Obecný zájem

Kategorie: Všeobecné
V článku „Zákaz vstupu na pozemky - jak to bylo a je“ jsem uvedl, že majitel pozemku je povinen, na základě § 11 odst. 8 zákona č. 99/2004 Sb., podle § 151o odst. 1 občanského zákoníku, strpět vstup rybáře na vlastní pozemek k výkonu rybářského práva (tedy i za plot).
V této souvislosti se vynořily různé názory a otázky týkající se OBECNÉHO ZÁJMU.

K této otázce je třeba uvést nejprve toto:
Listina základních práv a svobod („Listina“) v čl. 4 stanoví, že povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod s tím, že meze základních práv a svobod mohou být za podmínek stanovených Listinou základních práv a svobod upraveny pouze zákonem a že zákonná omezení základních práv a svobod musí platit stejně pro všechny případy, které splňují stanovené podmínky; při používání ustanovení o mezích základních práv a svobod musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu. Taková omezení nesmějí být zneužívána k jiným účelům, než pro které byla stanovena.

Dále Listina v čl. 11 stanoví stejnou ochranu majetku s tím, že každý má právo vlastnit majetek, že vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu, že jen zákon stanoví, který majetek nezbytný k zabezpečování potřeb celé společnosti, rozvoje národního hospodářství a veřejného zájmu smí být jen ve vlastnictví státu, obce nebo určených právnických osob, ale také, že vlastnictví zavazuje, nesmí být zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy, jeho výkon nesmí poškozovat lidské zdraví, přírodu a životní prostředí nad míru stanovenou zákonem a zásadní věc:, že vyvlastnění nebo nucené omezení vlastnického práva je možné ve veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu.

Vzhledem ale k tomu, že se Česká republika stala součástí civilizované Evropy stala se i problematika omezení vlastnického práva součástí právního pořádku Evropské unie (i když Česká republika se formálně přihlásila k ochraně lidských práv daleko dříve). Protokol č. 1 k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod v čl. 1 stanoví, že každá fyzická nebo právnická osoba má právo pokojně užívat svůj majetek, nikdo nemůže být zbaven svého majetku s výjimkou veřejného zájmu a za podmínek, které stanoví zákon a obecné zásady mezinárodního práva a že předchozí ustanovení nebrání právu států přijímat zákony, které považují za nezbytné, aby upravily užívání majetku v souladu s obecným zájmem.

Jak uvádí ve své publikaci Eva Hubálková *) „zásadním rozdílem mezi zbavením majetkových práv a jejich úpravou, tj. omezením, je nezvratitelnost důsledků zásahu. Na rozdíl od opatření, jímž je vlastník majetku fakticky i právně zbavován, úprava vlastnických práv tento "zásadní" aspekt postrádá. Vlastník může i nadále se svým majetkem disponovat, třebaže omezeně, a to buď z hlediska časového nebo obsahového. Jde jednak o situaci, kdy má v zásadě možnost - s většími či menšími obtížemi spojenými či vyplývajícími právě z opatření státního orgánu - jej prodat či pronajmout anebo použít k jiným účelům, anebo majetkem nemůže dočasně disponovat.“.
---------
*) Majetkové restituce, vlastnické právo - výklad právní terminologie užívané ESLP (Evropským soudem pro lidská práva) při aplikaci čl. 1 Protokolu č. 1

K tomu nutno podotknout, že Soud pro lidská práva projednával na základě článku 1 Protokolu č. 1 několik stížností, přičemž v omezení vlastnictví neshledal rozpor s Úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod, například:

Možnost hospodařit formou rybolovu na vlastním pozemku ztratil vlastník pozemku ve věci Banér v. Švédsko, a to v důsledku nového zákona, který dával veřejnosti právo lovit ryby i na soukromých pozemcích. Tento zásah do vlastnických práv byl Soudem považován za omezení výkonu vlastnických práv proto, že vlastník pozemku se mohl společně s ostatními rybolovu účastnit196) a mít tak z něho alespoň částečný profit.

