Feederová liga - Lužnice

Kategorie: Feeder
Prvni kolo nejvyšší soutěže lovu ryb na feeder - 1. Ligy - se letos konalo na řece Lužnici těsně nad soutokem s Vltavou. Loni se nám zde dařilo - náš Preston feeder team MRK.cz skončil na skvělém třetím místě a já jsem v jednotlivcích byl také třetí. Letos byl tento závod o dva měsíce dříve a obávali jsme se, že ryby se budou zrovna třít vysoko proti proudu - sice se nějaké ryby třely (možná kapři), ale vetšina ryb už byla vytřená a podle pátečního tréninku se dalo odhadovat, že by úlovky mohly být podobné jako loni, kdy se první den chytalo v průměru kolem 10 kg ryb za 5 hodin lovu a druhý den ještě o něco více. Po pátku se zdálo, že by se mohlo chytat také docela dost kaprů, kteří by se svými cca 1-2 kg dokázali zamotat výsledky.

V pátek večer jsme namíchali krmení na sobotu (stejné jako loni) a u grilování masa probrali společně taktiku. Bude potřeba chytit 20-30 menších ryb a snad se připletou i cejni kolem kila nebo kapři. První den jsme nechtěli stavět taktiku na větší ryby, bereme cokoliv, ale pro jistotu každý vyfasoval plechovku kukuřice, kterou otevře a použije, až kdyby se kolem něj začali chytat kapři.

Živé nástrahy jsme si nachystali ráno - červy, pinky, hnojáky, malé a velké patentky.

K řece jsme přijeli mezi posledními. Mnoho lovců přenocovalo přímo u závodní trati - nedaleký kemp byl zavřený. Losovalo se podle umístění v loňské sezóně, takže my jako druzí. Vytáhl jsem si skvělé F9 (předposlední nahoře), Radkovi Černému průměrné B4 (Radek nerad losuje sám) a Martin "Papin" Brückner D9 z prostředního úseku řeky, kde jsou všechna místa zhruba stejná.

Letos s námi jel Ondra Pulicar jako břehař a v sobotu nám velmi pomohl na břehu i Víťa "Bečetka". Společně jsme odnosili věci na svá místa - jednu chvíli jsem měl 4 nosiče :-) a zbylo mi asi hodinu času před přípravou, abych si za sektorovou páskou rozdělal pruty a pokecal se sousedy. Nade mnou na prvním místě proti proudu seděl Míra Matas, pode mnou "kominík" Kája Staněk.

Martin Brückner si "kopíruje" vzdálenost na své pruty.

V přípravě se mi zdálo, že řeka teče více než včera, tak jsem si nejdříve chtěl zkusit, jestli je rozumné chytat cca 36 metrů daleko, pokud chci mít prut špičkou dolů a přitom ji nemít přiliš ohnutou. Teklo to dost. Vzdálenost jsem nechal, ale zvedl jsem špičku asi metr a půl nad hladinu, aby aspoň prvních 10 metrů vedl vlasec vzduchem a netlačil na něj proud.

Měl jsem nachystané 4 pruty medium, které jsem všechny zaklipoval přes vyměřovací tyčky na 36 metrů. Dva na průběžky, dva na paternostery. Radek šel na 30 metrů a Papin také tak. Vycházelo nám z tréninku i z loňkého závodu, že chytání mezi 25 a 40 metry má zhruba stejný výsledek. Dalo by se odlišit od ostatních, pokud bychom nahazovali výrazně blíže nebo výrazně dále, což je ale v obou případech riziko, které jsme nemuseli a ani nechtěli podstupovat.

Po signálu na zahájení krmení čekám, kam nahodí moji dva sousedé, abych se mezi ně srovnal pěkně doprostřed. Vyhážu za 10 minut necelý litr návnady s červy a patentkami. Po signálu pro začátek lovu jsem první dva náhozy bez záběru, ale kolegové již mají první úlovky. Zejména numen (Zdeněk Novák) začal skvěle. Myslím, že jsem ve svém okolí chytl svou první rybu jako poslední - byl to menší cejn. Bečetka mi hlásil i úlovky z části mého sektoru, kam jsem přes borovici neviděl - Petr Havlíček tam začal bravurně a tahal rybu za rybou.

Radynek táhne kapra (fotka z tréninku).

