Diskuse k článku: Sumeček americký - moje postřehy

Autor diskuse: Karel Šikl - Profil , 8.7.2009
124 nových příspěvků od Vaší poslední návštěvy. (Začít číst od prvního z nich.)

Ntomino7002 - Profil | So 25.7.2015 20:12:10

Ahoj. Byl jsem na tom prostředním hned za Siko koupelnama hned vedle nájezdu na dálnici.

    Nmasař00 - Profil | Pá 24.7.2015 18:31:11

    tomino7002 >> To jsi tedy nebyl na Opaťáku, že? To jsi byl asi na tom malým mezi silnicí a obchodem, že. Tak trochu to tam znám , kdysi jsem mněl na Březhradě praxi, ale to už není pravda. Jo a 30 cm je pěkný. Chtělo by jich to víc takových. Gratuluji.

      Ntomino7002 - Profil | Pá 24.7.2015 9:53:49

      masař00 >> Ahoj. Včera odpoledne jsem byl zkusit na doporučení písák v Opatovicích za Siko koupelnama. Jsou tam moc hezký místa a ty písníky tam jsou hned tři za sebou. Voda krásně čistá a perfekt přístup k vodě. Zkoušel jsem nachytat nějaký sumečky v konzumní velikosti a podařil se mi pouze jeden cca 30cm jinak všechny ostatní jsem měl tak kolem 10cm. Měl jsem tam i krásný záběr (zřejmě kap) ,prut ohnutý jak dálnice na Brno,párkrát ssebou mrsknul a vyvlíkl se mi z háčku. Příště tam zajdu na celý den a uvidíme co se podaří vytáhnout,jinak voda je to moc pěkná. Byl jsem na tom prostředním písáku a ten se i tak jmenuje (prostřední) No a o lupeny na postrkovadle se mi postaral soudruh exekutor. Aby ho sráče šlak trefil a zem vyhodila. Petru zdar.

        Nmasař00 - Profil | Čt 23.7.2015 22:24:50

        tomino7002 >> Zdar , teď jsem byl s klukem ze soboty na neděli v Hradci. Stálo to za prd. Nejdřív jsme zkoušeli Labe u Lochenic kousek pod mostem, ale když jsem z 5 náhozů vláčením 3 x váznul, tak jsme jeli na plačice. Tam jsem na feedr tahal ploťky. Pak vyloženě dravce na všechny 4 pruty a nic. Akorát ráno mi rybičku vzala kachna, ale nezasekla si háček takže bez úhony utekla. Petru zdar. Jo a proč jsi přišel o lupeny na postrk? Když tak SZ.

          Ntomino7002 - Profil | Po 20.7.2015 9:22:50

          masař00 >> masař007 - 8.7.2009 20:16:24 >> Ahoj. Četl jsem tvůj dotaz zde na fóru ohledně sumečka amerického v okolí Hradce Králové. Jsem přímo z Hradce a taky by jsem na ně chtěl vyrazit.Prý je to moc chutná ryba a na uzení nemá konkurenci. Kdyby jsi věěděl o nějakém dobrám fleku kolem Hradce,tak napiš zprávu a můžeme vyrazit společně. Jediná moje nevýhode je,že jezdím všude na kole bo jsem přišel o papíry. Měj se a ozvi se. lovu zdar. Tomáš

            Nchřenovák - Profil | Po 16.2.2015 20:29:18

            kauflandák >> Třeba Balaton tam jsme vloni nachytaly hodně kolem 35cm

              Nkauflandák - Profil | Po 16.2.2015 20:27:38

              maly pytlak >> ahoj a kde v Madarsku prosím napiš mi revír děkuji

                Nkauflandák - Profil | Po 16.2.2015 20:00:34

                Prosím o informace revírů na Severní moravě kde se sumeček vyskytuje děkuji za odpověd

