Uskladnění trakční baterie

Ahoj,zakládám otázku ohledně uskladnění trakční baterie. V manuálu z píší 5-15°C ale ani jednoho nedocílím. V bytě mám 23 stupňů a v garáži 3. Co pro ni bude dostačující aby se jí nic nestalo.Diky
Autor diskuse: pepas1998 - Profil , 14.5.2019 všeobecné - náčiní, doplňky

Lasskoun - Profil | Čt 23.5.2019 16:21:47

zdevac >> ... i pokud by ten Liborův síťový dobíjecí bazmek jel neustále nonstop na plný výkon, tedy s uvedeným štítkovým příkonem 6W, by roční náklady při udržovacím dobíjení vycházely na cca 262 korun ... = (365 dní * 24 hodin za den) / (1 kWh / 6 W štítkový příkon) * 5 CZK za jednu kWh ... = jeho roční spotřeba by pak byla 52,5 kWh ...
... jenže ono neustále na plný výkon předpokládaně nejede, tudíž jeho klidový odběr na prázdno bude někde kolem 1,86W ... = 6W štítkový příkon - (13.8V max. výstupní napětí * 0,3A max. výstupní napětí) ... = tudíž oproti výše spočítanému to pak vychází na méně jak cca jednu třetinu, tedy na něco kolem 81,50 CZK / rok ... přičemž, pokud by to "udržovadlo" bylo vymazleno do maximálních "power save" detailů (např. vč. časové a teplotní predikce), tak by potom jeho denní spotřeba mohla klesnout na pouhý zlomek jeho nynější spotřeby (klidně i pod 5 W denně, tudíž přímé náklady na jeho provoz by pak mohly vyjít na méně jak dvacku ročně) ...

pozn.: ... ve výpočtu výše nejsou zahrnuty náklady na tu elektřinu, výhradně spotřebovanou pro doplnění ztrát akumulátoru z důvodu jeho samovolného vybíjení, jelikož ta se spotřebuje ať tak nebo tak = ať již při průběžném dobíjení po dobu celého roku, nebo při několikerém jednorázovém dobití během roku ... ty však, dle kapacity akumulátoru, též dělají jen pouhých max. několik desetikorun ročně ...

závěr: ... průběžná udržovačka akumulátoru (po celou jeho dobu životnosti) rozhodně nevyjde na víc, než jaká je pořizovací cena nového kusu (/tj. než kolik stojí nová "baterka") ... nehledě na to, že pokud se aku průběžně správně neudržuje (+ navíc je blbě uskladněn), tak svou kapacitu může ztratit již během několika málo měsíců a stát se tak již navždy zcela nepoužitelným ...

--------------
mmch ... pokud je v místě uskladnění nějaké okénko směrující nejlépe na jih (popř. na východ nebo na západ), tak se materiálově za cca stovku až dvě nechá zbastlit solární udržovací udělátko (s jednoduchým zenerovo-diodovým omezovačem přebíjení), jenž bude předem nabitý akumulátor neustále udržovat ve stavu, ve kterém nebude nijak ohrožen zničením sulfataci, ke které dochází při nízkém napětí... (tj. pomocí slunce bude průběžně udržovat úroveň napětí akumulátoru na takové hodnotě, při kterém nebude docházet k jeho sulfataci) ... po jejich propojení do série jako vhodné solární články mohou posloužit kupř. ty, co se nacházejí v nejlacinějších zahradních lampičkách, dnes již poříditelných od necelých dvaceti kaček za kus ... nebo si za necelé 3 ďolíky nechat od Číňanů poslat nějaký DIY solární 12V mini panýlek (za ty prachy se dá vybrat s výkonem až 5W) ...

.. popř. si pořídit již něco hotového, přímo k tomu určeného, co se pak dá v autě průběžně používat během zbytku roku ... https://www.ecoprodukt.cz/e/1306 (1,8 W + navíc má "klíšťata":-D) ... popř. https://www.vercajk-pardubice.cz/dobijecka-autobate​rii-solarni-1-5W-100mA-EXTOL-CRAFT-417310-d16735.ht​m (1,5 W) ...

Lasskoun - Profil | Čt 23.5.2019 16:04:38

pepas1998 >>
- pokud máš na výběr, tak akumulátor je vhodnější skladovat v místě s nižší teplotou ... neb nižší teplota = pomalejší reakce = pomalejší samovybíjení ... a naopak, vyšší teplota = rychlejší reakce = větší samovybíjení ... >> v teplejším prostředí tak akumulátoru snázeji hrozí zničení - snížení jeho kapacity, které se však projeví až v zimě (klasický to případ automobilu, jenž je během dovolené po dva týdny v horůčavách odstaven např. u letiště apod., kdy jeho aku začne selhávat s příchodem nižších teplot, ale on byl přitom zničen již v létě)
- nabitý akumulátor v pohodě snáší i teploty hluboce pod nulou (dle konstrukce se uvádí -15 až -25 °C), ale v případě jeho hlubokého vybití by pak již při několika pár stupních pod nulou mohlo dojít k zmrznutí elektrolytu + poškození elektrod, popř. až prasknutí jeho náboby ... pro jeho skladování je tudíž vhodné, aby to bylo v prostředí nad nulou ...

