Údržba navijáku

Ahoj.Mám naviják Okuma a chci se zeptat,jak ho dát do pořádku a udržovat ho v dobrém stavu.Mám ho dva roky a nijak jsem o něj nepečovala,protože jsem ho použila zatím jen asi 20krát.Tak díky.
Autor diskuse: Elda - Profil , 13.3.2007 kaprařina - náčiní, doplňky

Lubo - Profil | St 14.3.2007 19:50:16

Laci: pod tvůj popsaný postup se podepisuju. Dělám to podobně.

Lubo - Profil | St 14.3.2007 19:47:24

flyman: Hmm. Já byl doteď přesvědčený, že petrolej je sám o sobě mastný ...... Kdysi jsem dělal s různými parními a vodními ventily a kohouty a když byl některý zatuhlý, petrolej pomohl nejlépe.

Lubo - Profil | St 14.3.2007 19:43:03

Pali: já například v záchvatu pečlivosti poprvé namazal i včechny segmenty brzdy. Chvíli to šlapalo, ale pak se brzda začala samozřejmě lepit.

flyman - Profil | St 14.3.2007 8:54:37

PS jako polotuhé mazivo vazelíny s označením GL 00. Od shellu alvania GL 00

flyman - Profil | St 14.3.2007 8:53:02

Jen Vám mohu doporučit řidší vazelínky, který si zachovávají vlastnosti i při extrémních teplotách +50 až - 20°C. Když tam dáte něco jinýho, budete mít problémy. Vazelíny obecně tuhnou již při 0°C . Proto dopořučuju alvania od Shellu s označením RL2. Konzistence NLGI je 2. rozsah teplot je -30°C - +120°C. Interval výměny by měl být max 3 roky. Odmšťovat by se mělo opatrně a to jelépe petrolejem. Benzíny a ředidla jsou adresivní a mohou díky perfetnímu odmašťení způsobit zadření nebo poškození struktury ložisek dříve, než se vazelína dostane na správná místa.

Protektor - Profil | St 14.3.2007 8:46:28

Ja to delam takto.Nejdřive celý povrch otřu navlhčeným hadříke.Potom si veznu štětec a celý naviják vymetu.Tím dostanu z povrchu opravdu kazdou nečistoti.Pokum otevřu střeva navijáku a okraje kde se zachytava pod krytem špína a neni tam žádný mazací prostředek otřu a opět vymetu.Veškeré součástky, které jsou od staré vazelíny otřu hadříkem aby na ni nic nebylo.Potom nanesu novou vazelínu a celý navijak zadělámJak píše Laci navijak se par dni otačí hůře ale pak je všechno OK. WD-40 na toto není vhodný.vydrzí tam jenom par dni a pak se jako by vypaří.je to vynikající přípravek na zatuhlé a zarezlé věci ale na naviják se příliš nehodí

Laci - Profil | St 14.3.2007 8:35:52

Ja mám s čistením a mazaním naviakov dobré skúsenosti pár som ich už rozobral tak to nieje problém, naviak rozoberiem a umyjem technickým benzínom takmer celý akurát jednocestné ložisko len vyberiem a tak isto dám naspať veľmi opatrne tak isto neumývam ani zapuzdrené samomazné ložiská ostatné súčiastky ano, potom pri mazaní dávam olej na hlavný prevod a vazelínu na mechanizmus zdvihania cievky tak ako som to videl takmer vkaždom naviaku ked som ho prvykrat rozobral, rolničku treba uplne rozobrať a vyčistiť bezninom alebo aspon handričkou, a potom naolejovať a poskladať, nie vazelinou potom sa naviakom ťažko točí(podľa hustoty), každopádne naviak treba aspon raz za dva sezony nanovo premazať a vyčistit, ja to robim niekedy aj kazdy rok, novsie neotvaram pokial idu dobre a ked mi nieco nesedi tak ho aj tak rozoberiem aj ked je v zaruke, neverim reklamaciam parkrat ma uz sklamali. v naviaku ktory je starsi vazelina proste uschne a olej sa vytrati takte 10 rokov neotvoreny naviak musi teda vyzerať, olej nieje večný :-), olej používam riedky strojový mazivo plastické vazelinu skor mekšiu, WD 40 sa mi neosvedčil je to len taký oblb na 2 dni po 2 dnoch vyschne a naviak ide zase ťažko ako predtym

m.kindl - Profil | St 14.3.2007 7:53:38

Sherner - ® Já vždycky jen sundám kličky a celej naviják očistím hadříkem,potom do ložisek na straně stříknu trochu tekutý vazelíny a na rolničku taky.Po tomhle "servisu" mi Shimana šlapou i po patnácti letech.Je teda fakt že nevím jak ty nový modely ...

