Naviják Shimano XTC.

Nevíte někdo kdy bude naskladněna novinka Ultegra CI4+ 14000. díky za odpovedi.
Autor diskuse: rehy71 - Profil , 14.11.2017 kaprařina - náčiní, doplňky

Lajnator - Profil | Čt 1.3.2018 17:49:09

Wachi >> Ahoj, byl bych nerad, kdyby mé zjištění měly negativní dopad na obchodníky, bohužel se tomu asi nevyhneme jak vidím. Byl bych mnohem raději, kdyby se samotné Shimano chytlo za hlavu (mám na mysli výrobce, ne našeho distributora) a snažilo se něco s problémem dělat.
Sami moc dobře všechny zmíněná fakta vědí, jenže změny stojí peníze a ty nikdo navíc dávat nechce. Když udělat serií x tisíc SS5 worm shaftu a při prodeji zjistíš problém, vyhodíš 2/3 produkce do koše a zaplatíš novou verzi? asi ne...je vždy jen otázka, jak se k tomu firma postaví.

Samozřejmě se člověk může mýlit a věř, že nemám absolutně problém přiznat chybu, pokud mě někdo dokáže přesvědčit o opaku, budu jedině rád, Shimano je pro mě srdcovka ;-) Pár lidí, co si přečetlo dejme tomu můj názor, vyděšeně zavolalo do Shimana, kde samozřejmě celou záležitost negovali s tím, ať ti lidé neposlouchají názor "onanisty z mrku" :-D (asi si předělám nick;-)

Je to stejné, jako by člověk zavolal do Mc Donald's s dotazem, jestli je jejich jídlo zdravé...co čekáš, že ti řeknou ;-)

Vraťme se k meritu věci, škoda, že zde nejde vložit link nebo video,v úterý jsem dělal 3x UTG XTC, které po noci v chladu neudělaly ani jednu otáčku :-// samozřejmě -15C je extrém. V podobné Siberii asi bude jen těžko někdo chytat, nicméně když se navijáky promazaly vhodným mazivem a ubrala zmíněné podložka, jdou relativně slušně. Za sebe procentuálně vyjádřeno 75% procent zlepšení. Úplné odstranění problému je však pouze při výměně za SS4, který je jak jsem zjistil docela komplikované sehnat.

Abychom byli objektivní, tyto navijáky jsou co se týče vnitřního soukolí super (elox DG atd), rozhodně nemůžu říci, že by byly po této stránce nějak horší, než předchozí generace XTB Ci4, je zde jen problém se zmíněným zatuháváním. Jak jsem se díval, některé e shopy je už prodávají za 5600,- kus, což je za naviják s těmi vnitřky na druhou stranu super cena. Jestli někdy klesnou pod 5000, bude to super kup s tím, že si s nimi musí člověk pohrát.

V každém případě je dost smutné, že starší lepší verze CI4 XSB/ XTB stojí stále 7000+ a nová XTC je během 3 měsíců prodeje výrazně níže. Myslím si, že tento fakt hovořím sám za sebe.

Luger46 - Profil | Čt 8.2.2018 20:49:30

despo >> původně jsem nechtěl reagovat ale musel na popud tvého rýpání a zesměšnování. Povíš mě jestli si měl či vlastnil oba modely CI4 (xsb a xtc) vedle sebe?? Já ano. Někdy v prosinci jsem pořídil nové CI4, nakoupil nové vlasce a s nadšením namotal první kilometry. Bohužel navyjáky byly oproti staršímu modelu ci4 xsb, který jsem měl hned po ruce o dost tužší. Prostě nebe a dudy. XSB jely jak po másle oproti XTC. Řekl jsem si , že je to tou špatnou vazelínou co tam ted serou. Poslal jsem je Lajnátorovi aby mě je nově promázl. Pomohlo to ale jen trochu. Dále proběhly ty balkonové testy, kde se potvrdilo, že ty nové wormshafty dělají tuhle neplechu. Ty nové CI4 s wormshaftem z Ultegry XSC což je stejný worm jak z CI4 xsb šlapaly na jedničku. Já jsem měl opravdu tu možnost tyhle dva modely CI4 porovnat okamžitě. Nicméně si ten worm vyměním. Takže to nejsou bludy ale reálný stav. Po této úpravě naopak nové CI4 jsou za mě lepší ale chce to přemazat a pokud nadále tuhnou vyměnit i wormshaft. Mysli si co chceš ale neměl si okamžitou možnost srovnat oba modely takže se ti to zdá v pohodě ale kdyby si vzápětí zatočil předchozím modelem poznal by si ten rozdíl. Naštěstí je to drobná úprava.

