Rekordní maraton - byl jsem u toho

Kategorie: Kaprařina
      Když jsem mi před asi dvěmi měsíci zavolal Pepa Míka (madmax), že chystají velkou rybářskou akci a že by se se mnou rád sešel, vůbec jsem netušil, o co jde. Byl tajemný a nechtěl po telefonu nic prozradit. Dřív jsme spolu nikdy nemluvili, ale znali jsme se přes MRK a já věděl, že mezi rybáři má on i jeho brácha Štěpán své jméno – měl tedy mou důvěru.

Sešli jsme se všichni v Brně a zaplavili mne informacemi o chystaném světovém rekordu. V té době jsem o tom ještě nesměl mluvit - chlapi měli čerstvou nepříjemnou zkušenost, kdy se informace o rekordu dostala zprostředkovaně k jejich, dnes již bývalému, kamarádovi. Jejich původní, tehdy ještě neoficiální název BomixBaits jim byl, řekněme, vyfouknut. Nebudu spekulovat, co s ním daná osoba měla v plánu, ale chtě-nechtě musel vzniknout název nový - InfinityBaits.
      Mlčel jsem tedy a čekal jsem na jejich pokyn pro odstartování informační kampaně o vytvoření světového rekordu na MRKu. Našim čtenářům jsme poté celou akci představili a jako jeden z mnoha mediálních partnerů budeme přinášet průběžné informace z jejího průběhu.
      Celý maraton je navržen tak, že Štěpán Míka bude lovit celou dobu na své dva pruty a s ním budou chytat postupně zástupci jednotlivých sponzorů a partnerů. Kalendář se jmény pozvaných hostů naleznete i na MRKu - www.mrk.cz/kalendar.php?id=8317&list=2
      I já jsem dostal možnost být přitom a mohl jsem si zvolit termín – má volba padla na 31. březen, což bylo právě včera, a nyní vám přináším reportáž z našeho společného lovu.

Den číslo 3 - host já, Martin Maťák

Na místo jsem po mírném bloudění přijel ráno kolem 8:30. Revír vypadal velmi zajímavě - ze značné části je lemovaný rákosím, zbytek jsou travnaté břehy se stromy. Řekl bych takový typický jihočeský rybník, jak ho známe z Homolkových :-)
      Chlapi byli ještě zalezlí v bivacích a karavanu, ale asi jsem je vzbudil bouchnutím dvěři od auta, tak začali pomalu vylézat :-) Byli zde celkem čtyři - Štěpán a Pepa Míkovi, z MRKu známý SoulFly a jeho kamoš Jakub. Pozdravili jsme se, zatřásli si rukama a už jsem je začal zpovídat, kolik toho nachytali, na co chytají, kde a kdy to nejvíc bere a které pruty jsou moje :-) Abych to vysvětlil – i host chytá na výbavu dodanou sponzory.

Dozvěděl jsem se, že ryby jsou skutečně aktivní a na to, že teplota vody o víkendu byla jen 4,5 st., nachytali opravdu hodně ryb a mezi nimi i pár pěkných. Celkem měli naloveno kolem 2 metráků, největší kapr měl zatím 11,2 kg a amur 92 cm. Amuři byli předchozí den obzvláště při chuti, chytli jich asi 15 ks. Že tomu tak stále je, dokázal v zápětí Štěpán, kterému na prut zavezený na mělčinu zabrala další „roura“ (tak nazývá amury). Měl krásných 81 cm a 6,2 kg. Zvláštní na něm byla díra na hlavě (viz foto), zřejmě vrozená vada. Následovalo nutné zdokumentování úlovku – všechny ryby se vyfotí, změří, zváží a společně s časem ulovení zapíší do „úlovkového lístku“, který je pro vytvoření rekord nutný.
      Střídání hostů je v 9:18 hod. - přesně v tolik se první den začínalo. Takže o čtvrt na deset jsem stáhnul své dva nahozené pruty, a mohl si je nachystat a nastražit podle svého.
      Přemýšlel jsem, jestli si tam mám dát své montáže, ale když jsem viděl, co tam je navázáno, pochybnosti byly pryč a honem jsem hledal nůžky :-) Nebudu prozrazovat, co přesně tam kluci přede mnou měli, ale návazec byl asi 60 cm dlouhý a napočítal jsem 8 různých kusů, které bych si musel pro takto složenou koncovou udici zakoupit. K tomu byly pod háčkem dvě různé nástrahy zároveň a k tomu pro jistotu ještě umělý maskovací červ :-) O těch se zmíním ještě později.

