Český rybářský svaz pokračuje v boji s rybožravými predátory

Kategorie: Všeobecné

Rybožraví predátoři ohrožují rybí populace v českých vodách i hospodaření ČRS. Největší škody způsobuje kormorán velký, jehož populace je regulována odstřelem (cca 10 000 ročně) a zástřelným. Problémy způsobují i další predátoři, jako morčák velký a vydra říční, jejichž regulaci ČRS dlouhodobě prosazuje. Predace ohrožuje přirozenou reprodukci ryb, což má ekonomické dopady až 100 mil. Kč ročně. ČRS apeluje na efektivní regulaci predátorů a hledání kompromisu mezi ochranou přírody a rybářstvím.

Více: https://www.rybsvaz.cz/cesky-rybarsky-svaz-pokracuje-v-boji-s-rybozravymi-predatory

p.horys, 17.3.2025

Diskuse k bleskovce

48 nových příspěvků od Vaší poslední návštěvy. (Začít číst od prvního z nich.)

NŘízek 5,125 - Profil | Út 1.4.2025 17:27:28

El.Siro >> bažantnice nemá zdi a ti ptáci jaksi umějí létat, jsou v celém okolí, běžně k vidění.
bažanti-poměr asi tak 30:1 ve prospěch kohoutů, běžně k vidění. pozustatky mrtvých bažantů po širším okolí taky.
shodneme se na tom, že tenhle styl vypouštění je zhovadilost.
siky, daněk a spol jsou pro mě zde na stejné urovni, jako ta nutrie, prostě invazní druh, který by měl být regulován lovem celoročně, bez jakéhokoliv omezení.
Liška- je navázána na populaci malých hlodavců- ted jich je hodně, je tedy i vyšší početnost lišek, mají co zřát. jestli jich je ale více než desetinásobek? myslivecké statistiky obecně nadhodnocují počty predátorů, a naopak podhodnocují počty spárkaté zvěře a další "neškodné" lovné zvěře.
k tomu ukazování prstem- je to uplně to samý, jako vysazování tun kaprů, duháků, amurů a spol.
myslivectví je podobně jako rybářství forma zemědelského obhospodařování krajiny- lovem a preferencí určitých druhů zvířat. O nějakém cíli na zachování co nejvetší druhové rozmanitosti nemůže být řeč.

nutrie, kormorán a spol-ano je to k myslivcum k prdu, nicméně- nikdo jiný regulaci provádět nemůže, a to díky mysliveckému zákonu. Resp. může, ale deratizační firmy jsou u kormorána dost nešikovné.
rybářům tedy nezbývá, než se snažit spolupracovat s myslivci, cylý ten systém hotiteb, honebních společenství apod je zrovna v případě kormorána dost neštastný.

    NEl.Siro - Profil | Ne 30.3.2025 16:18:17 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

    Řízek 5,125 >> Konopiště je uzavřená bažantnice nikoli volná krajina.Orebice jako nepůvodní být vypouštěna do volnosti nemůže.V bažantnicích jsou jak na krmniku a rozhorně hlady netrpí.Vypouštěny jsou ve stejném poměru v jakém se líhnou(tedx cca 1:1).Že jsou pouštěni jen kohouti není pravda.Za mne naprostá zhovadilost pro Němčoury a pracháče co nejsou za mne myslivci) Něco odchovat ve voliéře jen pro to abych to ráno vyházel z beden a v poledne postřílel.
    Veškerá spárkatá není předmětem žádné ochrany.Má dobu lovu pro období reprodukce.Již pět let je dokonce lovena do dvou let věku celoročně.Což nikdo normální a koho znám nedělá. Lov gravidního kusu nelze u dvouletého kusu vyloučit a za mne je nezákoné. Byl to zhovadilý přílepek "ochránců" k lesnímu zákonu.
    Nutrie není zvěří a tak nejde o lov ale odstřel.Škody na hrázích a břehových liniích jsou stamilionové.
    Liška má udáváno teritorium pár na 500ha.Populační hustota je dnes více než desetinásobná.Tedy pokud je spárkatá "přemnožena" na 2nasobku udržitelných stavů, co je tedy liška na desetinásobku?
    Pozdvižení je proto že u lišky pod lobbingem ochránců byla stanovena doba lovu a stejným hlasovaním byla ponechána celoroční doba lovu sparkaté zvěře. Nebyl li tedy důvod etický tak se jedná o čirý populismus.
    Zatímco myslivci nepůvodní druhy nevysazují, rybáři stale ano.Myslím že rybolov a myslivost mají mnoho společného a měli by spolupracovat.Ne ukazovat prstem .U nutrie a kormorána jež je myslivcům k prdu jde pak vyloženě o pomoc nám rybářům(jen na svazových vodách jde o škody za 130-150milionů ročně). okopavat tu myslivcům kotníky mi přijde hlouoé.

