Diskuse k článku: Dopis Wenzela Thőnera

Diskuse k článku Dopis Wenzela Thönera

Autor diskuse: squix - Profil , 1.8.2011
21 nových příspěvků od Vaší poslední návštěvy.

NSven - Profil | St 3.8.2011 1:37:20

drozďák 30,42 >> děkuju ti.
Trochu jsme se nechali debatou unést....
Neměl jsem v úmyslu se povyšovat a pokud to tak vyznělo, tedy se omlouvám.
Neměl jsem ani v úmyslu se hádat a tím méně se vzájemně urážet.
Každý byl tou dobou nějak poznamenaný a vidím, že ani tvé rodině se to nevyhnulo.
Naše to také schytala ze všech stran. Začalo to pozemkovou a měnovou reformou v letech 1918 -19, zestátněním téměř veškerého nemovitého majetku praděda z otcovy strany, jako lesy, pole, velkostatek, zámeček atd. a z důvodu částečně modré krve i vypsání na index.
Děd který přesídlil do Reichenbergu už měl jen oči pro pláč. Sotva se do roku 38 stačil zmátořit, Hitler zabral sudety a byl vyhnán jen se ženou, dětmi a osobními věcmi a pár kusy nábytku do vnitrozemí. Opět nemovitosti a dvě nákladní a jedno osobní auto vzaly za své.
Babička byla žena podnikavá a snažila se zabezpečit rodinu potravinami opatřenými načerno z venkova. Protektorátní režim ji za to odměnil koncentrákem.....
Dědovi se podařilo podplatit příslušného úředníka, takže se naštěstí po roce dostala ven.
(Samozřejmě, že mu to po válce přičetli k dobru...)
Po válce se vrátili do Liberce zpět a začali znovu od píky. A opět. Ledva se začali znovu vzmáhat,
přišla měnová reforma 1953 a navíc pánové v kožeňákách. Tentokrát to bylo za 8 let pro dědu na Mírově a pro babičku 3, tuším v Pardubicích. Samozřejmě i propadnutí majetku......
A že ten mizerný kádrový profil pocitili i moji rodiče a my děti, o tom žádná...
Otec si kaňky ve svém životopisu byl vědom a tak zbytek života, tak nějak tiše proplul na vlně socialismu a s rádiem u ucha očekával kdy Svobodná Evropa ohlásí, že už to ruplo.
Nakonec to ruplo ale ne podle jeho představ. Místo prvorepublikového kapitalismu nastalo, co nastalo.. A byl z toho až do smrti hodně rozčarovaný. Myslím, že kdyby začala vysílat Svobodná Moskva asi by přeladil frekvenci...
O peripetiích z matčiny strany by to byla podobná story...Myslím, že ta půlka stačí ažaž. Snad jen, že se divokému odsunu na poslední chvíli vyhnuli, neboť děda, sudetský Němec se odsunu nedožil. Ty všechny události na něm vykonaly své.

Tak mě napadlo, kdyby byl býval dožil a odsunuli ho do sovětské okupační zóny, mohli jsme být v ještě větších sr@čkách :-)

Třeba teď už bude jasnější, proč jsem reagoval, jak jsem reagoval a že pro mě, je Masaryk, Hitler i Gottwald je sprosté slovo...

    NSven - Profil | Út 2.8.2011 22:17:00

    Jistě smutný příběh ale takových příběhů byly v té době a nejen, statisíce a miliony.
    Dovolil bych si upozornit na fakt, že pan Thöner byl odsunutý v roce 1947, takže antibolševické výkřiky jsou v tomto případě zcela liché.
    O odsunu německého obyvatelstva nerozhodovali žádní komanči, jak se někteří kolegové mylně domnívají (mimochodem byli zvoleni v demokratických volbách v roce 1948) ale vítězné mocnosti, tedy USA, Velká Britanie a SSSR.
    Těžko v dnešní době posuzovat a odsuzovat, když jsme v té době nežili a německou okupaci a její zvěrstva nezažili.
    Např. naše rodina si tehdejší dobu užila z obou stran. V roce 1938 byla rodina mého otce okradena o téměř celý majetek a vyhnána Němci ze sudet do vnitrozemí, naopak rodina mé matky, díky tomu, že její otec byl sudetský Němec si to užila po válce..... Ale to je jiná historie.