dukin - Profil | Út 22.10.2019 15:10:54

Rudina >> díly jsou z Japanu a úplně si nejsem jistý... Záleží co všechno chceš.
Myslím že mě to vyšlo na 2500 kus včetně i jiných madel a ložisek atd..
Já už si to nepamatuju, raději takové věci zapomínám 😁 výsledek ale stojí za to 😉

Lajnator - Profil | Pá 9.2.2018 19:59:25

despo >> Ahoj kolego, možná by stačilo pořádně si přečíst co jsem psal;-)

S Mírou z SK jsme v kontaktu a já jeho názor respektuji, problém je v tom, že on narazil zrovna na kusy, které šly dobře za tepla a ztuhly až v chladu, což je jiná situace a on to sám uznal, jelikož ne všechny navijáky nemají stejné vůle a některé (už jsem viděl 3 páry XTC) co šly ztuha i v pokojové teplotě, kde promazáním nic nevyřešíš! Najdeš x lidí, kteří ti řeknou že Ultegra XSD je super, ale také podstatnou skupinu, kteří s nimi spokojení nejsou, to samé bude u XTC, možná o chlup horší. Nebudu se už opakovat s vůlemi, nicméně u části vyrobených kusů to bude zlobit víc, u druhých mít.

To že jím testované kusy půjdou po namazání dobře jsem tušil, protože to fungovalo i u Ulteger XSD, kde to pozoruji už téměř dva roky :-) věř mi, že bych nepsal recenze ani nesoudil podle jednoho páru navijáků, co jsem viděl rozebrané. Nové XTC Ci4 mi celou hypotézu už jen potvrdily navíc Míra to nevyřešil jen vazelínou, ale ještě ubral jednu podložku z DG, čímž zvětšil vůle a naviják začal jít v pohodě, ale to už se k tobě zřejmě nedoneslo...;-)

Mimo jiné je pro mě zajímavé zjištění, že když člověk napíše něco negativního o čemkoli, rozpoutá to brutální diskusi, kdy zmínění tvrzení začnou negovat i lidí, kteří absolutně nevědí, která bije a jen slepě papouškují, co si někde přečetli, nebo slyšeli. To nemyslím jen tebe, jsou toho plné servery. Pokud jsi skalní příznivec Shimana a chceš slyšet "reklamní sdělení" díky kterému budeš v klidu spát, přečti si recenze přímo od shimana v sekci recenze! Popřemýšlel nakolik je objektivní ;-) měj se prima J.

Luger46 - Profil | Čt 8.2.2018 15:03:15

Kdo měl navy na servisu u Lajnátora ví jakou práci vždy odvede. Já měl a mám u něj své motadla a už nikomu jinému bych je do ruky nedal. Kdo je ho výstupům nevěří nikdo ho to nenutí číst nebo u něj servisovat navy, může si to posílat třeba do Normarku kam já bych už navy nikdy neposlal.

Matyášek - Profil | Ne 3.1.2021 21:02:24

malinkej 1985 >> pošli mi video na whats up nebo messenger 😉 máš sz.

