Boj o splavnění Labe

Kategorie: Všeobecné

Sedm německých oborových svazů vyzvalo 18. listopadu v Hamburku novou spolkovou vládu a sněm ke splavnění českého i německého Labe, zejména k "rozhodujícímu zlepšení splavnosti vodní cesty na středním a horním Labi". Doslovný text výzvy byl předán v minulých dnech vládě ČR a ministerstvům dopravy, životního prostředí, zemědělství a ministerstvo průmyslu a obchodu a také Sekci vodní dopravy při Svazu dopravy ČR s Asociací vnitrozemské plavby ČR. Současně čeští rejdaři žádají vládu ČR o činy.

Ve společném prohlášení Spolkového Svazu německé vodní dopravy, Spolkového Svazu veřejných přístavů, Sekce námořních přepravců při Spolkovém svazu průmyslu, Evropského svazu vnitrozemské a námořní plavby, Unie Hospodářských komor Labe/Odra, Spolku pro Evropskou vnitrozemskou vodní dopravu a vodní cesty a Spolku pro využití Labské vodní cesty, který sdružuje dalších více než 100 společností, se uvádí: "S ohledem na to, že Labe významně přispívá k ekonomickému růstu na německé i české straně Labe, je významnou dopravní tepnou pro rostoucí trhy v oblasti střední a východní Evropy, že vodní cesta přispívá k ochraně životního prostřední relativně nízkým podílem emisí CO2 i ke snižování hluku a ke zvyšování bezpečnosti v dopravě, podporuje německé hospodářství neomezený přístup k námořním přístavům. Přepravní objemy i nadále dlouhodobě porostou a Labská vodní cesta skýtá stále nevyužitý dopravní potenciál. Vyzýváme novou Spolkovou vládu a nový Spolkový sněm k rozhodující mu zlepšení splavnosti na středním a horním Labi." Svazy dále žádají, aby byly "patřičným způsobem vybudovány i k Labi přilehlé vodní cesty" a aby byla zintenzívněna spolupráce mezi vládami ČR a SRN a dosaženo zlepšení plavebních podmínek v německo-českém pohraničí.

Čeští rejdaři v průvodním dopisu vládě a ministerstvům zdůrazňují, že Labe je pro ČR jedinou přístupovou cestou k námořním přístavům, vodní doprava po Labi skýtá obrovský nevyužitý potenciál pro české hospodářství, je výrazným reguláterem cen, přičemž ale dlouhodobě neřešené problémy na labské vodní cestě způsobují naopak úpadek vodní cesty i oboru vodní doprava.

Dále čeští rejdaři vyzývají českou vládu, aby okamžitě aplikovala Opatření ke zmírnění ztrát provozovatelů mezinárodní vodní dopravy v důsledku plavební nedostatečnosti na Labi 2004 - 2010 v souladu s rozhodnutím Evropské komise ze září 2006, dále aby byl prodloužen splavný úsek vodní cesty do Pardubic a aby bylo dosaženo zlepšení plavebních podmínek v německo-českém pohraničí.

www.vodnidoprava.cz

Bárťas, 19.12.2009

Diskuse k bleskovce

jees - Profil | Po 4.1.2010 17:09:26

CoDu >> psal jsem, že i když ekologové tvrdí, že vlak je "zelený" odpředu dozadu, že přesto jeho provoz dopad na živ.prostředí má. Psal jsem, že ekoelektrická lokomotiva potřebuje elektriku (takže uhlí nebo uran.jádro), naftová naftu. Naftová mašina tam byla proto, že na vlečkách a vedlejších tratích jezdí, budou jezdit i po hlavních. Nepsal jsem nic o tom, že Sergej je důkazem vysoké energetické náročnosti žel.dopravy, tos špatně četl nebo sis tam promítnul svojí vizi toho co jsem podle tebe chtěl napsat.

CoDu - Profil | Po 4.1.2010 13:57:10

jees >> http://www.ecomonitor.cz/tiskzpr2.shtml?x=100462 na této stráncel lze také něco dočíst. Uvádět legendární lokomotivu T679.1 Sergej, s dvoutaktnim dvanácti válcovým dieslovým motorem, která v šedesátých letech nahrazovala parní lokomotivy a svými výkony i měrnou spotřebou, údržbou, provozními náklady, vše v dobrém slova smylu je výrazně převyšovala a dnes ji ČD již ani jednu nevyužívá, jako příklad vysoké energetické náročnosti současné železnice?

jees - Profil | Po 4.1.2010 12:49:11

zewlbába >> ten nápad měli už dávno jiní a já bohužel nemám cash, pouze flow

zewlbába - Profil | Po 4.1.2010 11:32:54

jees >> je čas založt betonpumpu a sehnat spřátelený velko a malo firmy, abychom to zvládli. Až to uděláme, postavíme mýtný brány na zdymadlech a každá loď bude mít krabici s čipem a kdo nemá zaplaceno, nejede a bude to mastný. Odlobbovaný navýšení rozpočtu si strčíme do kapsy. Konečně vyděláme, na meandry a jim podobný kašleme

