Diskuse k článku: Obyčejně neobyčejná plotice

Autor diskuse: Milan Tychler - Profil , 29.9.2013

Michalovec - Profil | Pá 29.8.2014 19:22:24

šmudla007 >> Pravda jest, já bych ještě přidal, že nasazování amurů kamkoliv a to ve značném množství situaci bílý rybě taky moc neulehčuje. Krom balounů regulace a betonový hráze voškubou snad úplně všecko :) Jo, já na ně kvůli tomuhle na stojácích furt nadávám... Běloba (a líni) se pak nemá na čem vytřít, pořádně kde ukrýt, odkud sbírat "masíčko"atd.
Pár trsů stulíků, okolo kterých imrvére krouží smečka bolenů, to prostě nevytrhne. A "these guys" nejsou takoví sanitáři vod jako štika a candát, který vybírají nedomrlce, bolen dle všeho masí vše, i ty nejlepší z druhu. Ale tak to je všeobecně známý. Jo, bělice to nemaj lehký. Taková je situace na stojácích, který znám - Střední Čechy, cca osm tůní, jezer a rybníků.

Teď trochu odbočím. Zrovna nedávno jsem narazil na jednu tůň, jejíž hladina byla oproti normálu dost pokleslá, a to asi delší dobu. Na jedný půlce amuři, hodně amurů, voda jako brčál, břehy oholený na kost. Spojnice hluboká tak max 10 cm, čili z jedný půlky na druhou proplula jen drobotina (vyhnal jsem odtamtud sedm volavek). No a druhá polovina tůně byla prorostlá vodním morem, na březích šustilo mladý rákosí, díky čemuž tam byla voda průzračná jako z pet flašky. Nádhernej pohled. Bělice tam plesaly radostí ze života v nekonečnym úkrytu. No, ale jelikož nic není dokonalý, tak se tam na moru už taky páslo jedno asijský prasátko. Řekl bych, že tenhle hoch si musí připadat jako tlouštík zamčenej v přeplněný spižírně... jeden stačí, neuškodí, nadělá prostor. Vsadím se ale, že mu tam MO co nevidět přisype další tucet bratříčků :-(

Michalovec - Profil | Pá 29.8.2014 18:31:34

Přesně jak píše autor na samotný závěr článku - je to právě plotice, která člověka naučí pohotovosti, přiměřenosti a jemnějšímu přístupu k rybařině vůbec.

Jen jedno doporučení ode mě (snad nenosím dříví do lesa, ale nešť - i kdyby jo): aby plóťa nezhltla sousto zbytečně hluboko a pak ji člověk nemusel nějak trápit, je dobrý nechat hrot přečnívat nástrahu klidně i o větší dýlku. Ona to bleskově schramstne (ze sloupce), ještě rychleji vyplivne ven a z 90 % je to čistej zásek za horní pysk. Občas se člověk jen třeba mrkne na hodinky a splávek už vězí pod vodou, znáte to :)

Pepé - Vsetín - Profil | So 5.10.2013 22:19:44

Milan to pěkně "načal" a já si dovolím přidat link na video, kde se angláni snaží zachrátit populaci plotic na řece Avon decimovanou kormoránem. Krásné video, těm z vás, co umíte anglicky, jej vřele doporučuju! Link je

JaLi - Profil | St 2.10.2013 10:24:38

šmudla007 >> Vidíš, já jsem včera chytl za hodinu a půl 15 hrouzků :) a to jsem se ani nějak nesnažil, spíš jsem tam občas dával jinou nástrahu, aby nešli :) Líny jsem letos chytl jen dva na jaře, bohužel jsem zatím nenašel revír kde jsou. Jinak s karáskem souhlasím, chytám jen stříbrňáky.

dantex - Profil | St 2.10.2013 10:12:25

Véna S. >> My máme na Orlíku chatu, ale letos jsem tam ještě nechytal. Nějak se s tím jezerem míjím.

MAXXSKATER - Profil | St 2.10.2013 1:03:49

Plotice jsou téměř za každého počasí vždy vděčnou rybou, které nepohrdnou červy, žížalami, kukuřicí, foukačkou atd. Také pro mnoha z nás je to taková nostalgie, jelikož to byl nejčastější úlovek při lovu na splávek v začátcích našeho rybaření. Kámoš si je i bere domů k jídlu a říká, že je to lepší než třeba kapr. :-) Jinak mám rád záběry od nich u nás na přehradě v létě, kdy to rozjedou přes brzdu jako kapr, to jsou ty pravé pecky. :-) Článěk super, díky, Milane, 1.

šmudla007 - Profil | St 2.10.2013 0:24:15

Kreja >> znám tři smrtelný morový rány pro bílou rybu:
kormorán
manipulace s hladinou v době tření
zdecimování populace dravců(neb bílá ryba bez dravců= zakrslý přemnožený piraně) vliv sumce nedokážu posoudit, protože přemnožený sumce bych zdecimoval zase já. Nemoc možná kosí cejny na přehradě, ale plotice tam jsou opravdu nevychytatelné. Lína sem dokonce viděl i když chytnout se mi nepovedlo už strašně dlouho, taky mám na co vzpomínat. Rybařina je flexibilní. Mě chybí hrouzci a karásek obecný+lipan.

