Schopnost krajiny zadržovat vodu je kriticky nedostatečná, varuje 119 odborníků

42 nových příspěvků od Vaší poslední návštěvy.

Nretrívr - Profil | Čt 15.11.2018 8:10:30

Knedla12 >> Věřím, je to boj. Vím ale i to co jsem už psal, že je to o lidech a penězích. Nejhorší, že tyto poražené odborníky odnese obyčejný člověk v obyčejné situaci.

Nrover - Profil | St 14.11.2018 22:22:10

Knedla12 >> Otázkou je, koho vlastně považujeme za odborníky. A zda slovo odborník není v Česku na hranici zprofanovanosti.

NWsaW - Profil | St 14.11.2018 22:11:08

splavek >> Jak už jsem psal Aleši Vavřinovi, teď už jen tuto páku správně použít! Osobně věřím, že úspech v podobě udržení vody v krajině by se dostavil!

Ať se daří!

NWsaW - Profil | St 14.11.2018 22:08:57

aleš vavřina >> Ano tato cesta by schůdná zřejmě byla... Jen netuším, na koho by se mělo tlačit, aby na to ty dotace vypisoval/dal to do podmínek pro poskytnutí dotace.

Takže teď už jek tou pákou pořádně zahýbat.

Ať se daří!

Nzdevac - Profil | St 14.11.2018 21:56:05

splavek >> A máte to spočítáné? Jestliže nyní jsou zemdělci s dotací okolo nuly nebo v mírném zisku, tak nařízení orby jim to zase sebere a i s dotací se zemědělci dostanou do problémů. A protože stát nedává dotace proto, aby někdo vydělával, ale proto, aby zemědělství nezaniklo úplně (ekonomika, zaměstnanost...), nezbylo by, než dotace o patřičnou částku zvýšit. A to už tedy zemědělcům může stát rovnou platit za tu orbu :-) Tedy, pokud peníze budou...

NRožnovák - Profil | St 14.11.2018 21:10:25

Knedla12 >>No asi šťastný člověk. Už u nás vznikl spolek lidí jěž spoluzaložil soukromý zemědělec. Problém je v tom že zemědělci stárnou a mnohdy to nemají komu předat. Nakonec pozemky pustí a ty skončí u spekulanta a pak už to jde rychle.
Tento spolek lidí hledá pro tyto zemědělce v okolí vhodné nástupce jež mají zájem se rozvíjet v tradičním duchu a poskytuje jim podporu do začátku, jako fin, pomoc na nákup či pronájem pozemků i od těch co chtějí končit.
já mám zkušenost i takovou že zemědělci na vesnici za využívání některých pozemků neplatí prakticky nic nebo minimum, bonita půdy není třeba nikterak vysoká takže rostlíná výroba je tak na malé zemáky, tak je kolikrát vlastník rád že mu to soused zemědělec poseče nebo na tom přimo pase , aby to do pár let nezarostlo, dá se říct že oboustraně výhodné Zemědělci mají čím nakrmit skot a vlastník se nemusí starat o údžbu pozemku, který by stejně ležel ladem. Samozřejmě to nebývá v takovém měřítku.

NKnedla12 - Profil | St 14.11.2018 19:48:29

retrívr >> Víte ale třeba že ti odborníci jsou proti těmto výstavbám na zelené louce?

Nretrívr - Profil | St 14.11.2018 19:35:15

Rožnovák >> Máš pravdu a je u toho 119 odborníků. Tady je ten problém.

Nretrívr - Profil | St 14.11.2018 19:31:50

Vůbec nejsem odborník, jen velmi málo mám čas to sledovat na internetu, tedy půdy, revitalizace atd.
Mám jen jediný selský rozum, který tvrdě tlumí KRNAP, ve kterém celý život žiji. Tedy co si myslím. Většina horské chráněné půdy je totálně zničena,co hůř, polovinou zarostlá náletem.Zbytek za poměrně velké peníze spásají ovce, tedy dobře, byl by nálet. Půda by byla obdělána i tak, jsou tam vleky. Je šmodrchanec zcela nesmyslných zákonů, zcela bez koncepce. A to mluvíme Národním parku.Prostě stát má na programu boj o moc a tím vše končí. Moc se mi líbí, když chceš stavět přijde ochranář, rok sleduje kytky, další rok žáby a když nezaplatíš a máš štěstí tak tak dva roky čekáš, třeba vyhraješ. Moc se mi líbí, jak se zcela plynule zastavují půdy nejvyšší bonity logistickými centry / česky sklady / a města rostou. Jak už jsem psal vzpoura odborníků - styděl bych se být odborníkem.

