Pstruhy potočné na mušku - plná verzia

Diskuse k rybářskému videu Pstruhy potočné na mušku - plná verzia

Autor diskuse: berco444 - Profil , 21.1.2021

mascha - Profil | Po 25.1.2021 16:10:02

BigFlies >> Ten současnej stav, resp. rozdíl desítek let zpátky je daný mnoha faktory a je to složité a jistě se to bude lišit i řeku od řeky, ale já bych rybářskej tlak na první místo nedával. Dřív se sežralo všechno, co se chytlo, rybářů tedy bylo míň, ale nikdo prakticky nepouštěl. I když, jak správně píše Sliver, bylo mizerný vybavení, tak stejně se chodilo od vody s masem. Podle mne je největší průšvih v narovnávání a čištění toků, úbytku míst pro schování, zároveň růst predace, a mimo horské vody to bude i chemie vody s hormonální antikoncepcí, která snižuje reprodukční čísla. Zavádění úseků CHaP je jen kosmetická náplast, která stav nevyléčí.

Bacha San - Profil | Po 25.1.2021 16:04:26

BigFlies >> Na začátku mého pstruhaření se odlovilo na našem revíru za rok cca 3000 potočáků a 1200 lipanů. Když jsem po třiceli letech koukl do hospodaření, potočáků bylo cca 1200 a lipanů do 400. Nahradil to sviňský duhák. Členů ubyla 1/3, ale revír rabovali přespolní. Jak jsem psal o celostátních Muškařských seminářích někde dole, tak se tam dělala anketa o nejnavštěvovanější revíry a vyhrál ten náš a dva pod ním.
Pak se není co divit.

BigFlies - Profil | Po 25.1.2021 15:38:43

Bacha San >> vôbec nie sme v spore, CHaP všade nie je cesta, ale mať aj úseky CHaP v dnešnej dobe obrovského tlaku je dobré riešenie a je neodškriepiteľný fakt, že kedysi bolo viac rýb. Môj tatko rybárči doteraz od mala a vie dobre rozprávať koľko bolo rýb kedysi a teraz.

Bacha San - Profil | Po 25.1.2021 15:33:06

BigFlies >> Nikdy jsem nechytal CHaP. Vidím v tom jen pózu. Nic ve zlém.

Bacha San - Profil | Po 25.1.2021 15:30:26

sliver >> Nó, neidealizuju. Kurnocika, Slámu, nebo třeba Vrablece či Zelinku, ale třeba i pana Šimka a další jsem znal osobně z Muškařských seminářů. Máš pravdu, že matroš byl tehdy bídný, ale ryb bylo víc a s trochou šikovnosti, cviku a nadšení se dalo i se Sonou a zeleným Tokozem. A na kupované jsem nikdy nechytal. Všechno jsem si vázal sám a na pstruhovce jsem začínal po vojně v 81. Před tím jsem bydlel na mimopstruhovce. To bylo ještě za revírního hospodaření.

Bulda 64 - Profil | Po 25.1.2021 13:29:14

mascha >> To jsi borec, jestli máš ještě tu Astru:-_-))
Jinak částečně souhlas s tvým příspěvkem a část pravdy v příspěvku co píše Ervín dole.
To, že muskaření je královská disciplína, jsem si myslel, než jsem začal sám muskařit a poznávat ostatní muškaře co k nám na řeku jezdí.. po kterých pravidelně uklízím krabky od cigár a obaly z tatranek.. A mnozí z nich jsou taky že "staré školy"
Je to všechno o lidech a v každé rybolovné technice najdeš super chlapíky s kterýma je radost pokecat a pak ty druhé- egoisty a arogantní blbý. Podle toho to u vody taky tak vypadá..
Jinak muškarina je krásná, ale srovnatelně hodnotná s ostatní rybařinou :D)

sliver - Profil | Po 25.1.2021 10:33:24

Bacha San >> já jenom, jestli ty si ty vzpomínky tak trochu neidealizuješ. Nevím o kterém období zrovna píšeš, ale co já pamatuju osmdesátá a dřívější léta, tak se na suché moc dobře nechytalo. Pruty naprd, šňůry naprd, háčky naprd, silon nejtenší patnáctka, materiály žádné. Dost se chytalo na kupné mušky z prioru a ty stály za prd. Vázat slušněji a víc, se začalo až za dob Kurnocika, aspoň tak si to pamatuju já. Oblíbil sem si mokrou a to mi zůstalo. A jak Sláma dotáh Sage, tak už to šlo :-)))

