Rybáři vytáhli do boje za záchranu ohroženého karase

Autor diskuse: MAXXSKATER - Profil , 20.4.2017
49 nových příspěvků od Vaší poslední návštěvy.

NFRANK71 - Profil | Po 24.4.2017 2:28:58

potočák 62 >> potočáku, však ty viš. 😊😊😊

    Npotočák 62 - Profil | Po 24.4.2017 0:35:47

    computerfish >> Nám na to stačí jeden spolek a lidi,kteří jsou ochotni něco dělat.A když si vezmeš KO,tak ty lidi za dva roky udělaly pro KO mnohem,mnohem víc,než svaz,orgány státní správy a různé ochranářské organizace dohromady za posledních 10 let,co je KO v červené knize ohrožených druhů.Petrův Zdar

      Ncomputerfish - Profil | Ne 23.4.2017 23:51:25

      Jeden spolek na lipana, jeden na potočáka, další na piskoře, další na hrouzka, na okouna, na raka...... na co ještě? Tudy cesta nevede.

        NBacha - Profil | Ne 23.4.2017 23:11:00

        Honza7 >> Nekříží...

          Natawa - Profil | Ne 23.4.2017 21:44:28

          potočák 62 >> děkuju za info.

            Npotočák 62 - Profil | Ne 23.4.2017 20:00:36

            atawa >> Nevím,jestli je to černá díra ale peníze jdou do přihlašování k účasti na vodoprávních řízeních,jedná se o pronájmu některých přírodních lokalit s možným výskytem KO,spoří se peníze na podání žádostí o dotace na některé projekty a pod. Jinak,všechno ostatní si hradí členové spolku samy včetně účasti na různých seminářích,benzínu a td Petrův Zdar

              Nkareldj - Profil | Pá 21.4.2017 18:31:55

              Všichni co se do tohoto projektu pustili klobouk dolů a velké uznání,jen mi je celkem líto že rybáři sami musí bojovat za zachování druhu a simulovat práci některých svazových činovníků kteří by měli stejnou měrou bojovat za každý druh ryby stejně a nepodléhat tlaku nesmyslů že strany různých lobbistů a propagátorů jednoho druhu a starat se o zájmy lidí kteří ani neví jaká velká rozmanitost ryb u nás žije a při pohledu do rybího atlasu si myslí že se dívají na ryby z jiného kontinentu....

                Nstandas - Profil | Pá 21.4.2017 16:51:37

                atawa >> určitě ano, zaslouží si to.

                  NFRANK71 - Profil | Pá 21.4.2017 16:41:57

                  atawa >> není, chlapi se opravdu snaží.https://www.mrk.cz/diskuse.php?id=658909

                    NHonza7 - Profil | Pá 21.4.2017 16:41:43

                    kakr >> Souhlasím, že v sumáři úlovků je v drtivé většině karas stříbrný. Je škoda, že když se poměr úlovků začal měnit ve prospěch stříbrňáka nenastala žádná reakce. Teď to bude o to víc chránit ty lokality, kde ještě zůstal. Jak tuto situaci napravit opravdu nevím, zdá se mi to jako nadlidské úsilí.

                      Natawa - Profil | Pá 21.4.2017 16:39:20

                      Čau kolegové chtěl jsem se zeptat myslíte si že má smysl poslat jim nějaký prachy nebo je to černá díra a bude lepší plkat tady na mrku?

                        Nkakr - Profil | Pá 21.4.2017 16:32:58

                        Honza7 >>
                        Myslím, že 99.99% karasů uvedených v sumarizaci ČRS jsou stříbrňáci.
                        Obecňák se dnes vyskytuje jen na MRKu:-))

                          NHonza7 - Profil | Pá 21.4.2017 16:21:55

                          kakr >> V našem státě je to v mnoha případech pouze na penězích a legislativě. V případě původní fauny a flóry je tomu stejně, nevyhovující legislativa, a minimální investice do toho co je původní.
                          Stát takovým způsob pracuje už od svého vzniku a náš svaz tohle provozuje několik desítek let.
                          Děkuji za odkaz. Máš pravdu je zde uveden pouze karas, myslím si že je to čistě z pragmatického pohledu. Spousta rybářů by měla problém poznat stříbrňáka od obecného. V případě kříženců to nikdo neřekne na 100% a dělat DNA analýzu by nemělo smysl.

                            Nkakr - Profil | Pá 21.4.2017 15:50:24

                            Honza7 >>
                            To je sice pravda, ale obecňák zmiznel tam, kde široko daleko žádnej stříbrňák nebyl.Neříkám, že se stříbrňák do vody s násadou nedostane, ale záměrně se nevysazuje.
                            Koukni se na web ČRS, tam jsou oba druhy zařazeny pod "karasem".

