Závada zpětného chodu

Zdravím. Potřebuji poradit. Mám starší naviják, ale velmi zachovalý....akorát se mi čím dál častěji stává, že při zdolávání mi začne fungovat zpětný chod i když ho mám (tou v mém případě malou "páčkou" na spodní straně navijáku) zapnutý. Zkrátka i idyž je aktivovaná, naviják se stejně otáčí i zpátky.... Naviják jsem měl rozebraný, ale nevím čeho se chytit....
Lze to doma nějak jednoduše opravit, nebo raději zvolit servis.....

Díky všem....
Autor diskuse: Marcelsikora - Profil , 15.3.2023 všeobecné - domací dílna

sven - Profil | Čt 16.3.2023 14:34:37

Gašpi >> Vzhledem k množícím se vyjebávkám i ve vyšším cenovém segmentu stojí za zvážení, jestli nebude lepší řešení, pořídit za tu částku 11ks kolovrátků z Lídlu...
Před časem jsem jeden zakoupil a ze zvědavosti do něj nakoukl.. a nenašel jsem tam nic, čím by se lišil od podobných, v cenové relaci kolem litru+ v rybářských e-shopech a navíc obě cívky kovově a se zárukou 24měs. (v současnosti 36měs.) s tím, že kdykoli to tam během záruky doneseš, nikdo nic nezkoumá, neřeší a nevysírá v žádném reklamačním řízení narozdíl od specializovaných obchodů ale přímo v Lídlu, Ti vyplatí původní cenu a kolovrátek hodí do šmelcu...

Gašpi - Profil | Čt 16.3.2023 11:58:37

Zrovna čistím Shimano Aspire RA starší typ, pořizovací cena 5,500,-
Čištění válečků, celková rozborka a čištění, je kompletně v pr.....
Jenom pro zajímavost bych poukázal na převodové soukolí z plastu a uložení kovového šnečka bez ložisek .... veliká kvalita 👍

sven - Profil | Čt 16.3.2023 9:28:45

Marcelsikora >> Ty válečky můžeš lehounce máznout olejem aby to nešustilo. Ale nemusíš. Důležité je aby se mohly volně pohybovat a nelepily se na klec.

Loni jsem se šťoural ve dvou starých navijácích kamaráda... do jednoho jsem musel vyrobit cvrčka a druhý nebrzdil ... když neměl vazelinu, tak soukolí prolil olejem tak důkladně, že to nateklo i mezi kotoučky zadní brzdy :-)

sven - Profil | St 15.3.2023 21:51:45

Marcelsikora >> tak hlavně, že se podařilo a zase bude sloužit :-)

Marcelsikora - Profil | St 15.3.2023 21:49:27

sven >> Dneska jsem se do toho pustil.... Klec byla v celku a válečky jsem musel fakt pořádně odmastit. Složil jsem....funguje to zase parádně. Způsobil jsem si to asi sám... Soukolí jsem namazal vazelinou a asi moc.... A ta se dostala i k válečkům...... Byla tam zaschla stará vazelína.... A ty válečky Teda nanazat olejem, nebo je nechat na sucho.....

Gašpi - Profil | St 15.3.2023 19:11:48

co je to za naviják ?

oreno - Profil | St 15.3.2023 16:58:50

Ak si zvládol rozobrať a zložiť navi zvládneš aj údržbu jednocestnej spojky.Podľa príznakov ide s najvačšou pravdepodibnosťou o najčastejšiu závadu antireverzu a to zaschlé stuhnuté staršie mazivo alebo o nečistotu zvonka. Spojku treba očistiť a jemne naolejovať redším olejom, napr. Shimano Bantam olejom. Rozhodne tam ten olej patrí, ono by to fungovalo jakž takž i nasucho ale šušťalo by v navi aj chod navi by bol jemne pribrzďovaný.

Kontrolná otázka Servisoval si, resp. bol servisovaný navi aj pred poruchou? A môžeš udať o aký kontrétny typ navijaku ide?

robbie - Profil | St 15.3.2023 16:40:17 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Mal som podobný problém, ako už písal kolega predo mnou pravdebodobne stačí odmastiť tie valčeky aj plastový držiak.

sven - Profil | St 15.3.2023 15:44:52 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Problém bych hledal ve funkci jednosměrné spojky, která se obchodně, mylně nazývá jednocestné ložisko..
Najdeš ji na hřídeli.. nejprve sundáš cívku a pak rotor pod ní a uvidíš ji.
Je to plastová, výjimečně kovová klec, ve které jsou válečky.
V lepším případě stačí klec s válečky odmastit aby navzájem neprokluzovaly, v horším případě, bude klec prasklá. Sám uvidíš..