Vědecký průzkum ryb v lipenské přehradě.

Autor diskuse: Řízek 5,125 - Profil , 21.8.2024
34 nových příspěvků od Vaší poslední návštěvy.

Njaka - Profil | Čt 29.8.2024 13:07:22

Ondra z Krumlova >> Tvrdá data to je jedna věc, ale správně je vyhodnotit, to už je trochu labutí píseň!

    NCipio - Profil | Čt 29.8.2024 13:01:11

    Naprostý souhlas s "mastrof". Na nějaká data, pokud nechcete tu vodu vytrávit nebo vypustit a spočítat co tam bylo, se prostě těch pozorování/odlovů musí udělat více. Spíš mnoho.
    PS: vůbec to nemusí platit svaz. Výzkum se financuje různě a toto klidně může být financované z programu ZEMĚ II nebo Prostředí pro život (nevím jak to je).
    PS II: že by si výzkumníci ryby nechávali je dost nemístné obvinění. Možná něco na rozbory, neznám ten projekt, ale svévolně na konzum si troufnu říct že ne.

      Nmastrof - Profil | Út 27.8.2024 9:53:42

      Pedro1 >> ač s tebou často souhlasím co se týče hospodaření svazu, tak tady jsi úplně mimo. Vědecký výzkum nejde dělat od stolu nebo na základě jednoho monitorovacího odlovu. Aby si zjistil co se reálně děje s rybím společenstvem je potřeba monitoring provádět dlouhodobě, ideálně jaro, léto, podzim, zima, několik let. Čím častěji a čím déle monitoring provádíš, tím relevantnější a přesnější data dostaneš. Pokud ti při prvním monitoringu naplave do tenat hejno candátů, tak se může zdát, že jich je tam hromada ač to mohlo být poslední candátí hejno na Lipně. Stejné je to s agregátem, můžeš lovit v zátoce kde candáti nejsou, vypadá to že Lipno je bez candáta a o zátoku vedle jich bude hromada. Věda je dosti složitá, věřím že ti to pálí a když si přečteš alespoň pár vědeckých článků týkajících se monitoringu vývoje rybích společenstev na velkých údolních nádržích a jezerech, jistě změníš názor, nebo alespoň nebudeš úplně mimo.

        NŘízek 5,125 - Profil | Út 27.8.2024 8:59:50

        rybomil >> to se zeptej na svazu, jak s tím umí zacházet a jak to využije.
        jinak viz kolega mušketýr.

        v zasadě je chyba- dělat nejaký závěry z novinových článků, jako je tenhle v bleskovce, to je jen zevrubný informační článek, žádný výstup z něj není.

          NMušketýr - Profil | Po 26.8.2024 15:42:10

          inža >> Výsledků je spousta, stačí se podívat na webofscience.com a tam si to vyhledat.

            Ninža - Profil | Po 26.8.2024 14:44:22

            Tak ten výzkum se tu dělá několik let a výsledky nikde. Jen si vezmou ryby, co sloví do sítí a fertig.

              Nrybomil - Profil | Pá 23.8.2024 22:27:27

              Řízek 5,125 >> hele, proč ten svaz nedá konkrétní údaje, normál podrobně " tvrdá data " za co, kde, komu, kolik ? ani k tý akci za mega jako RIS. jsou tajemný jak hrady v Karpatech.

                NŘízek 5,125 - Profil | Pá 23.8.2024 21:43:34

                rybomil >> tvl, tady se caluje takovejch věcí a rybáři vadí, že se dělá výzkum pro rybáře na naší největší UN.
                Já už tomu fakt definitivně,ale fakt nerozumím.
                Jako smajlík, ale fakt smutnej.
                Už aby to rybaření komplet zakázali, to bude úplně nejlepší. Nic jinýho si rybáři nezaslouží.

                  Nrybomil - Profil | Pá 23.8.2024 21:24:52

                  Ondra z Krumlova >> Hlavně nám řekni kdo ty výzkumy cáluje ??? takhle to až skoro vypadá, že JČ ÚS a jejich spřátelení dělají furt ty závody aby pak něco nahrnuli výzkumu.
                  a povodí, to je tragická kapitola sama o sobě. dělá se kolem výtěru potočáka přímo ve městě Krumlov mediální humburk, zastaví se kvůli tomu oprava mostu ( budiž, OK ) a po výtěru povodí dovolí aby teklo 100 m3/ sec + bo si naprclo lipno namax. a pak najednou zjistí že před Vánoci taje sníh... kdepak asi tak ty jikry skončí, a jak se jim daří, to by měli výzkumníci taky vyzkoumat ? nebo na tohle už mají tvrdá data ??? myslím že velký kulový. :§(
                  vo tom se žádný mediální kecy chytrejch rádoby redaktorů nikde nevedou.

