NDejv - Profil | So 19.4.2008 8:39:28
maco - to je motolice oční - čti níže.
NMaco - Profil | So 19.4.2008 0:56:27
Přikládám taky svoje foto...
Poprvé jsem chytal na Labi a chytl jsem cína s očima úplně mimo standart!!!!!!!!!!!!
Viz foto.
NPetrson - Profil | Pá 18.4.2008 15:12:19
>> Labák > zdar Tome. Nevím, jak s tím onemocnění krvavým - nechytil jsem. Co se týče očí (motolice), bezpečně jsem tyto kusy chytal už před Draslovkou. Ohledně šíření nemoci - to by bylo pyramidové jen v případě, že nemoc je infekční. Nevíme, jestli ryby nemají vytvořenou aspoň částečnou rezistenci, která onemocnění může tlumit natolik, že není smrtelné. Myslím, že odborníci už budou vědět, o co kráčí - jde o letitý jev, ale asi nejlepší bude jak píšeš - tyto ulovené ryby zachytit a postoupit nějaké laboratoři, v soupisu by k tomu měl být uveden nějaký postup.
NDejv - Profil | Út 8.4.2008 23:23:08
Azbest - když to mohlo čekat několik roků, tak to ještě pár dní vydrží..:-))
NAzbest - Profil | Út 8.4.2008 23:13:31
Dejv-nevím,jestli se ledy pohnou,ale jsou v tom Polsku na několik týdnů a pitvaj,jak o život.Psala mi smsku.
NAzbest - Profil | Út 8.4.2008 23:12:21
Lubka-jmenuje se Markéta a dělá na vědeckém pracovišti v Brně.Sorry,ale víc radši nepustím.
Nrybarjj - Profil | Po 7.4.2008 9:58:51
s největší pravděpodobností je to bakteriální rozklad ploutví a projevuje se při zhuštěné obsádce, což vysvětluje to že napadené ryby jsou cejni, kteří jsou hejnové ryby a na labi v hojném počtu. Berte to spíše jako přirozenou obranu přírody proti přemnožení tak jako to bylo se sumečky.
Ty oči jsou opravdu oční motolice a mohou být zasažena obě nebo i jedno oko.
NDejv - Profil | Po 7.4.2008 8:38:45
labák - může být zasaženo i pouze jedno oko.
NLabák - Profil | Po 7.4.2008 1:57:04
Ahoj všichni
Ještě jsem se chtěl zeptat na to postižení očí, je to vždy na obou očích a nebo jen na jednom? Pokud by to byly motoličky tak tam to není na obou očích současně příliš časté. Většinou mají zasažené jen jedno oko.
NLubka - Profil | Ne 6.4.2008 9:35:35
azbest: mohl bys jméno a pracoviště? Jestli to nejni spolužačka:-))
Jinak obecně na MRKu chybí nějaký alespon základní atlas chrob ryb, či něco obdobného. Já bohužel nemám čas a chce to člověka v oboru specializovaného, jdu přece jen jiným směrem:-))
Nplawer - Profil | Ne 6.4.2008 8:28:18
Podle mého je to bakterialní onemicnění, zváště se to dá do ryb, které jsou nějakým způsobem poškozené nebo nějak jinak ''načaté'' a halvně nyní je období(jaro) , které ještě nějakou chvíli potrvá, kdy rozvoj těchto onemocnění je největší.Já osobně jsem podobné příznaky měl na zlatých jelcí jesenech při přesazení v tuto roční dobu.Nic jsem s tím nedělal a ono to časem odeznělo.Zajímalo by mě zda tento stav ryb je pouze v tomto období, nebo zda to takhle vypadá přes celý rok.Nic netvrdím je to pouze má domněka, jelikož jsem to na svých rybách viděl.
NLabák - Profil | Ne 6.4.2008 1:23:50
Ahoj chlapi
Petrson mě upozornil na tuhle otázku anébrž nechodim na mrk zas tak často a proklouzla mi. Ty ryby jsou na tom opravdu dost hrozně, mám jen pár postřehů z vašeho vyprávění
1. Je mi hrozně divný, že ryba která má takhle zaneřáděnej ocas a ploutve, nebo oči je
v poměrně dobrym výživnym stavu.
2. Je dost divný, že se to děje pořád na stejným úseku a to poblíž místa kde byla otrava kyanidem.
3. Kdyby to byla nemoc proč tam ještě nějaký ryby jsou, ta by přece měla rychlejší rozšíření mezi populací a nastal by pyramidový efekt jejího rozšiřování mezi ostatní ryby a následný masový úhyn. Navíc proč by se tahle nemoc vyskytovala z celých Čech jen na místě otravy nebo jestli víte o výskytu na jiné vodě tak to prosím tady oznamte, já osobně jsem nic takového na vlastní oči neviděl.
