Na skok za americkými šupináči

Kategorie: Kaprařina
Je květnová neděle a já sedím se svým americkým švagrem v kuchyni svého bytu. Tenhle chlapík s klasickým americkým jménem Konrád, který se tady pořád něčemu podivuje, je mimo jiné rybář. Jako většina lidí, kteří žijí a chytají v USA, tráví svůj rybářský čas převážně na moři. V rukou třímá prut tvrdosti „roksor“, osazený multiplikátorem a návinem 150 metrů ocelového lana, na kterém byste roztáhli Titanic. Podle jeho nadšení to vypadá, že ho rybařina opravdu baví. Vypráví, co všechno nachytal a během okamžiku je mi jasné, že je „masařka“ jako řemen, ale nevadí…hlavně že je sestřička šťastná.

Po chvilce klábosení následuje jeho otázka: „A kde chytáš ty, když nemáte moře?“ Brachu, tady je vod, že se ti o nich ani nesnilo. Ukazuji mu pár fotek našich šupináčů, kteří se mu moc líbí a tvrdí, že zná místo, kde se dají u něj doma také chytat. Hlavou mi probleskne jméno řeky sv. Vavřince, kde se každoročně pořádají závody v lovu kaprů. Tu mě ale můj nový rybářský kolega vyvrací, neb je to od nich asi 10 hodin cesty autem. Vzápětí navrhuje, že musím určitě přijet na rybačku . Já na to „Kamaráde to není jen tak, kde chceš vzít pruty, navijáky a hlavně kule?“ Vedu Konráda do své komůrky, našlapané až po strop všemi potřebnými kapřími proprietami. Je naprosto konsternován a nadšen zároveň. Další 2 hodiny trávíme povídáním a zasvěcováním Konráda do tajů a krás kaprařiny, z čehož je nejvíce nadšena má sestra Aneta, protože jsme většinu jejich návštěvy vyplnili povídáním o rybách. Vše zakončujeme domluvou, že se na konci léta určitě uvidíme u nich doma a hlavně u vody.

Je začátek srpna, 3 měsíce utekly jako voda a pomalu nastává doba mého odjezdu do spojených států nejen za rodinou, ale nově i za kapry. V hlavě plánuji, jak vše nastavit, co vzít s sebou a co se koupí na místě. Po domluvě s Konrádem, budu brát jen navijáky, signalizátory, montáže a starý teleskop Orava. Jelikož se veškeré nezbytnosti povezou v nákladovém prostoru letadla, nechci riskovat, že přijdu o milovaná Shimana či Flajzary. Proto přibaluji staré dobré Semy a navijáky Okuma s návinem 0,30mm. Jako největší problém zůstává vyřešit boilies. Hlavně doprava. Celkové množství odhaduji na 10kg + partikl. Po prozkoumání internetu a konzultaci s několika přáteli volím hotovky ověřeného výrobce, doplněné domácím dipem, obsahující mou oblíbenou oliheň od Solaru. Suma sumárum 15kg těžká smradlavá krabice leží přede mnou na stole. To budou mít kluci americký na celnici radost.

Teď ještě vyřešit problém s transportem. Česká pošta 1250,-Kč s dobou dodání asi 5 let. Přepravní společnost Fedex neuvěřitelných 3850,-Kč s dodáním do 5 pracovních dnů. Zvažuji, že se na to vykašlu a budu chytat na popcorn v prenatálním stadiu, když v tom volá kamarád, zaměstnaný u přepravní společnosti a vysvobozuje mě velmi přijatelnou cenou 250 Kč. Po několika dnech sestra potvrzuje převzetí balíku, což mě nadmíru potěší.

Po příletu do země zaslíbené začínám sondovat možnosti chytání. Nacházím se na rozhraní států New York a New Jersey, kde jsou možnosti různé. Má první cesta vede do nákupního centra ve městě, kde se v sekci sport nachází i rybářské vybavení. Je to tu neuvěřitelné levné, zcela jistě nákupní ráj pro vyznavače přívlače a lovu dravců. Luxusní prut na sumce s kovovým multiplikátorem tu vyjde něco kolem 2000,-Kč. Na kapry nemají dle předpokladu téměř nic. Spásu přináší až internet, kde nalézám dva obchody přímo v NYC, z nichž první Dream Tackle Fishing je to, co jsem hledal. Majitel krámku Robert, je velký sympaťák a původem polák. Hned po vstupu do jeho království poznávám známé značky vlasců a prutů. Vše za velmi přijatelné ceny! Vybavení máme vyřešené opravdu rychle, následuje dlouhé klábosení na téma lokalita. Kromě Central parku (ano, slyšíte dobře, i tam se dají chytat mezi běžci a kolaři pěkní kapři), je vše zajímavé minimálně 3 hodiny cesty. Konrádovo místo je prý také dobré, ale ne v tuto roční dobu. Švagr navíc neočekávaně odjel pracovně na 10 dnů pryč. Bohužel jsem zcela závislý na jeho autě, takže musím počkat. Z původně plánovaných 4 dnů chytání zbyl díky pozdnímu příjezdu Konráda pouze jeden. Po dalších komplikacích s lokalizací nám zůstalo pouze odpoledne. Neuvěřitelné. Doma jezdím na ryby minimálně na víkend a přiznám se, že jet na kapry na takto krátkou dobu, by mi normálně přišlo naprosto absurdní, ale tady jsem se těšil na jakýkoli kontakt s vodou.

