NSchleie - Profil | Ne 27.11.2011 18:29:50
Velice pěkny a aktuální článek.Bude pokračování ?
Pochopitelně za 1.
Nwlada - Profil | Po 3.10.2011 20:32:51
svkělý článek. Sám používám gumové vláčecí nástrahy s velkým úspěchem. Navíc se zmiňovaným vlascem Konger mám výborné zkušenosti (používám ho v průměru 0,14), lepší jsem zatím na vláčku neměl. Teď tedy pořizuji další prut, tentokrát ale s pletenkou. :) Ale tomuto článku tleskám, začátečníkovi pomlže do začátku a kdo už tohle zná, tak se seznámí s názorem někoho jiného. Za 1 :)
Nluca - Profil | Čt 15.9.2011 0:42:42
Super clanek a mas talent na psani, jen tak dal! Podivej se na znamku, lidi to ocenuji.
Jasne ze se najde par rejpalu, ale bez toho to tu ani nejde :) Doufam ze uz nejsem uplny zacatecnik, ale rad si prectu cokoliv o privlaci :) Jinak si myslim ze privlac nejde naucit ctenim, to je o praxi, prave proto nejde popsat vsechno a hlavne si myslim ze neexistuje zadna absolutni pravda co se tyce nastrahy, pocasi, vedeni atd. protoze to nejde overit a kazdy ma tak jinou zkusenost a o tom to je.
Tesim se na pokracovani.
NTomas.K - Profil | Čt 1.9.2011 19:05:37
Robur >> hele nebu do tebe šit, prostě pěknej článek a hotovo :D
NJarda Š. - Profil | Čt 1.9.2011 17:44:14
Robur >> Jj, to musí každý sám zkoušet, jaký vlasec mu bude v podmínkách, ve kterých chytá, v jeho sestavě nejlépe sedět, aby mu optimálně pracovala.
NRobur - Profil | Čt 1.9.2011 16:44:28
víc hlav více názorů, rozhodně zde nepovedu polemiky o setinách milimetru.
NJarda Š. - Profil | Čt 1.9.2011 16:34:52
Robur >> Na střední přívlač mi vlasec 0,14 mm také přijde slabý, za nejuniverzálnější bych spíš považoval 0,20 mm, dobře chytat se dá ještě i s 0,22 mm, tak proč zbytečně zjemňovat? Opodstatnění to podle mého má jen tam, kde je opravdu potřeba prodloužit hody a nemáš tam vázky. Při přívlači je podle mého potřeba počítat s oděrem vlasce, který jeho pevnost dost podstatně sníží, i když je téměř neviditelný, a neřídit se tím, že i 0,14 v bezvadném stavu má pevnost dostatečnou.
NXAXAP - Profil | Čt 1.9.2011 16:34:39
Robur >> Jenže takto to v tom článku není, přečti si to po sobě.
Apropos, znovu pokládám otázku, čeho dosáhnou propracováním se na vlasec 0,15?
NRobur - Profil | Čt 1.9.2011 16:26:19
Tomas.K >> ta okoukanost patří všeobecne ke gumovým nástrahám z nichž smáčci jsou až na posledním místě. Ten komentář je oddělený vynecháním řádku, netýká se tedy smáků. Mohl jsem to napsat srozumitelněji.
NRobur - Profil | Čt 1.9.2011 16:12:24
XAXAP >> myslím, že to vytrháváš z kontextu. Repsektive si domýšlíš i ten kontext. Pro znejistěné začátečníky tím myslím to, že ve zvoleném rozmezí síly vlasce cca 0,14 - 0,20 dohodí dál a nástrah se jim bude lépe ovládat. Když si dají na poloprázdnou cívku 0,30 vlasec tak se jim bude chytat špatně. Pak ještě doufám, že laskavý a vnímavý čtenář nesáhne hned po tom nejtenším, ale napřed si to osahá dejme tomu na té 0,20 tloušťce a k těm tenším se postupně propracuje.
