Diskuse k článku: Nebojte se baitcastu

Diskuse k článku Nebojte se baitcastu

Autor diskuse: Milan Tychler - Profil , 27.1.2020

Deawon - Profil | So 17.9.2022 22:19:18

Ja se take chytam na prvni baitcast. Nastrahy cca 40-90g takze bych mel mit trochu jednodussi zacatky nez s UL.

MarosV - Profil | Út 14.6.2022 21:32:46

Tak,dnes mi došel set Daiwa Prorex,tak budu na zahradě zkoušet. Těžko na cvičišti,lehko u Moravy👍

kaprus - Profil | Po 26.10.2020 9:42:32

Je to sice dál, ale zato horší cesta🤣.

Tomak - Profil | Pá 20.3.2020 14:30:19

O baitcast jsem se zajímal a tento článek mne pak do kopal si ho koupit.
Díky moc Milane, díky tobě mám teď doma na doporučení prodejce z shopu Velká Ryba Shimano SlX a k tomu nádherný proutek Spro special force 15-60g.

Začínal sem na silonu, behem 2 týdnu jsem přešel na šňůru Fin 14ku.

Se smekacim navijákem bych zatím házel i dál, ale ještě v tom nemám grif a ta jednoduchost v nahrazování je prostě bombasticka.

Ještě ani nezačala sezóna dravcu a už mám na bublinu s zizalama bolena a skoro stiku (včera v noci jsem tyrolske drivko a masnaky stiku, která mi to u břehu, po tom co sem si na ni posvitil, ukousla).

Stejně by šla zpátky ale rád bych ji aspoň finálně zdolal :(

Baitcast prut se při zdolávání chova úplně jinak a baitcastovemu navijáku bych vytkl jedinou věc, civka nedělá cvrkot při protaceni, což v noci je problem, když nevím, jak moc vlasce si ryba bere.

A ostatním doporučím, nebát se toho, je to zábavnější, jak sekací navijak

rybar465 - Profil | Ne 9.2.2020 6:14:27

osprey >> Děkuji.

osprey - Profil | So 8.2.2020 20:01:49

rybar465 >> Bylo jich víc. A vlastně pořád je. Aktuálně Shimano Stradic 4000 na pohodový lov tam, kde nemusím házet co nejdál a Daiwa Lexa 4000 SH, když chci hodit ještě o kus dál. To si pak beru i delší prut.
Ta Lexa navine s plnou cívkou až 109 cm na otočku, to znamená po vyhození pořád ještě přes 90.

V podstatě stačí cokoli, co má při velikosti 4000 - 5000 převodový poměr kolem 6:1. Hodně firem dělá velikost 5000 jako tělo 4000 s větší cívkou, takže hmotnostní rozdíl pak není velký.
A bolenovi je to jedno, na jakém navijáku ho tahají z vody.

rybar465 - Profil | Pá 7.2.2020 19:59:01

osprey >> Mohl bys prosím prozradit jaký model a velikost smekacího navijáku používáš na bolenovou vláčku?Děkuji.

Siven Polní - Profil | Po 3.2.2020 16:56:40

sedlecak >> Ten mokrej palec je znát spíš ve chladném období, pak je to nepříjemné. Trochu to lze ovlivnit typem šňůry.

Imaziel - Profil | So 1.2.2020 20:27:16

Za mě je největší výhoda baitcastu v tom, že mě z pravidelné štiko/sumco přívlače s velkými nástrahami (50-100g) nebolí záda. Nemusím se do hodu tolik opírat jako se smekáčem.
Používám ho i na lehčí štiko přívlač, nástrahy okolo 20-30g. S tím odchodím většinu sezóny.

Další výhoda je nulová vůle na kličce.

Ještě mám pocit, že spousta špatných zkušeností může být způsobena baitcasty nižší cenové kategorie. Připadá mi, že kvalita brzd a ložisek je důležitější než u smekáče, protože tady pracují přímo při hodu. Ale je to jen pocit a pocity jsou na... :)

Paul van Drax - Profil | Pá 31.1.2020 12:53:17

tym >> díky!

tym - Profil | Čt 30.1.2020 20:46:59

Paul van Drax >>
To je sumcový prut - Battle Cat

Paul van Drax - Profil | Čt 30.1.2020 19:18:18

tym >> Článek pěkný, můžu se jenom prosím zeptat, co je to za prut na první fotce s těmi očky dokola prutu? Zatím jsem to viděl myslím jenom na videu u nějakého Illexe.