                    Nrybomil - Profil | Pá 23.8.2024 21:09:25

                    Řízek 5,125 >> no může to být místně různý. moc už rybařit nechodím, taky jedu na méně fleků a na méně hodin. ale tam co jsem na fleku, nebo úseky kde procházím vláčkou jsem tak 3 roky nezaznamenal, že by po někom kdo je tam na méně než prodloužený víkend nějaký bordel zůstal. a to nechci nikoho jistojistě nějak obhajovat, prostě se to podle mě zlepšilo. bordel je jen tam, kde jezdí pořád jedny a ty samý káčkařský a sumcařský party, lidi co převážně už jen podle značek aut nejsou místní.
                    samo pokud je někdo na týden dva v pronajatý chatě před kterou rybaří, ten si tam bordel neudělá, ani by to majitel chaty neskousnul. + viz Rožnovák.

                      NŘízek 5,125 - Profil | Pá 23.8.2024 19:09:54

                      Rožnovák >> no dobře, budu to vidět pozitivně:-)

                        NRožnovák - Profil | Pá 23.8.2024 17:24:03

                        Řízek 5,125 >> 90% je moc - ale ono stačí 20% absoluventů vysoké školy života z legitkou- a ještě uřvaných- potom TO vypadá že je to reprezentativní vzorek.

                          NŘízek 5,125 - Profil | Pá 23.8.2024 10:05:48

                          kralicek >> tenhle stav mě sere čím dál víc, všichni vědí všechno nejlíp, a hlavně jak je to všechno na hovno a všichni sou kreténi..
                          a pak koukaj jak vyvoraný myši, že v Polsku postavili nový dálnice a vepřový maso tam v lidlu stoji 60k č/kg...

                            NŘízek 5,125 - Profil | Pá 23.8.2024 10:02:58

                            rybomil >> ale zajímat by ho to melo, protože rybaření by nemelo být jen o tom, nahodit prut s nástrahou, a chtít jen chytit rybu.

                            i když, co se vlastně překvapuju, 90% rybářů nějaký vztah k přírodě, vodě a pod vubec neřeší, protože ho nemá, viz bordel co po nich u vody zůstavá.

                              NŘízek 5,125 - Profil | Pá 23.8.2024 9:59:58

                              Pedro1 >> viz zápis kolegy Ondry z Krumlova.

                              a hlavně podstatná věc- ty nezkoumáš to samý co v květnu, ty zkoumáš stav v srpnu,
                              je nějaký životní cyklus ryby, přírodní cyklus v nádrži, situace v srpnu je prostě jiná, než v květnu.
                              a nás ten vývoj a stav zajímá abychom věděli, co se děje.
                              to se ze sezení na břehu nezjistí.

                              btw- ten tvuj příklad není uplně vhodný, i při chřipce může dojit k fatálnímu vývoji, kdy tě druhý den poveze rychlá na JIP.

                              podobně můžeš například v srpnu zjistit to, že letošní potěr candáta tam vubec není, protože pravděpodobně vychcípal díky nedostatku potravy nebo kyslíkovýmu deficitu z rozkladu sinic.. -opakuji- je to jen příklad.

                                NOndra z Krumlova - Profil | Čt 22.8.2024 14:36:56

                                Pedro1 >> V květnu se dělal úplně jinej typ výzkumu - řešila se candátí hnízda, výtěry a vliv sumce na hnízda.
                                Tenhle výzkum na přelomu srpna a září se dělá dlouhodobě již několik let. Ukáže nám, jak se vyvíjí populace v Lipně, jak už tu psal velmi správně Řízek... Před pár lety jsem tam s výzkumníky taky byl týden a vypomáhal se vzorkováním, bylo to velice zajímavé :) Určitě Vám doporučuji se tam zajet mrknout, zázemí je v Hůrce v přístavišti Povodí Vltavy, s.p. Buďme rádi za výzkumy, protože jen tvrdá data nám dokáží ukázat odpověď na spoustu otázek. Kecáním na mrku nebo u piva si maximálně vytváříme domněnky ;)

                                  Nkralicek - Profil | Čt 22.8.2024 11:30:29

                                  Řízek 5,125 >> se spíš divim, že sis na to po pár desítkách let v tomhle státě nezvyknul. Podle toho, co se aktuálně děje, je každej druhej Čech fotbalovej/hokejovej trenér, politolog, ichtiolog... prostě národ "odborníků na vše" , kteří přesně vědí "jak se to dělat nemá", ale neumí říct, jak se to dělat má. Hlavně udělat rychlej závěr, jak je všechno na hovno a všichni jsou kreténi. Jen v téhle diskuzi máš několik příkladů...

