Stačí jeden posudek a chránění živočichové neexistují

Kategorie: Všeobecné

Je asi jedno, jakého řízení s MVE se to týká, ale opět AVTS narazila na nepravdivý posudek, který měl za cíl zlegalizovat stavbu elektrárny. Investor se rozhodl opravit současný jez, zvýšit korunu a postavit MVE. Jelikož bylo nutné vytvořit zde rybí přechod (RP), muselo se ichtyologickým průzkumem zjistit, pro jaké druhy ryb má sloužit a zároveň bylo nutné zjistit, jestli se v lokalitě nevyskytují zvláště chránění živočichové.

Investor oslovil firmu, která mu tento průzkum zajistila a našla zde několik zvláště chráněných druhů živočichů včetně mihule, střevle, vranky a lipana. Nález byl velmi cenný, jenomže to zkomplikovalo investorovi jeho plány. Takové nálezy nepotřebuje. Podmínkou řízení totiž je zajištění výjimky dle §56 zákona o ochraně přírody a krajiny a čím více máte v lokalitě chráněných živočichů, tím obtížněji výjimku získáte. Dle §56 se posuzuje, zda zamýšlenou činností budou chránění živočichové rušeni, zraňováni nebo usmrcováni a současně se také posoudí, zda zamýšlený škodlivý zásah povede k ničení jejich biotopu, např. zvýšeným vzdutím či bagrováním pod jezem.

Investor se obrátil na autorizovanou osobu (AO), která mu měla zajistit biologické hodnocení lokality pro řízení dle §56, tedy úrovní a zpracováním kvalitnější posudek, než ichtyologický průzkum. Toto hodnocení nemůže provádět kdokoli, ale jen AO akreditovaná Ministerstvem životního prostředí (MŽP).

Jaké bylo překvapení, když biologické hodnocení lokality dopadlo takto:
Z hlediska možného výskytu chráněných druhů ryb v toku, nebyl vzhledem k charakteru lichoběžníkového koryta a úpravy toku v intravilanu města potvrzen výskyt chráněných minuli, lipana podhorního a mníka jednovousého ani jiných než průzkumem zjištěných druhů.

AO nenašla ve stejné lokalitě žádný druh, který by byl zákonem chráněný, našla jen samé nechráněné živočichy. Neuvěřitelné. Buď se ryby během měsíce odstěhovaly, nebo se jedná opět o zkreslený posudek. To, že se bude jednat spíše o druhou variantu, nasvědčuje fakt, že způsob zjišťování proběhl pomocí odlovu síťkou a přehrabováním sedimentů s využitím lupy. Obvykle se ale průzkum lokality provádí pomocí odlovu agregátem, zde postačila síťka. Navíc prodomilné druhy živočichů hledala do 30 m od jezu v neproudném vzdutí, kde samozřejmě obvykle nebývají. Metodika pro zpracování hodnocení přitom uvádí, že je nutný průzkum minimálně 100 m pod jezem a 100 m nad jezem. AO zcela pominula fakt, že vzdutí má být prodlouženo o dalších 150 m díky zvýšené koruně, tedy zájmová lokalita měla být mnohem delší. To, že zapomněla na záměr investora odbagrovat řeku do vzdálenosti 80 m pod jezem, aby si zvýšil spád, a nijak se o tom v posudku nezmínila, asi nikoho nepřekvapí. A že dle jejího popisu prováděla též průzkum na přítoku vzdáleném 1,3 km pod jezem, který nemá s lokalitou žádnou spojitost, svědčí o tom, že posudek byl napsán od stolu bez znalosti místních poměrů.

Do síťky se nic nechytlo, a tak dala AO investorovi posudek, že v lokalitě není výskyt žádného chráněného živočicha. Tím pádem není nutné udělovat výjimku dle §56, protože není co chránit, a stavba může vesele pokračovat. Jak jednoduché. Stačí dobře napsaný posudek a máte po starostech.

Jelikož došlo k zápisu chráněných živočichů z ichtyologického průzkumu do databáze AOPK, mohli jsme podat podnět na MŽP, aby prověřilo způsob vypracování biologického hodnocení.

