Rybožraví predátoři všech zemí spojte se

Autor diskuse: HonzaŠ - Profil , 19.3.2026

PanTloušť - Profil | Pá 22.5.2026 15:18:18

valcha186 >> To mi povídej. Z Blanice byl minulý rok regulerní stoják. Jak to bude vypadat letos ani nechci vidět. Je to k pláči.

    Moucher - Profil | Pá 22.5.2026 13:43:47

    RiH >> Kormoráni z větší části odletěli, část lidí ještě moc nebyla u řeky (bo počasí), hodně lidí svoji "neschopnost" něco chytit připisuje jednak počasí, jednak tomu že "tohle období moc neumí".
    Ale na FB se dá zaregistrovat celkem neobvyklá frekvence příspěvků z menších toků ve stylu "4 dny bez kontaktu a konečně...".
    Navíc je po vysazování a tak má dost lidí pocit, že "ryby jsou".

    Byl jsem se podívat na chvíli na Labi s boloňkou, na místa která znám 30 let. Ve stulících celkem mrtvo, cejnci a plotice 20-35 cm pobité, menší ani nevidět, bolínci od loňska zmizeli úplně, tlouště nebo jesena 15-30 cm jsem ani neviděl, ani nechytil. Jak dopadly podoustve zatím nevím, feeder jsem si nebral a na místech kde se dají chytat s bolo jsem nebyl. Ale stavil jsem se na dolní Jizeře a vypadá to s nimi stejně blbě, o ostroretku jsem nezavadil ani pohledem, ani háčkem.

    Myslel jsem si, že nic horšího než 1999-2001 v Troji (s 300 černoptáky) neuvidím.
    Tak jo-vidím a navíc je to plošné, i na velkých tocích.

      valcha186 - Profil | Pá 22.5.2026 12:10:59

      PanTloušť >> Nic se nemůže zlepšit. Voda není, kapiláry na minimu. Kormoš je jen jedna z dalších 100 příčin. Kapra jedou volavky. stačí klovanec a je vystaráno.

        PanTloušť - Profil | Pá 22.5.2026 11:22:44

        Spíš už lidi unavilo o tom pořád mluvit. Navíc největší nápor už je pryč. Co jsem byl párkrát na řece, vypadá to bledě. Bude trvat roky než se z toho populace aspoň trochu zotaví, pokud vůbec. Je to je jako boj s větrnými mlýny. Samozřejmě pro ortodoxní kapraře či sumcaře se moc nemění. Zbytek se bude asi muset přeorientovat nebo skončit. Nevěřím že se něco zlepší.

          Pellon - Profil | Pá 22.5.2026 7:18:45

          Tak ono to moc lidí nezajímalo, když si vezmeš že tu petici podepsalo maximalně 15k lidi (nechce se mi to hledat to přesně) a jen rybářů registrovaných v ČRS a MRS je cca 500k? Takže je to problém par lidí co chodí na pstruhové a MP vody pod pstruhovky. Kapře a duháka to nesežere (kapř je velký, a duhák tam v době kormorána zatím není). A vlastně pro "masařky + ostatní" - alespoň neberou ryby co člověk nemůže sežrat a neplaší mu nebo neblokují další záběry. Takže pro spoustu lidí je tahle situace Win/Win

            RiH - Profil | Čt 21.5.2026 21:04:55

            🤔 a všimli jste si jedné věci. Začala sezóna, nasadila se nová ryba a celý humbuk ohledně kormorána je ta tam. 😵