      NŘízek 5,125 - Profil | So 29.3.2025 15:43:33

      El.Siro >>např.Konopiště. zde je to takový podzimní až časně jarní kolorit. Chovana a nabízená i jinde v ČR.
      Jinak co se týče toho poměru, účelu a období- to bylo myšleno celkově, jak na bažanty, tak orebice, bažantů se vypouští násobně více, a je u nich taky násobně více kohoutů, tam je to zcela jasné. Ano, mohl jsem to lépe rozepsat, netová diskuze má jistá úskalí..
      Siky, daněk - ochrana v rámci mysliveckého zákona.
      Odstřel není celoroční, že, na invazní vyhlášce taky nejsou. Přitom z mýho pohledu je to to samý, jako např nutrie. A ta je proti výše uvedenym druhům v podstatě neškodná.
      Zato teď jak se zrušilo norování lišek v jarním období, tak je z toho docela pozdvižení, protože liška - predátor, bude jich všude moc, všechno sežerou, vzteklina, apod.
      Kapr, amur, pd a si- k tomu se zde vyjadřují (vyjadřujeme) dlouhodobě, a pisu to opakovaně.

        NEl.Siro - Profil | So 29.3.2025 15:13:45

        Řízek 5,125 >> Řízku mohu se zeptat kde jsou do volné přírody vypouštěny ve velkém.....vlastně v jakémkoli množství orebice?
        Jak se v tom velkém množství pozná převladající samci, když se rodí v poměru 1:1 a jsou od samců k nerozeznání.Obobně jsem je choval a jako rybář i myslivec musím říct že píšeš žlučovité nesmysly.Tak velké, že jsem se na Mrk znovu přihlásil snad po 20ti letech.
        Nikdy jsem ani nezaslechl že by byl sika či daněk předmětem jakékoli ochrany🤣
        Tedy pokud tě trápí neustále introdukované druhy, tak na rybářském foru bojuj proti vysazování kapra, amura, tolstolibiků, pstruhů duhových, sivenů amerických.......To jsou nepůvodní druhy jež jsou neustále introdukovány.

          NŘízek 5,125 - Profil | Ne 23.3.2025 20:39:18

          Rožnovák >> ano:-)

            Np.horys - Profil | Ne 23.3.2025 19:37:28

            Rožnovák >> Souhlasím s tím co jsi napsal.Jen jsi mne špatně pochopil. Vysype to do revíru(říčky) na potoky nic nedává.U toho měl na autě ještě vysloužilé matice Pd. ,které vezl do jiné části revíru pro své známé.Nikdo jiný se to totiž nedoví . Ano revír je obraz hospodáře a organizace .Co by jsi chtěl po někom ,kdo je schopen nasadit škodnou,nežádoucí rybu do pstruhového revíru ...

              NRožnovák - Profil | Ne 23.3.2025 18:37:04

              p.horys >> -

              plůdek nadí mezi mateční ryby? Kolik plůdku a do kolika potoků?

