Stav candů v Čechách a na Moravě

Myslíte si,že množství candátů je dostačující?Nebo by se měli místo malých (cca 25 cm) candátků vysazovat už mírový.Nebo jste spokojeni?
Autor diskuse: jon007 - Profil , 31.1.2012 dravci - ostatní

Uloveného mírového candáta:

A) Vždy pouštím9%

B) Sem tam si nějákého vezmu50%

C) Beru každého22%

D) Candáta jsem v životě nechytil10%

E) Na candáty se nesoustředím9%

Od 31.1.2012 hlasovalo 366 čtenářů.

99 nových příspěvků od Vaší poslední návštěvy. (Začít číst od prvního z nich.)

NPetr Dědek - Profil | Ne 11.3.2012 16:12:35

S&F - pescador >> Já jsem to možná blbě napsal, ale oni nakonec vyžrali i ty střevličky.

NPetr Dědek - Profil | Ne 11.3.2012 16:07:42

Old Wolf >> Ahoj Pepo, já jsem napsal že tam jsou, jen se musí víc hledat. S tím povodím máš pravdu, ale to bude trvat ještě dlouho, než to někoho činného napadne. :-)
Tím vytláčením jsem myslel ty top fleky plné potěru, kde se dvakrát propluje s otevřenou tlamou a je nažraný. Takto paběrkuje a sbírá ojedinělé rybičky všude jinde. Prostě se víc nadře na plné nasycení, ale hlavně nepřipluje na místo, kde by měl být. Tam je totiž sumec. :-)

NS&F - pescador - Profil | Ne 11.3.2012 16:05:55

Petr Dědek >> Však taky okounovité ryby jsou jediných účelným přirozeným predátorem na střevličku východní .... sumec 50 cm na střevličku víš co ... když má k dispozici lepší a vydatnější sousto.A znovu se vrátím k tomu so jsem napsal ..... dostatečné množství vhodné velikosti krmných ryb .... v daném případě to pro sumce byl candát a okoun což je i bráno jako potravní konkuret

NOld Wolf - Profil | Ne 11.3.2012 15:58:31

Petr Dědek >> Ano Peťo,sumce je bezesporu nadmíru (takhle po první letní bouřce zajít k řece a při prvním náporů kalné vody jenom tiše zírat) a candáta vytláčí,ale kde je na Moravě neužívné místo při stavu hrouzka popř.oukleje v nižších částech Moravy.Hůř se hledají a chytají to bezesporu,ale nemělo by to být naopak kdyby měl opravdu takovou nouzi o potravu.Srovnání odlovu roků cca 98 a pozdějších je taky docela těžké vzhledem k tomu ,že po výplachu původní staré generace candátů ,kteří se určitě neudrželi se do Moravy dostali právě ti zblblí candáti z rybníku a výše položených povodí a při potravní nabídce ,kterou tehdy Morava nabízela není divu ,že candáti brali na hod.Zažil jsem to sám ještě jako rybičkář.Vem si to kdyby jsme měli soudit podle loňského roku tak bychom museli do krve tvrdit,že tam není šupina.Proto jsem i skeptický k různým srovnávacím výkazům a poměrům.Když se podíváš jak candát postupně a trvale expandoval po celé Evropě včetně proticandátovské Anglie ,tak konkrétně na řece Moravě nemám o něj zas tak velký strach.Jenom kdyby ti ,,ma...ři nechávali alepoň částečně původní vegetaci a původní břehy a řešili problém povodní alternativní metodou.

NPetr Dědek - Profil | Ne 11.3.2012 15:57:00

S&F - pescador >> S tím musím nesouhlasit. Kamarád má rybníček a problém s moc rybičkama řešil tím, že si tam pořídil celkem hodně sumečků. ( na rybníček cca 80m2 dal prý 10 sumečků okolo 50cm) Do roka a do dne :-)) se jich zbavoval, protože mu napadali i kapříky okolo 30-35cm. Po vypuštění tam neměl ani jednu střevličku, kterých tam bylo tisíce. Ztratili se i všichni candáti a okouni (cca20ks) Za jeden rok povyrostli o 25cm a zmohutněli skoro do kulata. :-)) Takže v tomto případě nepomohl ani bláznivý samovýtěr střevliček.
Srovnání teda nemůže být úplně objektivní, protože je to umělý rybníček, takřka bez úkrytů, ale lecos to naznačí.