NMrKos - Profil | Čt 1.9.2011 15:29:35
Robur >> článek je to dobrej a jen tak dál ... případně bych v příštím vydání popsal jak lze na Svratce vyvláčet jednoho dlaňového okouna na kilometru toku - když už tu teda je touha po podrobnostech
NMrKos - Profil | Čt 1.9.2011 15:28:11
osobně bych o dravcích nenapsal ani čárku a už vůbec ji nezveřejnil... stačí bláboly co se vydávají v časácích a utěšuju se jen tím že ten časák si nekupuje tolik lidí co je lidí s přístupem na net
dokud bude povolenka zadarmo a břehy plné lůzy tak bych radil maximálně tak šrot ala Václavík a alou na kapry
docela se divím kolik lidí by chtělo podrobné informace kde, jak a co vláčet... a to jich tu je dalších 100x tolik co na takové informace pouze tiše čekají avšak s kudlama v kapsách a sakem za zády
NXAXAP - Profil | Čt 1.9.2011 13:01:26
Robur >> majngot, proč vysvětluješ začátečníkům, že si na přívlačový naviják mají navíjet patnáctku vlasec? Čeho tím dosáhnou?
Toho článku o etice se začínám sakra bát.
NTomas.K - Profil | St 31.8.2011 19:18:04
Pěkný článek ,dost srozumitelný dávám za 1... jen trochu nesouhlasím v tom že smáček může být okoukaný. Na pstruhových revírech s velkým množstvím vláčkařu možná ,ale na mimopstruhovkách bych řek že sou mnohem okoukanější twistery. Ale nebudu rejpat do autorova názoru je to přece tvoje zkušenost . :-)
Nboyscout - Profil | St 31.8.2011 16:39:05
Fishky >> a s toho vyplývá : vykašli se na vláčku a vrať se raději ke svým oblíbeným kaprům :-)
NRobur - Profil | St 31.8.2011 14:03:02
rouzhodně se nechci dostat k popisu toho, že budu někde radi kde a jak chytat. To už je to, co děla rabaření rybařinou a na to si musí každý přijít sám. Osobně tuto cestu považuji za zábavnou a nebavilo by mne, kdyby mně někdo postavil k vodě, dal do ruky optimální prut a top nástrahu a řekl, v 6 hodin na totmo fleku začnoulovit boleni. Nadruhou stranu si myslím, že ušetřím lidem práci s hledáním výběru náčiní a že se jim bude chytat dobře, případně že si dokáží aspoň trochu lépe vybrat nástrahu.
NRobur - Profil | St 31.8.2011 13:55:42
JJanekk >> JJanekk, Jirka K - 31.8.2011 9:48:53 >> etika bude, věnuji ji úderných 6 řádků.
NFishky - Profil | St 31.8.2011 11:53:16
TondasDas - 31.8.2011 10:59:44 >> v čem prosím tě? :-) Dá rozum, že nebudu vláčet s velkokapacitním navijákem ani bubínkáčem, jak vypadá smáček ví i kaprař. Ale co na ten naviják navinout? Silon nebo pletenku? co má jaké výhody, jaké nevýhody, životnost či na co berou víc ryby, nebo z čeho méně padají, prostě výhody toho a onoho, ne zmínka o ceně, to vím při prvním rozkliknutí googlu, ostatní tam ale není. Zbytek viz tomikiller - ® Út 30.8.2011 21:39:02 - Smáček - OK, ale co s ním? Jak rychle se tahá, případně kde? Že ho nebudu tahat jako rotačku ví každej, ale k čemu je vůbec dobrej, bo jakej je rozdíl mezi ním a gumou - prostě kde jsou ty výhody či důvod ho používat? Řekne se, že nikdo není blb a zkusí si to u vody sám - OK, ale k čemu pak článek "pro začátečníka", když si to mám zkusit sám? :-)
PS: týden jsem dělal něco mezi UL přívlačí a střední s kapřákem a velkokapacitním navijákem, abych zjistil, zda je v mém okolí vůbec co chytat, nebo zda mě to chození kolem vody bude bavit. Víš jaké bylo mé překvapení, když jsem pak s kratším jemnějším prutem a menším navijáčkem šel k vodě? krásně se s tím pracuje, uplně žůžo - božsky se s tím i tahají ryby a už mi ani nepadají, ale hodím o polovinu méně!!! :-)))
A ještě maličkost, onehdá jsem byl v rybářství a pořizoval nějaký ty hejblátka a ta zmínka o tisícovce, to je žert, ne? :-) Litr se dá utratit mihnutím oka - a v krabičce mám pár blbůstek, co bez problémů jako vláčkař jeliťák urvu do pěti vycházek a můžu tam naběhnout znova. Když jsem přemýšlel nad voblerem, čuměl jsem u regálu a sranda byla, když jsem se prodejce zeptal, k čemu je to dobrý? Zda na to chytím víc ryb, či větších než na tvistra... no nasucho polknul a pak vykládal cosi obecného, jakože jak kdy :-) jakože vím že jak kdy, že když jdou okouni po potěru, že s mikrotvistrem budu mít větší šanci než s magnumem od rapaly, ale přeci jen něco malinko konkrétnějšího by neuškodilo :o)
NJarda Š. - Profil | St 31.8.2011 11:21:00
JJanekk >> Rozdíl proti minulosti je v tom, že dřív většina z nás začínala jako žáci v rybářském kroužku, zatímco dneska výrazně převládají mezi novými rybáři dospělí.
