MRK.cz - stále na rybách - ryby a rybaření

MRK.cz - Stále na rybách
Otázky a diskuse Seznam Diskuse

Průměry vlasců-udané a skutečné.

Neskutečně mě štve, když po zvážení všech pro a proti koupím vlasec třeba 0,18 a dodatečně doma zjistím, že průměr onoho vlasce je ve skutečnosti například 0,195.
Můžete sem napsat, jestli to sledujete a uvést pár příkladů se značkou vlasce, udávaným průměrem a naměřeným průměrem? Já postupně udělám totéž se svými vlasci.

Autor diskuse: Bacha ®
Zařazeno do: všeobecné - náčiní, doplňky, 10.6.2014

Nemůžete zapisovat do této diskuse, protože nejste zaregistrován nebo přihlášen.

[ Nejnovější | << Novější | strana 1 ze 6 | Vybrat stránku | Starší >> | Konec ]

N Bacha - ® Pá 22.8.2014 10:43:37
Já si ale fakt myslím, že to je proto, aby se ve větší míře trhaly kmenové vlasce a více se kupovaly koncové montáže...prostě jen ekonomika a odbyt. Ukažte mi jediného výrobce, který dodá více než musí. Když koupíte kilo koulí, je v pytlíku kilo dvacet? Není tam totiž následný odbyt něčeho jiného. Když jsem začal jezdit do Řecka, vraceli prodavači turistům na zaokrouhlení dolů, protože to byla pobídka vrátit se příště...takový opačný tuzér...no, rychle od toho upustili. Jde o to prodat za každou cenu.
N 85 32 56 - ® Pá 22.8.2014 10:29:59
Bacha >> a možno výrobca udal priemer ktorý vznikne po zaťažení-natiahnutí,prípadne výroca má neschválené mikrometre:)
N marmyš - ® Pá 22.8.2014 10:13:15
Bacha >> Zajímavá je ta vzestupná tendence,s takovou 0.30 bude mít ve skutečnosti 0.40
N Bacha - ® Pá 22.8.2014 9:41:05
Právě mi došel zbytek nákupu. Firma Promuškaře.cz to vyřizovala skoro tři týdny a nakonec fakturovala firma Make Sense s.r.o. Divné, ale ne nemožné.
Takže když to dám dohromady, tak:
0,08.....skutečnost je 0,101
0,10.....skutečnost je 0,125
0,12.....skutečnost je 0,148
0,14.....skutečnost je 0,172
Připadá mi to tristní, a to ještě nedomýšlím např. zda udaná pevnost není na deklarovaný průměr. Pak by to bylo zjevné nahrávání výrobcům koncových cerepetiček.....
N čolkař,zloch - ® Čt 21.8.2014 19:04:54 - SKVĚLÝ ZÁPIS, DĚKUJI!
Sice měřím v práci digitálním mikrometrem Mitutoyo stejně jako Bacha,ale rozhodně nejsem amatérský vědec:-)Zkušený měřič s tímhle vybavením měří opravdu s přesností 0,001-0002mm,hodně rozdílné údaje a skutečné rozměry jsem kontroloval ještě elektronickým mikroskopem,který měří na 0,000001mm,měříme s ním velikost zrn drátu.U některých vlasců byla u značná ovalita-0,003mm.Obecně mezi nejpřesněji uváděné průměry vlasců patří Colmic,Fender Fenreel(růžový) byl zcela nejpřesnější a pak Carp Spirit modrý
N marmyš - ® Čt 21.8.2014 16:34:16
Bacha >> A co ty další průměry,už ti došly?Ten Exo-Fil mi nepříjde moc nalhaný. Možná se někdo ozve,já nemám takovou měrku,jen oko a cit.
N Bacha - ® Čt 21.8.2014 15:32:37
Posledním hřebíkem do rakve byl pro mě nákup vlasce Shogun. Nechal jsem si poslat 0,12 na návazce a po přeměření se z toho vyklubala 0,149, tedy poctivá patníctka.
Má někdo zkušenosti s Exofilem od Quantum? Hlavně průměry, nic jiného mě celkem nezajímá.
N Bacha - ® St 6.8.2014 19:50:39
osprey >> Jen připomenu, že měřím digitálním mikrometrem s přesností jedné tisíciny, takže vidím přesnou cifru.
N osprey - ® Po 4.8.2014 20:16:04 - SKVĚLÝ ZÁPIS, DĚKUJI!
hraji >> Pro mě je největší problém pramenící z rozdílů v průměrech vlasců ten, že existují vlasce, jejichž průměr je přesný a jiné, které mají běžně 0.02 mm navíc (někdy i víc).
Kdysi jsem několikrát odsoudil dobrý vlasec v porovnání s jiným jen proto, že ten jiný byl silnější o ty dvě setiny a tudíž měl větší nosnost i odolnost vůči opotřebení. Oboje ale bylo dané jen tím průměrem.