                  Njaa1959 - Profil | Po 18.8.2014 22:54:34

                  Michalovec >> Revír tvoří nádrž Velký rybník v k. ú. Rybniště. Lov ryb je povolen jen v omezeném úseku dle místního označení.
                  Zákaz vjezdu na hráz, zákaz provozování jakékoliv sportovní činnosti, stanování, koupání, rozdělávání ohňů apod. Zákaz vstupu k výpustnímu a odběrnému zařízení a jakékoliv manipulace s ním. Zákaz vstupu mimo úseky, kde je povolen lov ryb. Zakazuje se lov ryb v úseku rákosí dle označení od 16. 3. do 30. 6. z důvodu ochrany ptactva v době hnízdění.
                  Z hráze je zákaz lovu ryb mimo lovu přívlačí. Při lovu ryb z hráze se zakazuje sestupovat z hráze k vodě, vyjma vyzvednutí ulovené ryby z vody. Na celé ploše rybníka se zakazuje brodění. Lov pomocí plavidel je zakázán.
                  Při ulovení sumečka amerického nesmí být tato ryba vrácena zpět do rybářského revíru.

                    NMichalovec - Profil | Po 18.8.2014 21:57:36

                    Článek je zajímavý, jen mám jednu připomínku. Rozhodně bych zde nehoroval pro skutečnost, že si od vody odnesu a usmrtím 10, 20 a více jedinců sumečka amerického! Například můj známý z Nové Vsi na Kolínsku, který obecně vzato nemá sumečky jako ryby vůbec rád, si od vody za týden nikdy neodnesl více než dva kousky. A většinou se řídí pravidlem, že "nezažraný", tedy promptně zaseknutý sumeček = sumeček zasluhující si svobodu. Ve všem musí existovat míra, rybářů nejsou desítky, ani stovky, nýbrž myriády.
                    Pro rybáře například z Plzeňska je "kanaďák" vzácnost, čili bych se přimlouval za to, abychom my, rybáři ze Středních Čech, byli i trošinku hrdí na to, že zde Harry Spencer prospívá a to i v dosti slušných velikostech. Když už nic jiného, dává nám sumeček doslova jako na dlani jedinečnou možnost prohlídky vnější stavby těla sumcovitých ryb. A nutno dodat, že větší sumeček na lehčím prutu představuje poměrně dosti vydatný sportovní zážitek.
                    Pokud musí jít sumečci na talíř, dovolím si rozporovat názor autora o způsobu a prostředku jejich usmrcování. Patřím sice mezi zavilé C&R rybáře, nicméně i v tomto ohledu musí být lovec náležitě vědoucí. Naprosto nejhumánnějším způsobem usrmecení sumečka amerického je prudký, silný úder těžší dřevěnou paličkou na celou horní část hlavy. Pro naprostou jistotu lze ještě doplnit přetnutím žaberního oblouku, avšak pokud je úder palicí na zploštělou hlavičku ryby proveden s dostatečnou razancí, většinou je i o toto postaráno. Rozhodně nedoporučuji trápit ryby nožem - zde nikdy stoprocentně neusmrcuje ani propíchnutí oblasti mezi očima a tlakový řez vzad, ani bodnutí o několik centimetrů směrem k páteři. Ryba je stále naživu, dokonce i s hlavou proklátou nožem a s cíleně poškozenými žábrami. Používejte tvrdou paličku, těžší trámek atp. Rybářským bestiím, které jsou schopné sumečkům vyrvat háčky z žaludku silou a nechat je chcípat a hnít na břehu, bych s chutí uštědřil ránu pěstí přímo na frňák.

                      NShark660 - Profil | So 14.9.2013 23:27:06

                      Vyskytuje se sumeček americký i ve vodách MRS?

                        Nrikox - Profil | Čt 23.5.2013 21:48:31

                        Dost jich je v Cukrovarském rybníku na říčce Rokytka 1 č. 401008, berou okolo odpoledne mezi dubnem a červencem na malé zátoce. Byl jsem tam před měsícem a něco jen tak se splávečkem a co nához to sumeček, ale tak 10 - 20 cm větší jsem nechytil :)

                          NM0RGAN - Profil | So 4.5.2013 1:15:58

                          hasmic! >> Můžeš do Kroměříže, vem si zásobu žížal ... :-)

                            Nhasmic! - Profil | So 4.5.2013 0:55:06

                            To já bych na ně vyrazil cíleně, jak ale bylo napsáno, není jich už tolik, co dříve... A do udírny jsou fakt moooc super!!!

