Diskuse k článku: Co to znamená chovat ryby?

Diskuse k článku Co to znamená chovat ryby?

Autor diskuse: Hraji - Profil , 13.8.2006

Fishky - Profil | St 16.8.2006 15:23:34

Když krapet fušoval do akvaristiky, dalo se množení ryb rozdělit do a) jako hobby, b) už spíš bussines:) jako hobby se daly množit třeba živorodky, finančně nenáročné, přesto mnohdy fascinující :) při množení mnoha jiných druhů již však mnohdy nešlo ani tak o hobby, jako spíš co pak s rybkama, které sem následně prodával do akvaristik. Při tom se naskytla otázka "stojí to vůbec za to"? je moc fajn pocit dokázat ty malé potvůrky s úspěchem množit ale něco to stojí... aproto se naskytá otázka, stojí to za to? No a k tomu by bylo vhodné znát "náklady" na takový "špás", případně srovnat to s cenami jiných chovatelů, jestliže takový jsou, což mi v článku chybí. Protože bez toho, aby se na tom "ušetřilo" by to smysl nemělo.

profo - Profil | St 16.8.2006 13:57:52

Mustafa Ali Fortanhi bin Xaxapvi - ® : ale to co jsi psal, že to není na větší diskuzi tady tak s tím s tebou souhlasím. Tohle je téma, které aby jsme se dobře pochopili je potřeba probrat někde klidu a jak jsi napsal z ouška do ouška.

profo - Profil | St 16.8.2006 13:51:57

Mustafa Ali Fortanhi bin Xaxapvi - ® : Ačkoli jsem si myslel, že po strastiplnémzvykání si na tvé příspěvky (to nemyslím ve zlém) jsem se alespoň trochu je naučil chápat, tak tímto jsem opravdu jak píšeš opět mimo. Předem říkám, že nejsem přímým zástáncem privatizace. Nemyslím si, že ta je všelék stavu, který je na našich tocích, ale ostatně ty taky nejsi pro 100% privatizaci a řekni jestli se pletu. Netvrdím ani, že vím všechno a že mé informace nejsou zkreslené. O tom se myslím přít rozhodně nemusíme. Hlavní je jestli věci chápem stejně, podobně a nebo úplně jinak. Jelikož jsem četl i spostu článků na webu na který občas něco přispěješ i když většina je tam od tvého kolegy, tak vím o čem mluvíš a z části ti rozumím. Je pravda, že na část věcí mám jiný názor než ty, ale to je to, že nejsme stejní. Za svým názorem si stojím pokud ho mám podložený, ale pokud jsi schopen mi ho vyvrátit a doložit, že je špatný, tak nejsem typ člověka, který by se nenechal přesvědčit. A vzhledem k tomu faktu, že spoustu informací mám k dispozici, tak si myslím, že nemáš v tomhle až zas takovou pravdu jak si možná myslíš. Tím ale nechci říct že lžeš, to ani náhodou. je relativně možné, že oba mluvíme o stejné věci, jen každý jiným způsobem a nemůžeme se domluvit že je to jedno a to samý. Doufám, že tomu rozumíš jak to myslím. Netvrdím, že je potřeba každého plácat po ramenou za to co udělal, ale jsou tu lidé, kteří se snaží aby už tak divně fungující hospodaření nebylo ještě horší, páč prozatím a to i díky zákonům není hybná páka na to aby se to změnilo v brzké době. Pak se musím přiklonit k tomu, že je dobře, že takový tu jsou a snaží se i když je to jen malá kapka ve velkém moři vody a ta to moře rozhodně neosladí, ale ani mu neublíží. Pyzda to napsal dobře v ohledu na to, že rybařina je zábava, ale násada je byznys. Je to tak, ale jelikož je daby taková jaká je a byznys se hlavně skládá z poptávky a nabídky, která se podřizuje ve většině poptávce, tak to na našich vodách vypadá tak jak to tam vypadá.Je krásné se tady o tom pobavit a docela vítám Kocháčův úmysl, i když si opravdu nejsem jist, že k něčemu razantnějšímu dojde, ale je tu aspoň nějaká chuť. Tady se můžem zhádat do krve, ale ničemu to nepomůže a myslím, že i ty jsi to tu několikrát napsal. Frk má v tom co napsal taky kus pravdy. Je těžko vybrat z toho co je opravdu to pravé, ale myslím si, že to aby to fungovalo je někde mezi a to mi asi nevyvrátíš, protože podle mě svaz jako takový si bude stát za svým až do doby než bude vystaven konkurenci, ale všechny vody do soukroma taky nic nevyřeší, páč spousta malejch dle mě brzy padne na to, že nevydrží tlak těch větších a co nastane, většinu ovládne pár větších a stanou se tady vlastně další svazy i když né dobrovolné. Je mi jesný, že v dobrovolnosti to asi jistě budoucnost nemá, ale zatím se s tím moc dělat nedá to snad uznáš. Zárove%n si myslím, že Pyzda má pravdu v tom, že by se hodně pomohlo systému tím, že by se stal transparentním. Snad jsem to napsal pochopitelně, páč to píšu poc chvilkách a tak se mohlo stát, že to nebude soudržný text. Tak mi to promiň a ostatní snad taky.