Chtěl jsem se jen zeptat jestli by jste si někdo nevzal dvě až tři takovéhle ryby domů do nějaké staré vany co to bude dál dělat, pokud se to totiž bude v té vaně lepšit není to nemoc ale otrava, takovýhle pokus by mohl nemoc naprosto vyloučit. Nevím jestli není možné, že jsou to ryby které přežily tu otravu z draslovky a zůstali jim nevratně popálené ploutve, ale to si myslím, že by asi byly v horším výživném stavu. Co já vím tak draslováci vypouštějí tu vodu dál jen tenkrát tvrdili, že ji vypustili špatně zneutralizovanou a proto se stal ten prů. jde o to jak to s tou neutralisací je v současné době opravdu jestli neprošel svazem někdo se všimným. Je ale pravda, že na tuhle vodu nechodím a neznám ten problém z vlastního pozorování, takže se omlouvám pokud tady blafu nějaký blbosti dělám to jen ve snaze pomoct. Ještě jsem měl jedno řešení, nejsem sice úplně zastáncem hnutí jako duha a děti země, ale v tomhle případě by možná bylo rozumné je na tenhle problém poštvat protože oni mají dost dobré zkušenosti s tím jak dělat potřebné rozbory a pokud by našli nějakej problém určitě by věděli jak to zaonačit aby se tím někdo začal zaobvírat.Zatím čau a doufám, že se to vyřeší
NPřemas - Profil | Čt 3.4.2008 18:24:07
Dejv - hm, tam jsem chytal taky, ale nějaký roky dozadu, se tam furt chystám a nějak mi to vždy nevyjde. Tam jsem chytal cejny se zákalem v očích, ale jen větší ryby.
NDejv - Profil | Čt 3.4.2008 16:12:09
x.v.a.s.a - zatím nic konkrétního, ale někteří rozhodili sítě...
Nx.v.a.s.a - Profil | Čt 3.4.2008 16:08:52
Ahoj chlapi,tak jak to vypadá?Už se něco zjistilo o příčinách takto zubožených ryb?Podobná otázka byla na Mrku uvedena v roce 2003,kde jsou uváděny stejné příznaky na téže vodě a žádné pořádné vysvětlení tohoto problému se tam neuvádí.
NDejv - Profil | Út 1.4.2008 17:18:04
Přemas - nad Hradcem, u Předměřic.
NPřemas - Profil | Út 1.4.2008 13:36:32
Dejv a kde si chytal? Já byl před týdnem nad soutokem s Orlicí a ryby zdravé, jak z katalogu :o)
NDejv - Profil | Út 1.4.2008 12:58:38
Teď jsem se vrátil z chytačky na Labi v HK. Z chycených 21 cejnů bylo postiženo 3/4, pouze ti nejmenší ještě nemocní nebyli. Ze 7 kaprů měli příznaky 3 (ti větší), a 2 plotice - obě zdravé. A jeden cejn měl motolici - vyvalená oči.
mirkol - na toto téma jsem diskutoval i jinde než tady, a nikdo tu nemoc neumí určit.
azbest - že by se ledy pohnuly? Dík, dobrý nápad.
NFlander - Profil | Út 1.4.2008 8:01:09
Stanley 87: Tak takovéhle cejny s "vyvalenýma" očima máme v Kolíně bohužel taky :-(((
NKnapík - Profil | Út 1.4.2008 7:55:53
Azbest: čověče, začínáš se mi líbit:-)
Tenkrát to tam měly hlavně parmy, u těch docházelo k rozpadu paprsků, ale jestli se nepletu, nemělo to s parazity nic společného, napadení motolicí je něco jiného.
NAzbest - Profil | Út 1.4.2008 0:27:32
Dejv-poslal jsem link na tuhle otázku mé kamarádce.Je to ichtyoložka té nejvyšší úrovně a vědecká pracovnice na pracovišti v Brně.Jezdí dělat odlovy po celé rapublice a i po evropě.Pitvají mraky ryb do posledních detailů a zpracovávají výsledky.
Psala mi,že Labe dlouhodobě sledují a to hlavně kolem Bíliny,ale tak zakrvácené ryby,jako jsem nafotil u Starého Kolína,že ještě neviděla.Slíbila mi,že to zkusí konzultovat na pracovišti.