Nsplavek - Profil | St 14.11.2018 19:28:46

WsaW >> U nás v podniku se dlouhá léta neoralo, jen se pole posvinilo disky a takovým tím podrývákem, nebo jak se to jmenuje, ale teď mám dojem, že jednou tak za dva až tři roky musí pole pořádně poorat a to kvůli dotací, jinak by o ně přišli. no a další důvod byl ten, že ty pole jsou ta utemované, že na souvrati už toho moc nevyrostlo. Takže řešení je nasnadě podmínit dotace do rostlinné výroby orbou a bude se orat o106 , že fabriky nebudou stačit vyrábět pluhy.

Nstandas - Profil | St 14.11.2018 19:17:08

Prý v České republice denně zmizí půda která je schopna pojmout vodu ve velikosti Václaváku. Potom se není čemu divit!!!

NKnedla12 - Profil | St 14.11.2018 19:05:44

Rožnovák >> Dneska jsem byl u pána který se snaží co možná nejvíce zlepšit stav své půdy (stovky hektarů) a jako jediný v okolí má letos dostatek krmení pro svůj skot. Zní to krásně, ale jediný důvod proč to může dělat je ten, že má dalších několik tisíc hektarů, které pronajímá Němcům za ceny, o kterých si náš zemědělec může nechat jenom zdát :)

Pán je finančně za vodou a má radost když ty pozemky "fungují", asi ale nemusím říkat, kolik takových lidí v ČR je.

Naleš vavřina - Profil | St 14.11.2018 18:13:04

WsaW >> staci tuto povinost zakotvit do podminek pro poskytnuti dotaci na obdelanou plochu (laicky receno) a je jasne, ze tento ukon neplati ze sveho zemedelec, ale ze mu jej plati stat...., to nelze zpochybnit....

Nretrívr - Profil | St 14.11.2018 17:45:12

Honza7 >> Nemyslím si, že zvláště v oblastech " přírodních " je moc v rukách úředníků. Vše tvořili odborníci, na drtivé většině míst lidé s tímto vzděláním jsou o tom není diskuze, pokud máš jiné informace , jsou mylné, za tím stojím. Jde pořád o to kdo a za co jsou ti odborníci. kritiku umíme všichni, náš národ je obecně odborník. Ale k prosazení věcí nikoho nepotkáš. Je to o lidech a proto mi přijde celá tato kauza velmi směšná. Ale nebudeme to probírat, je to marné, je to marné.....

NWsaW - Profil | St 14.11.2018 16:33:40

Rožnovák >> Zdravím, máš úplnou pravdu. Na tu kulturní krajinu a její stav se zapomíná. Nebo lépe by bylo možná napsat, že se lidi tváří jakože problémy s vodou či erozí se jí netýkají. Je to totiž ožehavé téma, protože který soukromník si nechá šáhnout na pole nebo les, které má on jako výrobní prostředek? Nebo jak moc budou zemědelci ochotni dělat třeba 1x ročně hlubokou orbu, která něco stojí?

A dát tu orbu jako povidnnost zákonem? Jak dlouho by na ministerstvu asi vydržel ministr zemědělství, který by tohle navrhnul, nebo nedejbože prosadil? Nebyl by to jasný sebevrah?

Ať se daří!

NRožnovák - Profil | St 14.11.2018 8:43:30 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Knedla12 >> Rašeliniště jsou sice fajn, ale pořád mi připadá že se zapomíná na tu normální řekněme majoritní kulturní krajinu, tam jsou největší rezervy. V divočině se za dotace revitalizuje dnes celkem dost. Ale to jsou kapky v moři ve srovnání s plochami kde se blbě a intenzivně hospodaří ať je to pole, les či voda. Pro lokání zlepšení stav cenných ekostémů jistě dobře, gobální přínos ale není nikterak závratný, stojí to i nějaký ten peníz, spíš je to takové PR že se jako něco dělá a všude kolem nás roste dál řepka a betonují se toky a i musí se hlídat každý potok aby tam nějaký nadšenec bez povolení nevjel s žabákem.

NKnedla12 - Profil | St 14.11.2018 7:38:38

Pořád se tady bavíte kdo je ten odborník a že nic nedělá, tady je hezky případ jak to může do budoucna fungovat :)
https://zemedelec.cz/projekt-obnovi-vice-nez-dva-ti​sice-hektaru-raselinist-na-sumave/

NJarda Š. - Profil | Út 13.11.2018 21:55:17

rover >> Ty to u vás nevidíš, když jdeš kolem vody, že spousta polí je zoraná podle delší strany bez ohledu na svažitost. Ono se tak sice lépe orá, ale kde se pole tou delší stranou svažuje k řece, tak větší déšť odnese spoustu ornice do řeky a pole udrží méně vody. Pak zas se kvůli snížení eroze přestane provádět hluboká orba a takové pole zas daleko méně vody vsákne.

