Výroba blanku atd.

Najde se zde na mrku někdo, kdo opravdu rozumí výrobě karbonových kompozitů? Zajímal by mě postup výroby blanku. Zjistil jsem (ke svému údivu že i hodně drahé blanky jsou smotané z již předem nasycené c tkaniny jako je to možné vidět ve videu "jak se to dělá".
Opravdu kvalitní uhlíkové kompozity (např použité v F1) se splétají nebo formují bez živice a poté napouštějí a vypékají v autoklávech i několik týdnů.
Dokážete si představit vlastnosti takto vyrobeného blanku?
(Vše jen pro zajímavost) Díky :)
Autor diskuse: kaprus - Profil , 1.4.2013 všeobecné - ostatní

Lube - Profil | Út 4.6.2013 22:38:30 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

kaprus - >> Jestli chceš tady si přečti nějaký úvod. https://dspace.vutbr.cz/bitstream/handle/11012/7937​/2012_BP_Mikula_Martin_126219.pdf?sequence=1 Jinak jak ti už odpověděl L285 jde především o využití vhodné technologie výroby pro daný výrobek, jednak z pohledu fyzikálních vlastností, tak samozřejmě z pohledu finančního. I když v F1 je cena až druhořadá. Nicméně blatník na DTM může být drahý jen protože se jich nevyrobí za rok 10000 ale třeba 100 a technologie se musi zaplatit. A cena těch prepregů, ze kterých se dělají pruty, se s koncovou cenou nedá srovnat. Tam je započítáno tolik faktorů, že najednou prut nestojí 4 tisíce ale 20, i když ten proces výroby blanku je stejný.

L285 - Profil | Čt 16.5.2013 17:18:42 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

kaprus >>
Materiál na pruty je v podstatě stejný jako na jiné kompozitní aplikace. Jsou určité rozdílnosti, jako modul pevnosti, a další drobné niance, ale nad to se tu pro tuto debatu můžeme povznést a budeme to brát uhlík jako uhlík :)
Kompozitní výrobek má takové vlastnosti, na co je primárně určen z pohledu odolnosti pro ohyb, smyk a další síly co na ně "tlačí" a podle toho se při jeho konstrukci použijí příslušné druhy tkaniny (jednosměrka, plátno, diagonál a další věci co existují). No a tady jsou ty technologické rozdílnosti při zpracování či výrobě s ohledem na to jak se má výrobek chovat.
Takže jestli prut nebo stěžen je buřt co se týče materiálu, jen se liší způsobem výroby. Ohledně vláknitých kompozitů bylo už vše podstatné vynalezeno a odzkoušeno, a teď už se to jen dotahuje k dokonalosti ve světle nových technologických objevů - taková evoluce :) Kompozitní materiály se dost démonizují, ale mít na tom založen živobytí, tak to podporuju taky 8).

Anýzový dědek - Profil | St 15.5.2013 21:44:24

kaprus >> Vlastnosti nevím, ale cena blanku takového prutu by byla pro výrobce nerentabilní.
Muselo by se jednat o kusovou výrobu na zakázku a tam by asi cena dosahovala 6 místných hodnot.
Pak ještě samotná výroba prutu a měl bys prut pro trezorové uschování.)))))

Éčko:-) - Profil | St 15.5.2013 21:42:10

kaprus >> Jenže stěžeň a ostatní výrobky vyráběny tou druhou metodou, maj jednu specifickou vlastnost. Nikdo po nich nechce co nejlepší ohyb. Proto není tato metoda využívána pro výrobů prutů. Domnívám se.

kaprus - Profil | St 15.5.2013 21:35:15

L285 >> Dobře ty. CHápu chápu. Ale v TELEVIZI :) sem viděl výrobu stěžnů který se vyráběly právě tím složitějším způsobem, z čehož usuzuju, že výsledný matroš byl prostě lepší než z jakého sou byť ty nejlepší pruty. Tak se mi vtírá otázka, co všechno mjí výrobci už dávno v záloze. Jak si sám napsal zatím je důležitějsí vydělat ,než výsledek.

kaprus - Profil | St 15.5.2013 21:23:14

alda2211 >> No tak v dnešní době si dokážu představit cenu čehokoliv. Např blatník na DTM takto a hůř vyrobený cca 1/2 milionu Kč. :)
zajímali by mě spíš vlastnosti.

L285 - Profil | St 15.5.2013 17:51:33 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

to kaprus: vrať se prosím zpět na nějaký vyhledávač a hledej dál informace ohledně kompozitů. Něco jsis očividně přečetl, ale pořád toho bylo málo :) Motáš jablka s hruškama, ale jsi na dobré cestě si rozšířit obzory. Když se nad tím zamyslíš selským rozumem, tak udělat jakkoliv tvarově složitý, ale "rovinný" díl třeba kus kapoty pro F1 je něco jiného než udělat obyčejnou trubku (blank prutu). Ta kapota pro F1 jak dobře píšeš se dělá do formy, a prosycení pryskyřicí se provádí vakuovou injektáží. Takový postup je efektivní, ale trubka tímto způsobem jde udělat celkem blbě a zbytečně složitě. Proto se kompozitní trubky vyrábějí z prepregu (tkaniny již předprosycené pryskyřící) navinutím na kovový trn a "zapečením". Je to tedy z důvodu, že je to nejjednoduší postup, ne že by to bylo technologicky horší či takněco. Kompozitní díly se dělají tak, aby druh, typ a orientace použité výztuže vyhovovala danému použití z pohledu silového zatížení a pryskyřice tam bylo jen tolik, aby to vlákna drželo pohromadě a zbytečně se její nadbytečnou přítomností nezvyšovala hmotnost toho dílu. O ničem jiném to není. Liší se jen technoligcké postupy jak ten který díl udělat s co nejmenší námahou a nákladem.
Tvá otázka je v podstatě mimo mísu, až si doplníš vědomosti a vrátíš se k této otázce, nejspíše se chytneš za nos. Ale žádný učený z nebe nespadl :)

alda2211 - Profil | St 15.5.2013 17:45:15

kaprus - >> ahoj a dokážeš si představit výrobní cenu blanku když by dodrželi výrobní proces jako u F1..........

Bedboy - Profil | St 15.5.2013 17:40:21 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Pro začátek bych zkusil toto: http://www.havel-composites.com/ Dodávají materály pro letadla, lodě ....

kaprus - Profil | St 15.5.2013 17:00:29

pořád nikdo???

kaprus - Profil | Út 2.4.2013 21:30:07

nikdo?