Záseky na překlapěčích

- Milan Tychler

Před lety jsme se u prvních smekacích navijáků spokojili s tím, že naviják prostě navíjel vlasec a mohli jsme s ním skutečně pohodlně nahazovat. S postupem času se navijáky samozřejmě zdokonalovaly - a to v mnoha ohledech. Pomiňme trvanlivost navijáků, počet ložisek v nich, brzdné systémy a podobné, jistě důležité záležitosti a podívejme se na takovou drobnost jako je přechod řadiče vlasce, lidově „překlápěče“, do míst, kde drátěný oblouk přechází v rolničku.

Funkce první - navést vlasce k rolničce

Jakkoli se tohle místo na navijáku zdá nepodstatným, opak je pravdou. Tohle místo je totiž skutečně důležité a velmi záleží na kvalitě a přesnosti zpracování tohoto přechodu, protože přímo souvisí s ukládáním a trvanlivostí vlasce. Mnoho rybářů si často stěžuje na kvalitu vlasců, ale příčinou nespokojenosti nemusí být vždycky vlasec. Skutečná příčina může ležet zcela jinde - a to v navijáku.


Zaschlé krmení na překlapěči může způsobit problémy…

V případě nepřesně zpracovaného přechodu tu totiž často dochází k zadrhnutí vlasce. U některých navijáků jen na krátkou chvíli, takže si toho ani nemusíte všimnout, u těch opravdu špatných trvale, takže je nutné pomoci rukou, aby vlasec z obloučku sklouznul na rolničku.

Možná se vám někdy stalo toto: Při lovu feederem nahodíte, napnete vlasec a čekáte na záběr. Když přijde, ve vhodném okamžiku zaseknete, ale místo toho abyste hned pocítili odpor krmítka nebo ryby, řadič navijáku se poodklopí a z cívky vylétne několik otáček vlasce. Příčinou toho mohou být jen dvě věci. Na obloučku přischl kousek vnadící směsi a nedovolil vlasci sklouznout na rolničku, anebo se jedná o chybný přechod obloučku řadiče na rolničku. V každém případě si tohle místo dobře prohlédněte.


Plastový přechod mezi drátem překlapěče a rolničkou může dělat neplechu - stačí jeden zářez od vlasce a ten po něm už nikdy nebude klouzat správně.

Tím, že vlasec sklouzne na rolničku třeba až při druhém otočení obloučku okolo osy navijáku, dochází ke kroucení vlasce. Po čase si můžete všimnout toho, že se na kritickém místě přechodu objeví v kovu rýha od vlasce, který tu působí díky nečistotám, které na něm ulpívají jako diamantová pilka. Čím hlubší rýha, tím déle vlasec na obloučku setrvává a tím více se vlasec poškozuje a přetáčí. Nakonec se může vlasec v tomto místě do kovu přímo zaříznout. Některé navijáky mají dokonce tento přechod vyřešený tak, že kovový oblouk přechází na rolničku přes plast. Je-li náběh správný, není to na závadu. Je-li chybný, máme problém. Do plastu se vlasec zařízne mnohem rychleji.

Funkce druhá - po překlopení musí volná smyčka sklouznout

Ovšem nejen vyřešení přechodu obloučku k rolničce, ale vůbec celý tvar přechodu náběhu na rolničku a tvar ramínka, ke kterému je rolnička připevněna, je velmi důležitý. Pokud není vše v souladu, stává se to, že ve chvíli, kdy není po nahození vlasec napnutý a dojde k překlopení obloučku do navíjecí polohy, vznikne na povoleném a vlnitém vlasci velká smyčka, která se může obhodit kolem konce překlapěče s rolničkou. Když otočíte kličkou, smyčka při správně vyřešeném náběhu na rolničku lehce sklouzne, ale pokud ne, pak se na něm utáhne tak, že s navijákem nemůžete ani hnout. Vlasec zde časem vyhloubí žlábek a problém se neustále zvětšuje. Pokud jsou všechny přechody a úhly správné, nemůže se to stát.


Po šesti letech používání je jasně vidět, že i velmi malý zlomek nepovedených navedení vlasce zanechal na plastové noze překlapěče následky. Nižší řady navijáků i prestižních značek stále používají tuto kontrukci náběhu překlapěče na rolničku.


Dnes nejběžnější konstrukce - drát překlapěče je "samec" a u přechodu do "samice" může vlasec přece jen zadrhnout.


Opačně řešení, kdy je překlapěč "samice" a vlasec sklouzne na rolničku bez problémů.

Obecně platí, že chybu najdete spíše u levnějších navijáků, ale nemusí to být vždycky pravda. I levný naviják může fungovat v tomto ohledu zcela bez problémů. Vyrobit překlápěč navijáku z jednoho kusu kovu není ani jednoduché, ani levné a vyžaduje si pokročilou technologii.

To je důvod, proč se s touto variantou setkáte spíše u dražších modelů navijáků, kdežto ty levnější mají tuto část vyřešenu spojením více dílů, a snáze se objeví slabina.


Jednodílné provedení je nejen bez komplikací, ale i velmi pohledné.

Trend je samozřejmě takový, že se každý rok technologie z nejmodernějších navijáků přesouvají i na modely, které stojí v žebříčku níže než vlajkové lodi firem. Je proto velmi pravděpodobné, že se s drhnoucím vlascem před rolničkou a na raménku překlápěče budeme setkávat čím dál méně u všech cenových kategorií, až problém zcela vymizí.

Autor: Milan Tychler - ®

Diskuse k článku (68 reakcí)

Přečteno: 11 135x
Průměrná známka: 1.47