NMrknato - Profil | Út 13.11.2018 20:59:36

Honza7 >> Já jsem tady na MRKu mnohokrát slyšel, že ve svazu je veškerá moc soustředěna do rúk členi, tedy do MO..... Tyto MO pak dělají podle volaktorých na revírech brigády.... prahují, jízkují, udržují porosty.... je to tak, nebo je to jinak? Jen aby jsme se neblamovali.

NBacha - Profil | Út 13.11.2018 20:37:52

Naposledy se s vodou celostátně dělaly šachy při melioracích za komára. Od té doby ani ťuk. A ano, líp nebude:-)

NHonza7 - Profil | Út 13.11.2018 20:33:15

retrívr >> Asi jsem to napsal nesrozumitelně - výkonná moc je v rukou úředníků, ne odborníků. Ve státních podnicích a nebo polostátních jsou lidé hodnoceni podle vytyčených plánů zda-li je splnili a nebo ne, nikdo neřeší zda-li jsou smysl plné.

Nrover - Profil | Út 13.11.2018 20:08:19

Jarda Š. >> Bonita půdy je různá, a orat po svahu se "neumělo" ani za komunismu ...Klidně dej konkrétní případ, ať je jasno. Vyjímky samozřejmě potvrzují pravidlo,... berlička.

Nretrívr - Profil | Út 13.11.2018 19:58:44

Honza7 >> No, moc jsi mi zcela neznalému nevysvětlil, nebo méně chápu. Sám jsi potvrdil, že se odborníci podílejí. Kde tedy pracují, co tvoří a co propagují odborníci, kdo je živí ? Víš, žiju v Krkonoších, tak vim o čem to je. Myslíš, že na KRNAPu jsou úředníci, velký omyl. Jsou zde odborníci s velkou pravomocí a variabilitou, pak se ale podívej na výsledky paskvil. Je to všude. Někdo tvoří podklady, někdo má zaplacíno, jiný se realizuje.Nevím co a jak sleduješ ale tyto zcela zbytečné, drahé a často nadmíru škodlivé organizace vládnou. Je to větší katastrofa než si myslíš. Věř, že vím o čem to je. Že znáš čtyři odborníky, pokud jsi si jistý máš v tomto oboru štěstí.

Nsplavek - Profil | Út 13.11.2018 18:26:51

Je vidět, že se budou rozdávat peníze na "revitalizaci" krajiny a zdržování vody v ní. Je třeba oloupat co nejvíc perníčku a ohlodat každou kostičku, pokud státní kasa dovolí.
Nejsem přesvědče o tom, že to bude mít pozitivní dopad na krajinu, tady spíš půjde o peníze .

NMrknato - Profil | Út 13.11.2018 18:12:04

Honza7 >> Teď mi pověz a sestup z výšin státních úředníků, do demogracyje svazu, kdo bude volit nového předsedu ČRS? Schválně kdo?

NHonza7 - Profil | Út 13.11.2018 18:02:29 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

retrívr >> Kolego, obávám se, že nedokážeš rozlišit zásadní fakt a to je výkonnou státní moc - danou úředníky, populisty a odborníky.
Úředník a státní mašinérie má opravdu daleko k odborníkům. Dá se říct, že právě státní moc s dotačním programem dokáže nadělat škody víc než dost a pokud to trvá desítky let, tak za tu dobu to už je opravdu znát.
Odborníky v pravém slova smyslu najdeš, pokud chceš na internetu je jejich prezentací víc než dost a opravdu se nevyrojili v posledních dvou letech - například Bohumír Lojkásek, Štefan Vaĺo, Václav Cílek a další.

Nretrívr - Profil | Út 13.11.2018 16:14:16 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Je to jedna velká komedie, tak, jak ve všem. Kde byly ti odborníci léta, přeci nejsou odborníky rok, dva.
Vždycky šlo a půjde o peníze, jen málo-koho zajímá budoucnost, trvalý prospěch.Kde je odpovědnost renomovaných institucí, které tu situaci zavinily, byly plné odborníků.
To je věc jedna, tu budeme tedy nějak dohánět a napravovat. Horší je, že instituce se stejnými odborníky trvale škodí dál a za několik let budeme řešit nové a nové škody těmito odborníky zaviněné.
Jde především o chráněné oblasti a parky, které zcela nesmyslně terorizují okolí a k tomu stojí nehorázné peníze, schvalují neskutečně drahé naučné tabule na stezkách, o které se později nikdo nestará.Bylo by toho moc ale dost.

Npetrikveprik - Profil | Út 13.11.2018 14:47:41

Rožnovák >> ahoj, napsal´s to naprosto výstižně.

NMrknato - Profil | Út 13.11.2018 14:35:23

zvědavec >> Tak nějak to asi bude.....

NJarda Š. - Profil | Po 12.11.2018 23:20:20

Willow >> Ono by třeba dost pomohlo i to, odebírat dotace těm, co orají po svahu. Případně i těm, co vůbec neprovádějí hlubokou orbu a tím pádem mají na povrchu polí "skořápku", která brání vsakování vody.