                              NM0RGAN - Profil | So 4.5.2013 0:44:09

                              hasmic! >> Nebyl jsem na nich, ale když jsem se na jednom revíru, jimi zamořeném, zdržel do soumraku, tak už tři paskřivci na háčku byli .. Znamení pro mě, že mám ukončit lov, protože už nic jiného ten den nechytím :-D

                                Nhasmic! - Profil | So 4.5.2013 0:41:00

                                Jak to s nimi vidíte letos, byli jste už někdo na sumečcíxh? Šli? Někdo z okolí Kladna, Phy západ? ;)

                                  NMAXXSKATER - Profil | Po 10.9.2012 10:38:01

                                  c.killer >> Teďka prej jdou na písáku na Mělicích u Přelouče, ale to už asi nemáš nejblíž z Náchoda ...

                                    Nc.killer - Profil | Po 20.8.2012 4:56:28

                                    Dobrý den,
                                    nevíte náhodou kde by se dali sumečci chytat ve východních čechách nejlépe v okolí náchoda.
                                    předem děkuji Jirka

                                      Nmates202 - Profil | So 18.8.2012 17:01:02

                                      Dawemaster >>
                                      tak já ryby nekonzumuji, chci si tedy hlavně zachytat a tady je to se sumečkem zase opačný problém, jsou dny, kdy se nechytí nic jiného, až to někdy leze na nervy a chytit něco jiného - kapříka, cejna atd. je velký kumšt

                                        NDawemaster - Profil | So 18.8.2012 16:40:20

                                        mates202 >> U nás na západě čech jich právě asi moc není,ještě jsem se s žádným moc nesetkal,takže pro mne to je rozhodně atraktivní ryba k ulovení a navíc má prý maso podobné úhoři a jelikož úhoře konzumuji nejraději ze všech ryb,tak bych byl vděčný i za dobrý zdroj trumanů.. :D. Jen škoda že nevím kam na ně... :/

                                          Nmates202 - Profil | So 18.8.2012 16:33:32

                                          Martin M. >> Karel Šikl - >>
                                          Ahoj, celkem zajímavá článeček o této celkem probírané rybě:

                                          jj, sumeček americký nebo-li parchant truman = někdo ho vyhledává(proto že mají prý velmi chutné maso) a někdo ho zase nesnáší, protože problém nastává, pokud se přemnoží, pak je to ve vodě peklo, protože člověk nechytí skoro nic jiného, jako je to na jedné místní vodě, kde je dokonce nařízení brát všechny sum. amer. pryč, aby se jejich populace zredukovala

                                          zajímavý je tvůj postřeh kdy sumeček bere, je to celkem zajímavé, protože tady na pískovně bere kdykoli a pořád, proto člověk musí přemýšlet co udělat, aby se jim vyhnul = rousnice nepřipadá v úvahu, tu je tam truman okamžitě, chleba, rhl. boilie a podobně je na tom stejně, tak zbývá už jen větší plovoucí boilie a nadlehčená kukuřice, to je to jediné, co truman nechá také pro ostatní ryby.

                                          Z toho všeho vyplývá, že je to ryba, která má své příznivce ale i odpůrce a pokud je populace ne rozumném počtu, je jeho lov celkem zajímavý.

                                            NDawemaster - Profil | So 18.8.2012 15:26:30

                                            Nevíte náhodou prosím někdo,jestli se sumečci vyskytují i někde v západních čechách?...ideálně někde na karlovarsku nebo na sokolovsku (Ohře,vodní nádrž Březová,důlní propadliny,revíry Chodovského potoku atd.....). Díky :).

                                              Nkarel.datel - Profil | So 15.10.2011 1:47:58

                                              Skorica >> Mám za to, že ne. Když jsem na Ludmile (1. října) mluvil s Ostravákama, povídali, že je tam nemají. Mám pocit, že za ty více jak 2 roky, které uplynuly od napsání článku, jich ubylo i u nás.

                                                NSkorica - Profil | Út 17.5.2011 20:31:42

                                                Dá se tento prevít chytit někde na Prajzské? resp. v okolí Ostravy?

                                                  NP!F - Profil | Ne 11.7.2010 13:30:09

                                                  sakra ako je mozne ze u vas sa chytaju sumcekovia v jedlej velkosti, u nas su tak od 5-10cm... aj teplu vodu maju, aj potravy dost, nechapem.

                                                    NR.P. - Profil | Ne 11.7.2010 13:03:09

                                                    lukas.nebohy >> kde si to slyšel??

