Diskuse k článku: Učenlivost kaprů

Diskuse k článku Učenlivost kaprů

Autor diskuse: fotojakes - Profil , 2.11.2013

makass - Profil | Čt 28.1.2016 17:59:41

Velice zajimavy článek a video.

Koly.P - Profil | Po 3.3.2014 14:02:56

Zase něco k zamyšlení...:) Dík.

T. S. - Profil | Pá 27.12.2013 21:25:25

Fishky >> Rád Vám nějaké zajímavosti napíšu . Počkejte pár dní , teď dělám pořád až do večera . Napíšu Vám něco na Váš e mail. - Zatím zdravím . T. S.

Fishky - Profil | Čt 26.12.2013 15:52:32

T. S. >> V čem je jiný kapr v Labi, Dyji či třeba soukromáku? Všichni tři můžou být z jednoho rybářství - stejné chování, geny, růstový potenciál. Kapr je stále jen kapr, a rozdíly v jeho chování jsou v největší míře způsobené vodou kde žije. Poznej jeho vodu a kapry budeš mít jak na dlani.

T. S. - Profil | Čt 26.12.2013 15:18:28

Zdravím všechny přemýšlivé rybáře,

napíšu jen kratičkou poznámku k tomuto článku, i když by zde diskuze mohla pokračovat
do nekonečna snad a pořád by to nebylo marné téma.

Myslím si, že právě tento článek je velmi dobrá cesta, jakým směrem by se mělo ubírat naše přemýšlení u vody , my kteří si s rybolovem rádi lámeme dlouho a bolestně hlavu.

Poprosím dnes jen krátce všechny pochybovače, že článek je jen tak složený z domněnek, fám a mýtů, aby od tohoto přístupu a rozhodně zjednodušeného vidění problematiky pochopení chování kaprů upustili . - Moje skromná rada zní : "těchto myšlenek se naopak velmi pevně držte i nadále a ještě svoje poznatky zkuste rozvíjet a hlavně mnohokrát za obrovské dřiny u vody se o všem přesvědčujte... - jindy podrobněji a obsáhleji se k tomu vrátím . "

Zabývám se v rámci svých možností podobnými zkoumáními , ale nevědecky , o to pomaleji a opatrněji. Cokoli si nechávám stále potvrzovat vlastními pokusy, než začnu něco tvrdit . - Dospěl jsem k neuvěřitelným zjištěním, aspoň v tom smyslu, že ohromné množství myšlenek , které najdeme publikovány v článcích jako prefektní a zaručené rady , tyto moje zjištění n a p r o s t o rozbíjí a odsouvají rady těchto " geniálních " rybářů do pouhé kapiltoly mýtů a jsou jen jednou desetinou , ne - li setinou pravdy . - Jde o to , že pokud u vody v rybařině zažijeme nějaký poznatek , či úkaz , musíme si dát velký pozor, abychom netvrdili , že jen takto je to možné, že právě já jsem to teď zažil. - V tomto smyslu chybování vidím všude a často v článcích a knihách o rybách ukrutné hlouposti vydávané za jediný správný a úspěšný postup.

A proto tvrdím , vydáme - li se po stopách tohoto uvažování a takto poctivě budeme zkoumat chování ryb v různých vodách , podmínkách , denních dobách atd. , mozaika poznání se nám začne rýsovat . Obnáší to ale i věci krajně nepříjemné . Pokud je třeba jít podle našeho "rozkrmeného " plánu a třetí den stejného tlaku , určitého větru , deváté hodiny večerní, či ranní k vodě , tak je nutné to jít udělat , jinak stále začínáme a to je k ničemu. A udělat to tak , jak jsme si určili, ať už nás to dnes láká, baví , či právě nebaví. - Uvedu příklad : Jdu třeba třetí den po sobě k vodě ráno v osm , je např. říjen , vodu jsem nějak připravil ( je to na pět stránek, abych to vysvětlil celé, tak pardon ) , udělám vše nejlépe, chytám na ty nejlepší laskominy a pokud třetí den za sebou nic nechytnu, jsem spokojen, protože se mi něco potvrdilo a já jsem se něco naučil. Tak ruku na srdce - toto je dřina a koho by to bavilo za jakýchkoliv podmínek v jakémkoliv stupni únavy takhle chytat a " modlit " se se slovy / doufám, že nic nechytnu /...