              Mušketýr - Profil | Út 31.3.2026 9:47:22

              rybomil >> Tak vidíš, v tomhle se prakticky shodujeme. Je fakt že problém se sumcem bude čím dál větší, jak se otepluje a jak se dostávají do čím dál menších toků. A právě proto si myslím že Svaz by měl začít od sumce (a taky od kapra), jelikož sumec není chráněný a nemusí se čekat na konání státní správy. Hospodaření se sumcem může svaz ovlivnit okamžitě. Snížení míry, případně zrušení hájení či zákaz vrácení do vody by mohl aspoň částečně pomoci populaci sumce držet na uzdě. Ale bude to asi těžké prosadit přes sumcařskou loby, která tvrdí že sumců je málo. A pak to dopadá jak tu popisoval kolega troutkiller, že se na Labi zavedl lov nonstop odůvodněný přemnoženým sumcem a současně tam rybáři tím sumcem ještě zarybňovali, to pak něco vypovídá o důvěryhodnosti Svazu. A úplně prapůvod této diskuse byl, aby pan Vrána stejně energie, kolik věnuje vydře a kormoránovi, věnoval taky sumcovi a kaprovi, protože to je věc kterou dokáže ovlivnit daleko jednodušeji, ovšem kdyby byla vůle.

                rybomil - Profil | Po 30.3.2026 18:29:20

                Dle mě stavu prasat divokých zvládnuté tak aby nebyly přemnožené nejsou ani přes zvýšenou predaci odstřelem. Není to jednoduchý, nějakou dobu to potrvá aby se aspoň víc stavy nezvyšovaly, přitom lze něco málo spoléhat na přirozenou křivku vyššího či nižšího množení dle podmínek. Poslední 2 roky byly příznivé, tzv. semenné, tedy obživy měly dostatek v dost místech.
                Sumec podle mě je taky přemnožen, ale jen místně, ikdyž těch míst stále přibývá. Je to výsledkem oteplování a neuváženého vysazování typu sypání kapra, tedy systém sumec v každé louži. Bohužel se to jen tak rychle nezmění, vyhlídky na změnu nejsou příznivé. To asi víme všici. Naštěstí doby kdy každé léto do Lužnice vytekly přebytky, tisíce pidisumců z chovu pod hrází Rožmberka už jsou minulostí. Jenom je někde vystřídali ti trumani, což je taky pěkná pohroma. Osobně jsem ještě neviděl nijaký foto, dokument že by je sežral kormoš nebo vydra, norek.

                  valcha186 - Profil | Po 30.3.2026 13:51:55

                  schiwa >> Choroba sem, choroba tam. Žloutenka je vyloženě od lidí, korona také. Pokud je výskyt choroby venku, psi mají být podle toho umístěni. Ne v parku, kde je zryto a nebo v revíru. Hřiště jsou rozrytá na více místech. Stačí pěna na tyčky, jako podle silnic, ale moc tomu nevěřím. A co invaze do kachen a slepic. Všude je něco. Mně nutrie provrtaly hráze.

                    schiwa - Profil | Po 30.3.2026 11:42:42

                    valcha186 >> U nás zryli prasata několikrát fotbalové hřiště, že ho musela obec nechat oplotit, ale asi největší hrozba od prasat jsou choroby, které přenášejí např. Aujeszkyho choroba, kterou může pes nebo i jiné domácí zvíře chytit a je to vždy smrtelné.https://www.cmmj.cz/vse-co-jste-chteli-vedet-o-aujeszkyho-chorobe/

                      valcha186 - Profil | Po 30.3.2026 11:13:13

                      rybomil >> Prasata ve městě neškodí, jen si poryjí v parcích, lidi se podívají jak to vypadá. Neřvou, nechtějí peníze, nepřevracejí auta. V podstatě neškodí. Nemakačenkové to mohou uhrabat a je klid. Zabití chovného gen. materiálu je jiné, než se vylíhne, vyroste trvá roky. Ze sta může být jen jeden a nebo také žádný. Řečmi nikdo nic nevychová. Poškození zem. komodit také nic moc s porovnáním s vyhozenými potravinami v popelnicích, z jídelen. Bral jsem to na krmení prasat a tak vím o co jde.

                        Mušketýr - Profil | Po 30.3.2026 10:53:28

                        rybomil >> Já myslím, že bychom se klidně i shodli, ale nelze tenhle problém vnímat selektivně. Pokud tvrdím, že je vydra přemnožená (což je legitimní názor) tak musím uznat že i sumec je přemnožený (čistě na základě škod na rybách), bez toho se nelze hnout dál. Stejně tak s prasetem, prase je všežravec, tudíž se chová taky jako predátor ale kolega tu psal, že stavy prasat jsou zvladnuté a učíme se s ním žít, to je potom opravdu těžké.