Že tento případ není ojedinělý, je asi každému zřejmé. Před Vánocemi jsme podali podnět k ČKAIT na zpracování Hydrotechnického posudku, zatím čekáme na vyjádření komory. Ta si vyžádala další podkladový materiál, který jsme jí předali. A máme důkazy o jiných zkreslených posudcích, kterým se budeme postupně věnovat.

https://www.raft.cz/Clanek-Staci-jeden-posudek-a-chraneni-zivocichove-neexistuji.aspx?ID_clanku=2367

Martin M., 24.1.2022

Diskuse k bleskovce

Sa(l)micka - Profil | Čt 27.1.2022 22:48:22

rybomil >> Jo, tak to byl solidní ojeb přes doktora. Mně se taky povedlo - a stačilo na to jediný slovo: "Ne" provázený velikým úsměvem směrem k nadřízenej, když se ptala zda jsem se ve výběrku (po tom, co mi byla 2x prodloužena smlouva o rok) přihlásila na vodařku - rozuměj: na její podřízenou, kterou by mohla dál deptat. Naštěstí odcházející "zvířátkář a kytičkář" prohodil slovo s tajemníkem, že nikdo jinej krom mne na ten flek nemá odpovídající vzdělání, a tak to můžu vzít po něm. Tajemník kejvnul a celej odbor o tom před tou babou kolektivně mlčel, takže když jí bylo natvrdo řečeno, že jí nezbyde ani jedna podřízená (jedna zdrhla, druhá se raději nechala přeřadit na poloviční úvazek na samosprávu, a já jsem šla dělat havěť), málem se vzteky pos*ala. Na ten její výraz nezapomenu... byl naprosto k nezaplacení - a já měla krásnýho 3/4 roku od báby klid. xD

rybomil - Profil | Čt 27.1.2022 20:42:24

Sa(l)micka >> Jo, tak nějak to je, bohužel. Prošel jsem si taky tím obdobím, kdy jsem dělal postupně 2, pak 3 funkce, pak se někdo našel tak jsem se něčeho zbavil, zaučil ho na to. A dostal za odměnu zase jinou bo prý to zvládneš. V období kdy mě to jakože lezlo na mozek jsem napsal právě novýmu zástupci šéfky nelichotivý mail. Asi v tom směru že jsem podřízený jen šéfce, ať se do mě nesere, když tomu co dělám nerozumí. Dostalo se to k personalistům, ty vyžádali zdravotní přezkum jako zda moje psychika OK. MUDr. psychiatr se mnou pokecal na téma že ví proč mě k němu poslali, vím dopředu že seš normální a jsem vlastně rád že i asertivní. Napsal posudek že si ho personální do archivu nedalo. A od tý doby pohoda, klídek, i šéfka se jim vysmála. I tak se dá najednou posunout a dost v kariérním růstu. Ale od tý doby nejen já vím, že někdo na vyšším postu se do zadele písemně posílat nemá. :§)
Bylo to v době kdy taky st. správa platila sic relativně málo, ale soukromý sektor platil stejně nebo ještě méně. A hlavně v soukromým sektoru ty min. 2- 3 kumulovaný funkce dělal snad úplně každej, šéfici s nima jednali jak s hadry a lidi zdrhali a kolovali jinam ještě víc. Teď se situace zcela otočila. Můj nástupce je věkem o generaci níže a nemít tam zaměstnanou i manželku, už by tam asi nebyl. Asi je otázkou času kdy zdrhnou oba, doba k tomu je příznivá.
V tý cizině od nás západní dost věcí pro stát dělají lidi od těch soukromých firem, bohatší stát si je najme a zaplatí.

Sa(l)micka - Profil | Čt 27.1.2022 19:29:35

rybomil >> Jo, tak státní správa u nás bobtná ze zcela pochopitelnýho důvodu. Stačí si představit zkušenějšího úředníka, praktika, kterej už toho má plný kecky a zaměstnavatel ho něčím "dorazí". Úředník tedy odejde (aniž by se zaměstnavatel snažil zkušenýho člověka udržet nějakou reorganizací nebo řešením problému na pracovišti) a práce se přerozdělí, protože na úřady se - minimálně tu u nás - shání lidi blbě, holt negativní reklama. Po přerozdělení práce to třeba jde, pokud jsou i ostatní zkušení, jenže pak vypadne další, třebas kvůli nemoci a je průser. Přestane se stíhat, vedení řve a hrozí vymazáním bonusů, bez kterých je ta tabulková mzda velice špatný vtip. Lidi to lámou přes koleno - a jak již bylo řečeno: někdo se namíchne, někdo vyhoří... zkrátka, ti zkušení raději vypadnou do firem, který ochotně berou člověka s odbornou způsobilostí. Zbyde buď člověk těsně před důchodem nebo někdo, kdo ví, že by se jinde neuživil. K tomu se vybere to nejlepší z tý bídy, co přijde na výběrko. Když není nikdo, kdo by dotyčné nováčky zaučil a oni jsou hozeni do moře paragrfů se slovem "plav", tak to chvíli zkoušejí, jenže i když jich je 2x víc, nemají šanci stíhat, protože zkušenej toho zvládal mnohem větší objem. Pak se na ně řve, lidi si stěžují, na internetu si o sobě přečtou, že jsou úplatní a kdyby se radši živili jinak, a že jsou šmejdi a tak dále.. - no a nováček buďto zdrhne po 3 měsících a nebo to vydrží a zdrhne až po tom, co absolvuje ZoZku. A takhle furt dokola.... pak to bobtná jedna radost.

