Bez důkazů úřady odstřel kormoránů nepovolí - posílejte informace | MRK.cz

Bez důkazů úřady odstřel kormoránů nepovolí - posílejte informace

41 nových příspěvků od Vaší poslední návštěvy.

NRožnovák - Profil | Po 2.2.2026 23:31:59

nevím - jen tak jsem zběžně pročetl vlákno- v některých příspěvcích je pravda pramenící nejspíš z praktických zkušenstí či všeobecného rozhledu- jinde zas úplné ne- adresný nebudu :-)

Každopádně nyní stoupla poptávka MO po vyjimkách na odlov kormormorána k ÚS- dá se to nazvat davovým šílenstvím- i v lokalitách kde o to nikdy neprojevovali zájem- jestli se tam skutečně objevil a páchá škody- nebo jde o prevenci v rámcí prevence se někdy neví- respektive - je třeba vyjímky odůvodnit a podložit je nějakými ověřitelnými daty - statistika čmmj či NDOP - pokud nejsou musí se doplnit- monitoringem- žádá se co se bude lovit, kdy, kde, jak a kolik se toho bude lovit - to opravdu potřeba nějak odůvodnit- pár žádostí už jsem viděl . Také se dá lépe zacílit odlov.
srovanání loni u nás ročne na vyjimku 13 000 ks- na slovensku mají po novu povoleno odlovit maximálně 1 800ks- a skáčou radostí do vzduchu.
- pokud někdo ví jak reálně motivovat zahraniční politiky aby problematiku kormorána začli řešit u nich na hnízdíštích sem s ní

-Kornorán sice loví ryby i v meandrech a přírodních korytech-ale lovi se mu tam o něco hůř- než ve spižírně - pod či nad jezem kde ryby hromadně zimují- měníme totiž i návyky ryb- v takovém množství by snad na přirozených zimovištích ani normálně soustředěny nebyly.
-čerpat dotace na obnovu ohrožených rybích druhů je zbytečné pokud je habitat nevhodný- přátelé - viz vranka -při transferu ji můžeš posouvat o 500 metru nad migarční bariéru výše kde třeba nebyly-pokud tam nemá ale podmínky - stejně se tam neudrží a všechny sjedou časem dolů. Mimochodem na co dotace - když prostředky by byly ze i ze záchranných transferů -ten co provádí stavbu musí -transfer hradit jako položkový náklad - a téměř vždy ho provádí MO-nebo měla by a měla by mít vyřízenu vyjímku na transfer ZCHD. Celkem uspěšne se s tím někde doplňuje strátové P hospodaření- a tak se daří odolávat granulím-
- pokud chceš zlepšit prostředí pro ryby je TO úkolem MO společně z ÚS- v Orgánu ochrany přírody mají v tomto oporu - přes zvl, chr, druhy a zásahy do VKP-při stavbách a úpravách na tocích- netřeba s nima bojovat na sítích, ale argumentovat v reálu- jsou to úředníci státní správy- jo někteří horší někteří lepší.- ale každé nezákonné a řádně neodůvodněné rozhodnutí ve prospěch kohokoliv i rybářů -jim může někdo nechat pěkně sežrat.
letos jsou volby do Výboru - MO třeba čeká právě na Vás - optejte se Výboru MO jestli nenahánějí kandidáty - třeba TO ještě stihnete:-)

pokud se nám nelíbí zákon - poště na do Prahy Machovi a spol - a jednají na MZE, Mžp, a MPMR tam se pro nás vaří noty.- při novele vyhlášky o rybářství jim komerční zájmy prosazovat šly. Nebo napište svému poslanci :-)

    NFantozi (Aladin) - Profil | Ne 1.2.2026 17:13:44

    Já tedy nevím, ale na Labi čekám, že od jara budou zase kapraři všude nahusto kormoran nekormoran. V naší MO máme aktuálně v kroužku 40 děti, žádný úbytek rybářů neregistrujeme. Ono to zase nebude tak černé. Tím neříkám, že kormorán není problém a je třeba ho řešit.

      NTEZAR - Profil | Ne 1.2.2026 16:58:00

      rybomil >> No, takový revíry by asi taky moc dlouho neprosperovaly...Je to všechno nějak špatně nastavené.

