Orlická přehrada má mít méně vody, obce se ale bojí sucha

Autor diskuse: yvana - Profil , 19.10.2015
56 nových příspěvků od Vaší poslední návštěvy.

NHonza7 - Profil | Út 20.10.2015 21:58:54

jelen10 >> Ahoj, já už něco taky pamatuji, ale vzpomínám si jak můj děda vykládal, že zemědělci měli sami zájem o sediment z rybníků. Míchali to s hnojivem. Dnes bohužel nikdo o to " bahno" nemá zájem a tak je situace taková jaká je.
Do toho je třeba připočíst i problém s legislativou, kdy se nejdříve zjišťuje co vše obsahuje a pak je to jak s Nerudovým dílem - Kam s ním.
Pokud sedí tvé počty a možná to bude i finančně horší, tak se není čemu divit, že nikdo do takové akce nechce jít. Budoucí generace nás proklejí.

    NHonza7 - Profil | Út 20.10.2015 20:31:39

    Chosé 2 >> Díky za odkaz, tam to znám velmi dobře ( v Havířově jsem bydlel 12 let ).
    Tady nejde o žádný revír ani vodní dílo. Tak trochu nechápu co tam dělali s tím tankem teď a ne koncem srpna, když tam bylo sucho.

      Nunudle - Profil | Út 20.10.2015 20:29:40

      Jak to tady tak čtu, tak kdyby nepostavili Orlickou přehradu, tak by už dávno polovina jihočechů pochcípala žízní:-)

        Njelen10 - Profil | Út 20.10.2015 20:22:56

        Honza7 >> Orlík má asi 53x větší plochu než Jordán, jeho odbahnění vyšlo na 450mega. Tamže kdybych to bral jen na ploch, tak by to vyšlo na 25miliard a kdyby se odtěžil 1m bláta bylo by to 270mil kubíků. Bojím se, že to povodí jen tak nedá:).

        To, že nádrž udrží spodní vodu ve svém okolí je ptákovina. Orlík má ve většině plochy z hlediska podzemní vody drenážní funkci. Infiltrovat (velmi omezeně) se bude možná ve spodní části nádrže. Celá přehrada je v krystalinických horninách, kde není žádné významné zvodnění, bo tyhle horniny mají jen omezenou puklinovou propustnost. Studny berou vodu z rozvolněných prvních metrů, max. desítek metrů rozvolněné horniny a pohyb hladiny v přehradě je nijak neovlivní i vzhledem k tomu, že většina vesniček je o poznání výš než je hladina v přehradě. Bude-li sucho, budou vyschlé bez ohledu na hladinu v přehradě. Samozřejmě studny u chatek bezprostředně na břehu mají hladinu navázanou na hladinu v přehradě a tam se změna projeví. Tak bych to zjednodušeně viděl já:).

          Nnofish - Profil | Út 20.10.2015 20:08:33

          marmyš >> nee, Vidíš sám, co jsi napsal, nehodláš se o tom dohadovat... :-D
          Nikdo nešmejdí, tohle téma probírám letos už delší dobu, stejně jako ve spojistosti s letošním suchem i okolo rybníků.

            Nmarmyš - Profil | Út 20.10.2015 20:06:08

            nofish >> Ty hlavě dej bacha na nějaké přirovnávání,,já tě nenapadám,tak se na mě vyser,nemám na tě náladu. To jen šmejdíš a hledáš,koho bys kde napadl? Co tvrdím o studnách,za tím si stojím,ale nehodlám se o nich dohadovat.

              NHonza7 - Profil | Út 20.10.2015 19:58:37

              marmyš >> Ahoj, na tvůj dotaz dal pěkný odkaz glánis. Doporučuji se na něj podívat, dostaneš na spoustu otázek odpovědi.
              https://www.youtube.com/watch?v=GTyJHt8H3Ag

                Nnofish - Profil | Út 20.10.2015 19:54:34

                marmyš >> Tvl... ty jsi jak Bachy :-)
                Nemůžeš porovnávat, jak to bylo na tom území před napuštěním Orlíku a poté. I když ta studna někde byla už 200 let před tím. Už stavba přehrady, vykácení lesů, stavební zásahy, musely mít na okolní podzemní vody vliv. Nemluvě o tom, že ta krajina je jiná, než před padesáti lety. Nejde srovnávat nesrovnatelné.

                  Nmarmyš - Profil | Út 20.10.2015 19:34:00

                  Honza7 >> Pokud bys přišel do vesnice před zbudováním nádrže,tak lidi tam měli studny,které plnily prameny. Jde mi tady o tyto studny,ne o ty,které byly zbudovány po napuštění Orlíku-tam je to pochopitelné.

                    NLosPafkos - Profil | Út 20.10.2015 19:33:51

                    karlak >> To bahno přijde zpátky odkud přišlo (pole,louky)
                    Jsou národy,které díky zanášení území při velké vodě přežívají tisíce let.

