Invazivní rak pruhovaný vytlačuje z Lipna původního raka říčního

101 nových příspěvků od Vaší poslední návštěvy. (Začít číst od prvního z nich.)

NRožnovák - Profil | Ne 26.8.2018 13:50:59

starecek >> Nejspíš by to nedopadlo dobře a svezli by se s tím i naši raci. Když už lov tak nejlépe sběr pod odborným dodledem tam je jistota že daný rak je invazivec a bude s ním naloženo podle toho a nebude třeba převezen jinde a napíchnut na háček. A to by pomohlo jen asi na izlovanějších a čerstvěji obsazených lokalitách jako jou menší toky. Iluze o lidech si totiž už nedělám .

    Nstarecek - Profil | Ne 26.8.2018 11:22:57

    Nevím, proč se dosud nevyužívají rybáři k lovu invazních druhů. I když by to šíření nezastavilo, alespoň to omezí množství raků.
    Přece na revírech s prokázaným invazním rakem by šlo povolit lov třeba v BP.

      NNerodia - Profil | Ne 26.8.2018 9:50:02

      Denny >> Může to být tak že vytlačuje původní druh ( má více mláďat) a predátoři je neloví.

        NNerodia - Profil | Ne 26.8.2018 9:36:39

        1Mara >> Máš pravdu,protože i tento druh může přenášet račí mor .Ale na druhou stranu je to snad jediný dostupný druh tohoto rodu dnes a není tak chovaný u nás.Protože červený,mramorový,jsou zakázány.

          NPetr64 - Profil | Ne 26.8.2018 8:13:11

          sasan111 >> Určitě brečel jak mimino a vysílenej bude spát až do oběda.;-)

            Nsasan111 - Profil | Ne 26.8.2018 7:48:24

            drvoštěp >> Ty DyLyno, doufám, že sis pobrečel :-))))

              NPetr64 - Profil | Ne 26.8.2018 7:36:37

              drvoštěp >> Já se topil ve Veltlínu. Natočím Tytanyk2.;-)

                NPetr64 - Profil | Ne 26.8.2018 7:35:23

                Rožnovák >> To by si se divil.:-)

                  Nrover - Profil | So 25.8.2018 23:36:53

                  Denny >> Já už myslím jen na budoucnost planety ... :-)

                    NDenny - Profil | So 25.8.2018 23:34:15

                    rover >> Nezapiram :-)

                      Ndrvoštěp - Profil | So 25.8.2018 23:34:14

                      Petr64 >> Ty tady lelkuješ a DyKapryo se topí v Tytanyku ;)))

                        NRožnovák - Profil | So 25.8.2018 23:33:57

                        Petr64 >> ty si známý invazivec, tebe už nikde nikdo nehlásí :-)))))

                          Ndrvoštěp - Profil | So 25.8.2018 23:33:07

                          1Mara >> Jako hrob, jako hrob mlčím ;))

                            NPetr64 - Profil | So 25.8.2018 23:30:54

                            1Mara >> Kdo není?? Pšššššt. :-)

                              NPetr64 - Profil | So 25.8.2018 23:30:03

                              Rožnovák >> U Kojetína jsem se objevil já. Ale až po rakovi. ;-)

                                Nrover - Profil | So 25.8.2018 23:27:21

                                Denny >> Ani já nesním všechno, ...ta myšlenka o jídle ale byla tvoje :-)

                                  N1Mara - Profil | So 25.8.2018 23:26:56

                                  drvoštěp >> Já jsem jen v seznamu STB, ale pšššš :-))

                                    Ndrvoštěp - Profil | So 25.8.2018 23:25:50

                                    1Mara >> Ty nejsi v seznamu CITES ?😂

                                      N1Mara - Profil | So 25.8.2018 23:22:15

                                      Rožnovák >> Přesně jak píšeš . .-)

                                        NDenny - Profil | So 25.8.2018 23:17:52

                                        rover >> Zkusit se ma vsechno,ale to neznamena,ze bych ja vsechno snesl :-)))

                                          NRožnovák - Profil | So 25.8.2018 23:14:55

                                          1Mara >> to máš pravdu, floriďan by u nás nedal asi zimu, ale ti co jso na seznamu unijním invazivních druhů jsou hrozbou, protože jsou v Evropě schopni přežít z hlediska nároků na teplotu vody, můžou se rozmnožovat a šířit i dál patogen. No jak se u nás otepluje bude se seznam nejspíš rozšiřovat.