Matyášek - Profil | Ne 3.1.2021 20:33:46

NAVI73 >> otázkou je, co u dotyčného znamená, že jde ztuha. Ono se to takhle z hlavy těžko posuzuje. Některý navi udělá po roztočení samovolně 15 otáček, jiný 10 a další třeba 6. Já třeba vymezuji tak, abych měl u svých navi minimální vůle na klikách, takže mi jdou trošičku ztuha, ale záleží co kdo preferuje. Vždycky se na to dotyčného ptám a podle jeho požadavků to připravím 😉

NAVI73 - Profil | Ne 3.1.2021 20:01:26

malinkej 1985 >> udělej co řekne Matyašek a Ty i ten naviják z toho vyváznete nejlíp jak jste mohli

NAVI73 - Profil | Ne 3.1.2021 19:50:43

malinkej 1985 >> vole :-))) při tomhle mrazu nehneš ani raketoplánem :-))))

NAVI73 - Profil | Ne 3.1.2021 19:45:31

malinkej 1985 >> jakou máš pokojovou teplotu? :-))))

Matyášek - Profil | Ne 3.1.2021 19:40:08

malinkej 1985 >> Jestli byly ty navijáky už na servisu, je možné, že servisák přidal podložku/ky na velké hnací kolo, aby vymezil vůle na klice. Možná to tak původní majitel chtěl, těžko říct. Já za sebe to třeba dělám, vůle na klice nesnáším 😄
Tím, že se tam ta podložka/ky přidají, tak pak z důvodu toho, že se bok těla utáhne šroubky k hlavnímu tělu a z důvodu vymezení vůle je pak větší tlak na ložiska hnacího kola a chod ztuhne... Zkus si schválně trošku povolit šroubky na boku těla navi a pokud se chod zlepší, je to tím.
Pokud to bude beze změny, nech si ty navijáky vyčistit a přemazat 😉

jarda85 - Profil | Ne 3.1.2021 16:51:33

jarda85 - Profil | Ne 3.1.2021 16:50:28

malinkej 1985 >> Čau, napis sem klukům, Opravy a úpravy navijáků.

Oni ti poradi co s tím.

seengy - Profil | Po 26.11.2018 19:22:29

hypac.cz >> Ahoj hlavní a dost důležitý rozdíl v navijácích je ten že modely ci4+ mají kvalitní vnitřky hlavní hnací kolo je jako na technium a šroubuje se do něj klička což má za následek žádnou vůli,má o jedno ložisko navíc a je v rolničce což ultegra xtd nemá,je lehčí.Tak asi tak měl jsem xtd 14000 a přešel jsem na xtc ci4+ 5500 je to sice menší model ale rozdíl obrovský v chodu ,točil jsem si i 14000 a bomba.

j.c. - Profil | Po 26.11.2018 15:30:21

hypac.cz >> ten největší rozdíl je v slow oscillation a krátké brzdě

clarence - Profil | Pá 2.3.2018 12:07:04

Lajnator >> Ahoj Jakube tak dnes ráno zkouška a XTA udělal 5 otáček sice bylo znát,že je trochu zatuhlý ale byl jsem mile překvapen samotný navi se točil i pohybem jedné ruky.J

Peter94 - Profil | Pá 2.3.2018 7:56:18

honzina >> ked aj tuto od Shimana

NAVI73 - Profil | Čt 1.3.2018 21:16:34

clarence >> to jsem netušil že máte v Kolíně mrakodrap :-)))

NAVI73 - Profil | Čt 1.3.2018 20:39:25

clarence >> tam u Vás Ti jí do rána někdo šlukne :-))))

clarence - Profil | Čt 1.3.2018 20:38:01

Hoši jak to tu čtu tak jsem šoupnul schválně Ultegru na ba balkon ráno jsem zvědav ale jinou.J

Pepa z depa - Profil | Út 27.2.2018 8:52:39

Wachi >> čau. lajnator je nejlepší předpokládám. řešil sem s ním už pár věcí. v podstatě jemu věřím fakt jako jo vážně.....