NPetr Dědek - Profil | Ne 11.3.2012 15:44:19

Kaso >> Kaso-paštikár - 11.3.2012 15:38:09 >> Ale jo já vím, sám mám celkem dost candátů na malé 3˝kopyta, ale poslední dobou, jak přijde podzim, už nic menšího jak 4˝ nedávám. Není to záruka velké ryby, to vím. Woblery taky dávám i menší, ale okolo těch 9cm začínám. Menší už nechávám přes den okounům. :-)

NS&F - pescador - Profil | Ne 11.3.2012 15:38:49

jiris >> Degenerace či celkové procento přeživšího samovýtěru je vždy přímoúměrné dostatečnému množství vhodné velikostní potravy nebo krmných ryb pro danou velikost v revíru.

NKaso-paštikár - Profil | Ne 11.3.2012 15:38:09

Petr Dědek >> Jo,lenže malé nástrahy velký zubici lúbia,nie je pravidlo,že velká nástraha=velká ryba. Skôr je to naopak,vela velkých zubáčov sa pochytalo na malé nástrahy.

Njiris - Profil | Ne 11.3.2012 15:38:01

Petr Dědek >> asi tak nějak.

NPetr Dědek - Profil | Ne 11.3.2012 15:37:12

jiris >> Aby jsme se toho, že se budou sadit candáti do Moravy vůbec dočkali. A o velikosti bych si iluze nedělal už vůbec. :-))

Njiris - Profil | Ne 11.3.2012 15:34:04

Petr Dědek >> dle mě je nelepší kvalitní samovýtěr + dosazování, téměř u všech ryb. (i těch 10% pomůže :-)). Promíchají se nové generace. Třeba okoun a jeho degenerace by stál za studii.

Na té řece by možná stálo za to nasazovat klidně 2-3 letou rybu :-)) (dobrý scifi)

NPetr Dědek - Profil | Ne 11.3.2012 15:27:24

jiris >> No jo, ale ti původní jsou zvyklí na schovávání od vykulení, když tam nasypou ty bláhové z rybníků, tak ti neví co mají dělat a než to zjistí, je jich 90% pryč. :-))

Njiris - Profil | Ne 11.3.2012 15:21:20

Petr Dědek >> tak i dosazování ročků by dost pomohlo. Si vem, že dle toho by nemohli přežít původní vytření ročci. A ti přežijou. Se sumcem souhlas.

NPetr Dědek - Profil | Ne 11.3.2012 15:14:38

jon007 - >> Ono je těžké určit co je dostačující množství. Určitě se chytá míň candátů než třeba před deseti lety, ale myslím si, že žádné nasazování nic moc nevyřeší. U nás (řeka Morava) bys mohl ročky sypat po vagónech, ale jen by to bylo přilepšení pro sumce. V těch vidím hlavní problém candátí populace. V místech kde se vždy chytali candáti se teď chytají sumci a candát je vytlačený do míň úživných částí řeky. Po povodních 97 se u nás chytalo průměrně na 100 candátů tak max 10 sumců v průměrné velikosti 70cm. Vloni už to bylo přesně naopak a průměrná velikost sumce už vylezla na cca90cm.
Candáti tam jsou, ale už nejsou na svích klasických místech, ale museli uhnout sumcům. Je to těžší je najít, ale o to víc potěší, když se nějaký lepší podaří. Malé se snažím nechytat tím, že nepoužívám nic malého.
Zde uvedený názor, že rybičkáři způsobí míň škody jak vláčkaři beru jako ftip. Mám teda úplně jinou zkušenost.

NOld Wolf - Profil | Ne 11.3.2012 14:28:56

patlal >> O 4 letých cyklech hovořívali již naši dědové až se s toho stalo jakési všeobecně uznávané dogma.Podle všecho to ,ale spíš souvisí s faktory ,které jsou odlišné od přesného časového úseku braní.Nedostatek potravy ,špatný výtěr krmné bílé ryby apod..Nakonec v přírodě jsou tyto příklady vidět na každém kroku.Vyšší snůšky létavých dravců v tzv. myších létech apod..
nofish : prodá ,ale chce se to opravdu snažit.Je to jenom v rukou funkcionářů.A ani z hlediska výše finančních prostředků na zarybnění dravci není dogma.Naco mají organizace naducané účty (coby neziskové organizace) výstavní kanceláře,mnohde podnikají apod..když tyhle peníze mohou posloužit právě na zakoupení třeba dražšího candáta.Je to běh na dlouhou trať s nejistým cílem.