BigFlies - Profil | Po 25.1.2021 10:04:54

berco444 >> veľmi pekné video

BigFlies - Profil | Po 25.1.2021 10:04:25

Bacha San >> dovolím si iba takú poznámku k tvojmu príspevku, osobne sa mi vidí, že či ryba má šancu alebo nemá šancu, bude asi hlavne závislé na niečom inom, či rybár chytá na suchú mušku, mokrú mušku, zaťaženú nymfu alebo strímer, vždy má možnosť rybu pustiť, pokiaľ z nejakého dôvodu nie je poškodená a prežije a tak má šancu, plus problém rybárskeho tlaku, zarybňovania vôd, prírodné podmienky a iné. V dnešnej dobe by podľa mňa mal byť väčší tlak na ochranu rýb. Preto aj niektoré organizácie pristupujú k zavádzaniu revírov CHaP, zvyšovaniu lovných mier atď... ale samozrejme musí fungovať aj zarybňovanie.

sliver - Profil | Po 25.1.2021 7:20:55

Jarin >> nevim jak ty, ale my sme si podle závodníků před cca 30 lety vyráběli potápivé návazce. Do cca metrové punčošky na rychlospojky sme navlíkali olovo. Tuto sestavu si dostal hodně hluboko i s nezatíženou muchou. Porybní na Váhu z nás byli pěkně na nervy. Po pár hodech se olovo začalo lámat a různě vylézat z punčošky a posunovat se, ale to moc nevadilo, ryby byly.

Jarin - Profil | Ne 24.1.2021 22:40:04

berco444 >> Tak od spodu -či sa mušky nezaťažovali - no tvarovo sa viazali nymfy a zaťaž odpovedajúci brok na navazci nad alebo pod muchu - neskôr ked prišiel zakaz zaťaže mimo mušku boli používane pasiky olova či olovený drôtik...
Prva mucha-nymfa, ktora bola (môj nazor) akysi "prototyp" guličkovych nýmf bola nymfa gold-blac, = v skratke telo pav, hrud hlava oloveny drôtik a hlava omotaná zlatou lametkou - nožičky sa začali vypušťať... osobne ak som nechytal na sucho to bola jedina nymfa ,ktoru som použival a mal v krabke- no a ked sa objavili prve mosadzne guličky tak to začalo ...dnes vidime ake su guličky a z čoho a ešte k tomu CDC... kam sa toto bude uberať uvidime... Avšak aj ked si pametam tie začiatky musim po cca 37 rokoch okolo muškarenia , uznať,že maju tie "guličky" opodstatnenie ...dnes zbierajuce ryby z hladiny je skôr zazrak či vynimka - žeru skôr zo dna, ...njn -lebo...to by bolo na dlho
K 1. otazke či tak chytali niektorí (olovko a nad tym muchy)= nechcem sa nikoho dotknuť , ale veľa, bo bolo to hodne efektivne až by som povedal škodlivé je dobre, že to zakazali...
Tak asi tak

Sharry - Profil | Ne 24.1.2021 21:24:31

mascha >>
Jop, napsal jsi to hezky.., mi to obcas taky tak prijde.. 👍
Cest vyjimkam...

