Patentky - domaci chov

Dobrý den
Zajímalo by mě jak mohu uměle pěstovat patentky a kde bych měl sehnat násadu, je li to vůbec možné.
Autor diskuse: Rex2 - Profil , 5.12.2007 plavaná - nástrahy, návnady
86 nových příspěvků od Vaší poslední návštěvy. (Začít číst od prvního z nich.)

NModrý šílenec - Profil | Út 9.2.2016 18:18:58

Rex2 - >> Pokud to chceš dělat tak tady je návod:
pakomár kouřový
Chironomus plumosus (Linnaeus, 1758)

Velikost:
Déla těla 10-12 mm. Larvy až 25 mm.

Ekologie:
Larvy žijí v přírodě v mělkých sladkých i brakických vodách, mladé larvy pelagicky starší larvy v až 6 cm dlouhých chodbičkách udělaných v jílovitém dně. Vývoj larev probíhá při telpotě 5°- 35° C, optimální teplota je okolo 18° C. Při teplotě 0° C - 4° C je vývoj larev zastaven. K zakuklení larvy postačí teplota 5° C, líhnutí dospělců a jejich kopulace probíhá při minimálně 10° C. v letním období se vajíčko vyvíjí 2 – 6 dní, 1 – 5 dní setrvávají larvičky ve snůšce pak žijí 3 – 5 dní pelagicky a po té se zavrtávají do dna, kde se též kuklí. Stadium kukly trvá 2 – 3 dny, celková doba jedné generace je 20 až 120 dní. Potravou larev jsou mikroorganismy (prvoci, baktérie, kvasinky). Dospělci potravu nepřijímají, jedna samička vyklade až 1500 vajíček, po vykladení hyne.

Význam:
Larva se nazývá patentka a používá se jako potrava akvarijních ryb, pro tyto účely lze pakomáry chovat uměle.
Chovný substrát se připraví rozmícháním jílu s přídavkem 1 % droždí s vodou na zcela tekutou směs, která se rozlije do plastových misek s rovným dnem. Vrstva tekutého jílu by měla být 1 – 2 cm, samovolným sednutím jílových částic vznikne vodní sloupec, optimální je vrstva čiré vody 1 až 2 mm, větší vrstva ztěžuje prokysličování. Do připravených misek vykladou dospělé samičky vajíčka. Larvy se líhnou po několika dnech, po 10 až 12 dnech je třeba je přikrmit práškovým droždím s přídavkem moučky z granulí pro psy v množství 30 g/m2. Při teplotě 20° C a dostatku potravy (5 – 6 mg na larvu) trvá vývoj larev 14 až 16 dní. Na 1 m2 misek může žít 100 000 až 120 000 larev, 1 g dospělých pakomárů obsahuje 18 000 jedinců.

Nsomozo - Profil | Út 9.2.2016 17:26:22

tomato >> nene to je kupovane. Tak daleko se nikdy nedostanu. Sem rad ze si nachytam velkou na hacek:-)

Ntomato - Profil | Út 9.2.2016 14:02:49

marmyš >> Keby si im dal niečo zjesť, tak by boli väčšie. Z vody ani ty nevyrastieš :)

Nmarmyš - Profil | Út 9.2.2016 10:55:26

tomato >> My starší azbuku známe,leda by se chytl nějaký holub.
Na podzim,když vylívám vodu ze sudů na zahradě,tak na dně je tak 50 patentek,ale nějak moc malé,asi od blbého komára:-)

Ntomato - Profil | Út 9.2.2016 7:55:30

marmyš >> to mal byť chyták :)

Nmarmyš - Profil | Út 9.2.2016 6:18:56

tomato >> Ruské noviny položíš na dno a je to. Patentky jsou zvědavé,co nového ve světě a samy tam nalezou:-)

Ntomato - Profil | Út 9.2.2016 4:58:26

Vase zprava
Somozo tú v tých novinách si nazbieral ty?