                                            Nrover - Profil | So 25.8.2018 23:13:48

                                            Denny >> Když už mu tu skvělou barvu člověk vymyslel, jídlo za tím určitě neviděl :-)

                                              Ndrvoštěp - Profil | So 25.8.2018 23:13:08

                                              1Mara >>To je US rak po návštěvě Černobylu ?💀

                                                NRožnovák - Profil | So 25.8.2018 22:59:02

                                                Tibiik >> No v tom to asi bude.

                                                  N1Mara - Profil | So 25.8.2018 22:46:37

                                                  Denny >> :-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))​))

                                                    NDenny - Profil | So 25.8.2018 22:42:11

                                                    1Mara >> Ten ma na raka tak blbou barvu,ze nemuze byt ani jedlej :-)

                                                      N1Mara - Profil | So 25.8.2018 22:06:51 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

                                                      Denny >> Jenže lidi jsou paka a vědí o přírodě a zvířatech hovno, třeba tenhle náš rak floridský právě taky přenáší račí mor a nedivil bych se, kdyby jsme je ve vodě potkali třeba tyhle, co mám já v akváriu . .-)+

                                                        Nsven - Profil | So 25.8.2018 21:41:53

                                                        Tom - Tuk >> Dík Tome :-))

                                                          NDenny - Profil | So 25.8.2018 21:36:15

                                                          Nerodia >> Diky,musim zjistit,proc je brany jako invazivni druh,vytlacuje puvodni druhy nebo proc?

                                                            NTom - Tuk - Profil | So 25.8.2018 20:29:18

                                                            sven >> Zase a znovu a znovu... jsi ÚŽASNEJ!!! Děkuji za 2 minuty hlasitého smíchu až k zakuckání... =))))))))))))

                                                            "byla v prdeli než začala... předpažka... koule nežere..." Chčiju magi v kostkách =)))). Děkuji.

                                                            Posílám okamžitě a střelhbitě do Perel MRKu. T.

                                                              NTibiik - Profil | So 25.8.2018 19:43:58

                                                              Rožnovák >> Tak je buď někde chyba,nebo už jsou tam oba dva druhy...

                                                                NRožnovák - Profil | So 25.8.2018 19:31:31

                                                                Tibiik >> To je dobré, Morava je zamořená pruhatcem a na jaře nám přišlo od svazu důležité varovaní že na řece Moravě kdesi u Kojetína se objevil rak signální, trošku tragikomické.

                                                                  NJirka1976 - Profil | So 25.8.2018 18:50:37

                                                                  Tibiik >> ty jo ty slavicky jsou uz snad vsude . Ale zase maji ryby zradlo . Jen nam to reze montaze . Dokonce jsem na Morave jak podle ni jedes k Blatecke 10 videl nekolik ostruvku travy . To je mazec , nakonec i ta reka zaroste .

                                                                    NTibiik - Profil | So 25.8.2018 18:20:41

                                                                    Jirka1976 >> No,myslím že zrovna ostrá a podoustev to do sebe nějak nenasoukají....-) ...a sláviček je na Moravě snad taky čímdál víc...

                                                                      NJirka1976 - Profil | So 25.8.2018 18:10:07

                                                                      Tibiik >> ja si z moravy nechavam tak 2 krat za rok par ostrych nebo podoustev a tam jsem to nezpozoroval . Kapr z podebrad byva plnej slavicek . Jsou slavky i na Morave ? Obcas jsem tam utrhl a vlasec byl na nekolika mistech nasekanej ale mohlo to byt od kamenu .

