Lithiové baterie - srovnání

Nabcdddd - Profil | Ne 23.5.2021 22:13:52

VSelektro.eu >> o tych 6000 cykloch pri 80% DOD a deklarovanej kapacite 80% si dovolim pochybovat, videl som vela baterii a ziaden vyrobca toto nedeklaruje. Dokonca ani ti co davaju zaruku 5 rokov na svoje produkty. Ale zase preco nenapisat nieco co sa v podstate neda dosiahnut aj keby sa bateria vybijala denne. Bolo by treba 16 rokov...,

NVSelektro.eu - Profil | Ne 23.5.2021 20:25:26

Greysmen >> V jednom z našich článků je video ze skládání baterie, ale není to z výroby SunStone Power ... je to ilustrační příklad někde z youtube. Dokonce i zmiňovyný článek je o jiném typu (baterie bez BMS) baterií.

NVSelektro.eu - Profil | Ne 23.5.2021 20:23:47

abcdddd >>
Formulace "Více jak 6000 cyklů (při 25°C, nab./vyb proud 50A, 80% D.O.D) pro zbývající kapacitu více jak 80%"
znamená, že pokud baterii budete vybíjet o 80%, tedy zbytková kapacita bude 20% (SoC = 20%) pak dosáhnete min. 6000 cyklů a po těchto 6tis. cyklech bude nominální kapacita na 80% původní.
Ano, protože je tam dvakrát napsáno 80%, tak to může být matoucí, ale snad je to nyní pochopitelné.

Jaké články, kolik do serie ... vše je napsáno v popisech produktů, nebo v jejich katalogových listech na webu, stejně jako výše uvedená formulace.
...ale jsou to články CATL a baterie můžete spojit až 4ks.

PS nejsem rybář, forům nenavštěvuju pravidelně, spíše napopud vašich kolegů, takže pokud chcete rychlou odpověď, tak prosím email.

NGreysmen - Profil | St 14.4.2021 22:08:49

abcdddd >> na odkazu u některé baterie je video kompletace celé baterie z clánků včetně jejich propojení

Nabcdddd - Profil | St 14.4.2021 17:54:06

VSelektro.eu >> celkom ma zaujala tato formulacia z vasho clanku:

Více jak 6000 cyklů
(při 25°C, nab./vyb proud 50A, 80% D.O.D)
pro zbývající kapacitu více jak 80%

D.O.D. Depth Of Discharge (volny preklad Hlbka vybitia) znamena ako velmi vybijem bateriu, tzn ze som vybil 80% kapacity pri 80%D.O.D.

ak hovorite o "zbývající kapacitu více jak 80%" tak je to 20% D.O.D. a nie 80%

tych 6000 cyklov je znacne premrstenych pri 80% D.O.D., kvalitna LiFePO4 da pri 80% D.O.D. tak 3500 cyklov nie 6000

Ake mate clanky? Kolko baterii sa da zapojit do serie/paralelne?

Mozte sem pls postnut fotku baterky zvnutra? Ako je to poskladane?

NP!F - Profil | Út 13.4.2021 22:44:54

Matyášek >> pravý opak mňa 😁

NMatyášek - Profil | Út 13.4.2021 21:37:56

P!F >> to mě neznáš, já jsem na věci hooodně opatrný (opečovávám si je) celý život 😉

NP!F - Profil | Út 13.4.2021 21:33:12

Matyášek >> za rok ťa to prejde, ťahať so sebou zbytočný krám navyše, ale chápem.

NMatyášek - Profil | Út 13.4.2021 21:29:50

P!F >> já to chci mít bez poškrábání tu baterku, takže to mám spíše jako přepravní tašku - obal 😁

NP!F - Profil | Út 13.4.2021 21:13:26

Matyášek >> ale je to silno zbytočné, ip65 baterky ten obal nemá...

NP!F - Profil | Út 13.4.2021 21:05:05

VSelektro.eu >> písať to do mailu extra moc nemá zmysel, to potom budem preposielať sem odpovede? Ja si myslím, že to je kravina, kupovanie lifepo4 batérií nie je beh na krátku vzdialenosť, myslím, že si každý dokáže počkať. V tom článku je rozpísane dobre, ktokoľvek čo má aspoň základné info by mal pochopiť čo a ako, good job.