    Je dobře, že squix svým článkem připoměl jeden z mnoha osudů lidí, kteří mohli ve svém oboru dobýt svět, nebýt lidské nenávisti, závisti a národnostní a rasové nesnášenlivosti.

      NZN - Profil | Út 2.8.2011 21:40:56

      squix - >>
      za 1.
      I když to vlastně článek ani není, je to pořád aktuální a takovýchto dokumentů není nikdy dost. Ty hajzloviny bolševiků se musí připomínat pořád dokola, někteří lidi si to nějak přestávají uvědomovat a rádi vzpomínají na staré časy. Fakt, podařené.
      Proletáři všech zemí, polibte mi prdel.

        NHardyman - Profil | Po 8.8.2011 19:56:13 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

        squix - >> Petře, dík za pěkný dobový článek o firmě SOL. Vybavení této značky, prut na přívlač, plavanou a muškařský, dva muškařské navijáky SOL.

          Nesoxx - Profil | Čt 4.8.2011 18:31:17 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

          squix >> Kolego, patří ti především DÍK za připomenutí historie o jednom z největších výrobců rybářských potřeb v Československu, navíc očima toho nejpovolanějšího, ten článek je velmi zajímavý z mnoha pohledů. Mám darem několik třpytek SOL po starém rybáři a už on si jich vážil natolik, že je měl uschovány na památku, mají velmi kvalitní zpracování, o navijáku Triplex se snad ani nemusím zmiňovat. Souhlasím s tvou větou Kdo zapomíná svou minulost, je odsouzen ji znovu prožít. A já dodávám - jen houšť takových článků o historii rybaření, neboť se nemáme za co stydět, a naopak ....

            NJenda117 - Profil | St 3.8.2011 12:18:39

            Skvělá zpráva, není sice od vody, ale je dobré si připomínat historii. Co Vám říkají jména jako Stibůrek, Tlustoš, Šídlo, Hořejší, Kosman, Uggé, Tvrdík, Vlček, Trejbal a další. Jednoznačně skvělý článek a mimo jiné vede k zamyšlení, proč se navijáky vyrábí na dálném východě.

              NButchi - Profil | St 3.8.2011 6:44:50

              Tehdy to byla hodně divoká doba, těžko to může soudit někdo z nás, když jsme to nezažili.
              Zprostředkovaně jsem se rovněž dozvěděl celkem zajímavé věci. Už si přesně nepamatuju na příbuzenský vztah, ono se všem říká teta a strýc, nicméně - jakýsi strýc mojí babičky byl taky sudeťák. Pocházel ze Zábřeha na Moravě, měl jen české školy a neuměl ani pořádně německy. Nikdy se nehlásil k nacismu, avšak kvůli původu ho nalili (18-19 let) a mašíroval ke Stalingradu. Když jsem slyšel, co se tam dělo, šel mi z toho mráz po zádech. Ožralí rusáci, resp. polomongolové bez pušek s nožema v zubech, přicházeli další a další. Jednomu z jeho družstva prý normálně zbělaly vlasy.. Zachránilo ho podlomené zdraví - dostal zánět ledvin, takže byl stažen z fronty a poslán do rajchu. Zpátky k bojovým útvarům už nenastoupil, válku odkroutil na italské frontě jako tlumočník, protože uměl anglicky. Po válce ho jako příslušníka wehrmachtu pochopitelně odsunuli do Německa. Podle toho, co vím, ani tam nemohl v klidu žít, protože se na ně němci dívali skrz prsty, pořád pro ně byl "jen" sudeťák a ne origo němec, občan druhé kategorie.
              Paradoxně byl můj praděd během války v odboji.. Slyšel jsem toho hodně o častém stěhování, jeho návratu z výslechu na gestapu.. Po roce 48 mu šli zase po krku komunisti.. Jak to říkal ten SS doktor v Tmavomodrém světě - nebyl rozdíl mezi českými a německými výslechy. Nakonec musel opustit rodinu a emigrovat do Ameriky, protože mu tady hrozil provaz..