Kreja - Profil | Út 1.10.2013 18:23:35

šmudla007 >> nebudeš věřit ale jde to - taky jsme mívali pěkné plotice a cejny a během 20ti let je všechno pryč zůstávává jen "drobotina" a to ještě v dost malém množství.Hodně odnesli rybáři,něco zlikvidovala řemenatka a sumci a když je větší voda tak jdou ryby přes hráz.Na ty doby kdy jsem se bavil s bílou rybou dnes už jen vzpomínám.Tak jako na líny.

Pettar - Profil | Út 1.10.2013 18:14:36

nofish >> Neberu to osobně, protože, jak píšu, jesena jsem nikdy v životě neviděl. Ale beru to tak, že kdo se zeptá je za blba jen chvíli. A kdo se nezeptá, aby to nepřišlo ostatním směšné, je blbem celý život. Přesně jak píšeš: naživo a (asi?) není co řešit.
Ahoj, P.

Véna S. - Profil | Út 1.10.2013 11:59:41

dantex >> Pepo já vím. Ale bývá tam dost plno a to mi moc nesedí. Mám na Orlasu své místo, kde sedím u vody sám a relaxuji. Signál na mobil je tam hrozně mizerný, takže nikdo neruší. Bohužel v posledních letech pro nedostatek času se tam dostanu jednou až dvakrát za rok. :-(((

dantex - Profil | Út 1.10.2013 11:32:02

Véna S. >> Véno, nejezdi až na Orlík, na Hracholuskách jsou taky mega bačkory.

Paolomaldini - Profil | Út 1.10.2013 10:11:59

tym >> v tom pripade omluva na me strane. Meni to sitaci a jedna se tedy o krasne zbarvenou plotici ;-)

unudle - Profil | Út 1.10.2013 9:38:21

splavek >> Na plavačku, na plavačku, ale což teprv na přívlač.:)))

Véna S. - Profil | Út 1.10.2013 9:29:08

Plotice jsem chytal a chytám velmi rád. Největší plotice jsem ale chytal na feeder v květnu a počátkem června nahoře na Orlíku, kam vytahovaly na tření. Opravdové bačkory 35 - 40 cm, braly poctivě, bojovaly jako malí kapři. Buclaté maminy s bříšky plnými jiker, takže opatrně vyháčkovat ještě v podběráku a pustit zpět. V pozdější době už je tam taková plotice pouze náhodný úlovek.

tym - Profil | Út 1.10.2013 6:57:22

Paolomaldini >>
Ahoj.
Kdepak, je to plotice, ze stejného hejna jako ty ostatní. To postavení ploutví na fotografii klame díky úhlu ze kterého byl pořízena. Hřbetní a břišní ploutve jsou k sobě kolmé. Rovněž postavení úst je jasné. Plotice má střední ústa, kdežto perlín zcela jasně horní. :-)

Paolomaldini - Profil | Po 30.9.2013 22:22:40

Milane moc hezkej článek, díky.

ps: rejpnuti na konec musi bejt.... na poslednim obrazku neni Plotice ale Perlin, alespon podle postaveni hrbetni ploutve. Nebo je to krizenecek ;-)

nofish - Profil | Po 30.9.2013 20:41:18

Pettar >> Neber to osobně, ale jestli nerozezáš plotici a jesena.... Jestli máš možnost, ať ti někdo někde ukáže obě ryby najednou a už nikdy to nespleteš. Naživo, ne fotky na netu.

Bečetka - Profil | Po 30.9.2013 20:30:45

splavek >> co na plavanou plotice, ale chytat obstojně na plavanou na tekoucí vodě :-) učit se to nebudu, feeder stačí a necítim se méněcennej

ladik57 - Profil | Po 30.9.2013 20:06:21

ahoj ma pravdu chytam na feeder už dlouho a plotky na hartě jsou opravdu velké 20 30 za odpoledne není problém sem tam nějakou zobnu ve formě salátu nebo karbošu ale raději je pustím jsem línej

splavek - Profil | Po 30.9.2013 18:47:53

Plavaná a plotice,to se hodně dobře rýmuje,potažmo i feedr.Ale u mě je na plotice jasná jednička plavaná.Zastávám názor,že kdo neumí nachytat na plavanou plotice,tak je houby rybář.Tohle je základ,na kterém se může stavět.Když berou plotice jak bačkory,tak tohle jen tak něco nepřekoná.

Pettar - Profil | Po 30.9.2013 15:52:10

Zajda >> No to je zajímavá poznámka. jak to od sebe spolehlivě poznám? Nemáte někdo fotku plotice a jesena s pohledem do úst? (nezvyklé přání, že?) mě totiž jednou při pohledu do tlamičky ryby při vyháčkování nápadně ten vnitřek připomínal rozzlobeného tlouště. těžko to popisovat s mou znalostí biologie:-), ale přešlo mi to vevnitř moc zubatý:-) Omlouvám se odborníkům, ale fakt jsem zvědavej, co to pouštím do vody zpátky.

