Osmnáct nevládních spolků je proti koridoru Dunaj-Odra-Labe

Kategorie: Všeobecné

Osmnáct nevládních organizací z Česka, Německa, Polska, Rakouska a Slovenska se postavilo proti plánům na výstavbu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Obrátili se proto na eurokomisaře pro životní prostředí a dopravu a požadují zastavení projektu, jehož realizaci dlouhodobě podporuje český prezident Miloš Zeman. Včera o iniciativě informovala slovenská pobočka Světového fondu na ochranu přírody (WWF), která se ke zmíněnému dopisu připojila.

https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/osmnact-nevladnich-spolku-je-proti-koridoru-dunaj-odra-labe

keltt, 18.3.2020

Diskuse k bleskovce

Rožnovák - Profil | So 21.3.2020 16:30:14

Projekt má spolknout asi 285 miliard korun jen za propojení Dunaje a Odry s kterou se naposled počítalo.Při rychlosti z jakou realizujeme opravy stařičké D1 nebo stavbu pár km dálnice nové, by se stavba takového rozsahu čsově začně natáhal a tedy i prodražila. Když uvážím názory akademické obce na studii proveditelnosti Min. dopravy, její cenu náladu ve společnosti chci vidět toho super plitika ktery se tomu propujčí a rypné první lopatou do země a veme na sebe odpovědnost. Velmi mlhavě vzpomínám na vodní veledílo Gabčíkovo které je ve srovnání s Dol trpaslík a mělo díky změnám na geopolitické mapě Evropy problémy s dokončením protože to byl běh na dlouhou trať.
Když už politika nezajímá ekologie měla by ho zajímat historie, s ní se může poučit.

Honza7 - Profil | So 21.3.2020 10:48:31

pepa-č >> Jsme dost blbý národ na to aby jsme to začali realizovat i když to nikdy nedokončíme. Nenažraný úředník si pořád bude hledět co mu přistane bokem - celý kanál by šel do kopru kdyby jsme zrušili mince a papírové prachy a všechny platby budou probíhat elektronicky.

pepa-č - Profil | So 21.3.2020 10:46:14

tomvec >> tlak? souhlasím.

nedostatek vody? ani omylem. to je lež. nic víc, nic míň. lež.
ten kanál by se musel plnit z Dunaje a to Rakušani nedovolí, Maďari taky ne, neexistuje nic, co by je nutilo "posílat" vodu do kanálu. neexistuje žádná dohoda.
ta voda právě není, a její nedostatek to nevyřeší.
o dopadech na ekosystémy nebo spodní vodu a vodu jinde v krajině neví nikdo nic jistě, to jsou jen odhady. to jsou věštění z křištálové koule a píšou co se jim hodí.

tomvec - Profil | So 21.3.2020 10:40:00

pepa-č >> Když se do těch podkladů podíváš, tak kanál vyřeší problém s nedostatkem vody a požadavek na dopravu je. Ta lobby v pozadí dokáže vyvinout nepředstavitelný tlak.

pepa-č - Profil | So 21.3.2020 10:30:55

tomvec >> bohužel ne, rokovat budou dál, komise se budou scházet, papírů potisknou horu, z pohledu státní správy a úřednictva pojede činorodá a bohatá a pilná aktivita, to může jet roky. toto je cíl, ne nějaký kanál (na který není voda, peníze ani poptávka na tu dopravu).

tomvec - Profil | So 21.3.2020 10:27:46

pepa-č >> Podle toho, jak jsou jednání živá, to jako odpískané nevypadá.

http://www.d-o-l.cz/index.php/cs/novinky

pepa-č - Profil | So 21.3.2020 10:20:33

tomvec >> tohle je strašnej blábol. zjisti si podmínky těch nařízení a dohod. nikde tam není, že to musíš udělat, výsledkem těch věcí taky může být závěr: "je to nesmysl" "podmínky se změnily" "nemáme na to" "doba je jinde" a hotovo, takový závěr je plně v souladu s těmi dohodami.
Právě a zejména proto, že tyto plány, mají kořeny desetiletí zpět.
takových plánů (třeba v telekomunikacích) bylo a uzavřelo se to, s tím, že např se změnily technologie a už to není třeba apod. to je běžný postup. taky nikdo nebuduje telegrafní sloupy přestože třeba někdy existovala dohoda o výstavbě páteřních sítí napříč evropou.