Nmirkol - Profil | Po 31.3.2008 23:54:48
Dejv - jsem členem MO HK. Tento problém byl projednáván na schůzi organizace již před několika lety. Funkcionáři to pojmenovali jako rozpad tvrdých paprsků. Nedokážu posoudit, jestli je jejich posouzení správné. Nedalo mi to a napsal jsem dotaz do časopisu Rybářství, ale bohužel zůstal bez odpovědi. To, co popisuješ je skutečnost a letní pohled na hejna nemocných pod mosty v HK je žalostný. Funkcionáři o tom vědí, bohužel neznám původ ani příčinu této nemoci. Vzhledem k četnosti postižených ryb a nemožnosti Labe nějak rozumně slovit to bude asi neřešitelný problém.
NDejv - Profil | Po 31.3.2008 22:22:02
Petrson - úplně celý tok nevím, ale z příspěvků to vyplývá: Hradec, Pardubice (to mi potvrdil kolega, co tam chytá), Kolín, Čelákovice,.. A pokud se podíváš na začátek, mají to i líni (i když ne v takovém rozsahu), a dále plotice a perlíni (ty ale nemám vyfocené).
NStanďour - Profil | Po 31.3.2008 22:10:14
Cejni u nás mají jak onen oční problém, tak ty nechutný červený skrvny na bocích. Nevím, zda je to onemocnění, či cizopasník, nebo něco jiného, ale každopádně je to nechutný. Je mi jich taky líto. OBROVSKEJ NEGATIVNÍ SMAJLÍK
NPetrson - Profil | Po 31.3.2008 22:04:44
>> Dejv > o to ani tak nejde, jestli je to infekce, nemusí se zastavit jen u cejnů. Jseš si jistý, že právě tohle onemocnění se týká většiny lokalit Labe? Mám pocit, že Tvé shrnutí z diskuze vyplynulo jen ohledně vady očí.
NDejv - Profil | Po 31.3.2008 21:48:23
Petrson - vypozoroval jsem, že čím teplejší voda, tím to je horší. Je to pak hnus a nehezkej pohled a je mi jich líto. I když to jsou pro někoho jen "pitomý cejni".
NPetrson - Profil | Po 31.3.2008 21:44:55
>> Dejv > je fakt, že univerzita zrovna v souvodí Labe má "stanici" (vodu, kde provádí výzkumy), a tuším jich bude víc. Taky by mi bylo divný, kdyby to za roky k vědátorům nedošlo, ale "krvavou mery" jsem ještě nechyt.
NDejv - Profil | Po 31.3.2008 21:41:27
Petrson - ty oči dělá motolice, to podle mne nemá s těma ploutvema nic společnýho. A jak už jsem psal, tyto příznaky mají ryby již několik let a týká se to celého toku Labe. Takže kdyby to bylo něco vážného, někdo fundovaný by si toho už musel dávno všimnout a provést patřičné kroky
NPetrson - Profil | Po 31.3.2008 21:38:03
>> Dejv > takovo hustotu jsem teda ještě neviděl. Asi by to chtělo zajistit vzorek a někam poslat, jak psal Hraji.
U těch očí si říkám, že by fakt mohlo jít o pozůstatek otrav, třeba poleptání. Vypadá to, že jde o 2 různá onemocnění nebo poruchy.
Npjarmil - Profil | So 29.3.2008 20:09:04
je mozny, ze to jsou jeste zbytky kyanidu??? davam to pouze jako priklad tim nechci mit nrjake narazky.. ale ty zkrvavene ploutve to by opravdu kyanid mohl byt........
NPřemas - Profil | So 29.3.2008 19:02:58
To je Labe co naděláte. Ono se to zlepší, je to prostě znečištěním. Není to tak dávno co se od Hostinného dolů nedalo na Labe ani koukat, natož v něm chytat. Ryby plesnivé, odrbané, samé bolák. Dnes jsem byl na Labi v HK, voda křišťál, bez zápachu a chuť magnesia :o)) a co ryby? vynikající stav, ryby jak z katalogu. Ještě to chvíli potrvá, ale postupně se odplaví všechen ten nepořádek a příslušné fabriky zpevní čističky, bude i na dolním skoro tekoucím Labi taktéž dobře.
NDejv - Profil | So 29.3.2008 12:42:25
azbest - Dík. Ten stav na řece je stále stejný, pouze teď zjara nejsou ty příznaky tak "krvavé".