                          Mušketýr - Profil | Po 30.3.2026 10:45:56

                          ovčák >> Ahoj, máš pravdu, ale to je marný. Samozřejmě že k nějakému kompromisu bude vždy potřeba dojít, protože zájmových skupin které hospodaří v naší krajině je hodně (zemědělci, rybáři, myslivci) ti hájí svoje zájmy proti hospodářským škodám a proti nim ochranáři hají zase zájmy ochrany přírody. Ale ty kompromisy musí vzejít z odborné debaty na základě faktů se všemi zúčastněnými, nikoliv debaty postavené na hysterických emocích.

                            rybomil - Profil | Po 30.3.2026 9:24:24

                            ovčák >> zase píšeš blbost, sám si nesmysl. samo že pašíci ve městě vadí a PŘEMNOŽENÝ v přírodě jsou na škodu. přemnožený kormoši, vydry, lišky, kuny, mývalové, psící, vlci nebo méďové taky a hodně. a nutrie. časem bude i bobr.
                            tak si tu s mušketýrem potlapkejte ramena a pobrečte že jsou jiný názory než máte. v tomhle se nejen názorově neshodnem.

                              ovčák - Profil | Ne 29.3.2026 21:42:31

                              Mušketýr >> Ahoj. Já to vidím tak, že tahle diskuze našla obhájce býložravců, protože to je zájmový druh a predátoři jim škodí. Z pohledu hospodáře pochopitelné, ze všech jiných stran nesmysl.
                              Jejich názory jsou pořád stejné. Zvířátka neškodí, jen je potřeba vystřílet vlky a lišky.
                              Prasata i spárkatá likvidujou celý pole, něco sežerou, něco poválí, v Praze prasata na procházce s rodinou rozpárali psy (Čerňák)…
                              Tohle nevadí, hlavně je potřeba střílet vlky, aby náhodou nesrazili trofejní kus.

                                valcha186 - Profil | Ne 29.3.2026 21:23:21

                                rybomil >> Tak to je paráda. Nejsou tam predátoři, jinak by to nešlo. Myslím že ty zvonce nejsou slyšet po několika metrech. Budu mít zítra čerstvé info ze švajcu. jsou tam na průzkumu v rodině. Vlk je predátor a loví kdy chce. Ne jen pro žrádlo.

                                  rybomil - Profil | Ne 29.3.2026 19:40:55

                                  valcha186 >> zrovna skončil EU dokument o životě venkovanů v Jižním Tyrolsku, sedláků a horalů v obci Ginsling, cca 30 km od Innsbrucku.
                                  např. rodina Kernových - 24 krav s telaty, 30 koz, 150 ovcí volně na pastvě v horách, až 2 hod. pěšky od statku neboť se tam nesmí jezdit ani na elektrokole, nikoho by to ani nenapadlo.
                                  žádný ohrady proti predátorům, jen zvonky na krku a některý obojky co udávají polohu, by věděli zda stáda nejsou na cizím pozemku. psa mají jen 1 voříška. a jde to, tak proč ne u nás když stejná EU?

                                    Mušketýr - Profil | So 28.3.2026 21:30:35

                                    Moucher >> Tohle selektivní vnímání reality je opravdu fascinující. A vzhledem k tomu, že evidentně nedokážeš cokoli napsat bez věčných nadávek na své názorové oponenty, což o tobě cosi vypovídá, tak pokračování jakékoliv diskuse s tebou postrádá smysl. Přeju ti hodně štěstí.

                                      valcha186 - Profil | So 28.3.2026 20:53:14

                                      Mušketýr >> To máš pravdu. Jen se zajímám o lidskou b.....Nikdo s tím nic neudělá , nemá na to. Nesmysly od lidí, co nejsou do toho hmotně zapojeni. Pokud by se jich to týkalo, tak je to o ničem. Mám už lepší téma, skleník, krmení ryb, oplocení slepiček a kačenek.

