> takove zarostle meandry by se nahodou daly udelat na vsech 3 pritocich, vicemene si to tam priroda dela sama, akorat ji to pak zase odbahnime sacima bagrama a asi by to bylo kratkodobe reseni a prvni povoden to smete vse do nadrze.
(ted nevim, jestli ta fotka je moje nebo ne, kdyz tak autor promine prosim)

Řízek 5,125 - Profil | St 22.3.2023 23:13:25

otoš >> bude se to opakovat, už teď koncem března stačilo pár teplejších dní, a mnoho obzvláště menších nádrží je plných rychle vybujelych řas a sinic.
Jestli bude standard teplejší počasí už od brzkého jara, společně s kvantem živin co ve vodě je, jsou nový mlýny opět zelený a řeka pod nima taky, ty rozlehlý vodní plochy nelze uchladit, a hlavně přísunu živin z okolí nezabranis - to máš zdroj Brno, Pohořelice, zástavbu na brehach nádrží, je to celkově zemědělsky velmi intenzivně využívána oblast-tedy velké splachy živin do systému toků, a ten fosfor a dusík se z vody už jen tak nedostane.
Resp by na vtoku mohli být nějaký rozlehlý pole rákosů a dalších rostlin na systému korenovych čističek. To by fungovat mohlo-nicméně není to úplně vhodné pro turismus:)
Stejně tak stromy u řeky-kde je tam chceš mít, když je tam všude na břehu sama cyklostezka? Ze stromu padají větve a listí, a občas i strom:), a to provozu okolo řeky vadí...a pak je s tím problém při povodních.
Navíc je to řeka je to široká, ta se už moc zastinit nedá. Leda zkusit udělat opatření na nadlepseni proudění v řece - více prahů, kde by se voda mohla okysličit-ovsem to bude stát hodně peněz.
Jako nejlevnější vidím tu kořenovou čističku na vtoku, nebo i někde níže udělat rákosova pole.
Ovšem - to je pohled biologa, který narazí na X důvodů - proč to nejde:)

Martin M. - Profil | St 22.3.2023 22:51:44

otoš >> Pritok sice muzes zkusit zchladit, ale pri pritoku 10k/s do D5 se v ni voda vymeni jednou za 100 dnu a kdyz zapocitas D7 a D6 tak budes tak na 150 dnech, tedy v lete vypoustis vodu, ktera tam dotekla jeste ledova skoro v zime. To nejvetsi ohrivani resp. kopirovani teploty vody podle pocasi se deje az v nadrzich.

Jinak za mne ryby uhynuly proto, ze se vetrem nahrnuly sinice k hrazi, zde dochazelo ve velke vrstve k jejich hynuti a hniti, elektrarnou se z toho jeste udelalo smoothie, ktere okamzite zralo dalsi kyslik, a zrovna ten vecer pred uhynem doslo v vytekani velkeho mnozstvi mnohem zelenejsi vody, nez ktera tekla z hraze bocnim vytokem pres cerpacku tim kanalem, co se vleva do reky pod pomnikem a kde za normalnich okolnosti nikdy voda netece. Udajne to nasava vodu z NM nekde u modreho zabrali a je to vedene velkyma trubkama sem do cerpacky k zavlozovani. Ten den tam byl kamos a v tomto pritoku uz byly mrtvi hlavaci. Volal hospodari MRS, ze bude uhyn, ze ma zkusenosti jako rybnikar a ze to bude pruser, ale tato informace nejspise nebyla nikam dal predana a za cca 6 hodin uz ucpaly mrtve ryby vtok do MVE v Bulharech... Ten zeleny vytok ten vecer nekdo nahraval na FB, jsou k tomu videa i fotky. Tato informace od PMO nikdy nezaznela. Za normalnich okolnosti by mela byt voda v rece ta stejna co v prehrade a jeste prokyslicenejsi, ale zde to bylo naopak - v prehrade ryby v pohode, v rece mrtvo.

otoš - Profil | St 22.3.2023 22:51:24

Řeku Dyji mám moc rád. S okolitými loukami a přilehlým lužním lesem je perlou jižní Moravy.

otoš - Profil | St 22.3.2023 22:46:26

Bylo by vhodné prohloubit koryto řeky i na těchto, pro ,,výrobu kyslíku" důležitých místech.

otoš - Profil | St 22.3.2023 22:43:30

Dá se říct, že Jamborův práh u Podivína zabránil ještě větší zkáze.

otoš - Profil | St 22.3.2023 22:38:40

Pokud by se objevil značný výskyt sinic u vrat NM, tak zajistit nornou stěnu, aby se ta biomasa nedostala náhle do řeky.

otoš - Profil | St 22.3.2023 22:32:29

Všimněte si prosím, kolik stromů je kolem vody? Ty chybějící stromy nemohou zabránit přehřátí vody. Doporučil bych vysázet tisíce stromů a keřů kolem břehů řeky. Neexistuje snadnější způsob jak docílit, aby slunce nerozpalovalo břehy i samotnou vodu v řece.
A každý ví, že v teplé vodě se nám nějak ten kyslík ze vzduchu moc neváže.