NTondasDas - Profil | St 31.8.2011 10:59:44
Clanek je vynikajici pro zacatecniky, ale je fakt ze ucit lidi kde jak a cim chytat je celkem od veci. Videl jsem tuny instruktaznich "reklamnich" videi jak na candaty trofejni stiky a podobnych nesmyslu. Samozrejme chytat ryby kde jsou je snadne pro vsechny druhy rybolovnych technik.
Vec se ma tak ze kazda voda je jina a na kazde vode funguje neco jineho. Napriklad na berounece na rotacku cislo 4 vytahnu 10 okounu 7-12cm a na tu samou 00 maximalne vetev, rotacky prestavaji fungovat. Twistry funguji porad skvele, kdyz se umi vodit, jelikoz je cela skala barevnosti tvaru a velikosti. Na ne mam porad dobre zabery i ulovky. Ale jak rikam kazda voda je o necem jinem a myslet si ze nejaka rapala bude fungovat vsude stejne je celkem nesmysl. Take bych byl rad kdyby mi nekdo vysvetlil kde a jak chytat ale vse je relativni a zalezi na rybach co se zamlouva v danou chvlku.
NJJanekk - Profil | St 31.8.2011 9:48:53
Jirka_K >> Mě by zajímalo, jak to je s počtem nově nastupujících rybářů. V č. Rybářství jsem nedávno četl, že mladých zájemců o povolenku rok od roku ubývá. Jinde zase čtu, že naše vody jsou pod čím dál větším tlakem, tak nevím...
Máš pravdu, že etika je v článku pro začátečníky důležitá, ale tenhle článek je vysloveně technickýho rázu, třeba tomu autor věnuje nějakej další díl. Rozhodně je to z mého pohledu lepší, než kdyby byl technický článek o chytání na živou rybku.
Jasně že takový články jsou i jinde, ale mrk je mamutí informační zdroj, takže teď bude mít článek pro začínající vláčkaře taky.
NJirka_K - Profil | St 31.8.2011 9:37:03
JJanekk >> ...a to je chyba! Každý článek pro začátečníky by měla být především lekce etiky a šetrnýho zacházení s rybou.
Přístup k materiálu a hlavně informacím je i díky takovýmhle článkům dneska hrozně snadný. A to že to od**rou zase jen ryby je jasný. Bez informací servírovaných na zlatým podnose vydrží jen ten kdo má opravdu zájem. Ti neuspěšní budou chytat maximálně rybu domácí nebo se na to vyprdnou úplně. Čím míň rybářů, tím líp.
NJJanekk - Profil | St 31.8.2011 9:16:17
Jirka_K >> Tenhle názor nechápu (že učit lidi chytat je kravina). Nová generace rybářů doroste tak jako tak a kultivovat je při zrodu je správná věc. Pokud jim někdo nenabídne jinou alternativu, budou přejímat rybářské chování a mentalitu otců a dědů, a to by často nebylo dobře. Tím neříkám, že tenhle článek je nějak "kultivační", nemá to v popisu práce.
