MRK.cz - stále na rybách - ryby a rybaření

MRK.cz - Stále na rybách
Otázky a diskuse Seznam Diskuse

Průměr vlasce.

Při nákupu špiček pro feeder jsem učinil zajímavou zkušenost.Majíc sebou mikrometr,rozhodl jsem se přeměřit také průměry vlasců.Očekával jsem rozdíly,ale ne tak velké.Krom jednoho výrobce kde označení na cívce souhlasilo se skutečným průměrem,byly všechny ostatní vlasce o číslo větší,to zn.0.12 byl 0.13 atd.Podle mého názoru jde o úmyslné klamání zákazníka výrobcem.Máte stejnou zkušenost?

Autor diskuse: Danek
Zařazeno do: všeobecné - náčiní, doplňky, 12.12.2005

Nemůžete zapisovat do této diskuse, protože nejste zaregistrován nebo přihlášen.

[ Nejnovější | << Novější | strana 1 ze 1 | Starší >> | Konec ]

N Bruno.fly - ® Po 19.12.2005 16:46:06
doncoyote : Nerad se hádám a neber to tak, ale proměřit na mikrometru (ještě k tomu digi) dvě setiny je docela divný. K čemu by vlastně ten mikrometr byl? Asi k ničemu. Proměřit na měřidle, které měří na tisíciny dvě setiny je asi docela hustý..........
N Catfish St 14.12.2005 12:01:05
Většinou moje bloudění v nabídce vlasců vypadá asi tak, že z předchozích let mám svoji osvědčenou značku a model a když kupuji nový návin tak beru stejnou značku a jen třeba změním průměr na požadovaný (vím jakou pevnost mohu očekávat, jak se bude kroutit atd.) a do jiných značek nejdu.
Pokud zkouším něco nového tak vždycky jen z toho co mi někdo komu důvěřuji doporučil a ještě se snažím porovnat sílu s tím co znám a už jsem používal - někdy jsou rozdíly vidět pouhým okem nebo jdou nahmatat - a podle toho volím požadovanou sílu. A podle toho jak se chová na cívce a při zátěži pak už dělám vlastní úsudek...
Ale spoléhat se na pevnosti nebo průměry z cívek asi nemá moc cenu, zvlášť u těch pevností by člověk narazil....
Daleko hodnotnější parametr pro hodnocení vlasce je pro mě to jak vypadá a jak se chová po několika vycházkách a několika týdnech na cívce navijáku! K čemu je laboratorně určená pevnost když pak v praxi je vlasec opotřebený za dvě vycházky....

Používám na feeder Fendrel v různých průměrech a naprostá spokojenost, dostal jsem kdysi jakýsi top model od Awashimy a naprostá spokojenost (levnější jsem ale vyhazoval jako šunty), na přívlač jsem používal Berkley SensiThin a vlasce Rapala.

N doncoyote - ® Út 13.12.2005 6:55:23
Bruno.fly - Asi se můžeš děsit, pokud budeš věřit průměrům. Když měříš něco měkkého a s úchylkou kruhovitosti, může to mít tendenci měřit se na plocho. Při měření "křížem" se to ukáže. Chyba mikrometru se připouští v rámci kalibrace 0,02 mm. O metodice měření se nechci rozepisovat, i tak je to dlouhý. Faktem je , že si vlasce občas přeměřuju a pak radši chvíli ne. Jinak přesnější, nebo blízké deklarovanému průměru jsou navazcové vlasce. Za žádný jiný bych ruku nedal.
N Bruno.fly - ® Út 13.12.2005 6:30:06
doncoyote: Většinou se měří ve více místech a v jednom bodě i několik měření v různém natočení vůči podélné ose. A k té tvarové deformaci.Pokud by se mi to při měření stalo, což nevylučuji, bylo by to vlastně ještě horší, protože, když i při deformaci naměřím minimálně 2/100 navíc, tak se děsím, kolik daný průměr dodopravdy má.