... jinak "udržovací režim" má i ta pětistovková nabíječka z LIDLu (https://www.lidl-shop.cz/ULTIMATESPEED-Nabijecka-au​tobaterii-ULGD-5-0-A1/p100251121 ), do kterého se sama automaticky přepne po nabití akumulátoru (a to ze všech dostupných režimů) ... jen má jako všechny kombinované mikroprocesorové nabíječky tu nevýhodu, že po výpadku el. sítě (+ jejím opětovném nahození) už zpátky do něj zase nenajede, ale zůstane ve stand-by režimu ... což by však šlo snadno pořešit nějakou drobnou úpravou - např. vnitřím připojením RC článku k ovládacímu tlačítku (= který RC člen by po znovu najetí sítě tuto z "režimu stand-by" přepl do "režimu nabíjení" >> jenž by opět skončil v "udržováku")
... navíc má tato nabíječka i šetrnější režim hluboko zmrzlých akumulátorů, tedy těch zrovna donesených z venku, poté co se po třeskuté noci jejich pomocí nepodařilo nastartovat auto ...

F16 - Profil | Čt 16.5.2019 17:10:24

zdevac >> ahoj.To já nevím kolik to žere.Platím za el. za garáž ročně něco přes 500kč , ale mám i dveře na el. Ale nenabíjím celý rok, tak přibližně půl roku a zbytek solárním panelem na rybách.Jinak na tom co píšeš něco bude.Až nebude na eletriku koupím pádla :-)

zdevac - Profil | Čt 16.5.2019 12:29:38

F16 >> Jaký příkon ta nabíječka má? Docela by mne zajímal rozdíl spotřeby mezi trvalým nabíjením a dobitím dvakrát do roka, protože za těch 6 let je to přes 50 000 hodin a i při jen pár wattech to tak dělá stovky kW, což je celkem slušná částka za elektřinu, řádově tisíce. Tedy je otázka, zda není lepší/levnější zvolit třeba horší způsob uskladnění, protože koupení nové baterie po třech letech bude levnější, než správná péče o baterii starou :-)

pepas1998 - Profil | Čt 16.5.2019 10:47:28

Kluci díky za rady,nechám ji v garáži,teď už nemrzne

Calex - Profil | St 15.5.2019 9:55:52

Na zimu stačí tenhle mrňous asi za tři kila. Je to dělaný pro elektrolyt, GEL i AGM...Klasickou nabíječku 10A co mám si tak šetřím...

F16 - Profil | St 15.5.2019 9:52:44

Refkař >> já ji mám na trvalé nabíjení a ok.Šest roku vydrží.Je fakt, že mám nabíječku která si to šteluje sama a je k tomu určená.
https://www.battery.cz/nabijecka-ctek-mxs-25-12v-25​a.html
dnes jsou na trhu mnohem levnější a stejně kvalitní nabíječky.
Mám ji v garáži, kde je běžně v zimě pět stupňů a když přituhne, tak okolo nuly.Krátkodobý mráz určitě nevadí, ale musí být nabitá.Auta taky stojí venku v mrazech.

Refkař - Profil | St 15.5.2019 9:26:16

pepas1998 - >> zdarec normalne ji nabij na full a nech ji kde mas na ni místo hlavně at ti na ni nepere slunko treba přes okno a než ju budeš potřebovat tak ji dej na nabijecku oživit ale neměla by to potřebovat uvidis no.ale trvale nabíjení bych rozhodne nedělal !!!!!!kdyz ji nabijes a odpojis tak pak mas klid 😉

TymCat - Profil | St 15.5.2019 8:08:04

Ahoj, mam ji v garazi kde je v zime i minus 5 a v pohode...dulezite je aby byla nabita. A jak Rora9 pise ideal je trvale nabijeni a mas klid.

PoligoN - Profil | Út 14.5.2019 20:15:44

Ja ich mam v dielni kde je aj v zime cca 20stupnov. Podla mna radsej do bytu.

Rora9 - Profil | Út 14.5.2019 19:29:23

Nic zásadního se nestane ať ji dáš kamkoliv. Jednou za čas ji dobij, ideální je trvalé nabíjení, a máš klid. Kdybych se měl rozhodnout kam, dal bych ji do bytu. Napadl mě ještě sklep, ale ten jsi jako možnost neuvedl.