Pokud bude stejný materiál, pak průměr 0.16 mm bude mít oproti 0.14 mm průřez a velmi pravděpodobně i nosnost 1.3 krát větší. A to je sakra rozdíl.
Taky mě docela štve, když si sice umím spočítat, kolik jakého průměru se mi vejde na naviják, ale ty výpočty mi jsou k ničemu, protože ty průměry jsou často natolik vylhané, že je stejně lepší to tam prostě nějak namotat (třeba tak, že namotám, co chci, doplním podvinem, pak to oboje vymotám a vrátím to na cívku v opačném pořadí).

Kdyby to byly tisíciny, nevadilo by mi to. Stejně tak mi nevadí rozdíl typu 0.40 a 0.42 mm. Tam už je to šumák. Ale mezi 0.10 a 0.20 mm mě tohle čachrování s průměry docela štve a myslím, že nejsem sám.

A ještě k mikrometru - u kvalitních kalibrovaných návazcových vlasců jsem mikrometrem naměřil vždycky přesně to, co bylo napsáno na cívce. Dokonce u průměrů jako 0.103 mm tam bylo vidět deset a cca třetina dílku.
A kdyby měl existovat rozdíl mezi mikrometrem a optickým měřením, tak díky stlačení v mikrometru by ten mikrometr naměřil míň. A to se mi nikdy nestalo. Takže si nemyslím, že by byla chyba v mikrometru.
N Cappyk - ® Po 4.8.2014 19:31:16
Někteří výrobci podepsaly EFTTA Chartu o vlascích ... jak se jim bude dařit ji dodržovat jsem zvědavej http://efttalinecharter.com/cs
N Bacha - ® Po 4.8.2014 17:11:45
hraji >> Propánakrále!!! 4 tisíciny samozřejmě téměř nic, ale dvě setiny je 5x tolik, a o tom se tu bavíme, naprosto jasně ano. Také jsem psal, že do devíti tisícin, resp. do jedné setiny nic neřeším, takže o čem je řeč? Znovu to pro jistotu zopáknu, většina naměřených vlasců má cca 2setiny navíc. Takže mít 0,16 a 0,18 je sakra rozdíl. A jestli napíšeš, že ne.....tak už fakt nevim :-)
N hraji - ® Po 4.8.2014 15:53:37
Bacha >> podíval jsem se do karty, ač to obvykle nedělám, abych si ujasnil tu publikační činnost. Nejsem si vědom, že bych něco zaregistroval, ale to na věci nic nemění.
A k tomu chytání a měření. Zkus mi prosím nějak srozumitelně vysvětlit, co se změní na vlastnostech vlasce, který má na cívce uvedeno 0,08 a ty naměříš 0,084?
Já tvrdím, že nic. Normální rybář, a dokonce ani nenormální rybář, přece vůbec nepotřebuje znát naprosto přesný průměr vlasce. Nebo ano? K čemu přesně? Stejně tak mě nezajímá, zda vlasec udrží těch proklamovaných 0,834 gramů nebo o pět procent více či méně. Stejně nikdo rozumný nezatěžuje vlasec na jeho hranici pevnosti, alespoň ne, pokud si může vybrat.
Ach jo ...jdu na ryby.
N Bacha - ® Po 4.8.2014 15:45:09