Mustafa Ali Fortanhi bin Xaxapvi - Profil | St 16.8.2006 12:59:59

frk, profo, pyzda: dnes už můžu s klidným svědomím zcela přesně prohlásit, že jste mimo mísu. A ani se není čemu divit. Fabulujete na úrovni komentářů některých zde přítomných lidí, které používali asi před 5 lety. Přátelé, základním předpokladem vývoje je neustálá chuť po správném vnímání a chápání a z něho vyplývajícího vědění. Například Frk ve svém příspěvku nepochopil vůbec správně můj postoj k brachovi (toho znám osobně) a hrajimu (toho neznám osobně). Nebo se opravdu domnívá, že lidé blízcí či jakýmkoliv způsobem sympatičtí mají být jen plácáni po ramenou? Následně také Frk projevil zásadní neznalost z oblasti legislativy a špatnou kreativivou v souvislosti s možnostmi, které existují nebo mohou za reálných okolností existovat (zde byl následován i dalšími, kterým jsem můj komentář určil). Drazí kolegové, závěrem mám pro vás radu: chcete-li, aby vaše komenty nenarážely na odpor oponentů, kteří jsou informováni dobře (ať už kolektivem ve kterém jsem já či vlastní činností), musíte být také velmi dobře informováni. Dále je pak dobré si uvědomit, že nikdy neexistuje jen jedno řešení a hájite-li jen jedno, musíte opět dobře znát i ta další. Jinak hrozí riziko, že se dostanete do podobně komické situace jako kupř. Bachy ve známých otázkách o globálním srazu a také se můžete stát terči vyznavačům břitkého humoru (jako jsem já a nejen já).

Pyzda | St 16.8.2006 9:33:18

Pro ujasnění: chov ryb a násad = byznys, rybařina = zábava. Tyto věci nelze spojovat a kombinovat. Ve spojení těchto dvou činností vznikají zcela automaticky a očekávaně "černé díry", které ze své podstaty nelze odhalit.

