České vodní elektrárny jsou pohřebištěm úhořů

Autor diskuse: Rybatorstr - Profil , 16.4.2013
40 nových příspěvků od Vaší poslední návštěvy.

NMANĎÁK - Profil | Ne 21.4.2013 20:12:00

všechny elektrárny stojej za ha.no v Berouně udělali jednu v Hýskově druhou a v Nižboru v lonskym roce třetí. a to na úseku 10ti km. ryby tam skoro nejsou a po úhořích se slehla zem.

    NLocarp - Profil | Ne 21.4.2013 20:06:35

    Pvl >> Máš pravdu, v dřívější době - před čtvrt stoletím jich bylo dost. Bohužel s nárustem rybářů, sumců a nemocí jich mnoho ubylo. A to nebudu uvádět další druhy ryb. Zarybňovací plány ČRS znáš, tak je Ti jasné co se vysazuje a co ne. I když jsem srdcem kaprař, tak si rád chytnu na plavačku nebo feeder i jiné druhy ryb.

      NPvl - Profil | Ne 21.4.2013 19:34:47

      Locarp >> Jsem rád, že nedošlo na "válku." V dřívější době tato sit . byla také --s tím rozdílem ,že se úhořů chytalo tak nějak relativně dost . Narozdíl od dnešní doby . To pomíjím ještě nemoc .

        NLocarp - Profil | Ne 21.4.2013 19:28:53

        Pvl >> V názoru na elektrárny jsme na tom stejně a nejedná se pouze o úhoře. Bohužel v současné době neznám přesné podrobnosti kde úhoři skončili. Za půl roku co jsou monitorováni mohli dopadnout úplně jinak než v turbíně. Například někde na talíři, v břiše nějakého sumce, nebo umřeli na nemoc.

          NPvl - Profil | Ne 21.4.2013 15:03:38

          Locarp >> Je jedno koho myslím ..ale to co se psalo... se ví už drahně let ! Máš jiný názor ? Co se týká situace , co se to děje ? EDIT Nějakýho Musila neznám a názor nezměním . EDIT o tomto problému se ví snad už od dob co jsem u rybářů !!

            NLocarp - Profil | Ne 21.4.2013 12:01:53

            Pvl >> Nevím přesně koho myslíš tím troubou ale jestli Jirku Musila, který je vedoucím programu na migraci úhořů, tak se s tímto člověkem nejdříve seznam a pak někoho urážej.

              NLadineeek - Profil | Pá 19.4.2013 6:21:45

              nofish >> Bohužel máš pravdu. U nás prakticky nikdo nekontroluje nakládání s vodami co se týká MVE a když už, tak se o kontrole ví dopředu a všichni jsou připraveni. Takže se jede povětšinu roku na krev.......určitá snaha ochranářů je ta, že už další elektrárnu nechtějí pustit, ale jak znám, na jakejch hliněnejch nohách stojej jejich neodborný argumenty, tak je první šikovnější investor zboří.

                NPvl - Profil | Čt 18.4.2013 19:15:40

                Je zajímavé ,že nějaký trouba vyleze s "novinkou" která už je známa X let . Vyleze ... a u toho to taky zkončí . Ostatně jako ve většině případech . A je celkem jedno čeho se týkají .

                  Nnofish - Profil | Čt 18.4.2013 19:12:32

                  Ladineeek >> Ahoj. Jen si dovolím dodat. Jsi jeden z mála, co si uvědomuje tenhle problém :-) On totiž ČEZ se dá ukecat na hromadu věcí, věřím tomu, že by se snažil něco pro úuhoře udělat, kdyby přišel správný podnět.
                  Ale problém je, že daleko větší paseku s úhoři a s vodou nadělají ti "soukromníčci" co jsou pro vidinu pěti korun navíc (za dodanou elektřinu) totálně změnit charakter řeky při malém průtoku a úhoři je netrápí. Když už mají před turbínou nějaký "lapač ryb" tak je taky přece nebudou nosit pod turbínu, když už je chytli...
                  Věřím tomu, že právě tihle "malovýrobci" nadělají největší paseku a stát/kontrolní orgány, si na nic "nevezmou nic", když se stane průser...

                    NRavachol - Profil | Čt 18.4.2013 19:04:40

                    Ladineeek >> to mas dozajista pravdu, tusim vsak ze tyto soukrme objekty nevlastni elektrarny zahrazujici celou šíři vodního toku prehradou. Až tento stav je pro uhore migrujiciho zpet ku trdlisti v sargasovem mori fatalni

                      Ndoliz - Profil | Čt 18.4.2013 7:35:48

                      Ladineeek >> možná jsem našel trochu lepší seznam. Tam jsou možná ají všechny elektrárny. http://mapa.czrea.org/instalace.php?TYP_INSTALACE=1​

                        NOG - Profil | Čt 18.4.2013 7:35:35

                        Tichá Orlice - bez komentáře

                          NLadineeek - Profil | Čt 18.4.2013 7:26:11

                          doliz >> To ne no, na první kouknutí tam není ani jedna od nás......