Pro ty , kteří mi možná začnou časem věřit, že nekecám , teď už jen uvedu, že jsem si letos našel na rybařinu čas od 20 . 8. do 9. 11. a byl jsem u vody asi kromě 5 - ti dnů každý den a s krmením započteno , některé dny až 5 x . - Zatím to jen ze svých zápisů , nákresů a poznámek po chvílích zkouším dávat do vět.

S nějakými rybáři, ale nemasaři, bych si pár e mailů o tom rád vyměnil. - Pokud si najdete čas a zajímá Vás to , tak pár řádek klidně napište.

Mějte se bezvadně a připravujme se všichni na novou sezónu. - T. S.

Fishky - Profil | Pá 15.11.2013 11:16:40

šmudla007 >> Jestli děláš závěry z 1 ha rybníka, kde i tolstolobika dřív podseknete, než by narostl, tak to je pak debata tak nějak předem tam kde slunce nesvítí ;-) Ne každá voda je lavor, ne každá je hladová, ne každá voda má přístupné všechna místa. Jestli chytáš v akvárku, tak tam ta ryba nepřežije žádná, ale na všech jiných vodách se ten kapr a nejen on dokáže zašít a přežít.

šmudla007 - Profil | Pá 15.11.2013 11:09:27

Fishky >> opravdu tam u vás dole je to jiný. Tady v rybníce větší kapr jak 60cm neplave, bavím se o rybníku 1-2 hektary a věř tomu že sezónu přežije 20-30 kaprů kteří se chytnou v dalším roce(lončáci). Dovedu chytnout kapra násadáka i měsíc i dva po nasazení, kdy ostatní tvrdí že už jsou vychytaní a nápor opadnul. Každý kapr je "zrovna nasazený" dokud se poprvé nechytne na háček, druhou šanci nedostane obvykle žádný. Takže když chceš padesátku tak musíš deset kaprů pustit aby ten desátej byl větší.
Byl sem u výlovu rybníka .. žádný monstrum tam nebylo, jen tolstolobik 60cm. zbytek pár letos nasazených kapříků, vychytá se všecko co se nasadí. Jak má míru tak jde z kola ven (dřív nebo později když má štěstí).
Kdyby kapraři ty velké kapry nepouštěli vůbec zpátky, tak za jeden rok nemají co chytat.

Fishky - Profil | Pá 15.11.2013 10:52:53

šmudla007 >> Ano, chytáš ty nejblbější ryby v rybníce "zrovna nasazené kapry", max chytíš někdy toho "lončáka" jak píšeš, ale uděláš z toho závěr na všechny kapry. Chyť velkýho kapra na prochytávané vodě a pak dej vědět jak to šlo. Hlavně prosím nepovažuj za "velkého" kapra toho 54 cm, co už ti jako přijde fakt velkej :))

šmudla007 - Profil | Pá 15.11.2013 10:47:18

Fishky >> já každou rybu chytnu jenom jednou. chytnu si jednoho dva tři čtiři, vyberu si a jdu pryč. Nebudu vysedávat týdny abych chytl toho jednoho dva konkrétní kapry v rybníku. Když je v rybníku dva kapři, tak chytám cejny nebo okouny nebo tu jednu štiku u stavidla kterou sem si vyhlídnul při vysedávání na násadácích. Sem spokojenej a víc nepotřebuju. Mi stačí jeden dva staří kapři loňčáci ročně a vědomí že něco přežilo sezónu. Na soukromáky nechodím. Na řeku chodím na jiný ryby než na kapry.