Njaroslavstehlikst - Profil | Po 8.2.2016 14:11:34

jaroslavstehlikst >> a mimo patentek tam jsou podle mě a netu i nitěnky :)

Njaroslavstehlikst - Profil | Po 8.2.2016 14:10:52

Zkoušel jsem to jen s akvaristickým sítem ale mám problém že v bahně je i jiný bordel (kořeny kytek , rozložené listí i jiné věci ) tak nevím jak to teď vyřešit :)
Pak to možná začnu i prodávat :)


Jenom je šance že tam budou i Jumbo patentky ???
Nebo pujdou na háček napíchnout i tyto ? třeba na č.16

Díky všem kdo odpoví .! :D

Njaroslavstehlikst - Profil | Po 8.2.2016 14:07:42

Tak jsem je našel !!!!!!!!!!!!!!!! :)

Njaroslavstehlikst - Profil | Ne 7.2.2016 22:09:54

Honza7 >> Dobrá .. zítra hodím pro sichr ještě foto ;)

Nsven - Profil | Ne 7.2.2016 21:50:22

somozo >> Je dobře, že úsměvné, diskuse má být především pohodová.
Někteří mají zkušenosti se sítem, někteří s kosou, někteří žádnou a proto se táží.
Někteří loví pro potřebu několika akvárek, jiní na kšeft.
Někteří se o své zkušenosti podělí, někteří se tomu usmívají :-)

Nsomozo - Profil | Ne 7.2.2016 21:36:21

hodím sem nějaké foto. Sem zvedavej na vyvoj diskuze. Zatim je to misty celkem usmevne cteni:-)

NHonza7 - Profil | Ne 7.2.2016 19:32:46

jaroslavstehlikst >> To určitě ne, v zimě se běžně chodí na patentky.

Njaroslavstehlikst - Profil | Ne 7.2.2016 19:20:16

Byl jsem dnes na "rýžování patentek" a "nachytal" jsem jen nějaký červi či co ale nehýbali se , je možný že to ani nebyly červi , ale je možný že by byli mrtvý že jest zima ???

NToufi - Profil | Ne 7.2.2016 0:30:23

V létě lovím patentky a larvy komárů akvarijním rybičkám v sudu s dešťovou vodou, co používáme na zahradě k zalévání, chytám je malou síťkou na čištění bazénu, ale proti té od kondrakara jsou to mrňata.

Nmasař00 - Profil | So 6.2.2016 23:45:45

Kondrakar >> já si jen všiml o kousek níže v této diskusi jednoho odkazu a ono to tam bylo vyfoceno s názvem. jinak nejsem tak chytrej abych to znal. Zdar.

NTEZAR - Profil | So 6.2.2016 23:30:50

Kondrakar >> Oprava-koretra je průhledná larva komára,ne pakomára.-)

NKondrakar - Profil | So 6.2.2016 23:25:00

masař00 >> Nevim. Ptal jsem se na to a bylo mi řečeno, že to je patentka. Víc jsem po tom nepátral. Po vyproštění z krmelce jsem toho tvorečka vyfotil a pustil zpět.

Nmasař00 - Profil | So 6.2.2016 23:20:49

Kondrakar >> možná pakomár kouřový - larva

NKondrakar - Profil | So 6.2.2016 23:18:58

TEZAR >> Aha. Díky za osvětu :-)

NTEZAR - Profil | So 6.2.2016 23:13:48

Kondrakar >> Koretra je larva pakomára-stejně jako patentka,ale je to jiný druh a je průhledná.

NKondrakar - Profil | So 6.2.2016 23:04:56

Taková technická, co je to ta koretra? Tohle slyším poprvé. A když řešíte ty patentky-tohle jsem loni vytáhl zamotaný do fídrovýho krmelce. Čučel jsem jak vejr :-)))

Nsven - Profil | So 6.2.2016 22:40:56

švadlen >> syrová brambora se dává nítěnkám, patentky se živí mikroorganismy :-)

NJiří Šindelář - Profil | So 6.2.2016 21:58:03

Honza7 >> No dřív to bylo hodně populární, dneska už má rybičky málo lidí a ještě míň je aktivně vytírá, jsem rád že si děda nechal aspoň jedno akvárko, dřív míval velkej stojan kde bylo 6 akvárií a vytíral tam všechno možný a vše krmil jenom nachytaným krmením.. buďto živý nebo sušený. Patentky to byl poklad. Ale to vím jenom z toho co mi vyprávěl, já sám ani akvárko nemám, mám jezírko na zahradě.