Milan B.: měřeno při konstantní teplotě za dodržení základních podmínek pro měření včetně.
N Milan B. (MB) Po 12.12.2005 21:06:10
To Danek: Nejsem sice metrolog, ale mam z ni zkouzku. Tak : Kolikrat si mereni opakoval. Jak mas kalibrovany mikrometr. Jaky je rozdil v teplote pri mereni a pri kalibraci mm. Mozna nepodstatne veci, ale nejakou tu tisicinu, setinu to klidne da. Promerit na mikrometru 0,01-0,02 je strasne jednoduche.
Jinak, to co rikas je uplne mozne. Silnejsi vlasec...vetsi odolnost a pevnost.
N Japčák - ® Po 12.12.2005 20:47:46
Rendy - ale jo, v podstatě se chovám stejně jako Ty. Přeji mnoho dobrých vlasců.
N béčko - ® Po 12.12.2005 20:09:23
tohle je normální a nikdy neunese tolik co se tam uvádí.a když tak je zas jinak pofidérní.dobrej je téčko od trabuco
N Rendy - ® Po 12.12.2005 19:59:47
Mikrometr je si myslím dostatečně přesné měřidlo . Od toho je to mikrometr a úchylky by mít neměl , rozhodně né takové jako vlasce vykazují. Jesliže by došlo k deformaci vlasce , tak by jsme měli naměřit menší hodnotu , tím pádem by nebyl tak velký rozdíl a ono je to přímo naopak. O tom že kupujeme vlasce silnější než udává výrobce se ví už dávno. Je jen několik málo výrobců kteří na toto dbají a ti to taky na cívkách udávají , tam kde odchylka není napsána se není čemu divit. Na nosnost vlasce se také nedá spoléhat dřív jsem si nosnosti také kontroloval , dnes už to nedělám. Když se mi některý vlasec líbí tak si ho prostě koupím a vyzkouším , když je dobrý koupím ho příště zas , když né zkusím jiný .Někdy se sice spálím a vlasec jde za týden z navijáku pryč.
Hlavu si s tím ale už nelámu.
N Milan - ® Po 12.12.2005 19:53:59
Průměr vlasce je jedna věc. U uváděného Stroftu GTM výrobce nelže. On již na výrobku uvádí toleranci – 0,000 a + 0,020 mm. Rovnou přiznává že 0,16 není 0,16 ale téměř 0,18. Toleranci bohatě využívá. Ta mu umožní udávat větší pevnost než by byla u 0,16.
Největší překvapení je ale v uváděné pevnosti.
Pokud si necháte přeměřit pevnost na kvalitním trhacím měřidle, - to se teprve dovíte zajímavosti. Není zvláštností že se naměří pevnost na úrovni 40 až 50 % pevnosti udávané!!!!!
N doncoyote - ® Po 12.12.2005 19:02:56
Domnívám se, že měřit průměr vlasce setinovým měřidlem (s dělením po 0,01 mm) je dost odvážné. Chyba měřidla může výrazně přesáhnout odchylku průměru vlasce. Odchylky měření se mohou s odchylkou průměru vlasce jak sčítat, tak odčítat, a tak ovlivnit výsledek. Dále je nutno započítat úchylku kruhovitosti na průřezu vlasce. Tyto faktory výrazně ovlivní výsledek měření, nehledě k tomu, že může dojít k tvarové deformaci vlasce mezi dotyky měřidla.
Před pár lety jsme tato měření prováděli pro Viktora Pavelku na měřidle o trochu vhodnějším ( s dělením po 0,0005 mm) se zajímavým výsledkem: z asi 30 vzorků různých průměrů od různých výrobců ( měřeny však byly zejména vlasce malých průměrů - plavaná). Deklarovaný průměr měl jediný - návazcový vlasec Ignesti (adjustace 25 m v modré plastové krabičce). I u renomovaných značek jsme našli odchylky až 0,025 mm, ale to byl extrém. Tento výsledek ovšem mohl být u další šarže odlišný. V některé literatuře zahraničních autorů při popisu montáže neuvádějí průměr, ale pevnost vlasce. Asi vědí proč :o). Pro každého je asi nejlepší ten, kterému věří. I závodníci používají vlasce různých výrobců a každý věří tomu svému.
N Danek Po 12.12.2005 18:55:27
XXX-záleží nezáleží,když kupuju 0.12ku tak pro to mám nějakej důvod a nechci později zjistit že to je něco jiného. Je to podvod,ale nic s tim nenadělám.
N Abe Po 12.12.2005 18:53:32
Používám tři druhy monofilu: Sufix XL Strong, kde udávaný průměr 0,18 mm po změření vychází na 0,185 - 0,19 mm. Další monofil Fendreel Power v síle 0,12 po změření vychází na 0,15 mm a naposledy Trabucco T-Force v síle 0,165 po změření je z něho 0,185 mm. U ostatních to bude asi obdobné.
N xxx Po 12.12.2005 17:30:16
A to Ti na tej stotine tak záleží. Riadim sa pri kúpe tiež priemerom, ale stotina hore-dole mi je fuk. Hlavne nech má vlastnosti, ktoré od neho požadujem pevnosť, dostatočnú oterivzdornosť a som spokojný.Priemer si už opticky zhodnotím.Inak na navazce pouzivam neutralku od tubertiny a browningi v priemeroch od 0,10 do 0,14 a zatiaľ spokojen.
N Japčák - ® Po 12.12.2005 16:46:43
Pánové, dámy - celý život se peru s monofilama, fakt mě to ničí. Např. várka koupená např. před dvěma měsíci je jiná než tu co koupím třeba dneska. A na kecy co jsou deklarované už vůbec nedám.
N Bruno.fly - ® Po 12.12.2005 16:26:34
Kocháč: Já jsem s tím Tforcem od Trabucca navýsost spokojen, ale po přeměření jsem zjistil, že je na tom vlastně stejně jako třeba STROFT se svou nosností vůči skutečnému průměru. Jediné plus je, že ten Tforce vyjde určitě levněji než STROFT. Používám ho na mušku a drží,ale při tenčích průměrech potřebuje opravdu člověk znát nez´kreslená fakta. U silnějších průměrů mi je to ve finále taky volný.
N Danek Po 12.12.2005 16:22:50
Právě nosnost nesouhlasí s průměrem.Výrobce by mohl napsat nosnost třeba 15 kg a místo 0.20 tam namotat 0.30, ale to je extrém.Jde o to , že když koupim na feeder 0.12tku nechci doma zjistit, že je to něco jinýho.Považuju to za lumpárnu.Když za něco platim , tak počítám s tím, že popis souhlasí s obsahem.Mikrometr u sebe pořád nenosim.
N drda - ® Po 12.12.2005 16:21:27
Kocháč: jasně, to je asi jediná mast :-)
N Kocháč Po 12.12.2005 16:15:03
drda - ®: Já mám svoje osvědčené značky a jiné mě nezajímají a když chci něco zkusit, tak si nechám poradit od lidí co to znají a hlavně na to chytají:-)
N Bulk - ® Po 12.12.2005 16:14:41
Danek: Ale už je to v pohodě.
N drda - ® Po 12.12.2005 16:11:59
Kocháč: a nedělám si iluze že s deklarovanou nosností vlasce je situace lepší :-(
N Danek Po 12.12.2005 16:09:52
Bulk:protože jsem kokot a neumim číst.
N Kocháč Po 12.12.2005 16:08:58
drda - ® : u fórových pasů je to jasný. Tam požaduješ jasně průměr!!! a né nějaký lži:-(
N Bulk - ® Po 12.12.2005 16:07:13
Danek: Proč tu mizí odpovědi na tvoji otázku??
N drda - ® Po 12.12.2005 16:06:35
Kocháč: udělal jsem si pár takových měření a skutečně se našel vlasec, jehož deklarovaný průměr souhlasil se skutečností. Největší rozdíl však byl u 0,12 ky, kde jsem naměřil o 0,025 mm víc !!! A to už je fakt silná káva :-)
N Kocháč Po 12.12.2005 16:00:11
Bruno.fly - ®: určitě to není férový jednání a navíc moje reakce je daná pouze mým úzkým pohledem
1. při kaprařině potřebuji pevnej kmen kterýmu budu věřit a je mi jedno jestli je to 28 nebo 30, ostatní jsou návazce z fluorkarbonu, pletenek,...
2. feeder - malá průtažnostdo.18 ale kousnu když bude ve skutečnosti .20 :-)
3. vláčka - klidně 20 :-)

