Diskuse k článku: Domácí výroba pelet

Diskuse k článku Domácí výroba pelet

Autor diskuse: pajda - Profil , 19.3.2006

CeP - Profil | Út 21.3.2006 8:57:05

IgorŠ > i jen nepospichej. at ma klid pekne si to rozmyslet. urcite se povede zase super clanek. jestli to tentokrat bude zamerene na feeder tak to se tesim dvojnasob!! feederu se venuju nejvic, takze to pro mne bude jako delane

IgorŠ - Profil | Út 21.3.2006 8:52:52

pajda> Tak sa tu nepoflakuj a rýchlo píš pokračovanie článku. :-)

pajda - Profil | Út 21.3.2006 8:33:09

IgorŠ - ®:
Trochu moc hrrrr.
Pelety a feeder bude název dalšího článku. Je tak obsáhlá kapitola, že tento článek by to už nepobral.
Pelety a to znovu opakuji jen suším !! Na ústředním topení (kůrení).
Dost často používám i domácí krbová kamna, na kterých to také dobře jde, Jen na ně hodím kovový rošt a v krabici od banánů to suším. Ti, co mě v zimě navštívili, mohou potvrdit :-))
Jakmile použiji nějakou tepelnou úpravu, prodlužuji dobu rozpadu a více se blížím k bobulím. Ať už troubu nebo mikrovlnku.
A neboj, pokud to s tím teplem nepřeženeš, pelety nebudou plavat. Princip plavání je totiž způsoben uzavřením povrchu pelety a následném vypaření vody uvnitř a tvorbou bublinek. Takže pokud to jen usušíš, nebudou plavat.

IgorŠ - Profil | Út 21.3.2006 8:25:39

Až sa bojím (čo by výrazny kapro-amatér) opýtať.
Zaujímavý článok. Zaujímalo by ma ako začiatočníka, ako sa fyzicky pelety robia a čoho sa vyvarovať aby mi napr. neplavali na vode. Keď sa urobí to cesto, čo treba robiť potom ? Sušiť, piecť ?
V akej hlbke ich používať ? Nemôže sa stať že vysypem pelety napr. na 12m stojatej vode a prúdenie mi ich odnesie 20m od bójky bez toho aby som čokoľvek tušil ? Prepáčte ak su to naivné otázky, ale s tými peletami to znie tak zaujímavo až by to človek mal chuť vyskúšať :-)
A ešte - dajú sa menšimi peletami prilákať i väčšie pleskáče ? Dajú sa teda pelety využiť i pri feedrovačke ?

CeP - Profil | Út 21.3.2006 8:23:10

pajda > dost dobrej clanek. jen se nenech rozhodit stouralama a priprav pokracovani. uz se tesim.
ja jsem loni udelal asi 3-4 pokusy neco ukuchtit ale uspech jsem nejak nezaznamenal. ovsem v te dobe to neslo nikde a nikomu...
poprosil bych tedy o radu do zacatku: krome srotu mam jeste tyto komponenty :
- otruby
- mackane psenicne klicky
- drcene kapri granule
- drcene psi granule
- susene i cerstve pivovarske mlato
- masokostni moucka hnedozrzava
jsou nektere pouzitelne treba i jako zaklad nebo jen jako prisada? hlavne by mne zajimalo vyuziti pivovarskeho mlata. zkousel ho uz nekdo v krmeni a jaka byla reakce?

pajda - Profil | Út 21.3.2006 8:22:34

Bachy - ® :
Jasně, pohoda. Teda pokud mě něco malého nesežere :-))

Halibut pelety mají svůj název podle ryby, která tyto pelety žere. Ano, slouží k klecovému výkrmu halibuta. Používají se speciální rybí moučky a přísady. Cílem je v co nejkratší době docílit nárust svaloviny. A udržet ryby v dobré kondici.
Jejich výroba by nemusela být zas tak složitá.

Bachy - Profil | Út 21.3.2006 7:50:51

pajda - proč? Myslím, že ten článek je dobrý a trocha diskuze k tomu nic nezkazí, ne? Osobně budu dost očekávat ten druhý slibovaný článek na toto téma. Opavdu mě to dost zajímá a rád si tvůj názor přečtu. Myslím, že to je velmi zajímavé téma. Nenech se odradit názory ostatních a dej se do toho. :o)

durino | Út 21.3.2006 7:33:46

nemate neake recepty na leto z rybych mucok ?
Ja som premyslal nad niecim takym , ale nevie presne ako na to? daju sa vyrobit halibut pelety a ked , tak ake alozenie by ste volili. dik

pajda - Profil | Út 21.3.2006 7:16:57

Kdybych věděl jakou odbornou diskusi tento článek způsobí, nic bych nepsal.
V podstatě je to to, nedostat do těch pelet vzduch při výrobě. Jak jsem v článku psal, chce to více stlačit.

