Vědci zkoumají úbytek ryb, hlavními podezřelými jsou kormoráni | MRK.cz

Vědci zkoumají úbytek ryb, hlavními podezřelými jsou kormoráni

Kategorie: Všeobecné

Vysoké stavy kormorána velkého podle vědců mohou významně přispívat k úbytku původních ryb v českých i evropských řekách. Tým z Biologické centrum AV ČR zahájil terénní experimenty na řekách Střela a Svatava, kde instaluje provazo-fáborkové zábrany ke snížení intenzity lovu kormoránů. Cílem není trvalé řešení, ale získání tvrdých dat o skutečném podílu kormoránů na úbytku ryb ve srovnání s dalšími vlivy (jiní predátoři, klima, znečištění).

Podle studie (2011) uloví průměrný kormorán denně asi 400 g ryb, velcí jedinci až 1 kg. Při téměř dvoumilionové celoevropské populaci to znamená denní škody v řádu milionů eur a silný tlak zejména na citlivé druhy (např. lipan, parma). Experimenty probíhají souběžně i v dalších zemích EU a mají sloužit jako podklad pro udržitelný management populace kormorána a ochranu ryb.

Celý článek zde: https://budejcka.drbna.cz/zpravy/47532-vedci-zkoumaji-ubytek-ryb-hlavnimi-podezrelymi-jsou-kormorani.html

jxr, 14.1.2026

Diskuse k bleskovce

58 nových příspěvků od Vaší poslední návštěvy. (Začít číst od prvního z nich.)

N1Mara - Profil | Ne 18.1.2026 18:42:53

není divu když sežere takové hle ryby ! .-(
https://www.facebook.com/reel/1330568809115580

    NBulda 64 - Profil | So 17.1.2026 23:49:52

    otoš >>
    🙈😆

      Nrybomil - Profil | So 17.1.2026 10:44:21

      Mušketýr >> a co si jako zákon vezme na lidech jenž jsou cca 5 let na hřbitově ? covid je svině, na vydry a kormoše asi nejde.

        Notoš - Profil | So 17.1.2026 9:49:36

        Američtí vědci zjistili, že za dnešním úbytkem ryb v našich vodách stojí dinosauři z období jury, kteří přežili dopad meteoru do oblasti dnešního Mexického zálivu. Těch pár dinosaurů, co tuto katastrofu přežilo, dalo dle Darwinovy teorie, možnost k plnému rozmachu ptactva na naší planetě. Čínští vědci dokonce určili i datum, kdy se to stalo. Bylo to 1.dubna. Od té doby je tenhle den Mezinárodním dnem ptactva.

          Nu x a - Profil | So 17.1.2026 9:17:03

          Tak už jsou nějaké posuny a nová zjištění co žere ten kormorán??

            NMušketýr - Profil | So 17.1.2026 8:25:58

            rybomil >> nevím jestli je rozumný se přiznávat k porušování zákona veřejně na internetu, už na to pár lidí doplatilo 😀

              NMušketýr - Profil | So 17.1.2026 8:22:17

              standas >> kdyby to aspoň byla kvalitní muzika, ale bohužel není 😀

                NMušketýr - Profil | So 17.1.2026 8:20:26

                Big Mike >> Tak věřit nebo nevěřit je tvoje právo. Ja rozhodně nevěřím studiím a číslům které zpracovali samotné zájmové skupiny, např. rybáři nebo myslivci. Vědecké studie musí mit alespoň kvalitní metodiku a zpracování dat a taky se řídí vědeckou etikou. Objektivnější rozhodně nikdo už nebude.

                  NTEZAR - Profil | Pá 16.1.2026 22:00:44

                  rybomil >> 👍Souhlas, člověk -filantrop,by měl dělat dobré skutky, třeba výzkum zdarma.

                    NBig Mike - Profil | Pá 16.1.2026 22:00:36

                    Mušketýr >> kdybych věřil, jako že tomu vůbec, ale vůbec nevěřím, že nějaká studie, zadaná někým nezištným a nestranným, je opravdu dle reality, tak už bych vůbec, ale vůbec nevěřil tomu, že ty další, podporující jiný pohled na věc jsou nezištné a nestranné!:) A tak je to tady se vším - začíná to na obecní úrovni a rozhodně to nekončí Bruselem!:)

                      Nrybomil - Profil | Pá 16.1.2026 21:40:19

                      Mušketýr >> hele, objektivní studie už se dělají desítky let a žádný výsledky k velké eliminaci rybožravých predátorů to nepřineslo. vyhozený prachy.
                      nej studii dělal např. můj bráchánek a jeho otec + jejich kámoši myslivci. při každým možným setkání s kormošem nebo vydrou je pozdravili brokama. povolení nepovolení, hájení nehájení. a nemusel je nikdo přemlouvat, rybáři taky nebyli. prostě je jen tyhle živočiši v jejich honebním revíru srali. hotové vyřízené.