Jediné, čo mi tam chýba, sú tri informácie, pre mňa celkom podstatné.

Po prvé, pochopil som správne, že BMS odpojí nabíjačku pri -3? Pretože čo mám doteraz načítané info, nesmú sa lifepo4 nabíjať pod nulou. Uznávam, že pre 99% užívateľov je to fuk, ale parkujem loď na vode a chodím aj v zime, teplomer so sebou nenosím, skrátka zapojím 230V na nabíjačku a idem domov... možno sú tie minus 3 v pohode, viem iba voľne dostupné info bežne po internete, odborník nie som.

Po druhé, CATL je mega korporát, vyrába haldy článkov, dajú sa kúpiť články aaa grade, dajú sa kúpiť repasované za zlomok ceny ( ktoré sú povačšine úplne v pohode, ale zmetek sa už nájde, navyše tých cyklov znesú samosebou o dosť menej ). Toto by bolo dobré upresniť.

Tretia vec, to už je otázka v ktorej mám úplný guláš, je otázka koľko cyklov tie lifepo batérie reálne vydržia. Viac než 6000. To sa udáva všade. Problém je, že to je údaj, keď sú batérie pri izbovej teplote vybíjané na 80% kapacity. Bežná
Čo pre rybára je asi taký údaj, že v lete býva teplejšie než v zime. Pri reálnom vybíjaní priemerne na 20-50٪, čo to spraví s počtom cyklov, čo baterka vydrží? Olovená trakčná batéria v podobnom režime vydržala zhruba 1/2 cyklov ako mala udávané. Bude to u lifepo4 obdobné? Netreba to brať ako nejakú ofenzívu voči lifepo4, reálne 3000 cyklov, pri 150tich cykloch ročne je na 20 rokov... Čo by bolo super. Ale netuším, ako na lifepo4 vplýva vek ( to že na olovené batérie áno nie je tajomstvom... )

Tých 1/2 u tej olovenej trakčnej je odhad, veľmi pravdepodovne nepresný, to by som si to musel zapisovať.... kľudne to mohlo byť niekde medzi 1/4 až 3/4...

NMatyášek - Profil | Út 13.4.2021 20:53:10

Honza100 >> víko úplně nezavřu, ale při zipem co to půjde 😉

NHonza100 - Profil | Út 13.4.2021 18:37:09

Matyášek >>
Dobrý den a jak jste ji připojil k motoru?

NMatyášek - Profil | Po 12.4.2021 10:38:03

Koupil jsem si LiFePO4 baterii SunStone SLPO - 100ah, a pro ty, kteří si ji uvažujete koupit nebo už ji máte a řešíte nějakou nepromokavou a přepravní tašku do člunu, tak mám pro vás tip. Koupil jsem si tuhle kabelu od Starbaits a baterie se do ní vejde včetně polstru - izolace naprosto perfektně.

NVSelektro.eu - Profil | Čt 8.4.2021 7:40:24

Protože se diskuze stále rozvíjí a už se zde jen těžko orientuje připravil jsem k LFP bateriím SunstonePower řady SLPO12 další článek, který tentokrát popisuje detailní tech. parametry, které se tady začínají taky řešit.
Toto forum nenavštěvuji pravidelně a tak prosím raději než SZ posílejte dotazy prostředníctvím emailu, nebo formuláře na web. strákách kde je článek umístěn: https://www.vselektro.eu/vlastnosti-lifepo4-bateriii-sunstone-power-rady-slpo12/

NPařezz - Profil | Po 29.3.2021 22:11:50

abcdddd >> návod nabíječky říká, že umí nabíjet Lithium-iontové (LiFePO4) baterie, tj nastavit režim LI-ION. Takže to zřejmě nerozlišuje. Kupoval jsem ji kdysi na olověné trakční bateriemi s tím, že se jednou bude hodit i na LI. A na olověné je zase jiný režim . Holt, kompromis, co se týče výkonu.

