Výhradní zastoupení a EU?

Jak je to dnes s vyhradním zastoupením různých značek na našem trhu různými firmami a možností nakupovat stejné zboží na prodejny z jiných velkoskladů v EU? Myslím tím třeba jestli si mohu na prodejnu navézt zboží třeba od Shimana někde ze zahraničí, když Gammarus má výhradní zastoupení této značky pro český trh. Jak by to pak bylo s reklamací?
Autor diskuse: Martin M. - Profil , 7.9.2005 všeobecné - ostatní

Jaro - Profil | Pá 9.9.2005 7:01:09

Martin a prečo by si si nemohol voziť akýkoľvek tovar na svoju predajňu ? Sme v EU kde platí jediná zásada : voľnosť pohybu akéhokoľvek tovaru a ktorýmkoľvek smerom. Iná vec je, že ak sa rozhodneš predávať napr. Shimano, alebo aj ktorékoľvek iné značky potrebuješ mať servis, bez servisu a vyškoleného personálu to proste nejde. To rozlišuje seriózneho predavača od pouličného. V tom je jediný problém, pretože známe firmy nechcu riskovať svoje meno a požadujú vyškolený servis. Nemôžeš si povedať, že nepošleš 1-2 ľudí na vyškolenie pretože je to drahé. Áno drahé to je , tieto náklady si musíš samozrejme preniesť do ceny výrobkov. Ale nie tak, aby sa ti to vrátilo za mesiac - dva. Preto je vždy dilema : kúpiť drahší výrobok so zárukou /nielen na papiery/ servisu alebo kúpiť lacnejšie bez skutočného servisu, alebo tzv. servisu na kolene. Môžte sa dohodnúť aj viacerí predajcovia na vyškolení jedného technika, je to ekonomickejšie.

pajda - Profil | Pá 9.9.2005 5:47:11

datel: Dle mých informací Mgr. Kočka už Ultimate nedělá. Zdůvodu, že přešel, nebo přibral jinou značku. Znám její název, ale nebudu jmenovat. Jen, že začíná na X a končí na 2.
Dělal to i Král z NJ, ale u něj si také už nejsem vědom.

datel | Čt 8.9.2005 23:34:43

tak nejak ...:-))

carlos - Profil | Čt 8.9.2005 23:17:56

datel : s tou autorizací máš pravdu. Abychom si mohli napsat, že jsme autorizovaný prodejce a autorizovaný servis, museli jsme poslat na vlastní náklady dva techniky na čtrnáctidenní školení přímo k výrobci do fabriky. Spočítejte si jen ubytování a diety !!!

datel | Čt 8.9.2005 23:16:39

pajda: pokud vím, tak ULTIMATE v ČR začal dělat Mr.Carp, a teď, snad ještě, ho vozí Kočka
pajda: že je prodejcem dané značky si může nalepit na výlohu kdokoli, kdo danou značku prodáva. Něco jiného by bylo, kdyby si tam nalepil, že je autorizovaný dealer ....pro autorizovaný prodej platí to samé, jako pro autorizovaný servis.

datel | Čt 8.9.2005 22:59:52

zkusím ti odpovědět, ale asi mi tady bude zase řada lidí nadávat. Legislativně není ani u nás, ani v EU definován právní termín výhradní zastoupení ani zastoupení. Jedná se POUZE o systém distribuce daného produktu a záleží na výrobci a jeho systému logistiky. Exklusivní (výhradní) zastoupení je u drahých věcí proto, aby se dodržel systém prodeje, kultura a hlavně daná exklusivita výrobku (typickým příkladem jsou hodinky Patek Phillipe). Nevím o žádném produktu z oblasti rybařiny, který by mohl takto existovat. Běžným systémem distribuce je zastoupení (např. ZEMAN pro VISION nebo ADLER pro PENN), tato firma má podporu výrobce (katalogy, novinky atd. - zjistíš vždy na stránkách výrobce nebo v katalozích), ale neznamená to, že kdokoli nemůže cokoli dovézt. Problém nastane v okamžiku reklamací, kdy tento dovozce nemá podporu firmy (ND, servis atd.) a řeší vše na vlastní náklady. Zjednodušený model standardního distribučního kanálu přesně popsal Carlos. Zastoupení tedy znamená, že daný prodejce komunikuje přímo s výrobcem a má jeho podporu resp. s distribučním zastoupením dané firmy pro oblast (rozhodně ne pouze ČR - příliš malé). Většinou se jedná o např. střední Evropu nebo některé vybrané státy. Při nákupu z VO se řeší reklamace běžnou (smluvní nebo legislativní) cestou daného státu.
autorizovaný servis znamená, že zde pracují technici vyškolení přímo výrobcem, kdy mají různý stupeň certifikace Tento AS potom řeší především záruční opravy (hrazené výrobcem, s dostupností originálních ND). S certifikátem autorizace se všichni budou chlubit, takže bude někde vyvěšen zarámovaný. (typickým příkladem je IT)
Reklamace se vždy řeší dle podmínek obchodníka a hlavně státu, pro který byl výrobek primárně určen (tedy oficiálním distr. kanálem). Veškeré neoficiální dovozy (ve smyslu přímé distribuce) jsou šedé kanály a výrobci je nemají moc v oblibě především z důvodu , kdy se nedá přesně odhadnout, jaký potenciál trh v dané zemi má. závěr: osobně si myslím, že oficiálních zastoupení světových výrobců u nás moc nebude ....