otoš - Profil | St 22.3.2023 22:27:50

Otázka zní: a co dál? Jak zabránit tomu, aby se to neopakovalo?
Odpověď: odbahnění přítoku řeky do soustavy vodního díla Nové Mlýny. Z mých letitých pozorování toku jsem zjistil, že se koryto řeky velice rychle zanáší. zejména v okolí Drnholce. Tam před 15 lety byla hloubka cca 1 - 1,5 m, dnes je tam s bídou 50 cm. Tudíž již tady se voda rychle otepluje a do nádrží vtéká ,,předehřátá".

otoš - Profil | St 22.3.2023 22:16:57

O několik kilometrů po proudu byla voda v řece smaragdová. Tak tohle již ryby nemohly dát.

otoš - Profil | St 22.3.2023 22:13:08

A teď konkrétně k případu: dle mého názoru se jednalo o souhru náhod, kdy se do řeky dostalo obrovské kvantum biomasy, hlavně sinic. V té době měla řeka doopravdy nízký průtok, delší dobu nebyl déšť a teplota vzduchu byla vysoká. Prudký pokles kyslíku byl příčinou, že se ryby nedostatkem kyslíku začaly dusit. Několik dnů předtím jsem chytal ryby v okolí Ladné a ryby byly aktivní a v kondici. Chytil jsem na přívlač hezkého bolena. Během zvyšující se koncentrace sinic ve vodě ryby upadaly do letargie, dusily se.

otoš - Profil | St 22.3.2023 22:00:04

Je faktem, že látky jako jsou hormony, léčiva a podobně (polutanty) čistírna odpadních vod odstranit neumí.

otoš - Profil | St 22.3.2023 21:57:23

Problémem na samotném odtoku můžou být zvýšené hodnoty fosforu a dusíku. Limity pro vypouštění stanovené i samotným Povodím Moravy jsou přísné, v okolitých zemích např. v Rakousku jsou kolikrát i mírnější.

otoš - Profil | St 22.3.2023 21:50:21

Samotný průběh čistících procesů na čistírnách odpadních vod si každý může dohledat na googlu.

otoš - Profil | St 22.3.2023 21:43:42

Větším problémem jsou již zmiňované odlehčovací komory a dešťové zdrže. Na foto je vidět dešť. zdrž, kde jsou vidět například tisíce tyčinek na čištění uší a nosu...

otoš - Profil | St 22.3.2023 21:40:28

Nesouhlasím s argumentem, že hlavní příčinou úhynu ryb jsou čistírny odpadních vod jejichž recipientem je řeka Dyje. To je zcestní, stejně tak, jako když budu tvrdit, že na světě přibývá počet hladovějících dětí z důvodu zvyšování se počtu obyvatel Země. To tvrzení zní logicky, ale nemusí to být pravda. Tvrzení, že příčinou je sám člověk, se mi zdá poněkud pravděpodobnější. Jen tak pro ,,ilustraci" prezentuji pár fotek z ČOV , kde v části mechanického předčištění (česlí) vidět ,,spoluúčast" obyvatel města na znečišťování řeky. S tímhle (vložky, hygienické ubrousky) si naštěstí ČOV poradí.

starecek - Profil | St 22.3.2023 7:42:10

No ono je to tak, že starší kanalizace má název jednotná a vede jen jednou trubkou obojí . V Brně je již asi 30 - 50 let zaváděna dvoudílná kanalizace, odpad zvlášť a dešťová zvlášť. To pak by nemělo k přetokům nečištěné vody z odpadů docházet. Ale to je na dlouhou dobu, zejména u sídlišť z 80 let.

OKNO76 - Profil | St 22.3.2023 6:09:42

MAXXSKATER >> Debata jestli vrata nebo prepad ...... nic nemění na tom že se do vod dostává necistena odpadní voda. Indikator ubrousek toaletni papír guma..... Nemůže mít jinej puvod než odpadní voda která neprošla čištěním.

MAXXSKATER - Profil | St 22.3.2023 4:22:40

OKNO76 >> Hele, teď jsme si zase tak úplně nerozuměli. Tyhle odlehčovací komory, o kterých je řeč, tak ty nemají žádná pomyslná vrata a stojí u řek okolo celého většího města. Tam to funguje tak, že když ta voda v kanalizaci nastoupá nad úroveň přelivu, tak to jde pak do řeky. Záleží na každém projektu zvlášť samozřejmě, ale mělo by to být děláno tak, aby se tak stávalo po co nejkratší dobu a při opravdu extrémních přívalových deštích. Věřím, že to není pro rybáře příjemnej pohled, když vidí ze své oblíbené vody stoku a tím spíše pokud se to podle Tvých slov děje pravidelně ... Já Ti chtěl svým prvním komentářem jen říci, že to není rozhodně běžná praxe na ČOVkách. :-)