hraji >> I když je to starší věc, dovolím si ještě zareagovat, aniž bych chtěl mít poslední slovo. Představ si, že ryby chytám déle, na nějaké úrovní, a také na mě žádná s touto deklamací hlavu nevystrčila. A to se za amatérského vědce vůbec, ale vůbec, nepovažuji, i když mám za sebou i jakousi odbornou publikační činnost. Zřejme jsi některý z mých článků četl, proto to označení. Ale dobrá, jestli věc ohledně průměrů vlasců není pro Tebe problém, tak proč reaguješ? A jestli řeším zbytečnosti nech laskavě na mém uvážení. Já tvrdím, že obecně na silnější vlasce je méně záběrů, a nejsem sám, a chtěl jsem názory či příklady rybářů, kteří to sledují. To mě zajímá, a ne jakési plky o tom, že to není problém. A jestli neměříš, to je Tvoje věc...pak ale nechápu, proč se tady hodláš zviditelňovat. Achjo...
N hraji - ® Po 16.6.2014 15:26:23
Bacha >> měření mikrometrem je dobré opravdu pro amatérské vědce tvého typu, proto se u profíků neměří "mechanicky", ale opticky. Chytám ryby víc než 40 let, do docela slušné úrovni a věř mi, ještě jsem nezažil, že by ryba vystrčila hlavu z vody a řekla mi, že nezabere, protože můj návazec má o 2 setiny vyšší průměr, než je uvedeno na cívce.
Marně přemýšlím a hledám důvod, který by mě donutil provádět takové hokus pokusy s měřením průměru vlasce. Podle mého názoru hledáte problém tam, kde žádný není a řešíte zbytečnosti.
N Bacha - ® Po 16.6.2014 15:08:50
hraji >> Pojem přesný a nepřesní je velice relativní věc vzhledem k neuvedení referenční veličiny. Já tvrdím, že přesnost 0,001mm je pro měření vlasců naprosto dostačující. Také si nedovedu ve výrobě představit mechanické měření. Pokud je optické přesnější, a já to nerozporuji, proč výrobci neuvádějí skutečnou hodnotu? Při sériové velkovýrobě to přeci nemůže být až takový problém.
Jinak, starý československý Silon 0,25mm má ve skutečnosti 0,259mm, což dle mého kriteria "sedí".
N hraji - ® Po 16.6.2014 13:01:56
Bacha >> proč se asi neměří průměry vláken ve výrobě pomocí mikrometrů, ale opticky? Protože měření mikrometrem je nepřesné.
N Glasy - ® Po 16.6.2014 12:49:40
venca1 >> standartně má šuplera od výrobce chybu ± 0,03mm...ať se jedná o mitutoyo či somet
N SPROCZSK - ® Po 16.6.2014 12:43:20
Dobrý den,

víceméně všechny tradiční značky dodávající vlasce jsou členy EFTTA Line Charter, více v ČJ zde :

http://www.efttalinecharter.com/cs/

U všech značek uvedených na této stránce jejich vlasce plní podmínky EFTTA charty o vlascích a údaje na nich jsou tedy důvěryhodné.

Z těch, které uvádějí na 0,25 mm silonu nosnosti 12-18 kg, se k této chartě samozřejmě nepřipojila žádná.