Nabcdddd - Profil | Po 29.3.2021 21:56:04

Pařezz >> odkaz si dal na lifepo4 a nabijacka ti pise li-ion. preco?

NPařezz - Profil | Po 29.3.2021 21:50:08

abcdddd >> koukni pár stránek dozadu, kam jsem dal odkaz. Byla o 2 000 levnější, než do ní přidali měření kapacity a propojení na mobil. Ale to je ku prospěchu věci, pokud to nechceš hlídat třeba přes voltmetr. Dva dny na příďáku vydrží. Stejně většinou spím po širákem :-).

Nabcdddd - Profil | Po 29.3.2021 20:57:15

Pařezz >> jasne, ale ked chces stravit dva intenzivne dni na vode tak mas problem... bateriu mas aku? Li-ion vidim, ale znacka ma zaujima...

NPařezz - Profil | Po 29.3.2021 20:54:41

abcdddd >> kdybych třeba šlapal na kole a vyráběl takto elektřinu, tak ano. Ale ráno jsem se probudil a bylo z půlky hotovo :-)

Nabcdddd - Profil | Po 29.3.2021 20:37:57

Pařezz >> pouvazoval by som nad normalnou nabijackou lebo nabijat 24h je ciste peklo...

NPařezz - Profil | Po 29.3.2021 20:32:34

Teorie bylo dost, tak něco praktického. Navazuji na prosinec. Tentokrát jsem měl na ni připojeny 2 echoloty a elektromotor. Když rychlost motoru klesla z 5 km/hod, na 4,3 km/hod., změřil jsem napětí baterky. Měla napětí 11,3 V. Nečekal jsem na úplné vybití, kdy by mělo BMS baterku odstavit. Nabil jsem nabíječkou 7 A a baterka byla nabita opět na 14,2 V a dostal jsem do ní 150,9 Ah. Každopádně na rozdíl od olověné baterie tato baterie nedává jasný signál, že už je skoro vybitá.

Ncertbert - Profil | So 27.3.2021 16:20:15

P!F >> vím😂

NP!F - Profil | So 27.3.2021 15:39:13

certbert >> no, akurát potrebuješ o dosť viac zdrojov a možnosť odfiltrovať blbosti, ktoré sa v každom podobnom wiki zdroji nachádzajú. Ako príklad, to čo si prekopíroval z wiki uvádza maximálne nabíjacie napätie na článok 3,6V a zároveň 4,2V. To druhé je blbosť, platí pre Li-ION.

Ncertbert - Profil | So 27.3.2021 9:49:27

abcdddd >> jednom to že když si někdo chce něco o tom přečíst aby věděl o co vlastně jde že se dá dohledat na netu toď vše 🤣😂🤣

Nabcdddd - Profil | So 27.3.2021 9:39:32

certbert >> sa to tu teraz zvrhne na kopirovanie textu z roznych zdrojov? alebo co tym chcel basnik povedat?

Ncertbert - Profil | Pá 26.3.2021 23:27:27

Lithium-železo-fosfátový (LiFePO4) akumulátor (také označovaný „LFP“) je druh akumulátoru, konkrétně lithium-iontového, který používá jako katodového materiálu LiFePO4. Specifikace baterie
energie/hmotnost
90-110 Wh/kg
energie/velikost
220 Wh/L
síla/hmotnost
>3000 W/kg
energie/spotřebitelská cena
$1.50 US$/Wh
životnost
>10 roků
životnost v cyklech
2000 cyklů
nominální napětí článku
3.2 V Napětí článku = minimální vybíjecí napětí = 2,8 V. Pracovní napětí = 3,0 V až 3,3 V. Maximální nabíjecí napětí = 3,6 V.
Volumetrická (objemová) energetická hustota = 220 Wh/L
Gravimetrická energetická hustota = 90+ Wh/kg [1]
Cyklů do 80% stavu kapacity při hlubokém vybíjení (na úroveň vybití 100%)= 2000 - 7000 (Počet cyklů do degradace baterie na 80 % její původní udávané kapacity) [2]
Složení katody (hmotnost)
90 % katoda-LiFePO4
5 % Uhlík EBN-10-10
5 % PVDF
Konfigurace článku
15 Uhlíkem potažených hliníkových kolektorů
1.54 cm2 katoda
elektrolyt: EC-DMC 1-1 LiClO4 1M
anoda: lithium
Experimentální podmínky:
Pokojová teplota
Limitní napětí: 2,5 – 4,2 V
Nabíjení: C/4 až k 4,2 V, potom potenciostaticky na 4,2 V až do I < C/24
Bezpečnost Editovat
LiFePO4 je podstatně bezpečnější katodový materiál než LiCoO2. Fe-P-O vazba je silnější než Co-O. V případě zkratů, přehřátí a jiných nesprávných způsobech využití, je výrazně těžší odstranit kyslíkové atomy. Tato stabilizace redoxní reakce také napomáhá rychlému přemísťování iontů. K havárii dochází teprve při extrémním přehřátí (800 °C a výše). [3]