                                                                        NTibiik - Profil | So 25.8.2018 17:59:00

                                                                        Jirka1976 >> jj...fšimni si někdy u "nažrané" ryby,že má v břiše tvrdé jakoby šutry,možů to byt právě ti ráčci,nejsou nijak velicí.ale taky to možů byt aj slávičky,ten sumík je měl totiž v sobě taky..:-)

                                                                          NJirka1976 - Profil | So 25.8.2018 15:41:51

                                                                          Tibiik >> ty jo tak to je sila . Treba na 14 a 15 jezdim na ryby i se koupat , tam jsem jeste raka nevidel . Jen na 15 jsem par let zpatky videl 2 zelvy .

                                                                            NNerodia - Profil | So 25.8.2018 15:09:26

                                                                            Denny >> Všeobecně se přijímá že všechny americké druhy jsou k račímu moru imunní.

                                                                              NNerodia - Profil | So 25.8.2018 15:00:56

                                                                              Denny >>Tento druh raka má správné jméno Faxonius barrenensis české jméno je rak barrenský

                                                                                NNerodia - Profil | So 25.8.2018 14:53:19

                                                                                Rožnovák >> Teď raka červeného mají v IKEE cena cca 280 Kč asi 10 ks.

                                                                                  NDenny - Profil | So 25.8.2018 14:46:22

                                                                                  Rožnovák >> Mas pravdu,co se tyka rybariny,tak opravdu jsou dny,kdybych rad obcas videl rybare,protoze jsme na desitkach ha vodni plochy sami.Ono je to ale dane tim,ze tady je rybarina opravdu zabava.Neni nic zvlastniho videt lidi,kteri prijdou a po par nahozech nebo po pul hodine cekani na zaber konstatuji:"dneska to nebere,nema to smysl" a jdou domu.Tech zapalenych tak,jako je vetsina Cechu, je podle tady mensina.

                                                                                    NTibiik - Profil | So 25.8.2018 14:45:43

                                                                                    Jirka1976 >> Řeka Morava je rakem pruhovaným totálně zamořená,dokazují to čímdál častější úlovky rybářů,já sám sem chytl sumíka kterého jsem si nechal a ten měl v sobě tuším 9 raků a parmu co jí ještě živý rak vylézal z huby...myslím si,že budou aj na stojácích okolo řeky,ale tam chodím jen minimálně,takže je to pouze má domněnka...:-)

                                                                                      NRožnovák - Profil | So 25.8.2018 14:20:51

                                                                                      Denny >> všechny druhy amerických raků pochopitelně neznám řeším jen ty co jsou zabydlení u nás a ti jsou bohužel proti račímu moru odolní na rozdíl od našich a mnohdy jsou odolnější i ve více faktorech, takže se moho uchytit na více lokalitách i na těch které jsou pro naše raky neobyvatelné kde se v klidu množí a šíří se dál i s patogenem. Jinak je pochopitelné že u vás něco může fungovat ale v malém českém rybníčku může mít špatné rozhodnutí dominový efekt, u nás je dost problém půl hodiny nikoho nepotkat což u vás asi ne :-).

                                                                                        NRožnovák - Profil | So 25.8.2018 14:06:24

                                                                                        Tuším že ve Vídni gasronomicky zatočili s rakem červeným, poptávka po jeho masu byla tak vysoká že v tamnějších vodách byl problém s invazivcem téměř vyřešen. Prostě ho sežrali :-)

                                                                                          NDenny - Profil | So 25.8.2018 14:01:36 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