                              NHonza7 - Profil | Pá 21.4.2017 15:44:10

                              kakr >> Promiň Karle, stříbrňáka vynechat nemůžu a to z toho důvodu, že se kříží s obecným. Tam, kde se jednou do vody dostane, tak čistá forma zmizí. Mnozí kolegové veřejně komentují, že vysazují karase stříbrné se slovy " bude revír lépe zarybněn ".
                              Někdy tomu napomáhají i jednotlivci při lovu dravců, že jim pár stříbrňáků uteče.

                                Nkakr - Profil | Pá 21.4.2017 15:01:11

                                potočák 62 >>
                                Máš recht ve všech bodech.
                                Ale pokud nebude známa příčina, tak můžeš karáska opečovávat ve svém rybníčku a modlit se, by se neztratil. Když ho vysadíš do revíru, tak bude zase fuč.
                                Ale na druhou stranu jsme obohacováni hlaváči, kteří se šíří jako mor:-)))

                                  Nstandas - Profil | Pá 21.4.2017 13:48:00

                                  potočák 62 >> Svaz přitom má spoustu rybníčků do cca půl hektarů. Kde by se ten Karas mohl krásně vysazovat. 😉

                                    Npotočák 62 - Profil | Pá 21.4.2017 12:17:27

                                    Pěn_a >> Jak kde.Cihelna a koupaliště jsou kousek od sebe a přitom je každá populace odlišná.Petrův Zdar

                                      Npotočák 62 - Profil | Pá 21.4.2017 12:14:57

                                      kakr >> Je pravda,že všechny důvody, proč mizí tak odolná ryba,jako je KO nejsou známy.Je pravda,že v tomto ohledu je potřeba provést vědecký výzkum.Je pravda,že na to orgány státní správy kašlou a otázka je,kdo to má potom financovat?Podle mě by na to peníze u ČRS mohli být.Například projekt Losos.Dokud´ to bylo v režii ČRS,tak to bylo v pořádku.I podle toho,jak se to vyvíjelo.tak před 10 lety u nás měla být tak početná populace,že se měla částečně udržovat samovýtěrem a měla se pouze podporovat.Potom se do toho vložily státní orgány a ochránci a celý projekt je prakticky před krachem a navracející se lososy se dají spočítat na prstech,možná že jedné ruky.I přes to ČRS do toho ročně investuje 300 000 kč. Podle mě by bylo lepší ty peníze vložit do výzkumu problematiky KO. Petrův Zdar

                                        NPěn_a - Profil | Pá 21.4.2017 12:11:17

                                        potočák 62 >> Míchat se může, ale jenom populace od sebe nepříliš vzdáleny, jak mi bylo řečeny.
                                        Taky mám ze tří ryb populaci o tisícovkách kusů :-)

                                          Npotočák 62 - Profil | Pá 21.4.2017 12:02:40

                                          já 2 >> Nic nemíchat.Možná,že někde ty populace KO přežily do součastnosti právě pro to,že se neskládají z promíchaných populací.A doporučení odborníků v součastnosti je-populace vzájemně nemíchat.Ryby nejsou savci.A jako příklad můžu uvést lipana z největšího revíru,o který se naše MO stará.V dávné minulosti tam lipan vyhynul pro znečištění řeky.Po vyčištění bylo v prostřední části v 90 letech vypuštěno 36-39 lipanů.Zde se údaje liší.V součastnosti má tato řeka jedny z největších stavů lipanů v ČR,možná že tato populace je nejpočetnější.Všichni lipani pocházejí od těchto pár jedinců,nevysazují se a udržují se pouze samovýtěrem.Petrův Zdar

                                            NPěn_a - Profil | Pá 21.4.2017 10:17:45

                                            já 2 >> Už několik let je známá infekce, která likviduje klonální populace, ale to asi nebude ten případ. To už je záležitost pro vědce a ne pro amatéry jako jsme my :-)

                                              Njá 2 - Profil | Pá 21.4.2017 10:12:23

                                              Pěn_a >> Tak tohle taky ne, až na variantu, že populace KS zmutovala natolik, že nebyla schopna produkovat životaschopnou populaci... Občas se něco podobného stalo i jiným druhům než rybám

                                                NPěn_a - Profil | Pá 21.4.2017 10:10:26

                                                já 2 >> Máš pravdu, samozřejmě, ale situace není zdaleka tak jednoznačná. Máme tady vodu kde KO postupně vytlačil přemnoženého KS. Toto vysvětlit neumím.