NRytíř - Profil | Ne 11.3.2012 10:14:22

S&F - pescador >> jo Vlastíku,to už je násada která hned není potravou pro ostatní dravce.Ale to se málo kde vydí nasazovaní téhle velikosti.Většinou je to Cal1.Je tu ale taky velké riziko,tahle násada bude bez nějaké opatrnosti žrát vše,takže i tak jich dle mě hodně skončí bohužel břichem vzhůru.

Nnofish - Profil | Ne 11.3.2012 8:45:36 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

S&F - pescador >> tjn, jenže tohle musíš umět udělat, nikdo ti takovou rybu neprodá - mááááálokdo to prodá.
(pánům vyřiď ať si tam příště dají víc vody, v tomhle je nosit na škole tak jim mistr dá po čumáku)

Nmoskyt - Profil | So 10.3.2012 21:36:43

S&F - pescador >> Hmm, hezký... Z které to je planety ?

NS&F - pescador - Profil | So 10.3.2012 21:28:32 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Candátí násada by měla vypadat asi takto ...

Bohužel by nesměl dav hlásat pouze o vysazování a o upředňostnění ryby "domácí" ... kapra

Npatlal - Profil | So 10.3.2012 20:35:21

nofish - Vím kde candáti jsou a chytí se tam jen občas.Různá voda,odlišná technika lovu to také funguje.S těmi vlnami to bude pravda,opravdu jsou roky kdy se jich loví mnohem více jak jiný rok a uloví ho kdejaký jouda.....před loni na té přehradě jak jsem psal se zjistilo na jaký vláčecí tentononc to jde a pánové co v životě nevláčeli sundaly krmítka naroubovaly vláčecí nástrahy a světe div se tahali :-)) Viděl jsem i dvojnávazec wobler + guma :-)))

Nnofish - Profil | So 10.3.2012 20:21:51

patlal >> Tvrdí se, že candátí populace se vyvíjí v jakýchsi vlnách a občas přijde rok kdy jich je hodně. Nevím no. NIkdy jsem si toho nevšímal.
To že někde neberou, ještě neznamená že tam nejsou. Stejně tak to že někde se chytají jak na běžícím pásu neznamená že jinde se jim bude taky tak dařit.
Lidi jsou zblblí. Myslí si že ryby by měly brát pořád a jen ty co si zrovna usmysleli že chytí.
Pak brblaji že nejsou ryby. :-)

Npatlal - Profil | So 10.3.2012 20:04:57

nofish - Nečetl jsem to je to na mě moc dlouhé :-)) Ale aspoň někdo má na to stejný názor. Na druhou stranu pokud tyto ryby jdou,u nás to bývá jednou za 4 roky,neví proč tak se prostě berou hlava nehlava,je to tak nastaveno a hotovo.U nás ne jedné přehradě šli předloni,invaze jako kráva,šli na hod a krev tekla proudem. Letos....voda na hovno už ani ty candáti nejdou ....

Nčeman 29 - Profil | So 10.3.2012 20:02:23

moskyt >> :)))

Nnofish - Profil | So 10.3.2012 20:01:49

patlal >> máš recht. Tohle jsem psal už v počátcích téhle diskuze.
LIdi se řídí "nechytím-není", nepřipustí si "neumím" ......

Npatlal - Profil | So 10.3.2012 20:00:26

rover - Tak to je chudáček podvyživený :-))

Npatlal - Profil | So 10.3.2012 19:58:49

jon007 - >> Tvrdí se že candátů je málo,asi tomu tak bude ale když člověk vidí že třeba na Teplicku loni trochu otrávili vodu a těch candátů tam plavalo už nevím kolik tun,nebo na dvou nejmenovaných rybnících kdy na podzim se sníží kyslík ve vodě a u přítoku jsou nemalé houfy těchto ryb,si myslí že candát není prostě tak blbá ryba :-)))

NVendys 65 - Profil | So 10.3.2012 19:53:02

Čus,candáta jsem ještě nechytl tak posílám fotku,kdy jsme byli s kamarádem na cejnech.Byl chycen na kolínko,zajímavá nástraha na candáta,ale je to pravda.

Nmoskyt - Profil | So 10.3.2012 18:39:30

PLZEN >> Tvé zápisy by se měly vyvažovat zlatem...

Nčeman 29 - Profil | So 10.3.2012 15:31:41

PLZEN >> ?,???