                                                                                          Chlapi,tady se dost dba na to aby lidi neprevazeli, at uz umyslne nebo neumyslne, nic,co by mohlo zapricinit rozsireni jakehokoliv druhu fauny nebo flory,je to hlavne o infornovanosti lidi,nejen rybaru,aby si vedeli,co to muze nasledne zpusobit.Clovek to vidi okamzite,kdyz si precte zdejsi rybarsky rad,ruzne pruvodce,lodni rad atd.Vsude o tom najde,stejne jako na pristupovych mistech,kde se spousti lode nebo na parkovistich u vody informace.Zdalo by se,ze to lidi nectou,ale jeden clovek me vysvetlil a jak jsem se presvedcil,opravdu to tak je,ze casto staci,ze lide prejedou ocima obrazek a jen cast napisu,aby mozek to upozorneni zaregistroval.
                                                                                          Doma mohu nakoupit od jakehokoliv prodejce rybarskych potreb nastrazni rybicky nebo i velke ryby a chytat na ne,kde se me zlibi,bez ohledu na to,odkud ty ryby pochazi a odbornici me jiste daji za pravdu,ze I to je jeden z moznych duvodu prenosu nejake nemoci nebo zavleceni nezadouciho druhu.Ja nebyl doma v tomhle ohledu jiny,z jedne vody nalovene nastrazky jsem pouzival na desitky kilaku vzdalene jine vode.Az tady jsem si uvedomil,ze jsem vlastne po celou dobu svym zpusobem porusoval ty nejzakladnejsi pravidla i kdyz neumyslne,proste jsem si to neuvedomil a ani nehrozilo,ze by me za to nekdo byt jen vynadal.Asi ta informovanost a dodrzovani nejakych narizeni a vyhlasek je i v tomhle velmi dulezita.

                                                                                            NDenny - Profil | So 25.8.2018 13:56:25

                                                                                            Rožnovák >> Ja opravdu nevim,zda jsou ostatni amicke druhy raku proti tomu moru imunni,priznavam,ze me nenapadlo to ani zjistovat a ani neznam jeho rozsireni.Co jsem se docetl,tak jeden z beznych a invazivnich raku tady je orconestes rusticus,zda ma ceske jmeno netusim.Ja se take ani ve zdejsich racich nevyznam a kdyby me nekdo rekl abych vyjmenoval zdejsi druhy,byt jen ve Wisconsinu,tak bych to neumel.Pro toho,koho to zajima
                                                                                            watermonitoring.uwex.edu/pdf/level3/Crayfish_WI_ID_​GUIDE_2012.pdf

                                                                                              NJirka1976 - Profil | So 25.8.2018 13:40:38

                                                                                              Petr64 >> nejspis jo . Potapet se za nim nehodlam .

                                                                                                NPetr64 - Profil | So 25.8.2018 13:38:48

                                                                                                Jirka1976 >> Aha. Tak to je ve tvé přítomnosti pruhatec v bezpečí.:-)

                                                                                                  NNerodia - Profil | So 25.8.2018 13:30:21

                                                                                                  Jirka1976 >> Dají se jíst, je jen potřeba je nasádkovat aby se zbavili pachuti bahna.Račí mor se ničí varem a není nebezpečný pro lidi a ani ostatní zvířata .Lepší je ale rak signální je větší.

                                                                                                    NJirka1976 - Profil | So 25.8.2018 13:30:10

                                                                                                    Petr64 >> jo , je mozny ze tam jsou . Ja na Moravu chodim jen obcas a na mista kde je hned u brehu kolem 3 metru , tak ho nemam sanci zahlidnout .

                                                                                                      NPiskořík - Profil | So 25.8.2018 13:27:14

                                                                                                      Nerodia >> To je škoda, že už nebudeš reagovat....:o)

                                                                                                      Nicméně přeji hodně štěstí v propagaci a realizaci chytrého nápadu, jak lze jednotlivou likvidací raka pruhovaného spasit naše vody od toho invazivního desetinožce....nezapomeň se pak podělit o fakta, jak to jde a kolik vod už jste takhle "vyčistili".....;o)

                                                                                                        NPetr64 - Profil | So 25.8.2018 13:24:46

                                                                                                        Jirka1976 >> Seš si tím NEJSOU jistej? V Moravě se vyskytujou.