Pardon, je to dlouhý, ale bohužel - je to tak. U nás takhle "luxusně" skončilo vodoprávní. Dvě jsme u rybářskejch, jedna na povodí a jsme sakra rády, že máme tuhle epizodu za sebou.

rybomil - Profil | Čt 27.1.2022 0:10:15

Řízek 5,125 >> no jako to co píšeš chápu. pak to jenom praxí potvrzuje, že systém je podivný, kulhá na obě nohy až je úplně špatně. státní správa s legislativou a justicí nefunguje.

Btw: a pro upřesnění, ve Schweizu z 46000 st. zaměstnanců tvoří armáda 7000. u nás ze 482000 armáda má cca 33500.

Řízek 5,125 - Profil | St 26.1.2022 23:58:00

potočák 62 >> ano, za přihlášený spolek, jediná šance něco smysluplného udělat.
Na stát se v tomhle spoléhat nedá.

Řízek 5,125 - Profil | St 26.1.2022 23:54:41

rybomil >> jakou mají asi tak ve Svajcu legislativu, že...
A jak ji tam dodrzujou, že.
A žádají ve Švajcu o dodatečná povoleni na černý stavby např.
Může ve Švajcu v národním parku vzniknout super lyžařskej rezort?
Naveze někdo ve Švajcu do koryta potoka stavební suť? Nebo zora tam orchidejovou louku? A jak by tam konala PČR, kterou by úředník požádal o součinnost?
Jo, my sme země - to nejde.
Podívej se na případ Bečva, ČIZP nemá nic jinýho na práci, než řešit přestupky a poruseni legislativy obecně, nemusí delat nic jinýho- žádný stanoviska, žádný povolení atd, a jak to dopadlo.
Jako měl sem nějaký naivní představy, ale poměrně rychle mi to vyléčilo. Úřad je vysoká škola života.
Pak pochopíš systém zdejšího fungování - nejen ochrany přírody. Všichni známý sou vyhořelý, nebo před vyhořením..
A hlavně- přečti si níže nějaký moje zápisy o EIA,
Já s tím můžu krásně nesouhlasit, napíšu svoje připomínky, a nadřízený orgán ze mě udělá debila, kterej tomu nerozumí. Už se mi to několikrát stalo.
A na to abychom si jako úřad zaplatili studii, která bude jiná, než studie předkladatele záměru, na to nemáme peníze.
Btw- US požádat můžeš, MO taky, ale co když ti řeknou- kdo nám to zaplatí...já nevím jak bych tohle řešil, jestli na tyhle případy sou v rozpočtu vůbec nějaký peníze. A nějaká kompetentní osoba by taky měla udělat vyhodnocení toho odlovu. Nebo botanického průzkumu apod. Jako až by to skončilo u soudu, kde to klidně skončit může, tak to musí být absolutně neprůstřelný, protože jinak to soud shodí, třeba kvůli té kompetentní osobě, nebo blbě vypsanymu místnímu šetření, nebo kvůli nějaký blbosti ze správního řádu.

rybomil - Profil | St 26.1.2022 23:26:25

Řízek 5,125 >> jako nic proti tobě , ale to mi připomíná to obligátní, když se nechce, je to horší než když se nemůže. když by úředník požádal MO nebo ÚS že pro objektivní rozhodnutí potřebuje ( např. pro odborníky ) vyagregátovat 100 - 200m toku, tak myslím že jen ignoranti z řad rybářů ho odmítnou?
pak se na druhý straně ani nedivím, že na podněty a návrhy občanů, spolků apod. úředník nereaguje, nebo si je ani nepřečte ( vlastní zkušenost ) nebo to řeší systémem necháme to vykysat...
já tedy osobně o řadě, jako velký řadě úředníků na obcích s rozšířenou působností mám ze svý dlouholetý praxe a jednání s nimi jednoznačně zkušenosti, že jsou tam docela nalejno ( čest výjimkám ). sliby, to jim jde.
mezi ty výjimky patří především ty represivní, co vymáhají už jasný pokuty, jiný sankce, bo tam je to nejjednodušší, nebo bohužel ti, co vyplácejí dávky, ikdyž tam je to taky otázka...

jen tak pro prču - ve Schweizu mají cca 10,5x méně státních zaměstnanců než je v ČR a jak to tam funguje. žádný obce s rozšířenou působností ani krajský úřady nepotřebují !