NPLZEN - Profil | So 10.3.2012 14:44:56

ceman 29-----POLOMRTVE

Nsage - Profil | Pá 9.3.2012 20:19:31

Můj první chycenej candoš 72-3,5kg)))velká radost...

NVash - Profil | Pá 9.3.2012 7:34:24

Jedinej loňskej model, kterýho sem si nechal...A ne, že bych chyt jen tohohle :o)))
Ono je taky problém candoše pustit, aby to pak rozdejchal. Chytam převážně vláčku takže nástraha je na krajíčku, ale co chytání na rybyšku? Hodně lidu, když chytá na rybyčku a nejen candoše tak je nachává zažrat půl h! A pak se těžko pouští... :o(((

Nčeman 29 - Profil | Pá 9.3.2012 7:14:01

Za ty roky co na ne jezdim jsem si ponechal naposled pred 2 lety tyto 2 kusany ,jinak poustim

Naleš vavřina - Profil | Pá 9.3.2012 6:41:41

kudrlinka >> No, myslím že toho konkrétního candáta by jsi už nechtěl - vydal se na dlouhou cestu začínající plavbou na másle, poté měl jedinečnou možnost poznat mé zažívací ústrojí zevnitř a nakonec po návratu na tento svět se stal součástí koloběhu látek-živin v přírodě. Ti tloušti tak objevnou cestu nepodstupují, ale myslím, že jim to vůbec nevadí.

Nkudrlinka - Profil | Čt 8.3.2012 20:21:42 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

S&F - pescador >> když já takového živě taky neviděl, za posledních pět let je to rok od roku horší a horší. Loni bylo zero ( tento byl předloni vymodlený, jeden ze čtyř...omluva za kvalitu, boj se samospouští

Nrover - Profil | Čt 8.3.2012 19:40:30 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Kolik asi nebožák má ? Pro upřesnění jsem kolegovi bez měřidla zapůjčil svůj nůž ...

NS&F - pescador - Profil | Čt 8.3.2012 19:30:29

kudrlinka >> :-)))

Nkudrlinka - Profil | Čt 8.3.2012 19:28:45

aleš vavřina >> beru, vyměním ))) kde je ten candoš? ;))

NS&F - pescador - Profil | Čt 8.3.2012 14:45:56

aleš vavřina >> Vidíš .... a já takového ještě ani nikdy neviděl ... :-))

Naleš vavřina - Profil | Čt 8.3.2012 9:28:06

S&F - pescador >> sem tak i existuje, ale žádná "erotika" - svého nej 88cm bych klidně vyměnil za tlouště kolem 50 cm. z ulovení toho candáta jsem neměl žádný extra zážitek.

NRytíř - Profil | Čt 8.3.2012 9:16:17

P!F >> Svatá pravda.

NP!F - Profil | St 7.3.2012 19:05:41

Rytíř >> Pes je najlepsi priatel cloveka :o)

NRytíř - Profil | St 7.3.2012 10:42:49

Nechte ty psi na pokoji,se vám to vymstí...

Nu.x.a. - Profil | St 7.3.2012 6:53:29

S&F - pescador >> přesně jsou jen do 65cm a pak až jen nad devadesát cm

NS&F - pescador - Profil | Út 6.3.2012 20:14:02

P!F >> Candát 80+ je fikce,mýtus,pověra .... něco takového neexistuje.

NP!F - Profil | Út 6.3.2012 19:55:17

poldeci >> Ja s nim suhlasim. Nasadzat by sa mali zubace uz nafiletovane aspon 80+. Nikto sa nenarobi a vsetci budu spokojny.

Njon007 - Profil | Út 6.3.2012 19:52:21

Chystáte se někdo na candáty na Ebro letos?

Npoldeci - Profil | Čt 23.2.2012 0:13:01

trubadurek >> inú odpoveď som ani nečakal,nesklamal si

Ntrubadurek - Profil | Čt 23.2.2012 0:11:38

poldeci >> Mám... Necelých 24cm. Neřikej, že tobě se ve studený vodě taky nezmenší :-)

Npoldeci - Profil | Čt 23.2.2012 0:09:04

trubadurek >> źe ty máš malého pinďoura a potrebuješ si niečo dokázať,heh je nás tu plno

Ntrubadurek - Profil | Čt 23.2.2012 0:02:40

Pichon >> na MRKu jsme všichni přátelé, ne :-)? A jak jim to slušelo na pekáči... Jsem tady na MRKu průkopníkem nového směru. A to CHYŤ a PUSŤ se do nich. V letních měsících, když jdou fousci, uznávám CHYŤ a UĎ.Ale zhledem k tomu, že je málo času, je to párkrát do roka

NPichon - Profil | St 22.2.2012 21:05:01

trubadurek >> nepamatuji si, že bych měl přítele s takovým "zajímavým" názorem, ale jak vidím tak asi ta fotka vyhraje "fotku roku" vlastně nechápu co se mi na tom nelíbí na tom prkně vypadají daleko lepe něž v té vodě....

