- Otázky a diskuse
- Seznam
- Diskuse
Šetrné zacházení s rybou
Příkladně:
1. letní extrémně vysoké teploty jako i zimní a šok pro rybu změnou prostředí vyvolaný
2. kam unavenou rybu vypustit a jak
3. držení ryby a manipulace s ní
4. použití desinfekce, kde a jak a zda je nutná
Bodů by asi bylo víc, ale to jistě vyplyne z debaty.
Jde o to nemyslet si, že chyť a pusť je focení nad podložkou a hození fišle zpět do wasru.
- Zobrazit zápisy s fotkou.
- Zobrazit vybrané uživatele.
načítám... - Zobrazit jen s poděkováním.
- Zobrazit nejlépe hodnocené.
1x v oblíbených a 0x v ignorovaných.
NBachy - Profil | Pá 8.12.2006 19:55:42
No já mám doma karásky. Beru že při zrychlení se ryba nevyhne pohybu hlavy do stran, ale z hlediska pocitu při zdolávání se nejedná o to, o čem jsme se tu celou dobu bavili - tedy o tlukot do vlasce. :o)
NMrKos - Profil | Pá 8.12.2006 19:44:43
no představ si že kapra jsem plavat viděl a dokonce ho vidím denně několik hodin v akvárku... :-) dokonce po těch letech jsem schopen odhadovat některé jeho zvyky a pohyby těla už považuju za běžnou rutinu... a tady v tomto směru je jedno zda je kapr malý či velký... pohyb je identický... ofšem přít se nadále nebudu a svoje jsem k tomuto již napsal... a je na každém co si z toho přebere...
až se budeš znovu dívat na plovoucího kapra tak sleduj pozorně jeho rychlost, pohyby ocasní ale i ostatních ploutví, funkci ostatních ploutví v klidovém a neklidovém stavu, reakce na vnější podněty a především pohyby při prudkém zrychlení, a také postavení ostatních ploutví při zrychlení... a možná přijdeš sám na to jak hluboce se pleteš a taky na fakt že při prudkém pohybu kapr namává jen zadní ploutví ale prakticky zadní třetinou těla... :-)
NIvo.S. | Pá 8.12.2006 17:24:21
Už to tady někdo psal. Je vážně velká škoda, že tyto myšlenky a názory se bohužel zřejmě nedostanou k těm, kterých se to týká.
NPytlák kok - Profil | Pá 8.12.2006 16:42:31
JKL - to si napsal bezvadně a není co k tomu dodat, snad jen to,.................................. že pokud z vás někdo používá nějaké antiseptické roztoky, tak jej "naordinujte" hned po vylovení ryby ( roztok má nějaký čas na vstřebání do postižené tkáně ), většinou se setkávám s kapraři, kteří rybu změří, zváží a těsně před jejím puštěním ji timto roztokem ošetří ( dle mne je to zbytečné, protože se roztok okamžitě smyje )......., jinak sakování kaprů se snažte vyhnout a pokud už sakujete, vždy dbejte, aby před uložením ryby byl sak mokrý a dostatečně prodyšný, aby jím mohla proudit čerstvá voda a vyhovoval svým rozměrem i ulovené rybě, taky dávejte pozor při vkládání ryby do saku, některý kapr se při manipulaci naježí a neopatrným zacházením by si mohl zlomit hlavně prsní ploutve,.....sak s rybou vždy dávejte do místa s větší hloubkou vody a někde kde je stín, pokud je to tedy možné a mějte dostatečně dlouhý špagát, aby si ryba popřípadě mohla popojíždět, na řekách vybírejte místa kde není silný proud a ryba se tak zbytečně neunavovala závěrem bych chtěl apelovat na všechny aby nikdo z vás nesakoval kapry nad dvacet kilo, tato ryba je nesmírně choulostivá a když je po sakování odpočatá, tak se prakticky nedá nijak při focení zvládnout a případný pád by mohl způsobit i smrt, díky této váze. Při pouštění kapra ho vždy chvíli podržte ve vzpřímené poloze dokud ryba sama nedá impuls, že chce odplout a nikdy rybu nepouštíme v mělké vodě kde by částí těla vykukovala ven, těch věcí ohledně šetrnosti je daleko víc, ale tyto mi připadají jako nejdůležitější