NJirka_K - Profil | St 31.8.2011 8:33:03
Robur >> Je celkem paradoxní že ačkoli vidíš úbytek ryb, tak přesto dáváš návod jak je chytat. Zajímala by mě tvoje motivace...
Článků pro začátečníky o tom, jak chytat na vláčku je všude plno. Nikde ale není nic o tom jak rybu šetrně odháčkovat a pustit, což je téma mnohem důležitější než otázka jestli vlasec nebo pletenku. Bude třetí díl nebo budou dál nemehla vyzbrojená dvěma trojháky prasit podměrečné dravce bez patřičné osvěty?
btw. už to tady zaznělo mnohokrát ale přesto si to neodpustím. Učit lidi chytat ryby je kravina.
NRobur - Profil | Út 30.8.2011 22:32:30
Jarda Š. >> určitě máš pravdu. Já to píšu ze svého pohledu, kdy jsem milovník lowendových věcí. Samozřejmě někdy se spálím a někdy zase získám super věc za malé peníze. Někdy si říkám, že mám radost častěji, když si koupím naviják 1 až 2* ročně a někdy si říkám, že jsem měl zase připlatit, že to za ty nervy nestojí:-D. Pokud bych měl ale s něčím ačínat, tak většina začátečníků si daný obor osahá přes levnější věci. 1 můj docela slušný naviják byl po detailním prozkoumání dokonce vyroben v Bulharsku. Koupen tuším 2009 na veletrhu za 550Kč. Viděl jsem ho ještě u jednoho rybáře a nadšeně jsem se dali do řeči.
Dnes se orientovat v tom co je dobré je celkem tvrdý boj. Trénuji florbal a děcka mají povinné brýle, na netu jsem obyčejné plasťáky dnes viděl za 150 i za 600Kč od stejného výrobce. Co teprve hyper super naviják do kterého není vidět...
NJarda Š. - Profil | Út 30.8.2011 22:17:35
Robur - >> K navijákům by stálo za to poznamenat, že investovat do dražšího navijáku má význam především kvůli životnosti. I s navijákem do 1000,- Kč se dá dobře vláčet, pokud má lehký a hladký chod, citlivou brzdu a hladké překlápění. Jestli je překlápěč z tenkého drátu nebo silnější trubičky, tím bych se zrovna moc neřídil, záleží na celkové konstrukci. Levný naviják ovšem zpravidla nevydrží zdaleka tolik jako dražší kvalitní modely, takže jeden naviják za 3000,- Kč může vydržet déle než 3 navijáky za 1000,- Kč. Přívlač je rybolovná metoda, při které je naviják nejvíce namáhán, strojek, který není z dostatečně kvalitního materiálu, nemusí tomu, kdo se přívlači věnuje intenzivně, vydržet ani celou jednu sezónu.
NRobur - Profil | Út 30.8.2011 21:57:23
alex.del.piero >> nic jsem nevyvrátil jen jsem chtěl být objektivní.
Nalex.del.piero - Profil | Út 30.8.2011 21:50:07
Verim, ze nechytnes, jak v roce 1985...ale neverim, ze to je kvuli zacatecnikum, kteri chytaji stylem odhod a pritahni k sobe. Sam jsi to vyvratil tim, ze jsi napsal, ze jich tam je 5 a pul.