Kučík - Profil | Čt 8.2.2018 20:07:06

j.c. - despo- 8.2.2018 19:31:14 >> Četli ste to celí?

j.c. - Profil | Čt 8.2.2018 16:24:19

despo >> tak, tak, navi jedou jak po másle, maziva v nich bylo dost, ale trochu jsem tam přidal, není jim zatím co vytknout, já jsem s nima spokojený, zbytek ukáže čas

Peter94 - Profil | Čt 8.2.2018 11:51:26

Bambi.SpP >> presne ako si napisal.ten na SK im vymyva mozgy a nema o tom ani sajn...

Kučík - Profil | Čt 8.2.2018 10:29:04

Zkopírováno z Custom Reels
Lajnator - ®
Shimano Ultegra Ci4 XTC

Pochybnosti, ohledně zpracování Ci4 XTC, jsem začal mít již ve chvíli, kdy ke mě dorazila informace v podobě shody některých důležitých vnitřních součástí navijáků, s Ultegrou XSD/ XTD . Již několikrát jsem na různých webových portálech popisoval poznatky své i ostatních rybářů, s těmito za mě ne zcela povedenými kolovrátky, kde je hlavním problémem významně tuhnoucí chod, nejen v chladnějším počasí. Nezřídka také jejich úplné zastavení. Když se ale ani po výměně vazelíny nic zásadního nedělo, má pozornost směřovala k oscilací a tím pádem i dílu, nazývanému worm shaft . To, že celý problém primárně způsobuje "pomalejší" oscilace SS5 (mimo jiné rozdíl je oproti starším verzím ulteger opravdu minimální) byla zatím pouze jen teorie. Ve zmíněné době mě také mátl fakt, že se uvedené komplikace neprojevovaly u všech vyrobených kusů, proto jsem se závěrečnými soudy nikam nespěchal. Právě díky nové generaci Ci4 se mi bohužel zmíněná teorie potvrdila.

Celé to začalo před Vánoci, kdy volalo několik zákazníků, mající starší výbornou verzi Ci4 XSB. Jelikož jsem již v této době tušil průšvih, všechny zmíněné rybáře jsem s nejlepší dobrou vůli upozornil na zmíněný fakt, kdy může nastat teoreticky problém s doporučením, ať raději chvíli vydrží. Několik uvedených ale samozřejmě neudrželo emoce na uzdě a navijáky rovnou pořídili.
V tuto chvíli mě upřímně telefonát typu "oni jsou zatuhlé a to je mám doma a ne v zimě" nijak výrazně nepřekvapil.

První kusy těchto kolovrátků, nakonec dorazili těsně před svátky. Tužší chod byl znatelný od první chvíle, podotýkám za pokojové teploty! Při vnitřní inspekci mě pozitivně potěšil pozůstatek předchozích modelů XSB, v podobě hlavního převodu Drive Gear s povrchovou úpravou, což se například nové generace Power Aera XTB, už bohužel netýká. Pozitivní také bylo adekvátní množství vazelína, kterou se poslední dobou u tohoto renomovaného výrobce příliš neplýtvá. Ložiska všude, kde je potřeba, ale...abych to zkrátil, jelikož byly svátky i relativní čas, začal jsem si "hrát". Navijáky přišly v páru, což bylo na chystané testování více než výhodné.

Pokus číslo jedna - První Ultegra byla zbavena originálního lubrikantu (dále 1), následně namazána vhodným mazivem. V tuto chvíli by již byl problém s chodem i případnými šustivými zvuky, u většiny ostatních navijáků odstraněn. Druhý z dvojice (dále 2) jsem zatím ponechal v originálním stavu. U 1 se zdálo být vše při pokojové teplotě v pořádku. Jak asi sami tušíte, po chladné noci, ztrávené na balkoně 1 zatuhla cca na úroveň původního stavu v teple a dvojka se v nadsázce netočila téměř vůbec.