NJKL - Profil | Pá 8.12.2006 16:03:09
Předem podotýkám, že se nejadná o sylabus ale o můj názor, který vychází z pozorování situací v přírodě - ať na živo či zprostředkovaně. Vidím určitou analogii v chování živočichů, kteří jsou napadeni predátorem. V první fázi útoku vidíme pokus o únik, resp. o ukrytí. Různé živočišné druhy mají různé, mnohdy velice zajímavé metody. V druhé fázi - při fyzickém kontaktu- se napadená kořist brání s využitím všech možností, mnohdy zcela nepředvídatelných. I ortodoxní býložravec dokáže kousnout, ptáci dokáží nasměrovat zobák s udivující přesností na oči útočníka, několikadenní kůzle dokáže kousnout, zajíc umí kopat jako profesionál a t.d. Při poslední fázi, kdy dochází k přemožení oběti, kořist je poraněna, znehybněna ale nikoliv usmrcena můžeme někdy vidět, že přesto, že zranění nejsou zdaleka smrtelná, ale neumožňují již smysluplnou obranu, predátor se chystá ke konzumaci. Šelmy obracejí kořist tak, aby mohli k měkkým částem těla, hadi "rovnají" kořist tak, aby umožnili její pozření. A tam můžeme pozorovat, že dosud živá oběť boj jakoby "vzdává". Já si to vysvětluji tak, že organismus oběti v určitém okamžiku ukončí boj o přežití, vyhodnotí ho jako marný, a vlastně urychlí smrt, aby zabránil zbytečnému utrpení. Domnívám se, že je to jakási forma posttraumatického šoku, který je i u lidí častou příčinou smrti.
Pokud tuto teorii aplikuji na rybařinu, vychází mi toto:
1. fáze - únik ryby po záseku - u kaprařů jízda. Ryba se snaží uniknout co nejdál co nejrychleji. Sumec či úhoř často hledají úkryt.
2.fáze - boj. Ryba se vzpírá tahu, pokouší se zbavit háčku, hledá směr a způsob jak přemoci vnucovaný směr. Využívá všech možností které má, včetně výskoků nad hladinu,třesení hlavou, nájezdy proti síle vlasce a pod.
3. fáze: Organismus ryby je vyčerpán, dochází ke změně prostředí - ryba je vylovena z vody, je s ní manipulováno. A tady podle mne dochází někdy k šokovému stavu, kdy organismus vyhodnotí situaci jako bezvýchodnou a volí vlastně jakousi "autodestrukci".
Proto se domnívám, že z hlediska šetrnosti k rybě je nutné co nejvíce omezit zejména onu 3. fázi, pokud mám totiž pravdu, tak ona "ještě jedna fotka zepředu"a "ještě pusinku" může znamenat překročení bodu možného návratu k životu.
Opět se omlouvám za žvanivost.
Jinak je fajn, že se o téhle problematice diskutuje (a většinou bez emocí!!)
NBachy - Profil | Pá 8.12.2006 15:16:09
Ona kmitá ocasem, ale hlavu drží rovně ve směru kam plave, nijak se nepotácí, nekolébá. To že cítíš cukání při zdolávání, je tím, jak se ji nelíbí háček a tah v tlamce a snaží se ho zbavit,( taky se jí nelíbí tebou určovaný směr), né tím že kmitá ocasem. :o) Třeba větší kapr, který pluje v hloubce podél břehu většinou nijak necuká, jen klidně plave. V prutu jde cítit jen konstatní tah i přesto, že kapr zcela evidentně musí hýbat ocasem, a to může plout i hodně rychle aniž bys cítil cukání.