Pida85 - Profil | St 29.1.2020 19:58:25

Také jsem baitcastu propadl. Je pravda, že těžší nástrahy jsou jednodušší na odhoz, ale na spoustě videí z ciziny není problém házet 2gramy i 30metrů. Jen je třeba lehčí cívka a pak to jde. Každý naviják má své výhody. Největší výhody baitcastu vidím v rychlosti a přesnosti.

Fanda1 - Profil | St 29.1.2020 17:36:53

chytám s baitcastem 3 rokem a musim rict, ze ty porodni bolesti byly fakt napinavy. Nechybelo moc a mel novej domecek v koprivach :D

starecek - Profil | Út 28.1.2020 16:42:16

no já se musím znovu opakovat, Velká výhoda multíku na neušlapaném, zarostlém břehu je, že při navíjení nestrhává trávu pod šňůru.
Z lodě, brodění nebo na ochytaném, ušlapaném břehu se to tak nepozná.

yarda_1 - Profil | Út 28.1.2020 15:57:05

osprey >> Tenhle ten metr skoro dá :-)

Ale hladinovky taky smekacím, je to větší sranda povolovat a utahovat brzdu, než jen držet či oddalovat palec.

helmutx - Profil | Út 28.1.2020 15:10:38

Zdravím nedockave privlacare, I já jsem měl několik let v šuplíku levorukou Abu, taky mně tenhle způsob nijak neuchvátil, nicméně vloni na podzim jsem s ním vyrazil cíleně na candaty, tahal jsem
tzv. na lenocha gumy 10-20 gr. a ejhle, super úspěch. Jak říkal pan Tychler, čím těžší guma tím snazší nahazování, paruky se nekonaly ale 30gr 20cm gumu jsem si vlastní blbosti ustrelil, ale to se stane i u smekace. V článku mně akorát chybělo, že je třeba specifický prut, který využijete zase a pouze jenom na multik.

Iza - Profil | Po 27.1.2020 23:12:52

osprey >> Jj, souhlas, jen tak na pohodičku s hladinovkama to je jiná, to se i blben přivěsí ;-)

osprey - Profil | Po 27.1.2020 22:39:40

Multíků mám dost, ale boleny s nimi nechytám. Nedokážu s nimi hodit dost daleko a nedokážu motat dost rychle (můj bolenový smekáč umí přes metr vlasce na otočku kličky).

sedlecak - Profil | Po 27.1.2020 20:10:18

Sharry už mám pletenku ale myslím si, že jsem utrhal a zamotal 500m vlasce. Ale žádná škoda byl strej akorát ležel ve skříni tak byl využitej.

karlak - Profil | Po 27.1.2020 19:50:52

uz pred 20lety jsem mel prut i navijak od abu a vydrzel jsem to dva roky a prodal jasne v usa to prevazuje ale tam take vsichni chytaji ze clunu a zkratka mit otocenej klacek ockama nahoru mi nejak nepasovalo ale jinak to jsou strojky vymazleny a hlavne z lode pouzitelny ale asi se do tohoto stylu musite zamilovat

Iza - Profil | Po 27.1.2020 19:16:06

Pěkný článek. Všechny multíky lovců, co jim leží tyto navijáky ve skříni, protože jsou na nic, dejte je do bazaru, ať si můžu nejen já vybrat další kousky co se neztratí :-D

Sharry - Profil | Po 27.1.2020 18:24:09

sedlecak >> ty masna multiku vlasec? Nebo uz pletenku... A vlasec jsi mel jen na trenink..