potočák 62 - Profil | St 26.1.2022 23:07:09

rybomil >> Ahoj, já se podobných jednání z účastńuji a nebo do vodoprávních řízení zasahuji za spolek a ne rybáře. Je to po špatných zkušenostech se svazem. A i proto jsme už několikrát dávali plnou moc ,kdy dotyční při jednáních vystupují za spolek a ne rybáře. Tu možnost máme ve stanovách a jako z.s., který má ve stanovách ochranu přírody a krajiny máme pro úředníky větší význam než jako rybáři a můžeme dosáhnout více. Jinak s jedním AO velice dobře spolupracuji, jak při vyhodnocování toho, co ve vodě skutečně žije ,tak při stanovení podmínek, kdy a jakým způsobem bude investor práce provádět. Mám i domluvené, jestli to kovid dovolí, že přijede koncem března na schůzi spolku a trochu přítomné proškolí, jak mají v takových případech postupovat. Petrův Zdar

Řízek 5,125 - Profil | St 26.1.2022 22:13:32

Sa(l)micka >> ale jo, takhle to u malých věcí lze. U větších záměru je to složitější.

Řízek 5,125 - Profil | St 26.1.2022 22:08:42

rybomil >> hasiči nejsou ochrana přírody:-)
Kdyby měl úředník po všem jezdít, tak nic nenapíše...
A hlavně, úředník nemá prostředky jak něco zjišťovat na místě, žádnej agregát nemá, nemá žádný lidi co by mu s tím pomohli..., Místní šetření na místě je dost omezené.
MO- to je vlastně otázka, kdo je uživatelem revíru, že.

Sa(l)micka - Profil | St 26.1.2022 22:03:42

rybomil >> Záleží jak to má kdo zařízený. Pokud se jednalo jenom o odbagrování nějakých pár kubíků sedimentu pod taktovkou povodí, většinou se dohovořili stylem "tuhle to rejpneme, je tam cca 20 kubíků větví a bordelu" - já se tam jela s povoďákama mrknout coby "zvířátkář" i vodař, dostali stanovisko s nějakou podmínkou (doba kdy se smí bagrovat, případně povinnost kontaktovat MO, aby se agregátem odlovila ryba atp), případně jenom vyjádření, že to nevadí a bylo to ok. Kdežto MVE to byl boj. Delší sice, ale ve výsledku prospěšnej pro obě strany.

rybomil - Profil | St 26.1.2022 21:51:44

Sa(l)micka >> to bych se musel zeptat jak se to praktikuje. ale třeba potočák 62 apod. si to ujit asi nenechaji.

Sa(l)micka - Profil | St 26.1.2022 21:43:18

rybomil >> K řízením, pokud se netýkají přímo majetku MO, nýbrž revírů, většinou jezdí z územního svazu. Příslušná MO se obvykle dávala jenom do těch obesílaných, co ten papír dostali "na vědomí" - nikoli jako účastník.

rybomil - Profil | St 26.1.2022 21:23:29

Řízek 5,125 >> no beru to tak, že jako osoba ve státní instituci když jsem měl vydat nějaký závazný stanovisko nebo rozhodnutí, vyjádření např. z hasičiny, neznal jsem podrobnosti musel jsem zvednout zadek z kanclu a naklusat na patřičný místa, tam zjistit co a jak se má, co dělá nebo dělat bude, se změní, co se k tomu používá, co hrozí atd. nikdy bez znaĺosti místní bych si netroufnul střelit od stolu, bo by se mi mohlo krutě vymstít... ani jsem nespoléhal že někdo něco dá po founu.

Btw: no a že MO neřeší úpravy v toku, když má právo účasti v řízení, tak to je samo špatně

Řízek 5,125 - Profil | St 26.1.2022 20:57:38

tomvec >> ano.

Řízek 5,125 - Profil | St 26.1.2022 20:56:31

rybomil >> příslušná MO to kolikrát neví taky..., a nějaký úpravy v toku vůbec neřeší...
Navíc úředníček má na stole tolik papírů, že tohle prostě už nedává..
A když dává, nařídí třeba rybí přechod, kompenzační opatření, tak se to táhne dva roky.., do toho nějaká odvolačka, nový posudek, tři roky....
A nakonec to kraj( nebo jiný nadřízený orgán) shodí...
Zde v bleskovce- učebnicový příklad prospěšného zásahu " ekologického spolku". Který je účastníkem řízení.

rybomil - Profil | St 26.1.2022 20:27:15

Řízek 5,125 >> možná se ptám naivně, co úředníčkovi brání vzít foun a zeptat se třeba na příslušné MO než to pustí dál , bouchne štempl ???

tomvec - Profil | St 26.1.2022 19:34:21

Řízek 5,125 >> Když je zákon jednoduchý, s jednoznačným a jediným výkladem, špatně se potom dělají šméčka.