Pyzda | St 16.8.2006 9:25:39

Frk, profo: Na úvod, já osobně jakoukoliv privatizaci, či 10letou střídačku za současného stavu považuju za nesmysl a pokud se o to někdo snaží, činí tak s jasným záměrem.... . Málo kdo si uvědomí, jak se celá věc s naším rybářstvím vyvíjí. Rybářské spolky vznikaly na konci 19. a do první poloviny 20.století, kdy činnost, jakou zde popisuje Hraji byla normální a byla základem fungování samostatných spolků. Za doby socialismu se kontrola nad těmito spolky převedla na MO a ÚS, byl do této činnosti vnesen bolševický řád, (každá schůze měla "politickou" část a schválení postupu ÚVKSČ za nuceného potlesku, rybáři i celá společnost byli pod kontrolou) , ale měla i klad, a to územní hospodaření. Podtrhuji, že to bylo v době, kdy všechno bylo všech. Územní hospodaření není špatná věc, ale musí mít logická pravidla a akceptovat vývoj. Tím chci říci, že dobrovolnictví ani privatizace a možnost volby současný svaz nemůže spasit, naopak vytváří prostředí pro plánovité odčerpávání peněz mimo společnou rybařinu. Když to shrnu, tak já na své zahrádce nemohu konkurovat např. v produkci čehokoliv profesionálnímu pěstiteli. Můj produkt bude vždy dražší a může sloužit pouze a jenom mě, nebo mé rodině. Obdobně je to i s výrobou násad. Pokud bych svoji zahrádku otevřel, jako je dnes otevřena většina revírů k CS rybolovu, splakal bych nad výsledkem, jako pláčí i mnohé MO a stav (hlavně na řekách) všichni vidíme. Cesta k lepšímu rybaření nevede přes dobrovolnictví, ani přes změť soukromých vod, ale racionální fungování jednoho svazu, jehož jedinou povinností a účelem bude optimálně nakoupit a vysadit druhově a věkově rozmanitou násadu do všech vod dle jejich charakteru , každoroční audit a zveřejňování všech toků financí a závazků na netu, přístupným všem rybářům. (Ne jen v rozsahu MO).

profo - Profil | St 16.8.2006 7:38:00

Frk : moc hezky napsáno a vidím v tom velký kus logiky a předvídavosti a jak jsi napsal o tom lítání z extrému di extrému, tak to sedí snad líp než hrnec na pr..l.

Frk - Profil | St 16.8.2006 1:15:43

MAFbX,xycht,Pyzda/ Docela rozumím vaší řeči a zároveň mě z ní trochu mrazí. Podle mého názoru v mnoha věcech máte pravdu, ba i v těch zpropadených úhlech.
Na druhou stranu musím říct, že jsem docela rád, že privatizace směrem vašeho pohledu postupuje spíše plíživě. Ne z důvodu, který tu naznačuje M A f...(taky bys nick mohl zkrátit) tedy známé i neznámé požitky vedoucích funkcionářů a tím i navazující hospodaření svazu či ÚS,výdaje, které samozdřejmě nemůžou jít jen do násad a jiné neprůhledy a nešvary velkého podniku, ale z důvodu zcela prozaického, tedy přes vlastní kapsu.
Jsme národ,jak jsem si v posledních X, možná dvaceti letech všiml, který si libuje lítat do extrému. Ať se to týká plusu či mínusu.
Tady z toho plyne má obava.
Jsem nenáročný člověk, s rybami spjatý tělem i duší, ikdyž k lovu se dostanu tak jednou až dvakrát do roka (dobře mi tak ;)) ) a vidím to takhle.
Jakmile skončí jakási rádoby doba hájení revírů (nový zákon, vyjednávání, a.t.d.snad 10 let), pokud jsem to řekl správně nebo alespoň naznačil a objeví se volný trh, nastane pravý opak dnešní situace. Revíry se rozprodají a každý začne podnikat. Vám nemusím zdůrazňovat, co to všechno bude znamenat. Dobře. Ze začátku se produkční rybářství bude mít na jedničku.Všichni budou chtít ryby a odborníky.Část současného členstva (či jen rybářů?), toho lépe situovaného zareaguje kladně. Dostalo se jim toho po čem volali. Klid a servis - v pořádku, o tom to je. Další část si povzdechne a bude si kupovat povolenku k lovu jen nezbytně časově omezenou dobu aby vystačili s rozpočtem. Ta poslední část končí, protože - povolenka na tři dny za 750Kč ?!.
Upozorňuji, že, prasata, vychcánky a různé jiné ..ánky nemusím ani já, což by jistě potvrdili i někteří odsud ;).Samozdřejmě se tito vyskytují ve všech zmíněných skupinách a x procent jich stejně zůstane a nezbavíme se jich.
Tímto skokem, dle mého mínění,poklesne zájem o rybářskou bižu a servis všeho druhu- tím pokles obchodu i nakonec prodej ryb (pokles poptávky).Proč nakupovat, když není vychytáno. Nastane lobistický tlak na změnu situace a... kolotoč začne znovu.
Možná si řeknete, vidí to černě.Ne,ne, vidím to v návaznosti nabídka-poptávka a s odstupem let.
Často se na tomhle servru neprojevuji, ikdyž už jsem tu taky pár let ale teď považuji za vhodné tuto poznámku napsat.
Když se ale někdo domníváte, že třeba jsou ti lidé ,slušně řečeno pitomí, viz poznámka o brachovi, Hrajim či jiných, máte, možná ač to zní neuvěřitelně pravdu. Jsou pitomí, -ale pro vás. Nemusíte je mít rádi, nemusíte s nimi souhlasit, jejich názory se vám mohou zdát jakoby povznesené, hodně lidí je na to citlivých ale jsou to názory, třeba lidí študovaných nebo s praxí a říkají je proto aby seznámli a pomohli.
Třeba za práci pro rybáře berou i peníze, ikdyž dle mé zkušenosti vskutku směšné ale dělají to pro nás.
A znovu si dovolím zdůraznit, že většiny věcných názorů M A F..,xycht aj. si vážím protože ukazují i druhou stranu naší rybářské mince.
Takže takhle slušně věcně - to beru... Frk