                                                      Npechy - Profil | Pá 9.7.2010 17:09:56

                                                      sumeček americký....je to rebel )))

                                                        Nlukas.nebohy - Profil | Pá 9.7.2010 16:50:44

                                                        R.P. >> Sameček má více zbarvené břišní ploutve než samička.

                                                          NR.P. - Profil | Pá 9.7.2010 13:05:16

                                                          lukas.nebohy >> jak víš že je to samice a samec??

                                                            Nlukas.nebohy - Profil | Pá 9.7.2010 9:52:45

                                                            Já chodím na sumečky v ranních hodinách a berou mi převážně na plavanou. Sumečky nezabíjím ani nekonzumuji, vezmu si je domu živé a dám do akvárka. Je to malá, krásná ryba nenáročná na chov, stačí když jim hodím obden pár žížal. Začal jsem s tím nedávno takže mám jenom dva, samici a samce a doufám že se vytřou a ještě jich pár nachytám. :) :) :)

                                                              NLeader CZ - Profil | St 23.6.2010 20:03:03

                                                              Nejlíp trumani berou na Vaňkově jezeře u Probošťáků, neni problém jich za den nachytat 30-40.

                                                                Nxifa - Profil | St 26.5.2010 23:24:06

                                                                na ostrý, na jeden prut cejni a plotice a na druhej trumani no nekecám.Napiš jak si dopadl,jinak jsem sipochutnal.

                                                                  Nchip - Profil | St 26.5.2010 11:23:33

                                                                  xifa >>
                                                                  Nevím jak jsi dokázal chytit jen 3 trumeny. Nechytal jsi náhodou na Ostrý jak píšeš a ne na Doubkách? Tam fakt není problém jich chytit za hodinu 10 a více. V pátek na ně vyrážím.
                                                                  Naprosto souhlasím s Netipem, chytit se dá doopravdy úplně na všechno. Dokonce jsme je chytli i na třešně.

                                                                    Nxifa - Profil | Po 10.5.2010 23:09:06

                                                                    masař00 poradí?

                                                                      Nxifa - Profil | Po 10.5.2010 23:07:09

                                                                      Skusil jsem to na Vostrý,3 trumani je málo.Čekám až mi paní z nich nich připraví krmi. Blíž asi u Prahy to lepší nebude? Poradte kam ted na ně,pražák se nabaští a pomůže revíru!!!!!!!!!!!!

                                                                        Nmasař00 - Profil | Ne 25.4.2010 20:25:54

                                                                        Netipa - poslední hrdina MRKu >> Netipa - 24.4.2010 13:16:55 >> uvidíme, v sobotu to chci jet zkusit někam k pardubicím nebo k hradci

                                                                          Nstandas - Profil | Ne 25.4.2010 14:05:00

                                                                          Georgino >> viděls někdy závody v plavaný? nebo feedru? za 2 hodiny se chytí na osobu klidně 100 ks ryb.

                                                                            NGeorgino - Profil | Ne 25.4.2010 13:12:56

                                                                            standas >> To rozhodně, ale tvůj nápad je asi jako uspořádat závody v lovu komárů a vychytat je :-))

                                                                              Nstandas - Profil | Ne 25.4.2010 11:13:39

                                                                              Georgino >> se nduvím,mládí je někdy na škodu.).).).).)

                                                                                NGeorgino - Profil | So 24.4.2010 16:53:48

                                                                                standas >> No nějak si nedovedu představit že někde na Labi uděláš závody a vychytáš sumečka

                                                                                  Nstandas - Profil | So 24.4.2010 16:11:53

                                                                                  všem co si stěžujou že nejde sumeček vychytat:JDE!!! stačí udělat závody a bodovat jenom sumečka a uvidíte.