                      Nkarlak - Profil | Út 20.10.2015 19:23:55

                      nechci se poustet do vedecke diskuze ale kdyz si nekdo spocita kolik bahna kazdy rok priteklo do Orlika a jak je stary tak tomu zadna technika nemuze pomoc a kdyby ano kam s tim bahnem je ho tam statisice tun ono vseobecne existuje otazka co vubec bude s vltavskou kaskadou za 50 a vice let protoze tento stav nebude v budoucnosti udrzitelny

                        NHonza7 - Profil | Út 20.10.2015 19:20:57

                        marmyš >> Ahoj, každá nádrž podle své rozlohy a hloubky dokáže udržet spodní vodu opravdu ve velkém okolí. Tím, že se bude zanášet a snižovat hloubka se sníží i množství podzemní vody. Krajina před Orlíkem a po Orlíku se nedá srovnávat, tohle opravdu nejde.

                          Nmarmyš - Profil | Út 20.10.2015 18:11:16

                          To s těmi studnami mi nějak nesedí,co v nich měli,než byl zbudovaný Orlík?

                            NHonza7 - Profil | Út 20.10.2015 17:47:12

                            jelen10 >> Né, budou se dívat, jak se zanáší, pak půjdou a vybudují novou. Dost sarkasmu, ale správný hospodář by měl vědět jak se má chovat. Jsme v 21. století a tak na to existuje technika.

                              Njelen10 - Profil | Út 20.10.2015 15:15:32

                              Honza7 >> Jako, že by měli zaměstnanci povodí místo diskuze o snížení hladiny vzít lopaty a jít vyházet bahýnko z nádrže s plochou cca 2700 ha?

                                NKnapík - Profil | Út 20.10.2015 14:31:29

                                Chosé 2 >> co se týká Berounky a její zásobení Mží, celé léto teklo z hrachů cca 2,5 kubíku, ze zbytku všech plzeňských řek to dávalo odtok z Plzně kolem neuvěřitelných 4kubíků, přičemž nízký stav odtoku z Plzně je pod 10 a snad s výjimkou Úslavy by ty 4 kubíky měly přitékat z každé další řeky. Osobně si nepamatuju, že by z Hrachů šlo dlouhodobě tak málo vody. Kde se ale vzala voda na Berounce to netuším, zřejmě se tam držela jen díky jezům a to nad nimi, protože pod jezy, je to díky elektrárnám ve většině případů naprosto zoufalé.

                                  Ndany1 - Profil | Út 20.10.2015 14:19:20

                                  Jednou se bojuje proti povodni..pak proti suchu....když přijde velká voda,tak tomu nikdo ničim nezabrání....Orlík poserou..víc..než jsem si myslel....ted lupou ryby..jen to sviští...

                                    Npotočák 62 - Profil | Út 20.10.2015 10:22:03

                                    Honza7 >> To, že dojde k poklesu zásob podzemní vody je jasný.Už jsem to zažil, když zůstal vypuštěný rybník kvůli čištění a v dost značné vzdálenosti vyschly studny a příkladů by mohlo být víc.Vodonosné vrstvy u takové přehrady můžou zasahovat do vzdálenosti několika km ale i desítek km.Petrův Zdar

                                      NHonza7 - Profil | Út 20.10.2015 8:39:09

                                      Osobně mám pocit, že ve vedení Povodí Vltavy by měly nastat změny. Je dosti divné, že po tolika letech nemají jasno o retenčním prostoru VD. Teď by měli mít hodně práce a míň diskutovat. Tou prací myslím vyvézt ty nánosy bahna co za desítky let se dostaly do nádrže. Tohle by změnilo celkovou kapacitu nádrže a konečně by mohlo padnout rozumné číslo o množství zachycené vody. Jinak začnou obce v okolí VD si stěžovat na nedostatek podzemní vody.

                                        NFero123 - Profil | Po 19.10.2015 20:00:49

                                        1568 >> To jo.Nedávno jsem tam byl něco dělat.

                                          N1568 - Profil | Po 19.10.2015 19:59:13

                                          Fero123 >> Už je to tak tři-čtyři roky:-)))

                                            N1568 - Profil | Po 19.10.2015 19:58:07

                                            Chosé 2 >> Mi povídej:-))))))Sem bydlel nad Vrkáčema:-))))A prolezlý mam v čechách a blízkym vokolí skoro všechno:-)))))))

                                              Nnofish - Profil | Po 19.10.2015 19:55:37

                                              Chosé 2 >> Jsem no, za dva roky jsme se donutil na ně jít, podlehnul jsem touze po kapřím mase, filetkách, smažených :-)

                                                NFero123 - Profil | Po 19.10.2015 19:54:39

                                                1568 >> Ted tam montovali nějaké sloupy na osvětlení na tréniková hřiště.:-))