pajda - Profil | Čt 8.9.2005 16:55:10

Připojím se k této otázce. Potřebuji vědět "obchodního zástupce" pro Ultimate v ČR.
Díky.

mesani - Profil | St 7.9.2005 20:13:38

Výhradní zastoupení u nás nikdo asi nemá, je to od našich prodejců zavádějící informace, myslím že když se kdokoliv dohodne se zahraniční firmou může si dát na krám vývěsku že je prodejce té a té firmy. Tak nějak to myslím funguje venku, ale nevím to určitě

carlos - Profil | St 7.9.2005 19:03:01

několik let jsem působil jako výhradní dovozce na zboží od německého distributora. Pokud někdo od nás přišel k výrobci do německa, vždy ho odkázali na nás a to i s cenovou nabídkou, nejen prodejem. V německu byl distributor pro evropu, v každé zemi místní distributor a ten měl v každém kraji dealera a od něj to šlo do prodejen !!! Marže byla pro každého odstupňovaná, distributor např. 5%, dealer 10% a co si přirazili na prodejně nás nezajímalo. Reklamace jsme měli udělané úplně jinak. POkud dlouhodobě byla na nějaké zboží poruchovost např. 2% dostali jsme 4% slevy a záruky jsme se písemně zřekli. Bylo pak na nás, jak si to uděláme (vše reklamované jsme vyhodili do kontejneru nebo použili na součástky)

PV - Profil | St 7.9.2005 12:59:20

MM: je fakt, že s rybařinou zkušenosti nemám, jenom např.mobil Nokia a hodinky Seiko, ale věřím, že když si koupíš třeba Penn naviják v USA, tak Ti platí záruka všude, ale bohužel to asi buseš muset vyřídit přes jejich servis ve Skotsku.

macek | St 7.9.2005 12:53:53

četl jsem před nějakou dobou v souvislosti s prodejem aut, že od tohoto roku už díky legislativě EU nefunguje systém výhradního zastoupení jak tomu bylo dřív. je autorizovaný distributor, ale výhradní distributor by být už neměl, takže myslím že např. u navijáků to bude asi stejné.
jestli tě to tak zajímá, zkus položit dotaz třeba na mesec.cz nebo na finexpert.cz, tam ti určitě někdo fundovaně odpoví.

PV - Profil | St 7.9.2005 12:39:21

ZN: ty Breitlingy byly asi dovoz z Indonezie, já je tam koupil za asi 10 USD.

ZN - Profil | St 7.9.2005 12:30:08

PV:
v dnešní době, kdy se v Asii napodobuje úplně všechno, je složité mít v něco důvěru. Proto se snažím vyvarovat překvapení. Syn nedávno koupil za super cenu Breitlingy, vysmál jsem se mu, už nejdou. Z doby tak před deseti lety pamatuji reely AERO GT ( Shimano). Jedny šlapaly jako omegy, jedny se kazily jako prase. Před časem aféra tuším s Nikonem ( utopená várka pro Evropu se najednou objevila na trhu). Takových případů je mraky.

Martin M. - Profil | St 7.9.2005 12:29:42

PV> autorizovany servis? co si pod tim mam predstavit? Existuje neco takoveho u nas v oblasti rybariny?