              Je úplně jedno, jestli to byli komunisti, nebo nacisti. Obojí byl těžkej hnus a já jsem rád, že jsem v té době nemusel žít.
              Válka je kurevské svinstvo.

                Ndrozďák 30,42 - Profil | Út 2.8.2011 23:57:27

                Jinak myslím, že ti rozumím....
                Byť svéráz, čtu tě velmi, velmi rád.

                Svene: věk je výhodou, generuje zkušenosti i moudrost. Já to ctím.
                Je moudré také nedělat pitomce z druhých a nepovyšovat se nad ně a jejich názor jen proto, že jsou o generaci mladší. To se totiž pak vracíme obloukem zpět k té aroganci...

                Moje babička byla dcerou sudetské Němky a Poláka. Jmenovala se Gertruda Guziurová. Ty německé kořeny jí zachránily kejhák při anexi Sudet v osmatřicátém. Dokázala toho využít. Ty polské kořeny (a dost možná i to, že její brácha létal v Polsku, Francii a nakonec zakotvil v Rusku pod Svobodou) jí zachránily před odsunem po válce. Taky toho dokázala využít. Dokonce do té míry, že řídila odsun svých sousedů známých i neznámých z celého Kraslicka. Stala se z ní kovaná bolševička, která se nakonec zřekla i svého bratra a vyjádřila souhlas s tím, aby si těch devět let v lágru odmakal, pánč ta Francie, to byla chyba.
                Ani nevím proč to píšu. Snad jako důkaz, že historii formují lidi a historie přetavuje je. Nic není černobílé. Odsun Čechů ze Sudet posvětil sám náš pan prezident podřízením se Mnichovskému diktátu. Nepochybuji, že se předtím, přitom i poté děla zvěrstva. Úplně stejná zvěrstva se páchala při živelném odsunu Němců po válce, což nebylo nic jiného než akt pomsty, navíc živelný a páchaný tou největší lůzou a kolaboranty, kteří vycítili šanci nahrabat si body. Kdo byl sketa v míru, byl ještě větší sketa za války i po ní, jak je vidět z příkladu, který jsem vám dal. Válka takových vygeneruje tuny. O tom jsem přesvědčen. Nejvíc to v obou případech odsrali nevinní, slušní lidé, s touhou žít v klidu a míru. O tom jsem přesvědčen taky.

                  Npepa-č - Profil | Út 2.8.2011 21:40:56

                  MRK má pořád smysl.

                  A vyhnání 3miliónů Němců byla hloupost.

                    Ndrozďák 30,42 - Profil | Út 2.8.2011 21:24:50

                    squix - >> ode mě samozřejmě za jedna. Konečně po těch x monotónních kapřích a jiných hrůzách chytlavý a zajímavý článek.
                    Jen se u něj člověk dost nasere. Snad nikdo jiný než bolševik nedovedl tak odporně zadupat do země a zničit každého, kdo byl schopný, činorodý, něco uměl a znamenal. Lůza zkurvená, proletářská.

                      Nrybař13 - Profil | Út 2.8.2011 21:04:45

                      kde by jsme byli dnes kdyby takoví lidé měli možnost dělat nerušeně dál myslím si že i takové Shimano by se mohlo schovat

                        NRoyale with Cheese 31,95 - Profil | Pá 5.8.2011 18:21:22

                        Paulus >> trocha vzdělání místo plácání nesmyslů by ti fakt prospěla.

                          NRoyale with Cheese 31,95 - Profil | Pá 5.8.2011 18:01:13

                          Paulus >> od té doby, co jsou Židé semitským národem. Takže asi od roku 2000 před Kristem. Prostě stejně, jako že Čech narozený v Bahrajnu není Arab.

                          EDIT: abychom si nepletli pojmy s dojmy - mám na mysli Žida s velkým Ž, nikoli s malým ž.