Fishky - Profil | Pá 15.11.2013 10:37:37

šmudla007 >> Když jsou všichni kapři tak pitomí a nenažraní, proč tedy nechytáš pravidelně i ty větší a chytáš jen ty malé kapříky? Zkusil ses někdy nad tímhle zamyslet? Každá mince má dvě strany, a ta naše rybařina není tak lehká jak to prezentuješ, ani náhodou. To by velké ryby chytal každý (nejvíc ti, kteří jsou u vody nejčastěji) a slovo selekce by nemělo význam, hrálo by se na náhodu. Vzpomeň na dobu Jardy Vítka - kolik lidí čučelo jak puk, že chytá ty velký kapry pravidelně a náhoda to nebyla.

Soulfish - Profil | Pá 15.11.2013 10:33:42

šmudla007 >> to byla pouze poznámka k tomu, že ti končí v pacičkách více šupináčů

šmudla007 - Profil | Pá 15.11.2013 9:56:02

Soulfish >> ryba dokud je ve vodě v dostatečné koncentraci tak bere, bez ohledu na šupiny nebo hladkou kůži případně naučené zkušenosti s háčky. Co se nasype=to se vychytá do posledního kusu, je jenom otázka jestli vydrží konkrétní kus měsíc, týden nebo rok, dva roky háčkům neodolá žádná sebechytřejší ryba, pokud jí nestíhají před tlamou brát háček s nástrahou ryby menší a rychlejší.
I toho jednoho kapra z tisíce který přežije, lze opakovaně ulovit několikrát za sezónu (sou nepoučitelní a hlad je hlad).

Soulfish - Profil | Pá 15.11.2013 9:45:03

šmudla007 >> jestli to ono nebude tím, že těch šupinatých je tak nějak víc obecně

Carlo62 - Profil | So 9.11.2013 17:57:00

Fishky >> já nezpochybňuji kvalitu článku, ale přijde mi na tento server zbytečně rozvláčný. Já bych to na tvoji odpověd napsal: když se vysadí ryba do malého rybníku nebo malé přehrádky,. vysypeš ji z auta a hned můžeš chytat, stačí jít o pět metrů dál. Nachytáš jich desítky. Druhý den, poté co se rozplavou, jich chytneš méně a třetí, čtvrtý den skoro nic. Prostě ryba se rozplave a je pryč, je rozptýlena. Proč myslíš, že se dělají nájezdy na revíry, kde se vysadí ryba? Já říkám, že by to ti kdo vysazují, měli rozdávat rovnou z náklaďáku a rybáři by ušetřili čas .Znám to osobně, u nás se to praktikuje leta,(nehájení po vysazení) a nedá se s tím hnout, někteří jedinci si prostě nedají říct a nedají.Já jsem příznivcem hájení po vysazení, ale bohužel jsem v menšině. Masařů(a to i významných členů a funkcionářů) MRS je aspoň u nás v organizaci většina z těch co rozhodují
a hájení nepřipadá v úvahu.Když si to prý vychytají ať si to vychytají...

Fishky - Profil | Čt 7.11.2013 13:54:20

Carlo62 >> Je to už pár let dozadu - na malý rybník u nás vysadil hospodář hromadu minikaprů (neměli snad ani 20cm) - říkalo se, že to dostal od rakušáků, aby se zarybnila i řeka Dyje nad hranicema, ale kapříci skončili na rybníku. První den jsi jich chytil odpoledne i 35ks a stíhal jsi jen jeden prut, další den 25ks, třetí den kolem 10ks a do týdne se nechytala už ani šupina - i když ti kapři ve vodě byli do jednoho a přirozené potravy rapidně ubylo, přesto chytit je nebyla sranda... Kapr není delfín, ale taky není uplně blbej a dokáže se učit a závěry ze studie jsou v článku - poznáš je podle toho, že je nelze rozporovat a právě proto se mi článek líbí. Když se někdo o kapra zajímá - věřím že mu to přinese nové informace, tedy vedle nového článku "kapr v obrazech" je to fakt nebe a dudy :))

Pěn_a - Profil | Čt 7.11.2013 13:24:12

K té poslední fotce - proč nepoučitelný kapr? Prostě si zapamatoval, že za dobré sousto musí vydržet trochu bolesti a podvědomě to vyhodnotil, že mu to za to stojí. Nehledal bych za tím nepoučitelnost.