Trochu jsme ale odbočili.
NFery | Pá 8.12.2006 14:33:58
NMrKos - Profil | Pá 8.12.2006 14:33:24
toto je normální logika přenosu síly z jedné ocasní ploutve ( která navíc umí jen omezený pohyb ze strany na stranu ) na celé tělo... nemluvě o tom že díky tomu že není na zemi ale vznáší se ( podobně jako ve vzduchu ) tak při rozkmitání ocasní ploutve dochází k přenosu tohoto kmitání na celé tělo a potažmo až k hlavě ( a taky je to logické :-) ) ... prostě kapr při rychlém pochybu a nebo silovém tahu nemůže nikdy táhnout konstantní silou protože k tomu není vybaven... to by musel mít ocasní ploutve dvě ( a synchronizovat je ) a nebo místo ocasu vrtuji... tak už by bylo možné hovořit o konstatním tahu...
NMrKos - Profil | Pá 8.12.2006 14:26:41
NBachy - Profil | Pá 8.12.2006 14:26:24
NFery | Pá 8.12.2006 14:23:55
NFery | Pá 8.12.2006 14:21:36
Fishky-jestli chytáš vesměs jen na svazovkách,tak neni velká šance že se s takovým kaprem potkáš,ale u ryb pod neustálím tlakem se to stává často a hlavně na soukromých vodách bez rozumných pravidel..sám jsem se s tím setkal jen na Merenye a na Hejlově třeba ne a myslím si,že je to díky povinosti používání olověnek,nebo bužírek..pokud chytáš na 35ku,tak by taky problém být neměl,ale u slabých vlasců a pletených šňůrek je to nebezpečí opravdu evidentní
NMrKos - Profil | Pá 8.12.2006 14:21:10
možná bych to přirovnal tomu jako by jsi koňovi přivázal na krk provaz a nechal ho jet cvalem... taky by to ( naprosto logicky ) kopalo a přitom by se provaz nedotýkal jeho nohou...
NBachy - Profil | Pá 8.12.2006 14:13:36
NMrKos - Profil | Pá 8.12.2006 14:07:37
ten můj bojoval ale možná to bylo tím že byl na 0,12 forpasu :-)
vrátím-li se k tématu tak mám pocit že kdyby " kopání " bylo opravdu kontaktem ocasní ploutve s kmenem tak jsou za chvilku všichni kapři jako duháci ze sádek... a to už by tuplem nebojovali protože by neměli čím...
NBachy - Profil | Pá 8.12.2006 14:02:51
NMrKos - Profil | Pá 8.12.2006 13:58:52
NBachy - Profil | Pá 8.12.2006 13:52:06
NMrKos - Profil | Pá 8.12.2006 13:39:48
NIvo.S. | Pá 8.12.2006 13:39:15
NFishky - Profil | Pá 8.12.2006 13:38:43
Kocháč: nemyslím, že by tloukl hlavou, možná jeden z mála (do dna? ...výjimka), jinak by mě 15lbs navazeček o slávičky přepinkly. Převalování a mírné tlučení do dna sem postřehl u některých v druhé polovině boje, ale to už síly odchází a není to tak razantí, jako by tomu mohlo být na začátku...
NIvo.S. | Pá 8.12.2006 13:36:46
NMrKos - Profil | Pá 8.12.2006 13:34:49
NIvo.S. | Pá 8.12.2006 13:33:02
NMrKos - Profil | Pá 8.12.2006 13:32:44
NRobertak | Pá 8.12.2006 13:32:36
NIvo.S. | Pá 8.12.2006 13:27:37
NKocháč - Profil | Pá 8.12.2006 13:19:32
NFery | Pá 8.12.2006 13:14:55
NKocháč - Profil | Pá 8.12.2006 13:14:42
Ntomm - Profil | Pá 8.12.2006 13:14:11
NFishky - Profil | Pá 8.12.2006 13:05:49
Ivo.S: ano, doměnky, ale čím víc informací o rybách máš (a ty akvarijní jsou také dobrým vzorem) tím lepší si můžeš udělat úsudek...