                        NMušketýr - Profil | Pá 16.1.2026 18:50:02

                        rybobuch >> Tak předpokládám že to asi tenkrát nedopadlo. Ono řešit něco přes EU, která teď zrovna asi úplně jiný priority, by bylo hodně složitý. Jediný, kdo mě napadá, že by tam možná něco mohl dokázat, je zdejšími nenáviděný Jakub Vágner. Ten má totiž v Evropě aspoň trochu známé jméno a dokáže být aktivní v médiích a současně hodně brojí proti rybožravým predátorům. Kdyby dokázal koordinovat vědce zabývající se rybami a rybáře z různých států v Evropě tak by to mohlo mít naději na úspěch. Třeba Dánové mají několik robustních studií o vlivu kormoránů na stavy mořských pstruhů při migraci v řeckách. Pobaltské státy maji taky studie. Akorát by to nejspíš chtělo nějakou silnou koordinaci mezi rybáři napříč Evropou.

                          NMušketýr - Profil | Pá 16.1.2026 18:14:47

                          Big Mike >> A taky každá zájmová skupina tvrdí, že zrovna její "podnikání" nemá na stav vod žádný nebo jenom minimální vliv. A tyto rozpory se právě proto musí řešit objektivními studiemi, protože jinak bude mít pořád každý jenom tu svojí pravdu a nikam se nikdy neposuneme.

                            NMušketýr - Profil | Pá 16.1.2026 18:06:30

                            Big Mike >> Je to tak, protože dneska každá zájmová skupina obvytel si hlídá svoje zájmy a záleží kdo bude mít tvrdší data pro jejich prosazení . A proto by měly být vědecké studie podkladem pro dosažení nějakého kompromisu, protože zrovna ve vodách se těch zájmů tříská extrémně. Kromě zájmů rybářů a ochrany přírody (které jdou paradoxně často proti sobě) taky zájmy vodáků (spíš teda provozoven půjčovnen lodí), vlastníků elektráren apod. A když chceš něčí zájmy omezit (ideálně vlastníkům elektráren, nebo třeba obecný zájem ochrany přírody - predátoři) tak prostě musíš mít tvrdá data, jinak tě nikdo poslouchat nebude.

                              NMušketýr - Profil | Pá 16.1.2026 17:50:03

                              V_L_K >> To že kormorán žere ryby ví snad každý a že hodně kormoránů žere hodně ryb není žádná novinka. Akorát to, že když sežere hodně ryb nebudou žádný, je nesmysl protože od určitý rybí hustoty už se mu nevyplatí lovit, viz například zahraniční studie. Což neznamená, že to není problém a nemá se řešit. Akorát já zásadně nesouhlasím s názorem, že když se to neřešilo doteď tak už to nemá smysl. Rozhodně lepší teď než nikdy. A rozhodně má smysl zjistit podíl i ostatních faktorů na ubytcích ryb, protože je dost možný, že budou ryby ubývat dál, i po eliminaci rybožravých predátorů kvůli mnoha dalším vlivům.
                              Jinak počty kormoránů co uvádíš sedí, ja reagoval na kolegu který tvrdil, že když jsem se narodil, tak tu žádný nebyli, co byl evidentní blábol, na který jsem musel reagovat.

                                NV_L_K - Profil | Pá 16.1.2026 17:04:49

                                Mušketýr >> použiji text kolegy Milana z počátku diskuze: kormoran zere ryby, ze moc kormoranu sezere moc ryb, a ze kdyz se sezere moc ryb zadny nebudou…jen pro začátek.
                                Potom dle informací skutečně před rokem 1990 na území čr jen desítky kůsů.
                                Starší studie odhadovala v 80. letech 20. století zimovalo v ČR pouze 500–1 500 jedinců, kolem roku 1999 asi 4 000–6 000, a v letech 2005–2007 až 10 000–11 000 jedinců během lednového zimního sčítání.
                                Jiné zdroje odhadují i letní + zimní migraci větších skupin a různě uvádějí celkově 10 000–15 000 a více zimujících v některých letech. v letech 2020-2025 cca 12000-20000 ks kormoránů.
                                Souhlasím s Tezarem na toto potřebuješ studii. Než se skutečně něco změní, nebude tu změnu pro koho potřeba dělat. Vidím to u vody 40 let. A dále o tom není třeba diskutovat. Mělo se to řešit již před 30 lety a nějak nevidím světlo na konci tunelu. A poslední hřebíčkem do rakve je výskyt vydry.

                                  NBig Mike - Profil | Pá 16.1.2026 13:20:56

                                  No, shrnu to - kdo se ptá, moc se dozví!:) Co si okolo revíru nevyčistíš sám, to není!:))