Navázal jsem si tam tedy svou oblíbenou montáž s in-line zátěží, obratlík, 7kg návazec z tenké pletenky dlouhý asi 20cm a háček velikosti 6. Jako nástrahu jsem na jeden prut dal 18 mm Infinitybaits boilie s příchutí brusinka, které jsem na povrchu ostříhal nůžkami, aby rychleji a více vonělo. Kluci říkali, že na boilie chytli asi jen ¼ ryb, více to bralo na kukuřici, kterou jsem tedy dal na druhý prut.
      Místo nahození jsem pro měkkost kukuřice využil zavážecí lodičku od Ultimate – byl to můj první kontakt s něčím podobným a můžu říct, že jsem z ní byl fakt nadšený a teď uvažuji, že bych si také takovou koupil :-) Má dvě komory, každou pro 2 kg návnad a vyvezení dvou prutů současně, světýlka pro noční použití a další vychytávky. Nenápadnost a rychlost, s jakou dostanete své nástrahy a návnady tam, kam potřebujete, je úžasná.
      Lovil jsem u bojky, které byla asi 60 m daleko na hloubce kolem 2,5 metrů. Štěpán měl místo napravo souběžně se břehem, kde byla hloubka 2,8 metrů, ale pokud vyvezl o pár metrů více ke břehu, byl na mělčině. Právě odtam přišel předchozí amur.
      Asi 20 minut po vyvezení mých montáži přišel na prut s kukuřicí záběr. Po lehkém boji jsem zdolal 5kg kapra – čistá, zdravá ryba.
      Zhruba do 13ti hodin jsme na střídačku se Štěpánem lovili kapry do 68 cm, pak to ale úplně chcíplo. A to nejen rybí aktivita, ale i internet, po kterém jsem se snažil posílat na MRK aktuální informace přímo z místa dění. Až do večera se mi nepovedlo jej rozchodit, moc špatný signál. Pepa zde měl svůj notebook s jiným druhem připojení - signál sice měl, ale počítač odmítal spolupracovat, takže ani on na tom nebyl o moc lépe (v tuto chvíli snad již je vše ok a je opět „on-line“).
      S rybami jsme zkoušeli vymyslet, co by na ně v tom teplém, slunečném počasí molo platit. Jakub vzal člun a vyjel na vodu s echolotem podívat se, jestli někde neuvidí vyhřívat se ryby. Asi za půl hodiny se vrátil a informoval nás, že kapři jsou úplně vzadu u přítoku a na druhé straně rybníka u rákosí. Štěpan neváhal a jeden ze svých prutů vyvezl asi 200m dozadu na mělčinu. Netrvalo to ani 15 minut a dostal záběr od pěkného 78 cm dlouhého kapra. Tahle změna se tedy vyplatila. Vyvezl tam tedy opět, ale tentokrát na další záběr čekal již podstatně déle...
      I já jsem později odpoledne zkusil jeden prut na člunu vyvézt ke druhému břehu, kde byl asi 100 m široký nedostupný břeh zarostlý rákosím. Položil jsem montáž asi 2 m od něj do 70 cm hloubky a proházel okolí pár hrstmi granulí.Ale taktéž se dlouho nic nedělo.
      Mezi tím mne Pepa vyzpovídal při rozhovoru (www.infinitybaits.cz/svetovy-rekord/index.php?text=18-3-den-rekordu-host-dne-martin-matak-mrk-cz), kecali jsme o všem možném, vítali okolojdoucí návštěvy, hráli si se zavážecí loďkou atd.
      Musím se zmínit o maskovacích vlasových rovnátkách Carp'r'us, které měl Štěpán na obou prutech. Prohlédl jsem si je, viděl jsem, že ryby se s tím chytit dají, nepadají a jsou zaseklé pěkně za spodní pysk. Přesto budu za toho konzervativního škarohlída, co řekne následující. Z rybářského pohledu v tom vidím jedinou výhodu a tou je možnost okamžitého použití jako vlasové rovnátko, bez vařící vody jako doposud. To samo o sobě je dostatečný důvod pro jejich použití. O efektu maskování mám však velké pochybnosti a spíše se přikláním k názoru, že kdyby se vyráběly ze stejného materiálu a ve stejném tvaru, jen bez očíček, kroužkování, ocásku a v přírodních barvách, byla by jejich účinnost přinejmenším stejná a málokdo by mohl něco namítat. Takový výrobek by byl horší jen v jedné věci - nevyčníval by mezi ostatními výrobky zdaleka k výrazně, jak se to povedlo v jeho červovém provedení.
      Ale zpět k rybám. Další záběr přišel Štěpánovi až před setměním, opět na prut z dálky. Po záseku jsme skočili do lodě a jeli za rybou, protože jinak by ji musel přitahovat celou tu dálku podél rákosového pobřeží a do kterého by se lehce zamotala. Byl z toho 81cm amur.