Mustafa Ali Fortanhi bin Xaxapvi - Profil | Út 15.8.2006 19:28:27

xycht, profo: ziskali jsem s Milosem velmi presny prehled deni v US a uz presne vime, ze kamen urazu je zakopan jinde. Stejne tak uz mame definitivni prehled o toku financi. Do verejneho upresneni tady na netu jsme se ovsem rozhodli nejit. Kdo chce vedet detaily formou "z huby do ouska", musi prijet na Casting Weekend viz oznameni v Muskareni.

Rommi: zadnych clanku ode me se zatim nedockas, navic ucelene clanky publikuji jinde. Nejake informace o svazodeni naleznes od Milose na www.czechfly.com ... ale jinak viz vyse, soucasna situace neni vhodna pro zasadni verejnou publikaci.

Maty a ostatni priznivci hrajiho: z jednoho uhlu pohledu si hrajiho, stejne jako vy, zasadne vazim. Dam-li ovsem dohromady vsechny "uhly" a zkusenosti ze zdejsich diskusi, leccemu nerozumim a ledasco se mi nelibi. Ale to povazuji za uplne normalni. A stejne tak povazuji za normalni subjektivni kritiku za pouziti objektivnich ukazatelu.

xycht | Út 15.8.2006 16:47:33

Maty: teď nevim jestli je to narážka na mě, ale to je jedno :-) Každopádně práce Hrajiho a lidí co poctivě odvádějí práci pro členy si vážím,ale kromě těchto lidí se tam pohybují lidi, který těží z toho, že je hospodaření ČRS netransparentní......ptám se proč se automaticky nezveřejňují výsledky hospodaření?

Maty - Profil | Út 15.8.2006 14:28:32

xycht: jak praví klasik "Do člověka se vejde více velkých slov než myšlenek"

profo - Profil | Út 15.8.2006 14:26:06

xycht : jj, ale normálně se k těmto info nedostaneš, páč výbory MO odpovídají za to, že prodají se ziskem a pokud se jim to povede, tak je vše ok a nic se řešit nemusí. Jen je rozdíl na stejný rybě vydělat 10% nebo 60% (to je příklad). Taky bych se k těmto informacím nedostal, kdybych nebyl ve výboru.
Edit :

xycht | Út 15.8.2006 14:22:21

profo> no to jsou zajímavý věci...