NLion97 - Profil | St 22.2.2012 20:51:22

F16 >> u nás to dělají

Ntrubadurek - Profil | St 22.2.2012 20:47:09

Pichon >> příteli, ryba do vody nepatří. Těch candošu škoda nebyla.Škoda je pěkný holky, co ho tam neměla. Nemyslim candáta

NDavii - Profil | St 22.2.2012 20:02:44

mírový candát okolo 45 cm je drahý pro organizace kdyby sním měly zarybnit řeky nebo rybníky,tak zarybňují malými kusy a čekají, že to doroste a starší populace se vytře,ale myslím že populace je celkem mizivá co se týče celkového stavu...

NPichon - Profil | St 22.2.2012 19:54:42

Nevím no je to možný koukal jsem jsou tam i jiné druhy ryb. Pár jich vypada že uhynuly, ale původ nám asi objasní jen autor každopádně je jich škoda tak jako tak ne kvuli masu, ale ryba patří do vody.

Njon007 - Profil | St 22.2.2012 19:50:35

Pichon >> To je spíš hromadné úmrtí.....nevim,no

NPichon - Profil | St 22.2.2012 19:49:09

Candát má naneštěstí výborný maso a proto ho málokdo pustí. Jako nechápu ale co je tak užasný na tom výřadu na tý spodní fotce?? Tohle je někdo schopnej nachytat a zabít??

NCarpHouser - Profil | Út 21.2.2012 7:58:23

Ulovený candát má 99,99% šanci, že další jeho cesta bude do igelitky ... Tak se nedivme, že je stav, takový jaký je ...

NLadineeek - Profil | Út 21.2.2012 7:48:29 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Kéž by bylo candátů alespoň 5%, co je všude nasazenejch kaprů :-)

NF16 - Profil | Po 20.2.2012 23:33:54

Myslím,že by se aspoň částečně stav candátů zlepšil,kdyby se vybudovali umělá trdliště,která by se ohraničila bójema.Viděl jsem to v Rakousku a taky to má p.Svačina na Skaličce.Není to nákladné a určitě by to aspoň trochu pomohlo.

NMr.Mepps - Profil | Po 20.2.2012 20:54:47

jon007 -:D 20.2.2012 19:59:25 >>

Njon007 - Profil | Po 20.2.2012 19:59:25

Mr.Mepps >> :D

NMr.Mepps - Profil | Po 20.2.2012 19:58:27

jon007 >> :D

Njon007 - Profil | Po 20.2.2012 19:45:40

Mr.Mepps >> Je fakt GOOD

NMr.Mepps - Profil | Po 20.2.2012 19:08:00

jon007 - >> Tahle se mi líbí :D

NBobo - Profil | So 18.2.2012 19:56:35

no candat dosiahne mieru v 4-5 roku zivota, to by bola pomaly zlata rybka co by stala :-)

Nelhierro - Profil | So 18.2.2012 19:18:42

moskyt >> :-) Je mi jasné, že jsou revíry, kde je to s candátem opravdu špatné. Takže byť nadsázka, zčásti máš pravdu.

NFlying trout - Profil | So 18.2.2012 19:12:21

moskyt >> jasný, musíš se jim věnovat, ale hlavně tam musí bejt v místě lovu ... jinak nepomůže nic.

Nmoskyt - Profil | So 18.2.2012 18:18:54

elhierro >> Cíleně jsem se jim věnoval jen na několika okolních revírech, vím že jich tam pár bude, žádného jsem nechytil..........byla to jen nadsázka :-)

Nelhierro - Profil | So 18.2.2012 18:12:24

moskyt >> No nevím, třeba na Orlíku a na Slapech si jich za sezónu dá nachytat požehnaně. Jen to chce se cíleně této rybě věnovat.

NPvl - Profil | So 18.2.2012 18:07:49

moskyt >> Tomu nemám ani chuť věřit :o§) Nechtěl bych slyšet ani ty názvy .... :o§) Ende