šmudla007 - Profil | Čt 7.11.2013 13:17:05

Z článku by mělo vyplývat že budu lovit mnohem víc lysců než šupináčů. Pohledem do mojí povolenky zjištuji že šupináči mají mnohem častější sklony k nasátí mojí nástrahy než statní lysci. Lysce si pamatuju(Pepa1, pepa2,Pepa3..), šupináči se mi splynou do jedné nekonečné řady(série Karel1-20,Karel21-30). Pracovně pojmenovávám Lysce Pepa, a šupináče Karel abych je rozpoznal.

Starou rybu která přežila jednu zimu chytnu tak jednou za deset-20 kusů nových obyvatel. Nechci v rybníku hloupé ryby a tak pečlivě odděluji ty hloupé ryby od chytrých, chytrou rybu pohladím, hloupou taky-ale víc přitlačím hladítkem.

Carlo62 - Profil | St 6.11.2013 20:44:27

Jak tento článek může někdo dočíst do konce, nechápu, A už vůbec nechápu, o co nás to má obohatit. Spíš mi přijde ,že je to okopírovaná diplomová práce , a autor k tomu přidal pár svých zkušeností a pozorování.

fotojakes - Profil | Po 4.11.2013 20:36:57

Fishky >> aha, před deseti lety jsem se zajímal jen o rozmnožování ryb, na mé pruty se prášilo na druhém konci republiky a netušil jsem, že nějaký mrk existuje:-)

Fishky - Profil | Po 4.11.2013 11:33:03

fotojakes >> nie, nie... cca 10 let dozadu o tom psal Rick, možná se tu o tom mezitím psalo, ale v té přehršli příspěvků to člověk nezaznamená - po přečtení článku mě to znova napadlo :-)

fotojakes - Profil | Po 4.11.2013 11:28:50

Fishky >> tak šanci lze zvýšit vždy, ale podmínky nebudou na všech vodách stejné. Co platí na jedné, neplatí na druhé. Ten "úspěch" je v tom umět se přizpůsobit podmínkám a jednou z těch podmínek je třeba i to odlišení od ostatních a překvapení zkušených ryb. Pak si to ještě přečtu, protože nevím co máš na mysli, ale teď píšu něco jiného:-)

Fishky - Profil | Po 4.11.2013 11:21:44

fotojakes >> kdepak Jirko, je tam mnohonásobně vyšší šance na jeho ulovení... a když si přelouskáš článek pozorně, odpověď najdeš (nemyslím ironicky) ;-)

fotojakes - Profil | Po 4.11.2013 11:16:24

Fishky >> odpověď na tvou otázku je jen štěstí, nelze to říci přesně a to je to kouzlo rybařiny, alespoň pro mě. Můžeš ho lapnout, když půjdeš na hoďku s jedním prutem, i když to zrovna nebere, ale nemusíš ho lapnout, když tam budeš sedět celý rok.

Fishky - Profil | Po 4.11.2013 11:10:29

Po opravdu hodně dlouhé době parádní čtení, dík.
Otázka za kapřího bludišťáka - kdy je na těžké svazové vodě nejlepší čas na chycení kapřího mohykána?

MAXXSKATER - Profil | Po 4.11.2013 8:20:27

Pěkné počteníčko. Nelze hodnotit jinak než za 1. Určitě na tom něco bude, že se kapři učí a proto se dříve chytaly veliké ryby spíše náhodou, když se ještě nechytalo s mimoháčkovou montáží.

SAHIB - Profil | Ne 3.11.2013 17:50:31

zdravím kucí,
a máte pravdu:Jste nejlepší!.-))
Holt když jsou kuci myslící srdcem "normální",není o jiném potřeba komentářa:-)

rover - Profil | Ne 3.11.2013 17:47:07

SAHIB >> Pokud mohu Míro, jen bych dodal, že učit se, dá někdy někomu celkem dost zabrat, ...záleží na "srdci". Letí pozdrav chlape ! :-)))

Rybatorstr - Profil | Ne 3.11.2013 17:45:08

SAHIB >> Moudře pravíš :-))