Během kola jsem musel mnohokrát zkoušet měnit různé věci, abych se rybám přizpůsobil a dostal opět nějaké záběry. Vždy jsem měl pár záběrů a pak několik nahození ani ťuk. Změnil jsem nástrahu a zase jen pár záběrů a pak nic. Zkoušel jsem měnit velikost krmítka, různé montáže na různých prutech, nahazovat do různých míst kolem zakrmené oblasti - vždy jen pár nových záběrů, ale nic nefungovalo delší dobu.

Asi v půlce závodu kolegové zleva i zprava chytli po kaprovi, tak jsem neváhal a přidal do trochy krmení půl plechovky kukuřice, "aby tam něco leželo", kdyby kapři jeli kolem mého místa. A skutečně asi za hodinu jeden kapřík kolem 1,5 kila přišel - na 2 červíky. K němu jsem přidal průběžně asi 6 slušných cejnů kolem 1 kg, což jsou zde již pěkné ryby, a asi 20 běžně velkých cejnů a cejnků.

Až do vážení jsem si vůbec nebyl jistý, jak jsem dopadl. Chytaly se různě velké ryby a nedokázal jsem odhadnout, jestli budu mít 10 nebo 20 kg ryb ani sám u sebe, natož u ostatních, u kterých jsem mnoho úlovků mohl přehlédnout, nebo na které jsem vůbec neviděl. Některými závody jsem prošel s úsměvem na tváři, protože jsem cítil, že mi to jde a že vedu, ale tentokrát to tak nebylo a nemohl bych se moc divit, kdybych z deseti lovců v sektoru byl třeba osmý.

Váha mi ukázala 16,5 kg. Nejvíce jsem se obával numena a Petra Havlíčka, protože jsem měl zprávy, že ti v mém sektoru chytají nejlépe. Naštěstí se ukázalo, že pár větších ryb mi velmi výrazně pomohlo - jeden 45cm cejn byl váhově za 3-4 běžné cejny a kapr minimálně za 6 cejnů. V sektoru jsem skončil první - nečekal jsem to vůbec.

Chytl jsem možná třetinu ryb na patentky, třetinu na červy a pinky, zbytek na různé kombinace všeho možného. Z montáží fungoval paternoster i průběžka zhruba podobně, ale dával jsem více prostoru průběžce. Návazce stačily 0,12 mm. Záběry byly většinou velmi výrazné a dá se říci, že na každé nahození bylo něco na špičce vidět, i když to třeba nebyl záběr na zaseknutí. Nezvykle často jsem vytahoval pokousanou nástrahu.

Radek nachytal 12,5 kg a vysloužil si za to výbornou dvojku. Přechytal ho Kuba Šabata, který chytal (jak jinak) extrémně daleko od břehu a ve větších rybách nachytal skoro dvojnásobek. Papin nedopadl dobře a měl jen osmičku se 7,5 kg.

Průběžně jsme byli po prvním dnu na 3. místě, tři body za prvním i druhým týmem.

V neděli losujeme takto: já opět nejdál od parkování - E2, Radek D7, Martin A3.

Celé druhé kolo probíhalo velmi podobně jako kolo sobotní. Opět jsem musel udělat mnoho změn a mnohokrát se vracet k tomu, co fungovalo na začátku, pak nefugovalo a pak zase fungovalo - a tak pořád dokola. Připadlo mi, že místní ryby jsou již dost popíchané - některé měly viditelně poškozené tlamky od háčků z dřívější doby. A možná proto jsou na prokrmeném místě dost neklidné a rychle jej při vyrušení opouští a připlouvají jiné ryby, které chtějí zase něco jiného. Zdálo se mi také, že ke konci kola už ani nechtěly být přímo v nakrmeném prostoru, ale motaly se jen kolem něj.

Větší cejnek - ten už je za dva menší cejny.

Zleva mne znatelně přechytával Jan Ouředníček a Roman Srb, tahali rybu za rybou, ale spíše menší ryby. Mně se opět podařilo chytit asi 4 nebo 5 slušnějších cejnů kolem kila a několik polovičních, stále však nadprůměrných. Kapr se tentokrát neukázal žádný ani u mne, ani v mém okolí u ostatních závodníků na dohled. Opět jsem se cítil mizerně - byl bych rád snad i za pětku.

Tentokrát šli organizátoři s váhou z opačného konce sektoru. V půlce jsem se za nimi šel podívat a zhrozil jsem se, když jsem viděl samé váhy mezi 10 a 12 kg a numen má dokonce 16,5 kg. Sebe jsem odhadoval tak na těch deset - ale jak říkám, hrozně špatně se to odhaduje, když je každá ryba jinak velká a v zápalu boje člověk nestíhá ani počítat kusy, natož si sčítat hmotnosti ryb. Měl jsem tam asi 4 slušné cejny, pár středních cejnů a cejnků a mnoho malých.