NAzbest - Profil | So 29.3.2008 12:07:44
Dejv-Fotky samozřejmě použít můžeš,to je naprosto v pořádku.Tyto ryby jsem chytal u Starého Kolína asi tak před čtyřmi lety.Nejsou odřené z vezírku,takhle krvácely bez jakéhokoli kontaktu s čímkoli.Krev tekla,z hran ploutví(skoro všech),skřelí,tlamek,ran na těle....hrůza.Po každé rybě jsem měl zakrvácené ruce tak,že jsem to po chvíli sbali a věnoval se radši dámě,co byla se mnou.To bylo příjemnější:-)).
Zajímalo by mě,jestli je tam tento stav i teď,nebo jestli to někdo řeší...Byly totiž postiženy skoro všechny ryby,co jsme vytáhli.
NDejv - Profil | So 29.3.2008 9:16:02
Ryby byly chyceny na Labi u Kolína.
NDejv - Profil | So 29.3.2008 9:15:11
Tady jsou příznaky v extrému, krvácející.
( fotky jsem si dovolil půjčit z karty Azbesta, snad promine)
NKmochy - Profil | So 29.3.2008 0:14:21
mate pravdu v pardubicích pod jezem blbnu cca 20 let hlavně leden.... Ale jako letos nepamatuju, ze14 kapříkú jeden den v půlce února 30-46 cm snat 9 bolavejch,když bývaly ledy tak sem to bral že sou odřený ale letos žádný nebyli tak nevým čím to je
NPřemas - Profil | Pá 28.3.2008 23:56:20
ty puchyre na ploutvich cejnu, kapru na Labi, rekl bych ze je to od HK dolu casty a dlouho trvajici jev. Nic co by vyhubilo populaci onech ryb. Zijou, zerou, rozmnozuji se a puchyre nema kazda ryba.......
NDejv - Profil | Pá 28.3.2008 23:31:17
plawer - tu motolici asi myslíš k fotce Stanleyho. A nevíš, co způsobuje ty syndromy u ryb, které jsem přiložil já? Jsou úplně na začátku otázky.
Nplawer - Profil | Pá 28.3.2008 21:26:34
To je motolice oční.
NDejv - Profil | Pá 28.3.2008 20:14:27
Zkouším něco najít na netu, ale nikde nic..
NDejv - Profil | Pá 28.3.2008 12:06:18
Stanley 87 - taky se stím občas setkám, ale to bude asi něco jiného...
NStanley 87 - Profil | Pá 28.3.2008 9:28:54
a tohle je ta horsi varianta.uplne vypoukle oci a na nich takovy sedavy povlak.
NStanley 87 - Profil | Pá 28.3.2008 9:27:27
mno ja na Labi v kostelci nad labem chytam takovyhle cejny.budto maji takyvyhle cerveny fleky
Nmicrad - Profil | Pá 28.3.2008 9:20:48
hraji - ty cejny v HK jsme zkoušeli s místním hosp.řešit už cca před třemi lety potom co jsme chytli cejna který byl postižený po celém těle a z podšupin krvácel a byl úplně slepý když ho kamarád táhnul nejdřív myslel že má kojáka , tak sme ho pak zakopali. Na MO nám bylo řečeno že si toho nemáme všímat že to způsobuje místní kolesový parníček který ty ryby pomlátí a oni se pak zaplísní :), mimochodem hloubka kde parníček jezdí je cca 4m.
NDejv - Profil | Pá 28.3.2008 9:13:31
Tyto příznaky mají ryby již několik let, a jak koukám, týká se to celého toku Labe. Takže kdyby to bylo něco vážného, někdo fundovaný by si toho už musel dávno všimnout a provést patřičné kroky. Jinak na "normální" život těch ryb to nemá žádný vliv (příjem potravy, rozmnožování,...).
Nčolkař - Profil | Pá 28.3.2008 7:47:38
Asi bych se snažil zjistit a odstranit v první řadě příčinu-poslat přes MO takto postiženou rybu na rozbory a vyšetření,odstranit na tekoucí vodě následky bude ,jak píše hraji,asi dost těžké.
Nhraji - Profil | Pá 28.3.2008 7:20:25
Myslím že by bylo rozumné a asi i nejúčinnější, informovat hospodáře územního svazu a MO, která na vodě hospodaří, třeba e-mailem, a vyžádat si jejich stanovisko. Pokud se jedná o onemocnění, mohou zařídit vyšetření na specializovaném pracovišti a zvážit další kroky, i když ve volném toku je jakékoliv léčení s největší pravděpodobností nemožné.