mascha - Profil | Ne 24.1.2021 21:08:01

Asi přidám nepopulární názor. Často se potkávám hlavně u starších muškařů s pure přístupem, který spočívá v tom, že jedině to, co se dělalo dřív, je dobré. Ještě jsou ochotni akceptovat nějaká umělá vlákna a nějaké exotické peří. Nostalgicky vzpomínají na dobu, kdy se vázal výhradně domácí dvorek a pštros čmajznutej v divadle z klobouku, hřbítky blešounů se dělaly ze šlupky vod buřta, na patentku se dala bužírka z telefonního drátu a kuličky nebo dokonce heavybody prostě nebyly. Pár takových puristů znám osobně a jsem přesvědčený, že je to póza vzniklá jako znouzectnost (čest výjimkám). Je mi totiž naprosto jasné, že tihle pánové by s kuličkama, heavybody, bodyglassem nebo dokonce (ó pokřižujme se) se squirmy wormy neměli před padesáti lety žádný problém, kdyby tehdy ty věci byly běžně k dostání. Oni měli v sobě morálku, která jim nedovolila tehdy brát do košíku víc, než dovoloval řád, která jim nedovolila tehdy dávat na mušky vrtulky a plíšky, ale zároveň chodili normálně k té vodě pro ryby. Byla to zábava, krása, a i oni dokázali rybu pustit (když se jim ještě nechtělo domů), ale chodili lovit. A cílem bylo dostat i tehdy ty největší a nechytřejší ryby. Kdyby tehdy za jejich mladosti tyhle "moderny" byly, používali by je bez mrknutí oka. Ale dnes to odmítají, a důvodem není nějaká vyšší morální úroveň, to bude jen u pár výjimek, ale docela obyčejné zamrznutí (vím o čem mluvím, jsem osobně zamrzlej na svym manuálně ovládanym bezelektronickym autě a bateriák asi nikdy nepřijmu, přechod na beztlačítkovej telefon jsem odkládal roky, atd.). To zamrznutí je naprosto pochopitelná lidská reakce na příliš rychle se měnící svět. Jen to asi málokdo upřímně přizná sám sobě, natož svému podobně pure okolí...

Bacha San - Profil | Ne 24.1.2021 20:23:58

berco444 >> Taky tak:-)

berco444 - Profil | Ne 24.1.2021 20:11:39

Jarin >> Ďakujem, že si šiel okolo...tak ja som zažil len definíciu, kedy "Zaťaženie mušiek musí byť súčasťou mušky".

Čiže rozumiem tomu ako píšeš, že týmto spôsobom niektorý chytali...olovko a nad tým mušky...
...inak sa spýtam, to sa niekedy pred 20-30-40 rokmi nezaťažovali tie mušky? ako rozumiem, že materiály aj technika boli iné ako dnes...

ja jedine čo som našiel, tak kniha od p. Lacka rok vydania 1980...tam píšu o nejakom drôte na zaťazovanie mušiek....

berco444 - Profil | Ne 24.1.2021 19:47:39

Bacha San >> Ďakuje za vysvetlenie...nech sa darí...

Jarin - Profil | Ne 24.1.2021 18:51:07

berco444 >> Maš šťastie,že du kolem...takže Tvoja veta:
....jednu vec nechápem, to ako sa zakazovalo zaťazovanie mušky aj keď to bolo súčasťou telíčka?...tam išlo o to, aby tá muška nebola vôbec zaťažená, to bolo zmyslom zákazu?

Sorry, ale maš v tom trochu hokej ospravedlnuje Ta ten rok 2015 ako začiatok = cela podstata zakazu bola zamerana na zakaz používania zaťaže na navazci či už na konci, alebo vstrede... bo na napr. Vahu pod L. Hradkom boli aj takí borci, že na konci navazca mal aj 5 g olovo a nad ním 2-3 muchy (no muchy - 1mm medeny drat obtočený kolo hačika) - a ako to olovo drncalo tak jednak držalo muchy v hlbke a ešte ich oživovalo ..to volali bagrovanie =.super,že to zakazali...
Lenže tak dako bol položený zaklad pre dnešné guličkove nymfy - bo zaťaženie v muške je povolené...a človek je tvor hlbavy - abo ako s tým vjebwat..
Tak len toľko som chcel...aby si bol v obraze

Bacha San - Profil | Ne 24.1.2021 17:22:28

berco444 >> Vždy bylo velmi těžké dostat nymfu ke dnu, když hloubka byla třeba 2m. Někde to vůbec nešlo, třeba v krátkých jámách. Jsou to prostě místa, kde mají ryby šanci přežít. A tu šanci jim zátěže berou.
Já jsem vyznával jen suchou muškařinu. Nejtěžší a zároveň nejkrásnější a nejšetrnější k rybě. Kolikrát jsem stál po pás v proudu třeba i půl hodiny, hodinu a snažil se přesvědčit rybu, kterou jsem viděl sbírat, ale nechtěla moji mušku. Kolikrát jsem o velké rybě věděl a chodil na ní několik dní. Taky se mi stalo, že mi potočák při záseku utrhl mušku. Za nějakou chvíli jsem se vrátil, toho potočáka chytil a ten měl v koutku tu mou rudořitku ještě zapíchnutou.
Máš v rekordech lipana 49cm. Já si rekordy ani nepíši, ani moc nepamatuji, ale stejně velkého lipana jsem taky ulovil a abych ho mohl vytáhnout z vody, musel jsem v normálních botách a normálních kalhotách rozšlapat led, který tehdy byl a o který by mi určitě přeřízl návazec. Než jsem došel domů, málem mi nohy umrzly:-)
Ano, máš pravdu, že doba je jiná, ale vztah k rybě a rybařině by měl být stále stejný. Nic proti novým materiálům, ale ta ryba by měla mít stále stejnou šanci. A to dnes nemá.