                                                  NChosé 2 - Profil | Po 19.10.2015 19:54:21

                                                  1568 >> Nojo horolezci jsou v Jbc :-o))

                                                    N1568 - Profil | Po 19.10.2015 19:53:36

                                                    Chosé 2 >> Někam napíšu aby ho nechali abstinovat!!!!!!!!Třeba sem!!:-))))))))))

                                                      N1568 - Profil | Po 19.10.2015 19:52:41

                                                      Fero123 >> Žlutá kobra:-((((((((Fakt blbá práce.Nemoh sem sehnat lidi co by tam se mnou lezli:-((((

                                                        NChosé 2 - Profil | Po 19.10.2015 19:51:25

                                                        1568 >> To neříkej mně Tome . Franta plive, když má nakoupíno :-o))

                                                          NFero123 - Profil | Po 19.10.2015 19:50:51

                                                          1568 >> Cos tam dělal abych se soustředil.

                                                            NChosé 2 - Profil | Po 19.10.2015 19:49:23

                                                            nofish >> Říkám to nerad, ale jsi na tom ještě hůře:-(

                                                              N1568 - Profil | Po 19.10.2015 19:47:07

                                                              Chosé 2 >> Jéžiš to nééé!!!!!Pepé neblbni,dyť by ve Štruncákách zničil moji práci,kterou bych fakt nerad dělal znova!!!:-((((((

                                                                Nnofish - Profil | Po 19.10.2015 19:46:57

                                                                Chosé 2 >> Hele já myslel dva kapry za dva roky na prutě. Na vodě kde chytám nejvíc, je spíš problém chytit kapra pod míru, co pamatuju :-)

                                                                  NFero123 - Profil | Po 19.10.2015 19:45:13

                                                                  Chosé 2 >> Nedej bože když jdu z putiky.:-))))

                                                                    NChosé 2 - Profil | Po 19.10.2015 19:42:59

                                                                    Fero123 >> Však ano Františku. Máš to z první ruky, jednou flusneš a Štruncovy Sady jsou pod vodou :-o))

                                                                      NChosé 2 - Profil | Po 19.10.2015 19:38:17

                                                                      nofish >> Tady nahoře je to také jedna bída a o dovče černobílé:-) Desítky kaprů pod mírou a štíhlata na vláčku :-( Jsem taky houby rybář, rodina by zahynula hladem...

                                                                        Nyvana - Profil | Po 19.10.2015 19:37:16

                                                                        Chosé 2 >> To je potom jiná,já myslím,že by jsme čučeli kolik ryb ze soukromáků je chycených na Orlíku a prodaných do nevěstinců.

                                                                          NChosé 2 - Profil | Po 19.10.2015 19:34:23

                                                                          yvana >> Jaképak hubeňoury, když to cestou vyplaví nějaký ty soukromáky:-) Aspoń se vrátí, tam kam patří:-o))

                                                                            NFero123 - Profil | Po 19.10.2015 19:30:16

                                                                            Chosé 2 >> Jen se na něj tak nějak zapomělo.:-)) Tyhle 4 řeky umí občas taky zahrozit Bydlím u jedné z nich tak vím svoje.

                                                                              Nnofish - Profil | Po 19.10.2015 19:29:42

                                                                              Chosé 2 >> Ať je pošle až k nám. Jsem letos za noc chytil dva a to byli jediná dva za poslední dva roky :-) Možná je to tím, že mě to už nějak nebaví...

                                                                                Nyvana - Profil | Po 19.10.2015 19:29:35

                                                                                Chosé 2 >> Pepo,ty umrdlance hubený já nechci,však je času dost,voda pěkně přitéká,já se vymarodím a potom to bude velký:-)Ale já vím,že jsi kamarád a že mi přeješ:-)

                                                                                  Nnofish - Profil | Po 19.10.2015 19:28:23

                                                                                  lipenak >> všim, jen se těmto věcem už nesměju...
                                                                                  Srry
                                                                                  Když vidím, jak se u ns nakládá s vodu jak se nakládá s řekami, co si lidi dovolí, co se udělá a pak ničí, jak se mění názory pod vlivem různých lobby tak jako super. Třeba s tím Orlíkem mi to připadá fakt trapné, aby byl upuštěný, bude se vztekat hromada lidí co v tom má pěníze a má to prostě ochránit (?) Prahu. No sorry...

                                                                                    NChosé 2 - Profil | Po 19.10.2015 19:27:16

                                                                                    nofish >> Jj., mohl jsi lipeňákovi říct, aby trochu zvednul stavidla a poslal zadavatelce nějaké ty pupíky před zimou. Vánoce na krku a mražák prázdnej :-o))

                                                                                      Nyvana - Profil | Po 19.10.2015 19:26:22

                                                                                      lipenak >> Správně,my jsme skromný:-)Málo vody na Orlíku,hodně ryb v mrazáku:-)

                                                                                        NChosé 2 - Profil | Po 19.10.2015 19:21:33

                                                                                        Fero123 >> Ahoj Františku:-) Máš pravdu.:-) Na tu aféru už jsem zapomněl.