              - mám za to že matečné ryby/ generačky- se na jaře v potoce kde je třeba vysazovat plůdek ve velké míře nevyskytují- je tam roček, PO2 nějaký remont- pokud je tam na jaře dost generaček je to potok - říčka s fungující populací PO.

              - ano před vysazovaní plůdku by se měl slovit z potoka PO2 -aby se udělalo místo a nepredoval na plůdku -otázkou je
              a) máš dost času a lidí aby si slovil všechny vodoteče které chceš osazovat plůdkem- cca4 víkendy
              b)je TO vůbec potřeba - když v něktkerých potocích je četnost PO2 pod 200ks - na 3 -4 km toku?

              - spatřuji spíš opačný problém kdy se tržní ryby nasypou mezi trdlíště na toku mezi kulící se plůdek před zahájením-ostantně i nejvíc matečných PO sejde při zahájení- nebýt toho hromadné zátahu v podobě tzv. zahájení - máme možná dvakrát víc potočáka :-)

                NRožnovák - Profil | Ne 23.3.2025 18:09:12

                Řízek 5,125 >> přidal bych ještě kachny z tzv.polokrotkých chovů- za každou kachnu vžírající plůdek na chovném potoku by myslivci měli možná rybářům platit reparace ne? :-))

                  Np.horys - Profil | So 22.3.2025 11:41:12

                  Řízek 5,125 >> Souhlasím u nás není zájem z důvodu,hospodář je soukromí producent ryb ... Plůdek po. nasadí mezi matečné ryby. V sousední MO. dělali lipana,kterého byla schopna přežít většina po nasazení,ne jako ze žlabu. Svaz neměl o tyto ryby zájem... Kde se nechce nejde nic ...

                    NŘízek 5,125 - Profil | So 22.3.2025 10:36:26 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

                    Ještě další princip - myslivci do přírody ve velkém vypouštějí bažanty, - to ještě dejme tomu, a pak třeba Orebice rudé - ptáci se vypouštějí ve velkém v období od září do ledna, za jedinym účelem - zase je slovit.
                    Jedná se o ptaky z velkochovů, nenavykle na život v přírodě, bez plachosti. Vypuštěné v obdobi nedostatku přirozene potravyy vypouštěné v nevhodném poměru pohlaví, převládají kohouti. Velká část jich uhyne hlady, nebo je přejetá automobily. Je jasný, že je to taky snadná korist pro naše predátory. Jako obohacení naší ptaci fauny to nemá vůbec smysl.
                    Z jaký logiky věci si potom můžou myslivci stěžovat na predátory (větší dravi ptáci, lišky apod), když je sami ve velkém krmí? Z jaký logiky věci by měla mít přednost jejich zábava -odstrel umělé vypouštěné zvěře, pred přirozeně žijícím jestřábem? Navíc když ty vypusteny ptáci evidentně trpí.
                    Jakou hodnotu má sem introdukovaný daněk, nebo sika, třeba před vlkem? Dle myslivecké logiky je třeba daňky chránit, aby si je mohli někdy odstřelit, zatímco vlk jim v tyhle kratochvíli brání.., že.
                    Přitom daňci, siky, jelenci apod působí zásadní škody na lesních porostech ale i výsadbách stromku v krajině obecně - bez zabezpečení proti okusu se dnes nedá nic vysadit.
                    "Myslivecká " ochrana výše uvedených býložravců a vysazovaných ptáků je v pořádku i v očích veřejnosti.
                    Zatímco každý dravec patří odstřelit, protože někdy někomu může sežrat slepici a dravci jsou obecně přeci ti zlí.

                    Jak z tohodle výše uvedeného způsobu uvažování vystoupit - to zatím netuším.

                      NTEZAR - Profil | So 22.3.2025 10:34:32

                      Řízek 5,125 >> To je pravda,bohužel...