        NTEZAR - Profil | Ne 1.2.2026 16:53:32

        Surf >> Je to smutná doba, zvlášť, když můžeme porovnat s minulostí... Mám naštěstí i mnoho dalších zálib, takže ta rybařina postupně jde do pozadí,ale stejně mě to mrzí.Stále víc nabývám přesvědčení, že by stát měl ČRS zrušit a nastavit úplně jiný režim péče o vody.

          Nrybomil - Profil | Ne 1.2.2026 16:52:18

          TEZAR >> Luboši, asi to tak bude, je ale varianta že možná ještě úplně ne. Zůstane pár vod, kde nějaký ryby budou, tam rybolovci budou sedět nahusto a další budou u každýho fleku stát frontu. už i to jsme zažili. a ještě řvali na ty co nějakýho toho kapře pustili " tý woe, proč ho pouštíš, napytluj 2 a už vypadni ".

            NHonza7 - Profil | Ne 1.2.2026 16:31:31

            Surf >> Díky své práci jsem měl možnost se seznámit s celou řadou lidí, včetně ochranářů přírody. Neházím je všechny do jednoho pytle. Dělím je podle toho co dělají, jak to dělají a především jaké mají výsledky. Vážím si práce především pana Mgr. Kubína - a jedna z jeho akcí, která by stála za neustálé připomínání ČRS se jmenuje : " Nové poznatky o mortalitě a pohybech ryb během technických úprav ve vodních tocích ". Mám pocit, že buď je tady na MRK-u na toto téma diskuse a nebo aspoň odkaz.
            Problém svazu je že nedokáže spolupracovat ani s těmi ochranáři, kteří pro ryby v rámci své pracovní činnosti dokážou dělat maximum.

              NSurf - Profil | Ne 1.2.2026 16:15:45

              TEZAR >> Viděl jsem tvůj profil a myslím, že můžu napsat, že si ještě pamatujeme dobu, kdy byly ve vodě ryby. Hlavně v tekoucích vodách.
              Už jsem někde psal, že tak málo dravců, co jsem chytil loni, se mi asi 25 let nestalo.
              Jeden můj kolega rybář - vláčkař, se mě loni ptal: ".... a kde jsou ty okouni?" A to je proti mě PAN vláčkař. Vždycky, když jsme spolu chytali, tak nachytal podstatně víc dravých ryb, než já.

                NSurf - Profil | Ne 1.2.2026 16:08:04

                Honza7 >> Kdysi jsem v televizi viděl pořad, kde byli rybáři, zelení, ornitologové, myslivci,... Řešili problém: kormoráni. Rybáři upozornili, že na Mušovská jezera přilétlo 5000 kormoránů.
                Zelenej, nebo ornitolog řekl, že to znamená, že Mušovská jezera uživí 5000 kormoránů, jinak by tam nebyli.
                Co dodat ,,,,,,,,. Nic rozumného mě nenapadá.

                  NTEZAR - Profil | Ne 1.2.2026 16:07:00

                  Surf >> Bohužel... Mrzí mě ta devastace řek a přehrad kormorány a vedením svazu.

                    NSurf - Profil | Ne 1.2.2026 15:58:36

                    TEZAR >> Já s vámi taky souhlasím. Už za komančů můj táta říkal, že stát řídí peníze a známosti. Dnes to platí dvojnásob. Stačí se podívat kolem sebe, co všechno se u nás děje a zamyslet se nad tím.
                    Bohužel, vše co tady píšeme, neřeší problém. A to je snížení počtu kormoránů.

                      NTEZAR - Profil | Ne 1.2.2026 14:30:55

                      Honza7 >> Stoprocentně souhlasím Honzo,je to přesně tak,vedení črs jde bohužel jen o zisky a ohrožené druhy ryb je vlastně vůbec nezajímají-to nyní potvrzuje i ten stav s kormorány...Jinak by mohli určitě úspěšně argumentovat na ministerstvu snahou o záchranu mnoha ohrožených druhů našich ryb,ale o tom nikde ani slovo!!!