profo - Profil | Út 15.8.2006 14:17:46

xycht : v ČRS je jeden velký problém a tím jsou ÚS. Když jsem dělal výtah z kroniky naší MO a došel k datu kdy se ujaly ÚS (tenkrát KV) svých poviností vypadalo to jako docela dobrý nápad, že se se vším nebude muset lítat do prahy, ale jak čas postupoval tak se čím dál tím víc ukazuje, že jejich práce je spíše jen jak se říká na oko. Dělají čím dál tím více chyb (to je vidět i na BP z určitých ÚS - které se liší k krajské povolence a k povolence celosvazové) a při okdupu ryb je (a to nevím proč) jiná cena když je prodáš na vody obhospodařované přímo ČRS (cena je vyšší) než na vody obhospodařované ÚS (cena za stejnou rybu někdy až poloviční) Z toho je vidět, že MO je ÚS spíše okrádána než podporována. Vím dosti tvrdá slova, ale myslím si, že kdyby tady byl pouze ČRS (a MRS) bez ÚS, tak by MO mohly v podstatně větší míře zarybňovat, páč by se ušetřilo sposta dalších peněz, které teď padají někam, kde nikdo neví co se s nimi stane.

xycht | Út 15.8.2006 14:11:12

Maty: máš pocit, že na tom psal Mustafa vážně nic neni?

xycht | Út 15.8.2006 14:08:40

Maty: souhlasím, ale kolik je takových lidí jako Hraji ve svazu? Kolik tam může být vykuků, který tomu škodí?

xycht | Út 15.8.2006 14:07:19

Článek se mi velice líbí a dávám za 1, protože tý práce si vážím, zvlášť když sám takto nepřispívám.

Co se týká příspěvků Mustafy Xaxapviho, tak zvlášť ten poslední je podle mého názoru velice přesný. Od jednoho člověka zde z MRKu jsem dostal velice zajímavý odhad možného hospodářského výsledku ČRS (nikoliv MRS) - pohybuje se (ten odhad) hodně v kladných číslech......je to samozřejmě spekulace, al pokud by se to číslo potvrdilo, tak ani nechci vyslovit kolik ryb by za tyto peníze (členů ČRS) mohlo být ve vodě.

Navíc se mi zdá systém organizačních složek, územních svazů značně nepřehlednej ....

Maty - Profil | Út 15.8.2006 13:54:13

tlučhubové zůstanou tlučhubama
Jirko to , že to děláte dobře je asi nejvíce cítit ze spokojenosti rybářů navštěvujících Svitavu.

Pyzda | Út 15.8.2006 13:46:41

Většině spokojených: každá práce která má smysl je prospěšná pro společnost, ale hlavně pro toho, kdo ji dělá. To, jestli si rohlík upeču sám a rodina mě bude plácat po ramenou, jako vy hrajiho zde, nebo si zajdu do obchodu a rohlík i násadu koupím, není jedno. Pokud budu péci rohlíky i když to moc neumím, spotřebuji na to mnohem víc času i peněz, než když si je půjdu koupit. Ano v roce 1984 to byl problém. Dnes ale ne. Násad je relativně dost, ale není poptávka. Za vybrané peníze od rybářů a říkejme tomu jak chcete, povolenka, brigády, členské známky, by bylo možno zdvojnásobit zarybnění násadou, včetně zajištění chodu svazů, i bez plácání se po zádech. Přiznám se, že hospodaření MRS nerozumím, ale v ČRS je výsadba reofilních ryb na většině revírů 10% oproti "Hrajiho" revíru. "Hrajiho" revír je asi vyjímka, nebo Slušovice, nebo Jurský park. Na plácání se po zádech bych si počkal, až se zarybnění v tekoucích vodách zlepší globálně v celém svazu. Na to ale "dobrovolníci" nemohou stačit.

rommi | Út 15.8.2006 12:49:18

Mustafa Ali Fortanhi bin Xaxapvi> myslim si, ze teoria a tvoj "uslachtily zamer" su pekne veci, ale realita je niekde inde a nepredpokladam, ze tam, kde ju vidis viac - menej priezorom recesie ty. tolko k clanku odo mna, nechcem dehonestovat snahu pisatela vylievanim si srdca v pokeci...apropo: kde najdem tvoje clanky venujuce sa situacii vo zvazoch, aby som sa vedel zorientovat?