                                                  Njá 2 - Profil | Pá 21.4.2017 10:02:18

                                                  Pěn_a >> Problém je, že pokud KS naklade jikry a jakákoli jiná ryba se kterou se může třít je oplodní, vyleze ti KS

                                                    NPěn_a - Profil | Pá 21.4.2017 9:48:28

                                                    já 2 >> O hybridech se hodně mluví, ale nikdo tady zatím žádného neidentifikoval. Posílal jsem dost vzorků KO na testy DNA a přestože část ryb pocházela z vod kde žila společně s KS, tak žádný hybrid nebyl potvrzen. Jediní potvrzení hybridi o kterých vím jsou z povodí Dyje. Víc mám na www.karasobecny.cz , ať se nemusím opakovat. S tím mícháním máš pravdu, ale musí se u toho taky přemýšlet.

                                                      Njá 2 - Profil | Pá 21.4.2017 9:28:46

                                                      Pěn_a >> KS ho zničí hybridizací, je to jen otázka času a velikostí populace v nádrži.
                                                      A oblíbené MRK téma genofond, ono je supr, že se nám rychle pomnoží, ale tu populaci je nutné taky trošku míchat...

                                                        NPěn_a - Profil | Pá 21.4.2017 9:26:33

                                                        kakr >> Důvodů pro vymizení obecňáka je souběh několika nepříznivých událostí. Na první místo bych dnes dal zánik lokalit s jeho výskytem. Všude se ruší požární nádrže, různé rybníčky v krajině se za pár desítek let zanesly listím a bahnem, nebo byly vypuštěny, vyčištěny a KO se už do nich nevrátil. Zjistil jsem, že karas stříbřitý svým výskytem sice populaci KO omezil, ale nezlikvidoval. KO tam je většinou dál, ale přes žravyho stříbřityho je problém se k němu prochytat. Pokud se použije jiný způsob lovu než na udici, tak se dá chytit. Samozřejmě jsou i místa, kde KS úplně KO vytlačil, ale není jich tolik jak se předpokládalo.
                                                        KO má jednu dobrou vlastnost. Jak se hodí do rybníku, kde nejsou dravci a KS, tak se velice rychle rozmnoží a přemnoží a tak jeho záchrana už není problém.
                                                        Problém byl ty lokality, kde ještě přežívá najít, ale to už je taky vyřešeny. A některé osvícené MO ČRS
                                                        už ho chovají a tak já bych to viděl do budoucna velice optimisticky :-)

                                                          Nkakr - Profil | Pá 21.4.2017 8:50:06

                                                          eskymak Mrakomor >> petrikveprik - 21.4.2017 8:31:32 >>
                                                          Karase (obecňáka) nikdo neloví, neb ho nemá kde lovit, dnes se dostal na úroveň manželky inspektora Colomba, všichni o něm mluví a nikdo ho neviděl.
                                                          Co dělají hoši, kteří se snaží karase nějak udržet je dle mého názoru Sysifovská práce, přesto jim fandím. Ale příčinu či důvod proč mizí stále neznáme.
                                                          Znovu opakuji fakta, zcela nenáročný druh na prostředí, nikdy nebyl atraktivní, používal se jako vysoce odolná rybka k lovu dravců a přesto je téměř pryč. Dokud nebude znám důvod, tak se dle mého názoru moc dělat nedá. Karas stříbřitý určitě má nějaký vliv na populaci obecňáka, ale ten vymizel i tam, kde nikdy žádný stříbrňák nebyl. Píši o návesních rybníčcích, kde nic jiného než karas nepřežilo.
                                                          Jakou ochranu dělá MRS? Napíši to natvrdo, žádnou, neb není co chránit. Nebo si myslíš, že když se karas uvede do ohrožených druhů a bude se celoročně hájit tak to bude mít nějaký výsledek? Já ne.

                                                            Npetrikveprik - Profil | Pá 21.4.2017 8:31:32

                                                            kakr >> Ahoj, nevím kde bereš jistotu, že nikdo ho cíleně neloví. BTW ČRS má ve svém poslání mimo jiné i "ryby chránit".. Ten KO nezmizel ze dne na den, věřím že na tom se shodnem. O problému se ví delší dobu a co dělá svaz?? Odpověz si sám. Resp. bys nám mohl říct jakou strategii ochrany a co konkrétně pro KO dělá MRS. To co napsal Honza že Potočák s nadšenci kolem dělají pro KO více než celý svaz je bohužel smutný fakt.

                                                              Nkakr - Profil | Pá 21.4.2017 7:54:32

                                                              Honza7 >>
                                                              cituji "Do této kritické situace jsme karase obecného dostali my rybáři."
                                                              Mohl by jsi alespoň naznačit jak nebo čím se rybáři podílejí na úbytku karase?
                                                              Nikdo ho cíleně neloví, není náročný na prostředí, vydrží kyslíkový deficit, dříve žil v každé kaluži do které tekla i močůvka a najednou je fuč.
                                                              Stříbrňáka vynech, před cca 35 léty jsme o něm neměli ánung.