                        NHonza7 - Profil | Ne 1.2.2026 10:48:35

                        TEZAR >> Ahoj Luboši, po delší době jsem zase na MRK-u a pomalu si přečítám všechny tyto příspěvky, přemýšlím nad tím proč tato devastace ryb na našich revírech nabrala takových rozměrů i to, že trvá neskutečně dlouhé roky, bez jakýchkoliv změn.
                        Hodně mě zaujal příspěvek kolegy Fantozi (Aladin) a je vidět, že tam kde jen trochu má někdo v dutině lebeční orgán, který dokáže využívat, tak to jde. Vzhledem k tomu, jak funguje náš národ, tak většina problémů začíná a taky končí u peněz a tady bych nejspíše začal hledat příčiny. Pomalu si začínám pohrávat s názorem, že tento stav ve své podstatě plně vedení ČRS vyhovuje a je snad i žádoucí. Jaká je reakce vedení ČRS na tento problém? Sype všude kapra a duháka ( přepočteno na množství peněz, které se vynaloží na vypouštění ryb do revíru ), Tohle se svazu vyplatí a má na to už vybrané dodavatele - víc to raději komentovat nechci.
                        Proč nečerpáme dotace na zachránění a posílení celoročně chráněných rybích druhů, které se ještě ojediněle vyskytují v některých oblastech ČR - hrouzek kesslerův, běloploutvý, drsek a další druhy ryb? Stačí se jenom podívat, jak který ÚS to myslí vážně s udržením rybích populací v ZP. V jakém počtu a kolik procent v zarybňovacím plánu tvoří z těch " ekonomicky " atraktivních druhů ryb štika, candát a nebo když teď jsou jatka na našich tocích, kolik se vysadí parem, podouství, či ostroretek ( nebo si myslí vedení ČRS, že kormorán a nebo morčák tyto ryby nežere ?).
                        V našem státě jsou mnohem menší organizace ( myšleno v počtu členské základny ), které dokážou prosadit v legislativě skoro vše a v podstatě menším časové úseku - výsledky ČRS vidíme a je třeba si je připomenout až budou zase volby do vedení naší organizace - jenom o tom zase nerozhodnou samotní členi, místo nich o tom rozhodnou volení zástupci.
                        Když vezmu ČRS a jeho vedení ( od ÚS a výš ), tak o aktivitách mimo vnitřní záležitosti ČRS se skoro vůbec neví.
                        To daleko aktivnější je vedení na některých MO - stojí za nimi i výsledky ( bohužel nemají dekrety na revíry ).

                          Np.horys - Profil | Ne 1.2.2026 0:03:46

                          Surf >> Ano máš plnou pravdu :) ,žijeme v krásné zemi,v krásných krajích. Od pramenných oblastí,po místo,kde náš největší tok mizí za hranicí našeho Českého okresu . A co dělají naše hlavy :) ,smrdí od hlavy :) .Jak jedni tak druzí,tak další a další . Tvrdilo se není žalobce,není soudce : ).Dnes Soudce smrdí od hlavy :) . A tloustnou a tloustnou .. Ještě šlapají po Chlapech,kteří pro nejen nás rybáře makají i zdarma ...

                            NSurf - Profil | So 31.1.2026 23:07:28

                            Dolphi >> Ve středu se má oteplit a začít pršet. Jednou rozmrznou všechny vody. Ne, že bych vám to přál. To je holý fakt.
                            Budeme chodit na stojáky na kapry, které nebyly tak zatíženy kormoránama. "A vše bude ok."
                            Kormoráni na čas zmizí. Situace se na čas uklidní. A za osm měsíců se situace bude
                            opakovat. Pokud se nic nezmění, budu se muset vyrovnat s faktem, že zde budou opět kormoráni a budou nám opět vyžírat naše revíry.
                            Potom je zbytečné něco řešit. Není vůle, není řešení.
                            Minulý rok jsem chytil nejméně dravců, za posledních cca 25 let. A nejen já.

                              NTEZAR - Profil | So 31.1.2026 19:20:59

                              Dolphi >> Chce to klid,ještě pár let a nebude téměř co chytat pro kormorány i rybáře.To bude znamenat konec šílených rybářských závodů a rybářských průvodců.A u vody nastane na delší dobu krásný klid a pohoda...