                            Ndoliz - Profil | Čt 18.4.2013 7:23:27

                            Ladineeek >> není zač, jen tam bohužel nejsou všechny elektrárny :(

                              NLadineeek - Profil | Čt 18.4.2013 7:21:42

                              doliz >> Díky!! Docela zajímavá statistika...

                                NLadineeek - Profil | Čt 18.4.2013 7:07:06

                                Ravachol >> Neznám statistiky, ale dost elektráren vlastní soukromé subjekty, nikoliv ČEZ.

                                  NPoušťák - Profil | Čt 18.4.2013 6:49:05

                                  se musím smát...po dlouholeté studii se zjistilo..o))) nad čím někdo bádá několik let víme my rybáři dávno.
                                  Dobře to napsal Ravachol a za mě úhoře nehájit,je to stejná blbost jako K-70 na většině revírech.

                                    NRavachol - Profil | Čt 18.4.2013 6:15:36

                                    jak jsem psal vedle v debate - proc sakra vysazovani uhore neplati ČEZ? nevim kolik bere reditel, ale podle myho by si mohl dovolit zaplatit to sam ze svych premii :) 3miliony kazdej rok na nasadu uhoru by pro takovej gigant nebyl problem...takovej holocaust na uhorich je jiny kafe nez naka vydra nebo volavka....

                                      NMAXXSKATER - Profil | St 17.4.2013 10:57:31

                                      Tohle bohužel není žádná novinka. Když jsem mluvil s chlapy, co dělají na úpravně vody, tak jim přicestoval i přímo tam ...

                                        Nmicek70 - Profil | St 17.4.2013 10:14:56

                                        hraji >> Vsechno je posledni dobou prvotni, pouze to co by melo byti prvotni neni.Prachy, elektrika, inovace, regulace, meliorace. Ale je videt, ze se nam to msti. Nikdo uz nam uhore ani lososy a vposledni dobe ani psruhy z prirozeneho vyteru neposle.

                                          Nhraji - Profil | St 17.4.2013 10:08:03

                                          pajagogo >> ano, to chápu. Jen je třeba zvážit letopočet, kdy byla většina našich přehrad projektovaných. Na to jsem chtěl upozornit. Že tehdy bylo prvotní zajistit energii.

                                            Nmicek70 - Profil | St 17.4.2013 10:05:02

                                            Ty elektrarny jsou nedotazeny. Ti co je projektovali a projektuji vubec neberou ohled na detaily, jako je likvidace prirozeneho tahu ryb. Skoda je uhoru. Chytam je uz 30 roku a v posledni dobe uz se ani na reky nevyplati na ne jezdit.

                                              Npajagogo - Profil | St 17.4.2013 9:50:26

                                              hraji >> znám spoustu chatařů u přehrad kterým to nikterak nevadí, naopak, porcované maso se jim lépe loví i zpracovává :-))

                                                Nhraji - Profil | St 17.4.2013 9:47:41

                                                Proboha, že turbíny zabíjejí úhoře víme minimálně 70 let. A teď je z toho novinka.

                                                  NLadineeek - Profil | St 17.4.2013 9:44:39

                                                  Čenda 513 >> Velice smutnej pohled. Na Labi v Jaroměři je k vidění taky semtam zmasakrovaná ryba, jenže bohužel to vůbec nikoho nezajímá.

                                                    NČenda 513 - Profil | St 17.4.2013 9:44:08

                                                    v roce 2012 žádná změna

                                                      NČenda 513 - Profil | St 17.4.2013 9:41:00

                                                      v roce 2011

                                                        NWoohooo - Profil | St 17.4.2013 9:40:24

                                                        Čenda 513 >> hajzli jedni ... nakopat jim do prdele

                                                          NČenda 513 - Profil | St 17.4.2013 9:37:23

                                                          Sázava 16 v Hamrech nad Sázavou pod elektrárnou v roce 2010

                                                            NWoohooo - Profil | St 17.4.2013 8:57:35

                                                            JEdna věc me na tom velice zarazi ... asice kdou jsou ochranci přírody Greepeace a jiné organizace ??? proc někdo nekrici do eteru ?

                                                              NDart Ness - Profil | St 17.4.2013 8:07:09

                                                              No to Novinky objevily Ameriku :-( Jinak,nechápu proč když už chce někdo stavět MVE,tak proč není automaticky v podmínce,že musí vybudovat rybí přechod....