Josef Žižka, SPRO ČR a SR


N Bacha - ® Ne 15.6.2014 13:19:39
Má někdo zkušenost s vlasci Shogun? Odpovídají průměry?
N Rytíř - ® So 14.6.2014 14:15:43
Bacha >> dobrá značka měřidel.
N Bacha - ® So 14.6.2014 13:29:41
venca1 >> 15 let měřím vlasce digitílním mikrometrem Mitutoyo s přesností jedné tisíciny a naprostá většina vlasců je o ty dvě setiny silnější, jak zde psal Fewllet. Ale třeba tenké GTM Stroft jsou silnější jen o 0,009mm. Teď jsem koupil sadu Trabucco bez měření v obchodě a všechny o dvě setiny tlustší.
N venca1 - ® Pá 13.6.2014 17:35:08
Fewllet >> Šuplerou to asi nebude nejpřesnější. :-)
N Anýzový dědek - ® Pá 13.6.2014 16:16:25
Palusko >> No ten rozdíl tam je, protože je každá splétaná jinak. Ne všechny mají kulatý průřez. Potom klidně 0,14 muže mír při elipsovitém průřezu někde 14 a někde o kousek dál i 0,22mm. Je to dáno právě oním tvarem při splétání.
N Palusko - ® Pá 13.6.2014 14:51:14
Anýzový dědek >> Samozrejme ze snura ma inu nosnost... ale myslel som to tak ze zober si snuru nejaku co ja viem 0,14 a zober si konkretne berkley whiplash 0,14 a uvidis ten rozdiel. A je kopa snur takychto snur co maju pri "0,14" v skutocnosti daleko za 0,22.
Co sa tyka monofilu tiez uz som tu nizsie napisal ze nejakych 15 stotin nie je rozhodujucich :)
N Fewllet - ® Pá 13.6.2014 14:29:19
Šlapeto >> profi digitální šuplerou z práce...
N Hackl - ® Pá 13.6.2014 14:21:01
ahoj kluci myslíte že tenhle silon je dobrý?Průměr 0,26 http://www.rybarske-nej.cz/rybarske-potreby/vlasce-​silony/vlasec-gamakatsu-g-line-camon-0-26-mm-az-0-3​0-mm-od-1290-m
N Tomas Krlin - ® Pá 13.6.2014 13:02:45
Jak bylo receno v recenzi na Sufix Reflex - existuje certifikat EFTTA, ktery ma zatim jen par vyrobcu - a ten udava, ze skutecne hodnoty se nelisi o vice jak 10% oproti deklarovanym.
Rekl bych, ze to, co jsi nameril mozna jeste patri k tomu lepsimu, co se da koupit.
Kdyz teprve s certifikatem garantujes +-10%, tak by me zajimalo jakou odchylku asi tak maji vyrobky bez certifikatu... :-S
N Šlapeto - ® Pá 13.6.2014 12:37:29
Fewllet >> a čím si to měřil? Mikrometrem nebo posuvkou? Absolutní ideální, tabulková nejistota je asi +-0,006 mm.
N Fewllet - ® Pá 13.6.2014 12:28:02 - SKVĚLÝ ZÁPIS, DĚKUJI!
Všechny vlasce které jsem měřil byly mimo udávané míry (colmic, Strop, asso) více či méně o dvě setiny směrem nahoru.... 0,14 = 0,16 atd...
N Anýzový dědek - ® Pá 13.6.2014 12:20:57
Palusko >> Má a docela dost.Protože monofil 0,15mm má zcela jinou nosnost než šnůra 0,15mm.
A pokud rešíš nějaké setinky v průměru monofilu navíc než udává výrobce u monofilu, tak mi to připadá z rybářského hlediska zcela zbytečné.
Té rybě je srdečně jedno jestli máš návazec z 0,20 nebo z 0,213mm vlasce. A pochybuju, že chodíš do obchodu vybírat vlasec s mikrometrem :-D

[ Nejnovější | << Novější | strana 1 ze 6 | Vybrat stránku | Starší >> | Konec ]

[ otázky | všeobecné | náčiní, doplňky ]

Co je nového - všeobecné
Akční nabídky
Všechny slevy a akce
akce, rybareniStojan Carp Spirit Rod Pod 4 Cannes

Za 1.499
Skladný stojan na 4 pruty mimořádně malých rozměrů po složení a praktický přepravní vak.

akce, rybareniPrologic Bivak ENS Bivvy One Man (SLEVA 61%)

Za 2.699
Na kaprařském trhu je poměrně málo různých přístřešků určených pro krátké, zejména jednonoční, výpravy. Proto jsme se rozhodli vyvinout takový přístřešek sami! Díky “vyskakujícímu“ systému může být rozložen a složen během okamžiku.

Oznámení - obecné
Vložit oznámení

Na toto místo můžete sami vložit své oznámení ostatním čtenářům MRKu.

Kalendář akcí - obecné
Seznam závodů
Výsledky závodů
Všechny výsledky
Doporučujeme prodejnu
Adresář prodejen
Párysův rybářský ráj Párysův rybářský ráj

Jičín, Hradecká 816