                                NDolphi - Profil | So 31.1.2026 19:14:03

                                Surf >> Díky, u nás je to naštěstí pod ledem, ale mám soucit se všemi, kdo mají ty masakry pořád na očích...
                                Pořád mi vlastně uniká pointa toho, proč hájit do krve několik druhů a živit takový svár mezi lidmi. Posláním ekologa je nejen chránit a zkoumat, ale šířit mezi lidi i pozitivní pohled na životní prostředí a podporovat jejich zájem o to. Dnes jsem šel kolem řeky a naběhly mi žíly na krku jen z volavky, přitom je to taky příroda. Chci říct, že to vede jen k nesmyslně vyhrocené, ale opodstatněné nenávisti. A to je v něčem možná horší než ty zmasakrovaný ryby.

                                  NSurf - Profil | So 31.1.2026 17:58:55

                                  Např.: nikdo nereagoval na můj návrh - příští rok nekoupit povolenku.

                                    NSurf - Profil | So 31.1.2026 17:51:57

                                    https://www.chytej.cz/clanky/1128/kormoran-jak-to-bude-dal/
                                    Čtěte. Podle tohoto článku, nemá skoro nic smysl podniknout, protože vše kráčí do slepé uličky.
                                    MŽP, MZ, rybáři, myslivci, ekologové, zákony, povolení, ornitologové, "výrobci" ryb, ....
                                    Na domluvu je nás moc. Každý hájí svoje zájmy.
                                    Na celé věci je nejlepší, že tento stav způsobil člověk.
                                    Pokud nebude žádný razantní zásah, který povede ke snížení počtu kormoránů, ČRS skončí. Znám už dost rybářů, kteří si přestali kupovat povolenky.
                                    Možná je to něčí záměr.
                                    Ten článek je napsán před 15 lety.
                                    Jedno je jisté: až kormoráni vyžerou všechny ryby, tak už tady nebudou.

                                      Nmilanpindryc - Profil | So 31.1.2026 14:12:49

                                      aleš vavřina >> celou dobu tvrdim ze je blbost furt mluvit o nahradach a finacnich ztratach.

                                      Tim se v podstate rika ze penezma se problem vyresi coz jak urcite uznas je nesmysl. Ani nova nasada problem nevyresi. Proste obnovit populaci, tak aby se dal uspesne rozmnozovala, mozna uz vubec nepujde za zadny penize…

                                        NSurf - Profil | So 31.1.2026 13:30:04

                                        Dolphi >> To co jsi napsal, taky chápu. Nebudu se rozepisovat jaké mám pocity, když vidím ten masakr na rybách. Chodím do přírody, k vodě, na ryby, 60 roků.
                                        Já vidím jediné: jak snížit počet kormoránů. To co se děje na našich vodách, už nejde ničím omluvit.
                                        Ekologové zničí Evropu.

                                          Naleš vavřina - Profil | So 31.1.2026 12:54:56

                                          milanpindryc >> Milane průser je ten, že ryba po vysazení je věc ničí ("res nulius") a to každý ornitologicky přejít napálí hned na začátku jednání...to je zkušenost, škoda nevzniká tam, kde není hodnota a majitel ...

                                            NDolphi - Profil | So 31.1.2026 12:47:40

                                            Surf >> Hlavně to, že se někomu podaří vyběhat, zařídit a zaplatit reofilní násadu v dostatečném množství a kvalitě, nemusí nic znamenat. Kapr je ryba oblíbená, dostupná, s potenciálem invazního druhu. Shodou okolností píšu Bc práci na adaptabilitu lipana v přírodním toku, což je ryba sice oblíbená, dotovaná, hýčkaná a někteří lidé věnují spoustu energie do její záchrany (inkubační boxy, extenzivní chov, elektromonitoringy apod.), ale s téměř s nulovými výsledky. Vysazovat ryby, které se nedokáží efektivně rozmnožit a zároveň nepřináší žádný ekonomický zisk, je utopická myšlenka už od začátku. Nelze tak nahradit rybu, která je výsledkem kontinuální přírodní reprodukce. Mimochodem, evropský potočák má taky silný potenciál invazního druhu (Afrika, Austrálie, JA..) a přitom ho nedokážeme udržet ani v místech, kde přežíval možná tisíce let. To stojí za zamyšlení. A jak říkal jeden můj učitel: Vysazování říčních a chráněných ryb - to měla být berlička pro přírodu, my jsme z něj ale udělali raketový invalidní vozík...

                                              NSurf - Profil | Pá 30.1.2026 8:13:44

                                              milanpindryc >> Chápu. To, že jsou kormoráni na tekoucích vodách, je horší. Kapři jdou asi nahradit snadněji.