                                                                                    NBuBu99 - Profil | So 24.4.2010 14:45:14

                                                                                    Netipa - poslední hrdina MRKu >> Netipa - 24.4.2010 13:55:25 >> tak s tim naprosto souhlasim už jsem ho chytil i na rotačku a při vabeni ani nemluvim

                                                                                      NNetipa - Profil | So 24.4.2010 13:55:25

                                                                                      Já bych se pouze vyjádřil na adresu některých zdejších specialistů, kteří se na sumečka zaměřují a vymýšlejí na něj různé fígle. Truman je mor. Sežere vám úplně všechno. Na mátkou na co už jsem ho chytil - mrtvá rybička, boilies, kus rákosu, kukuřice, rousnice, červi, rohlík....Opatrnosti ani důvtipem tato ryba neoplývá. Záběry bývají různé, ale pokaždé to má zažraný patrně až v tračníku. Je úplně jedno jakou mám montáž, neodradí ho nic. Toto je můj pohled na krále zbytečných ryb - trumena

                                                                                        Nkopecek - Profil | So 24.4.2010 13:42:30

                                                                                        Nick Nash >> 411161 - drožďárna - co nához to trumen

                                                                                          NNetipa - Profil | So 24.4.2010 13:16:55

                                                                                          masař00 >> Už jdou jak zběsilí

                                                                                            Nmasař00 - Profil | So 24.4.2010 12:22:57

                                                                                            Co myslíte, mohli by už jít?

                                                                                              Nchip - Profil | Pá 20.11.2009 13:15:21

                                                                                              Ahoj, velmi hezký článek a diskuze o trumenech. Pokud někdo neví kam na ně, ať jede do Ostré na Doubka. Je to kousek od Lysé nad Labem. Konečně tam ty prevíty něko vychytá. Tam kde je nemáte buďte rádi. Trumen když má den a to má skoro pořád, tak sežere všechno co tam člověk hodí.

                                                                                                Nmaly pytlak - Profil | Po 9.11.2009 17:12:44

                                                                                                v maďarsku jsem je taky chytal a tam je udili....byla to delikatésa...jinak článek je super..

                                                                                                  Nkarel.datel - Profil | Út 28.7.2009 8:35:14

                                                                                                  Dalimil >U sumečka amerického se nedá seknout první ťuknutí, tedy dá, ale je to promarněný záběr. Záběr sumečka je podobný záběru lína. Může se stát, že se sumeček při záběru píchne a pak nástrahu opustí. Položený splávek má tu výhodu, že si to truman může svobodněji popotahovat. Jak se dál učím chytat tento druh, zjistil jsem, že položený splávek není vždy nejlepší řešení, v poslední době jsem spíš používal houpačku.

                                                                                                    N[uzivatel odstranen] - Profil | Po 27.7.2009 8:37:57

                                                                                                    karel.datel >> musím uznat, že článek je výborný... trošku jsem ale nepochopil ležící splávek...

                                                                                                      Nkarel.datel - Profil | So 25.7.2009 21:08:45

                                                                                                      Nick Nash >> Když to tu prolistuješ, najdeš pár revírů, kde jich je plno. Plno jich je na středním Labi. Na Moravě údajně nejsou.

                                                                                                        NNick Nash - Profil | So 25.7.2009 19:11:12

                                                                                                        Na kterych revirech je kanadak premnozeny?

                                                                                                          Nhasmic! - Profil | Pá 24.7.2009 13:24:25

                                                                                                          karel.datel >> Díky moc za rady! ;)

                                                                                                            NMartin Havránek - Profil | Út 21.7.2009 19:46:02

                                                                                                            Hezký článek, já jsem trumana chytl jen párkrát, mám prostě štěstí, na labi vím že jsou doopravdy přemnožený, ale já jsem tam žádnýho nechytl, a co se týká vělikosti tak mám třeba co si z posledních let pamatuju a co jsem měřil 36 cm, ale chytl jsem i nad čtyřicet, a nejmenšího cca 25, tady Na opatovickém kanálu jsou sice hojní, ale ne přemnožení a mají tu mnoho potravy, takže je chytnu jen zřídka a na víc na opatovyckej kanál tak 20 do roku a jen jednou nebo dvakrát na něco jinýho než rybička velikosti sumečka.