jees - Profil | Po 21.12.2009 22:04:45

patlal >> nejen pro vrchní-státní manažery, také střední-vedoucí různých státních úřadů a odborů a nižší-referenty různých úřadů, odborů a pododborů. Následně také pro majitele a zaměstnance spřátelených stavebních velkofirem, které angažují majitele a zaměstnance spřátelených stavebních firem, které to spolu s malými spřátelenými stavebními a řemeslnými malými firmami budou stavět. Aby následně všichni zúčastnění seznali, že je třeba navýšit rozpočet a nepatrně rozšířit zábor půdy o pár nepodstatných meandrů, pramenů a trochu té neukázněně neuspořádané přírody kde si všechno roste jak chce bez ohledu na názor buldozeristy a obsluhy betonpumpy

pjarmil - Profil | Po 21.12.2009 21:20:07

Jarda Š. >> no prave, dalsi jezy atd, to uz si pak pripadam jak na rybniku a ne na rece... jediny dlouhy useky mezi jezama ci zdymdlama jsou v usti ci roudnici,steti. ale u nas na nymbursku to je nic moc..moje odpoved je NE

patlal - Profil | Po 21.12.2009 21:13:28

Je to volovina ze všech pohledů až na jeden,udržení pracovních míst a to především pro ty vrchní zaměstnance .

Jarda Š. - Profil | Po 21.12.2009 21:09:12

pjarmil >> Labe už kanalizované je, splavnění by znamenalo jen přidání dalších jezů a zdymadel, což by z hlediska rybařiny nebylo nijak fatální. Spíš jde o to, že by tím došlo k porušení některých poměrně cenných pobřežních biotopů.

Thoomas - Profil | Po 21.12.2009 21:04:13

pjarmil >> jon jo to mas pravdu!!!

Jarda Š. - Profil | Po 21.12.2009 21:03:00

Osobně bych byl pro splavnění Labe do Pardubic a Odry do Ostravy, případně i Moravy do Otrokovic ale ten uvažovaný kanál, který by měl povodí spojit, mi připadá jako úplný nesmysl (i vzhledem k nutným nákladům vůči ekonomickému přínosu, nejen z hlediska poškození přírody a krajiny.).

jees - Profil | Po 21.12.2009 21:00:56

Jarda Š. >> tak to určitě bude, ale zase je to jen z hlaváku na hlavák. Pak to musí rozpojit a jede už jen pár vagonů, pak lokotraktor už jen s jedním a pak přijede náklaďák a musí se to na něj přeložit, když na začátku to jiný návěs musel dovézt na nádraží, odkud to táhnul jiný lokotraktor na ten první hlavák, kde spojili ten velký nákladní vlak s menší spotřebou na tunu

jees - Profil | Po 21.12.2009 20:55:59

skruff >> to je těžký, často záleží na tom, co chce autor dokázat a k jakému výsledku chce dojít. Bursík a spol. by to určitě viděli a napsali jinak, měřit lze různé veličiny různými způsoby a pro prezentaci výsledků lze použít různé metodiky. Ale s ohledem na dobu služby nákladní lodě v porovnání třeba s kamionem (dnes běžně norma Euro5) by mě ten tebou napsaný výsledek určitě nešokoval, ale asi to srovnávali spíš s osobáky. Jinak já ty lodě nijak netlačím a nechci

Jarda Š. - Profil | Po 21.12.2009 20:53:50

jees >> Sergejové byli velcí žrouti nafty, teď už se u nás kvůli tomu nepoužívají. Spotřeba nafty je na přepravu stejné tonáže nákladu daleko menší při použití dieselového vlaku (i se Sergejem), než při použití kamionů .

skruff - Profil | Po 21.12.2009 20:53:39

sliver - samolibý vůl >> sliver >> ekologicko-ekonomická krize nás ochranuj

sliver - Profil | Po 21.12.2009 20:45:09

skruff >> budu mít na přídi harpunové dělo. Ale konec srandy, jestli tady skoupili němci štěrkovny a pískovny, jakože je skoupili, tak ten trolling z Ostravy po kanále do Labíčka bude , to si piš.

skruff - Profil | Po 21.12.2009 20:44:39

jees >> jen tak ohledně lodí takovej výtah z jednoho článku o emisích:

Stejný boom zažila i lodní doprava, přičemž podle studie patnáct největších kontejnerových lodí světa vypouští do ovzduší stejné množství emisí jako 760 milionů automobilů. V tomto případě však nejde jen o nejdiskutovanější oxid uhličitý, ale například také o oxidy síry.

skruff - Profil | Po 21.12.2009 20:41:04

sliver - samolibý vůl >> sliver >> to si navážu pořádný olovo a zkusím tě trefit hahahahaha

jees - Profil | Po 21.12.2009 20:38:10

Bárťas >> osobně bych volil už snad radši lodě, než ČD, to je podle mne jenom kombinace nevýhod zbývajících dvou způsobů - pomalý a složitý jako loď a dražší a neekologičtější jako auto. Vlak je eko jen do chvíle, než člověk zjistí kolik uhlí voženého těmi loděmi nebo kamiony elektrárna spálí na to, aby ujel svou trasu (u elektriky) nebo kolik spálí mašina nafty (třeba Sergej)

sliver - Profil | Po 21.12.2009 20:34:44

skruff >> myslíš ? A já ti říkám, že se toho ještě dožiju. Stačí aby EU dala prachy. A ona je dá. Ještě mi budeš mávat, až tě pozdravím sirénou.