                                                                                          Nlipenak - Profil | Po 19.10.2015 19:20:34

                                                                                          yvana >> málo mnichů, malý kostelíky :-))

                                                                                            Nlipenak - Profil | Po 19.10.2015 19:18:55

                                                                                            nofish >> všim sis toho smajlíka ))

                                                                                              NFero123 - Profil | Po 19.10.2015 19:18:24

                                                                                              Chosé 2 >> Ahoj Pepo,ve většině máš pravdu a tohle je stará věc. Jen ty Hracholusky pouštěl hrázný ze svého popudu.Být na povodí tak bylo hůř.

                                                                                                Nyvana - Profil | Po 19.10.2015 19:17:29

                                                                                                lipenak >> Už jsem to viděla,holt u nás jsou malý kostelíky:-)

                                                                                                  Nnofish - Profil | Po 19.10.2015 19:13:42

                                                                                                  lipenak >> nejsou ty řeky a přehrady ve střední a jižní emerice tak trošku mimo naše "tabulky" a neporovnáváš neporovnatelné?

                                                                                                    Nlipenak - Profil | Po 19.10.2015 19:11:43

                                                                                                    yvana >> plačeš nad pár metrama vody v žumpě , co maj říkat v Mexiku tam jim vylejzaj celý kostely ::-))

                                                                                                      Nyvana - Profil | Po 19.10.2015 19:05:58

                                                                                                      Vash >> Jenže aby to zůstalo u těch 4 metrů.

                                                                                                        Nyvana - Profil | Po 19.10.2015 19:05:22

                                                                                                        Chosé 2 >> Moc díky,já na těhle řekách nebyla.Beru,aby povodně,když už budou,způsobyly co nejmíň škody.I za cenu,že sníží hladinu Orlíku,ale jak sám vidíš,přijde období sucha a následky jsou taky,třeba jenom to,že lidi nemají vodu,ale co to je proti povodním.

                                                                                                          NVash - Profil | Po 19.10.2015 19:01:18

                                                                                                          yvana >> Furt lepčí 4m než 13m... :o))

                                                                                                            NChosé 2 - Profil | Po 19.10.2015 18:47:29

                                                                                                            yvana >> Zmínila jsi Yvčo Berounku. Po poslední povodni v r.2011 začalo povodí každoročně dopředu včas snižovat vodní hladinu na Hracholuskách, což se zřejmě vyplatilo v r.2013, kdy vyprázdněné Hracholusky zadržely vodu, která by směřovala do Berounky a zaplavila by mnohem hůře Plzeň. Ono je dost vody i z Úhlavy, Úslavy a Radbuzy. Zhruba před měsícem se zde v nějaké diskuzi kolegové bavili o Hracholuskách, že tam je hrozně málo vody včetně fotek tam daných.

                                                                                                            Byl jsem na Berounce o dovolené v září a má normální stav vody, tedy na č.6 a č.7. Protože i přes sucho stále Hrachy upouštěly. Myslím, že i z důvodu, aby po jejím toku dvěma kraji směřovala vláha až do Vltavy. Kdyby Hracholusky tolik neodpouštěly, tak by se muselo odpouštět ještě více z Vltavské kaskády a o situaci na Orlíku máš přehled. Myslím, že tě částečně ovlivnila diskuze o Orlíku, kde nějaký kolega napsal, že Berounka se nedá regulovat. Od Plzně dolů nedá, ale zásadní přítok Berounky, Mže od Hracholusek asi ano.

                                                                                                            http://plzen.idnes.cz/nova-obrana-pred-povodni-hrac​holusky-bude-mozne-upoustet-rychleji-1ff-/plzen-zpr​avy.aspx?c=A110405_111605_plzen-zpravy_alt

                                                                                                            http://www.novinky.cz/domaci/304041-hracholusky-zac​aly-upoustet-uz-18-kvetna-plzen-muze-dekovat.html

                                                                                                              Nyvana - Profil | Po 19.10.2015 17:34:40

                                                                                                              Tak už nevím tomu hlavu patu,jeden den píšou a povídají snížení o 1.30m a včera v telce,že je daná žádost na ministerstvu a tam je snížení o 4 metry,holt Kocourkov,jak vyšitý.A že mají odjištěný granát pod zadkem a to je Berounka,to těm starostům nevadí.Klidně ať je trvale snížená hladina na Orlíku,ale taky to musí mít nějaký řád.Jenom nevím,jak to bude s tím splavněním.