Edit: Teď se ještě koukám do atlasu ryb, ale ono to asi od sebe poznat jde, ne, tak,že možná zbytečný příspěvek? A tady u nás na Sázavě asi ani jeseni nejsou, aspoň myslím. Prostě se mi jen tak nezdál té plotici (32 cm) pohled do huby.

Tiky Květák - Profil | Po 30.9.2013 13:59:31

Parádní článek. :)
Plotice je skvělá ryba. Na Lipně jsme na plavanou z lodě tahal plotice i k 45cm. Někdy opravdu hodně překvapí její bojovnost. Je to paráda když berou.

Jarda Š. - Profil | Po 30.9.2013 10:35:28

nofish >> Jj, plavačka bývá na plotice účinnější, hlavně proto, že mnohdy jdou lépe ze sloupce než ze dna.

šmudla007 - Profil | Po 30.9.2013 9:59:14

KóĎA >> chytit dvě tři kilové plotice a jít domů= proč ne. Jinak na plotice se chodí s kyblíkem odjakživa, dvě tři kila plotic za vycházku je tak akorát na okoštování, sedmikilovka je dřina. Vychytat od plotic cejnů přehradu/ větší řeku= neproveditelné.
Pokud vidíš člověka s igelitkou jak jde domů= to znamená že on zachytal a nachytal, pokud on zachytal tak ty jsis musel zachytat taky.. nebo je lepší lovec jak ty? Zamrzet to může, ovšem pravidla to umožňují. Natlouct ceduli zimoviště zákaz rybolovu od do= vyřešeno obojí problém kromě kormorána.

JaLi - Profil | Po 30.9.2013 9:52:39

Zajda >> Mělo to červený oko, takže myslím nebyl. Každopádně žádné velké zkoumání neproběhlo, odháčkovat a zpět do vody.

Zajda - Profil | Po 30.9.2013 9:48:41

JaLi >> Nebýl to jesen?

JaLi - Profil | Po 30.9.2013 9:47:01

tym >> Milan Tychler - >> Plotice chytám strašně rád, sice jich přes rok chytím mnohem míň než třeba cejnů nebo ouklejí, ale někdy se povede opravdu nádherná ryba. Na Jihlavce jsem zhruba před měsícem dostal jemný záběr na brko a po zaseknutí jsem se jen divil. Myslel jsem si ,že vodím menšího kapra nebo karase a ona na mě vykoukla veliká plotice, dokonce jsem ji raději podebral, protoře jsem měl strach aby to 0,14 vlas vydržel :) udělala mi velikou radost.

KóĎA - Profil | Po 30.9.2013 9:36:32

Woohooo >> jo, jo. To je mi známo. Já na ně vyrazím v zimě do Ústí. Jezdím tam každou zimu alespoň jedenkrát a vždycky na tu rybačku pak dlouho vzpomínám. A povětšinou jen v dobrém.

Woohooo - Profil | Po 30.9.2013 9:32:27

KóĎA >> Zavitej nekdy na Labe :) daji se tam chytit opravdovi mackove

KóĎA - Profil | Po 30.9.2013 8:55:19

nofish >> buď rád, že to tam u vás lidi nežerou. Nedaleko Prahy bylo fantastické ploticové místo (v zimě). Na plavanou neuvěřitelná zábava a krásné ryby. Nakonec se to ale místním masajům v součinosti s kormorány povedlo :-( Místo zlikvidovali. Nemám nic proti tomu, když si někdo odnese dvě, tři plotice nicméně, když ten samej člověk vždy odchází s plnou igelitkou, člověka to zamrzí.

Laďa K - Profil | Po 30.9.2013 6:07:02

Plotice byly ryby mého mládí a rybářských začátků. Chytali jsme je se spolužákem na těsto a kuličku z rohlíku.I můj vnouček se teď na nich a na malých cejncích učí "rybářské řemeslo".

nofish - Profil | Ne 29.9.2013 22:52:27

tym >> Milan Tychler - >> Na Hartě nejvděčnější feederová ryba, když víš kam na ně. Plavačka v určitém období zabírá ještě víc. Nejsou malé, když ví člověk jak a kam. Nejsou ani obrovské. Za to krásně barevné a oproti kaprovi hojné a díky "hlouposti" rybářů je naštěstí moc lidí nechytá a nežere. Já měl základ, kamarád mě naučil pár detailů (kdy a kam) a jak jdou.... :-P Kusy 100-150-200g se běžně chytat dají, to mi, bežnému amatérovi a bobkaři stačí. Je to daleko větší zábava, než kapři, cejni.
Jen je štěstí, že je lidi neumí chytat. Zná to asi namyšleně, ale x krát jsem se přesvedčil, že prostě neumí... :-))) Harta jich je plnná a doufám, že tot ak bude ještě dlouho, takže stop článkům co by vykecaly jak a ně, kdy a kde :-)))