Já dostal záběr asi za hodinu, taktéž na prut od rákosí, ale vytáhl jsem jen malého kapříka.
      Potom už jsem nenahazoval (resp. nevyvážel) a předal jsem pruty kolegům. Chvíli jsme se ještě bavili a pak jsem se již vydal na cestu zpět do Brna...

Na závěr mi dovolte, abych složil obdiv partě lidí, která tento pokus o rekord zrealizovala. Ono to vypadá jako brnkačka - 42 dnů u vody by vydržel „každý“, ale oběhat desítky sponzorů a médií, vysvětlit každému, o co jde, a poskládat celou tu skládačku tak, aby vše klaplo... no nechtělo by se mi. Chlapi, jste fakt třída!

Martin M. - 1.4.2008

Diskuse k miničlánku

madmax - Profil | Út 22.4.2008 0:14:21

karel.kop : Davide , Davide, už radši mlč, nebo začnu mluvit já..........

madmax - Profil | Út 22.4.2008 0:12:47

Wright: Co se hygieny týče tak komisařů je dost, takže kdo si jak přeje a potřebuje, jede se domů "zkultůrnit" . Hosté, kteří chytají 1 - 2 dny se o sebe starají sami. Teplá voda je zajištěna v karavanu.
Štěpán, který chytá celou dobu, má povolenou přestávku 45 minut denně na osobní hygienu. Kdo jezdí na výpravy, ví, že není třeba se koupat každý den :o)).
V pravidelné periodě má k dispozici koupelnu vzdálenou 3 km od místa konání.

Co se odpadu týče, je pravidelně odvážen v odpadkových igelitových pytlech.
VC je na Popelove chemické a to také navštěvujeme. Další ( záložní ) VC máme v karavanu.

madmax - Profil | Út 22.4.2008 0:05:11

pavel68 : nevím z čeho je Ti blivno a proč by se ti skuteční rybáři měli v hrobě obracet? Víš na co půjde výtěžek z této akce ? Víš kolik lidí jen kecá v hospodě jak stojí všechno za ho.... a nic neudělá ? Díky této akci se nám podařilo prosadit K70 na jedné z Vlkovských pískoven.
Neříkám, že jsme vymysleli kámen mudrců, ale něco děláme...... Taky něco děláš, nebo jen moralizuješ a brečíš, že nic nejde a všechno stojí za starou bačkoru ?
Nic ve zlém

Srneček - Profil | So 19.4.2008 20:55:18

pavel68 -jasně ,že nic ve zlím.Každej má nějakej názor.Od toho jsme lidé :o))

Wright -http://www.infinitybaits.cz/ ......případné otázky zanech na kontaktu uvedeném na stránce

Wright - Profil | So 19.4.2008 20:01:12

Nebudu spekulovat o cíli, který má maraton plnit. Přesto zde vyjadřuji svůj zájem vyzískat nějaké technické informace. Např. by mne zajímalo jak byla vyřešena každodenní hygiena či jakým způsobem byly likvidovány produkty trávení. Pokud to zde již někde bylo uvedeno, pak prosím o link.
Děkuji

splavek - Profil | So 19.4.2008 19:32:48

Tak bez zponzorů a reklamy,by se to asi neuskutečnilo,rybařím rád,ale kdybych měl chytat 42 dní v kuse,tak skončím u docenta Chocholouška.Proti gustu žádnej dišputát.,

pavel68 - Profil | So 19.4.2008 19:06:10

Srnečku-milý krajane z Holýšova.tohle je prachobyčejná kuličkárna dotažená do extrému,navíc hodně blbě maskovaná reklama.Nic proti kuličkářům,ať si každej chytá jak mu to vyhovuje.Ryby chytám 34 let a troufnu si tvrdit,že lecos posoudit dovedu.Podobné taškařice bych se nezůčastnil,ani kdybych měl slíbeno modrý z nebe...
Pro mě je to extrém pro extrémisty.Tečka.
Miliónkrát radši projdu pár kiláčků s proutkem kolem řeky,než bych někde šaškoval třeba 100 dní a ještě veřejně dával na odiv jak jsem to POCTIVĚ ODCHYTAL...
Nic ve zlým :-)

Srneček - Profil | So 19.4.2008 18:45:21

pavel68 -klucí nejsou žádný extrémistí :o)) to si pleteš s bandžídžapingem :o))))))))) neposuzuj dokud neznáš.........................