NFery | Pá 8.12.2006 12:52:00
NIvo.S. | Pá 8.12.2006 12:49:30
NFishky - Profil | Pá 8.12.2006 12:23:00
NIvo.S. | Pá 8.12.2006 12:16:44
NIvo.S. | Pá 8.12.2006 12:10:17
NBachy - Profil | Pá 8.12.2006 12:09:53
Fery - Jo. Myslím ale, že ta olověnka není úplně hladká na rozdíl od bužírky, nemůže se ten kapr odřít o tu olověnku víc než o tenčí vlasec?
Jinač co jsem já viděl časté poranění bývá i odřené skřele a hlava celkově - to myslím, že spíš dělají návazcové pletenky. Já třeba pletenky nepoužívám.
NFery | Pá 8.12.2006 12:03:03
NIvo.S. | Pá 8.12.2006 11:48:11
NVítek | Pá 8.12.2006 11:38:02
NFery | Pá 8.12.2006 11:31:23
NMrKos - Profil | Pá 8.12.2006 11:29:14
NFery | Pá 8.12.2006 11:27:01
NIvo.S. | Pá 8.12.2006 11:25:33
Prostě to mám tak zažité. Jsou to naučené pohyby, ovšem vlasec pouštím okamžitě, když mám seřízenou brzdu,což je ihned po záseku. Vím, že to vypadá hrůzostrašně a taky to nikomu nedoporučuju.
Osobně používám dost slabé bužírky a nemyslím si, že by mohla plašit (zároveň to však nevylučuju). Je fakt, že většinou lovím na řekách, a tam taková situace, kterou jsi popsal , nehrozí.
NFishky - Profil | Pá 8.12.2006 11:07:17
MrKos: máš recht, v malém podběráku vypadá i malá ryba velkou... ale velká vypadá lépe :)
NBachy - Profil | Pá 8.12.2006 11:03:28
Šokovka je pletenka neho hrubší vlasec o délce nejméně dvojnásobku prutu a slouží hlavně proti utržení kmene při náhozu do dálky.
Co se týče pořezání - mě pořezal monofil 0,1mm, a docela hluboko, hrubší vlasce většinou asi jen spálí, určitě bych při jízdě vlasec nechytal. :o)
Ncarpmania | Pá 8.12.2006 10:56:14
NPetrson - Profil | Pá 8.12.2006 10:52:10
>> Bachy > ještě k tomu "držení monofilu rukou" - zní to divně a nelogicky, ale nikdy se mi nestalo, že by se vlasec zařízl do tkáně. Přitom nešlo o obry, ale ani čudly - většinou festovní jízdy kaprů 50 +. Už jsem trochu naznačil dole, že citem v rukou poznáš, když se ryba rozjede na plno a můžeš sevření odlehčit až k mírnému prokluzu, fakt se to dá po menším tréninku vychytat, chce to jen správnej kolovrat (kdybys potřeboval, mám ještě starej Roen) a echt hůlku do rajčat :-) Se šnůrou jsem to ale ještě nezkoušel, ta se vzhledem k své hrubosti při kontaktu asi může chovat agresivněji.