Dalším příkladem ztráty práv hospodaření je věc Chassagnou a další v. Francie, jejímiž protagonisty bylo deset zemědělců vlastnících pozemky o rozloze nižší než 20 hektarů, zahrnutých do Schváleného obecního sdružení lovu ("Sdružení"). Jako členové Sdružení odpůrců lovu a Sdružení na ochranu divokých zvířat umístili na hranice svých pozemků panely s nápisem "Lov zakázán" a "Úkryt pro zvěř". Stěžovatelé si nepřáli lovit na svých pozemcích a nesouhlasili s tím, aby na ně mohly vstupovat za účelem lovu jiné osoby. Avšak přestože byli odpůrci lovu z etických důvodů, byli každoročně na svých pozemcích nuceni snášet přítomnost ozbrojených lidí a loveckých psů. Nebylo pochybnosti o tom, že toto omezení volného nakládání s užívacím právem zasahovalo do vlastnických práv stěžovatelů.

A jsme u základní věci: NUCENÉ OMEZENÍ VLASTNICKÉHO PRÁVA JE MOŽNÉ A TO NA ZÁKLADĚ ZÁKONA A ZA NÁHRADU.

TO TAKY BYLO RYBÁŘSKÝM ZÁKONEM PROVEDENO, JESTLIŽE BYLO PRÁVO VLASTNÍKA POZEMKU PROLOMENO PRÁVEM RYBÁŘE VSTOUPIT NA JEHO POZEMEK ZA ÚČELEM VÝKONU RYBÁŘSKÉHO PRÁVA A ZA NÁHRADU, POKUD TAM ZPŮSOBÍ ŠKODU. Toto právo je samozřejmě na vlastníkovi pozemku vynutitelné a pokud někdo pozorně četl shora uvedený článek, stalo se tak už v roce 1929 soudní cestou.

Teď ale nastupuje druhý problém, co s tím, je-li vstup zakázán z důvodu obecného zájmu. Nic, jen respektovat, pokud nechcete napadnout tu skutečnost, že nebyly splněny podmínky „obecného zájmu“.

Obecný zájem na úpravě užívacího práva může vyplývat z nutnosti respektovat soukromé, nikoli veřejné, ale přesto dostatečně závažné podmínky omezení (úpravy) užívacích práv majetkových subjektů, aby v zájmu racionálního fungování vztahů ve společnosti byly zákonem stanoveny omezující podmínky užívání. Platí zásada, že k porušení ustanovení článku 1 Protokolu č. 1 nedojde, pokud zásah zachovává "spravedlivou rovnováhu" mezi požadavky obecného zájmu společnosti a ochrany práv jednotlivce. Jinými slovy, musí být zachován rozumný vztah mezi použitými prostředky a cíli, ke kterým zásah směřuje.
Stát si zachovává právo široké míry uvážení, aby implementoval tuto zásadu na konkrétní případy.
Soud pak posuzuje, zda tomu tak skutečně bylo. Při určování přiměřenosti zohledňuje různé, mnohdy i protikladné aspekty, aby si byl jist, že vlastník majetku nenesl zvláštní nepřiměřené břemeno. I zde je důležitým aspektem finanční náhrada, reálná možnost zahájit a účastnit se řízení zachovávajícího vlastníku procesní práva, v rámci kterého lze opatření úpravy užívání majetku napadnout a k tomu se přidává ještě třetí aspekt: důvod nebo účel, pro který majetek byl nebo měl být vlastníkem užíván, a dobu, pro kterou bylo nemožné majetek užívat.
Soud pro lidská práva například ve věci Posti a Rahko v. Finsko mínil, že právo stěžovatelů rybařit v určitých vodách ve státním vlastnictví na základě nájemní smlouvy a udělené koncese k rybolovu bylo "majetkem" ve smyslu článku 1 Protokolu č. 1, a že omezení tohoto práva vyhláškami bylo formou úpravy užívání tohoto majetku. Podle jeho názoru zásah do práv byl zákonný, ospravedlněný a sledující obecný zájem ochrany rybích zásob. Navíc nezrušil zcela právo rybolovu lososů a mořských druhů ryb v těchto vodách, a stěžovatelé byli odškodněni za utrpěné ztráty.