NRožnovák - Profil | Po 12.11.2018 23:01:35 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Tak nevím 119 odborníků se teď shoduje nad nutností revitalizovat toky a krajinu a další odborníci plánují jak pohřbít, co se ještě revitalizovat nemusí, pod teď tak populárním vodohospodářským dílkem jež nese přímo mýtický název Kanál Dunaj-Odra-Labe.
U lesů je při obnově porostů je částeně revitlizace svým způsobem vyžadována i podporována už nějaký pátek. Je určen minilálná podíl melioračních a zpevňujicích dřevin a majitel pozemku může zažádat na kraji i dotaci na sazenice. Přeměna porostů je běh na dlouhou trať a všude se přece jen asi s výsadbou MZD nepřetrhnou a spíše spoléhájí na to co jim dodá přirozená obnova, ale hlavně že tam něco nechají.
Drobní zemědělci problém nejsou, ti většinou dělají z části na vlastní půdě a chápou že když ji do mrví můžou se stěhovat. Problém je hospodaření velkých gigantů, pro které je půda jen výrobní prostředek, když už nenese nevadí, buď se jí zbaví, nebo tam postaví sklad, a příkůpí další, tyto chce regulovat.

NWillow - Profil | Po 12.11.2018 22:00:40

Knedla12 >> Jsem rád že se chápeme v problému ,přehrady ano/ne.

NKnedla12 - Profil | Po 12.11.2018 21:57:07

Bacha >> Bu bu bu :D

NKnedla12 - Profil | Po 12.11.2018 21:56:45

Willow >> Asi oboje, pitné vody je čím dál méně a pomalu se budeme muset naučit místo podzemní využívat tu co si odchytíme i v místech, kde to nebylo zvykem.

NBacha - Profil | Po 12.11.2018 21:55:16

Lidi, bojte se, bude sucho:-DDD

NWillow - Profil | Po 12.11.2018 21:37:58

Knedla12 >> Ty přehrady.Spiše přehrádky jsou třeba.A kdo říká že ne,tak na podhorských stráních musí změnit zalesnění.

NWillow - Profil | Po 12.11.2018 21:34:57

Pánové,až na to budou státní a nebo EU dotace tak to bude fičák.Ale hrozně záleží jestli i užitečný.Viz. výstavba cyklostezek a silnice 2.-3. třídy jsou na hraně ....,..😐😐

NKnedla12 - Profil | Po 12.11.2018 21:30:31

zvědavec >> Trošku mám strach že i těch přehrad bude potřeba víc, ale stojím si za tím že správným hospodařením v krajině se dá předejít rokům jako byl tento.
Nejvtipnější na tom je ale to, že pokud se změní proudění ještě víc než doposud, tak tady třeba bude pršet ještě méně než doposud, případně tady může pršet ještě více a absolutně nikdo (kromě Vaška Klausů) neví jak to bude.

Nsindeji3 - Profil | Po 12.11.2018 21:27:13

zvědavec >> Není to dostatečně silným tématem pro dostatečný počet lidí. Pokud by to tak nebylo, tak už by s tím politici pracovali v kampaních.

Nzvědavec - Profil | Po 12.11.2018 21:15:29

Knedla12 >> Asi jsem se vyjádřil špatně. To vůbec nebylo myšleno proti odborníkům, ale proti lidem, kteří mají rozhodovat o tom, aby se začalo konečně smysluplně konat. Dle mého, je stavění dalších přehrad tak jak o tom poslední léta plácají politici pitomost, protože musí v první řadě dojít k ochraně půdy. Dokud se bude s půdou zacházet jako doposud, budou srážky dál místo vsakování odtékat do háje.

NKnedla12 - Profil | Po 12.11.2018 20:27:50

zvědavec >> Už mně to přijde blbé, ale já se prostě proti takovým nesmyslům musím stavět.

Ti lidé navrhují řešení už několik let, někteří jako např. Cílek už možná několik desítek let a s ním spousta dalších, ale bohužel, tohle jsou věci které nikdo nechce řešit a pokud nebude opravdu tak špatně že nebudeme mít co do huby (a to asi zas tak rychle nebude), tak na to nebude politická vůle a tlak veřejnosti.

Nedodržujeme základní pravidla zemědělství, vytváříme čím dál větší betonové plochy, nesadíme stromy a keře,... takhle by se dalo pokračovat pěkně dlouho.

Nzvědavec - Profil | Po 12.11.2018 18:36:21

Skvěle! Tomu říkám pokrok, odborníci se už dostali do fáze konferencí. Za dalších 12 - 15 let příjdou na řadu návrhy řešení, které se za dalších 20 let začnou realizovat. Samozřejmě počínaje tím nejblbějším, ale zároveň nejdražším.