NBachy - Profil | Pá 8.12.2006 10:30:04
carpmania - Zatím jsem s olověnkou nechytal, ale jednu mám doma a ta má na koncích obratlíky. Takhle se to ale myslím určitě neváže. :o)
Ncarpmania | Pá 8.12.2006 10:24:00
NBachy - Profil | Pá 8.12.2006 10:12:36
NFery | Pá 8.12.2006 10:09:17
NPetrson - Profil | Pá 8.12.2006 10:08:58
NIvo.S. | Pá 8.12.2006 9:26:00
NIvo.S. | Pá 8.12.2006 9:20:40
NPetrson - Profil | Pá 8.12.2006 9:20:19
>> Šeptal > s ostrostí háčku jako zásadním vlivem na zásek souhlasím bez výhrad - opět na to rybář nejlépe příjde, když si nevšimne tupého kopyta na konci udice, co bývalo háčkem hoodně dávno a pár "tutových" záseků nepromění. Až bych s nadsázkou řekl, dělejme podobné chyby, protože ty nás nejvíc vyškolí, Ale to až tak nefunguje, neb na některé jedince jsou tyto vjemy nepřenosné :-)
NRobertak | Pá 8.12.2006 9:07:47
NKocháč - Profil | Pá 8.12.2006 9:01:49
NBulk - Profil | Pá 8.12.2006 8:58:32
NKocháč - Profil | Pá 8.12.2006 8:57:44
NRobertak | Pá 8.12.2006 8:57:21
šeptal: také si myslím to samé a když už mi napne vlasec nebo jede přez brzdu, není nutné sekat vůbec, jenom zvednu přibrzdím cívku prstem a je to.
Jo a moucha dala dobrej odkaz :)
Kde to žije - všechna témata
0:39NV Blansku vysadili krále řeky. Ve Svitavě pluje dvanáct set dvouletých lipanů. (Bleskovka) 45
PoNKdo více škodí pstruhové vodě?? Muškaří nebo Vláčkaří?? 124
PoNZákaz olova se blíží: V obchodech už ho nekoupíme, u vody ale (zatím) zůstává (Bleskovka) 44
PoNVčelaření a rybolov 903
PoNZavážecí lodička s GPS 112
PoNDokumenty z přírody kolem vody 620
PoNNepromokavá bunda na boat a brození 32
PoNZabezpečení člunu proti krádeži 29
PoNVýběr nových prutů a navijáků 24
PoNDrsný sever Čech: candát schovaný v tašce a lov v zákazu (Bleskovka) 6
PoNRybáři a vinařství 911
PoN🔥 Grill a grilování 🔥 557
PoNOprava navijáku Shimano Biomaster 4000 4
PoNPENN TIDAL XT Long Cast - Naviják 119
PoNRybáři, plaťte alimenty, nebo přijdete o lístek! (Bleskovka) 7
Co je nového - všeobecné
NeNBleskovka: Drsný sever Čech: candát schovaný v tašce a lov v zákazu
SoNBleskovka: Rybáři, plaťte alimenty, nebo přijdete o lístek!
SoNBleskovka: Zákaz olova se blíží: V obchodech už ho nekoupíme, u vody ale (zatím) zůstává
ÚtNBleskovka: Dva Češi zahynuli na rybářském zájezdu v Norsku
ÚtNBleskovka: V Blansku vysadili krále řeky. Ve Svitavě pluje dvanáct set dvouletých lipanů.
. . . NBleskovka: Z Nechranic odtéká minimum vody. Důvod potěší rybáře.
Oznámení - obecné
Na toto místo můžete sami vložit své oznámení ostatním čtenářům MRKu.
Kalendář akcí - obecné
20.5.75 let SŠRV Jakuba Krčína Třeboň...
23.5.Rybářské závody Hradčany u...
23.5.78mé rybářské závody na rybníce...
23.5.Rybářské závody v Nové Pace...
23.5.rybařské závody bagr náchod
23.5.Rybářské závody Ctidružický...
23.5.Rybářské závody na rybníku v...
23.5.Kolovratské rybářské závody...
23.5.Jarní rybářské závody na Vojtově...
24.5.Dětské rybářské závody
Doporučujeme cestovku
CA HITRA
Naše cestovní kancelář nabízí autobusové a individuální zájezdy na rybaření ve středním Norsku, v rybářsky vyhlášené...