Ntomikiller - Profil | Út 30.8.2011 21:39:02
Pred pár týždňami som si začal nakupovať náradie na "poriadnu" prívlač (do teraz som príležitostne vláčil len s kaprovým prútom, takže skôr len snažil) a čítal som prvú časť tohto seriálu o prívlači, síce som z neho nedostal žiadne nové informácie, nakoľko som sa prívlač zaujímal a čerpal poznatky z iných zdrojov, hlavne videí. Nakoľko som chcel ušetriť, kúpil som si navijak aj vlasec z číny a to s 500kou kovovou + grafitovou cievkou s 5 ložiskami za cca 11 eur a 300 m šnúry 0,14mm/7kg za 10 eur, k tomu palicu na ľahkú prívlač avšak s tvrdým chrbtom, čiže zdolávanie väčšej šťuky by nemalo problém, konkrétne Mikado Ultra spin 270 (12g) za 50 eur a postupne z číny objednávam woblery, ich cena sa pohybuje od 0,5 po 0,8 eura za kus, čo sa týka kvality čínskych komponentov, nemám najmenšej námietky voči ich kvalite. Táto druhá časť seriálu je síce plná obrázkov, ale je vhodná skôr pre nerybára, pretože ani začiatočník si v nej nevie nájsť informácie, podľa ktorých by nakupoval, ale ide len vymenovanie toho, čo ponúka trh. Ako začiatočník mám zatiaľ navláčených asi len 20 hodín, chytených niekoľko menších šťúk. Čo by ma do budúceho čísla zaujímalo: vhodný čas lovu, horúce miesta na prívlač, techniky vláčenia, vrátane rýchlosti nástrahy, systémy pre lov v iných (väčších) hĺbkach (hlavne woblery), ako zatraktívniť nástrahu, prívlač na tečúcej vode - ako pracovať s nástrahou v prúde a kamenistým dnom, čoho sa vyvarovať/časté nováčikovské chyby. Autorovi článku prajem veľa chuti a nápadov do ďalšieho pokračovania.
NRobur - Profil | Út 30.8.2011 21:32:54
alex.del.piero >>>> v roce cca 1985 plus mínus jsem napíchl žlutého mirotvistra a s 25silonem jsem tahal okouna za okounem, ale takovám způsobem, že jsem to nahodil sotva 5 metrů, víc to s rexem a archovním teleskopem ani neletělo a cestou ke mně to okoun vzal, pokud se píchl či spadl, tak na to hned atakoval další a další. Prostě nához co nejdál a motat. Stál jsem zabrozený lehce ve vodě a prakticky pak stačilo povolit metr vlasce a špičkou to vodit kolem sebe. O 25 let později na tomtéž míste tajtrlíkuji se smáčky seč to jde a kolikrát se setkám jen s tím, že se ryba přijede podívat. Páč jich je tam 5 a půl a ještě si vybírají barvu a tvar, který mislostivě sežerou. Takže ta perla je smutná realita.
Nalex.del.piero - Profil | Út 30.8.2011 21:08:19
Když se pak k tomu přidají rybáři začátečníci, kteří chytají stylem odhoď, pak přitáhni k sobě, tak se na mnoha vodách stane, že ryby už gumy moc nechtějí.....to je perla
NRobur - Profil | Út 30.8.2011 20:43:50
no vidíš, zase jsem odpověděli ve vteřinách zároveň a ve stejném duchu:-D. Rozdíl 4 sekundy.
Nmoris - Profil | Út 30.8.2011 20:43:41
Robur >> S tou velikostí jsem to právě chtěl napsat,byl jsi rychlejší.Jinak dobrá,asi nepatříš k těm,co by to chtěly ostaním úplně zjednodušit.Ale má to svoji logiku..... :-)
NRobur - Profil | Út 30.8.2011 20:43:14
Zweizug >> to co jsem napsal naposled s tím vůbec nesouvisí, protože jsem odeslal více reakcí průběžně a mezitím naskočila tvoje, takže jsem vůbec neragoval na tebe konkrétně.
NZweizug - Profil | Út 30.8.2011 20:43:10
Robur >> OK, Robure, klid zbraním....
NRobur - Profil | Út 30.8.2011 20:41:24
Zweizug >> já se nezlobím. Taky rád čumím pod pokličku těm nejlepším. Na jedněch závodech jsem chytal mezi 2 reprezentanty. Oni chytali, já ne. každopádně důvod, proč jsem tyto články napsal jou popsány v 1. dílu.
NZweizug - Profil | Út 30.8.2011 20:40:36
Robur >> Kámo, tak k tomu co jsi napsal naposled asi už není fakt co dodat - říká se tomu uražená ješitnost....
NRobur - Profil | Út 30.8.2011 20:38:59
Zweizug >> kapraři jdou sdílnější proto, že je víc kaprů. Když se zeptáš houbaře kd ehledat, tak ti řekne, kde najdeš suchohřiby a babky. Na křemenáče a praváky tě nepozve.