                                    Nrybomil - Profil | Čt 22.8.2024 11:20:19

                                    Řízek 5,125 >> no to se asi stopro neví co tam dali za násadu...

                                    Btw: no myslím, že běžnýho rybolovce vůbec nějakej výzkum nezajímá, natož nějaká diskuse, mediální bublina

                                      Nkubas. - Profil | Čt 22.8.2024 9:52:10

                                      Pedro1 >> Lipno je prostě v režimu "JIP", trvale pod dohledem statných ošetřovatelů :-).

                                        NPedro1 - Profil | Čt 22.8.2024 9:01:22

                                        Řízek 5,125 >> Já vůbec neřeším to co píšeš, odkláníš se úplně bokem od toho, co jsem psal na začátku.
                                        Tak ještě jednou.
                                        Jak velké budou změny ekosystému na Lipně, populace candátů atd. a co se změnilo za 3 měsíce?
                                        Co se dá vyzkoumat nového v případě, že jsem to zkoumal v květnu a teď to budu zkoumat znovu?
                                        Dle mého vůbec nic, je to příliš krátká doba, aby se z toho daly dělat jakékoliv závěry.

                                        Je to stejný, jako když půjdu s chřipkou k doktorce, napíše mi léky a druhý den tam půjdu znovu aby přezkoumala můj stav a vyhodnotila změny.

                                          NŘízek 5,125 - Profil | Čt 22.8.2024 8:59:32

                                          já tomu fakt nerozumím,
                                          dlouhodobě se tu pláče, jak je to na lipně v prdeli, jak tam nejsou žádný kloudný ryby (dravci obecně)
                                          a když se na to tedy snaží přijít, tak je to zase špatně.
                                          jako jak si to tedy představujete?
                                          jako že řešení je sypat 5 x víc candátů, zakázat lov na rybičku a nechat jen vláčku?

                                          31.7. byla diskuze s těma, co ten výzkume provádějí, tam se jim dala položit spousta dotazů, co, proč a jak, za kolik:-), ale asi tam z mrku nikdo nebyl:-)

                                            NŘízek 5,125 - Profil | Čt 22.8.2024 8:54:39

                                            Pedro1 >> jako sorry, vy ste tady uplně mimo:-)
                                            to, že nekdo chytá ryby, a má povolenku, evidentně opravdu neznamená, že má nějaký vhled do toho, jak probíhá dlouhodobý výzkum rybích populací.

                                            píši obecně a ve velkých zkratkách:
                                            např. tedy- předně se zjistí-jestli tam vubec sou,
                                            potom se odhadne početnost na základě nachytaných vzorku na různých místech, vztaženo na plochu.
                                            jistě-uplně přesný počty to nejsou, ale to nejde v biologii prakticky nikdy, důležitý je trend.
                                            např.-populace stoupá, klesá, věkový složení je takový, nebo makový, je tam nějaký cyklus apod.
                                            za deset se mohlo změnit spousta věcí, navíc teplota není stejná, neustále se lehce zvyšuje, výstavba okolo lipna se dost rozrostla, s tím související i zatížení nádrže různými odpady.
                                            taky se za tu dobu mohlo výrazně změnit druhové složení osádky..

                                            ale vliv tohodle všeho se nezjistí pokecem s rybáři na břehu, nebo monitorováním sociálních sítí, to se jako musí systematicky podívat do tý vody:-)

                                              NPedro1 - Profil | Čt 22.8.2024 8:33:59

                                              Řízek 5,125 >> Kolik budou mít ti candátci vykulení v červnu? 4 cm? 6 cm? To jsem zvědav, jak je budou lovit a jak počítat, jestli jich tam je 100 tisíc, nebo 10 milionů.
                                              Jak zjistí, jaký vliv měly letní teploty na stav ryb, přičemž ty teploty jsou asi 10 let pořád stejné taky netuším.
                                              Rybářský tlak tam je každý rok také stejný, .......¨

                                              Tvl to by to museli mít v květnu vypuštěné a přesně spočítané a teď by to museli udělat znovu, aby zjistili nějaký rozdíl. Takhle to budou všechno jenom odhady a dohady.