sedlecak - Profil | Po 27.1.2020 18:05:01

Musím se podělit o zkušenosti.
Dloucho sem chodil na výstavu a představoval jak ten prut mám, ale pak přišli zase lidi a řikali, že to je na prd, špatný a já nevím co všechno. Ale v hlavě jsem jsi stále představoval jak si ho pořídím. Tak v loni před zahájení sem se konečně rozhoupal a pořídil svůj první prut i multík. Musím říct že my chyběl prut na štiky a sumce tak sem zvolil Major Craft do 80g a Abučko multík. Když jsme vyrazil na zahájení o dva dni dříve z jediné velké nástrahy sem sundal trojháček a už sem se učil nahazovat. Pár paruk se samozřejmně stalo, ale starého vlasce mně líto nebylo, dlouho tam nevydržel. Večer už byl celý vlasec v koši. Tak jsem nahazoval 2 dni a docela to šlo. Tak ve 4 hodiny ráno sem nahodil mojí vysněnou nástrahu (Jackall pompadour). Ne tu se kterou sem trénoval a tak pěkná motanice, že ve 4:05 došlo na výměnu prutu s tím, že na to není čas.

Zahájení bylo zahájeno, starý prut mě podržel v težké situaci, ale přece sem nevyhodil 5000 jen proto, že sem dřevák. Začal jsem prut brát na vycházky, kde sem veděl že tam nejsou překážky (stomy na břehu) trefit vodu bylo dostačující. Po chvíly přibyly i další odpovídající nástrahy. Musím říct že sem pár ryb chytil a všechno supr ovládání multíku je mnohem lepší. Ještě letos mě čeká mnoho hodů než dopiluju techniku náhozu, ale příští prut bude rozhodně zase s multíkem.
Akorát mně přijde jediná nevýhoda že mám mokrej palec víc, než se smekacím navijákem, čím to je nevím jestli šnůrou nebo typem multíku.
Kdo se nebojí vyzkoušet nové věci a jít drobet proti davu vřele doporučuji.

stormandnature - Profil | Po 27.1.2020 16:22:57

tym >> při házení s baitíkem se velmi vyplatí zkušenost s nahazováním malty. Ten pohyb v zápěstí tam je. 😉

yarda_1 - Profil | Po 27.1.2020 15:13:29

Super věc, už jich mám víc, celkem mě to chytlo, zatím jsem udělal jedinou megaparuku :-)

starecek - Profil | Po 27.1.2020 14:55:49

No jednou z nezmíněných výhod je i to, že nemotá vlasec do trávy před navijákem a na naviják, je-li
tráva vysoká. Ale to platí i pro naviják smekací s krytou cívkou.

tym - Profil | Po 27.1.2020 14:34:05

Siven Polní >>
Ano, to je pravda. I já používám twitching s tímto navijákem často ...

Siven Polní - Profil | Po 27.1.2020 14:28:39

Článek fajn, akorát jedna věc: ohledně vhodnosti baitcastu k přímočarému vedení - k tomu samozřejmě vhodný je, ale zároveň právě bassoví Amíci (nejen oni) ho používají na různé twitchovinky , přískoky apod. s velkou vervou.... Je vhodný na všechny styly vedení nástrahy...

tym - Profil | Po 27.1.2020 14:17:06

Začátečník >>
Tady je třeba zapomenout to, co jsme se naučili s klasickým smekacím navijákem, protože s tímto se nahazuje jinak. Kdo se to nenaučí, ten si s tímto navijákem nikdy pořádně nenahodí a nikdy nebude spokojený ....

Začátečník - Profil | Po 27.1.2020 14:09:38

Článek jako na zavolanou:-) zrovna jsem klábosil v prodejně jak to s těmahle navijákama je a prodavač mě od něj zrazoval, že ho měl a je to k ničemu. A mě se zrovna tenhle typ líbil tak jsem byl dost na vážkách jestli se o to dál zajímat nebo ne :-)

aartu - Profil | Po 27.1.2020 11:27:15

Poučný článek. Já odhozovou brzdu nepoužívám vůbec a šňůru kontroluji prstem. Dělám to tak i v noci,kdy slyším, že se cívka zpomaluje přiložím palec a pomalu přibrzdim až do zastavení. Prepnu na navíjení, než začnu navíjet,tak ještě škubnu prutem do strany,abych srovnal případnou smyčku v navijáku.