                                                                                                          NJirka1976 - Profil | So 25.8.2018 13:13:29

                                                                                                          Denny >> tak ja nevim , nikdy jsem to nezkousel a tady nejsou . Jestli je to podobny jako treba humr , tak to by bylo dobry . Ale jestli je to prenasec moru tak bych mel obavu zda to neni nejak nebezpecny . Nemocnou rybu bych taky nejedl .

                                                                                                            NDenny - Profil | So 25.8.2018 13:04:52

                                                                                                            Jirka1976 >> Vidis nejaky duvod,proc by se tento rak nedal jist?

                                                                                                              NNerodia - Profil | So 25.8.2018 12:59:57

                                                                                                              Rožnovák >> Jen jedna poznámka k raku mramorovému.V unijním seznamu je napsáno Procambarus fallax var,virginalis, ale dnes tento druh raka má svoje platné jméno a to Procambarus virginalis .

                                                                                                                NRožnovák - Profil | So 25.8.2018 12:41:37

                                                                                                                Denny >>Invazivní druhy raků dle unijního seznamu: rak červený (Procambarus clarkii),rak mramorový (Procambarus fallax var. virginalis) ,rak pruhovaný (Orconectes limosus) ,rak Orconectes virilis, rak signální (Pacifastacus leniusculus).
                                                                                                                Pro druhy na unijním seznamu platí zákaz dovozu a převozu druhů v rámci EU, uvádění na trh, zákaz držení, chovu, rozmnožování a vypouštění do volné přírody.Nařízení počítá s možností povolení výjimek ze zákazů pro účely výzkumu, ochrany ex situ a medicinální účely. V dalších výjimečných případech z důvodu naléhavého veřejného zájmu, včetně důvodů sociálního a ekonomického charakteru; je možné výjimku povolit na základě oprávnění uděleného ze strany Evropské komise. V případě povolení výjimek musí být zajištěno držení jedinců v oddělených prostorách (bez možnosti úniku), zpracován pohotovostní plán a zajištěn dohled kvalifikovanou osobou.zdroj Aopk čr.
                                                                                                                Za mě platí co jsem napsal naši raci bohužel proti račímu moru imunní nejsou , američtí ano.

                                                                                                                  NNerodia - Profil | So 25.8.2018 12:35:38

                                                                                                                  Piskořík >> Opět bez argumentu.Hurá že si se vyjádřil.Toto je poslední reakce na tebe.

                                                                                                                    NJirka1976 - Profil | So 25.8.2018 12:30:10

                                                                                                                    jirkazez >> zabiju rybu kterou si chci vzit , obcas nejaky kralik , kruta . Ale vzdy jen kvuli obzive , nezabijim nic jen tak pro poteseni , to jsi kolego vedle . U americkyho raka bych to udelal a mel bych z toho dobrej pocit ze pomaham prirode .

                                                                                                                      Njirkazez - Profil | So 25.8.2018 12:20:18

                                                                                                                      Jirka1976 >> Tak o tobě víme, že zabiješ všechno, na co přijdeš. Ani k tomu žádný důvod nepotřebuješ.

                                                                                                                        NJirka1976 - Profil | So 25.8.2018 12:02:40

                                                                                                                        Kazdy zabity americky rak pruhovany ma smysl . Nema tady co delat . U nas nastesti nejsou . Mit je tady tak je zabijim na potkani . Drive se raci varili , tak treba i tenhle vetrelec bude k jidlu . Alespon by jich ubylo . Cikani , bezdomovci a ruzna etnika by meli zadarmo zradlo a bylo by to uzitecne .

                                                                                                                          NPetr64 - Profil | So 25.8.2018 11:52:20

                                                                                                                          Piskořík >> Příroda a si vyradí. Ještě pár roků takový hice jako letos,tak vychcípem a rak pruhovaný nás zastoupí.:-)