NHonza7 - Profil | So 6.2.2016 21:32:57

Jiří Šindelář >> Je to tak jak uvádíš. Z toho důvodů se akvarijní ryby pokud to jde krmily častěji a v malých dávkách. Já jsem se držel hesla, že je zapotřebí krmit tak, aby žrádlo rybky byly schopny sežrat do 20 minut a to z toho důvodu, že se mohla začít kazit voda. U ryb jako jsou terčovci se teplota vody drží kolem 28 - 30°C. a tak byla větší šance že voda ztratí svoje vlastnosti pro chov těchto krásných ryb.

NJiří Šindelář - Profil | So 6.2.2016 19:20:04

švadlen >> no večer je tam dal a ráno to bylo

Nšvadlen - Profil | So 6.2.2016 19:08:25

Jiří Šindelář >> černé komáří larvy-výborné krmivo ale musí se zamrazit potom nekoušou.

NJiří Šindelář - Profil | So 6.2.2016 19:01:57

Honza7 >> Na koretry, patentky a jiný brabouky chodil děda. Prej se to nasušilo a dávalo se to rybám po celej rok, protože koupit krmení pro rybičky se v tý době nedalo. V zimě šli na rybník, vysekali díru, posvítili do vody baterkou až se tam vytvořil sloup z planktonu a pak to jenom podebrali jemnou síťkou a měli na dlouho vystaráno. Jednou dal rybičkám larvy komárů a ryby to nějak nestačili sežrat a přes noc se to všechno vylíhlo a lítalo to po kuchyni :-)

Nšvadlen - Profil | So 6.2.2016 18:50:26

kaprrr >> patentky mi přiveze v chladícím boxu zabalené v mokrých novinách,uchovávám je v lednici v mělkém pekáči s minimem vody a denně se musí propírat,potom vydrží třeba i měsíc.Může se přidat kousek syrového bramboru.Máš pravdu že je lepší si je nalovit čerstvé ale když jsou daleko tak za projetý benzin si je můžu koupit a ušetřím čas a dřinu.Já lovím jen koretry ty mám blízko.

NHonza7 - Profil | So 6.2.2016 18:37:36

sven >> Souhlasím s tebou. Je to skvělé krmení, dá se to dát krmení a stáhnout si na dané místo nástražní rybičky.

Nsven - Profil | So 6.2.2016 18:27:44

Honza7 >> už koretry nelovím, tedy klidně pro akvaristy pustím, že ideální místečka na ně, byly komory mezi prkýnky požeráků. Neloví se osmičkami jako plankton ale nabíráním planktonovou síťkou, ode dna vzhůru :-)

Nsven - Profil | So 6.2.2016 18:21:38

kaprrr >> určitě si četl i předchozí příspěvky ? :-)
http://www.mrk.cz/diskuse.php?id=467137&users[]=785​87#form

NHonza7 - Profil | So 6.2.2016 18:09:00

Většina akvaristů vhodné místo Ti nesdělí, protože se tím živí. Mají kvantum ryb, které množí a musí je živit. Je to hodně let zpátky co jsem patentky lovil, jde o místa co jsou spíš smradlavé stoky ( nesmí ale jít o takové místo kde tečou nějaké ropné látky a nebo minerální oleje ).
Lepší než patentky jsou koretry - jsou čisté a nenakazíš tím ryby, ty akvarijní. U tohoto druhu potravy je problém s celoroční dostupností.
Patentky, než jsi mohl požít, tak tři dny jsme je čistili - nedostaly nic nažrat.

Nkaprrr - Profil | So 6.2.2016 18:08:34

sven >> Ono, když tomu nerozumíš, tak ti to připadá divné, když se kvůli tomu vrtáme v bahně. Patentka nevydrží zdaleka tolik, co červ. Přeprava poštou v létě jí zabije. To ti nikdo nepošle. Přijde ti jenom hnůj. Patentka vydrží nejdéle tak 3-4 dny, pak uhyne. Není nad to, když si velkou patentku nachytáš sám v rybníce. A na půl litru velké patentky strávíš ve vodě s kosou tak 2 hodiny. Je vidět, že ani nevíš, jak patentka vypadá.