Tak si kolegové rybáři vyberte.

Závěrem dodávám, že odkazy na „veřejný či obecný zájem“ uvedené v rybářském řádu resp. v soupisu rybářských revírů na rok 2008, jako např. na str. 59, „Na tůni Staré Labe zákaz lovu ryb ze břehu areálu Houštka z důvodů veřejného zájmu“, nebo na str. 131, „V obecném zájmu je zákaz lovu ryb pod hrází nádrže Skalka po obou březích zakázán…“, jsou naprosto nedostatečné. Jde o flagrantní porušení slušnosti k rybářské veřejnosti, která tak nemá informaci o tom, kdo a z jakého důvodu obecný či veřejný zájem stanovil, a proti komu se tak bránit. A že jsou v této knížečce zásadní chyby, které matou rybářskou veřejnost snad není třeba uvádět, ale alespoň jedno: v § 16 vyhlášky č. 197/2004 Sb., jsou jen čtyři odstavce, přesto se u revírů č. 411018, 411171, 411174, 411033 ale i dalších se odkazuje na pátý a šestý odstavec. Šlendrián!
 
Turňa - 12.3.2008

Diskuse k miničlánku

JKL - Profil | Ne 16.3.2008 11:36:58

Turňa: Velmi poučné a vzhledem k právnímu chaosu asi vyčerpávající. Absence definice "Veřejného zájmu" se netýká zdaleka jen výkonu RP, a obávám se , že až bude tento zájem definován - např. v souvislosti s výkupem pozemků - nebude to zrovna veselé čtení.

MRKnato - Profil | Ne 16.3.2008 10:50:22

Někdo se tu snaží omámit rybáře tím, že když mají RL a povolenku, mají více práv než jiný občan, který RL a povolenku nemá. Tím myslím pseudoprávo omezovat někoho jiného. Právě proto obecný zájem nemůže být specifikován. Tam kde se problémy vyskytnou, jsou uživatelem vtěleny do soupisu revírů. Ale i kdyby tam vtěleny nebyly, nebo blbě, nic podstatného to neřeší. Řeší pouze ty případy, kde rybář nevidí onu mez jiného zájmu, třeba plot. Např. chráněné území.

Turňa - Profil | So 15.3.2008 9:48:30

Inu komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí.

MRKnato - Profil | So 15.3.2008 1:24:18

hraji : nyní provádím rozdělení pozemku a jeho sloučení k pozemku na kterém jsou stavby hlavní a vedlejší, tedy oplocení je nutné a jedná se o velmi známý ryb. revír. Pokud tě to bude zajímat, mohu tě seznámit, jaký bude následný stav rybolovu z tohoto pozemku v našem právním prostředí i bez jeho shrnutí ......

MRKnato - Profil | So 15.3.2008 1:11:37

Dalimile, až mě nějaký zákon dá "právo" ke vstupu např. do tvé ordinace i proti tvé vůli, přestanu platit nemocenské pojištění, jelikož si vyšetření provedu sám...... Dnes je každý dobrým zedníkem, právníkem, proč by nemohl být doktorem?