Pokud číslo dvě - Výše popsaná zkutečnost mi pouze potvrdila předchozí domněnku, že vazelína samotná tento problém odstranit nedokáže, proto jsem svou pozornost přesunul právě na již zmíněný worm shaft. Při pohledu na vedle ležící Ultegru XSC, mě ihned napadla myšlenka o prohození zmíněné součástky mezi sebou. XSC obsahuje WS SS4, oproti současné SS5 (Super Slow oscillation je opravdu jen v uvozovkách). Po následné výměně dílu u 1 a namazání vhodným mazivem, naviják opět putoval na noc do balkonové lednice. Upřímně jsem se nemohl dočkat rána, kdy na mě čekalo příjemné překvapení, v podobě krásně točícího se navijáku ;-)

Pokus číslo tři - původní worm shaft SS5 z Ci4 jsem tentokrát naimplantovat do znásilněné Ultegry XSC. Po další noci strávené v mé nové chladničce, se zdál být chod překvapivě dobrý. Je sice pravda, že lehce ztuhl, nicméně ani z poloviny tolik, jako u originální Ci4 XSC, nebo UTG XSD. Naopak se tímto způsobem dokonce mírně vymezily vůle chodu, v tomto případě u dosti chytaného navijáku. Tato zkutečnost mě dovedla k úspěšnému vyřešení kvízu, proč se u některých Ulteger XSD, zmíněný problém projevil a u části vůbec.

Jak jistě většinu lidí napadne, jednotlivé navijáky jsou vyráběny strojově s určitými vůlemi, nebo řekněme tolerancemi. Tento fakt se samozřejmě týká prakticky všech součástí navi, pro nás v tuto chvíli důležitých pouze bočních karterů, vymezovacích podložek, převodů a neposlední řadě i ložisek. Přijde mi jako velice pravděpodobné, že se teoreticky mohla při kompletaci Ulteger setkat část, nebo dokonce většina zmíněných součástek právě v horních úrovních zmíněných niancí a vůlí. Proto se uvedené potíže reálně projevily jen u části (cca 1/3) vyrobených kusů Ulteger XSD. Čas sám ukáže, jak tomu bude u Ci4 XTC. Do karet ale bohužel XTCéčkám nehraje ani fakt, že je naviják složen z několika předchozích modelů Shiman, namátkou Ultegra XSD, PA XTB, ci4 XSB, Spin Power Aero atd...jinými slovy jednotlivé díly nebyly vyrobeny na míru ke kompletaci v jednom těle. Mám tedy lehké obavy o světlé zítřky a to nejen v oblasti prezidentských voleb :-O

Pokud patříte mezi ty, které tyto za mě designové pěkně vyvedené navijáky přeci jen uchvátily, rozhodně se první rok dva chytání připravte u části vyrobených kusů na mírné komplikace zmíněného charakteru. Je více než pravděpodobné, že se časem na jednotlivých součástkách vytvoří, pro nás pozitivní vůle, kdy bude následně stačit naviják vyčistit a promazat vhodným lubrikantem. Problémy by tedy mohly teoreticky sami odeznít. Další varianta je absolvovat ihned výměnu maziva i worm shaftu, čímž u neautorizovaného servisu riskujeme ztrátu záruky a neposlední řadě také reputaci celé značky Shimano :-) Poslední možností je snad pouhá prosba, směrovaná Vašemu oblíbenému prodejci rybářského náčiní, v podobě skladování navijáků v chladném prostředí, aby jste si mohl/ la kolovrátek ve správných podmínkách a hlavně před nákupem vyzkoušet a tím vyloučit pořízení problematického kusu ;-)

Málem bych zapomněl, rád bych zde alespoň vyzvedl brzdu, která je v tomto případně opravdu dokonalá, absolutně bez nutností dalších úprav, jako je přidání karbonu atd! Krásná 1/2 otáčka za použití originál teflonových podložek...(žádné 3 cvaknutí jako u PA XTB!!)

murphyy - Profil | Pá 8.12.2017 22:18:59

Matyášek >> na co sa tu riesi elox :) asi na ten navi nedaju kolo DG z materialu ake ma napr alivio, hoci na prvy pohlad sa mozu javit ako cca stejne :)
ale nie, je tam rozdiel urcite, ale to ci je to kolo cierne alebo nie, zvlast pri navi vyssej strednej triedy, by som nebral ako nosny bod..
inak prevod je tu vyborny