Labák - Profil | Út 13.3.2007 23:51:24

zásada je, že musíš být schopná zapamatovat si co kde bylo a pochopit proč to tak jak to je funguje, pak je všechno brnkačka. Druhá zásada je poloviční vyčištění není žádné vyčištění, tj naviják rozebrat umýt štětečkem a odmastit (tech benzín, petrolej) nechat díly vysušit a potom teprv namazat vazelínou například sema Lenešice ji má v nabídce, nepřehnat to dát jen do ložisek a na zubové spoje, na překlápěč a rolny je dobrý Wd-40 olej. Hlavně vyčisti všechen písek, zvlášť pod bubnem a u kličky. Víš jak tě to potěší když ten naviják bude šlapat a třeba na něj zapřáhneš pěknou rybu a on si stařík jen bude pěkně pobrukovat, prostě balzám na duši

Sherner - Profil | Út 13.3.2007 23:47:23

m. kindl: tak to máš dobrou zkušenost. Já mám biomastery 8000 XS a po dvou letech se mi začaly zasekávat, prostě nešlo namotávat, přišel jsem kvůli tomu i o slušnou rybu. Poslal jsem to na záruční opravu a za pár dní mi volal Kancler, že to na záruku není, že jsou jenom vevnitř ukrutně zasraný. Navijáky vyčistil, naúčtoval 750 kachlí s tím, že se mají čistit po každý sezóně. Parťáci ale mají ještě stárý GTéčka 7000 a nemusej na ně šáhnout

Petrasek - Profil | Út 13.3.2007 21:56:51

Myslim, že olej na zbraně nic nepokazí... zejmena je potreba zkontrolovat kladku - casto byva znecistena a zabranis tak i zbytecnemu opotrebeni silonu. Jinak na krabici byva i namalovano co se mazat ma a co ne ;-) Alespon co jsem ted koukal, tak firma Mitchel to tak ma

m.kindl - Profil | Út 13.3.2007 20:45:58

dusik - ® Možná je to jen moje zkušenost ale Shimano se do servisu nedává.Viděl jsem navijáky který byli v autorizovaným servisu a byli pěkně dokurvený a viděl jsem navijáky po deseti letech provozu a pořád šlapou...

Pali - Profil | Út 13.3.2007 20:17:08

Lubo: Čo znamená "promazat jen to co se mazat má" ? Len ozubenia? Ložiská?

Dík za odpoveď.

HomerBond - Profil | Út 13.3.2007 19:02:32

Mozna nebude od veci zacit treba s bezloziskovymi navijaky (osobne mam 2) a pak se postupne odhodlavat vejs... ale i tak jsem si uz parkrat nabeh. Ale musim zaklepat., slapou... Jakou pouzivate vazelinu. Nasel jsem v garazi cosi cervenyho a je na tom napsany vazelina na zbrane. Myslite, ze by to slo??

dusik - Profil | Út 13.3.2007 18:49:54

Pokud má naviják baitrunner,svěř ho odborníkovi.Já otevřel shimano aero,vyletěly součástky a já to naházel do sáčku a odnesl do servisu.

JarKotol - Profil | Út 13.3.2007 17:46:37

Já bych to asi hodil do servisu - na mě je to trochu sdrahá sranda, než abych se v tom vrtal sám :-)

Lubo - Profil | Út 13.3.2007 13:01:53

maš recht. Asi jo. A ještě s tak krásným jménem - Eliška :-)) V tom případě měním slovo zručný na zručná.
Ale i holky můžou být manuálně zručné. Znám jednu, co umí i svařovat.

m.kindl - Profil | Út 13.3.2007 12:41:03

Lubo - ® Vypadá to joko že tu otázku položila žena či dívka :-)

Lubo - Profil | Út 13.3.2007 12:29:15

První tři roky jsem na své navijáky ani nesáhl. Jak jsem je po sezóně uložil, tak jsem je na jaře zase vytáhl a používal. Pak ale začaly vydávat podivné zvuky. Uvnitř jsem místo mazacího tuku našel tmavě šedou sračku. Rozebral jsem je oba na prvočinitele (doslova), umyl, odmastil, vysušil, promazal a šlapaly oba jako nové. A při té příležitosti jsem si i seřídil bojovou brzdu podle toho, jak mi to nejvíce vyhovuje. Od té doby to dělám pravidelně každou zimu. Pokud jsi zručný dá se to udělat i doma. Chce to akorát použít správný tuk (vazelínu), promazat jen to co se mazat má (to je velmi důležité !!!!), a při rozebírání si dobře pamatovat kam co patří :-) Pokud si netroufáš, svěř to opravně, nebo někomu, kdo to dělá. Já osobně jsem po několika pokusech a omylech své navijáky začal udržovat každou zimu a stojí to za to. Kromě těch svých jsem zatím takhle navijáky "obnovil" i dvěma kolegům a všichni jsme se shodli, že by se toto mělo dělat aspoň co druhý rok.