tímto argumentem o dohodách z doby dávno minulé jenom "kánálníci" omlouvají celý nesmysl: "my nic, my musíme". ideálně do toho zatáhnout plány z roku 1919 nebo ze 14.století.
mezitím studie jedou, faktury lítají a kanálnici se mají dobře ačkoli se do země nekoplo a nikdy nekopne a všichni učastníci to vědí.
ale činnost okolo jede a peníze danových poplatníku se točí dál.
vo tom to celý je.

stejný systém jako např olympiáda v praze, komise dva roky za 50mio bádala a dobrala se k závěru, že ne, ale že možná v budoucnu (tato vsuvka tam být musí, aby se dalo v budoucnu zase bádat).
že stačilo během 15minut sepsat zápis, že je to kravina a že na to nemáme a jsou jiné důležitější věci a celou věc uzavřít je jiná věc. ale pak by se tam neprotočilo těch 50mega.

kanálnici mají stejný biznis. o kanál nejde.

ale karla IV si vezmou na pomoc

svatá noho.

tomvec - Profil | So 21.3.2020 10:07:00

I když podle varianty, že to půjde přes Přerov, trasa mine NPR Zástudánčí, dopad bude tragický. Nebo snad budou zajišťovat dostatečný průtok ve starém korytě?

tomvec - Profil | So 21.3.2020 9:42:45

Honza7 >> Plně s tebou souhlasím. I s tím, že Zeman to chce mít jako pomník, nijak se ho nezastávám. Jenom to vidím tak, že už bylo dávno rozhodnuto a stavět se bude, třeba za třicet let. Což mě strašně sere, protože Morava, kterou mám za barákem, je už teď v žalostném stavu a kvůli stavbě padnou i poslední zbytky neregulovaného nebo i jen mírně regulovaného toku, včetně NPR Zástudánčí.

Honza7 - Profil | So 21.3.2020 7:23:50

tomvec >> Vůbec nezpochybňuji co jsi napsal, ale vše nejdříve začíná u myšlenky. Následně přichází rozvaha, zda-li daná věc má smysl. Někteří v tom smysl samozřejmě najdou, poněvadž na tom stojí jejich živobytí. Problém je v tom, že pouze někteří a pro zbytek to bude mít velmi tragický dopad.
To, že jsou různé komise a každá se svým zájmem vyplývá pouze z toho kdo v té komisi je - myšleno po personální stránce.
V závěru se ale rozcházíme, podle mě zmíněná osoba za to může a to především díky tomu, že je to spíše pomník jeho osobnosti s možností splatit dluh těm co financovali jeho zvolení.

já 2 - Profil | St 18.3.2020 13:59:14

tomvec >> Ale může za to, že ho podporuje, ne?

tomvec - Profil | St 18.3.2020 13:38:34

Plán výstavby tohoto koridoru je poněkud staršího data. Myšlenkou propojení Dunaj-Vltava-Labe se zabýval už Karel IV. v roce 1375 a projektové práce na koridoru Dunaj-Odra-Labe započaly v roce 1901a v roce 1904 započaly práce na splavňování některých úseků.

Nově vzniklá Československá republika zakotvila tento koridor do zákona o příslušnosti ve věcech vodních cest v roce 1919. V roce 1968 se tím opět začala vláda zabývat a v roce 1971 usnesením vlády 169/1971 uložila územně chránit trasu budoucího koridoru.

Potřebnost realizace koridoru byla uvedena Evropskou hospodářskou komisí při OSN v rezoluci z roku 1981. A hlavně souhlas s vybudováním koridoru byl součástí přístupových dohod ČR k EU (k tomu se vztahuje rozhodnutí EU č. 661/2010/EU a nařízení EU 1315/2013).

Takže Zeman za to nemůže (a to ho nemám rád) a nějaké neziskovky záměr těžko zvrátí, i když je tento projekt zhovadilost.