                                        rybomil - Profil | So 28.3.2026 16:54:25

                                        čolkař,zloch >> aha, tak takhle to je, dobře.

                                          Moucher - Profil | So 28.3.2026 13:53:31

                                          Mušketýr >> Ne, nemluvím o hospodářských škodách-aspoň čti co píšu.
                                          Ano, vím zatraceně dobře co dokáže spárkatá nadělat na chráněných druzích rostlin. Jenže kvůli lesnímu zákonu (který se konečně mění) neměla na čem jiném tu paseku dělat. DTTO krajina "produkčně zemědělská" a "chráněná". Nic mezi tím neexituje/neexistovalo buď právně, nebo fakticky, nebo obojí-viz jižní Morava...

                                          A tvrdit že stavy zvěře jsou moc vysoké, protože dělá škody v zemědělství a dělá škody v chráněných oblastech, když z různých důvodů nic mezi tím neexistuje je zhovadilost pramenící z nepochopení spousty věcí.

                                          A když řešíme problémy s nedostatkem krytu pro drobnou (i pro tu spárkatou), dělá nám hospodářské probémy schovávání se spárkaté v mladých porostech-a do toho tady úřadují absolutně chránění krkavci a vlci v počtech přesahující jakoukoliv rovnovážnost (ne únosnou kapacitu prostředí-dočasně) plus nesmyslně chráněné lišky (+psík a mýval), tak se můžeme rozloučit se zajíci, bažanty, koroptvemi, drobnými pěvci... A v momentě kdy populace predátorů "samoregulačně" poklesnou to v současné středoevropské krajině bude znamenat úplný rozvrat, protože nám tu nezbude ani ta spárkatá, natož biodiverzita.
                                          To vše podpořeno stohektarovými lány a postřiky 3x do měsíce.

                                          Takže ano, absolutní hájení predátorů bez managementu jejich počtů (už teď značně vyšších než odpovídajících) je zásadním ohrožením nejen biodiverzity, ale obecně existence divoce žijících druhů v antropogenní krajině.
                                          Kde je člověk majoritně určujícícm prvkem stavu prostředí, tam neexistuje "přirozená rovnováha" bez toho, aby to pro někoho (člověkem počínaje a třeba tou koroptví konče) neznamenalo likvidační škody, pokud člověk tu "rovnováhu" neobstarává uměle svou činností tak, aby odpovídala stavu prostředí které vytvořil.

                                          Je na tom sakra něco tak strašně k nepochopení

                                          To je jak s imbecily slintajícími nad "šumavským pralesem", který je ve skutečnosti 200-140 let starou smrkovou monokulturou vysetou a vysázenou Schwarzenberky v horečné snaze čímkoliv co bylo známé a k dispozici obratem sanovat mniškou a větrnými kalamitami zcela zlikvidované původní porosty.
                                          Jakkoliv, hlavně zalesnit a hned-aby to déšť nespláchl až na bedrock. A pak to převést zpátky na původní dubobukové až bukosmrkové lesy s jedlí (k čemuž se následkem I. a II. světové války a souvisejících událostí nedostali).

                                            čolkař,zloch - Profil | So 28.3.2026 11:54:52

                                            rybomil >>Labe 2 až L12 je Parma, podoustev a ostrá celoročně hájená.Ten úsek zimoviště v Ústí je už v zákazu 👍

                                              Mušketýr - Profil | So 28.3.2026 11:53:46

                                              Moucher >> S tou první větou naprosto souhlasím a právě proto ta debata evidentně tady není možná. Ja používám data od myslivců, kolik toho zastřelí snad ještě dokážou spočítat správně, pokud teda nejde o chráněný živočichy, tam maj samozřejmě nuly.
                                              Že ty to pokrytectví nevidíš, to není moje chyba. To bude chyba asi někde jinde. A poslední věc, ty tu pořád mluvíš o hospodářských škodách, ale myslivci argumentují škodami na biodiverzitě a to je totální blábol. Ono je asi chyba že myslivci berou jako přírodu jenom zvěř a rybáři jenom ryby. Kdybys viděl jakou dokáže spárkatá zvěř nadělat paseku na chráněných a ohrožených druzích třeba rostlin, začal bys přemýšlet jinak.