                        NŘízek 5,125 - Profil | Pá 21.3.2025 20:52:27 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

                        Mušketýr >> a sme zase u toho.
                        Jak chceme prosadit omezení vydry vzhledem k ochrane druhu - který vůbec není ohrožen, je ho všude hodně, a je svazem cíleně propagován, zvlaste když má zásadní negativní vliv na ekosystém vod.
                        Tohle by se muselo udělat přes nějaký ohrožený, zbývající druh.
                        Ale opět - jak to jako chtit prosadit, když svaz podporuje celosezónni přívlač na P vodách. A zarybnuje je nepůvodními rybama z produkčních chovů...
                        Nebo se vysazuji hlavatky, na místa, kde u nás být nemají.
                        Jak pak chtějí prosadit nějakou zvýšenou ochranu původních druhů?

                          NŘízek 5,125 - Profil | Pá 21.3.2025 20:41:57

                          Předchozími příspěvky chci jen ilustrovat, jak priorita druhove ochrany není nějakou zásadní prioritou.
                          V kontextu závažnějších věcí.

                            NŘízek 5,125 - Profil | Pá 21.3.2025 20:39:26

                            Btw-jak chcete řešit nějaký škody chráněnjema druhama, když vás na ulici může pokousat cizí pes, bez nějakých zásadních následků pro majitele a i toho psa.
                            Viz např.
                            https://www.novinky.cz/clanek/krimi-jeho-pes-napadl-dva-lidi-ale-zvire-propadnout-statu-nemuze-rozhodl-soud-40513910
                            https://www.stream.cz/krimi-9237/muz-z-klatovska-postrelil-psa-ktery-mu-zakousl-slepice-soudi-ho-za-tyrani-65204997#dop_ab_variant=0&source=hp&seq_no=1&

                              NŘízek 5,125 - Profil | Pá 21.3.2025 20:33:46

                              TEZAR >> jak by se to u nás mělo efektivně řešit, kdyz systém funguje takhle
                              https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-komentar-ordnung-muss-sein-nemecko-nastavuje-ceske-politice-zrcadlo-272127

                                NŘízek 5,125 - Profil | Pá 21.3.2025 20:32:33

                                R.P. >> tak to bys měl ve velkém zahajit jt osvětu, třeba zde.
                                https://www.trebon.rybarstvi.cz/chovne-rybniky
                                Do hlavních rybníků jsou nasazovány ryby ve věku 2 – 3 let. Ryba v rybníce dorůstá do tržní velikosti 1 nebo 2 roky. Poté je osádka tržních ryb v rámci podzimních či jarních výlovů slovena a uskladněna na sádkách.
                                A vůbec na dalších asi dveste místech na guglu, včetně stránek svazu.

                                Ale jako pokus dobrý.

                                  NRožnovák - Profil | Pá 21.3.2025 17:46:35

                                  p.horys >> návod co s tím má v reakci na eskyma :-)

                                    NRožnovák - Profil | Pá 21.3.2025 17:45:21 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

                                    eskymak Mrakomor >> v RpR a okolí tloušti nezmizeli - chytám je cíleně :-)-ani lososovití na tom zde nejsou tak zle - nemyslím tedy PD a granule-prdel jsme si namočil v potoce zrovna nedávno - stav PO2 byl zhruba o 300 lepší než před 2 lety :-).

                                    Ryby mizí záhadně u sousedů- ano to pozoruji pýr let- v létě chytám ryby - v zimě tam sčítám opeřence-např v hrachovci zavadit o rybu je někdy opravdu už výzva -tlouště skoro nevidno- ostrých tam ubylo, i ouklejek, -kapry ani okouny či dokonce lososovité tam už nevidám-odhadovat parmy se neodvažuji- stabilní populace vyder, zimující velké počty morčáka a nárúst volavky+ protáhne se tu i pár kormošů-
                                    -a máme zažádáno přez ús o vyjimku na volavku pro ORP VLM a RpR - s tím lze něco na úrovní MO reálně něco dělat