Ntimb - Profil | So 6.2.2016 17:51:22

sven >> Koupit umí každej:-))

Nmarmyš - Profil | So 6.2.2016 17:47:12

sven >> Tam ještě lakota a vychcanost z našich končin nedorazila.

Nšvadlen - Profil | So 6.2.2016 17:46:28

četl jsem časopis A.T. kde popisují množení patentek.Pakomár žije po většinu svého života jako larva,po vylíhnutí naklade vajíčka ani nic nežere.Na chov by musel být krytý mělký bazén,na dně jíl a přikrmovat droždím.Jednoduší je koupit je na www.koblasa.cz. V přírodě se u nás sice vyskytují ale žádný akvarista vám to neřekne.Dováží to k nám poláci ze solných jezer.

Nsven - Profil | So 6.2.2016 17:45:09

timb >> je to fakt divný, vrtat se v bahně a sbírat něco, co si to můžeš pohodlně koupit v obchodě... :-)))

Nsven - Profil | So 6.2.2016 17:41:38

marmyš >> kus za kus ? :-))

Nmarmyš - Profil | So 6.2.2016 17:37:17

sven >> Tam na ně lovili na dírkách okounky tak 20 cm. Já je od nich dostával za pivo Radegast:-)

Ntimb - Profil | So 6.2.2016 17:36:26

sven >> No, pro neobeznámené spoluobčany je tato činnost dost udivující :-))

Nsven - Profil | So 6.2.2016 17:31:52

marmyš >> Uvěřím :-))
Viděl jsem u polských závodníků takové hadice. U nás tak velké ani nejsou, nebo jo ale ty jsem nepotkal. Dokonce měli mezi nima i zelené.. jestli nějaká barevná variace nebo jiný druh, to netuším.

Nsven - Profil | So 6.2.2016 17:28:32

timb >> no tak to jistě.. a tu my máme :-)))K patentce je třeba se postavit čelem a ne ji dloubat šoufkem ze břehu aby si neurousal sako :-))

Nmarmyš - Profil | So 6.2.2016 17:24:16

sven >> Možná neuvěříš,ale ty ruské byly jak menší hnojka,asi jiný-ruský- druh. Říkali jim -motýl.

Ntimb - Profil | So 6.2.2016 17:23:21

sven >> Na to musí bejt praxe :-))

Nmarmyš - Profil | So 6.2.2016 17:22:58

Pvl >> Nikdo ale taky nepsal,že u nás!

Ntimb - Profil | So 6.2.2016 17:22:29

Pvl >> Opatrně jo? :-))

Nsven - Profil | So 6.2.2016 17:21:55

marmyš >>nojo v Rusku.. tam maji patentky, jak u nás hasiči céčkovou hadici :-))

NPvl - Profil | So 6.2.2016 17:21:18

marmyš >> Na to , jak to je v Rusku, se nikdo neptal :o§)

Nmarmyš - Profil | So 6.2.2016 17:20:24

sven >> Já akvarista nebyl,to je chov,,já jsem lovec.

NPvl - Profil | So 6.2.2016 17:19:26

timb >> Ty jseš zaostalej ...nejdeš s dobou :o§))

Nsven - Profil | So 6.2.2016 17:19:12

timb >> No táák prosím... :-) A má to Marmyš z první ruky :-))

Nmarmyš - Profil | So 6.2.2016 17:18:57

sven >> Víš kulový,pro stromy nevidíš les! .-) Sem viděl v Rusku,jak na rameni Volhy z ledu dírou z hloubky tak tři metry tahali bahno mužici. Možná v létě tam zabrodí,ale nebude jim vidět hlava:-)

Ntimb - Profil | So 6.2.2016 17:17:46

sven >> Jak dřív? Dělám to do teď :-))

Nsven - Profil | So 6.2.2016 17:07:22

marmyš >> nepamatuju, že by dřív slušnější akvarista kupoval nějaké sušené krmení jako dnes. Stejně byla prd nabídka, maximálně sušené dafnie.
Tedy dafnie, patentky, nítěnky, koretry, komáří larvy, blešivce, chrostíky, žížaly atd. si každy nachytal a moučňáky, roupice, mikry, grindal, artemie atd. odchoval :-)
A když přišla bída, přišel na řadu i žloutek, slezina, hovězí srdce, spařený salát, krupice.....