Při přemísťování lithia z katody u LiCoO2 článku, CoO2 prochází nelineární expanzi, která ovlivňuje strukturální integritu článku. Plně lithiovaný a nelithiovaný stav LiFePO4 jsou strukturálně podobné, z čehož vyplývá lepší strukturální stabilita LiFePO4 než mají LiCoO2.

U plně nabitého akumulátoru s LiFePO4 nezůstává žádné lithium na katodě — u akumulátoru s LiCoO2 zůstává okolo 50% v katodě. LiFePO4 je vysoce houževnatý při ztrátě kyslíku, která ústí v exotermickou reakci u jiných typů lithiových akumulátorů. Tak toď Wikipedie 🙂 A mudrujte 🤣

Nabcdddd - Profil | Pá 26.3.2021 22:12:41

F16 >> to by som bol tiez, investovat kopu penazi do baterie ktora sa v prospekte tvari super a v skutocnosti je to odpad. ako sa hovori, niesme taki bohati aby sme mohli kupovat lacne veci draho...

tiez som nad nou spociatku uvazoval, ale odradilo ma to, ze je li-ion a parametre su tiez slabe co naznacuje nizku kvalitu komponentov... tak som ju hned vylucil

NF16 - Profil | Pá 26.3.2021 21:59:19

abcdddd >> ano, souhlasím. Mivardi ne. Je to jedno co to je. On ten chalan má neskutečně moc peněz, ale byl z toho rozčarován.

Nabcdddd - Profil | Pá 26.3.2021 21:50:15

F16 >> li-ion a lifepo4 su rozdielne baterie... nezamienat... li-ion klasickou agm nabijackou nenabijat... a predsa mivardi, tu si nemusime dalej pisat...

Nabcdddd - Profil | Pá 26.3.2021 21:49:03

Já ll >> lifepo4 12v bateria nebude mat nikdy 16,8V, maximalne napatie lifepo4 clanku je 3,65V a nie 4,2. 4,2V ma Li-ion clanok. Ak budes nabijat lifepo4 na 16,8V tak ju zabijes. netreba verit vsetkemu co pisu na nete... LTO clanok (lithium-titan) ma napr nominalne napatie "iba" 2,4V a max 3,0V ale ma ine nesporne vyhody a to napr extremnu zivotnost a moznost nabijat aj pri mraze, co napr lifepo4 nedokaze, preto je velmi dolezite aby BMS malo low-temp cut off.

NF16 - Profil | Pá 26.3.2021 20:20:29

jdu jen tak okolo. Známý si koupil lithiovku u Mivardi. Asi dva roky zpět. Odešla mu. Reklamace neuznána, že to prý nabíjel špatnou nabíječkou. Tak nevím, nevyznám se v tom. Mám lifepro4 a nějakou origoš nabíječku za pár korun z číny a zatím to funguje.

NJá ll - Profil | Pá 26.3.2021 19:33:33

P!F >> Máš pravdu, ale když se podíváš na nabíječku , fotku jsem sem dával při zadávání otázky, tak má výstupní proud 30A tak v čem je problém.