Prostě to neřeším a nepovažuji za tak moc velkej problém. Udělejte někdo seriózní průzkum kdo jak mlží ne-li přímo lže( pevnost v uzlu, průměr, průtažnost, oděruvzdornost,..) a já z toho vyvedu závěry ( pro sebe) a nebudu ti od lhářů kupovat.
Danek psal o 1 setině milimetru:-)
N Bruno.fly - ® Po 12.12.2005 15:37:58
Kocháč: Na jednu stranu souhlas, buď vlasci věřím nebo ne.
Na druhou stranu si koupíš vlasec s fantastickou nosností při udaném průměru a ve finále zjistíš, že dvacítka je ve skutečnosti třiadvacítka atp. tak to asi není to pravé. Jen tak pro doplnění třeba STROFT souhlasí, ale třeba takovej T-Force od Trabucca, se kterým jsem byl vždy spokojen po přeměření vykazoval rozdíly až 3 setiny, což je dost, na to, co deklarujou, nemyslíš?
N Kocháč Po 12.12.2005 15:24:48
Abych ti řekl pravdu, tak mě je šuma fuk, jestli má vlasec o setinu milimetru větší průměr než udáva zhotovitel:-) Hlavně, že mu věřím. A zkoušel jsi ho natáhnout na deklarované zatížení a potom ho změřit? :-) sobě ho taky nebudeš měřit v klidu, abys nebyl zklamanej:-)))))

[ Nejnovější | << Novější | strana 1 ze 1 | Starší >> | Konec ]

[ otázky | všeobecné | náčiní, doplňky ]

Co je nového - všeobecné
Akční nabídky
Všechny slevy a akce
akce, rybareniAKCE | Savage Gear Woblery Prey (SLEVA 50 %)

Za 179
Využijte skvělé akce na woblery z řady Prey od značky Savage Gear, Různé modely a různé barevné kombinace se slevami 50 % pouze do vyprodání zásob.

akce, rybareniPrologic Rukavice Max5 Thermo Armour (SLEVA 58%)

Za 499
Teplé rukavice s unikátním vzorem Realtree Max5. Odolný 100% polyester o gramáži 180g. Voduodpudivá povrchová vrstva. 100% nepromokavé díky polyuretanovému zátěru. Prodyšné. Teplá fleecová podšívka. Extrémně teplé díky izolaci Thinsulation. Zesílená dlaňová část. Zesílená látka na ukazováku.

Oznámení - obecné
Vložit oznámení

Na toto místo můžete sami vložit své oznámení ostatním čtenářům MRKu.

Kalendář akcí - obecné
Seznam závodů
Výsledky závodů
Všechny výsledky
Doporučujeme prodejnu
Adresář prodejen
Rybářské potřeby JESETER Rybářské potřeby JESETER

Karlovy Vary - Dvory, Kpt. Jaroše 198/17