                                                rybomil - Profil | So 28.3.2026 11:44:14

                                                schiwa >> Udělat úseky, části revírů s hájením ryb, především dravců na 1 , někde i 2 roky a více, tyhle úseky pak po tom co tam dravci dorostou míry střídat jsem navrhoval na VČS a krajský konferenci několikrát. Jo pokývali hlavou že dobrý a tímto skončilo.
                                                Svaz a jeho čilimníci ( Vrána je asi mezi nimi ta bílá vrána ) pokud to nebude echt nutný nic moc hájit nechce - vlastně jak kde. V severočeskem ÚS snad lidi pořád masakrujou parmy a hájení celorok tam není, kdežto v JČÚS kde je parmy tak normál až dostatek ji hájí celorok už asi 25 let, dle mě nyní úplně nesmyslně. parmu bych ta na jihu z celoroku hájení dal do normální , naopak lipana do celoroku měli dát dávno. potočáka asi taky.
                                                To že nám " celá Evropa " závidí náš systém rybolovu na mnoha revírech je podle mě jen takový až mýtus, bublina. Bývalý kolega, dnes žijící dlouho v Mnichově a rybář především pstruh, hlavatka co sem občas přijede se tomu spíš směje, řkouc mj. kde máte tu hlavatkovou Vltavu 7 co tu bývala. Skoro soused žije ve Švédech ( odešel za prací ) a chytá v podstatě jen na řece Umeälven taky. U obou jsem byl , se nedivím.

                                                  Moucher - Profil | So 28.3.2026 10:50:12

                                                  Mušketýr >> Debata je něco, co je založené na ověřitelných faktech, jejich interpretaci a hledání souvislostí.

                                                  Měníš čísla o kterých je řeč jak tě napadne, vymýšlíš si nějaké nespecifikované, ale údajně rozšířené pokrytectví a vyčítáš mi že nenaskakuju na whataboutismus který sem vnášíš (viděl jsem hodně, ale tohle je pořád unikum). To není debata.

                                                  Popořadě:
                                                  Kolik škody nadělá sumec proti vydře je úplně šumák. Na dost revírech je sumce přemíra a má se kydlit, stejně jako vydra. Že je někde idiot v pozici hospodáře a nechá někam kde se to nehodí nasypat sumce opravdu není důvod proč by se neměla řešit regulace vydry.
                                                  Je to důvod proč řešit odstavení toho idiota od pravomoci rybářského hospodaření.

                                                  Vlci:
                                                  Fakt není řeč o 300ks, ale minimálně dvojnásobku. Podle oficiálních čísel AOPK, podotýkám znova.
                                                  Ano, nadělají větší a trvalejší škodu. Protože (mimo jiné) jejich přítomnost a tlak posouvá zimní chování a stravování spárkaté, která už jenom "bajvoko" dělá v mladém lese větší škody než dřív-zvlášť v mokré zimě jako byla tahle. Jak velké ty škody jsou a jak se potáhnou do budoucna zatím nevíme, ještě ani neslezl sníh.

                                                  Prasata:
                                                  Vůbec nevíme jaké stavy jsou a nejsou v pohodě nebo přirozené-protože víc prasat tu máme chvíli a 150 let jsme tu měli přesně 0 prasat, takže se ani nemůžeme podívat do minulosti.
                                                  Dělají škody převážně na jednoletých plodinách-na něčem, co se dá (sice s náklady) celkem snadno a rychle obnovit do původního stavu. Nikde neříkám (a nikdo neříká) že stavy prasat jsou obecně "v pohodě". V současné krajině ne. V trochu jinak uspořádané krajině (jak je na některých místech vidět) ovšem rozhodně v pohodě jsou.