                                                                NAnýzový dědek - Profil | Út 16.4.2013 13:41:55

                                                                EDIT: Je to v některé z jeho povídek- z hlavy nevím , která a hledat se mi to nechce....:-))

                                                                  NSlavnýLovecPampalini - Profil | Út 16.4.2013 13:34:39

                                                                  prostě dneska už lidi neuměj udělat věci tak aby fungovali, většinou to má skvělou myšlenku ale provedení stojí za houno a nebo je myšlenka špatná a provedení ještě horší... prostě kdyby se tím zabýval nějaký chytrý inženýr co staví přehrady tak to sakra musí fungovat a úhoři musel projít bez nasekání, jenže to by tu nesměla vládnout hloupost.... proč se mi zdá že věci který byli dělaný dřív sice primitivnějšími stroji, ale za to mnohem líp promyšlený, v dnešní době moderní techniky by to přece mělo bejt lepší ale jak je vidět tak není

                                                                    NAnýzový dědek - Profil | Út 16.4.2013 13:12:44

                                                                    Toto není nic nového. O tomto problému se již zmiňuje Ota Pavel ve své povídce Zlatí úhoři.
                                                                    A ani ty pokusy sledovat úhoře pomocí vysílačky (dnes čipu) není nový.
                                                                    Takže zase MZe vyhazuje peníze na bejkárny.
                                                                    Jedno je jisté, a to, že člověk postavil rybám do cesty nepřekonatelné překážky jako jsou přehrady a vodní elektrárny, díky nimž ryby jako Losos a úhoř nejsou schopny přirozeně migrovat do svých trdlišť.

                                                                      Nšmudla007 - Profil | Út 16.4.2013 12:57:59

                                                                      Stejně je to podzimní hájení úhořů absolutní šaškárna.. Berme to zatím tak že vysazovat úhoře v ČR má smysl pro sportovní rybolov a když už něco zřídit tak odchytový stanice na úhoře a úhoře převést na hranice .. nebo vyudit. Takhle platíme drahé monté a úhoři končí nasekaní, úplně zbytečný je vysazovat. Úhoř do rybníka a štěrkopískáčů a ty na výtěr vysadit do potoků a povodí velice blízko hranic kde už žádný turbíny nejsou.
                                                                      Není nutný aby v každé přehradě nějaký úhoř žil když se z tama neodloví na udici ani se neodchytne v úhořím lapadle.

                                                                        NWoohooo - Profil | Út 16.4.2013 12:57:22

                                                                        Rybatorstr - >> Elektrarenska lobby je velky problém ...

                                                                          NChosé 2 - Profil | Út 16.4.2013 12:45:28

                                                                          Rybatorstr >> Přesně s tím monte mě to také tak projelo hlavou, ale podobné je to, když nasazovali malé pstroužky do Litavky, včera sem hodil link Rover ve své Bleskovce. Před několika lety jsem dělal na stavbě vodní elektrárny, kde se to vedlo právě tím potrubím, několik set metrů po spodním kraji řeky, vybagrovalo se dno řeky a tím obsahem se to potrubí přikrylo.Další rok už tam rostla tráva a zásah nebyl k poznání. Jezdili to kontrolovat z odboru Životního prostředí. Takže těm kdo to mají uděláno nešetrně k prostředí a živočichům v něm žijících, bych dal termín opravy a tečka. Třeba zde plácám, ale jak je možné, že někdo musel a jiný ne. To jsou ty nepořádky ve státní správě, různý výklad pravidel a nejednotná řešení.

                                                                            NRybatorstr - Profil | Út 16.4.2013 11:26:55

                                                                            Chosé 2 >> Ta čísla jsou hrozivá 40% ku 1%. Když potom do vody pustí monté - je to v podstatě zbytečná práce. Chtělo by to nějaké účinné řešení.

                                                                              NChosé 2 - Profil | Út 16.4.2013 10:17:55 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

                                                                              Podle nařízení Evropské komise by měla být migrační schopnost úhoře 40% a u nás je na 1%.
                                                                              Tak opravdu nevím, kolik připadne vodních elektráren na 100 km toku v ostatních zemích EU, ale u nás na rozdíl od 70 - 90-tých let narostly, jak houby po dešti. Nejsem žádný odborník, ale když se podívám, jak byl v dřívější době řešen přítok vody z řeky pod turbíny (dlouhým náhonem s šachtou, širokým potrubím v zemi o průměru 60-70 cm ) a podívám se dnes např. na Berounce voda v blízkosti jezu jde téměř na přímo, pouze přes mříž a krátkým náhonem, tak se nedivím, že ti úhoři neprojdou :-(( No a aby v době migrace úhořů omezili majitelé vodních elektráren jejich provoz, když se jim na podzim při deštích zvedne průtok vody na který celé léto čekají, neboť jim přitékají peníze vidím jako scifi.