MRKnato - Profil | So 15.3.2008 1:03:06

Turňa : pokud by jsi neudělal hrubou chybu hned v úvodu, asi bych to nekomentoval, ale v zákoně č. 99/2004Sb. je to uvedeno úplně jinak. Pobřežní pozemek, jak správně uvádí zákon by mohl být v zákoně specifikován i jako např. neupravený pozemek, mokrý pozemek, zatravněný pozemek, pozemek u vody, nebo neoplocený pozemek. To, že je za povolením vstupu rybáře na pobřežní pozemky při výkonu ryb. práva uveden zákaz vstupu z obecného zájmu, dává tomuto ustanovení jasně výčtový charakter, neboť plot je zařízení, specifikující zcela jasně obecný zájem. Tedy žádný zákonodárce by vědomě nehnal jeden zákon, přes druhý. Navíc soupis revírů s jejich popisem a uvedením obecných a veřejných zájmů má s jakoukoliv právní úpravou společné akorát velké kulové.

becher - Profil | Čt 13.3.2008 15:59:40

Turňa: výborný článek. zajímalo by mě jako laika mírně postihlého zájmem o právničinu,kde sháníš materiály , resp. podrobnosti o případech, tak lehce řečeno neobvyklých, jako zmiňované kauzy Banér v. Švédsko nebo Chassagnou v. Francie apodobně. Díky za odpověď. příp. email. r.jirousek@seznam.cz

Cottus - Profil | Čt 13.3.2008 12:51:00

Prosím znalé věci o osvětlení rozdílu mezi : "veřejným" a "obecným" zájmem...
Resp.jakým zájmem je rybaření (hospodaření)o .s.

hraji - Profil | Čt 13.3.2008 7:32:22

MRKnato: no comment, nic jiného jsem nečekal.

[uzivatel odstranen] - Profil | Čt 13.3.2008 7:23:29

MRKnato -- co se dalo jiného čekat. Důvod Ti byl popsán v bleskovce poměrně jasně a to, že v praxi v mnohých případech je situace jiná, je věc druhá. Oplocený pozemek by měl být dle platné právní úpravy u nás spíše výjimkou (mám na mysli pozemky zasahující až k vodě - řece, či zabírající i koryto řeky). A obecný zájem není tím zájmem, jak z povahy věci plyne, který by "a priori" vstup na _všechny_ pozemky omezoval, je to jen jeden z důvodů, proč tam nesmíš. Ale jen u některých pozemků.

Turňa - Profil | Čt 13.3.2008 7:22:36

MRKnato: Však říkám, že nekomentuji, jen shrnuji právní prostředí. Nic víc, nic míň. Jak je to s vymahatelností práva je už věc skutečně jiná. Petrův zdar.

kakr - Profil | Čt 13.3.2008 7:13:07

Turňa:
článek pěkný, vymahatelnost práva v ČR v podobných případech se dostává do záporných čísel.
Co jiného se může dít ve státě, kde si soudce vyrobí virtuální proces, včetně závěrečné řeči obhájce a když to praskne tak dostane směšnou pokutu a soudí dále !!!!

MRKnato - Profil | Čt 13.3.2008 0:49:31

Turňa : pokud je právo vstupovat obecně na pobřežní pozemky tak silné, nikde jsem to nezaregistroval. Bohužel jsem nezaregistroval ani důvod, který by opravňoval kohokoliv, tedy i rybáře vstoupit na oplocený pozemek. Obecný zájem, je právě tím zájmem, který to neumožňuje. Ve svém expozé totiž nečiníš rozdílu ve vstupu na rozdílně evidované pozemky v katastru nemovitosí, včetně jejich využití. To vidím opět jako velkou chybu tohoto bleskového příspěvku. Rolník v Porýní i ve Finsku má smůlu, ale vlastník oplocené zahrady u domu, kterou tak užívá např. Rómský aktivista, je ve zřejmé výhodě oproti tomuto zbožnému přání. Zákon, který mě umožní oplotit si pozemek asi nebude v rozporu se zákonem o vstupu na některé pozemky v souběhu s výkonem nějakého práva. To jsi trochu podcenil.....

[uzivatel odstranen] - Profil | St 12.3.2008 21:59:48

Excelentní. Po přečtení nemám co dodat...