                                                  Oloupaný les plný dřevokazných hub, které tam zůstanou dost let i když to obratem smýtíš na holo a znova vysadíš je ve vyšších polohách problém na desetiletí a nadělá to bordel nejen v produkci dřeva, ale i dalších funkcích které les plní. Takže ano, přemnožený vlk (a o jeho přemnožení na ploše ČR není nejmenších pochyb) dělá přeneseně větší škody než spárkatá-která by jich bez vlka nadělala méně a podstatně méně intenzivních ( = koncentrovaných na jedno místo), tedy s menším dopadem.

                                                    schiwa - Profil | So 28.3.2026 10:39:04

                                                    čolkař,zloch >> SAO ta měli i pyrenejce, čuvače a šarplanince co jsem si všiml, ale kavkazáci jsou ostřejší i mohutnější než kangal a nenechali by asi projít turisty:)

                                                      Mušketýr - Profil | So 28.3.2026 10:33:43

                                                      valcha186 >> Koukám že tahle diskuse už asi opravdu vyčerpala svoje téma 😀

                                                        Mušketýr - Profil | So 28.3.2026 10:19:07

                                                        Moucher >> Myslím, že už se točíme v kruhu a další debata tak nejspíš postrádá smysl. Mně jenom fascinuje, že sám praktikuješ přístup který u jiných kritizuješ, to neskutečný pokrytectví je teda mezi rybáři a myslivci dost běžný jev. Stejně tak neumějí evidentně použít trojčlenku debilové co hlásají že stavy prasat jsou úplně v pohodě a přemnožené nejsou. A pořád jsi neodpověděl jestli si opravdu myslíš že 300 000 prasat udělá menší škody než 300 vlků. Nebo že vydra udělá větší škody než místy přemnožený sumec. Pokud tomu fakt věříš, tak potom žádná debata nedává smysl. Ale chápu že nepodlehnout propagandě a vymejvání mozků ( od myslivců, rybářů nebo ochranářů) a udržet si kritické myšlení je těžký a ne každý to zvládne.

                                                          schiwa - Profil | So 28.3.2026 10:15:03

                                                          rybomil >> No tady u nás ve vsi chovají ovce psí trenéři z FCB, celkem dva chovy, ovce mají jen na kšeft, pasou se všude, chodí i na silnici a majitelé je nechávají za peníze fotit se psy nebo je pronajímají, aby je mohli cizí psi nahánět. Je to prý nějaký nový psí sport "Pasení". Co se týká kormorána tak jsou tu v důsledku klimatických změn. Banda flákačů ze svazu to řeší už 15let a zatím se nic nevyřešilo, vydry na Ohři to je katastrofa, jak to svaz vyřešil?.. nijak. Jen se o rybožravých predátorech každou zimu mluví. Vysazování ryb a ochrana je taková, že ryby nevydrží v řece dýl jak 14dní. Co třeba udělat úseky řek, kde bude zakázáno brát ryby celoročně, tak jak je to běžné v celé Evropě? Hlavně, že nám ČRS neustále připomíná jak nám celá Evropa závidí náš super systém lovu ryb. Mimo přívlače na pstruhových revírech na podzim a nahánění candátů přes displej by to mohl svaz ještě vylepšit a povolit lov na pstruhových revírech na živou a žížaly, to by nám záviděla nejen Evropa, ale celej svět..

                                                            valcha186 - Profil | So 28.3.2026 9:32:37

                                                            Mušketýr >> Už tě vidím jak se paseš na té louce, spíš pod skálou na seně.

                                                              valcha186 - Profil | So 28.3.2026 9:29:12

                                                              troutkiller >> To nikdo nevidí, plácají nesmysly. Kámoš 20 ovcí a skočil. Porody v noci, sušené mléko drahé, pokud se nezadaří. Pozemky ve stráni. Nechá to zarůst, nebo fotovol. Plácat od stolu v teplé kanceláři jde.