                                                Np.horys - Profil | Čt 29.1.2026 22:07:55

                                                Prostě úředník z teplé židle do terénu nepůjde a,když už,tak bude tak vypruzen ,že bude jen prudit... Jo a důkazy co to pro ně znamená ? . Jen vlastní zkušenost :) .

                                                  Nmilanpindryc - Profil | Čt 29.1.2026 21:54:45

                                                  Surf >> Ne, ja s tebou vesmes souhlasim. Jen si myslim ze jak vetsina veci jde prepocitat na penize a tim argumentovat, tak proti radoby ekologum to proste nebude fungovat. Rybari se tim stavi do role ne lidi co se staraji o zdrave a bohate zarybnene vody ale spis do role ziskuchtivych zemedelcu. To proste nevyhraje, max dostanem nejaky dotace na zarybneni, ale zadny penize ty reky nespravi.
                                                  Je potreba zduraznovat ze to neni skoda na produkcnim rybniku, ale ekologicka katastrofa co mozna nepujde vratit zpet.

                                                    NSurf - Profil | Čt 29.1.2026 19:55:30

                                                    milanpindryc >> Myšlenka byla taková, aby si ornitologové sáhli do vlastních kapes. Možná by změnili názor. Pokud utrácím svoje peníze, tak u toho přemýšlím..
                                                    Kormoráni nám vyžírají naše vody už dlouho stejným způsobem. Rozdíl je pouze v tom, že stojáky jsou zamrzlé a kormoráni jsou na řekách, které nezamrzly. Jsou jenom víc vidět.
                                                    Pokud bych já sám řešil situaci snížení počtu kormoránů, musel bych si najmout někoho, kdo by mi pomohl tuto situaci řešit - vyřešit.
                                                    Nemá smysl říkat, že jsou špatné zákony, že máme líné úředníky, že je to katastrofa, ....
                                                    Jediné co je důležité, zaměřit se pouze na jedinou věc: jak snížit počet kormoránů. Nic víc.
                                                    Možná mi opět napíšeš, že mám špatný náhled na věc.
                                                    Zatlačit na naše zástupce v rybářských organizacích, při jarních schůzích. Příští rok nekoupit povolenku, aby se zamysleli ti, kteří s touto situací mohou něco udělat. Možná by to pomohlo. Lepší rok trpět, než tady psát dalších 10 - 20 let, že nám vody vyžírají kormoráni.
                                                    Chápu, že se mnou nebude hodně rybářů souhlasit. OK. Napište svoje návrhy. Já každý rozumný návrh, který povede ke snížení počtu kormoránů, podpořím.
                                                    Já nevím, jak změnit současnou situaci.

                                                      Nkaprus - Profil | Čt 29.1.2026 10:13:45

                                                      No jestli tady někdo chce mermomocí kormorány a vydry a myslí si že když je vysadí bez ohledu na jejich akční rádius, nebo je nechá bezhlavě přemnožit, tak by měl logicky prvně nějak zajistit aby měli co žrát. Nejenom to, ale aby potravy zbylo dost pro ostatní a pro přirozenou reprodukci. Oni furt mluví o nějaké rovnováze, ale tu právě akorát rozdrbaly víc, než by si kdokoliv z nich vůbec dokázal představit. Z rovnováhy nezbylo vůbec nic. Jak krátkozraké a hloupé..

                                                        Naleš vavřina - Profil | St 28.1.2026 21:15:29

                                                        hering >> 20 let praxe,😭

                                                          NFantozi (Aladin) - Profil | St 28.1.2026 20:24:08

                                                          hering >> nezkoušel, to tady nemáme. A věřím ze je to problém.

                                                            Nhering - Profil | St 28.1.2026 19:59:07

                                                            aleš vavřina >> Smutné,ale naprosto výstižné....

                                                              Nhering - Profil | St 28.1.2026 19:55:53

                                                              Fantozi (Aladin) >> A zkoušel jsi někdy získat výjimku na území CHKO či snad v NP ?

                                                                Nu x a - Profil | St 28.1.2026 19:41:30

                                                                ochrana kormorána je něco jako ochrana obřích kapř K70 totální nesmysl,chrání se něco čeho už je tolik že to bude jen horší,nedokážu si představit kdyby např všichni ti ochránci a ekologové emigrovali např na Ukrajinu co by jsme si tu bez nich v ČR počali..