Nsven - Profil | So 6.2.2016 16:56:39

marmyš >> bahno se vybírá tak, že se do bahna v prdelačkách zabrodí po kolena a hezky ručando lopatkou, (ideální je kovová na smetí) nabírá a na plovoucím sítu se ve vodě propere...
Neuč orla lítat :-))

Nmarmyš - Profil | So 6.2.2016 16:51:07

sven >> Bahno se vybírá šufanem na delší násadě a na břehu se "katruje".

Nsven - Profil | So 6.2.2016 16:45:02

jaroslavstehlikst >> na zkoušku stačí větší cedník, ideální je koupit si síto na štuk.
http://www.stavospol.cz/produkty/50024660-sito-na-s​tuk-3x3-mm-paclik/
Není problém si ho ze čtyř prkýnek a čtyř latěk udělat ale je velký problém sehnat pletivo s okem 2-3mm.
No a pak už jen hledat, kde jsou.. žádný akvarista Ti nepráskne, kam na ně nebo na nítěnky nebo koretry chodí.

Njaroslavstehlikst - Profil | So 6.2.2016 16:27:53

sven >> Takže i v zimě se dají sbírat ???? v případě že je takovéhle počasí ?
Tak já to zkusím ;)

Ndantex - Profil | So 6.2.2016 13:14:32

já už jsem ve svém zahradním rybníčku odchoval asi 30 ks malé patentky

Nsven - Profil | So 6.2.2016 11:20:35

jaroslavstehlikst >> no, právě protože je zima, bývá jejich lov/ sběr nejefektivnější, neboť patentky podobně jako nítěnky, vytvářejí shluky....
Uměle je chovat samozřejmě lze, tedy za předpokladu, že jsi majitelem bažiny nebo mělkého zabahněného rybníka a podaří se Ti přemluvil pakomára kouřového aby si právě Tvou odchovnu vybral pro kladení vajíček..
Dále, jak píše kolega Honza.

NHonza7 - Profil | So 6.2.2016 10:40:54

Už to tady bylo napsáno, největší zkušenosti s lovem patentek mají akvaristé. Patentky se dají lovit podle potřeby i v zimních měsících. Chovat je se určitě dá, ale bylo by vhodné to dělat na odlehlém místě, to kvůli samotnému hmyzu a taky celkem pachově nevábnému základu.
Rozhodně je lepší si najít lokalitu, kde se vyskytují ve větší míře a jít si je nalovit. Ideální jsou na to sítě, které se používaly do oken. Je na to zapotřebí silný kovový rám. Vypadá to jako akvarijní síťka, ale 3-5x větší. Ta masivní konstrukce je zapotřebí, protože s ní reješ v nánosu bahna, které promýváš.
Uchovávat se dají v lednici, cca 3x denně promýt a nebo v tekoucí studené vodě. Další varianta je zamrazit je.

Ještě k tomu základu - podle akvaristické literatury jde o kuřince rozpuštěné ve vodě. Tak si asi dovedete představit jak to bude vonět v letních měsících.

Njaroslavstehlikst - Profil | So 6.2.2016 9:03:08

sven >> tak samozřejmě ale jednak je zima a jednak jsem se ptal jestli nemá někdo nějaký tip jak je chovat UMĚLE

Nsven - Profil | Čt 4.2.2016 21:02:00

jaroslavstehlikst >> Nasbírat si je v přírodě ?

Nhajanek70 - Profil | Čt 4.2.2016 18:01:03

jaroslavstehlikst >> Dají se koupit jako živé krmení pro akvarijní ryby i s jinými druhy akvarijního krmení. Litr by měl stát 150-200 kč. jsou balený nasucho v novinách , jak už tady někdo psal, vydrží v lednici poměrně dlouho, Jirka.