NZweizug - Profil | Út 30.8.2011 20:38:44
Robur >> Brání mi dostatek utříděných, publikovatelných zkušeností. A nezlob se na mě, kamaráde. Já jen, že jsem si před chvílí přečetl článek v zářijovém Rybáři, kde autor Josef Novák vydává na své fotce 30 cm tlouště za 52 cm tlouště a Rapalu SR 7 cm v jeho hubě za Rapalu SSR 14 cm. To asi aby to všechno vypadalo větší. Moje reakce na tvůj článek byla tímto asi trochu ovlivněna...
NRobur - Profil | Út 30.8.2011 20:36:50
a nyní naprosto vážně. Proč je popisování kaprařiny jednodušší než u přívalče je v tom, že u kaprařiny něco navážeš, nastražíš a hodíš do vody, případně si vyměňuješ recepty. Pak je to 50 na 50 umění najít rybu, případně čekáš, že ryba najde nástrahu sama. Přívlač vyžaduje po uživateli již umění přiblížit se k vodě a pak prezentaci nástrahy a hledání ryby. Když ti napíšu, že je ryba u mostů či bordelu na dně, tak to stejně nikomu nic nepřinese, protože to je teorie. Popisovat však pohyby rukou, špičky prutu atd. však bude 1/ nezáživné 2/ nepřínosné, páč si to stejně každý bude vodit jak chce a jak to bude cítit, že by se to mohlo líbit rybě. navíc to považuji na přívlači nejkrásnější.
NZweizug - Profil | Út 30.8.2011 20:32:57
moris >> Možná je problém v tom, že kapraři jsou mnohem sdílnější a rádi se o své zkušenosti podělí. Já lovím přívlačí už nějakou tu dobu a opravdu bych uvítal trochu více detailu. Václav Fikar a bratři Rozsypalové jsou v tomhle ohledu jedni z mála kvalitních (sdílných) autorů.
NRobur - Profil | Út 30.8.2011 20:30:26
Vorvaň72 >> proč myslíš? Třeba aby byla tak trošku možnsot si srovnat velikost.
NRobur - Profil | Út 30.8.2011 20:29:54
moris >> nedostanu, protože nechci dávat úplně podrobné návody. Navíc nevím co je Rapala CDSR.
NRobur - Profil | Út 30.8.2011 20:27:38
Zweizug >> co ti v tom brání napsat pojednání o Rapale CDSR ?
NVorvaň72 - Profil | Út 30.8.2011 20:22:04
proc tam mas u kazdeho typu valceci nastrahy sirku?
Nmoris - Profil | Út 30.8.2011 20:10:19
Zweizug >> Neboj.K tomu co chceš Ty se jistě autor již brzy dostane,alespoň si to myslím.Me by to tedy také zajímalo.Jinak já třeba již nějaké zkušenosti s přívlačí mám,ale i tady jsem se dozvěděl něco nového.
NZweizug - Profil | Út 30.8.2011 20:06:11
: vydrák >> To je samozřejmé, příteli, pro koho je článek napsaný - to opravdu nenechá nikoho na pochybách. Já jen, že těch začátečnických je prostě příliš, příliš mnoho oproti těm sofistikovaným. Proto jsem uváděl příklad kaprařiny, která je v tomhle daleko před přívlačí.
N: vydrák - Profil | Út 30.8.2011 19:50:34
Zweizug >> Musíš si uvědomit jednu věc.Článek je koncipován pro cílovou skupinu - začátečníci.
Tudíž pro začátečníka je takový článek hodnotnější,než jak hluboko se potápí Rapala CDSR.
Ačkoliv taky nejsem ze článku odvázanej,tak tohle je mi naprosto jasný! Zdar
NZweizug - Profil | Út 30.8.2011 19:42:26
Ach jo, další všeobecný článek o přívlači, kterých je v časopisech snad v každém novém čísle alespoň jeden. Proč kapraři se ve svých článcích věnují dopodrobna finesám a nuancím moderní kaprařiny a my vláčkaři jsme zasypávaní novými a novými články o tom jak začít. Co takhle pojednání o Rapale CDSR či FR a jeho barevných variantách a vlivu na candátí či sumčí braní v té které denní době ( to jen pro příklad...).