                                                                  Nmilanpindryc - Profil | St 28.1.2026 19:05:49

                                                                  Surf >> a to je presne ten spatnej pohled na vec. Poku budou rybari porad ukazovat skody v penezich(castky jsou srandovni) tak neni sance uspet v debate s “ekology/ornitology atd”

                                                                  Je potreba porovnavat porovnatelne z to nevratne skody na puvodnich druzich (bez ochrany) vs premnozeny kormoran vydra(uzivajici si ochrany a dotaci)

                                                                    NSurf - Profil | St 28.1.2026 17:42:00

                                                                    Ornitologové, chcete tady mít kormorány? Jestli ano, zaplaťte škody, které kormoráni u nás způsobují.
                                                                    Jak může někdo napsat: vrátit řeky do původních koryt!?
                                                                    To, co si doopravdy myslím o celé této situaci, sem nemohu napsat.

                                                                      NČudlamudla - Profil | St 28.1.2026 15:29:17

                                                                      Ekoteroristi a jejich českoevropský ekoterorismus. Nastavili zákon, nebo dopomohli ke nastavení, tak by za něj měli nést odpovědnost.

                                                                        NFantozi (Aladin) - Profil | St 28.1.2026 14:17:29

                                                                        FRANK71 >> Jen reaguji na to, že úředníci nic nepovolí. ČRS, potažmo Územní svaz jakož to uživatel revíru proto musí něco udělat a ne jen o tom plkat na sociálních sítích a stránkách svazu. To jak se k tomu pak postaví myslivci, je další věc, ale někde to začít musí. Počet odstřelu se dá dohledat ve výkazech myslivců.

                                                                          NFRANK71 - Profil | St 28.1.2026 13:56:23

                                                                          Fantozi (Aladin) >> a výsledek?

                                                                            NFantozi (Aladin) - Profil | St 28.1.2026 13:22:55

                                                                            Zrovna v Severních čechách na Labi 11-12 máme vyjímku už 5let a teď jsme jí prodlužovali na dalších 5 let. S úředníkem na ORP bez problémů.

                                                                              Notoš - Profil | St 28.1.2026 12:37:25

                                                                              Ta poslední věta je fakt zavádějící...Kormorán totiž loví rád i v meandrujících řekách.

                                                                                Naleš vavřina - Profil | St 28.1.2026 12:35:25

                                                                                Bleskovka jsou typické alibistické ochranářsko-ornitologické kecy v kleci jen aby se nemuselo nic dělat ...řešení situace brání:
                                                                                1) Není reálná vůle něco řešit - prve by státní správa (ochrana přírody) nemohla být (ve všech úrovních) infiltrována ornitology - ti v reálu nic řešit nechtějí a současný stav jim vyhovuje.
                                                                                2) Totální alibizmus úředníku na správně-výkonných pozicích - nemají odvahu cokoli rozhodnout a pod rozhodnutí se podepsat, jen se chtějí schovat za zbytečné hromady zdlouhavě shromažďovaného důkazního materiálu - ten se bude sbírat tak dlouho, až na jaře ptáci odletí, přestane být potřeba problém řešit, řízení se zastaví a příští zimu další trapné administrativní kolečko bez konce.
                                                                                Rozhodnutí jde dát plošně bez větších keců - a pokud není pták, není škoda a nemusí se střílet...
                                                                                3) Tvrzení o bezúčelnosti odstřelu a obranných opatření - lokálně to bezúčelné je v dlouhodobém kontextu, v krátkodobém horizontu je účel vždy. A pokud nebude problém definován a řešen plošně (toho se bojí ornitologové v celé Evropě), tak to je opravdu Sisyfovský boj Dona Quichota s větrnými mlýny... ale o nepřehledné a komplikované řešení ornitologům přesně jde..
                                                                                4) Argument, že řešení je v návratu koryt toků do původního neregulovaného stavu uvede jen dement, co se chce slušným lidem smát a současně nechce nic řešit a nést odpovědnost. I ta meandrující Dunajská delta, chráněné meandrující úseky vodních toků, původní pobřeží Baltu - vše je vyžrané a zdevastované.
                                                                                ... kormoráni a další predátoři jsou veliký problém, ALE ...
                                                                                ... ještě větší problém jsou ochranářští dementi