                                                                NPěn_a - Profil | Pá 21.4.2017 6:32:51

                                                                VT.MALVIN >> Taky bych řekl, že to je krásný exemplář karasa stříbřitého. Taky jsem ulovil něco podobnyho http://karasobecny.cz/wp-content/uploads/2016/01/03​_KS.jpg nebo http://karasobecny.cz/wp-content/uploads/2016/01/09​_KS.jpg
                                                                To ale neznamemá, že by tam nemohli karasi obecní být.

                                                                  NTEZAR - Profil | Čt 20.4.2017 23:21:17

                                                                  Honza7 >> Je to tak-bohužel...

                                                                    Npotočák 62 - Profil | Čt 20.4.2017 23:08:23

                                                                    VT.MALVIN >> Bohužel,počet šupin v postranní čáře a celkově,na 99.99% to není karas obecný.Petrův Zdar

                                                                      NMAXXSKATER - Profil | Čt 20.4.2017 22:15:19

                                                                      VT.MALVIN >> Souhlasím s Bedřichem, tohle nebude karas obecný, ale téměř jistě stříbřitý ...

                                                                        Nb.gun - Profil | Čt 20.4.2017 21:43:38

                                                                        VT.MALVIN >> Dle mého názoru toto není KO.

                                                                          NHonza7 - Profil | Čt 20.4.2017 20:39:45

                                                                          Je velmi dobře, že karas obecný byl zařazen do červené knihy České republiky ( a je tedy bohužel kriticky ohroženým druhem ). Do této kritické situace jsme karase obecného dostali my rybáři. Tragédií je, že mezi námi je dost rybářů, kterým je jedno zda-li karas obecný zmizí z našich vod. Ještě větší problém vidím v tom, když karase stříbrného šíří samotný ČRS při své snaze splnit zarybňovací plán.
                                                                          Pokud ještě existuje pár lokalit kde karas obecný žije, tak tyto lokality by měly být velmi dobře chráněny.
                                                                          Bohužel smutnou realitou se stává, že spolek kolem pana Knapa toho vykoná víc k záchraně původních druhů víc, než zbytek ČRS ( přepočteno na počet členů a nebo množství využitých peněz, které má k dispozici spolek, či svaz ).

                                                                            NVT.MALVIN - Profil | Čt 20.4.2017 19:25:10

                                                                            Jeden z letoška , z jedné bývalé krásné vody . Z které
                                                                            si naše lidová armáda udělala v 70.letech skládku a téměř celou ji zavezla.

                                                                              NHeatley - Profil | Čt 20.4.2017 19:03:13

                                                                              Velký podíl na úbytku nejen Karase obecného v naší přírodě,mají zejména pravicové vlady po roce 1989...

                                                                                NSa(l)micka - Profil | Čt 20.4.2017 14:09:12

                                                                                Všecky palce nahoru. Tu na Úhlavě 7 je několik tůní, kam nikdo nechodí, ani nejsou revírem, natož aby tam byla nějaká šupina (je to u pstruhovky). Možná by se tam nějaká násada obecňáků hodila.

                                                                                  NBušák - Profil | Čt 20.4.2017 13:35:00

                                                                                  standas >> to teda jo

                                                                                    Nstandas - Profil | Čt 20.4.2017 13:32:17 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

                                                                                    A že je o co bojovat:-)

                                                                                      Nsven - Profil | Čt 20.4.2017 13:26:16

                                                                                      standas >> :-)))

                                                                                        Nstandas - Profil | Čt 20.4.2017 13:24:31

                                                                                        sven >> to si teda pič! :-)))

                                                                                          NBušák - Profil | Čt 20.4.2017 13:22:54 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

                                                                                          MAXXSKATER - >> no konečně,zatím snad není pozdě

                                                                                            Nsven - Profil | Čt 20.4.2017 13:20:44

                                                                                            standas >> Ahoj. Jsi nějakej móóóc rychlej ..:-)))

                                                                                              Nsven - Profil | Čt 20.4.2017 13:19:43 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

                                                                                              sindeji3 >>
                                                                                              Můžeš kontaktovat přímo předsedu potočáka62
                                                                                              https://www.mrk.cz/clen.php3?id=75950&kw=knap
                                                                                              Nebo některého jiného z nadšenců, kteří se nezištně na záchraně karasa podílejí.
                                                                                              Tímto před jejich bohulibou činností, hluboce smekám.

                                                                                              https://www.mrk.cz/clen.php3?id=17495

                                                                                              https://www.mrk.cz/clen.php3?id=34622

                                                                                              https://www.mrk.cz/clen.php3?id=23182

                                                                                                Nstandas - Profil | Čt 20.4.2017 13:18:30

                                                                                                sindeji3 >> Tady se můžeš zapojit : https://www.mrk.cz/diskuse.php?id=658909

                                                                                                  Nsindeji3 - Profil | Čt 20.4.2017 12:44:45

                                                                                                  je to super, rád bych se k něčemu takovému přidal