NPetrson - Profil | Pá 28.3.2008 0:31:30
Říkal jsem si, jestli by se takto ještě mohly projevovat resty otravy z Draslovky, hlavně spálené ploutve línů by to mohly naznačovat. Vypuštěné jedy mají sice údajně rychlý poločas rozpadu, postupně se rozkládají a mizí a dnes by teoreticky ve sloupci neměly být obsaženy. Co když ale tu a tam zbytky sajrajtů konzervovány na dně čekají na druhy, které se rády povrtají - a právě ty jsou uvedeny jako nejvíc postižené.
Cejny s poruchou jsem ale zcela jistě lovil i před otravou, zde bych to viděl spíš na pozůstatky nějaké genetické anomálie, kterou mohly přivodit časté chemické devastace v hlubší minulosti Labe.
NPetrson - Profil | Pá 28.3.2008 0:18:28
>> Dejv > zdá se mi to tam "u mě" podobné. Berou méně a když tak většinou prckové. Což na druhé straně vítám, když jdu na hady - je větší šance, že se dostane k žouželi dřív. Bohužel to má logiku, největších kousků je v obsádce přirozeně míň, takže úhyn těchto kusů se do skladby o to víc podepíše.
Nej-trumanovitější revíry jsem zatím netestoval. Jde o většinou uzavřené revíry trochu jinde, čekám, že tam nějací větší stále vegetují.
NDejv - Profil | Pá 28.3.2008 0:03:40
Stanďour , Petrson - sumečků pod HK bývali mraky, teď už jsem na hlavním toku léta žadnýho nechyt. Jsou pouze v malém množství na některých odstavených ramenech. I to může mít spojitost s nemocí cejnů, ale třeba se mýlím, nejsem odborník a proto jsem založil tuto otázku.
NStanďour - Profil | Čt 27.3.2008 23:56:44
Dejv: Brandejs, Lysá.
Petrson: Taky je vídám. Narážej do břehu jak balónky.
NPetrson - Profil | Čt 27.3.2008 23:47:51
< Edit - týkalo se okolí Lysé n. L. a Nymburka.
NPetrson - Profil | Čt 27.3.2008 23:35:09
>> Dejv, Stanďour > u cejnů pozoruju to samý, asi 3 roky zpět. Letos jsem tam tedy cejna zatím nedostal. Ale slepé, někdy zakalené oči bez rohovky míval každý druhý kolem 40. U jiných ryb jsem podobný příznaky neviděl, zato došlo k úhynu sumečků. Loni na jedné zátoce se postupně během měsíce "sjelo" 15 - 20 nafouklých trumanů až kolem 30. Mohli to způsobit rybáři, říkal jsem si, ale pochybuju, že zrovna takový kousky by někdo pouštěl, nebo zabíjel a házel z5. Nutno dodat, že zažraný puštěný sumeček uhyne skoro vždy, v tomto bych trošku poopravil legendu o jeho buldozeritě. A slyšel jsem zvěsti o nějakém moru sumečků, což se mi s odstupem zdá reálnější.
NDejv - Profil | Čt 27.3.2008 22:57:20
Stanďour - podstatně níže je kde?
NStanďour - Profil | Čt 27.3.2008 22:45:32
Hlásím, že zejména cejni mají i podstatně níže stejný problém.
NDejv - Profil | Čt 27.3.2008 22:34:42
Kdyby to bylo pod městem, tak budiž, víme prd, co tam kdo vypustí, ale tohle mají hlavně nad Hradcem. Nevím jak od Předměřic vejš, tam jsem nechytal.
NGeorgino - Profil | Čt 27.3.2008 22:31:14
Dejv: Kdybys viděl co pouštěj za sračky ze Semtína rovnou do Labe tak se ani nedivíš, ale že i v HK to je divný.
Npira - Profil | Čt 27.3.2008 22:31:12
Nejsem odbornik,ale nemuze to byt treba stravou,kdy jim proste neco chybi??
NDejv - Profil | Čt 27.3.2008 22:29:20
georgino - to máš pravdu, dravci nic takového nemají.
NGeorgino - Profil | Čt 27.3.2008 22:24:24
Dejv: fuj tak to je hnus, ale u dravců jsem to nikdy neviděl
NDejv - Profil | Čt 27.3.2008 22:13:44
u lína jsou okraje ploutví lehce zduřelá, tmavé, a vypadají jako "opálené". Tyto příznaky má většina ryb, nejméně asi větší kapři.
NDejv - Profil | Čt 27.3.2008 22:10:32
u cejnů je vždy nejsilnější paprsek u všech ploutví silně zduřelý, někdy i při lehkém stisknutí krvácí. Oči jsou zakalené, někdy skoro slepé.