                            Njarohardy - Profil | Čt 4.8.2011 13:40:40

                            Jenda117 >> něco mě ta jména říkají .www.antiknavijaky.freepage.cz

                              Nsquix - Profil | St 3.8.2011 12:21:15

                              Ahoj,

                              děkuji všem za reakce, jak někde níže často zaznělo, článek vlastně napsal p, Thoner.
                              Když jsem pátral po historii jeho firmy a narazil na tento dopis, měl jsem doslova
                              husi kůži. Jde v něm dost krutě tušit realitu tehdejších dní. Kdo zapomíná na svoji
                              minulost, je odsouzen ji znovu prožít ... Více fotek a dobových dokumentů o SOLu mám na stránce http://splitcane.ic.cz/sol_gallery.html. Znovu mi jestě zbývá za poskytnutí dopisu poděkovat archivu v Děčíně!

                              Petr

                                NZN - Profil | St 3.8.2011 11:18:55

                                Carpeater >>
                                Tak jo. A přece se točí :-))
                                Vůbec to sem dle mého nepatří, nevím kam míříš. Na vysvětlenou. Na nátlak světa byly PTP, díky svému účelu oficiálně zrušeny. Lidí, které bylo potřeba nějak na vojně umístit a nehodili se do krámu, do bojových útvarů, těch ale neubylo. Nebo možná jo, ale pořád jich bylo dost. Co s něma. Proto se tyto PP převedly pod Železniční vojsko, kde museli makat a zároveň si odsloužili svou ZVS z "dosahu". Je potřeba říct, že tam nebyli zdaleka jen lidi s nějakým politickým škraloupem, ale všichni, kdo se nehodil do krámu. Nedokončené základní vzdělání, špatný posudek z uličního výboru, trestaní, chycení emigranti, atd. Taky tam bylo potřeba pár "chytřejších", páč někdo to vyměřit a technicky zvládnout musel. Ale i ti tam byli z nějakého důvodu. Lampasáci to nedokázali, byli tam totiž umístěni ti, kteří se nikde jinde, díky své inteligenci, nebyli schopní uplatnit. Mi k tomu stačil špatný posudek z toho uličního výboru.
                                Takže, ať to podle tebe byly či nebyly útvary PTP, nikdo nám jinak neřekl, bo kromě názvu se nezměnilo prakticky nic.

                                  NLudaT - Profil | St 3.8.2011 7:47:25

                                  Super článek, jednoznačně za 1.

                                    NZN - Profil | Út 2.8.2011 23:32:24

                                    meteor >>
                                    fakt snad poslední příspěvek. Jak jsem psal, není to můj pohled, žádné mé právo na pravdu, ale historicky doložený fakt, který se z mým pohledem prakticky slučuje. Jen mě štve, že se na ty zvěrstva pozapomíná a píše se o tom, jak vlastně byli dříve všichni spokojeni. Hovno, nebyli ani náhodou. Jen někteří. A taky se vtlouklo lidem do hlavy, ať se o nic nestarají, že se někdo o ně postará. Dokonce nějaký přiblblý krejčí, který nebyl ani schopen souvislé věty. To je to největší zvěrstvo, které se stalo. Jak psal Sven, nic není černobílé.
                                    Nazdar.
                                    Btw., když jsi vzpomněl na dědu, já byl na vojně u PTP. Věřili mi ti šmejdi, ale zase ne tolik :-)

                                      NMaxxx - Profil | Út 2.8.2011 23:16:46

                                      SOL DĚČÍN - historie

                                      SOL DĚČÍN

                                      Firma byla založena v roce 1903 v Děčíně s názvem -

                                      WENZEL THONER,kovová konstrukce a rybářské náčiní TRIPLEX SOL.