Pvl - Profil | So 19.4.2008 18:28:54

pavel68 - ® Moc to prožíváš.. Zvracení Ti nepřeju :o§)

pavel68 - Profil | So 19.4.2008 18:22:36

Ne,pánovi je líto v jaký extrémy v rukou extrémistů se to dokáže zvrhnout.Co všechno,včetně zas*** reklamy se schovává za lásku k přírodě.Na to nemusím být jasnovidec-stačí šíst mezi řádky,aby z toho člověku bylo blivno...:-(((

Pvl - Profil | So 19.4.2008 18:12:38

pavel68 - ® Pán je asi jasnovidec .......:o§)

pavel68 - Profil | So 19.4.2008 18:10:07

Můj strýc,pan Šimek,panWerich a mnoho dalších skutečných rybářů se jistě v hrobě obrací...
Kam se jenom ta rybařina dostala..................................................................................

Srneček - Profil | So 19.4.2008 17:55:51

karel.kop -Karlíku Karlíku zas tak ouplně jednoduchý to není.Mohu podotknou, že dnes jsem se od kluků vrátil po zhruba 20ti hodinách které jsem měl možnost s nimi strávit.Ryby berou ve dne v noci.Přesto, že jsem nechytal a mohl jsem být v těžkým klidu tak zrovna 10x jsem se nevyspal.Napsal bych ti toho mnohen víc, ale bohužel ti to nechci vnucovat.Chtěl bych tě vidět chytat 24 hodin denně, 42 dní v kuse...Jsou to POCTIVĚ odchytaný hodiny to mi věř!!!!!!.....ale asi není nad to iks krát za noc letět ke klacíkům a o5 z5 do vody a to vše ve dne v noci.....To co jsi napsal, může napsat jedině ten kdo tam nebyl nebo to prostě nikdy nevyzkoušel déle jak víkend.Nic ve zlím.... PS:hosté chytají na své ptuty.Není to o tom,že Štěpán jim je předá.Má své na které chytá jen on a NIKDO mu na ně ani nešáhne.Takže doopravdy jede jak fík a já jim přeju ať to domakaj v pohodě a hlavně ve zdraví!!!!!!

madmax - Profil | Út 15.4.2008 23:49:06

Martin M. : Martine děkuji za moc hezký článek a za chvíle, které jsme spolu "prochytali" na Popelově. Budeš kdykoli vzvaným hostem. Ještě nám zbývá 25 dnů :o)).

karel.kop - Profil | Čt 3.4.2008 22:28:46

Nevidím na maratonu nic špatného - nic takového jsem nenapsal. Ale to, jak jejich akci propaguje MM, se mi nelíbí. A to jak si akci propagují sami... Mohli rovnou napsat, že si chtějí udělat reklamu a vykašlat se na ty pohádky o lásce k přírodě (byť jsou sebepravdivější). Kdo v tom ten podtext vidí, dá mi za pravdu a kdo ne... jeho problém - lidi dneska věří všemu. Stačí jim, když si to někde přečtou a bezhlavě tomu věří. Na to, udělat si vlastní názor, je každý líný.

big-fish - Profil | Čt 3.4.2008 22:04:47

karel.kop : co na to vidis spatneho ze udelali maraton a i kdyby chteli zviditelnit tu znacku tak si myslim ze ten maraton je dobrej napad a jeste boudou v ginesovce :-))

karel.kop - Profil | Čt 3.4.2008 18:33:37

Do nynějška jsem byl pouze pasivním čtenářem Mrku, ale toto mě donutilo se zaregistrovat. Je rozhodně hezké, že Míkovi udělali tuhle akci, ale jak bylo napsáno, vydržet 42 dní na rybách není zas takový problém (pokud to někoho baví) a to, že museli oběhat sponzory? Co je na tom za zázrak? Já v tom hlavně vidím to, že nechtěli dělat rekord zadarmo a něco z toho vytřískat. Že by potřebovali sponzory na to, aby mohli rekord vůbec uskutečnit? No podle toho, co jsem četl o jejich výpravách, to určitě neměli zapotřebí. Osobně v této akci nevidím nic jiného, než (poměrně chytrý) marketingový tah, který má za úkol zpropagovat značku Infinity Baits, pod kterou podle tohoto článku vyrábějí nástrahy. Normálně bych to asi nechal bez povšimnutí, ale vynášet do nebe něco, co si tam být nezaslouží...