                                              Pochopil bych to, že to udělali letos v květnu a za dva roky se zaměří na letošní výtěr a budou zkoumat a počítat 40 cm ryby. Ale takhle mi to vůbec nedává smysl.

                                                NŘízek 5,125 - Profil | Čt 22.8.2024 8:20:01

                                                rybomil >> ale tohle přeci s Lipnem nemá co dělat:-)

                                                  NBig Mike - Profil | Čt 22.8.2024 7:43:53

                                                  Bože můj, už zase? Co jsme ti tady na jihu udělali?! Doufám, že si jihočeský svaz peníze ( na tyto přínosné výzkumy 18x do týdne ) tiskne a nebere to z normálního rozpočtu!!! Z toho jistě bude pro členy chybějící candáty dosazovat! I když, takový nový výzkum v lednu, únoru pod ledem také bude něco stát, takže asi smolík...

                                                    Nrybomil - Profil | St 21.8.2024 23:00:15

                                                    Řízek 5,125 >> když nasypali do trnávky ty odkrmený zakoupený ve frantíkách, tak chcíplo všechno, nasypaný + původní co tam byli.

                                                      NŘízek 5,125 - Profil | St 21.8.2024 20:04:37

                                                      Pedro1 >> tak teď dorůstají rybky z jarního výtěru, že... např.
                                                      A dá se třeba zjistit stav populace po jarním výtěru obecně, v jaký kondici ryby sou. Jaký vliv na ně měly vyšší červnové a červencové teploty. Společně s vyšším rybářským tlakem od zahájení přes dobu dovolených, jestli tam vůbec nějaký candáti jsou.
                                                      A další výzkum třeba v listopadu/prosinci.
                                                      A takhle třeba po dobu pěti let...

                                                        NPedro1 - Profil | St 21.8.2024 19:32:34

                                                        Řízek 5,125 >> Vědci se chtějí zaměřit na vývoj populace candáta a jak se mu daří oproti letům dříve, kdy poklesl jeho počet.
                                                        Jaký asi bude rozdíl mezi teď a květnem?Jakože by se za 3 měsíce dařilo candatum výrazně lépe, nebo výrazně hůře?

                                                          NPvl - Profil | St 21.8.2024 17:50:55

                                                          rybomil >> Kdyby na to nebyly finance , stačil by jen jeden průzkum :o)) Zřejmě jsou tak proč nepokračovat ?, :o§)) --se domnívám

                                                            NŘízek 5,125 - Profil | St 21.8.2024 17:12:10

                                                            rybomil >> třeba jak sou parazitem zasažený, tzn kolik krevnatek bydlí v jednom úhoři, a od toho se dá odhadnout míra zasažení celé populace a odhadnout vývoj do budoucna.

                                                              Nrybomil - Profil | St 21.8.2024 17:04:26

                                                              Pvl >> co na těch úhořích chtějí zkoumat, jestli přežije 0,2,%, 0% nebo 0,1% bych tak typoval?

                                                                NŘízek 5,125 - Profil | St 21.8.2024 16:41:06

                                                                Pedro1 >> ehm, v kvetnu zjistíš, co se děje v květnu, že. případně- co se jako děje na jaře, že.
                                                                a rok má jako kolik měsíců? resp kolik ročních období?

                                                                tvl, furt se tu pláče, jak jde všechno prdele,
                                                                a když se na to někdo snaží přijít, tak je to jako taky špatně?

                                                                nebo jak by sis to jako představoval?
                                                                sám často píšeš, jak prachy pro rybářství sou ten nejmenší problém, a že za prachy budou i candáti na Karlově mostě, a tady jako závidíš výzkumníkům? kdyby ses líp učil, moh si taky jezdit s agregátem po lipně...
                                                                :-))

                                                                  NPvl - Profil | St 21.8.2024 14:52:36

                                                                  Pedro1 >> Takový výzkum není jen tak ......

                                                                    NPedro1 - Profil | St 21.8.2024 14:47:29

                                                                    Zase? Dyk byl výzkum v květnu. To vypadá že se tam válí prachy na zemi.