berco444 - Profil | Ne 24.1.2021 16:18:07

Bacha San >> Pekne napísané, o tom žiadna...len dá doba je trocha iná, s tým sa asi zhodneme...priznám sa, že síce máme nejaké sliepky, (kohút teraz nie je medzi nimi), tak isto mám dosť možností aby som si ten materiál zohnal u nás na dedine, ale nerobím to...nevravím že občas si niečo nedonesiem, ale systematicky to nerobím...neviem či by to zmenilo niečo na mojom vzťahu k muškáreniu ako takom...respektíve, či by to vôbec niečo zmenilo...to neviem posúdiť...

K tej druhej veci...ak som to správne pochopil, tak potom súhlasím na 100% a mám ten istý názor...nymfovanie ako také by sa dalo robiť aj s iným náčiním a nemusíme to volať muškárenie...mne sa síce páči nahadzovanie aj nýmf so šnúrou...ale keď chytám pod nohami tak to isté by som zvládol s mojim náčiním na prívlač alebo na plavák(síce asi nie tak efektívne) ale keď vidím občas ako muškária kamaráti, kde šnúra už ani nie je tak to by sa asi s takou boloňokou dalo(nie, skúšať zo nebudem, nezaujíma ma to)...už som to tu raz písal, ale keď som začínal v roku 2015 tak ma na Váhu nad Liptovským Hrádkom zastavil pán muškár, a vravel, že mám štastie že chytám na sucho a nie s jednou rukou v zadku....

takže hej, mám aj ja určitý hodnotový rebríček muškárenia...

jednu vec nechápem, to ako sa zakazovalo zaťazovanie mušky aj keď to bolo súčasťou telíčka?...tam išlo o to, aby tá muška nebola vôbec zaťažená, to bolo zmyslom zákazu?

berco444 - Profil | Ne 24.1.2021 13:34:44

Stilet >> Zdravím, špičková myšlienka...napíšem to ako rybár, konzument rybárskeho práva...presne ako vravíš, koniec leta, teda august je u nás ešte povolené loviť pstruha potočného, už v tomto mesiaci vidím na vyššie položených potokoch (napr. ako tento 750 až 900 m nad morom) že ryby sa pripravujú na trenie...iné je to napr. u nás v Malých Karpatoch, kde je tá nv do 300 m, ....taktiež mi hospodár na tomto revíry(video) povedal, že nech si neprivlastňujem ikernačky...takže niečo na tom bude...

Z môjho pohľadu by bolo fajn, ak by boli už v auguste zatvorené pstruhové vody....všeobecný zákaz lovu a hotovo...tu je problematika taká, že síce je potočák od 1. 9 chránený, ale na pstruhových revíroch sa chytá až do 1.10...teda kopec rybárov chodí na ukončenie pstruhovej sezóny koncom septembra...a nie že by nechytali potočákov...

taktiež tento hospodár na tejto pstruhovke čo viem, tak všetkých žiada(nie, zakázať to nemôže) aby sme tam nechodili už v septembri...

Tak isto niektoré revíry, ak stretnem stráž, tak považujú za automatické, že v septembri sa už na pstuhovky nechodí...

sebakriticky poviem, že sa snažím augustovým lovom na pstruhovke vyhýbať, no nie vždy(každý rok) sa to darí...je však určite vhodné dbať na manipuláci s rybou a neprivlastnovanie...

Toto je však komplexná problematika na odborníkov...nejedná sa len o pstruhov...tak isto sa teraz počas zákazu môže u nás vláčiť a niektorý chodia cielene na dravce(štuky, zubáče)...tak isto by som to mohol aplikovať k hlavátkam...to len vravím zo skúsenosti toho konzumenta práva, nie ako odborníka...

je to však o ľudoch...nájsť určitý konsenzus medzi starostlivosťou o ryby, ich ochranou a potom aj lovom...