Po příjezdu na místo potkáváme dalšího rodilého američana z Maďarska, který s pytlíkem mražené Bonduelky potvrzuje, že jsme na správném místě. Na doporučení chytáme na relativně úzké řece s mnoha meandry, která místy bohužel trochu připomíná smetiště. Těžko přemýšlet nad strategií na 4 hodiny lovu. Chytáme na 3 klacky, každý podložený Konrádem “samo domo“ svařenými vidličkami. Trochu mi to připomíná mé dětství a začátky s položenou. Ke každému prutu přihazuji cca 1 kg boilie a 3 lopatky kukuřice. V domácích podmínkách mám 10kg kbelík boilies asi na půl sezony, ale tady není na co čekat... S návazci taktéž nic nevymýšlím, tuhá šňůrka s ostrým háčkem bez rovnátek a kroužků. Jak se říká, v jednoduchosti je krása. Vše již leží na svém místě. Teď už nás čeká jen studené pivečko z ledové lázně, které tedy vymyslel můj americký švára perfektně.

Náš maďarský kolega drží v rukou již několikátou rybu. Na dálku odhaduji exempláře maximálně do 5 kil. Co bychom za ně dneska dali, říkáme si. Jsme po celou dobu bez kontaktu a to už se začíná smrákat. Přemlouvám K., abychom zde přenocovali v autě. Konrád ale bohužel druhý den ráno brzy vstává do práce a hlavně nás čeká ještě 3 hodiny cesty zpět domů. Těsně před odjezdem se konečně rozjíždí jeden z prutů, po chvíli boje bohužel ryba zůstává ve vázce. Škoda, dneska nám americký svatý Petr moc nepřál. Po tomto zážitku se nám nechce domů ještě víc. S úsměvem na líci sypu zbytek obsahu kyblíku do vody. Doufám, že se holky nadlábnou a budou si nás pro příště pamatovat!

Bylo to příjemné, byť velmi krátké kapří matinée. Již na zpáteční cestě domlouváme příští výpravu, snad nejpozději za rok. Tento výlet beru i přes neúspěch velmi pozitivně. S newyorským majitelem krámku Robertem jsme stále v kontaktu. Máme v úmyslu uspořádat společný výlet na jednu z mnoha řek a reservoáru, které v oblasti jsou. Tyto krátké rybí zážitky mi každopádně vlily entusiasmus do žil. Doufám, že budu mít brzy příležitost místní vody znovu otestovat. Hodně úspěchů a Petrova zdaru do nové sezony přeje Jakub.

Lajnator - 11.3.2013

Diskuse k miničlánku

Unkas - Profil | Ne 24.3.2013 11:02:07

Že je v Americe rybařina hodně levná vím od kamaráda, který tam má provdanou neteř. Škoda, že z USA nesousedíme, třeba místo Slovenska. Haha, pokus o vtip.

Denny - Profil | St 13.3.2013 17:00:39

Acim >> Doba se trosku meni.Dneska uz se da uzenej kapr koupit treba ve Walmartu.Ale amici samozdrejme radeji koupi lososa,kterej je temer stejne drahej :-)))))

Acim - Profil | St 13.3.2013 8:42:57

Lajnator >> Tak jsi mě právě vrátil o nějakých 12 let zpět časem, kdy jsem v USA nějaký čas pobýval. Můžu potvrdit neuvěřitelné ceny za rybařinu v každém K-martu, samozřejmě hlavně přívlač. Když si zpětně vzpomenu na co jsme tam ty kapry tahali, tak se musím dlouze smát. Přívlačák 2,1m/30gr a žádné vymýšlení. Olůvko obalit strouhankou s nastrouhanými sladkými sušenkami, na hášek kuku z plechu a šlo se. Ale zase na druhou stranu kaprů plné vody. Kromě nás a Poláků to tam nikdo nechytal, pro Amíky je kapr smradlavé prase, o které nikdo nejeví zájem, dokonce ani Mexíci...