Bachy - Profil | Út 21.3.2006 6:53:24

Pelety se rozpadají proto, protože se do jejich struktury dostává voda a ta naružuje soudržnost těchto látek. Pokud se tato voda do struktury pelety (do jejich jednotlivých složek) dostane pod tlakem rychleji - rychleji se rozpadá. Např. po dvou hodinách pelety v misce bude mít její jádro stále podobnou vlhkost jako na začátku, ale po té samé době v hloubce se voda pod tlakem dostane i do tohoto jádra pelety a ovlivní tak dobu rozpadu. Jelikož v jádru pelety voda není - jsou tu jen částice s malým podílem vody - působí zde tlak vody. Souhlasím ale, že tento tlak vody může urychlit rozpad pelety jen zanedbatelně - chce to vyzkoušet v praxi a otestovat. :o)

Milan B. (MB) | Po 20.3.2006 23:03:54

Ja Vam to pak napisu a rozepisu ve vzorcich. Proste berte to tak, ze tlak vody (v normalnich podminkach) bude mit na rozpad pelety velmi malicky vliv. Mnohem dulezitejsi je obsah vzduchu v pelete a proudeni vody a abraziivni vliv dalsich faktoru.

Miky - Profil | Po 20.3.2006 21:37:46

Kdyby to znělo moc odborně tak sorry pochtil jsem to při kurzech potápění.
tlak tzv.hydrostatický tlak bude mít na rozpad pelety v rozdílných hloubkách určitě vliv, ale trošku opačný než čekáte. V prvních deseti metrech pod hladinou je rozdíl tlaku největší a tenhle tlak bude působit hlavně na vzduch.bublinky uvnitř pelety.
vzduch v bublinkách pelety se stlačí až na polovinu objemu a vnitřní struktura pelety se začne bortit.
takže co z toho plyne
1.porézní peletky aby vzduch z nich mohl ven a tím pádem bude rovnoměrně rozložen tlak vody, protože už tam žádnej vzduch nebude.
2.jemná struktura těsta na pelety není vzduch = není hydrostatický tlak menší doba rozpadu.

delší doba rozpadu

Cerebro - Profil | Po 20.3.2006 20:02:21

Milane mě se to nezdá. Čím větší je hloubka tím větší je tlak.

Milan B. (MB) | Po 20.3.2006 18:25:00

Pajda :Ja vam to asi nakreslim :-) Je uplne jedno jestli je to ve sklenici nebo v rybnice. Dulezita je jen smer tlaku ve smeru tihy.

pajda - Profil | Po 20.3.2006 18:03:12

Milan B. (MB) - ®:
Kolega měl zřejmě na mysli tlak vody ve sklenici a tlak vody v rybníce. Ten bude rozdílný. Ne tlak nad pelotou a pod ní.

Milan B. (MB) | Po 20.3.2006 16:50:53

Panove, jenom ctu a kroutim hlavou :-)

Tlak vody nebude peletu stlacovat a tim prodluzovat jeji rozpad, rozdil tlaku nad a pod peletou bude stejny v libovolne hloubce. Jen tak mimochodem, rozdil tlaku bude tak malicky ( diky male vysce peletky), ze jej bude mozno zanedbat, alespon v realne dostupnych hloubkach.

Nejvetsi vliv na rozpadavost pelety bude mit:

1 , Ovlivnitelne aspekty vyrobou:

- jeji slozeni, tzn. schopnost odolavat pronikani vody ( hrubozrna vs. jemnozrnna struktura, pojive vs. rozpadave latky) a zpracovani.
- obsah vzduchu v pelete, vzduch bude mit tendenci z pelety utikat, peletu rozdrobovat, tim jeho misto bude zaujimat voda, coz napomuze dalsimu rozpadu.
( stlacena vs. nestlacena peleta pred varenim....susenim).

2 , Neovlivnitelne aspekty vyrobou:

- proudeni vody v okoli pelety
- teplota vody !!!
- aktivita ryb v lovisti

Hora - Profil | Po 20.3.2006 14:10:44

gun-máš pravdu,to jsem přehlíd

Bachy - Profil | Po 20.3.2006 11:46:21

skipi - přidáním vajec, sušeného mlíka, hladké mouky, glutenu nebo vy-sušením v troubě (70st-90st).

skipi | Po 20.3.2006 11:08:11

Jestli to dobře chápu tak se bavíte o stojáku a tím pádem na řece to jest v proudu bude ten rozpad ještě daleko rychlejší a tak se ptám čím ho (ten rozpad) prodloužit přídáním vajec?

Bachy - Profil | Po 20.3.2006 10:52:08

pajda - jak jsem psal níže. Pochybuju, že tlak vody zpomalí rozpad. Jinak naprostý souhlas s tím, že na rozpad bude mít vliv prasklina (i uměle vytvořená dírka!) a hlavně pak vliv neustálého oždibování bílýmy rybami.