                                      Hlavním výrobním programem firmy byla výroba kovových předmětů všeho druhu.Zakladatel Wenzel Thoner byl vášnivý rybář a tak od založení také vyráběl rybářské potřeby.Tyto neustále zdokonaloval a testoval při svých rybářských toulkách.Vývoj zbrzdila první světová válka.Po skončení opět pokračuje ve výrobě ,ale největšího boomu nabývá v roce 1924 kdy se dostává firma opět k plné výrobě .Vzestupný trend a zkvalitňování výrobků pro rybařinu trvá až do roku 1938 .Po vypuknutí 2.světové války firma produkuje dále na tu dobu velice kvalitní výrobky a zaměstnává několik desítek zaměstnanců.

                                      WENZEL THONER ,kovové konstrukce a rybářské náčiní SOL ,Staré město ,Děčín nad Labem,Sudety

                                      Po skončení 2.světové války je na továrnu uvalena národní správa a podle Benešových dekretů je rodina Wenzela Thonera vysídlena z Československa.Wenzel Thoner v roce 1947 umírá ve Stralsundu v Německu.Jeho syn William Thoner získává v roce 1947 licenci pro výrobu rybářských potřeb.Díky velké péči rodiny a státu Německo a přislíbení finanční podpory Bavorské státní banky se usazuje v Bavorsku a začíná opět s výrobou rybářských potřeb ve městech Donauwort,Kenzingen a Mnichov.Vzniká -

                                      TRIPLEX - rybářské potřeby SOL ,W. THONER.

                                      Všechen výzkum a zkušenosti z rybářství přenáší do výrobního programu.Testuje a vyrábí stále nové a kvalitní výrobky.Na svou rybářskou vášen doplácí životem ,když 26.12.1962 umírá na lovu.Propadá se s ním led a William se utopí.

                                      TRIPLEX navijáky před 2.světovou válkou do roku 1945
                                      Společnost vlastní řadu tuzemských a zahraničních patentů na různé modely řad Triplex WT.
                                      Model - Triplex C 230g
                                      Triplex CII 230g , zlepšený Triplex C .
                                      Triplex B 450g, od 1937
                                      Triplex A 330g,od 1937

                                      Triplex po roce 1945 - 1954.
                                      Model - Triplex C od 1950
                                      Triplex CIII od 1950
                                      Triplex Junior od 1950, pick up
                                      Triplex Sport od 1950 ,halb bugel
                                      Triplex S standart 380g,od 1950
                                      Triplex U větší model Triplex S ,od roku 1950
                                      Triplex Florida
                                      Triplex Turbo A 240g
                                      Triplex Turbo B 270g

                                      Triplex od roku 1954 do roku 1960
                                      model - Triplex Elite - 2 velikosti od 1954
                                      Triplex Sport od 1954
                                      Triplex Doublette od 1954
                                      C54 od 1954
                                      C55 od roku 1955
                                      Triplex Kaiser.

                                      Asi od roku 1956 přebírá pobočku v Mnichově V.Brandl a zakládá společnost VIKTOR.Prodává modely Elite1 a Elite2 a Florida.Zabývá se výzkumem a výrobou nového typu navijáku C55 s kovovou cívkou.Kromě výroby také provádí společnost opravy všech typů navijáků Triplex.
                                      Společnost TRIPLEX SOL WILLIAM THONER je v roce 1957 rozpuštěna.Počátkem 60 let končí i firma VIKTOR BRANDL a tím se končí i celá 60-ti letá historie firmy.

                                        Ndrozďák 30,42 - Profil | Út 2.8.2011 22:58:31

                                        Paulus >> právě že ho mám, Pavle. Před neupravenou historií určitě. A taky mám rád víno, když už, tak ale čistý. Byť je ten pohled do něj leckdy nepříjemný a nelichotivý.

                                          NPaulus - Profil | Út 2.8.2011 22:55:00

                                          Kluci jděte do prdele, ale hned.

                                          Politická fóra jsou jinde a mějme před historií respekt - psali ji předci a předci i Vašich předků volové a hádat se jděte na pískoviště.
                                          A jestli nemáte nic lepšího na práci navažte pár si návazců,much,uválejte gule - dle libosti.

                                          P.S. - teď mne velmi mrzí, že jsem k tomu flejmu přispěl.