Carolina del Norte - Profil | Út 12.3.2013 23:28:47

fotojakes >> Není moc na co. Pro ty, co to tam neznají, je to exotika, ale nechytili jsme nic, Vercajk byl na moře,vlasec snad 80... Ryby ulovili jen ,
místní vlečnou sítí. Nějaký druh sumců délky okolo 1 metru. A fotil jsem na film, který nám shořel.

fotojakes - Profil | Út 12.3.2013 21:21:23

Carolina del Norte >> Už se těším:-)

WOLF 1980 - Profil | Út 12.3.2013 21:20:19

Parádní článeček dobře se to čte. Tak to bohužel dopadá když se na něco těšíš a nemůžeš ani dospat. Nejlepší je se netěšit ale to nikdo z nás asi neumí. Až tam pojedeš příště tak hod bobek na vychytávky a půjde to samo. Pak samozřejmě nezapomeň na nás a napiš zase takový super článek. Ameriku moc nemusím ale pozdravuj šváru a ségru.

Carolina del Norte - Profil | Út 12.3.2013 19:34:04

Až budu mít dobrou náladu, napíšu článek o rybářské výpravě na Assadovu přehradu na Eufratu na severu nešťastné Sýrie.

Denny - Profil | Út 12.3.2013 19:27:01

šmudla007 >> V mnohem mas pravdu az na to s tema zakrslejma rybama,to opravdu ne :-)) Mozna ze nekde v horach,tam jsem se setkal s takovou mensi formou supinacu,ale jinak urcite ne.Nekdy mame problem ulovit kapra pod 70 :-)

Denny - Profil | Út 12.3.2013 19:23:15

Lajnator >> Hezke a hlavne pravdive. Jen jedna rada pro priste,pokud tam opet budes jen na kratsi dobu.Naper tam trosku kukurice a na jeden hacek vyzkousej parenou housku,klidne kostky 3x3 nebo 4x 4 a uvidis sam :-) Vykasli se na vsechny mozny vychytavky z Cech,tady kapri nejsou nijak rozmazleni :-)))))))

Lajnator - Profil | Út 12.3.2013 18:59:59

šmudla007 >> Souhlasím, původně jsme ale vše připravovali na více denní výpravu, proto kule. Kdyby věděl dopředu, jak to dopadne, nejspíš bychom sháněli feeder :-) kuku jsme na rychlo dělali pár hodin předem...byla to taky trochu recese. Bylo jasné, že za odpoledne tam osobášek nelupneme !-) každopádně díky moc za komenty!

draveček - Profil | Út 12.3.2013 9:48:07

Lajnator - >> Moc povedený článek,hezky napsaný,prostě takový jako mám rád.Moje gusto,dávám za jedna :-)

šmudla007 - Profil | Út 12.3.2013 9:19:02

Lajnator - >> Kdyby ste mermomocí netrvali na tom že budete prostě chytat na bojlíz, tak by ste možná aji nějakou rybu chytili.. tolik prutů ve vodě a žádná ryba na břehu je smutné u revíru kde je více kaprů než vody.
Třeba příště méně bojlísu a více kukuřice. Bojlíz prostě není vhodná nástraha na krátké vycházky. Leda že by ste naházeli jak Vágner třeba 20 montáží a pak jenom zdolávat kapitální kapry. Les prutů nese výsledky. V americe se kapr přemnožuje právě proto, že američané bytostně nesnáší ryby které mají ve filetu kosti. Tudíž kapr nemá žádného přirozeného nepřítele a je zakrslý jako v austrálii a ničí tamní ekosystémy vyžíráním jiker a potravní konkurencí.

Wamp - Profil | Út 12.3.2013 8:45:55

Moc hezky napsáno, rybarina je prostě Vášeň, je hezké vidět co všechno je tichý blázen schopen udělat, aby mohl pár hodin chytat na druhé straně zeměkoule... Udelal bych to stejně, ale bohužel mám příbuzné někde v Jemenu... (-:

liboo - Profil | Po 11.3.2013 22:41:46

Moc podarený článok, absolútne som sa do toho vcítil a ako to povedať "bol som tam s vami" :)
Veľmi pekne napísané, ozaj sa to dobre čítalo, dakujem.

Rastacarp - Profil | Po 11.3.2013 19:49:50

Podivat se do státu mne láká pořád ale kapry máme nejhezčí v Evropě . ,,Zatím''

SlavnýLovecPampalini - Profil | Po 11.3.2013 19:00:33

mam chut tam taky jet na kapry, akorat moji pribuzni co tam ziji s námi nejsou moc v kontaktu, takze to asi budu mit slozitejsi ;)