Když vytahuji vezírek z vody, obruč za obručí, zdá se mi, že tam nic není - ve vodě zbývá už jen poslední spodní obruč, a ryby se ještě ani nezačaly mrskat u hladiny. Čekám na výzvu k vážení a vytahuji poslední část vezírku z vody - až teď si říkám, že to až taková ostuda snad nebude.

Váha se zastavuje na 13 kg - zatím druhé místo v sektoru - 3x uf! Zbývá zvážit Radka Štěpničku, který byl vedle mne poslední v našem sektoru a chytal velmi podobné ryby jako já - také se mu podařilo pár větších cejnů a mnoho malých. Váha mu ukazuje o půl kila méně. Hodinu a půl před koncem jsem se hodně trápil, ale v posledních 20 minutách jsem pár ryb opět chytl a ty mi hodně pomohly.

Radek zopakoval ve svém sektoru dvojku (14,5 kg) a Martin sedmičku (11 kg). Celkově jsme tedy měli součet 1+2+8+2+2+7 = 22 bodů, což nám stačilo na průběžné druhé místo. Vyhrál zaslouženě Fishing feeder team MO ČRS Uničov s 13 body a třetí byl Daiwa feeder team se stejným počtem bodů jako my, ale s menší vahou ryb.

V jednotlivcích končím na 4. místě a Radek je hned za mnou. První je Kuba Šabata, druhý Láďa Hrabal (oba 1+1) a třetí Zdeněk "numen" Novák (2+1).

Kompletní výsledky najdete zde: http://feedertrebic.cz/index.php/vysledky-prvniho-kola-i-ligy-lru-feeder-2014-nove-dvory

V sobotu bylo skoro celý den pod mrakem, spadlo i pár kapek. Ideální počasí na ryby. V neděli byl naopak jasný den (snad všichni jsme se na slunci spálili) a podle mne to byl důvod, proč se druhý den na "předkrmeném" závodním úseku nechytalo výrazně více ryb než den první - tak jako tomu bylo loni. Nemůžeme si ale stěžovat, i tak se chytalo obrovské množství ryb - průměr na závodníka cca 9 kg na kolo, což je asi 25-30 ryb.

Bylo zajímavé sledovat, jak komu funguje různá vzdálenost od břehu. Jednička v sektoru se dala udělat kdekoliv mezi 15 a 70 metry. Obecně se chytalo ve větší vzdálenosti než loni. Minule jsem chytal 35-38 metrů daleko a to v sobotu i v neděli stačilo, abych byl nejdál mezi svými sousedy. Letos už takto chytala většina lovců a docela dost z nich zkoušelo jít i za hranici 50 metrů. Tím se i Lužnice zařazuje k Mušovu a Hracholuskům, kde se již takto daleko na první lize chytá.

Chtěl bych za náš tým Preston feeder team MRK.cz poděkovat Ondrovi a Víťovi za "břeh" (zjišťování informací o soupěřích atd.) a organizátorům za přípravu tohoto závodu - pánové, děkujeme!

Přístí kolo nás čeká začátkem června na Vltavě pod Prahou.

Martin M. - 28.5.2014

Diskuse k miničlánku

numen - Profil | Pá 30.5.2014 14:34:03

Martin M. >> zajímavé počtení,když to srovnám s míma závěrama ,tak je zajímavé jak co komu fungovalo. Osobně jsem měl sladké hrubé krmení ,ale použil jsem i posilovač(při míchání) silnější.

Lejboj - Profil | Čt 29.5.2014 12:20:19

Martin M. >> Diky, ja se toho snazim odvazit :) zatim taky marne, ale zlomim to

Martin M. - Profil | Čt 29.5.2014 11:45:28

Lejboj >> cau, na masovku jsem na "velkych" zavodech nikdy nechytal. Pouzili jsme velmi neutralni krmeni - ani sladke, ani slane, ani masove - proste obycejne.

Lejboj - Profil | Čt 29.5.2014 11:43:22

Ahoj Martine, muzu se zeptat, zda jste chytali masovku nebo klasiku ? Diky.

32felix - Profil | Čt 29.5.2014 8:18:28

Blahopřeji k výsledku. Pěkný článek a ať se daří i v dalším průběhu ligy.