PV - Profil | St 7.9.2005 12:22:06

Když si koupíte výrobek od renomovaného výrobce třeba někde venku a u něho je mezinárodní záručák, tak není problém záruku uplatnit tady v čechách v autorizovaném servisu. Mám s tím bohaté zkušenosti a platilo to i před naším vstupem do EU. A platí to i v případě, když si tento výrobek koupíš u místního prodejce, který nemá za dodavatele výhradního dovozce/zástupce (když se ale nejedná o čórku)

Kocháč | St 7.9.2005 12:14:16

ZN: Třeba SR v Blansku (nepovažuji za nedůvěrný obchod) mě překvapil cenou Shimana. Otázka by asi měla směřovat tam.

ZN - Profil | St 7.9.2005 12:00:54

Kocháč:
fakt nevím, nejsem obchodník. Ale ze zásady nechodím do podezřelých obchodů a nekupuji podezřelé zboží. Mnohokrát se mi to vyplatilo ( např. před nedávnem výměna mnou poškozeného foťáku) Mám jedno pravidlo. Aspoň malý předpoklad, že ten obchod bude existovat ještě za pár let. I když...

Kocháč | St 7.9.2005 11:49:32

ZN : Moc mě to netěší, ale asi to tak nějak bude. Jen mám strach, že si pořídím zboží od obchodníka co využívá druhou variantu a ušetřenej litr mě bude stát mnohem víc. Jak si myslíš, že probýhá reklamace v tomto případě. Obchodník vezme kus co reklamuji a vrazí mi do ruky další krabici???

ZN - Profil | St 7.9.2005 11:24:25

Kocháč:
za nos se chytat nemůžou. V převážné většině případů ani nemohou mít cenu menší jak např. v Německu. Trh tam a u nás je nebe a dudy. Jestli chce obchodník přežít, má ve skutečnosti dvě možnost. První je, že nasadí cenu, která ho uživý, druhá možnost je využití šedých kanálů a dovážet výrobky z venku nebo "druhé ruky".

Kocháč | St 7.9.2005 11:14:19

Někteří tzv. výhradní zástupci se měli chytit za nos už dávno. Mám rád př. značku Shimano a překvapuje mě porovnání cen Gammarusu a ostatních. A na řešení reklamace by to snad pro mne cílového zákazníka nemělo mít vliv ne?

Martin M. - Profil | St 7.9.2005 10:51:00

diky za potesujici odpovedi.

XAXAP - Profil | St 7.9.2005 10:49:06

Martine, obecne (ne vsak 100%) plati:

- pokud nejaka znacka pracuje systemem vyhradnich zastupcu pro regiony, zastupce pro jeden region by nemel firme z druheho prodat, mel by je nasmerovat k jejich zastupci ... tzv. sedy kanal ale funguje docela bezne

- globalizace v ramci EU uz defakto setrela nevyhody tykajici se reklamaci a pokud je tvuj partner v zemi EU, budes platit navic za vyrizeni reklamace jen vyssi cenu dopravy

- over si reklamacni podminky! existuji vyrobci, kteri reklamace resi plosnou flexibilni cestou a je mozne jejich produkty reklamovat kdekoliv bez zavislosti na miste nakupu

Zaverem: pokud nakoupis kupr. Shimano venku, Gammarus se muze stavet na hlavu, ale nemuze s tim udelat nic jineho, nez smerovat stiznost na Shimano, ze se jejich partner nekde jinde chova nekorektne a prodava do jejich rajonu. Vzhledem k velikosti naseho trhu se ale nic zasadniho nestane a Gammarusu nezbude nic jineho, nez se chytit za nos a prehodnotit cenovou politiku.

m.kindl - Profil | St 7.9.2005 10:39:32

Já myslím,že spousta našich prodejců používá titul výhradní dovozce, zcela neoprávněně.Jak je možné,že inzerorované zboží například vůbec nevedou a je jen na objednávku a ještě za přemrštěné sumy ?

hraji - Profil | St 7.9.2005 10:28:35

Výhradní zastoupení ti může udělit jen výrobce, nebo generální prodejce. To je pak zárukou, že máš nějaké výhradní postavení, nejlepší ceny a dodací podmínky. Takový prodejce neuzavře smlouvu s nikým jiným v regionu, který je ve smlouvě stanoven.
Ale jako malý prodejce se můžeš obrátit na například velkoobchod s rybářskými potřebami v Rakousku a dovézt Shimana za lepší ceny než nabízí ...... na našem trhu a jeho výhradního postavení se nijak nedotýkáš, protože ty nemáš zboží od jejich smluvního dodavatele. Ovšem reklamace musíš uplatňovat u svého dodavatele, tedy v rakousku, nelze donést do ..... naviják zakoupený přesd Rakousko a trvat na záruční opravě.