OKNO76 - Profil | St 22.3.2023 0:25:53

MAXXSKATER >> Takže jsou to prostě ta ať noční či dění otevřená vrata. A k tomu ty další,,nehody,, A nelepší se to 20 let jezdím na řeku kde každoročně zažívám ten vztek a bezmoc až se ti chce brečet. Menší bouřka a ty musis vybrodis z řeky protože z 15ti kubíků nadhery je prostě kanal toaletní papír vložky ubrousky a šedá voda kde se točí kal. To mě dochází chuť naslouchat pohadkam a slušně se vyjadřovat! Tak prosím řeči že systém nefunguje správně bych toho člověka co tohle odpoví a že je to ojedinělé vzala poslal ho tam hlavou napřed a pridrzet pěkně dlouho ať si lokne svého! A že to odpoví kazdej úředník, člověk od povodí a z okruhu ČOV je jisté! Neznám tě chci věřit že ses slusnej chlap a u vás to je v pohodě. Ale mám jiné zkušenosti.

MAXXSKATER - Profil | Út 21.3.2023 23:19:21

OKNO76 >> Přesně tak a někdo jí dělat samozřejmě musí. =) Jasně, tak je to řešeno pro případ přívalového deště, když už to prostě kanalizace z kapacitních důvodů prostě nedokáže pobrat. Na stejném principu fungují i tzv. dešťové zdrže, které jsou přímo na čistírnách odpadních vod. Primárně má jít zpátky do řeky v drtivé většině hlavně ta dešťová voda, která napršela do kanálů, pokud tomu tak není, tak ten systém nefunguje správně.

OKNO76 - Profil | Út 21.3.2023 22:55:18

MAXXSKATER >> Určitě je to špinavá a ne voňavá práce ale každá má svoje. Sám píšeš odlehčovací komora = dešťová voda a pokud dochází k úniku těchto věcí dochází i k úniku odpadních vod bez čištění!

MAXXSKATER - Profil | Út 21.3.2023 22:10:31

OKNO76 >> Tak samozřejmě to s tou autobaterií v popelnici byla nadsázka. :-) Leč ten princip je úplně stejnej, že to tam lidi hodí, i když to tam nemá vůbec co dělat ... S těmi vlhčenými ubrousky, vložky, kondomy a tak dále je to úplně stejné ... Přání je samozřejmě otcem myšlenky ... Samozřejmě by bylo hezké, kdyby to ty ČOVky zvládaly ... Ve své podstatě by tenhle bordel mělo zachytit tzv. hrubé předčištění - konkrétně česle. Ty jsou vidět třeba na tomhle videu v času 5:00 +. Já si třeba nepamatuju, že by u nás tyto věci protékaly ČOVkou až na její konec. No a to, co se z toho následně dostane do kontejneru, tak to je teda pěkněj humus, co by měl každej vidět ...




Otázkou ovšem je, jestli v těchto případech nedochází spíše k úniku těchto věcí do řeky ještě někde před ČOVkou z odlehčovacích komor ... Pak by bylo potřeba se podívat na to, jestli je dodržována správná manipulace s těmito objekty, což já samozřejmě nemůžu vědět. Provozovatel má v tomhle směru jasně daná nařízení, který musí dodržovat ... Ale to samozřejmě platí například i pro provozovatele MVE a tak dále ...

OKNO76 - Profil | Út 21.3.2023 21:51:27

MAXXSKATER >> A predstavit si to mám jako že ČOV teče křišťálově čistá voda a v ní tu a tam ubrousek guma.......A projekty asi celkově špatně když se vi že tam odpad šel jde a půjde, minimálně na spoustě nových ČOV blbost! Příměr autobaterie a ČOV trochu mimo. ČOV z velké části ví co jí pritece a mimo prasaren typů cisterna nafty..... to prostě má zvládat. Pripustim může se stát havari ale úmyslné a systematicke obcházení je svinstvo! Koncipovano tak že bordel zustane dole je asi jen teorie když v relu z ní teče bordel. Odlehčovací komora pres kterou teče ,,většinou dešťová voda,, tak v té bude listí tráva větev a pripustim že i nějaké odpatky. Ale určitě ne opět toaletní papír,ubrousek, vložka guma...... Chc říc že s nezanedbatelnou části odpadních vod se nazachazi jak má a jak se deklaruje.Ale hlavně že každý z nás to platí. Nebavím se o ,,nadstavbe,, čištění léků....... ale o základním čištění. Ze zápisu zde je jasné že nejen moje zkušenost. A to co pri ,, odlehcovani,, protece do vodoteci není zrovna málo a pak to kvete řasa žere kyslík...... A když se to vse sejde znečištění průtok teplo MVE je z toho průser- Bulhary....... Hodně zjednodušeno.