                                                                                                              Nkarel.datel - Profil | Ne 19.7.2009 10:13:22

                                                                                                              hasmic! >> Samozřejmě, že se to zapisuje. Dělám to sice v rozporu s RŘ, ale nemyslím, že je to velký problém. Když nejdu na trumany, stejně se mi nějaký připlete. Např. jdu chytit dva cejny (jsem jako Indián, nechytám zbytečně i když koušou), třeba se podaří cejny chytit, do cejnů se sumeček namotá prakticky vždycky, zapíšu cejny, sumečky si jenom poznamenám. Až je jich je dost na zápis, nebo jdu ze sumců s prázdnou, použiju ten řádek na zapsání sumečků. Šetřím tak řádky v povolence. Pocházím z Ouholiček (Praha-západ, Vltava 3), ale tam je dost vzácnej. Osobně, sumečky do vody vracím jen jako výraz vlastní lenosti, tedy, jdu na cejny, chytím jen dva sumečky, pustím je, protože je mi líto špinit kvůli nim nádobí. Když jdu na sumečky, nepouštím je, v takovém případě vychází průměrná váha 10 dkg/kus. Pouštění sumečků je problematické, protože mnohdy jsou seklí velmi hluboko. Při lovu u nás na přístavě, kam se na ně obvykle chodí, je břeh mnohdy lemovaný malými mrtvými sumečky. Je následek pouštění, kdy lovícímu je líto ustřihnout háček za 3 Kč, tak rybě obrátí jícen naruby. Dospěl jsem do fáze, že pokud nejde háček zodpovědně vyndat, stříhám návazce i když jdou do vezírku, má to výhodu, že vydrží živí až do zabití a nepřijdu o háček.

                                                                                                                Naligator - Profil | Ne 19.7.2009 8:24:16

                                                                                                                koukám, že po tom článku všichni dostaly chuť na sumečka :-))))))))))

                                                                                                                  Nhasmic! - Profil | So 18.7.2009 12:52:28

                                                                                                                  Ahoj, povíte mi někdo, prosím, kam na sumečky směr Praha západ, možná i ten Mělník, Beroun... A ještě jedna věc, jak to zapisujete do úlovků, zapisuje se to vůbec? Je možné odnášet i prcky, není lepší je pustit zpátky do vody?
                                                                                                                  Díky moc,
                                                                                                                  hasmic!

                                                                                                                    NOndratdi - Profil | So 18.7.2009 12:30:33

                                                                                                                    Ahoj poradíte kde jsou trumeni okolo Prahy, Mělníku, Kostelec nad Labem a podobny směrem? Chtěl bych si pořádně zachytat.

                                                                                                                      NCmond - Profil | So 18.7.2009 0:15:42

                                                                                                                      Ahoj výborný článek.Na Labi jsem letos chytil sumečka poprvé v životě.Ikdyž ten nej měl jen 20 cm.Vzal jsem jich pár i ke švagrovi kde jsme je udili a byla to hostina.Už namě útočí kdy zase přijedu na sumečky že je zase vyudíme.Chytám na podrevíru tam onich vím stoprocentně ale na řece jsem ho ještě nevytáh.

                                                                                                                        Nzqfc - Profil | Čt 16.7.2009 7:46:48

                                                                                                                        Ahoj,velmi pěkně a odborně napsáno,gratuluji.

                                                                                                                          NJoska - Profil | St 15.7.2009 20:18:03

                                                                                                                          Sakra, už se těším na Labe, až nějakého chytnu. Škoda s tím časem, že je to tak na draka.

                                                                                                                            NWorm - Profil | Út 14.7.2009 13:31:22

                                                                                                                            karel.datel >> Paráda,fakt celkem pěknej článek-na překlepy kašli :o)

                                                                                                                            Jinak jsem se včera skoro do krve hádal,že sumeček černý je výplod choré mysli,ale přesvědčovali mě,že poblíž na jedné lokalitě(Dejv bude vědět),údajně jsou promícháni s populací běžných "trumanů".Sám jsem to neporovnával,ale dá se to údajně lehce pozna z poměru hřbetních ploutví,jak normální,tak tukové.Až tam někdy zavítám a podrobně nafotím a porovnám.

                                                                                                                              NKriska - Profil | Po 13.7.2009 16:14:57

                                                                                                                              na chatě máme rybník na kterém je tolik sumečků, že je to až skoro nemožné. Kupodivu berou jen odpoledne a v noci. Ráno je minimální šance je chytit. ale zato odpoledne jsem je chytal na vše možné i nemožné (vajgl, zaječí bobky, a další kuriozity) :)

                                                                                                                                NFlying trout - Profil | Ne 12.7.2009 15:32:04

                                                                                                                                V pátek jsem chytil svýho prvního sumečka, přišel při setmění na mrtvou rybičku na candáta!
                                                                                                                                Druhý den ráno jsem chytil candáta a měl v žaludku značně natráveného sumečka!